Tietäisikö kukaan mahtaako Nexiumin ja Samarinin yhtäaikaisesta käytöstä olla mitään haittaa? Otan Nexiumin (40mg) päivittäin ja Samarinia olen ottanut satunnaisesti silloin tällöin.
Nexium ja Samarin
7
4128
Vastaukset
- ihmeessä
tarvitset Samariinia, eikös Nexium määrätä kuuriluontoisesti, jolloin pitäisi pitkäkestoisemmin pärjätä ilman vaivaa.
Vai ollaanko Sinulta Helico bakteeria häätämässä.
Mutta noin yleisesti; Samarin on niin mieto, että on ihan sama käytät tai et.
Ei tietenkään kannata, kauaa vaan lääkkeitä syödä, ellei mitään reilua parannusta ole havaittavissa.
Oletko ollut mahatähystyksessä? Monissa arvauskeskuksissakin käy gastroenterologi hommaa hoitamassa, jolloin ei kustanna potilaalle niin paljon kuin yksityisellä puolella rokottaisivat.- tuulikuu78
Vatsani on tähystetty ja siinä yhteydessä todettu refluksitauti ja palleatyrä. Lääkärin määräyksestä syön Nexiumia säännöllisesti, koska leikkaustakaan ei ainakaan tässä vaiheessa minulle tehdä. Yleensä Nexium on toiminut suht hyvin, mutta välillä huonompina kausina sitä yrittää saada lisäapua vaikkapa juuri Samarinista (vaikka se ei niin kovin tehokasta olisikaan..)
- Laryngo
Nimensä mukaan h-salpaaja salpaa happoa - ei siis estä
ylösnousua. Joten ylösnousussa
sappi ja pepsiini jää vielä jäljelle -
ja ne aiheuttavat nykytietämyksen mukaan sitä ärsytystä ... Useat kokevat tämän happosalpaajista johtuvaksi (tai että ne eivät toimi). Voi hyvin olla, että h-salpaaja tekee tehtävänsä
mutta esim em aineita enemmän. Yhdessä pienehkössä tutkimuksessa kyseisiä aineita oli happosalpaajien käytön kanssa itse asiassa enemmän ... hmmm...
Nexiumin 20 mg vaikutusaika runsaat 12h, 40 mg runsaat 16h. Itsellä ainakin tuntuu happotoiminnan käynnistyminen kestävän täyteen mittaansa vuorokaudenkin lääkkeen lopettamisen jälkeen (eka päivä ilman lääkettä ei tunnu lisääntyneinä oireina). Lääkemäärä voi vaihdella (lähinnä estolääkitysmäärästä) 20 mg aina 80 mg vuorokaudessa (joillakin oli ennen leikkausta 3 x 40 mg päivässä).
Apteekista/lääkäriltä kannattaa kysyä samanaikaisesta
(lyhytaikaisesta) käytöstä. Muistaakseni Gavisconia pystyi käyttämään samanaikaisesti.
Neutraloivien käyttö voi olla muistaakseni vain lyhytaikaista (esim ruokasooda, Samarin ym). Jos suolankäytön kanssa ongelmia, Samarinia ym käyttöä ei suositella.
Tuttu ruokasooda neutraloi (aiheuttaa ensin ilmaa = iso röyhtäisy) ja sen jollakin ainesosalla on myös
portin toimintaa lisäävä vaikutus. Vaikutusajaksi arvioitiin puolisen tuntia mutta itsellä kestää pitempään (otan harvoin). Pitkäaikaisesti ei kannata käyttää - googlaamalla löytyy myös perustietoa.
- R.potilas
Ainakin minulle sairaalan se oikea lääkäri sanoi että ei saisi enää käyttää samarin yms. lääkkeitä, koska maha enemmän ärsyyntyy ja palleatyräkään ei tykkää siitä.
- tuulikuu78
Taidankin jättää sitten Samarinin jatkossa väliin. Keskustelussa aiemmin mainittua Gavisconia olin kyllä ajatellut kokeilla, mutta paras kysyä lääkäriltä ensin mielipidettä siihen..
- enni
Lääkäri minulle ainakin sanoi kun käytin kahta (reseptillinen närästyslääke, en muista oliko nexium, somac vai ranixal ku oon käyttäny kaikkia ja sitte rennieitä söin samal) lääkettä että näin ei saisi tehdä koska kaksi närästys/refluksilääkettä sivuuttaa toisensa eli käytöstä ei ole mitään hyötyä..
- tuulikuu78
Hyvä kun kerroit tuon. Kiitos sinulle, kuten kaikille muillekin vastanneille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1482879Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3672037- 401767
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii371722Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321411Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941213- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328955Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110938Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782