Verihyytymä pois

Pattitilanne

Minulle tuli verikokeen yhteydessä kyynärtaipeeseen verenvuoto, joka hyytyi ihon alle ja kovettui sinne. Se poistettiin sieltä äsken leikkauksella, mutta näyttää siltä, että vaiva uusiutui (olen Marevan-potilas). Onkos mahdollista poistaa hyytymää muuten kuin leikkaamalla? Voiko käyttää jotain paikallista liuotushoitoa?

3

3525

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi vaan.

Veren vuotaminen ja hyytyminen ovat yhteydessä toisiinsa niin että jos hyytymistä huononnetaan vaikka Marevan hoidolla niin silloin on suurempi vuotoriski.

Jos veri vuotaa jo verinäytteen oton yhteydessä niin vaikuttaa siltä joko INR arvo on liian korkealla tai joku muu seikka heikentää hyytymistä. Kun INR on hoitoalueella (2-3) niin harvemmin tulee mitään isompia mustelmia tai hematoomia vaan riskit nousevat vasta korkeammalla INR arvolla.

Paikallisella liutoushoidolla saadaan vain lisättyä verenvuodon riskiä ainakin verihyytymän kohdalla ja se ei siksi sovellu hoidoksi. Onko käytössä aspiriinia, särkylääkkeitä, kortisonia tai muita syitä jotka voivat huonontaa hyytymistä?

Siis pitää selvittää miksi noin helposti tulee mustelmia pelkän verinäytteen yhteydessä

• Pattitilanne

Syynä siihen miksi patti alunperin tuli oli todennäköisesti se, että verikokeen otossa neula tökkäsikin valtimoon eikä laskimoon. Suoni ei umpeutunut kunnolla, vaan rupesi vuotamaan n. vuorokauden kuluttua.

• Yksi vaan.
        Pattitilanne kirjoitti:

Syynä siihen miksi patti alunperin tuli oli todennäköisesti se, että verikokeen otossa neula tökkäsikin valtimoon eikä laskimoon. Suoni ei umpeutunut kunnolla, vaan rupesi vuotamaan n. vuorokauden kuluttua.

Valtimo voi tosiaan vuotaa reilusti korkeamman verenpaineen vuoksi. Tavallisesti riittää että pitää vuotopaikkaa koholla ja painaa siitä mutta esim. koronaarisuonten kuvaamisen yhteydessä laitetaan monesti kollageenipaikka ainakin reisivaltimon punktiopaikkaan.

Kun se veri on vuotanut verisuonen ulkopuolelle niin useimmiten tämä hoituu ajan myötä. Verisuonikirurgien tekemä paikallinen liuotus tehdään nimenomaan tukkeutuneeseen valtimoon (esim. kylmä jalka) ja tässä riskinä on vuoto verisuonen ulkopuolelle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4631
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2618
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2435
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      64
      2433
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1817
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1631
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1496
    8. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      50
      1315
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1294
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82