Kohonnut CK arvo

---

Hei! Minulla on kohonnut puolessatoissa kuukaudessa CK-arvo 167:sta 317:ta. Lihas surkastumaa pohkeissa,lihasbiopsia vastauksen saan reilun parin viikon päästä. Kannattaako tuosta CK:sta olla huolissaan vai kuuluuko asiaan jos jokin lihastauti on?

12

21105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hannu S.

      Onhan tuo CK-arvosi vielä kohtuullisuuden rajoissa, mutta viittaa jonkinlaiseen lihastulehdukseen tms. P-CK:n viitearvot taitavat olla 50-400. Riippuu tietenkin paljolti siitä onko se sinulla pysyvästi noissa lukemissa vai palautuuko ennalleen.

      Itselläni oli kesällä 2007 CK-arvo n. 1000 U/l, jolloin oli päällä paha lihastulehdus (myosiitti) ja muutamassa kuukaudessa lähti n. 15 kg painoa pois. Sittemmin on laskenut normaaleihin lukemiin (n. 70-90), mutta oireita on vielä jonkin verran, lihakset ovat vielä herkkiä tulehtumaan pienestäkin rasituksesta.

      Kannattaa otattaa nuo lihasentsyymi-kokeeet muutaman kuukauden välein, jotta näkee mihin suuntaan tauti kehittyy.

      • mutta...

        Eikö normaali viitearvo naisilla ole alle 220?


      • Hannu S.
        mutta... kirjoitti:

        Eikö normaali viitearvo naisilla ole alle 220?

        arvo naisilla, mutta HUS labin mukaan on plasman kreatiinikinaasin vaihteluväli naisilla 35-210 ja miehillä 50-400 (http://www.huslab.fi/ohjekirja/4517.html).

        Esim minulla ko. arvo pyörii nykyään hieman päälle 100 U/I:ssa. Oli viime syksynä jopa elle 90, mutta pari viikkoa sitten otetuissa kokeissa 125. Jokseenkin normaaliarvoissa kuitenkin.


      • se on..
        Hannu S. kirjoitti:

        arvo naisilla, mutta HUS labin mukaan on plasman kreatiinikinaasin vaihteluväli naisilla 35-210 ja miehillä 50-400 (http://www.huslab.fi/ohjekirja/4517.html).

        Esim minulla ko. arvo pyörii nykyään hieman päälle 100 U/I:ssa. Oli viime syksynä jopa elle 90, mutta pari viikkoa sitten otetuissa kokeissa 125. Jokseenkin normaaliarvoissa kuitenkin.

        Niin eli naisilla normaali CK on 35-210 ja miehillä 50-400. Kaikki mikä osuu tuohon väliin on normaali. Noh tiistaina selviää enemmän,ja se miksi CK on pompannut kuukaudessa normaalia alueelta liian korkeaksi.


      • Mustuaiset
        se on.. kirjoitti:

        Niin eli naisilla normaali CK on 35-210 ja miehillä 50-400. Kaikki mikä osuu tuohon väliin on normaali. Noh tiistaina selviää enemmän,ja se miksi CK on pompannut kuukaudessa normaalia alueelta liian korkeaksi.

        Tutkin tuossa omia sikainfluenssa lausuntoja. Minulla ck arvo oli 924.


      • elbam
        Mustuaiset kirjoitti:

        Tutkin tuossa omia sikainfluenssa lausuntoja. Minulla ck arvo oli 924.

        ite tuli sammuttua käden päälle, josta syystä käsi turpos niin paljon ettei näyttänyt edes kädeltä. No minä hölmönä olin väkisin vielä viikon töissä(varastolla) kipeän käteni kanssa, josta johtui melko suuret arvot. Krea(munuaiset) 754 ja CK 8660. Eli kantsii miettii et jos joku paikka on oikeesti kipeä et meneekö taistelee töihin. Jos oisin heti mennyt lääkäriin olisin selvinnyt viikon saikulla, mut nyt jouduin olla sairaalassa 5pv ja saikkua reilut 2viikkoa.


      • Sanna101

        Minulla oli myosiitti ja ck arvo oli 14 000. Siitä ei sitten selvinnytkään ihan vähällä sillä lihastulehdukseen puri vain kortisooni ja paino nousi. Sairaalassa meni 4 kk ja ptkällä kuntoutuksella pääsin sängyn pohjalta.


      • Anonyymi
        Sanna101 kirjoitti:

        Minulla oli myosiitti ja ck arvo oli 14 000. Siitä ei sitten selvinnytkään ihan vähällä sillä lihastulehdukseen puri vain kortisooni ja paino nousi. Sairaalassa meni 4 kk ja ptkällä kuntoutuksella pääsin sängyn pohjalta.

        Minullakin epäillään reuman lisäks jtn lihas tai neurologista sairautta. Onpa korkeeks noussut sulla miulla on vaan reilu 4000 ollut kyllä pitemmän aikaa..ehkä vuosia. Ainakin kuukausia laihduin 58kiloseksi krampit ja muut alko tulla kuvioihin. Oon kuitenkin 185pitk. Nyt piano onkin sit jo melkein 90 näyttää nousevan erikoisesti


    • pirkko 50v

      Minun P-CK arvo on 500 lääkäri määräsi kolestrolilääkkeen pois miten nyt käy

    • pirkko 50v

      Minun P-CK arvo on 500 lääkäri määräsi kolestrolilääkkeen pois miten nyt käy

    • pirkko 50v

      Minun P-CK arvo on 500 lääkäri määräsi kolestrolilääkkeen pois miten nyt käy

    • Anonyymi

      Mulla on nyt muutaman kuukauden ollut yli 4000 CK arvo,odottelen Tampereen neurofysiologiselle aikaa. Kyllähän tuo jalkoja särkee..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      946
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      840
    3. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      783
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      727
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      697
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      682
    9. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      610
    Aihe