Harvinaisuudet keikoilla

Sammy who was low

Tässä taannoin keskusteltiin Queen Paul Rodgersin konserttien tarjonnasta. Joku oli pahoillaan siitä että bändi soitti enimmäkseen hittejä eikä harvinaisempia biisejä, johon Soul Brother toi ihan viisaan näkökulman: suuri yleisö on tullut kuulemaan tunnetumpia biisejä ja hardcore-fanit edustavat (valitettavasti) vähemmistöä. Ajatelin pistää keskustelua pystyyn ns. harvinaisemmista biiseistä keikoilla. Tulkaa mukaan jotta ei menisi yksinpuheluksi.

Queenilta Paul Rodgersilta minullekin toki olisivat kelvanneet livenä kuultaviksi myös The Prophets Song ja It's Late kymmenminuuttisena versiona (jotka Soul Brother otti humoristisiksi esimerkeiksi toisessa ketjussa), mutta olen näkemääni ja kokemaani Riikan konserttiin todella tyytyväinen sellaisenaankin. Sen sijaan esim. Beach Boysien Helsingin keikalla pari vuotta sitten olisin varmasti kyllästynyt jos 3/4 settilistasta olisi olleet niitä itselleni täysin tuntemattomia harvinaisuuksia.

Mutta Queenillähän oli kuitenkin tapana soittaa 80-luvun keikoilla yksi tai kaksi vieläkin harvinaisempaa biisiä. Muutamalla Hot Space-kiertueen alkupään keikoilla soitettiin Liar kokonaisuudessaan (esim. Yotubesta löytyy audiopätkä Frankfurtin keikalta), The Works-kiertueella osittain osana medleytä jossa toisena harvinaisuutena Seven Seas Of Rhye, joka säilyi osana vielä Magic-kiertuettakin ja sai rinnalleen In The Lap Of The Gods-revisitedin.

Queenin Paul Rodgersin ekalla kiertueella näitä hardcore-faneille suunnattuja harvinaisempia biisejä taisivat olla 39 ja I'm In Love With My Car (vaikka uskoisin jälkimmäinen olleen mukana myös Rogerin omasta toivomuksesta, Freddien aikanahan se esitettiin ainoastaan puoleen väliin saakka, nyt kuitenkin ihan kokonaisuudessaan samoin kuin Crossin ja Rogerin soolokeikoilla). Nämä kaksi olivat mukana myös tällä uudemmallakin kiertueella ja niiden lisäksi mukaan olivat tulleet Bijou (joka tosin tuli Brianin kitarasooloa lukuunottamatta ääninauhalta) ja Las Palabras De Amor (soitettiin tosin sattuneista syistä lähinnä vain espanjankielisissä maissa).

Jos kävisi niin hyvin että Queen Paul Rodgers tekisi vielä toisenkin levyn (joka olisi edeltäjäänsä huomattavasti kovatasoisempi kuten Queen II oli aikanaan) ja lähtisi kiertueelle, niin voisivat silloin vaikka korvata nämä nykyiset harvinaisuudet yhdellä todella ultra-harvinaisella biisillä (Paulin äänelle sopivia voisivat esim. White Man, Sweet Lady, Ogre Battle, Hangman...)

12

687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bad Co.

      "Tässä taannoin keskusteltiin Queen Paul Rodgersin konserttien tarjonnasta. Joku oli pahoillaan siitä että bändi soitti enimmäkseen hittejä eikä harvinaisempia biisejä, johon Soul Brother toi ihan viisaan näkökulman: suuri yleisö on tullut kuulemaan tunnetumpia biisejä ja hardcore-fanit edustavat (valitettavasti) vähemmistöä."

      ---

      Kyllähän se ajan saatossa on aina näin ollut, että yleisö koostuu aika pitkälti niistä ihmisistä, joille vaan hitit on tuttuja. Joten syystäkin soitetataan pääasiallisesti vaan niitä. Ja eihän siinä mitään pahaa sinänsä ole, kunhan ei soiteta pelkästään hittejä. Q PR:in kiertue oli siinä mielessä kyllä aika ihanteellinen, kun joukkoon oli mahdutettu myös harvinaisempaa materiaalia, joiksi tässä kohtaa laskisin lähinnä "Bijou" ja "Last Horizon" (oli jo comeback -kiertueen ohjelmistossa). Settilistaa voi luonnehtia erittäin herkulliseksi siistäkin syystä, koska mukana on myös Freen ja Bad Co:n kuolemattomia klassikoita, jotka ovat hienosti avartaneet myös monen Q-fanin musiikkimakua.
      Ja toki siihen kermaksi päälle vielä uutuusbiisit, jotka motivoi ennenkaikkea bändiä itseään.


      **********


      "Queenilta Paul Rodgersilta minullekin toki olisivat kelvanneet livenä kuultaviksi myös The Prophets Song ja It's Late kymmenminuuttisena versiona (jotka Soul Brother otti humoristisiksi esimerkeiksi toisessa ketjussa), mutta olen näkemääni ja kokemaani Riikan konserttiin todella tyytyväinen sellaisenaankin."

      ---

      Itse olin todella tyytyväinen Riian settilistaan, sillä se tarjosi jo edelliseen Tukholman keikkaan verrattuna niin paljon uutta ja mielenkiintoista, ettei voi millään valittaa. Kun tarjolla on seitsemän uutta tai viime kiertueelta puuttunutta kappanetta(Another One Bites The Dust, Seagull, C-lebrity, Bad Company, Warboys, Bijou, Cosmos Rockin`), jonka mausteena on vielä hienot soolot Rogerilta ja Say It`s Not Truen uusi sovitus, niin voi todeta, että lähes 1/3 settilistasta oli muuttunut.


      **********


      "Mutta Queenillähän oli kuitenkin tapana soittaa 80-luvun keikoilla yksi tai kaksi vieläkin harvinaisempaa biisiä. Muutamalla Hot Space-kiertueen alkupään keikoilla soitettiin Liar kokonaisuudessaan (esim. Yotubesta löytyy audiopätkä Frankfurtin keikalta), The Works-kiertueella osittain osana medleytä jossa toisena harvinaisuutena Seven Seas Of Rhye, joka säilyi osana vielä Magic-kiertuettakin ja sai rinnalleen In The Lap Of The Gods-revisitedin."

      ---

      Kun kurkistetaan 80-luvulle, niin voidaan todeta, että pääsääntöisesti settilistat ovat pysyneet vakioina. Joka kiertueella on toki tehty myös pari erikoisvetoa, mutta siihen se on myös jäänyt. Vakiosetti on kiertueella lähdettäessä ollut valmiina, johon sitten on silloin tällöin lisätty joku pieni extra. Samanlaista se oli 80-luvulla ja on ollut myös tällä vuosisadalla.
      Tämän syksyn Q PR kiertueella kuultiin 40 konsertissa yhteensä 43 kappeleitta. (Yhdessä konsertissa oli keskimäärin 30 eri tsipaletta). Muutamilla keikoilla soitettuja herkkupaloja olivat mm. Las Palabras De Amor, Voodoo, Under Pressure, Shooting Star.


      **********


      "Queenin Paul Rodgersin ekalla kiertueella näitä hardcore-faneille suunnattuja harvinaisempia biisejä taisivat olla 39 ja I'm In Love With My Car (vaikka uskoisin jälkimmäinen olleen mukana myös Rogerin omasta toivomuksesta, Freddien aikanahan se esitettiin ainoastaan puoleen väliin saakka, nyt kuitenkin ihan kokonaisuudessaan samoin kuin Crossin ja Rogerin soolokeikoilla). Nämä kaksi olivat mukana myös tällä uudemmallakin kiertueella ja niiden lisäksi mukaan olivat tulleet Bijou (joka tosin tuli Brianin kitarasooloa lukuunottamatta ääninauhalta) ja Las Palabras De Amor (soitettiin tosin sattuneista syistä lähinnä vain espanjankielisissä maissa)."

      ---

      Niin, `39 ja IILWMY lukeudutuisivat tässä tapauksessa näiksi HC-faneille suunnatuiksi kappeleiksi, sillä kumpikaan ei varsinainen yleismaailmallinen hitti ole ollut. Tosin molemman ovat olleet tämän vuosisadan kiertueiden aikana aina ohjelmistossa , joten tulleet sitäkautta entistä tutummiksi. Edelliseen kiertueeseen verrattuna molemmat oli laitettu jossain määrin uuteen uskoon, mikä oli todella positiivinen yllätys. Varsinkin allekirjoittaneet kestosuosikin `39:n bändisovitus oli kylmiä väreitä nostattava suoritus. Mukavaa oli katsella myös Rogeria omassa elementissä, kun IILWMC:ia varten kasattiin rumpusetti catwalkille ja Rog antoi sen jälkeen palaa! Bijoun ottaminen mukaan ohjelmistoon kostutti varmasti hyvin monen silmäkulmia, sen verran jäätävä veto se oli.

      • Soul Brother

        Sammy:"The Works-kiertueella osittain osana medleytä jossa toisena harvinaisuutena Seven Seas Of Rhye, joka säilyi osana vielä Magic-kiertuettakin ja sai rinnalleen In The Lap Of The Gods-revisitedin."

        Mielestäni The Works -kiertuen syvältä naftaliinista kaivettu arkistohelmi oli Great King Rat/Stone Cold Crazy -medley, joka tosin taisi olla setissä vain Euroopan-kiertueen ajan. Ainakaan Japanin 85-keikoilla eivät näitä enää soittaneet.

        Bad Co.:"Kun kurkistetaan 80-luvulle, niin voidaan todeta, että pääsääntöisesti settilistat ovat pysyneet vakioina. Joka kiertueella on toki tehty myös pari erikoisvetoa, mutta siihen se on myös jäänyt. Vakiosetti on kiertueella lähdettäessä ollut valmiina, johon sitten on silloin tällöin lisätty joku pieni extra."

        Näinhän se on. Mielestäni Queen lopetti settinsä uudistamisen jo vuonna -78. Vuonna -77 pojilla oli vielä uusia hienoja ideoita, kuten akustinen versio LOMLsta ja WWRY/WATC toimivat tuoreina biiseinä loistavasti keikan päättäjinä. Sen jälkeen näistä biiseistä tuli Queen-konsertin kulmakiviä, joihin ei enää haluttu kajota. Settilistat toistivat samaa aina kaavaa ja olivat kuin kiveen muurattuja vuodesta toiseen. Vanhempia hitteja vain korvattiin aina parilla uuden levyn biisillä ja vain harvoin tarjoiltiin jotain todella harvinaista herkkua (kuten esim. tuo works-kiertueen GKR/SCC-medley). Magic-kiertueen rock n roll -coverit olivat mielestäni suurimmaksi osaksi täysin turhaa, kun sen ajan olisi voinut käyttää omien biisien esittämiseenkin, mutta tämä on tietysti makuasia.

        Sammy:"(Paulin äänelle sopivia voisivat esim. White Man, Sweet Lady, Ogre Battle, Hangman...)"

        Joo, ehkä sopivia Paulin äänelle, mutta eivät muuten kovin realistisia. Hangman vuonna 2008 olisi ehkä hieman "out of place". :)

        Bad Co.: "Muutamilla keikoilla soitettuja herkkupaloja olivat mm. Las Palabras De Amor, Voodoo, Under Pressure, Shooting Star."

        Tähän listaan on pakko lisätä vielä Time To Shine ja Warboys, jotka ovat mielestäni Cosmos Rocksin parhaimmistoa, mutta valitettavasti jäivät vain lyhytaikaisiksi herkuiksi Q PR:n repertoaarissa. Myös One Vision keikan aloitusbiisinä oli mielestäni toimiva (josin vanha) idea. (Kiherrelkää vain tyytyväisinä, te onnelliset, jotka Riian keikan näitte.. ;)


      • Sammy who was low
        Soul Brother kirjoitti:

        Sammy:"The Works-kiertueella osittain osana medleytä jossa toisena harvinaisuutena Seven Seas Of Rhye, joka säilyi osana vielä Magic-kiertuettakin ja sai rinnalleen In The Lap Of The Gods-revisitedin."

        Mielestäni The Works -kiertuen syvältä naftaliinista kaivettu arkistohelmi oli Great King Rat/Stone Cold Crazy -medley, joka tosin taisi olla setissä vain Euroopan-kiertueen ajan. Ainakaan Japanin 85-keikoilla eivät näitä enää soittaneet.

        Bad Co.:"Kun kurkistetaan 80-luvulle, niin voidaan todeta, että pääsääntöisesti settilistat ovat pysyneet vakioina. Joka kiertueella on toki tehty myös pari erikoisvetoa, mutta siihen se on myös jäänyt. Vakiosetti on kiertueella lähdettäessä ollut valmiina, johon sitten on silloin tällöin lisätty joku pieni extra."

        Näinhän se on. Mielestäni Queen lopetti settinsä uudistamisen jo vuonna -78. Vuonna -77 pojilla oli vielä uusia hienoja ideoita, kuten akustinen versio LOMLsta ja WWRY/WATC toimivat tuoreina biiseinä loistavasti keikan päättäjinä. Sen jälkeen näistä biiseistä tuli Queen-konsertin kulmakiviä, joihin ei enää haluttu kajota. Settilistat toistivat samaa aina kaavaa ja olivat kuin kiveen muurattuja vuodesta toiseen. Vanhempia hitteja vain korvattiin aina parilla uuden levyn biisillä ja vain harvoin tarjoiltiin jotain todella harvinaista herkkua (kuten esim. tuo works-kiertueen GKR/SCC-medley). Magic-kiertueen rock n roll -coverit olivat mielestäni suurimmaksi osaksi täysin turhaa, kun sen ajan olisi voinut käyttää omien biisien esittämiseenkin, mutta tämä on tietysti makuasia.

        Sammy:"(Paulin äänelle sopivia voisivat esim. White Man, Sweet Lady, Ogre Battle, Hangman...)"

        Joo, ehkä sopivia Paulin äänelle, mutta eivät muuten kovin realistisia. Hangman vuonna 2008 olisi ehkä hieman "out of place". :)

        Bad Co.: "Muutamilla keikoilla soitettuja herkkupaloja olivat mm. Las Palabras De Amor, Voodoo, Under Pressure, Shooting Star."

        Tähän listaan on pakko lisätä vielä Time To Shine ja Warboys, jotka ovat mielestäni Cosmos Rocksin parhaimmistoa, mutta valitettavasti jäivät vain lyhytaikaisiksi herkuiksi Q PR:n repertoaarissa. Myös One Vision keikan aloitusbiisinä oli mielestäni toimiva (josin vanha) idea. (Kiherrelkää vain tyytyväisinä, te onnelliset, jotka Riian keikan näitte.. ;)

        "Joo, ehkä sopivia Paulin äänelle, mutta eivät muuten kovin realistisia. Hangman vuonna 2008 olisi ehkä hieman "out of place". :)"

        Otin nuo esimerkit ihan tarkoituksella äärilaidasta! :D Se kymmenenminuuttinen It's Latekin olisi varmasti noita realistisempi veto. Mutta kun pojat kerran tekivät Hangmania ainakin 10 vuotta vanhemmasta Runawaysta ihan onnistuneen cover-äänityksen, niin miksi Hangmanista ei saisi hieman uudelleen sovitettuna ihan tänäkin päivänä toimivaa... ;-)

        "Näinhän se on. Mielestäni Queen lopetti settinsä uudistamisen jo vuonna -78."

        Ja sen jälkeen varmaan radikaaleimmat muutokset tapahtuivat The Works-kiertueella, kun Hot Space-kiertueen jälkeen We Will Rock You fast tiputettiin listasta pois ja Tie Your Mother Town siirtyi lopullisesti encore-osiosta takaisin listan alkupuolelle, jossa oli oli vielä ADATR-kiertueella (tosin joillain Hot Space-kiertueen Euroopan keikoilla taisivat tätä jo kokeilla, Jenkkilän kiertueessa vanha WWRY alussa, TYMT lopussa oli taas lähes vakiona). Myöskään Dragon Attackia ei soitettu enää Now I'm Heren väliosiona, vaan nämä kaksi toisistaan erillisinä (ainakin Martinin settilistan mukaan). Lisäksi paikkansa Queenin riveissä sessiomuusikkona sittemmin vakiinnuttanut Spike Edney astui mukaan remmiin, tosin olihan Hot Space-kiertueillakin ollut jo taustaurkuri mutta se ei ole mielestäni sama asia.

        "Myös One Vision keikan aloitusbiisinä oli mielestäni toimiva (josin vanha) idea. (Kiherrelkää vain tyytyväisinä, te onnelliset, jotka Riian keikan näitte.. ;)"

        Varmasti! Riika oli viimeinen etappi missä sen soittivat. Minusta se on kyllä huomattavasti parempi aloitus mitä Surf's Up, School's Out.


      • Bad Co.
        Sammy who was low kirjoitti:

        "Joo, ehkä sopivia Paulin äänelle, mutta eivät muuten kovin realistisia. Hangman vuonna 2008 olisi ehkä hieman "out of place". :)"

        Otin nuo esimerkit ihan tarkoituksella äärilaidasta! :D Se kymmenenminuuttinen It's Latekin olisi varmasti noita realistisempi veto. Mutta kun pojat kerran tekivät Hangmania ainakin 10 vuotta vanhemmasta Runawaysta ihan onnistuneen cover-äänityksen, niin miksi Hangmanista ei saisi hieman uudelleen sovitettuna ihan tänäkin päivänä toimivaa... ;-)

        "Näinhän se on. Mielestäni Queen lopetti settinsä uudistamisen jo vuonna -78."

        Ja sen jälkeen varmaan radikaaleimmat muutokset tapahtuivat The Works-kiertueella, kun Hot Space-kiertueen jälkeen We Will Rock You fast tiputettiin listasta pois ja Tie Your Mother Town siirtyi lopullisesti encore-osiosta takaisin listan alkupuolelle, jossa oli oli vielä ADATR-kiertueella (tosin joillain Hot Space-kiertueen Euroopan keikoilla taisivat tätä jo kokeilla, Jenkkilän kiertueessa vanha WWRY alussa, TYMT lopussa oli taas lähes vakiona). Myöskään Dragon Attackia ei soitettu enää Now I'm Heren väliosiona, vaan nämä kaksi toisistaan erillisinä (ainakin Martinin settilistan mukaan). Lisäksi paikkansa Queenin riveissä sessiomuusikkona sittemmin vakiinnuttanut Spike Edney astui mukaan remmiin, tosin olihan Hot Space-kiertueillakin ollut jo taustaurkuri mutta se ei ole mielestäni sama asia.

        "Myös One Vision keikan aloitusbiisinä oli mielestäni toimiva (josin vanha) idea. (Kiherrelkää vain tyytyväisinä, te onnelliset, jotka Riian keikan näitte.. ;)"

        Varmasti! Riika oli viimeinen etappi missä sen soittivat. Minusta se on kyllä huomattavasti parempi aloitus mitä Surf's Up, School's Out.

        "Tähän listaan on pakko lisätä vielä Time To Shine ja Warboys, jotka ovat mielestäni Cosmos Rocksin parhaimmistoa, mutta valitettavasti jäivät vain lyhytaikaisiksi herkuiksi Q PR:n repertoaarissa. Myös One Vision keikan aloitusbiisinä oli mielestäni toimiva (josin vanha) idea. (Kiherrelkää vain tyytyväisinä, te onnelliset, jotka Riian keikan näitte.. ;)"

        ---

        One Vision on toki hyvä avausraita, mutta ensimmäisten keikkojen aikana se vaikutti olevan eräänlainen väliaikainen ratkaisu, kun pojat ilmeisesti samanaikaisesti pähkäilivät uutta avaajaa. "Surf`s Up...School`s Out" oli kyllä varsin oiva ratkaisu siihen "ongelmaan", etenkin kun sen pystyi sujuvasti sujauttaaan Cosmos Rocks` -introon. Myöhäisemmillä keikoilla sillä paikalla oli Hammer To Fall - menettelevä idea sekin, tosin vähän liian TYMD -tyyppinen klassinen rock-rally ja ehkei siitä syystä välttämättä ihan paras mahdollinen ratkaisu.
        Jos palataan hetkeksi Riiassa kuultuisiin kappaleisiin, niin SB:in mainitsevat "Time To Shine" ja "Warboys" tosiaan ovat levyn parhaimmistoa, joten siinä mielessä jäi hiukan harmittamaan ensin mainitun puuttuuminen biisilistasta. Tosin samaan hengenvetoon on todettava, että mielestäni kyseessä on yksi niistä harvoista kappaleista, jotka toimii paremmin levyllä, kuin livenä.
        Toinen tuore tekele, jonka olisin mielellään jo Riiassa kuullut, olisi ollut "We Believe", joka on kaikessa komeudessa toiminut myös livenä hienosti ja kohonnut allekirjoittaneen suuriin suosikkeihin.


      • yks vaan
        Soul Brother kirjoitti:

        Sammy:"The Works-kiertueella osittain osana medleytä jossa toisena harvinaisuutena Seven Seas Of Rhye, joka säilyi osana vielä Magic-kiertuettakin ja sai rinnalleen In The Lap Of The Gods-revisitedin."

        Mielestäni The Works -kiertuen syvältä naftaliinista kaivettu arkistohelmi oli Great King Rat/Stone Cold Crazy -medley, joka tosin taisi olla setissä vain Euroopan-kiertueen ajan. Ainakaan Japanin 85-keikoilla eivät näitä enää soittaneet.

        Bad Co.:"Kun kurkistetaan 80-luvulle, niin voidaan todeta, että pääsääntöisesti settilistat ovat pysyneet vakioina. Joka kiertueella on toki tehty myös pari erikoisvetoa, mutta siihen se on myös jäänyt. Vakiosetti on kiertueella lähdettäessä ollut valmiina, johon sitten on silloin tällöin lisätty joku pieni extra."

        Näinhän se on. Mielestäni Queen lopetti settinsä uudistamisen jo vuonna -78. Vuonna -77 pojilla oli vielä uusia hienoja ideoita, kuten akustinen versio LOMLsta ja WWRY/WATC toimivat tuoreina biiseinä loistavasti keikan päättäjinä. Sen jälkeen näistä biiseistä tuli Queen-konsertin kulmakiviä, joihin ei enää haluttu kajota. Settilistat toistivat samaa aina kaavaa ja olivat kuin kiveen muurattuja vuodesta toiseen. Vanhempia hitteja vain korvattiin aina parilla uuden levyn biisillä ja vain harvoin tarjoiltiin jotain todella harvinaista herkkua (kuten esim. tuo works-kiertueen GKR/SCC-medley). Magic-kiertueen rock n roll -coverit olivat mielestäni suurimmaksi osaksi täysin turhaa, kun sen ajan olisi voinut käyttää omien biisien esittämiseenkin, mutta tämä on tietysti makuasia.

        Sammy:"(Paulin äänelle sopivia voisivat esim. White Man, Sweet Lady, Ogre Battle, Hangman...)"

        Joo, ehkä sopivia Paulin äänelle, mutta eivät muuten kovin realistisia. Hangman vuonna 2008 olisi ehkä hieman "out of place". :)

        Bad Co.: "Muutamilla keikoilla soitettuja herkkupaloja olivat mm. Las Palabras De Amor, Voodoo, Under Pressure, Shooting Star."

        Tähän listaan on pakko lisätä vielä Time To Shine ja Warboys, jotka ovat mielestäni Cosmos Rocksin parhaimmistoa, mutta valitettavasti jäivät vain lyhytaikaisiksi herkuiksi Q PR:n repertoaarissa. Myös One Vision keikan aloitusbiisinä oli mielestäni toimiva (josin vanha) idea. (Kiherrelkää vain tyytyväisinä, te onnelliset, jotka Riian keikan näitte.. ;)

        "Magic-kiertueen rock n roll -coverit olivat mielestäni suurimmaksi osaksi täysin turhaa, kun sen ajan olisi voinut käyttää omien biisien esittämiseenkin, mutta tämä on tietysti makuasia. "


        Aiemmin aattelin vähän samoin.Mmutta Wembleyn DVD version tultua tuo rocknroll medley on alkanut olla shown kohokohta.

        Ainakin kavereilla on hulvattoman hauskaa niiden aikana, ja vaikka Freddien ääni ei ehkä ole parhaimmillaan, hän laulaa silti niistä jokaikisen paremmin kuin alkuperäisesittäjä.


      • Sammy who was low
        Soul Brother kirjoitti:

        Sammy:"The Works-kiertueella osittain osana medleytä jossa toisena harvinaisuutena Seven Seas Of Rhye, joka säilyi osana vielä Magic-kiertuettakin ja sai rinnalleen In The Lap Of The Gods-revisitedin."

        Mielestäni The Works -kiertuen syvältä naftaliinista kaivettu arkistohelmi oli Great King Rat/Stone Cold Crazy -medley, joka tosin taisi olla setissä vain Euroopan-kiertueen ajan. Ainakaan Japanin 85-keikoilla eivät näitä enää soittaneet.

        Bad Co.:"Kun kurkistetaan 80-luvulle, niin voidaan todeta, että pääsääntöisesti settilistat ovat pysyneet vakioina. Joka kiertueella on toki tehty myös pari erikoisvetoa, mutta siihen se on myös jäänyt. Vakiosetti on kiertueella lähdettäessä ollut valmiina, johon sitten on silloin tällöin lisätty joku pieni extra."

        Näinhän se on. Mielestäni Queen lopetti settinsä uudistamisen jo vuonna -78. Vuonna -77 pojilla oli vielä uusia hienoja ideoita, kuten akustinen versio LOMLsta ja WWRY/WATC toimivat tuoreina biiseinä loistavasti keikan päättäjinä. Sen jälkeen näistä biiseistä tuli Queen-konsertin kulmakiviä, joihin ei enää haluttu kajota. Settilistat toistivat samaa aina kaavaa ja olivat kuin kiveen muurattuja vuodesta toiseen. Vanhempia hitteja vain korvattiin aina parilla uuden levyn biisillä ja vain harvoin tarjoiltiin jotain todella harvinaista herkkua (kuten esim. tuo works-kiertueen GKR/SCC-medley). Magic-kiertueen rock n roll -coverit olivat mielestäni suurimmaksi osaksi täysin turhaa, kun sen ajan olisi voinut käyttää omien biisien esittämiseenkin, mutta tämä on tietysti makuasia.

        Sammy:"(Paulin äänelle sopivia voisivat esim. White Man, Sweet Lady, Ogre Battle, Hangman...)"

        Joo, ehkä sopivia Paulin äänelle, mutta eivät muuten kovin realistisia. Hangman vuonna 2008 olisi ehkä hieman "out of place". :)

        Bad Co.: "Muutamilla keikoilla soitettuja herkkupaloja olivat mm. Las Palabras De Amor, Voodoo, Under Pressure, Shooting Star."

        Tähän listaan on pakko lisätä vielä Time To Shine ja Warboys, jotka ovat mielestäni Cosmos Rocksin parhaimmistoa, mutta valitettavasti jäivät vain lyhytaikaisiksi herkuiksi Q PR:n repertoaarissa. Myös One Vision keikan aloitusbiisinä oli mielestäni toimiva (josin vanha) idea. (Kiherrelkää vain tyytyväisinä, te onnelliset, jotka Riian keikan näitte.. ;)

        "WWRY/WATC toimivat tuoreina biiseinä loistavasti keikan päättäjinä"

        Itseasiassa NOTW-kiertueella WWRY/WATC päätti varsinaisen setin mutta sen jälkeen tuli vielä encoreina Sheer Heart Attack, Jail House Rock ja pisteeksi i:n päälle God Save The Queen. Vasta Jazz/Live Killers-kiertueesta lähtien tuo kolmikko WWRY/WATC/GSTQ on ollut nykyisellä paikallaan encoreiden joukossa päättämässä koko keikan.


      • Sammy who was low

        Jännä juttu että Brianin soolotuotantoa otettiin mukaan vakionumeroksi Queenin keikalla. Vaikka ei silti, minusta Last Hoeizon on upea biisi ja puolsi paikkansa Brianin soolobravuurina hyvin.

        Freddien aikana Brianin kitarasooloissa oli joillain keikoilla kuultavissa Starfletia tai Let Me Outia, mutta en tiedä olisiko moinen tullut silloin edes kysymykseenkään. Täältäkin luin, että Freddien muistokonsertissa Roger otti herneen nekkuun siitä kun Brian esitti Too Much Love Will Kill Youn siellä (Queenin versiotahan ei oltu vielä julkaistu tuolloin).


    • Sammy who was low

      Niin, soittivahan he ensimmäisellä kiertueellaan Japanin keikoillaan Teo Torriaten. Eihän se mikään hitti ole koskaan ollut.

      • Bad Co.

        "Niin, soittivahan he ensimmäisellä kiertueellaan Japanin keikoillaan Teo Torriaten. Eihän se mikään hitti ole koskaan ollut. "

        ---

        Kun Queen astui ensimmäisen kerran Japanin maaperälle `75, vastaanotto oli ennennäkemättömän huikea, jota voi lähes verrata Beatlesin laskeutumista jenkkeihin vuosikymmen aikaisemmin.
        Biisi on eräänlainen kiitos siitä unohtumattomasta kokemuksesta, joten syystäkin se soitettiin vain ja ainoastaan Japanissa. Samanlaista suosiota Japanissa nautti "I Was Born To Love You", joka myöskin on nähtävissä Super Live in Japan -DVD:llä. Etelä-Ameriikan faneja sen sijaan hemmoteltiin Las Palabras De Amor`in avulla.


    • Sammy who was low

      Tie Your Mother Down on julkaistu kyllä sinkkuna mutta ei käsittääkseni noussut koskaan hitiksi asti. Se on kuitenkin ollut Queenin settilistassa mukana aina ilmestymisestään tähän päivään saakka.

      Love Of My Liven varsinaista versiota ei ole julkaistu edes sinkkuna, liveversio on joskaan se ei ollut hitti muualla kuin Etelä-Amerikassa.

      Dragon Attack vedettiin QPR Amerikan kiertueella 2006. Sekään ei ole hitti mutta löytyy vuosien 1980-1984 konserttitaltioinneilta.

      Näistä kolmesta yksikään ei ole hitti, mutta tuskin myöskään laskettavissa HC-faneille tarjottaviksi herkkupaloiksi. Nämä ilmeisesti hittejä kuuntelemassa käyvä suuri yleisö tuntee siitä huolimatta?

      • Soul Brother

        TYMD: olihan se pienoinen hitti, kun top40:lle nousi, mutta Queenin kohdalla tuollaisilla meriiteillä ei vielä Greatest Hitsille pääse (aika monen muun bändin kohdalla kyllä pääsisi). Livesuosikkihan tämä biisi on ollut alusta asti, ja mukavasti rokkaa vielä nykyäänkin, joten sen pois jättäminen olisi ollut melkoinen ihme. Varsinkin kun Brian itse tykkää biisistä.

        LOML: Perinne velvoittaa. Biisi muodostui keikoilla sellaiseksi tunnelmapalaksi, ettei sitä voi jättää poiskaan.

        Dragon Attack: The Game oli Queenin suurin menestys USA:ssa, joten bändi ehkä ajatteli, että tuolta levyltä vois jotain heittää keikoillakin. Tätä tulkintaa tukee ainakin se, että biisi esitettiin vain USA:ssa, kun taas Japani sai Teo Torriatten ja IWBTLY:n jotka olivat hittejä siellä. Tulkintakysymys sitten, että oliko tämä vanhoille faneille suunnattu herkkupala vai ei. Mielestäni oli.


    • Sammy who was low

      "Uusintaversio" A Night At The Opera-kiertueen medleystä Bohemian Rhapsody-Killer Queen-The March Of The Black Queen-Bohemian Rhapsody.

      Ottaa Freddien Bohemian Rhapsody-osuus Hammersmithin keikalta 1975 ja soittaa pop-osuuden jälkeen tullut ooppera-osuuden korvaava, Paulin äänelle sopimaton Killer Queen samalla tavalla mitä Boh Rap, eli Freddie soittaa pianon ja laulaa screenillä bändin hoitaessa muun soiton. Killer Queen on sentään hitti jonka suuri yleisö kyllä tuntee. Brianin kitarasoolon jälkeen Paulin olisikin sitten luontevaa jatkaa The March Of The Black Queenilla (hardcore-faneille tarjottu lyhyt herkkupala) ja Bohemian Rhapsodyn hard rock-osuudella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4985
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe