Vatsa täynnä haavoja!

Papillon74

Minulla todettiin kevättalvella tähystyksessä refluksitauti, ja vatsa oli täynnä pieniä haavoja. Ne haavat sitten olivat syy vatsakipuuni. Lääkäri ei oikein tuntunut tietävän ollenkaan mistä ne haavat voisivat johtua, lopulta sanoi että ne ehkä liittyvät siihen refluksitautiin. Antoi Nexiumia ja sanoi että sillä pitäisi parantua. No, eipä ole parantunut! Pahemmaksi tuntuu vaan menevän koko ajan. Välillä on ihan sietämättömän hirveä kipu mahalaukussa! Aina se on joko vähän kipeä tai paljon kipeä. Kivutonta hetkeä ei ole.
Onko kenelläkään muulla ollut vastaavaa?? Ilmeisesti lääkäriin on mentävä taas. Olisi vaan kiva vähän tietää mitä se voisi olla, ja minkälaisiin tutkimuksiin mahdan joutua...

9

816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R.potilas

      Mieleen tulee ensimmäisenä Helikobakteeri, se kun aktivoidussaan aiheuttaa haavoja vatsalaukkuun.

      Voisit käydä heliko testissä eli joudut nieleen tapletin ja puhaltamaan putkeen. En muista oliko verikoekin.

      • helikotesti kahteenkin kertaan, ei ollut sitä. Pitäneekö tästä vaivasta kärsiä loppuikä ja lopulta tähän kuolla, piankin..?


    • ...amateur.

      Ja mihin ajankohtaan ajoitat Nexiumin ottosi?Onko tiettyä ajankohtaa milloin kipu on pahimmillaan, vai tuleeko niitä ihan riippumatta ajankohdasta?

      Itselläni oli ruokatorvessa haavoja ja kipuja niistä haavoista ja ajoitin sitten Nexiumin oton iltaan(minulla yöllä oli pahimmat kivut, ja pahoinvointia) ja kivut loppuivat, mutta sulla on vatsassa joten vaikea sanoa auttaisiko tämä.

      • Nexiumin myös illalla ennen nukkumaan menoa. Enpä osaa sanoa koska olisi pahimmillaan. Tietysti silloin jos olen syönyt jotain epäsopivaa, mutta muuten ihan tasaisen kipeä taitaa olla koko ajan.

        Onkohan tämä nyt tosiaankin niin että tuollaisille haavoille ei voi tehdä mitään, että niitä ei saa millään pois? Kammottavaa!


      • Pakki-Potilas
        amiga kirjoitti:

        Nexiumin myös illalla ennen nukkumaan menoa. Enpä osaa sanoa koska olisi pahimmillaan. Tietysti silloin jos olen syönyt jotain epäsopivaa, mutta muuten ihan tasaisen kipeä taitaa olla koko ajan.

        Onkohan tämä nyt tosiaankin niin että tuollaisille haavoille ei voi tehdä mitään, että niitä ei saa millään pois? Kammottavaa!

        Onko suusi kuiva ja juotko paljon yleisesti?

        Haavaumien muodostumiseen vaikuttaa paljon myös ruokavalio, mutta myös mahd. suun syljen tapauskohtaisen koostumuksen aiheuttama ärsytys mahassa.
        Tai mahd. sen puute, mahan omien suojatarpeiden ylläpitämiseen, kuten haavojen yli-kuivuminen ja yliherkistyminen.

        Useat sanovat ruokahalun kasvavan Nexium kuurin aikana. Syljen yli-erityskin voi rasittaa vatsahaavoja nexium kuurinkin aikana.
        Jolloin voisit kokeilla olematta syömättä ja nielemättä sylkeä jonkun aikaa jos kivut helpottuisivat.


      • Pakki-Potilas kirjoitti:

        Onko suusi kuiva ja juotko paljon yleisesti?

        Haavaumien muodostumiseen vaikuttaa paljon myös ruokavalio, mutta myös mahd. suun syljen tapauskohtaisen koostumuksen aiheuttama ärsytys mahassa.
        Tai mahd. sen puute, mahan omien suojatarpeiden ylläpitämiseen, kuten haavojen yli-kuivuminen ja yliherkistyminen.

        Useat sanovat ruokahalun kasvavan Nexium kuurin aikana. Syljen yli-erityskin voi rasittaa vatsahaavoja nexium kuurinkin aikana.
        Jolloin voisit kokeilla olematta syömättä ja nielemättä sylkeä jonkun aikaa jos kivut helpottuisivat.

        suu mitenkään erityisen kuiva, ihan tavallinen varmaankin. En tiedä mitä tässä nyt on tapahtunut, mutta mahani alkoi hiljalleen parantumaan muutama päivä sitten. Vaikuttikohan ruokavalio, söin aika vähän, ja en syönyt mitään tuoretta. Muutaman päivän vain kaurapuuroa, kauraleipää sekä maustamatonta kanaa ja riisiä. Auttoikohan se, vaiko rukous...
        Vielä on kyllä sen verran kipeä että ei kärsi oikein nukkua vasemmalla kyljellä. Vähän aikaa pystyy olemaan, mutta ei kovin kauaa, tai alkaa sattumaan. Muuten ei ole enää ollenkaan kipä muissa asennoissa.

        Lääkäri määräsi lähetteen uuteen tähystykseen, kannattaakohan sinne edes mennä jos nyt kohta ei ole ollenkaan kipeä..?


      • Pakki-Potilas
        amiga kirjoitti:

        suu mitenkään erityisen kuiva, ihan tavallinen varmaankin. En tiedä mitä tässä nyt on tapahtunut, mutta mahani alkoi hiljalleen parantumaan muutama päivä sitten. Vaikuttikohan ruokavalio, söin aika vähän, ja en syönyt mitään tuoretta. Muutaman päivän vain kaurapuuroa, kauraleipää sekä maustamatonta kanaa ja riisiä. Auttoikohan se, vaiko rukous...
        Vielä on kyllä sen verran kipeä että ei kärsi oikein nukkua vasemmalla kyljellä. Vähän aikaa pystyy olemaan, mutta ei kovin kauaa, tai alkaa sattumaan. Muuten ei ole enää ollenkaan kipä muissa asennoissa.

        Lääkäri määräsi lähetteen uuteen tähystykseen, kannattaakohan sinne edes mennä jos nyt kohta ei ole ollenkaan kipeä..?

        Hieno homma. Ruokavalion muutos varmasti vaikutti. Jatka samantapasella linjalla vielä viikko, pari.

        Upeaa että uni maistuu muissa asennoissa. On hyvä muutenki oloilla oikealla puolella niin vatsa pääsee paranemaan paremmin ilman vatsahappojen häiriötä.

        UUsi tähystys on varmaan turha, mikäli oirekuvat (ja kivut) ovat kuvenneet viime tutkimuksesta. Jos oireet tai kivut kuitenkin pahentuu jälleen tai pitkittyy niin katsastus saattaa olla paikallaan.
        Kipujen poistuminen on kuitenkin selkeästi paranemisen merkki.

        Toiv. loputkin kipusi katoavat niin pääset jatkamaan "normi" elämää. =)


      • Pakki-Potilas kirjoitti:

        Hieno homma. Ruokavalion muutos varmasti vaikutti. Jatka samantapasella linjalla vielä viikko, pari.

        Upeaa että uni maistuu muissa asennoissa. On hyvä muutenki oloilla oikealla puolella niin vatsa pääsee paranemaan paremmin ilman vatsahappojen häiriötä.

        UUsi tähystys on varmaan turha, mikäli oirekuvat (ja kivut) ovat kuvenneet viime tutkimuksesta. Jos oireet tai kivut kuitenkin pahentuu jälleen tai pitkittyy niin katsastus saattaa olla paikallaan.
        Kipujen poistuminen on kuitenkin selkeästi paranemisen merkki.

        Toiv. loputkin kipusi katoavat niin pääset jatkamaan "normi" elämää. =)

        tänään oli taas maha kipeämpi yhtäkkiä. Enkä oikein tiedä mistä se nyt taas pahemmaksi meni. Tuntuu niin hirveän tarkkaa olevan tuo ruokavaliojuttu, ei paljon mitään kärsisi syödä! Masentavaa.

        Mistähän sekin mahtaa johtua että vasemmalla kyljellä sattuu hirveästi eikä pysty olemaan!?


      • Pakki-Potilas
        amiga kirjoitti:

        tänään oli taas maha kipeämpi yhtäkkiä. Enkä oikein tiedä mistä se nyt taas pahemmaksi meni. Tuntuu niin hirveän tarkkaa olevan tuo ruokavaliojuttu, ei paljon mitään kärsisi syödä! Masentavaa.

        Mistähän sekin mahtaa johtua että vasemmalla kyljellä sattuu hirveästi eikä pysty olemaan!?

        Ruokavalio on tärkeä juttu. Ruoan määränkin nopea vaihtelu voi muuttaa vatsan happoja (tottumus kynnykseltään) sen verran että ne ärsyttää vatsaa entistä enempi.

        Vatsalaukku sijaitsee kehon vasemmalla puolella, josta se jatkuu oikealle pohjukaissuoleen josta edelleen suolistoon.
        Mikäli vasen-puoli on kipeä. Lepäily oikealla puolella on loogisesti järkevää, sillä vatsahapot valuvat sinne puolelle vatsan ollessa tyhjemmällään. Täten vatsan ärsytyskin on vähempää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      173
      1641
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      336
      1216
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      62
      1125
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      189
      911
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      44
      848
    6. 68
      757
    7. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      750
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      33
      681
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      654
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      620
    Aihe