valaisimista

kattoon

heips! mulla on 500litranen akvaario. joka on 180pitkä.mulla on siinä kaksi loistevalorunkoa.
ja ajattelin että laitan ne katosta roikkumaan,mutta mietityttää että väheneekö valoteho jos valasimet roikkuvat katosta? oon lukenu jostain että valasimet pitäs olla 50cm korkeudella akvasta? miksi niin paljon? eikö joku 20-30cm riitäisi?

kiitos avustanne=)

2

307

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

valotehoa akvariota kohden pitäisi olla n. 0.4 Wattia/litra ja loisteputkilla on paras mitä lähemmäksi akvaariota ne saisi. Kattoon roikkumaan asentaminen on hyvä juttu mutta alemmaksi kuin 20cm olisi hyvä korkeus.
      Jos akva on vielä korkean mallinen 50cm, on syytä lisätä tuota Watti tehoa 0.6 wattiin litraa kohden ja valosävyä koittaa pitää koko spektrin kaaren alueelta.
      Kaikki nk. kaupan putket voi unohtaa heti, warmhite voi olla yksi neljästä sävystä mutta jos putkia on vain yksi-kolme on ainakin yhden putken oltava suurteho putki, 7000 kelviniä.
      Myös kasveille olisi syytä olla oma putkensa ja perus akvaario sävyä vielä yksi putki, esim. aquastar.

• kattoonn

juu..mulla on neljä loisteputkea,kaksi kasveille ja toiset päivänvalo. niissä on merkintä 10000kelviniä. (jos tuli nollia tarpeeks=)
        en tiiä sit että tuleeko ihan tuota 0,5w/l
        mutta kaipa sillä vähemälläkin tavalliset kasvit kasvaa?

kiiitos

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4198
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      115
      2752
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      45
      2252
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      29
      1913
    5. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1843
    6. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1566
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      17
      1420
    8. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      73
      1360
    9. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      146
      1307
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      31
      1178
    Aihe