Pohjaksi tälle mielipiteelleni voin sanoa,että olen aina arvostanut siivoojan työtä ja olen samaa mieltä kanssanne siitä,että ala on alipalkattua työmäärään nähden.Olen itsekkin toiminut ns.siivoushommissa suurkeittiöissä yms.eli kaikkea on tullut pestyä katon ja lattiakaivon väliltä ja ihan perusteellisesti!
Mutta sattuipa silmääni eräällä pyykkituvalla siivoojan jättämä viesti:"Kuka on pessyt jotain erittäin karvaista?Voisiko siivota jälkensä?Emme halua tulvaa"(en muista ihan sanatarkasti,mut jotenkin noin se meni).Siis viesti koski lattiakaivon päälle kerääntyneitä karvoja ja näin ollen seuranneesta tulvan mahdollisuudesta...
Aluksikin täytyy todeta,että viesti oli kirjoitettu kuka-muodossa.Tarkoittaako,että henkilö,kuka uskoo aiheuttaneensa tämän viemärin karvoittumisen,kirjoittaisi nimensä viestiin,että minä matti meikäläinen se olin?Mitä hyötyä siitä olisi ja toisaalta,jos pyykkitupa on noin 70 asunnon käytössä,niin kuka tietää,et juuri minä se olin?Tai mitä tapahtuu,jos minä jätän yhteystietoni siivojalle?Opettaako hän minut kädestä pitäen ammattitaidolla,kuinka viemärin päällinen puhdistetaan karvoista?
Katsoin viestin luettuani karvakasaa,tätä tulvan mahdollistajaa.Karvat viemärin päältä oli siirretty viemärin viereen kasaksi,mutta ei noukittu roskiin.OK?Oliko ne jätetty todistusaineistoksi?Pitääkö meidän n.70 osakkeenomistajan pitää nyt jokin palaveri,että kuka on syyllinen,kuka siivoaa tupon karvoja roskiin?HUHHUH!
Lähinnä herää kysymys,että mikä tämän siivoojan työnkuva on,jos ei siivota?Tai jos siivoaminen koskee lattioita,mutta ei tuota yhtä ainutta viemärinpäällystä,niin sen varmasti voi tiedottaa yleisesti?Vai onko siivojan työ siivota jo siivottuja alueita?Mistä siivooja saa palkan?Myönnetään,että siivooja käy vain n.kerta viikos,joten jokaisen on tehtävä osansa paikkojen siistinä pitämiseksi,mutta karvojen määrästä päätellen,se ei ollut viikon tai kahden aikana kertynyt kasa.Joten,jos siivooja siistii viemärin kannen vaikka aina käydessään,tulva vaara poistuu.
Näin joulun kunniaksi ajattelin siivota karvat pois ja kävin etsimään paperia tms.mutta mistään ei sellaista löytynyt.Ja kaiken kunniaksi roskiksen vieressä oli kissan kokoisilla kirjaimilla,vie roskat mennessäsi!
Tulee mieleen,että jokainen siivoaa kaiken sen minkä sotkee/likaa ja siivooja käy tekemässä tupatarkastuksen ja kirjoittaa viestiä,jos näky ei miellytä.Kirjoittamisen aikana hän olisi tupon laittanut roskiin.Taidan vaihtaa alaa siivoojaksi,mikäli työ on nykyisin noin helppoa...
Kaikella kunnioituksella ja Hyvää Joulua!
Siivoojan työnkuva?
35
4662
Vastaukset
- huilaileepi
Ainakin sinä otit melko vakavasti siivoajan viestin? Sen enempää asiasta tietämättä taidat tehdä kärpäsestä härkäsen? Ehkäpä sen siivoajan tehtäviin ei ole listattu esim sitä roskiksen vientiä? Kysypä ihan siltä taholta joka siivoajan sopimuksen on tehnyt mitä tehtäviin kuuluu ja meso vasta sitten.
- Oikeesti!
Lähinnä kirjoitin ton kaiken huvittuneena siivoojan viestist.Ei käydä mesoon,jooko =)
Kuvittele itte,jos vaik kaupas siivooja laittelis lappuja,et asiakkaat si siivoo omat kurakengänjäljet lattioilt tai likaset sormenjäljet lasipinnoilt...
Ei vakavana =) - jokaisen kuuluukin
Oikeesti! kirjoitti:
Lähinnä kirjoitin ton kaiken huvittuneena siivoojan viestist.Ei käydä mesoon,jooko =)
Kuvittele itte,jos vaik kaupas siivooja laittelis lappuja,et asiakkaat si siivoo omat kurakengänjäljet lattioilt tai likaset sormenjäljet lasipinnoilt...
Ei vakavana =)siivota jälkensä. Ei siivoojan tehtävä ole muiden sotkuja siivota vaan huoltaa kiinteistön pintoja ja ulkonäköä. Kyllä jokaisen tehtävä on elää niin siististi kuin pystyy ja ajatella samalla muitakin tilan käyttäjiä. Ei siivooja ole kenenkään äiti joka kulkee perässä korjaamassa sotkuja. Ihmettelen kun ihmiset ei tunnu sitä tajuavan.
- Riepuliina
jokaisen kuuluukin kirjoitti:
siivota jälkensä. Ei siivoojan tehtävä ole muiden sotkuja siivota vaan huoltaa kiinteistön pintoja ja ulkonäköä. Kyllä jokaisen tehtävä on elää niin siististi kuin pystyy ja ajatella samalla muitakin tilan käyttäjiä. Ei siivooja ole kenenkään äiti joka kulkee perässä korjaamassa sotkuja. Ihmettelen kun ihmiset ei tunnu sitä tajuavan.
Yleensä joka pyykkituvassa on lappu,jossa lukee ,että jokainen käyttäjä siivoaa omat jälkensä.Siivooja käy tod.näköisesti kerran viikossa siivoamassa pyykkituvan.Ehkäpä hän vaan oli lopullisesti kyllästynyt pyykkituvan roskaisuuteen ja ajatteli taloyhtiön parasta,sillä tulvahan siitä tulee jos kaikki jättävät roskansa lattialle.Minä ainakin olen lopen kyllästynyt siihen,että pitäisi olla ihmisten henkilökohtainen palvelija.Teen minulle kuuluvat työt ja sillä siisti.
- taas kerran
Oikeesti! kirjoitti:
Ei vakavana =)osoitus ns. maallikon tietämättömyys siivouksesta ja koko ammattikunnasta puhdistusalalla. Toki siivoojissakin on monenlaisia, kuten yleensäkin ihmisissä. MUTTA siivoojan työnkuvaan kuuluu AINOASTAAN tietyt tarkoin työn tilaajan l. yleensä maksajan l. asiakkaan / siivousfirman keskinäisesti sovitut toiminnot. Muut työt eivät kuulu tehtäväkuvaukseen. Ainahan asiakas yrittää teettää ylimääräistä työtä. Eihän postinkantajaakaan patistella kuorimaan perunoita työreissullaan. Sitä saa mitä tilaa, sopimuksen mukaan.
- varmaan kun emme
taas kerran kirjoitti:
osoitus ns. maallikon tietämättömyys siivouksesta ja koko ammattikunnasta puhdistusalalla. Toki siivoojissakin on monenlaisia, kuten yleensäkin ihmisissä. MUTTA siivoojan työnkuvaan kuuluu AINOASTAAN tietyt tarkoin työn tilaajan l. yleensä maksajan l. asiakkaan / siivousfirman keskinäisesti sovitut toiminnot. Muut työt eivät kuulu tehtäväkuvaukseen. Ainahan asiakas yrittää teettää ylimääräistä työtä. Eihän postinkantajaakaan patistella kuorimaan perunoita työreissullaan. Sitä saa mitä tilaa, sopimuksen mukaan.
esitelmöi missään omasta alastamme. Mut pistettiin tänään kesken siivoushommien järjestämään kahvitarjoulua ja postin hakukin kuuluu kuulemma mun hommiin kun ei ne jaksa sitä itse hakea ja voi kengätkin kastua... Tietysti kaikki hommat pitää hoitaa siinä sivussa ensiluokkaisesti. Helppohan niiden on hommia jaella kun pitää 5 kahvitaukoa päivässä ja juoruilutauot.
- ystävällisesti
varmaan kun emme kirjoitti:
esitelmöi missään omasta alastamme. Mut pistettiin tänään kesken siivoushommien järjestämään kahvitarjoulua ja postin hakukin kuuluu kuulemma mun hommiin kun ei ne jaksa sitä itse hakea ja voi kengätkin kastua... Tietysti kaikki hommat pitää hoitaa siinä sivussa ensiluokkaisesti. Helppohan niiden on hommia jaella kun pitää 5 kahvitaukoa päivässä ja juoruilutauot.
kerron, että tämä ei kuulu toimenkuvaani tai pyydän ottamaan yhteyttä esimieheeni ja kysymään häneltä.
Toistaiseksi homma on toiminut. Tottahan asiakas yleensä yrittää teettää ylimääräisiä töitä siivoojalla, mutta siihen ei kannata lähteä mukaan, koska siitä oravanpyörästä ei loppua tule. Kyllä jokaisen täytyy itse tietää mitä tekee ja pitää tekemisistään tai tekemättä jättämisistään huoli. Tervettä maalaisjärkeä! - teettäjä oli
ystävällisesti kirjoitti:
kerron, että tämä ei kuulu toimenkuvaani tai pyydän ottamaan yhteyttä esimieheeni ja kysymään häneltä.
Toistaiseksi homma on toiminut. Tottahan asiakas yleensä yrittää teettää ylimääräisiä töitä siivoojalla, mutta siihen ei kannata lähteä mukaan, koska siitä oravanpyörästä ei loppua tule. Kyllä jokaisen täytyy itse tietää mitä tekee ja pitää tekemisistään tai tekemättä jättämisistään huoli. Tervettä maalaisjärkeä!lähiesimies. Nimikkeeni loppuosa on siivooja ei apulainen. Sekin mielestäni jo kertoo mihin työnkuvani rajoittuu. Aion vetää kyllä rajan tähän.
- sama juttu
teettäjä oli kirjoitti:
lähiesimies. Nimikkeeni loppuosa on siivooja ei apulainen. Sekin mielestäni jo kertoo mihin työnkuvani rajoittuu. Aion vetää kyllä rajan tähän.
esimies on yrittänyt teettää vaikka mitä ihme hommaa. esim. kyllä ovilasii t kuuluu pestä kerran kuukaudessa joka kohteessa. Joo laskin, että kohteessani on lähes 60 ovilasia l. noin 120 eri pintaa. Siinä muun työn ohessa voisi pesaista. Arvaa pesaisenko? Työohjeita ei ole minkäänlaisia kohteessa, eikä kohdekansiota. Ottaa pannuun koko paikka. Sekundaattorin kanssa kyylätään tulo- ja lähtöajat. Voi hevon kuustoista. Otan osaa. Ei ihan kaikkeen kannata lähteä.
- ja pitäisi
sama juttu kirjoitti:
esimies on yrittänyt teettää vaikka mitä ihme hommaa. esim. kyllä ovilasii t kuuluu pestä kerran kuukaudessa joka kohteessa. Joo laskin, että kohteessani on lähes 60 ovilasia l. noin 120 eri pintaa. Siinä muun työn ohessa voisi pesaista. Arvaa pesaisenko? Työohjeita ei ole minkäänlaisia kohteessa, eikä kohdekansiota. Ottaa pannuun koko paikka. Sekundaattorin kanssa kyylätään tulo- ja lähtöajat. Voi hevon kuustoista. Otan osaa. Ei ihan kaikkeen kannata lähteä.
pitää jotain ihme listaa työajoista. Mä lähden kun olen valmis enkä jää kyttäämään työpaikalle kelloa tai aloitan hommat kun saavun töihin vaikkapa sitten aikaisemmin. Olen kuitenkin kuukausipalkalla niin en ymmärrä kyttäämistä. Huvittaa muutenkin kun työaika alkaa 8.41 ei sitten 8.42 tai 8.43 tai jotain muuta typerää. Kahvitaukoakaan ei saa pitää kun se on pakko pitää ruokatauon kanssa putkeen. Kiva kun huhuillaan kahville niin pitää vaan sanoa ettei maistu. Ei kehtaa sanoa, että ihan kiva, mutta mulla ei ole kahvitaukoa. Mut tää meni jo ihan aiheen sivusta.
- sun työaika
ja pitäisi kirjoitti:
pitää jotain ihme listaa työajoista. Mä lähden kun olen valmis enkä jää kyttäämään työpaikalle kelloa tai aloitan hommat kun saavun töihin vaikkapa sitten aikaisemmin. Olen kuitenkin kuukausipalkalla niin en ymmärrä kyttäämistä. Huvittaa muutenkin kun työaika alkaa 8.41 ei sitten 8.42 tai 8.43 tai jotain muuta typerää. Kahvitaukoakaan ei saa pitää kun se on pakko pitää ruokatauon kanssa putkeen. Kiva kun huhuillaan kahville niin pitää vaan sanoa ettei maistu. Ei kehtaa sanoa, että ihan kiva, mutta mulla ei ole kahvitaukoa. Mut tää meni jo ihan aiheen sivusta.
kun kerran pitäis pitää kahvi- ja ruokatauko samalla? Miten helvatissa jaksaa hymy naamalla huhtoa koko päivän melkein syömättä ja juomatta... mutta kun ne tauon pitämiset on kuulemma siivoojan omalla vastuulla, että tulee pidettyä. Huh, Huh..
- eli normaalisti
sun työaika kirjoitti:
kun kerran pitäis pitää kahvi- ja ruokatauko samalla? Miten helvatissa jaksaa hymy naamalla huhtoa koko päivän melkein syömättä ja juomatta... mutta kun ne tauon pitämiset on kuulemma siivoojan omalla vastuulla, että tulee pidettyä. Huh, Huh..
on 20 min ruokatauko ja 10min kahvitauko, mutta mulla ne on yhdessä. Ja en jaksa huhkia hymy naamalla yhdellä tauolla päivässä. Aika kyrpiintyneen näkönen olen kahden maissa. Ruokatauko/kahvitauko on pidettävä 3 tuntia työn alkamisen jälkeen joten tauon jälkeen on hommia vielä 4t30min ilman taukoja. Kokonaisviikkotyöaika taukoineen 40t45min. Mun työajan pitäisi olla 38t15min, mutta pomo on laskenut työajan ihan pimeästi. Eihän tuosta saa millään järjellä sitä työaikaa vaikka ruokiksia vähentääkin 100min.Ruokis on siis palkatonta aikaa.
- missään
eli normaalisti kirjoitti:
on 20 min ruokatauko ja 10min kahvitauko, mutta mulla ne on yhdessä. Ja en jaksa huhkia hymy naamalla yhdellä tauolla päivässä. Aika kyrpiintyneen näkönen olen kahden maissa. Ruokatauko/kahvitauko on pidettävä 3 tuntia työn alkamisen jälkeen joten tauon jälkeen on hommia vielä 4t30min ilman taukoja. Kokonaisviikkotyöaika taukoineen 40t45min. Mun työajan pitäisi olla 38t15min, mutta pomo on laskenut työajan ihan pimeästi. Eihän tuosta saa millään järjellä sitä työaikaa vaikka ruokiksia vähentääkin 100min.Ruokis on siis palkatonta aikaa.
makseta palkkaa ruokatauosta, kahvitauot on lakisääteisiä ja niitä on oltava 8h:n päivässä 2kpl ruokatauko 4h työn jälkeen, kahvitauot 12,5min. eli jos meet töihin klo7 ja on 8h:n päivä niin työaika loppuu klo 15:30
- Edellisessä
missään kirjoitti:
makseta palkkaa ruokatauosta, kahvitauot on lakisääteisiä ja niitä on oltava 8h:n päivässä 2kpl ruokatauko 4h työn jälkeen, kahvitauot 12,5min. eli jos meet töihin klo7 ja on 8h:n päivä niin työaika loppuu klo 15:30
paikassa olin kvtes:in alaisena myös ja siellä 8 tunnin päivään sisältyi ruokatauko, kaksi kahvitaukoa ja ylimääräinen 20min tauko siivoojilla ja sain jopa pitää lyhennykset eli töissä oltiin viikossa todellakin vain se 38t15min. Paluu karmaisevaan todellisuuteen on hirveä. Kukaan muuten ei ole pyytänytkään palkkaa ruokiksesta en edes minä vaikka siihen on kaikissa muissa paikoissa tottunut. Kvtes:iin kuuluu yksi 20min ruokatauko ja yksi 10min kahvitauko päivässä. Kahvitauko kuuluu työaikaan. Mun päivät on 8 tuntia ja 9min kokonaisuudessaan.
- mikä tuo on???
siivoaja mikä se on?
SIIVOOJA, SIIVOJA EDELLEEN SIIVOOJA - kuulaileepi
mikä tuo on??? kirjoitti:
siivoaja mikä se on?
SIIVOOJA, SIIVOJA EDELLEEN SIIVOOJAOn se hyvä jotta kielipoliisit ovat paikalla! Oikeinkirjoitus onkin se tärkein asia näissä keskusteluissa. :D
- mutta..
Ensinnäkin oletko varma että lappu oli siivoojalta? Saattoi olla lomalla ja joku muu ajatteli hoitaa homman helpolla, tai siivoojan nimissä. Toisekseen kaivojen kaivelu ei ole ehkäs aina edes mitoitettu tehtäväksi, vaikka jo yksi jätteinen pyykki voikin aiheuttaa tukoksen. Asiallinen asia siis kuitenkin?
- asenne ratkaisee
mietin minäkin..Meillä yhessä talossa vaihtui siivooja ja hänpä ei olisi halunnut siivota rapuista lastenvaunujen jälkiä..Ihmettelen tosiaan,että asukkaiden siis pitäisi siivota itse kyseiset jäljet ja maksaa vielä sitten siivouspalvelu erikseen..Sama juttu oli pääsiäisen jälkeen kun siivooja marisi hiekasta/kivistä rapussa,jotka siis olivat tulleet trullien kengistä..Kolmas on sitten se kun palkkasin muuttosiivouksen ja onneksi meni avain hukkaan ja pääsimme siivouksen tarkistamaan.Olivat jättäneet lattian pesemättä,ihan vaan sillä perusteella,että pinta oli jo niin kulunut..Just joo,mietin ihan oikeesti näiden ihmisten ammattiylpeyttä.Raha pois tyhmiltä..vai?
- kun ajatellaan
siivoojien palkkoja. paljon pitäis tehdä puoli ilmaiseksi. se on todella syvä toi siivousalan palkkakuoppa, vissiin 7,28€ tunti on perus palkka ja miettikää mitä siihen rahaan pitää tehdä. johan omille lapsillekkin "maksetaan enemmän" oman huoneensa siivoomisesta niin huhhuh siivoja parkoja. niiden pitäis nyt alottaa valtakunnallinen lakko että perus palkaksi väh.10€/h niin näkis asioista päättävät isokenkäiset kuinka kiva on tallailla paskasissa virastoissaan ym ym. raksa apumiehetkin pääsee helpommalla ja niil on jo melkein tupla palkka verrattuna siivoojan palkkaan.
- kansi
Minäkin hieman ihmettelen onko tuo lappu siivoojalta..
Ei ole siivoojan asia kirjotella lappuja vaan isännöitsijän.
Itse siivoojana siivoan pyykkituvan 1x viikossa.Jokainen talohan tekee oman sopimuksen siivouksesta.
Yleensä asukkaat eivät todellakaan tiedä siivoojan tehtävistä mitään.Sen huomaa kyllä melko pian,kun asukkaat naputtavat asioista.
Luullaan,että siivoojalle kuuluu ihan kaikki,mitä asukkaat keksivätkin.
Mutta tuosta lattiakaivosta vielä, Kylpyhuoneen kaivonritilät tarkistetaan useasti,mutta yleensä pyykkihuoneen taas asukkaat ovat velvolliset jättämään siistiin kuntoon seuraavalle. Siivooja siivoaa perusteellisemmin kerran viikossa ja vie roskat.
Luulisi kyllä karvapyykin pesijän itse tajuavan touhujensa seuraukset. Inhimillistä on kerätä sellainen määrä itse pois.
Olen nähnyt pyykkihuoneessa valumassa pesun jäljiltä ison maton,joka ollut koira-huushollissa. Karvaa oli siis ihan joka paikassa! Ja matto haisi vieläkin iljettävälle vaikka oli jo pesty! - ...........
Mielestäni jokaisen pitää itse korjata jälkensä. se kuuluu hyviin käytöstapoihin. Ei tarvitse hakea kotoa imuria ja moppia ja pesuaineita vaan ihan terveellä maalaisjärjellä ajatella, mitä kuuluu jokaisen itse tehdä.
En tiedä, johtuuko se sitten siitä, että itse olen siivooja vai jostain muusta, että itse tapaan aina korjata jälkeni. Pidän sitä suorastaan luonnollisena tapana, joka täytyy jokaisen tehdä. Ihmettelen suuresti ihmisiä, jotka ovat niin välinpitämättömiä omien sotkemistensa suhteen.
Minua esimerkiksi meidän pyykkituvassa ärsyttää ihan suunnattomasti, että se on kuin sikolätti. Aikuiset ihmiset eivät välitä yhtään mitään.
Siivooja kuitenkin käy vain esim. kerran viikossa, niin sitten 6 päivää viikosta pyykkitupa on kuin kaatopaikka. Tyhjät pesuainepurkit lojuvat pitkin poikin (vaikka siellä on roskiskin), koko paikka on mullin mallin jne.
Ihmiset eivät vain välitä, koska tila ei ole oma. Ajatellaan vain, että joku muu siivoaa, niin itse saa sotkea mielin määrin. Se on kuitenkin ikävää toisia ihmisiä kohtaan. Aikuisen ihmisen on osattava ajatella, että onko tila jälkeesi siinä kunnossa, että sinne on seuraavan mukava tulla. Harmi, että tätä ei niin moni osaa. Pitää sitä tämän verran kyetä ajattelemaan ympäristöään eikä vain ajatella, että joku muu sen tekee. Ja kuten jo sanottua, ei kukaan vaadi siivoamaan vaan ihan vain korjaamaan jälkensä kuten kuka tahansa järkevä ihminen osaa toimia. Opetetaanhan lapsetkin jo päiväkodissa leikkien jälkeen viemään tavarat paikoilleen eikä vain jättämään siivoojan hommaksi.
Ja siivoojan tehtävänä on nimen omaan siivota, ei kerätä toisten välinpitämättömyydestä johtuvia jälkiä. - Aloittaja(ja ed.hämmästynyt)
Mul ei viäkään selvinnyt,mikä siivoojan työnkuva on?Myönnetään,amatööri olen.Moppi ja rätti kestää käpäläs,mut työnkuva on viäkin auki.
Puolustukseksi on sanottava,et meidän taloyhtiön pyykkitupa on aina ja koko ajan erittäin siisti.Jokainen huolehtii oman osansa ja siksipä juuri tuo jätetty viesti pisti silmään.En tiedä oliko viesti siivoojalta,mutta lopus luki et "toivoo siivooja"...Toki sen on voinut kirjoittaa kuka tahansa.
Jos minä olisin huomannut tämän surullisen kuuluisan karvatupon ensimmäisenä,olisin toki sen voinut siitä siivota pois.Jos tilanne toistuisi,toimisin ehkä samoin,kuin siivooja.Joten,ehkä tämä siivooja on seurannut "karvoja" jo pidemmän aikaa...Mene ja tiedä!
Lähinnä kasa näytti sellaiselle,mikä oli kertynyt pikkuhiljaa viemärin päälle,kun kone laskee vedet siihen.Loppu hyvin,kaikki hyvin,siivosin tän "tupeen" poijes!
Hienoa,kun herätti keskustelua...ja kaikki vain yhden karvatupon takia =) - SIIVOAN,SIIVOAN.....
tässä se taas nähdään millainen kuva siivoojista jää yhden "mokan"vuoksi....ensinnäkin,jätätkö kotona lattiakaivoin /lavuaarin jne putsaamatta hiuksista,karvoista...?kyllä sitä tervettä maalaisjärkeä pitää olla molemminpuolin. viikossa kertyy pölypallo jos toinenkin,eikä se varmaan ole siivoojan työajasta pois jos SINÄ sen pölypallon ohimennessäsi nostat!?asennevamma vaivaa monia ja siivojat EI OLE ORJIA!!!!!
- vissiin
just saanu ylihintaisen osakkeesi ostettua velkarahalla ja ihan ensimmäistä kertaa eläessäsi. ensinnäkin kannattais tutustua niihin taloyhtiön järjestys-sääntöihin tarkemmin, ja saunan/pesutuvan käyttö-ohjeisiin ja siisteyteen liittyviin ohjeisiin.jos kerran siivoja käy vain kerran viikossa niin varmasti on osakkeenomistajille määrätty yleisten tilojen siisteyteen liittyvät säännöt.esim. saunissa/pesutuvissa on yleensä taloyhtiön puolesta ilmoitukset että jätäthän saunan/pesutuvan siistiksi seuraavaa käyttäjää varten. vai pitäisikö siivojan olla päivystämässä joka käytön jälkeen että on siistiä? kyllä sekin onnistuu mutta sen jälkeen olet valittamassa vastike maksun suuruutta. olet kirjoituksestasi päätellen joku kultalusikka perseessä elävä teini mikä ei koskaan siivoa omia jälkiään. taloyhtiöt palkkaavat siivousfirman siistimään yleiset tilat mutta siihen ei kuulu kenenkään henkilökohtaisten jätösten siivoaminen. ja kirjoituksessasi mainittuja karvoja ei mika viikossa kerry? mitäpä jos olet unohtanut mainita että itse käyt pesemässä jotain saatanan karvakasa koiraasi mistä lähtee karvaa 24/7 tai että jollain hienosto naapurillasi on koira siellä pesussa viikottain. kannattaa sun aloittaja nyt tosiaan katsoa peiliin ja selvittää noi edellämainitsemani sääntö asiat.
T: omat sotkut siivoava- Helllewi
Siivoojan toimenkuva määräytyy täysin palveluyrityksen ja asiakkaan väliseen sopimukseen ja sopimuksen liitteenä oleviin työohjeisiin. Työohjeista selviää, mitä kuuluu siivoojalle ja kuinka usein. Osakkeenomistajana olet yksi asiakkaista ja siivous ostetaan maksamillasi yhtiövastikkeilla. Siksi voit pyytää isännöitsijältä työohjeen nähtäväksi. Mikäli siivousta ei mielestäsi ole hoidettu työohjeen mukaisesti, voit pyytää isännöitsijää tekemään reklamaation siivouksesta vastaavalle yritykselle. Jos työohjeessa on puutteita, voit ottaa asian yhtiökokouksessa esiin ja ehdottaa siivouksen kilpailuttamista uusilla, täydennetyillä työohjeilla.
- Aloittaja(ja ny jo huvittunut)
Kyllä,tusina kultalusikoita suupieles tääl mennään.Uskomatonta,kuinka hyvin pystyit tekemään elämästäni analyysin parin kirjoituksen perusteella.Oikeesti,Hienoa!
Kiitos kommentistasi! - näköjään
Aloittaja(ja ny jo huvittunut) kirjoitti:
Kyllä,tusina kultalusikoita suupieles tääl mennään.Uskomatonta,kuinka hyvin pystyit tekemään elämästäni analyysin parin kirjoituksen perusteella.Oikeesti,Hienoa!
Kiitos kommentistasi!osui ja upposi!!!!!
vain hienohelma tekee numeron tommosesta asiasta, ensin sanot ettet halua millään lailla loukata tai ali arvostaa siivoojia ja samassa haukut ne laiskoiksi alakastin ihmisiksi.
sun tietämättömyys asiasta jo kertoo susta kaiken.
- että siivooja
ei ole sitä varten että ihmiset saa elää kuin pellossa..jättää omat jälkensä korjaamatta.
Hyvä keino herättää ihmiset katosmaan omaa toimintaansa on ottaa siivoojalta pyykkitupa pois..ja jättää se oman onnensa nojaa..rupee jengi huomaamaan kuinka käyttäytyyvät julkisissa paikoissa.- viemärin kansi
Juuri näin.
Asukkaat tietävät suunnilleen mitkä paikat siivooja käy läpi ja elävät ihan kuin kakarat. Kaikki tipahtaa käsistä ja pyykkituvan roskis pursuaa kierrätykseen menevää tavaraakin esim. vaatteita.
Moni ajattelee,että ainahan voi sitten valittaa,jos sotkua in liikaa.
Moni sotkija ei edes huomaa sotkujaan,mutta toinen supersiisti-kyttääjä valittaa siivoojasta heti,jos ei miellytä.
- Kaaleppi
ohimennessäni perseeni. Nyt on karvanlähtöaika joten melkoinen määrä niitä perskarvoja irtosi siinä virutellessa.
Ei siinä ollut minkäänlaista paperia joten sinne jäivät. Ajattelin sen korjaavan, jota eniten häiritsee.
Kun minä en edes asu siinä talossa, mutta avain on jäänyt taskuun, kun asuin aikaisemmin.- Aloittaja(ja ny jo nauraa)
Kommenttisi oli kyl tän ketjun paras!Onnex huumorinkukka ei ole viä ihan kuihtunut...Kiitos,repesin =)
- mutta pitäisköhän
siivoamisesta vastaavien henkilöiden alkaa valittaa ihmisten sotkemisesta? Yhdessä työpaikassa oli työkaverina laikkari joka haukkui asiakkaat " kuin pellossa elämisestä" päivittäin. Ajatella, että kukaan ei valittanut siivouksesta vaan kyseli hartiat kyyryssä ollaanko me oltu siivosti :D
Minä siivoan päiväkodissa ja lapset kyselee välillä miksi täällä on pölyä. Mä kilttinä tätinä selitän, että siksi kun sä olet täällä. Ilman teitä ei olisi sitä pölyäkään, katsos kun te tuotatte sitä. Kahta kertaa sama lapsi ei asiaa enää kysy. - koiran omistaja
Olen muuttanut noin vuosi sitten omaan kämppääni ja olen juuri täyttänyt 18 vuotta ja haluisin mielipiteitä että käyttäydynkö kun 'nuori' vai onko minulla syytä puuttua asiaa.
Eli siis tää siivooja jupakka lähti kesällä liikkeelle, kun vuokraisäntäni soitti ja ilmoitti että taloyhtiön siivooja on tehnyt valituksen koirankarvoista, jotka on leijailleet tai kulkeutuneet käytävälle siitä kulkiessa ja siivooja oli ilmoittnaut haluavansa palkankorotuksen ennen kuin alkaa niitä korjata. Lähdin asiassa vastaan ja lupasin, että kun koirallani karvanlähtö aika ja huomaan että karvaa on käytävällä silmin nähden paljon, niin korjaan karvat itse pois ja näin elettiin rauhallisin merkein syksyyn.. Seuraavan kerran tulin uudestaan asiaan, kun tulen töistä iltapäivällä ja huomaan oveni edessä koko sen kerroksen liat ja nätisti pinotun kasan koirani karvoja. Ensimmäinen kysymys tulee tässä. Onko siivojalla oikeus pestata työt näin? Otin heti puhelimen ja marssisin alakertaan hakemaan taloyhtiön numeron ja soitin sinne ja selitin tilanteen melko kireästi ja kysyin että onko tilanteessa toimittu oikein. Hetken keskusteltuani taloyhtiön neidin kanssa tulimme yhteis ymmärrykseen siitä ettei siivoojilla ole valtaa päättää mitä siivoaa ja eikä myöskää ole soveliasta kertoa mielipidettää jättämällä koirani ja että muidenkin aiheuttamat sotkut mun oven eteen ja taloyhtiö lupasi ottaa asiasta selvää ja ilmoittaa siivoojalle eteenpäin viestini. Tässä välissä haluan vielä kertoa, että samassa kerrostalossa asuu minun koirani lisäksi kaksi koiraa ja että minun koirani karvat (vaaleat jotka kyllä varmaan tummalla lattialla näkyy paremmin kuin muiden) ovat olleet ainoastaan ongelma kun karvanlähto aika on ollut.
No tänään siis oli jälleen kerta kun tulen kotiin ja oveni edessä on kerroksen liat mukaan lukien tietty koiranikarvoja. Otin uudestaan yhteyttä samaiseen henkilöö taloyhtiössä, jonka kanssa olin aikaisemmin jutellut ja kirosin hänelle että tämä tilanne on taas toistunut että koska tässä tilanteessa tapahtuisi muutos. Sieltä ilmoitettii että hän oli ottanut pomoonsa yhteyttä ja he olivat siivoojansa kanssa keskustelleet ja olivat todenneet että siivooja on sen verran pätevä ettei häntä vaihdeta ja eikä tilanteen kanssa tule tapahtumaan heidän puoleltaan muutosta. Siivooja oli ilmoittanut että karvaa on niin paljon ettei suostu niitä käytävän lattialta pyyhkimään. Jos tilanteen kääntäisi että täällä ois joku kurajalka joka joka päivä kantaisi käytäviin normaalia enemmän kuraa niin voiko siivooja siinä vaiheessa kerätä kurat kurajalan oven eteen. Jos nyt alan jokapäiväisesti siivoamaan kerrokseni sotkut niin onko minulla oikeus pyytää vuokran vähennystä koska osa vuokrasta menee taloyhtiölle, enkä voi tätä palvelua käyttää, koska omistan koiran tai voin mut en hyödy siitä mitään? Poistuisiko vuokran yhtiövastikkeesta siivoojan osa?? Olen keskustellut asiasta siivoojien kanssa ja vanhempien ihmisten ja ovat olleet minun kanssa samaa mieltä, ettei siivoojilla ole oikeutta päättää, mitä he siivoavat jos heidän työkuvansa on pitää paikat siisteinä. Eikä se, että moppaa karvoja lattialta oman kokemuksen mukaan ole ylipääsemätöntä, päinvastoin, kura ja paska ei irtoa varmaan yhtä helposti. Ymmärtäisin jos kyse olisi ilkivallasta tai tahallisesta vahingon aiheutuksesta. Tunne siitäkin on hyvän vahva, että kun olen nuori tyttö, niin mun sanoja vähätellään ja vittumaisesti vaan kerrotaan ettei siivoojalla on oikeus kerätä paskat mun oven taakse jos käytävällä on karvaa ja saan ihmetellä että miksi sama jatkuu ja minua ei kerrota miten taloyhtiön päättänyt ettei heidän tarvitse asiaan puuttua ja siivooja saa jatkaa tapansa mukaan. Jos olen täysin väärässä, kertokaa. Jos en, niin kertokaa miten kannattaa toimia.- sama ku edellinen
en tarvitse sitten mitään katkeran siivoojan vinkumista vaan asiallisia mielipiteitä....
- tavallinen tallaaja
Hei. Tuo käytös taloyhtiöltä ja siivoojalta sinua kohtaan todellakin törkeää.Siivoojan kuuluu siivota vaikka siellä olisi sian karvoja :) Sinuna ottaisin yhteyden kyseisen taloyhtiön hallitukseen vai mikä nyt sitten onkaan.Ja taloyhtiöltä pyytäisin siivoojan työsopimuksen siis sen osan mitä hänen kuuluu tehdä ja sen mukaan etenisin.Todennäköisesti työsopimuksessa ei lue että saat kipata koirankarvat ym.roskat koiranomistajien oven taakse...Itse olen ollut siivousalalla 9vuotta mutta nyt toisissa tehtävissä joten tiedän sen verran että noin ei ammatti ihminen tee eikä saa tehdä.Olen myös siivonnut kerrostalojen rappukäytäviä eikä ainakaan siinä taloyhtiössä saanut kipata mitään ovien taakse saati sitten valikoida minkä rapun siivoaa ja minkä jättää siivoamatta.Eli minun mielipide tästä on että sinä et ole väärässä vaan taloyhtiö ja siivooja.Ja hän ei voi olla kovinkaan ammattitaitoinen koska noin toimii.Toivottavasti tästä oli edes hitusen apua tai edes tuli parempi olo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603208- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521924- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628