Polttoaineperävaunu ka:n lavalle?

VaillaAineKirjaa

Millä tavoin kuljetat 1500L polttoainesäiliön (ha perävaunu, tyhjä puhdistamaton) kuorma-auton lavalla laillisesti?
Eli mm. mitä ADR-kilpiä tulee ja minne?

21

6761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyltit siellä

      ADR-kurssilla sullekkin kerrotaan!

    • Kurssille vaan!!

      Kysymyksesi paljastaa ettei sinulla ole ADR-lupia. Joten vastaus kysymykseesi on: Vaikka merkkaisit kuljetuksen ihan oikein niin se on laiton kun sulla ei ole lupia.

      • kiki  

        Kaiken maailman lupiin, kortteihin yms mitä ikinä vaan valtioa vaatii, vaikka tulisi leipein kuljettamiseen vaadittava BR&T-kortti niin suorittaisitte senkin ihan kiltisti, ja jos rullakoiden käsittelyyn vaadittaisiin RK&IX-kortti, suorittaisit senkin aivan mukisematta


      • kaikki nöyrtyvät
        kiki   kirjoitti:

        Kaiken maailman lupiin, kortteihin yms mitä ikinä vaan valtioa vaatii, vaikka tulisi leipein kuljettamiseen vaadittava BR&T-kortti niin suorittaisitte senkin ihan kiltisti, ja jos rullakoiden käsittelyyn vaadittaisiin RK&IX-kortti, suorittaisit senkin aivan mukisematta

        Se on selvä että ihminen nöyrtyy vallan edessä jos leipä on siitä nöyrtymisesta kiinni!


    • Håkan L

      Kaadat sen poikitain tielle, kuin muutkin. Hinausfirma vie sen perille.

    • Minulla ei ole ADR papereita mutta aihe alkoi kiinostaa jotenka soitin erääseen firmaan joka valmistaa näitä IBC säiliöitä (oletan että kyseessä on samankaltainen säiliö ja tyhjä)

      Näin minulle kerrottiin.
      Jos säiliö on umpinainen ja mahdollisesti säiliössä on polttoaine höyryjä niin silloin pitää olla merkinnät ja muutkin jutut kunnossa.

      Jos taas säiliö on mahdolista tuulettaa ja tuuletus mielellään toimii kuljetuksenkin aikana niin silloin ei tarvita merkintöjä.

      Sitä en tiedä lukeeko tämä laissa vai onko tämä käytäntö.

      Kaveri kertoi vielä että Suomessa rikotaan eniten näitä säännöksiä, sillä täälä on huonoa tuuria jäädä niistä kiinni ja vielä huonompaa tuuria että poliisi ymmärtää ADR/VAK säädöksien päälle.

      Esitin että jos säiliön täyttäs vedellä kuljetuksen ajaksi, ongelmaksi tuli ettei heidän malleissan ole pohjaroppuja, syynä tähän on ympäristöihmiset ja heidän säädökset.

    • kuljetusyksikköön

      Niin tässä taas pojat keskittyy vääriin asioihin, eihän tässä kysytty onko adr-lupia vai ei..

      No joka tapauksessa, RK-asentaja tuossa puhui sinänsä asiaa, mutta ymmärtääkseni tässä ei ollut IBC-astiasta kyse, vaan tuollaisesta erillisestä "pikkuperävaunusta", eli kyseessä taitaa olla ihan säiliöksi laskettava systeemi.

      Silloin siis kuorma-auton eteen ja taakse kilvet 33/1203 ja sivuille lipukkeet normaalisti. Tuossa lavalla olevassa taas tarttee kahdella sivulla olla "pikkulipukkeet" ja UN-numerot.

      Ja tuosta RK-asentajan kommentista tuli vielä mieleen, että jos ne laskettaisiin IBC-astioiksi, niin silloinhan kyseessä olisi kpl-tavara-, ei säiliökuljetus. Silloin sovellettaisiin vapaarajaa, jolloin taas ei tarvittaisi minkäänlaisia merkintöjä autoon (vapaaraja bensiinillä 333l, dieselillä 1000l).

      • astioita

        ...ja muita pakkauksia saa lähes poikkeuksetta kuljettaa rajoituksetta. Pakkauksesta lipukkeita vain ei saa poistaa jos pakkaus on puhdistamaton. Autoa ei siis tarvitse merkitä lainkaan, jos tuo lasketaan kappaletavarakuljetukseksi.

        Jos tuo esimerkkitapaus lasketaan IBC-kontiksi, ylittyy vapaaraja heti jos säiliössä vähänkin on jotain sisällä. Nimittäin kun nesteitä kuljetettaessa IBC-kontti tai muu pakkaus lasketaan aina nimellisvetoisuutensa mukaan, vaikka se todellisuudessa olisi lähes tyhjä. 1500 litran IBC-kontilla siis vapaaraja menee heti yli jos säiliössä vielä on jotain jäljellä. Se on sitten oma juttunsa, missä kohtaa kontissa lasketaan vielä olevan jotain ja missä kohtaa se katsotaan vain tyhjäksi ja puhdistamattomaksi. Se ei tosin ole enää kuljettajan vastuulla, vaan lähettäjän, joka vastaa oikeista rahtikirjamerkinnöistä.

        Jos tuo lasketaan kappaletavarakuljetukseksi, merkitään kuljetusyksikkö edestä ja takaa oranssikilvin vapaarajan ylittyessä. Äkkiseltään en kyllä osaa sanoa, miksikä tuollainen ha-perävaunu kuorma-auton lavalla lasketaan, vaikka aika tuore myrkkykortti lompakossa majaileekin.


      • vastaajaII
        astioita kirjoitti:

        ...ja muita pakkauksia saa lähes poikkeuksetta kuljettaa rajoituksetta. Pakkauksesta lipukkeita vain ei saa poistaa jos pakkaus on puhdistamaton. Autoa ei siis tarvitse merkitä lainkaan, jos tuo lasketaan kappaletavarakuljetukseksi.

        Jos tuo esimerkkitapaus lasketaan IBC-kontiksi, ylittyy vapaaraja heti jos säiliössä vähänkin on jotain sisällä. Nimittäin kun nesteitä kuljetettaessa IBC-kontti tai muu pakkaus lasketaan aina nimellisvetoisuutensa mukaan, vaikka se todellisuudessa olisi lähes tyhjä. 1500 litran IBC-kontilla siis vapaaraja menee heti yli jos säiliössä vielä on jotain jäljellä. Se on sitten oma juttunsa, missä kohtaa kontissa lasketaan vielä olevan jotain ja missä kohtaa se katsotaan vain tyhjäksi ja puhdistamattomaksi. Se ei tosin ole enää kuljettajan vastuulla, vaan lähettäjän, joka vastaa oikeista rahtikirjamerkinnöistä.

        Jos tuo lasketaan kappaletavarakuljetukseksi, merkitään kuljetusyksikkö edestä ja takaa oranssikilvin vapaarajan ylittyessä. Äkkiseltään en kyllä osaa sanoa, miksikä tuollainen ha-perävaunu kuorma-auton lavalla lasketaan, vaikka aika tuore myrkkykortti lompakossa majaileekin.

        "1500 litran IBC-kontilla siis vapaaraja menee heti yli jos säiliössä vielä on jotain jäljellä. Se on sitten oma juttunsa, missä kohtaa kontissa lasketaan vielä olevan jotain ja missä kohtaa se katsotaan vain tyhjäksi ja puhdistamattomaksi. Se ei tosin ole enää kuljettajan vastuulla, vaan lähettäjän, joka vastaa oikeista rahtikirjamerkinnöistä."

        ..että lähettäjä todellakin vastaa oikeista r-kirja merkinnöistä.

        Yhtä totta on myös se, että kuljettajan täytyy tietää tarvitseeko hän ADR-luvan vai ei. Sitä EI LUE rahtikirjassa.

        Ja jos adr-kuljetuksella (ilman korttia) jää kiinni tien päältä, tulee seuraamukset aivan varmasti kuljettajalle.

        muistaakseni myös tyhjät, puhdistamattomat kontit jotkä nimellisvetoisuudeltaan ylittävät vapaarajan, tarvitsee ADR- luvan.

        Mahdollisella vesitäytöllä tai tuuletuksella ei ole merkitystä.


      • tietosi
        vastaajaII kirjoitti:

        "1500 litran IBC-kontilla siis vapaaraja menee heti yli jos säiliössä vielä on jotain jäljellä. Se on sitten oma juttunsa, missä kohtaa kontissa lasketaan vielä olevan jotain ja missä kohtaa se katsotaan vain tyhjäksi ja puhdistamattomaksi. Se ei tosin ole enää kuljettajan vastuulla, vaan lähettäjän, joka vastaa oikeista rahtikirjamerkinnöistä."

        ..että lähettäjä todellakin vastaa oikeista r-kirja merkinnöistä.

        Yhtä totta on myös se, että kuljettajan täytyy tietää tarvitseeko hän ADR-luvan vai ei. Sitä EI LUE rahtikirjassa.

        Ja jos adr-kuljetuksella (ilman korttia) jää kiinni tien päältä, tulee seuraamukset aivan varmasti kuljettajalle.

        muistaakseni myös tyhjät, puhdistamattomat kontit jotkä nimellisvetoisuudeltaan ylittävät vapaarajan, tarvitsee ADR- luvan.

        Mahdollisella vesitäytöllä tai tuuletuksella ei ole merkitystä.

        "muistaakseni myös tyhjät, puhdistamattomat kontit jotkä nimellisvetoisuudeltaan ylittävät vapaarajan, tarvitsee ADR- luvan."

        Ei tarvitse. Mitähän sinäkin olet kurssilla tehnyt. Vapaarajataulukossa neloskategorian, jota siis saa kuljettaa rajoituksetta, kohdalla lukee: "Sekä vaarallisia aineita, lukuunottamatta kuljetuskategorian 0 aineita, sisältäneet tyhjät, puhdistamattomat pakkaukset.


      • NA

        vapaaraja lasketaan kiloista, ei litroista!!


      • vaihteeksi
        NA kirjoitti:

        vapaaraja lasketaan kiloista, ei litroista!!

        Nesteillä vapaaraja lasketaan litroista. Mars, mars takaisin sinne kursseille.


      • täällä on
        vastaajaII kirjoitti:

        "1500 litran IBC-kontilla siis vapaaraja menee heti yli jos säiliössä vielä on jotain jäljellä. Se on sitten oma juttunsa, missä kohtaa kontissa lasketaan vielä olevan jotain ja missä kohtaa se katsotaan vain tyhjäksi ja puhdistamattomaksi. Se ei tosin ole enää kuljettajan vastuulla, vaan lähettäjän, joka vastaa oikeista rahtikirjamerkinnöistä."

        ..että lähettäjä todellakin vastaa oikeista r-kirja merkinnöistä.

        Yhtä totta on myös se, että kuljettajan täytyy tietää tarvitseeko hän ADR-luvan vai ei. Sitä EI LUE rahtikirjassa.

        Ja jos adr-kuljetuksella (ilman korttia) jää kiinni tien päältä, tulee seuraamukset aivan varmasti kuljettajalle.

        muistaakseni myös tyhjät, puhdistamattomat kontit jotkä nimellisvetoisuudeltaan ylittävät vapaarajan, tarvitsee ADR- luvan.

        Mahdollisella vesitäytöllä tai tuuletuksella ei ole merkitystä.

        "Yhtä totta on myös se, että kuljettajan täytyy tietää tarvitseeko hän ADR-luvan vai ei. Sitä EI LUE rahtikirjassa."
        No kyllä tasan lukee. Tosin tulkitsemiseen tarvitsee usein vapaarajataulukon kaveriksi. ADR-tavaraa lähettävä vastaa siitä, että merkinnät rahtikirjassa ovat oikein. Jos merkinnät ovat virheelliset, tulevat sanktiot lähettäjälle, ei kuljettajalle. Niistä oikeista rahtikirjamerkinnöistä saakin sitten selvitettyä, tarvitaanko sitä lupaa vai ei. Jos lähettäjä laittaa rahtikirjaan adr-merkintöihin tyhjä, puhdistamaton, ei ole kuljettajan asia alkaa selvittää, ovatko pakkaukset tosiaan täysin tyhjiä.


    • Håkan L

      Etkö sinä saatanan tunari ole vieläkään kaatanut neuvojeni mukaan sitä poikittain tielle? Hinuri veisi sen sun puolesta ja vakuutusyhtiön laskuun.

    • VaillaAineKirjaa

      Kuljettajahan siis omaa adr-luvat, vaan ei omista tällä hetkellä kirjallisuutta, josta olis voinu luntata nuo kauan sitten unohtuneet adr-asiat...

      Noh, kyseinen kuljetus meni sitten oranssikilvillä edessä ja takana, koska sovelsimme kappaletavarasäännöksiä / IBC-pakkausta. Säiliössä itsessään on siis ainekoodit ja vaaralipukkeet. Säiliö edelleen tyhjä, mutta puhdistamaton. Helpoin tapa olisi ollut siirtää vaunu ha/pa:lla, mutta tällöin vetoauto olisi pitänyt olla FL-luokitettu.

      • nääs...

        kaikilla vaarillisilla aineilla on vapaaraja. Kuin joku jo sanokin diesel/pölttoöljyllä 1000litraa. Kun on sen alle niin ei tarvitse adr/vak lupia, eikä sen enempää mitään merkintöjä. Turhilla merkinnöillä huokuttelet poliisit kyselemään turhia. Ei merkitystä minkä kokonen säiliö tai mallinen. Kun on alle vapaarajan ja kiinnitetty asiallisesti niin laillista on.


      • na
        nääs... kirjoitti:

        kaikilla vaarillisilla aineilla on vapaaraja. Kuin joku jo sanokin diesel/pölttoöljyllä 1000litraa. Kun on sen alle niin ei tarvitse adr/vak lupia, eikä sen enempää mitään merkintöjä. Turhilla merkinnöillä huokuttelet poliisit kyselemään turhia. Ei merkitystä minkä kokonen säiliö tai mallinen. Kun on alle vapaarajan ja kiinnitetty asiallisesti niin laillista on.

        kyllähän säiliön koolla on merkitystä. Jos säiliö on yli 3-kuutioinen, ei kuljetus ole kpl-tavara, vaan säiliökuljetus..


      • koskapa
        nääs... kirjoitti:

        kaikilla vaarillisilla aineilla on vapaaraja. Kuin joku jo sanokin diesel/pölttoöljyllä 1000litraa. Kun on sen alle niin ei tarvitse adr/vak lupia, eikä sen enempää mitään merkintöjä. Turhilla merkinnöillä huokuttelet poliisit kyselemään turhia. Ei merkitystä minkä kokonen säiliö tai mallinen. Kun on alle vapaarajan ja kiinnitetty asiallisesti niin laillista on.

        nesteet lasketaan aina astian nimellisvetoisuuden mukaan. Esimerkiksi IBC-konttien nimellisvetoisuus on yleensä 1040 litraa. Näin ykkösen kertoimellakin oleva aine ylittää aina vapaarajan, oli kontti sitten täynnä tai tuotetta todellisuudessa 100 litraa pohjalla.


    • soita soita

      soita timolle se vastaa mielellään kaikkiin kysymyksiin mikä liittyy vaarallisten aineiden kuljetukseen.

      timon esimerkki

      kaveri otti vaijerilaitteilla varustettuun vaihtolava autoon ison huolto asemilla käytetyn tyhjän ja pesemättömän maa säiliön kyytiin.
      poliisi pysäytti ja antamaan sakkoa kun ei ollut merkintöjä ja ADR-ajolupaa Mutta kun se säiliö oli tarkoitettu varastoksi eikä vaarallisten aineiden kuljetukseen autoa ei tarvinnut merkitä ja olla kuljettajalla lupaa.
      toivottavasti muistin oikein vai pitikö se merkitä kappaletavara kylteillä

    • Kpl

      Eli ORANSSI KILPI.
      Kuljetusyksikön eteen ja taakse. Menee KPL adr:llä 3 kuutioon asti...

      • cruix

        "Eli ORANSSI KILPI.
        Kuljetusyksikön eteen ja taakse. Menee KPL adr:llä 3 kuutioon asti..."

        kappaletavarana se menee, jos kyseessä on alle 3 kuutin kokoinen astia tai pakkaus, esimerkiksi IBC. Jos kyseessä on säiliö, vapaarajaa ei sovelleta vaan kyseessä on aina sen "ylittävä" kuljetus, vaikka säiliö olisi pienempikin kuin 3 kuutiota.

        Jos kyseessä on jokin muu kuin hyväksytty astia, pakkaus, ibc tai säiliö, sitä ei saa sellaisenaan kuljettaa ilman puhdistusta tai pelastuspakkausta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      58
      3928
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      167
      2407
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      213
      2196
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      142
      2113
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      424
      1494
    6. 79
      1251
    7. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      140
      1245
    8. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      93
      1158
    9. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1155
    10. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      56
      1110
    Aihe