Tällä palstalla on puhuttu hiljattain pihapuiden aiheuttamista haitoista. Tietääkö kukaan "jättiläismäntyjen" eli kontortamäntyjen
juurien syvyyttä ja leveyttä. Ko. männyt kasvavat meidän oloissa tietojen mukaan 20-30 metriä korkeiksi ja korkeimmat puut ovat olleet ulkomailla 50m korkeita.
Männyt ovat nyt juuri vielä kauniita, puhdistavat ilmaa ja linnut pesivät niissä. Puut ovat noin 10-15 metriä korkeita ja 30 vuotta vanhoja. Olen nyt huolestunut niiden juuristosta. Osa puista on lähellä rakennusta ja samalla siis lähellä viemäri- ja sähkövekostoa. Puiden istuttajat eivät varmaankaan tienneet kunka suurista puista on kyse. Latvustokin on jo mahtava yli 10 metriä leveä. Juuret ovat kaiketi yhtä leveällä kuin latva. Painoa puilla on paljon, eli yhdenkin oksan paino on 40-60 kg. Mitähän pitäisi tehdä. Juurillakin on todennäköisesti valtava kasvuvoima.
Kauniit männyt tuottavat kasapäin vahvaa siitepölyä keväisin (kuin hiekkaa) , runsaastui käpyjä, happamoittavat maan, vievät kasvuvoiman pienimmiltä ja pudottavat paljon neulasia ruohonleikkuun tielle. Neulasten väri on ihana kauniin vihreä ympäri vuoden. Puita on kymmeniä
kaiketi yhteensä, rivitalotontilla.
Puut puolesta ja vastaan
Juuristo ?
1
369
Vastaukset
- kaada pois
Mitäs miettimään. Poista puut ja korvaa jollain sopivammalla. Älytöntä ottaa riskejä jonkun puun tai puiden takia. Sellanen on tunnevammasten puuhastelua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559