Yliherkkä ampiaisille??

Pelko persiissä:)

Olen selkeästi yliherkkä hyttysten pistoille. Alue, johon hyttynen pistää, menee usein täysin mustelmille ja turpoaa todella paljon (ja en siis raavi pistoja). Tulikin pari vuotta sitten mieleeni, voisinkihan olla ampiaisen pistolle yhtä allerginen? Kävin lääkärissä ja hän määräsi minulle adrealiini piikin hätätilanteita varten. Minua ei siis koskaan ole ampiainen pistänyt. Kysyisinkin, pystyykö tätä testaamaan missään ja mitenkään? En haluaisi odotella mahdollista ampiaisen pistoa ennenkuin saan tietää... Haluaisin todella saada tietää olenko allerginen vai en, sillä viimekesänä minut valtasi kamala ampiasten pelko, vaikkei sellaista aijemmin ole ollutkaan.

3

1077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • allergikko

      Yleensä allergian synty tarvitsee ensin altistuksen (ampiaisen pisto) ja sitten seuraavalla kerralla (pisto II) kroppasi on herkistynyt ja reagoi väärin. Jos amppari tai mehiläinen ei sinua ole koskaan pistänyt niin mitä luultavimmin sinulle ei tule reaktiota.

      Pelkäämällä ja huitomalla lisäät piston riskiä. Opettele käyttäytymään niin etteivät ampiaiset näe syytä pistää sinua. Tarkista ulkona syödessä aina ettei pulloon/lasiin ole mennyt ampparia.

    • Pelko pois

      Hyttyallergia ei tarkoita sitä, että olisi automaattisesti allerginen ampiaisille. Eikä esim koivulle allergiset pujolle, kissalle allergiset koirille, maidolle allergiset kalalle jne.

      On tavallista että etenkin alkukesästä hyttysen pisto aiheuttaa isompia patteja kuin loppukesällä, jos niitä pistoja saa kaiken aikaa. Joidenkin pienten öttiäisten puremat tekevät kipeitä ja isoja, sinisenkukertavia muhkuroita. Kyse ei kuitenkaan ole allergiasta.

    • Omark

      Varmuuden vuoksi testaaminen ei hyödytä mitään. Seuraavassa vaiheessa alat pelätä, että allergisoidut ampiaiselle, vaikket vielä olisikaan. Eli testaus ei kauheasti hyödytä. Aiempi kirjoittaja jo sanoikin, ettet voi olla vielä allerginen, ellet ole koskaan pistoa saanut.

      Rentoudu, ja nauti lyhyistä kesistämme. Ötököiltä pystyy aika hyvin suojautumaan vaatteilla, ja syksy saapuu ennen kuin ennätämme tajuta... Eli saamme taas nauttia pimeästä ja loskasta, hyönteisallergisten kannalta jopa mukavaa...

      Itse vähän samaan tapaan pelkään tällä hetkellä hammaslääkärin puudutteita. Kun yksi lääkäri rupesi huolehtimaan, ettei puudutteissa ole aineita, joille olen allerginen, päätin, että mieluummin porataan pienet reiät puuduttamatta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 155
      4557
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      117
      4165
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2750
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      93
      1596
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe