Olen ollut aivan ihmeissäni, kun saatan saada paukamia ja hirveän kutinan about mistä hyvänsä. Yleensä tämä tulee tunti sen jälkeen kun olen syönyt jotain, ja alkaa rinnasta ja kaulasta, leviten ympäri kroppaa. Olen ollut ihmeissäni että mikä kumman ruoka-aine kyseessä voisi olla, kun olen saanut paukamia joistakin nuudeleista (ja useimmista en), joidenkin mausteisten ruokien jäljiltä ja juuri nyt syötyäni vakuumipakattua kinkkua ja tomaatti-tonnikalaa.
Voisikohan oireet aiheuttaa jokin säilöntä- tai lisäaine???
(Minulla juuri varmennettiin allergia koivua ja leppää kohtaan, ja muutoin olen havainnut itseni allergiseksi monelle hedelmälle ja joillekin vihanneksille, jos näitä ei ole keitetty tms.)
Nokkosrokko eli urtikaria
8
4270
Vastaukset
- kuule
Itselläni on myös ongelmia noiden siitepölyjen kanssa ja niistä johtuu myös "raakavihannes yliherkkyys", niinkuin armeijan lääkäri sanoi.
Hauskinta on, että aina ei sama vihannes/hedelmä aiheuta mitään oiretta kun taas joskus suu on kuin kranaatin jäljiltä.
Käsitellyt tuotteet ei aiheuta oireita, yleensä.
Esim. kiiwi pelkästään, rikkoo limakalvot mutta jos se on vaikka täytekakun välissä niin ei tule oireita.
Sinun tapauksessa voi olla kyseessä ehdottamasi säilöntä/lisäaine allergia, ne kun ovat niin vekkuleita nämä allergiat.
Toivottavasti saat apua nokkosrokkoosi. Itselläni urtikaria vaiva koskee lähinnä kun olen kipeä, siis flunnssa ja kuumetta.
No eipä minulla vastauksia kysymykseesi ole mutta haluan silti toivottaa voimia!- Tantta
Ei tämä vaiva niin suuren suuri ole... Pari tuntia ja kutina hellittää, yleensä. Mutta auta armias jos ottaisin tiettyjä särkylääkkeitä...
Luulenpa että tuo vaihteleva hedelmäallergia on ihan siitä kiinni, miten hedelmä pääsee koskettamaan suun sisäpintaa. Minunkin on helppo syödä hedelmiä ja mm. tomaatteja jonkin muun kanssa, kun muut ainekset saattavat "vuorata" allergian aiheuttajan kivasti jotta se solahtaa pötsiin häiriöttä... Joskus kun on ihan pakko saada hedelmiä eikä ole mitään muuta, niin huuhtelen suun syömisen jälkeen vaikkapa vedellä.
- Paukurainen
Kyseessä on ns. ristikkäisallergia,siis näiden siitepölyjen ja raakojen vihannesten ja heldelmien kanssa.
Esim koivu; sen kanssa ristikkäin erittäin usein omene,nektariini,porkkana,päärynä,persikka jne.
Itsélleni urticaria puhkeaa usein ihan ilman syytä,olen ollut Iho- ja Allergiasairaalassa tutkimuksissa,on otettu koepalat ihosta ja tehty kaikki muutkin mahd.kokeet.
Ainut joka löytyi oi tummien vaat. (musta ja sininen) yhteydessä ilmaantuva urticaria,sýy koboltti.
Urticariani saattaa kestää viikkokausia yhteen menoon.
Vanha kunnon antihistamiini,Atarax ja reseptille kirjoitettu,apteekissa sek.voide,joka sis.mm. mentholia,kortisonia ym.,autttaa hieman.
Suurimmalle osalle urticariaa sairastaville ei löydy syytä urticarian puhkeamiseen,näin kertoi allergologini.
Ihme ettei sinulle Tantta kerrottu tuosta ristikkäisallergiasta.Urticariahan saattaa turvottaa nieluakin,ja silloin on "leikki kaukana",itselläni kaksi teho-osastohoitoa kys.asian vuoksi.- Tantta
Eniten tähän mennessä itseäni on säikähdyttänyt yhden vatsalääkkeen, oliko Nexium vissiin, aiheuttama hengenahdistus. Muuten olen päässyt aika vähällä, mutta noitten lääkkeiden kanssa on tosiaan vähän riskaabelia: ikinä ei tiedä mille kaikelle sattuu olemaan allerginen. Esim. Buranasta tulevat paukamat voivat kestää yönkin yli.
Olisikohan niin, että keinotekoiset kemialliset aineet ovat vaarallisempia kuin hedelmät yms.? Toisaalta kun jotkut ovat heittämässä veiviään vaikkapa pähkinästä...
Allergiat taitavat olla varsin yksilöllisiä, tai varsinkin niiden vakavuus-asteet. - HHH
Kuulin kans tällä viikolla lääkäriltä,että mustat ja siniset vaatteet allergisoi!??Luulin sitä lähinnä tsoukkina! Siis tää on totta!??
- Tantta
Nyt on parina iltana ollut kutina ja punotus noilla tyypillisillä urtikaria-alueilla (kaula ja rinnus) ilman näppylöitä. Ja olen syönyt niin erilaisia ruokia eri päivinä, että en jaksa enää uskoa ruokaan sen aiheuttajana - ainakaan ainoana sellaisena.
Voikohan home tai pölypunkit aiheuttaa moista? - kokemusta on
Minulle saattaa tulla yhä nokkosihottuma melkein mistä vain, mutta onneksi oireet ovat helpottuneet vuosien mittaan. Joitakin vuosia sitten sairastin noin vuoden päivät nokkosihottumaa niin että se saattoi tulla 10 kertaakin päivässä (yleensä käsiin), ja koko ajan oli hieman lämpöä. Puoli vuotta juoksin allergiasairaalassa tutkimuksissa, ja mitään "erityistä" syytä ei löydetty; olenpa vain allerginen noin 40 asialle (siitepölyt, ruokaineita, tms.). Mutta oireet loppuivat kuin seinään vaihtaessani työpaikkaa... eli se stressihän se niitä oireita ylläpiti!
- Histamiinipommi
Olen perusallerginen, mutta raju oireilu on alkanut vasta pari kuukautta sitten. Saan syömisen yhteydessä kohtauksia, jossa syke nousee, verenpaine laskee, viluttaa rajusti ja maha menee sekaisin. Syyksi on diagnosoitu aktiivinen urticaria,jossa histamiinia vapautuu holtittomasti. Minulla ei ole iho-oireita, mutta "syvempää" kutinaa jonkun verran. Alkuun oli vaikea uskoa, että nokkosrokkoa voisi olla ilman näppylöitä! Onkohan tällaista kokemusta kellään?
Teen salapoliisityötä sen suhteen, mikä oireet ruuassa laukaisee.Tähän mennessä varma juttu on seesamin ja auringonkukansiemenet. Vakuumipakatuista lihoista olen keksinyt happamuudensäätöaineen E 301, joka mahdollisesti voisi olla yksi yhdistävä tekijä. Tonnikala-tomaattiyhdistelmä on jo itsessään varsinainen histamiinipommi, joten välttäsin kyllä sitä.
Uskon, että stressillä ja yleensä henkisillä ristiriidoilla on iso syy-yhteys urticarian puhkeamiseen. Jatkuva syömisen tarkkailu ja pelko lisää stressiä ja kierre on valmis.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1935147Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,374537Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699113171Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2633092Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1603021- 542578
- 271949
- 561903
- 841896
- 241829