Ystäville kertominen

kiiramoi.

Miten ja millon ootte kertoneet omasta sairaudestanne kavereille?
Mä erehdyin kerran kirjottaan yhelle foorumille, jonka kautta pari kaverii sai tietoonsa (oikeestaan kyllä tarkotinki niin). Sen ansiosta mun toinen paras kaveri tietää, mutta miten kerron toiselle? Tiiän että se ei ottais tätä hyvin, tai ite asias en tiedä miten se reagoisi. Mua vaan pelottaa, että se hylkää mut heti kun saa tietää, koska se on valittanu mulle muutenki siitä, että kaikista sen kavereista on tullu iha masentuneita tai iha outoja, ja mä olen enää ainoa normaali. Siks haluun jättää kertomatta. Mutta taas kuitenkin tiiän, että se tulee kuitenki saamaa tän tietoonsa joskus. Mitä se sillon aattelee ku moni, joka ei oo ollut mulle lähellekään niin läheinen kuin se, tietää tästä, mutta se ei?

Mielipiteitä? Mua ahdistaa tää mielettömästi D:

8

815

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5 vuotta bulimiaa.

      En ole kertonut. Olen vain valehdellut, jos on kysytty. Kaverini kysyi kerran vuosikausia sitten, bulimiani alkuaikoina, mutta silloin en kyllä ollut itsellenikään myöntänyt sairauttani, joten sanoin, että ei ole ongelmaa ja että ei ole mitään syömishäiriötä. Tosin silloin oli enemmän anoreksiaa kuin bulimiaa.

      Viestisi on saanut minut miettimään, että ehkä vana sanoisin kaverilleni nyt viikonloppuna, jos hän tulee tänne kylälle käymään. Asutaan eri paikka kunnilla eikä olla oikein hyviäkään ystäviä enää. Mulla ei ole koskaan ollut kuin hän ja yksi toinen kaveri. Jotenkin se kertominen ja tunnustaminen vaan kiehtoo, kun valehteleminen on rassaavaa ja aina jokin tekosyy, miksi ei voi mennä Raxiin.


      Eilen illalla kuvittelin ihan miten kertoisin. Sanoisin, että ''minun pitäisi tunnustaa, että mulla on ollut syömisen kanssa ongelmia. On ollut syömättömyyttä ja oksentamista ja paastoamista ja kaikkea siltä väliltä ja siksi en ole usklatanut lähteä sinun kanssa Raxiin, kun pelkään että sitten ahmin ja oksennan enkä halua sitä''.


      Mutta sitten mietin, että mitä jos hän ei oikeasti edes halua kuulla ongelmistani. Mitä turha aminä hänelle valittaisin asioistani, kun hänellä itselläänkin on jo niitä tarpeeksi.

      Neuvoni on siis että aina ei voi tietää miten toinen reagoi, mutta jos hän ei ole tukena, niin onko hän silloin edes hyvä ystäväsi? Ei varmaankaan ole siinä tapauksessa. Itse en vielä ole kertonut, mutta kehottaisin sinuakin kertomaan, jos vain oikeasti haluat. Se helpottaa kummasti. Minäkin yritän kertoa. Tsemee ja voimia sinulle!

      • .....

        Itse olen yhdelle kaverille vahingossa humalassa kertonut bulimiastani, ja pyysin häntä välittömästi kertomiseni jälkeen olemaan puhumatta asiasta minulle selvinpäin. Ei hän olekaan siitä puhunut selvänä, ja välillä toivoisin että hän puhuisi, jotten enää olisi yksin sairauteni kanssa, mutta suurimman osan ajasta olen tyytyväinen ettei hän kysy mitään. Ainoa miinuspuoli asiassa on että tuntuu aivan kun hän ei edes välittäisi koko asiasta.


      • soniakoo
        ..... kirjoitti:

        Itse olen yhdelle kaverille vahingossa humalassa kertonut bulimiastani, ja pyysin häntä välittömästi kertomiseni jälkeen olemaan puhumatta asiasta minulle selvinpäin. Ei hän olekaan siitä puhunut selvänä, ja välillä toivoisin että hän puhuisi, jotten enää olisi yksin sairauteni kanssa, mutta suurimman osan ajasta olen tyytyväinen ettei hän kysy mitään. Ainoa miinuspuoli asiassa on että tuntuu aivan kun hän ei edes välittäisi koko asiasta.

        Kertokaa sairaudesta! olkaa mahdollisimman avoimia. Se pienetää sairauden voimaa kun uskallat ottaa siitä kiinni.Mä uskon että vain avoimuudella ja rehhelisyydellä voi päästä edes jonnekin eteenpäin. Olen itse kertonut kaikille läheisille ja puhun nykyään melko avoimesti tunteista joita syömishäiriö mussa herättää. Siten ystävät ja läheiset voivat ymmärtää edes vähän minua ja minä en ole enää yksin tässä helvetissä. Kupla on pienetynyt ja voin sanoa että MÄ EN JAKSA TÄTÄ PASKAA ENÄÄ! Kun myöntää että olen avuton tämän sairauden edessä voi siten saada tukeakin. vaikka olen kertonut läheisille eikä syömishäiriö ole minnekään kadonnut. Samaa paskaa edelleen on. Mutta en ole enää omassa vankilassa ja yksin. Taistelen parantumaan ja silti taistelen sairauden kanssa edelleen. Mutta mä näen että se ei ole heikkoutta jos kertoo. Musta se on heikkoutta ettei mene eteenpäin ja ota tätä sairautta niskasta kiinni. Sinä määräät mitä teet ja haluatko mennä eteenpäin


    • Oksettaa!!!

      Mä en varsinaisesti kertonu mun kavereille, mut hoin vaan automaattisesti 'Mä oon läski, mä oon läski, mä oon läski'
      Sit mun kaveri oli et sä oot sairas kun sanot et oot läski(se on ite vähän pyöreihkö)
      No kerran me sit mun yhen toisen kaverinkaa syömään koulun ruokalaan(yläsateella ei oo pakko mennä syömään)koska mul on tosi nälkä en ollut syöny edellisenä päivänä yhtään. Sit kun oltiin syöty tuli ällötäävä olo ja yritin pitää oksennuksen mahassa. Mut sit oli pakko mennä oksentamaan

      Sit ne sai tietää kun se mun kaveri oli kuunellut vessan ovest kun mä oksentelin. Ainoastan bestikseni ja kaksi muuta kaveria tietää tästä.
      Ne kohtelee mua erillailla nykyään ihan kun mä oisin joku helposti särkyvä tavara jonka kanssa pitää olla varovainen.
      Sit jos käyn jokus koulun vessassa niin ne on heti 'Kävitkö oksentamassa?'

      • kiiiiiks

        Mä kerroin poikaystävälle pari viikkoo sitten. En kyllä oksentanu ku joskus vaan mut ennen sitä oksentelin päivittäin suunnilleen 5 kertaa. Kerroin myös et eka kerta ku oksensin oli 4 vvuotta sitten.

        Hän sano vaan et jos sä viel oksennat ni mä jätän sut. Olin odottanu et hän olis yrittäny auttaa mua eikä uhata tollasel. Mut kyll tuoki on auttanu koska en oo oksentanu sen jälkeen :) Poikaystävä kysyy aina sillon tällöin jos oon oksentanu. Ja hän tietää et haluun laihtuu ni siks ollaan nyt alettu tekee lihastreenei aina välil yhe...

        mut kannattaa kyll kertoo jossai vaihees koska se autta et tietää et ei oo ihan yksin sen asian kaa. Toivottavasti te kaikki parannutte, onnea matkaan


      • kiiramoi.

        Mullakin kaverit kohtelee mua ihan oudosti välillä, heti jos meen vessaan nii "KÄVITSÄ OKSENTAA" kuuluu vaa. Jumaliste, ehken nyt iha kaksneljäseittemä käy siel yrjöömäs. Samoin kun tuun vessasta nii kaamee mulkasu vaa kavereitten taholta ja silmis just sellanen 'epäilen sua' -ilme ja sit ne kattoo koko loppu päivän niin.


    • 14v ex bulimikko

      Hei, mä uskon et sun kaverit kyl ymmärtää. Esim. Olin sairastanut 6kuukkautta sitten bulimiaa joka kesti vuoden. Ja tänää ollessani parhaankacerini kanssa kävelyllä tunnistin sen hänelle. Aluksi pelotti, koska hän oli vain hiljaa( vaikutti siltä ettei häntä edes kiinnostanut ) mutta sitten hän oli vihainen ja surullinen, koska en kertonut sitä hänelle aikaisemmin. Etten muka luottaisi häneen yhtään. Sitten häntä alkoi vihastuttaa ja surettaa , ettei hän ole huomannut koko vuodenaikaan mitään eikä pystynyt auttamaan. Vaikka olenkin jo täysin parantunut bulimiasta, silti joskus kuulen korvassani kuiskauksen " hei jos sä nyt oksentaisit niin et lihoisi ja laihtuisit" mutta illoin mietin että onko siinä mitään järkeä, ja itsehillintä voittaa.

    • maruzellaah

      Mä oon 16v. Ja sairastanu bulimiaa 16-vuotta. Mä oon salaillu sitä kaikilta. Minun vanhempanikaan eivät tiedä tästä. Eilen yksi hyvä ystäväni tuli tuekseni terveydenhoitajalle koska halusin jollekin kertoa. Paras ystäväni jätti kun hän kuuli

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe