Oikea tieteellisyys...

aito-outsider

Evot sönkkäävät jatkuvasti miten Luomisesta pitäisi voida esittää tieteellisiä todisteita eli Luomisprosessia pitäisi kyetä käsittelemään tieteen kriteerien mukaisesti. Miksi pitäisi, kysyn vaan? Miksi te tai ihminen yleensä olisi niin normatiivinen, että hän voi määritellä maailmankaikkeuden pelisäännöt. Ettehän te ole maailmankaikkeutta tehneetkään joten miten voisitte määritellä näin jälkeenpäin sille uusia pelisääntöjä.

Miksi Jumalan olisi pitänyt toimia ateististen ihmisten joskus tulevaisuudessa kehittämän yhden ajattelumallin mukaan? Kun eihän ole edes minkäänlaista tietoa antaako ns. tieteellinen ajattelutapa oikeaa tietoa juuri mistään muusta kuin aivan yksinkertaisimmista perusasioista, kuten painovoimasta yms. Se on selvää, että ateistinen perusoletus eli ns. naturalismi ei tee tieteen tuloksia pätkääkään sen paremmiksi kuin ne ilman sitä olisivat. Missään ei ole tietääkseni edes yritetty väittää sellaista, että ateistinen tieteentekijä olisi jotenkin lähtökohtaisesti ammattitaitoisempi ja pätevämpi kuin uskova kollegansa.

Mutta peruskysymykseen eli Luomisen tieteellisyyteen. Kertokaapas evot miksi Jumalan olisi pitänyt noudattaa luomistyössään teidän kehittämäänne säännöstöä. Teitä miellyttääkseenkö? Miksi Hänen olisi pitänyt teitä miellyttää? Vaiko siksi, että te itse tunnette niin suuria ja mahtavia ja viisaita olevanne? Mutta jospa Hän tunsi ja tuntee olevansa vielä suurempi ja mahtavampi ja että Hänelle on aivan sama uskotteko Hänen olemassaoloonsa ja luomistyöhönsä vaiko ette. Tai jos teillä on joku muu järkevä syy niin kertokaa se.

Toisaalta voi olla niinkin, kuten eniten epäilen, että teidän oma ajattelunne on täysin metsässä. Perustaksi asetettu vaatimus, että totta on vain se mikä voidaan ihmisaistein havaita ja jota ihmisen älyllä voidaan käsitellä on uskoakseni se suurin virhelähde. Millä perusteella voitte nauramatta väittää, että kaikki olennainen on ihmisaistein apuvälineitäkään käyttämällä havainnoitavissa. Siksikö, koska jos jotakin ette näe niin on turvallista väittää että sitä ei näinollen myöskään ole. Eikä ole koskaan ollutkaan.

Kannattaisi muistaa, että ihminen ei määrittele mitä on ja mitä ei ja siksipä oikeaa tieteellisyyttä onkin ihmisen vajavaisuuden tunnustaminen eli tosiasiain tunnustaminen.

98

3647

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..........

Toisinsanoen sinulla(kaan) ei ole mitään todisteita sinun uskosi tai sinun luomistarinan oikeellisuudesta. Kerrotko sitten miksi juuri sinun versio höpinästä pitäisi ottaa vakavissaan ja miksi juuri tuo versio on se joka on oikeassa? Kuten sinäkin tiedät, erilaisia ja toistensa kanssa ristiriidassa olevia luomistarinoita on maailmassa tuhansia.

"Mutta jospa Hän tunsi ja tuntee olevansa vielä suurempi ja mahtavampi ja että Hänelle on aivan sama uskotteko Hänen olemassaoloonsa ja luomistyöhönsä vaiko ette."

Toisinsanoen jospa "Hän" onkin itserakas paskiainen jota ei voi vähääkään kiinnostaa joutuuko hänen "rakastamansa" ötökät paistumaan iäisyydeksi vai pääseekö köyrimään niitä 72 neitsyttä.

"siksipä oikeaa tieteellisyyttä onkin ihmisen vajavaisuuden tunnustaminen eli tosiasiain tunnustaminen"

Joten sillan vahvuuslaskelmia tehdessä pitää ottaa huomioon näkymättömät sillanpystyssäpitäjätontut ja metsää harventaessa pitää muistaa piilossa pysyvät hattivatit jotka suuttuvat liian suurista avohakkuista?

• aito-outsider

***sinun versio höpinästä pitäisi ottaa***

sekä kreationismi että evo-oppi ovat mielestäsi höpinöitä yhtälailla molemmat. Luomisusko on se minun versioni ja evo-oppi sitten niitten, jotka siihen uskovat.

• ..........
        aito-outsider kirjoitti:

***sinun versio höpinästä pitäisi ottaa***

sekä kreationismi että evo-oppi ovat mielestäsi höpinöitä yhtälailla molemmat. Luomisusko on se minun versioni ja evo-oppi sitten niitten, jotka siihen uskovat.

No en tarkoita. Yleensä samassa kappaleessa olevat, peräkkäin kirjoitetut virkkeet liittyvät toisiinsa. Piti sitten taas vetäistä tonttulakki päähän kun et mitään asia-argumenttia keksinyt?

Yritä uudelleen.

• Kerro millä tavoin varmistuisit minkä tahansa luomiseen liittyvän väitteen oikeellisuudesta, jos sitä ei voi metodologisen naturalismin keinoin tutkia?

Kerro sitten miten mikään tuolla tavoin tutkimattomissa oleva väite olisi toistaan perustellumpi?

• aito-outsider

valtasuuruuteen. Et yrittänyt edes vastata kysymykseeni miksi Jumalan olisi pitänyt tehdä kaikki niin, että se voitaisiin todistaa naturalistisen tieteen keinoin.

Jos ei voida niin ei voida ja siihen on ihmisen tyytyminen. Eikä tarvitsekaan voida.

Ei kiihkeä halu todistaa kaikki ns. tieteellisin menetelmin tee silti tieteestä mitään universaalia maailmankaikkeuden kaiken kattavaa lakia. Ei alkuunkaan. Tiede pysyy silti ihmisten kehittelemänä oppirakennelmana, jonka nykyisen ajattelutavan jatkuvuudestakaan ei ole mitään varmaa.

Voihan olla niinkin, että jos maailma mojoilee pystyssä vielä 1000 v päästä niin näille nykytieteellisille periaatteille nauretaan makeasti. Sekin teidän pitäisi ottaa huomioon ja kestää.

• aito-outsider kirjoitti:

valtasuuruuteen. Et yrittänyt edes vastata kysymykseeni miksi Jumalan olisi pitänyt tehdä kaikki niin, että se voitaisiin todistaa naturalistisen tieteen keinoin.

Jos ei voida niin ei voida ja siihen on ihmisen tyytyminen. Eikä tarvitsekaan voida.

Ei kiihkeä halu todistaa kaikki ns. tieteellisin menetelmin tee silti tieteestä mitään universaalia maailmankaikkeuden kaiken kattavaa lakia. Ei alkuunkaan. Tiede pysyy silti ihmisten kehittelemänä oppirakennelmana, jonka nykyisen ajattelutavan jatkuvuudestakaan ei ole mitään varmaa.

Voihan olla niinkin, että jos maailma mojoilee pystyssä vielä 1000 v päästä niin näille nykytieteellisille periaatteille nauretaan makeasti. Sekin teidän pitäisi ottaa huomioon ja kestää.

Olen siitä samaa mieltä, ettei väitetyllä jumalalla varmaankaan olisi mitään syytä tieteen kriteereiden täyttämiseen. Tämä ei ole kuitenkaan tieteen ongelma. Se ei oikeuta väittämään uskontoja tieteeksi eikä ole edes validi peruste jumalan olemassaoloväitteille, saati sitten, että se tarkoittaisi tieteen olevan väärässä, jos se ei käy yksiin uskonnon kanssa.

Olen samaa mieltä myös siitä, ettei tiede ole mikään maailmankaikkeuden kattava laki, eikä siitä sellaista koskaan tulekaan. Ja aivan varmasti tiede edistyy seuraavan 1000 vuoden aikana, joten moni asia tulee tarkentumaan. Tämä kehitys on tietysti periaatteessa positiivinen asia, eikä se muuta mihinkään sitä faktaa, että tieteellä on aina se perusteilluin ja siten paras tieto, sekä tänä päivänä että silloin 1000 vuoden kuluttua.

• tieteellisyydestä

Jos et satu tietämään, niin ID-oppisihan nimenomaan yrittää selittää Raamatun tapahtumia tieteellisesti.
      En usko, että kenelläkään halveksivistasi "evouskovista" on mitään kenenkään uskoa vastaan.
      Jokainen saa uskoa aivan mitä haluaa !
      Kysymys on siitä, kun tämä sinun ID-oppisi pyrkii löytämään tieteellisiä selityksiä nuorellemaalle ja muille uskonasioille, tässä tulee raja vastaan.
      Eli usko vapaasti Jumalaasi, mutta älä yritä "tieteellisin" keinoin selvitellä vedenpaisumusta tai maan 6000 vuoden ikää.
      Ei kukaan sinun uskoasi todellakaan vainoa, mutta tieteeksi tuota ID-kreationismi selvitelmää on turha yrittää vääntää. Tämä on se ongelma.

• aito-outsider

Jarrutas vähän äläkä laittele sanoja suuhuni. Olen maan iästä sanonut, että minulla ei ole siihen kantaa koska en tiedä mikä ikä olisi se oikea. Joten älä suotta tolkota siitä 6000 vuodesta minun kohdallani.

Elämän ikä sen sijaan ei ole miljardeja vuosia, se on varma.

***Jos et satu tietämään, niin ID-oppisihan nimenomaan yrittää selittää Raamatun tapahtumia tieteellisesti.***

Kas kummaa kun tuonkin satuin tietämään. Taidanpa olla viisaampi kuin mitä olen itsekään osannut kuvitella.

Tuo pyrkimys ja ajatus ID:istien piirissä perustuu siihen, että halutaan osoittaa miten typerää naturalismi on ja miten se on kevyesti lyötävissä sen omilla aseilla. Kukaan ID:isti ei kuitenkaan väitä tietävänsä kaikkea Luomisen prosesseista. Vain sen osan mitä ihmisjärellä on nähtävissä ja ymmärrettävissä.

Jarrutas vähän äläkä laittele sanoja suuhuni. Olen maan iästä sanonut, että minulla ei ole siihen kantaa koska en tiedä mikä ikä olisi se oikea. Joten älä suotta tolkota siitä 6000 vuodesta minun kohdallani.

***Jos et satu tietämään, niin ID-oppisihan nimenomaan yrittää selittää Raamatun tapahtumia tieteellisesti.***

Kas kummaa kun tuonkin satuin tietämään. Taidanpa olla viisaampi kuin mitä olen itsekään osannut kuvitella.

Tuo pyrkimys ja ajatus ID:istien piirissä perustuu siihen, että halutaan osoittaa miten typerää naturalismi on ja miten se on kevyesti lyötävissä sen omilla aseilla. Kukaan ID:isti ei kuitenkaan väitä tietävänsä kaikkea Luomisen prosesseista. Vain sen osan mitä ihmisjärellä on nähtävissä ja ymmärrettävissä.

Joudut tekemään paljon töitä, kun yrität "osoittaa miten typerää naturalismi on ja miten se on kevyesti lyötävissä sen omilla aseilla." Joka kerran kun tällä palstalla olet yrittänyt moista osoittaa, on laudalle jäänyt pelkkää pulunpaskaa.

Alan vakavasti kyllästyä sinuun.

• ei se muuksi muutu
        sharyn kirjoitti:

Joudut tekemään paljon töitä, kun yrität "osoittaa miten typerää naturalismi on ja miten se on kevyesti lyötävissä sen omilla aseilla." Joka kerran kun tällä palstalla olet yrittänyt moista osoittaa, on laudalle jäänyt pelkkää pulunpaskaa.

Omituinen uskomusoppirakennelma.

• asianhrrastaja
        aito-outsider kirjoitti:

Kai muistat, että samat havainnot, jotka osoittavat maailman yli 6000 vuoden iän (jonka näytät hyväksyvän), osoittavai myö elämän lähes yhtä pitkän iän.

Oliko se niin, että ID itse asiassa hyväksyy tieteen paljastamat "Luomisen prosessit", mutta väittää, että niiden takana on ohjaava voima?

• aito-outsider
        sharyn kirjoitti:

***Alan vakavasti kyllästyä sinuun.***

Tuollaista lukiessaan aina vain varmistuu se, että evoa ja evon perusteita kritisoidessaan ei kritisoi jotain neutraalia tieteellistä näkemystä vaan loukkaa toisen syvimpiä uskonnollisia näkemyksiä. Kuten olen aina epäillytkin.

• Salccari
        aito-outsider kirjoitti:

Tuollaista lukiessaan aina vain varmistuu se, että evoa ja evon perusteita kritisoidessaan ei kritisoi jotain neutraalia tieteellistä näkemystä vaan loukkaa toisen syvimpiä uskonnollisia näkemyksiä. Kuten olen aina epäillytkin.

Vai voisiko kyseessä olla oikea kyllästyminen, kun yliopistoa koskaan nähneetkään ihmiset luulevat omasta nojatuolistaan ja uskonnollisia nettisivuja lukemalla pystyvänsä kumoamaan evoluutioteorian, vaikka heitä yhä uudestaan korjataan ja heidän valheensa paljastetaan?

• aito-outsider
        Salccari kirjoitti:

Vai voisiko kyseessä olla oikea kyllästyminen, kun yliopistoa koskaan nähneetkään ihmiset luulevat omasta nojatuolistaan ja uskonnollisia nettisivuja lukemalla pystyvänsä kumoamaan evoluutioteorian, vaikka heitä yhä uudestaan korjataan ja heidän valheensa paljastetaan?

hoette niin mainitse nyt sitten yksi. Siis suoranainen valhe. Yhtään et löydä mutta tuo valhehokemahan onkin vain teidän evojen mantra, jolla koetatte psyykata itseänne kun menee vähän heikosti.

• aito-outsider
        asianhrrastaja kirjoitti:

Kai muistat, että samat havainnot, jotka osoittavat maailman yli 6000 vuoden iän (jonka näytät hyväksyvän), osoittavai myö elämän lähes yhtä pitkän iän.

Oliko se niin, että ID itse asiassa hyväksyy tieteen paljastamat "Luomisen prosessit", mutta väittää, että niiden takana on ohjaava voima?

***Oliko se niin, että ID itse asiassa hyväksyy tieteen paljastamat "Luomisen prosessit", mutta väittää, että niiden takana on ohjaava voima?***

Tuon lopun Ohjaavasta Voimasta allekirjoitan mutta en evoluution prosesseja. Evon prosessit ja Ohjaava Voimahan ovat jo itsessään toisensa poissulkevia asioita ellei sitten kuvitteellista luonnonvalintaa haluta lukea siksi ohjaavaksi voimaksi.

Satunnaiset geenimutaatiot ja luonnonvalinta, joka antaa sopeutuneimmalle eniten jälkeläisiä ei kelpaa uskovalle koskaan elämän opiksi. Eikä omilla aivoillaan ajattelevalle tieteentekijällekään. Se oppi on niin vuotava vene, että sillä en kalareissuun lähtisi.

Myöskin käsite "luonnonvalinta" tarvitsisi hieman selkiinnyttämistä.

• asianharrastaja
        aito-outsider kirjoitti:

***Oliko se niin, että ID itse asiassa hyväksyy tieteen paljastamat "Luomisen prosessit", mutta väittää, että niiden takana on ohjaava voima?***

Tuon lopun Ohjaavasta Voimasta allekirjoitan mutta en evoluution prosesseja. Evon prosessit ja Ohjaava Voimahan ovat jo itsessään toisensa poissulkevia asioita ellei sitten kuvitteellista luonnonvalintaa haluta lukea siksi ohjaavaksi voimaksi.

Satunnaiset geenimutaatiot ja luonnonvalinta, joka antaa sopeutuneimmalle eniten jälkeläisiä ei kelpaa uskovalle koskaan elämän opiksi. Eikä omilla aivoillaan ajattelevalle tieteentekijällekään. Se oppi on niin vuotava vene, että sillä en kalareissuun lähtisi.

Myöskin käsite "luonnonvalinta" tarvitsisi hieman selkiinnyttämistä.

Sekä mutaatioihin että luonnonvalintaan liittyvän satunnaisuuden takana on valtavasti vaikutustekijöitä, joita ei joko lainkaan tunneta tai ainakaan osata mitata, mallintaa ja ennustaa. Niitä voi kuitenkin menestyksellisesti käsitellä tilastomatematiikan keinoin, joissa sattuman eri lajit toimivat laskennan apukeinoina.

Edellä todetussa mielessä puhdas sattuma on harvinaisuus, jos on olemassa ollenkaan, ja evoluution taakse voi hyvin kuvitella millaisen ohjauksen tahansa. Näyttöä siitä ei kuitenkaan ole.

Itse en pidä tarpeellisena pohtia, miten Luoja tarkkaan ottaen on aikaansaanut luomistyön käyttäen juuri niitä prosesseja, jotka tiede on paljastanut ja tulee lisää paljastamaan. Sille, joka haluaa olla tästäkin jotain mieltä, on sekä edelläkuvattu mahdollisuus että luonnonlakien asettamisvaihtoehto.

Tämän takia en ymmärrä, kun kirjoitat: "Evon prosessit ja Ohjaava Voimahan ovat jo itsessään toisensa poissulkevia asioita ellei sitten kuvitteellista luonnonvalintaa haluta lukea siksi ohjaavaksi voimaksi."

Luonnonvalintaa sinänsä pidä varsin selvänä käsitteenä, kun taas muistaa että satunnaisuus on vain nimitys niille vaikutustekijöille joita ei tarkemmin tunneta.

• Salccari
        aito-outsider kirjoitti:

hoette niin mainitse nyt sitten yksi. Siis suoranainen valhe. Yhtään et löydä mutta tuo valhehokemahan onkin vain teidän evojen mantra, jolla koetatte psyykata itseänne kun menee vähän heikosti.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000073&posting=22000000039885345

Tuossa ilmeisesti Turkana paljastetaa Greeniksen valhe Dawkinsin tarinoista. Sama henkilöhän valehteli Yalen yliopiston liittyvän kreationismiin, voin etsiä sen tarkemmin, jos tahdot. Myönnän, etten juurikaan tehnyt nyt taustatyötä, vaan linkitin ensimmäisen kohdan, jossa nähdäkseni kreationisti valehtelee täällä.

Vastaukseni ei varsinaisesti koskenut pelkästään sinua, tosin luulen, että joku palstan kanssakirjoittaja voisi löytää täältä sinunkin esittämän valheen. Ehkä joku jaksaisi etsiä, pretty please..?

• peruste tai
        Salccari kirjoitti:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000073&posting=22000000039885345

Tuossa ilmeisesti Turkana paljastetaa Greeniksen valhe Dawkinsin tarinoista. Sama henkilöhän valehteli Yalen yliopiston liittyvän kreationismiin, voin etsiä sen tarkemmin, jos tahdot. Myönnän, etten juurikaan tehnyt nyt taustatyötä, vaan linkitin ensimmäisen kohdan, jossa nähdäkseni kreationisti valehtelee täällä.

Vastaukseni ei varsinaisesti koskenut pelkästään sinua, tosin luulen, että joku palstan kanssakirjoittaja voisi löytää täältä sinunkin esittämän valheen. Ehkä joku jaksaisi etsiä, pretty please..?

todiste sanoa tuota Greeniksen esiintuomaa asiaa valheeksi. Jospa itse valehtelet tai olet vain muuten pahasti väärässä.

• Salccari
        aito-outsider kirjoitti:

Enkä oikein ymmärrä mitä tarkoitat, kun sanot minulla menevän huonosti...

• Turkana
        peruste tai kirjoitti:

todiste sanoa tuota Greeniksen esiintuomaa asiaa valheeksi. Jospa itse valehtelet tai olet vain muuten pahasti väärässä.

Tuo, että Dawkins olisi väittänyt jotain noin typerää: "et ole vain täysin arvoton, vaan ilmeisesti olet jopa vahingollinen -- ja "luontoäidin" pitäisi pikimmiten terminoida sinut ja pistää proteiinisi uudelleen kiertoon." ja vastenmielistä, on vastoin kaikkea, mitä olen hänen tuotannostaan lukenut. Ja kun kysyin Greenikseltä lähdettä hänen väittämälleen Greenis tarjosikin aivan toisia asioita ja väitteitä koskevia sitaatteja. Johtopäätös on siis minun, vaikka en tietysti pysty todistamaan, etteikö Dawkins olisi noin sanonut, mutta eipä Greeniskään ole antanut mitään lähdettä väitteelleen, vaikka olen sitä tpistuvasti pyytänyt. Tämä tietysti johtuu siitä, ettei Dawkins ole noin sanonut. Ja Greenis tietää tämän, mutta haluaa pitäytyä väärässä todistuksessa lähimmäisestään.

Esimerkkejä ikiomista sanoistasi:

"Te olette hyväksyneet jo Darwinin aikanaan esiintuoman ajatuksen välimuotojen löytämisen pakosta, että se tuo nuo välimuotoväitteet. Darwinin mukaanhan välimuotojen puuttuminen olisi koko hänen esittämänsä evoluutioteorian falsifiointikriteeri. Ettekä te sellaista tietenkään myönnä."

Darwin ei ole väittänyt sellaista.

"Millaisesta langasta sinulle pitäisi vääntää, että isotooppien puoliintumisajoilla ja maapallon iällä ei ole mitään tekemistä keskenään. Aivan sama vaikka maapallo olisi päivän vanha."

Perusteeton typeryys, joka aliarvioi muiden älyn.

"Lisäksi, miten luulet alkuihmisten tehneen tulen jokseenkin aukealla savannilla sadekautena kun vettä tulee taivaan täysi ja kaikki ympärillä on litimärkää. Mutta saalistajat syövät silloinkin. Lieneekö Afrikan savannin maaperässä myöskään kiviä ihan noin vain, eipä taida olla."

Satuja ja tarinoita, joita tarjoat voitokkaina argumentteina.

"Ei tietenkään voida kumota kun ristiriitaiset ajanmääritykset hylätään suoralta kädeltä. Tai "virheelliset" fossiililöydöt. Kyllä näin estyy aika tehokkaasti kumoavan aineiston kertyminen, vai mitä. Selitä nyt sitten vaikka sinä, kun kukaan muu evo ei ole edes yrittänyt, miten kivihiilikerrostumissa voi olla puunrunko pystyssä. Nämä tällaiset kun jätetään huomiotta niin ei ihme jos kumoavaa aineistoa ei kerry."

Saman, moneen kertaan kärsivällisesti selitetyn valheen jankuttamista.

#*** jossa vauvan ympärillä on koko ajan ympäri vuorokauden aseistettu joukko ihmisiä.***
        Missä sinä näet vauvojen ympärillä aseistettuja ihmisiä? Et taida asua Suomessa kun noin hepuleita juttelet. Voihan jossain noinkin olla mutta ei ainakaan Euroopassa eikä paljon muuallakaan."

Itse aloitetun keskustelun siirtäminen täysin asiaankuulumattomaan yhteyteen - aloitit jankuttamalla vauvojen itkusta alkuihmisten parissa.

"Kyllä evot tietää, että miten kovempaa lapsi huutaa saalistajien läsnäollessa sen suurempi mahdollisuus sen on jäädä henkiin. Näinhän on suorastaan pakko olla koska evo opettaa, että huutamisesta yössä on hyötyä. Varsinkin kovasta huutamisesta.
        Evot jopa laskee todennäköisyyslaskennan ikiomalla sovelluksellaan, että kun lapsi huutaa 1 % kovemmin kuin muut niin hän ja koko se pieni lauma jäävät henkiin 1,139 % suuremmalla todennäköisyydellä kuin hiljaisten lasten lauma.
        Näin sitten kyseinen ominaisuus tulee vallitsevaksi viimeistään 30 000 sukupolven aikana. Näin se menee, mitä sitä suotta pohtimaan kun evot on sen jo valmiiksi pohtineet."

Edelleen samasta asiasta - sitkeää valheellista jankutusta ja omien näkemysten panemista joidenkin 'evojen' kirjoituksiin.

"Kuun varsinkin oletettiin olevan jopa noin 200 m paksun avaruudesta sataneen pienpartikkelipölyn peitossa. Katsokaas, koska kuu on oletusten mukaan miljardeja vuosia vanha eikä sillä ole kaasukehää eikä mitään muutakaan voimaa joka sen pintaa muokkaisi pitäisi kaiken pölyn olla pinnalla.
        Nyt pölyä ei kuitenkaan ole. En nyt tarkkaan muista mitä selitykseksi on keksitty mutta hieman vaikea ongelma se oli ja on vanhan kuun kannattajille."

Vanha typerä kuupölyvitsi uudelleen lämmitettynä.

"Onko todellakin usko Luomiseen ihmiskunnan viimeisin ja pahin vitsaus ja/tai ainoa mielestäsi epätieteellinen oppi. Kun se on hävitetty ja kaikki uskovat 100 %:sti evoluutioon niin mikä onni siitä ihmiskunnalle seuraa, kerro se? Poistuuko rikollisuus ja köyhyys ja nälänhädät ja tulivuorenpurkaukset ja maanjäristykset. Vai mikä on tuon kiihkosi takana?"

Kerrassaan idioottimaista retoriikkaa, jolla syytät evoluutioteorian kannattajia "post hoc ergo propter hoc" -väittämästä.

"Mutta ei myöskään sinun tai kenenkään muunkaan vahvakaan evousko tee evouskosta oikeata. Ei sitten millään vaikka kuinka uskoisitte."

Väite, että evoluutioteoria on uskonto. Vaikka siitähän tässäkin väitteessäsi, johon olen vastaamassa, edellytät.

"Siis evoluutioteorian lahkoja, lysenkolainen oppisuunta ja darwinistinen oppisuunta. Aivan kuten on katoliset ja protestantit."

Kiistelyä, vaikka et tiedä mitään aiheesta, josta kiistelet.

"Tutkipas asioita niin näet sen itseäsi varmaan suuresti hämmästyttävän tosiasian, että Stalin ja Ötz eivät eläneet samaan aikaan eivätkä edes tunteneet toisiaan."

Keskustelun kääntämistä silkaksi pelleilyksi.

"Eli Mumbaissa sovellettiin evo-uskoa aivan sen viimeistä pilkkua myöten, presiis oikein."

Mollaamista täysin asiaankuulumattomin, mutta tunteeseen vetoavin perustein.

"Minun käsitykseni historiasta on se, etta suuret evogurut kuten Hitler ja Stalin ja Mao ja PolPot ynnä moni muu vastaava ovat demokratiaa eniten vaarantaneet."

Sama kuin yllä.

2Raivopäisesti uskontoa pilkkaavista on vähintään 70 % kiusaajia mutta uskovista koululaisista hyvä jos 7 %. Sen verran tunnen sekä entisajan että nykyajan koululaitosta ja menoa siellä."

Edelleen sama kuin yllä ja lisäksi valheellista "tilastotietoa".

Tämä kaikki joulukuun ajalta, emmekä ole vielä ehtineet edes jääkausikeskusteluun. Joten yhteenveto väitteistäsi - ja omalla suullasi:

"Ei sellaista asiaa tämän taivaan kannen alla olekaan mitä ei joku käyttäisi väärin."

Jos viekkauden ja vääryyden vastustaminen on syvimpien uskonnollisten näkemysten puolustamista, niin sitten kannatan sitä. Itse kutusuisin sinuun tympääntymistäni rehellisyyteen valistuksen hengessä pyrkivän henkilön reaktioksi.

otsikolla "Tässäpä syy tympiintymiseen".

• pitäsi kyetä
        Turkana kirjoitti:

Tuo, että Dawkins olisi väittänyt jotain noin typerää: "et ole vain täysin arvoton, vaan ilmeisesti olet jopa vahingollinen -- ja "luontoäidin" pitäisi pikimmiten terminoida sinut ja pistää proteiinisi uudelleen kiertoon." ja vastenmielistä, on vastoin kaikkea, mitä olen hänen tuotannostaan lukenut. Ja kun kysyin Greenikseltä lähdettä hänen väittämälleen Greenis tarjosikin aivan toisia asioita ja väitteitä koskevia sitaatteja. Johtopäätös on siis minun, vaikka en tietysti pysty todistamaan, etteikö Dawkins olisi noin sanonut, mutta eipä Greeniskään ole antanut mitään lähdettä väitteelleen, vaikka olen sitä tpistuvasti pyytänyt. Tämä tietysti johtuu siitä, ettei Dawkins ole noin sanonut. Ja Greenis tietää tämän, mutta haluaa pitäytyä väärässä todistuksessa lähimmäisestään.

---vaikka en tietysti pysty todistamaan, etteikö Dawkins olisi noin sanonut,-----
        todistaan jos et itsekään pysty? Ei pitäisi ruveta julkisilla palstooilla herjaileen valehtelijaksi jos kerran ei ole itsekkään varma. Arveluja vain että ei se ole voinut noin sanoa.

• Turkana
        pitäsi kyetä kirjoitti:

---vaikka en tietysti pysty todistamaan, etteikö Dawkins olisi noin sanonut,-----
        todistaan jos et itsekään pysty? Ei pitäisi ruveta julkisilla palstooilla herjaileen valehtelijaksi jos kerran ei ole itsekkään varma. Arveluja vain että ei se ole voinut noin sanoa.

Tuo on niin typerä lausunto, ettei se ole peräisin Dawkinsilta, vaan Greenikseltä.

• Turkana
        pitäsi kyetä kirjoitti:

Toki väitteen esittäjällä on todistustaakka, joten kun Greenis valehteli Dawkinsin väittäneen noin ja kysyin häneltä että missä, niin greenis ei kyennyt näyttämään todisteita väitteelleen.

• perusteella
        pitäsi kyetä kirjoitti:

Jeesus sanoi: "tappakaa kaikki". Tämä on niin kauan totta kun et pysty todistamaan, ettei Jeesus ole näin sanonut.

Lausunto saattaa tuntua ristiriitaiselta Jeesuksen muihin sanontoihin verrattuna, mutta eihän se sitä todista, ettei Hän niin sanonut - eikä kaikkia sanoja ole kirjattu Raamattuun.

Jep.

Sitten mietitään uudestaan vai mitä.

• sitä samaa
        Turkana kirjoitti:

Toki väitteen esittäjällä on todistustaakka, joten kun Greenis valehteli Dawkinsin väittäneen noin ja kysyin häneltä että missä, niin greenis ei kyennyt näyttämään todisteita väitteelleen.

----kun Greenis valehteli Dawkinsin väittäneen noin ja kysyin häneltä että missä, niin greenis ei kyennyt näyttämään todisteita väitteelleen. -----
        valehteluliturgiaasi vaikka et itsekään ole varma. Onhan myös moneen kertaan sanottu se, että ei ihminen joka paljon lukee ja tutkii kykene perästäpäin joka ainoan korvien välissä olevan tiedon lähdettä osoittamaan, Että tuo kirja ja tuo sivu.
        Vai voitko sinä sen tehdä? Olet kyllä poikkeusyksilö jos siihen kykenet.

• Turkana
        sitä samaa kirjoitti:

----kun Greenis valehteli Dawkinsin väittäneen noin ja kysyin häneltä että missä, niin greenis ei kyennyt näyttämään todisteita väitteelleen. -----
        valehteluliturgiaasi vaikka et itsekään ole varma. Onhan myös moneen kertaan sanottu se, että ei ihminen joka paljon lukee ja tutkii kykene perästäpäin joka ainoan korvien välissä olevan tiedon lähdettä osoittamaan, Että tuo kirja ja tuo sivu.

""valehteluliturgiaasi vaikka et itsekään ole varma.""

Etkö lukenut viestiäni? Minä itse olen varma, mutta en tietenkään pysty näyttämään sitä swen enempää toteen kuin sinä pystyt näyttämään sen, ettei Jeesus käskenyt tappaa kaikkia.

""Onhan myös moneen kertaan sanottu se, että ei ihminen joka paljon lukee ja tutkii kykene perästäpäin joka ainoan korvien välissä olevan tiedon lähdettä osoittamaan, Että tuo kirja ja tuo sivu.
        Vai voitko sinä sen tehdä? Olet kyllä poikkeusyksilö jos siihen kykenet.""

Minä olen lukenut Jumalharhaa lukuunottamatta Dawkinsin suomenkieliset kirjat ja jos niissä tuollainen väite olisi esitetty, muistaisin sen. Muistan myös, että Dawkins arvostaa kovasti elämää, varsinkin ihmiselämää, kuten noista lainauksistani tuossa ketjussa huomaat.

• Apo-Calypso
        sitä samaa kirjoitti:

"Onhan myös moneen kertaan sanottu se, että ei ihminen joka paljon lukee ja tutkii kykene perästäpäin joka ainoan korvien välissä olevan tiedon lähdettä osoittamaan, Että tuo kirja ja tuo sivu.
        Vai voitko sinä sen tehdä? Olet kyllä poikkeusyksilö jos siihen kykenet. "

Älä puhu roskaa. Jos teet väitteen jonkun toisen ihmisen puhumisista, niin sinun velvollisuutesi on pystyä todistamaan väitteesi eikä kiemurrella sen taakse, että "kyllä hän saattoi tuommoista sanoa, mutta en nyt löydä sitä". Etkö ole koskaan kuullut panettelusta tai kahdeksannesta käskystä?

Todellista kristillistä "moraalia" aidoimmillaan, hyi helvettiä...

Eikä Greenis sitäpaitsi järin lukeneelta vaikuta, tusinatavallinen epärehellinen, kuolaava hihhuli.

• dawkinsisi
        sharyn kirjoitti:

lukenut ja hyvin sisäistänyt kun oikein noin vihaassa uhoot miten ...Alan vakavasti kyllästyä sinuun.....
        Niinhän se opettajanne opettaa miten kreat ovat tyhmiä, ilkeitä ja pahoja.
        Jonkun tarvii olla paha jotta saadaan kontrastia ja te hyvät näyttäisitte vieläkin hyvemmiltä.

• aito-outsider
        sharyn kirjoitti:

"Te olette hyväksyneet jo Darwinin aikanaan esiintuoman ajatuksen välimuotojen löytämisen pakosta, että se tuo nuo välimuotoväitteet. Darwinin mukaanhan välimuotojen puuttuminen olisi koko hänen esittämänsä evoluutioteorian falsifiointikriteeri. Ettekä te sellaista tietenkään myönnä."

"Millaisesta langasta sinulle pitäisi vääntää, että isotooppien puoliintumisajoilla ja maapallon iällä ei ole mitään tekemistä keskenään. Aivan sama vaikka maapallo olisi päivän vanha."

"Lisäksi, miten luulet alkuihmisten tehneen tulen jokseenkin aukealla savannilla sadekautena kun vettä tulee taivaan täysi ja kaikki ympärillä on litimärkää. Mutta saalistajat syövät silloinkin. Lieneekö Afrikan savannin maaperässä myöskään kiviä ihan noin vain, eipä taida olla."

"Ei tietenkään voida kumota kun ristiriitaiset ajanmääritykset hylätään suoralta kädeltä. Tai "virheelliset" fossiililöydöt. Kyllä näin estyy aika tehokkaasti kumoavan aineiston kertyminen, vai mitä. Selitä nyt sitten vaikka sinä, kun kukaan muu evo ei ole edes yrittänyt, miten kivihiilikerrostumissa voi olla puunrunko pystyssä. Nämä tällaiset kun jätetään huomiotta niin ei ihme jos kumoavaa aineistoa ei kerry."

#*** jossa vauvan ympärillä on koko ajan ympäri vuorokauden aseistettu joukko ihmisiä.***
        Missä sinä näet vauvojen ympärillä aseistettuja ihmisiä? Et taida asua Suomessa kun noin hepuleita juttelet. Voihan jossain noinkin olla mutta ei ainakaan Euroopassa eikä paljon muuallakaan."

Itse aloitetun keskustelun siirtäminen täysin asiaankuulumattomaan yhteyteen - aloitit jankuttamalla vauvojen itkusta alkuihmisten parissa.

"Kyllä evot tietää, että miten kovempaa lapsi huutaa saalistajien läsnäollessa sen suurempi mahdollisuus sen on jäädä henkiin. Näinhän on suorastaan pakko olla koska evo opettaa, että huutamisesta yössä on hyötyä. Varsinkin kovasta huutamisesta.
        Evot jopa laskee todennäköisyyslaskennan ikiomalla sovelluksellaan, että kun lapsi huutaa 1 % kovemmin kuin muut niin hän ja koko se pieni lauma jäävät henkiin 1,139 % suuremmalla todennäköisyydellä kuin hiljaisten lasten lauma.
        Näin sitten kyseinen ominaisuus tulee vallitsevaksi viimeistään 30 000 sukupolven aikana. Näin se menee, mitä sitä suotta pohtimaan kun evot on sen jo valmiiksi pohtineet."

Edelleen samasta asiasta - sitkeää valheellista jankutusta ja omien näkemysten panemista joidenkin 'evojen' kirjoituksiin.

"Kuun varsinkin oletettiin olevan jopa noin 200 m paksun avaruudesta sataneen pienpartikkelipölyn peitossa. Katsokaas, koska kuu on oletusten mukaan miljardeja vuosia vanha eikä sillä ole kaasukehää eikä mitään muutakaan voimaa joka sen pintaa muokkaisi pitäisi kaiken pölyn olla pinnalla.
        Nyt pölyä ei kuitenkaan ole. En nyt tarkkaan muista mitä selitykseksi on keksitty mutta hieman vaikea ongelma se oli ja on vanhan kuun kannattajille."

"Onko todellakin usko Luomiseen ihmiskunnan viimeisin ja pahin vitsaus ja/tai ainoa mielestäsi epätieteellinen oppi. Kun se on hävitetty ja kaikki uskovat 100 %:sti evoluutioon niin mikä onni siitä ihmiskunnalle seuraa, kerro se? Poistuuko rikollisuus ja köyhyys ja nälänhädät ja tulivuorenpurkaukset ja maanjäristykset. Vai mikä on tuon kiihkosi takana?"

Kerrassaan idioottimaista retoriikkaa, jolla syytät evoluutioteorian kannattajia "post hoc ergo propter hoc" -väittämästä.

"Mutta ei myöskään sinun tai kenenkään muunkaan vahvakaan evousko tee evouskosta oikeata. Ei sitten millään vaikka kuinka uskoisitte."

Väite, että evoluutioteoria on uskonto. Vaikka siitähän tässäkin väitteessäsi, johon olen vastaamassa, edellytät.

"Siis evoluutioteorian lahkoja, lysenkolainen oppisuunta ja darwinistinen oppisuunta. Aivan kuten on katoliset ja protestantit."

"Tutkipas asioita niin näet sen itseäsi varmaan suuresti hämmästyttävän tosiasian, että Stalin ja Ötz eivät eläneet samaan aikaan eivätkä edes tunteneet toisiaan."

"Eli Mumbaissa sovellettiin evo-uskoa aivan sen viimeistä pilkkua myöten, presiis oikein."

"Minun käsitykseni historiasta on se, etta suuret evogurut kuten Hitler ja Stalin ja Mao ja PolPot ynnä moni muu vastaava ovat demokratiaa eniten vaarantaneet."

Sama kuin yllä.

2Raivopäisesti uskontoa pilkkaavista on vähintään 70 % kiusaajia mutta uskovista koululaisista hyvä jos 7 %. Sen verran tunnen sekä entisajan että nykyajan koululaitosta ja menoa siellä."

Tämä kaikki joulukuun ajalta, emmekä ole vielä ehtineet edes jääkausikeskusteluun. Joten yhteenveto väitteistäsi - ja omalla suullasi:

"Ei sellaista asiaa tämän taivaan kannen alla olekaan mitä ei joku käyttäisi väärin."

Jos viekkauden ja vääryyden vastustaminen on syvimpien uskonnollisten näkemysten puolustamista, niin sitten kannatan sitä. Itse kutusuisin sinuun tympääntymistäni rehellisyyteen valistuksen hengessä pyrkivän henkilön reaktioksi.

***Darwinin mukaanhan välimuotojen puuttuminen olisi koko hänen esittämänsä evoluutioteorian falsifiointikriteeri. Ettekä te sellaista tietenkään myönnä."
        Darwin ei ole väittänyt sellaista.***

Väärin väitetty, Darwin on nimenomaan sanonut tuollaista. Ei ehkä käyttänyt sanoja "olisi falfsifiointikriteeri" mutta toi julki tismalleen saman asian. Miksi itse valehtelet?

***Perusteeton typeryys, joka aliarvioi muiden älyn.***

Olet näköjään ulkona kuin lumiukko. Isotooppien puoliintumisajat ovat sitä mitä ovat eivätkä riipu vähääkään maapallon oletetusta iästä. Vaikka maapallo oletettaisiin minkä ikäiseksi tahansa eivät puoliintumisajat siitä muuttuisi. Puoliintumisajat ovat alkunaineitten kiinteitä ominaisuuksia eivätkä riipu mitenkään siitä milloin maapallon oletetaan kasaantuneen joistain kivenmurikoista. Opiskele lisää.

***Satuja ja tarinoita, joita tarjoat voitokkaina argumentteina.***

Mene suomalaiselle niitylle sateen lotistessa ja tee komea nuotio niistä tarvikkeista mitä sieltä ympäriltäsi löydät. Ilman tulitikkuja. Että tule sitten sanomaan jos onnistut, että oli satuja ja tarinoita.

***Itse aloitetun keskustelun siirtäminen täysin asiaankuulumattomaan yhteyteen - aloitit jankuttamalla vauvojen itkusta alkuihmisten parissa.***

Niin minäkö siirsin keskustelun jonnekin kun torjuin väitteen, että vauvojen ympärillä on koko ajan aseistettuja ihmisiä. Jos olen väärässä niin kerro mitä tarkoitit kun sanoit, että "on aseistettuja ihmisiä".

***1 % kovemmin kuin muut niin hän ja koko se pieni lauma jäävät henkiin 1,139 % suuremmalla todennäköisyydellä kuin hiljaisten lasten lauma.

Edelleen samasta asiasta - sitkeää valheellista jankutusta ja omien näkemysten panemista joidenkin 'evojen' kirjoituksiin.***

Olet tainnut unohtaa miten joku evo tekstaili n. 1 kk sitten että jos valintaetu on vaikkapa 0,01 % niin 30 000 sukupolven aikana se rikastuu ja jotain sinne päin. Jos tuollainen väittämä on p...kaa, mitä mieltä minäkin olen, niin miksi et sanonut sitä silloin heti. Et tietenkään koska ethän sinä puutu jos joku evo vaikka mitä roskaa suoltaa. Tarkoitus pyhittää keinot, näämmä. Riittää kunhan vaan evoa puoltaa.

***Vanha typerä kuupölyvitsi uudelleen lämmitettynä.***

Vai vitsi, et tiedä mitään. Kerro minne kuuhun satava avaruuspöly ja pienet meteroidit sitten on mennyt.

Googgelilla löytyi heti Ursalta tällainen teksti: "Neljäkymmentä tuhatta tonnia avaruuspölyä (unohtuiko siivous) laskeutuu Maahan vuosittain, laski ryhmä Yhdysvalloissa Seattlessa työskenteleviä tähtitietelijöitä."

http://www.ursa.fi/sirius/vk/vk9404/tuikahd.html

Jos kuu on yli 4 miljardia v vanha niin laskepas olisiko tätä vauhtia kuussa vain muutaman millin pölykerros.

Avaruuspölyn puuttuminen kuusta ja sen runsasa esiintyminen suurtenkin tähtien lähellä ja se että pyrstötähdillä on vielä jäljellä pyrstöt on tällä hetkellä melkoinen haaste tutkijoille. Että sinä voisit lopettaa nuo vitsipuheet ellet itse halua vitsiksi muodostua.

• Salccari
        aito-outsider kirjoitti:

***Darwinin mukaanhan välimuotojen puuttuminen olisi koko hänen esittämänsä evoluutioteorian falsifiointikriteeri. Ettekä te sellaista tietenkään myönnä."

Väärin väitetty, Darwin on nimenomaan sanonut tuollaista. Ei ehkä käyttänyt sanoja "olisi falfsifiointikriteeri" mutta toi julki tismalleen saman asian. Miksi itse valehtelet?

Olet näköjään ulkona kuin lumiukko. Isotooppien puoliintumisajat ovat sitä mitä ovat eivätkä riipu vähääkään maapallon oletetusta iästä. Vaikka maapallo oletettaisiin minkä ikäiseksi tahansa eivät puoliintumisajat siitä muuttuisi. Puoliintumisajat ovat alkunaineitten kiinteitä ominaisuuksia eivätkä riipu mitenkään siitä milloin maapallon oletetaan kasaantuneen joistain kivenmurikoista. Opiskele lisää.

Mene suomalaiselle niitylle sateen lotistessa ja tee komea nuotio niistä tarvikkeista mitä sieltä ympäriltäsi löydät. Ilman tulitikkuja. Että tule sitten sanomaan jos onnistut, että oli satuja ja tarinoita.

***Itse aloitetun keskustelun siirtäminen täysin asiaankuulumattomaan yhteyteen - aloitit jankuttamalla vauvojen itkusta alkuihmisten parissa.***

Niin minäkö siirsin keskustelun jonnekin kun torjuin väitteen, että vauvojen ympärillä on koko ajan aseistettuja ihmisiä. Jos olen väärässä niin kerro mitä tarkoitit kun sanoit, että "on aseistettuja ihmisiä".

***1 % kovemmin kuin muut niin hän ja koko se pieni lauma jäävät henkiin 1,139 % suuremmalla todennäköisyydellä kuin hiljaisten lasten lauma.

Edelleen samasta asiasta - sitkeää valheellista jankutusta ja omien näkemysten panemista joidenkin 'evojen' kirjoituksiin.***

Olet tainnut unohtaa miten joku evo tekstaili n. 1 kk sitten että jos valintaetu on vaikkapa 0,01 % niin 30 000 sukupolven aikana se rikastuu ja jotain sinne päin. Jos tuollainen väittämä on p...kaa, mitä mieltä minäkin olen, niin miksi et sanonut sitä silloin heti. Et tietenkään koska ethän sinä puutu jos joku evo vaikka mitä roskaa suoltaa. Tarkoitus pyhittää keinot, näämmä. Riittää kunhan vaan evoa puoltaa.

Vai vitsi, et tiedä mitään. Kerro minne kuuhun satava avaruuspöly ja pienet meteroidit sitten on mennyt.

Googgelilla löytyi heti Ursalta tällainen teksti: "Neljäkymmentä tuhatta tonnia avaruuspölyä (unohtuiko siivous) laskeutuu Maahan vuosittain, laski ryhmä Yhdysvalloissa Seattlessa työskenteleviä tähtitietelijöitä."

Jos kuu on yli 4 miljardia v vanha niin laskepas olisiko tätä vauhtia kuussa vain muutaman millin pölykerros.

Avaruuspölyn puuttuminen kuusta ja sen runsasa esiintyminen suurtenkin tähtien lähellä ja se että pyrstötähdillä on vielä jäljellä pyrstöt on tällä hetkellä melkoinen haaste tutkijoille. Että sinä voisit lopettaa nuo vitsipuheet ellet itse halua vitsiksi muodostua.

...tuohon viimeiseen kohtaan, että jopa täyskreationistinen sivu answersingenesis.com on tuota kuupölyhölynpölyä (heh) vastaan: kohdan "Which arguments should definitely not be used?" alta löytyy mm. “Moon-dust thickness proves a young moon.”.

• asianharrastaja
        aito-outsider kirjoitti:

http://www.talkorigins.org/indexcc/CE/CE101.html

Siitä samalta sivustolta löydät koko joukon muitakin toistelemiasi väitteitä pätevästi vastattuna. Ainakin niille, jotka tiedettä ymmärtävät.

Mutta totta kai tiesitkin tämän jo koko ajan ja vastauksesikin arvaan.

• Abi-poika,,,,
        aito-outsider kirjoitti:

Laskin juuri mitä kuussa voisi pölyä olla. Otin maapallon vuotuisen pölymäärän ja jaoin sen kymmenellä koska maan vaikutus voi estää jonkun verran pölyn kertymistä kuuhun sillä maa isompana sieppaa sitä itselleen.

Siitä laskin kuun pinta-alalla ja 4 miljardilla vuodella ja tuli n. 6,5 tn avaruuspölyä kuun neliömetrille. Missä se pölymäärä on, Sharyn ja muut? Toivottavasti tarkistatte laskuni, että laskinko väärin.

• Abi-poika,,,,,
        Salccari kirjoitti:

...tuohon viimeiseen kohtaan, että jopa täyskreationistinen sivu answersingenesis.com on tuota kuupölyhölynpölyä (heh) vastaan: kohdan "Which arguments should definitely not be used?" alta löytyy mm. “Moon-dust thickness proves a young moon.”.

>Missä kuupöly siis on?

• sinulla
        Salccari kirjoitti:

huonosti?

• vanha-kissa
        aito-outsider kirjoitti:

aito-outsider kirjoitti:
        "***Darwinin mukaanhan välimuotojen puuttuminen olisi koko hänen esittämänsä evoluutioteorian falsifiointikriteeri. Ettekä te sellaista tietenkään myönnä."

Väärin väitetty, Darwin on nimenomaan sanonut tuollaista. Ei ehkä käyttänyt sanoja "olisi falfsifiointikriteeri" mutta toi julki tismalleen saman asian. Miksi itse valehtelet? "

http://en.wikipedia.org/wiki/Transitional_fossil :

"In 1859, when Charles Darwin's On the Origin of Species was first published, the fossil record was poorly known, and Darwin described the lack of transitional fossils as "the most obvious and gravest objection which can be urged against my theory", but explained it by the extreme imperfection of the geological record.[1] He noted the limited collections available at that time, but described the available information as showing patterns which followed from his theory of descent with modification through natural selection.[2][3] Indeed, Archaeopteryx was discovered just two years later, in 1861, and represents a classic transitional form between dinosaurs and birds.[3]

Many more transitional fossils have been discovered since then and it is now considered that there is abundant evidence of how all the major groups of animals are related, much of it in the form of transitional fossils.[3]"

Eli mitä Darwin on sanonut: "the most obvious and gravest objection which can be urged against my theory"

Milläs tavalla saat tuosta falsifikaatiokriteerin tai vastaavan? Ihan vaan mielenkiinnosta odotan tulkintaasi.

"Isotooppien puoliintumisajat ovat sitä mitä ovat eivätkä riipu vähääkään maapallon oletetusta iästä. "

Aivan, eivät isotooppien puoliintumisajat riipukaan maapallon iästä, mutta isotooppien keskinäiset suhteet taas ovat radioaktiivisen hajoamisen tuloksena syntyvää. Ja tuosta taas sitten voidaan päätellä ikiä.

"Jos kuu on yli 4 miljardia v vanha niin laskepas olisiko tätä vauhtia kuussa vain muutaman millin pölykerros."

Kuules nyt, kreationistitkin ovat jo hylänneet kuupöly-argumentin.
        http://creationwiki.org/Not_enough_moon_dust_for_an_old_universe

http://www.talkorigins.org/indexcc/CE/CE101.html

Maan pinnalle tulleen kerroksen paksuutta on laskettu täällä:
        http://www.talkorigins.org/faqs/moon-dust.html

Laskelmassa on käytetty arvoa 150 tuhatta tonnia avaruuspölyä vuodessa, ja tuloksena on n. 67 cm kerros Maan pinnalle 4,5 miljardissa vuodessa.

40 tuhannesta tonnista vuodessa tuo laskelma tipahtaa sitten pienemmäksi. Ihan hihasta ravistamalla tuo kerroksen paksuus pienenisi kolmannekseen, eli n. 23 cm:iin. Kuussa kerros olisi vastaavasti huomattavasti tuota pienempi. Joissain lähteissä kuun "mmaperän" paksuus on sanottu olevan tuuma (2,54 cm) tai vähemmän. Pitää muuten muistaa, että kuun painovoimakentässä tuollainen isompi meteori törmätessään nostaa kuun pintamateriaalia korkealle kuun pinnasta eikä se kaikki palaa takaisin kuun pinnalle. Kasaantuminen ei siis tulisi olemaan tasaisen lineaarista.

• vanha-kissa
        Abi-poika,,,, kirjoitti:

Laskin juuri mitä kuussa voisi pölyä olla. Otin maapallon vuotuisen pölymäärän ja jaoin sen kymmenellä koska maan vaikutus voi estää jonkun verran pölyn kertymistä kuuhun sillä maa isompana sieppaa sitä itselleen.

Siitä laskin kuun pinta-alalla ja 4 miljardilla vuodella ja tuli n. 6,5 tn avaruuspölyä kuun neliömetrille. Missä se pölymäärä on, Sharyn ja muut? Toivottavasti tarkistatte laskuni, että laskinko väärin.

Esitäpä laskusi välivaiheineen, niin sitten päästään paremmin sanomaan, missä laskit väärin.

Nimittäin laskit väärin.

• Abi-poika,,,
        vanha-kissa kirjoitti:

Esitäpä laskusi välivaiheineen, niin sitten päästään paremmin sanomaan, missä laskit väärin.

Nimittäin laskit väärin.

Panin Excelin laskemaan ja tarkistinkin vielä mielestäni. Josko sinä kertoisit ensin mikä on se oikea tulos.

• Apo-Calypso
        Abi-poika,,,, kirjoitti:

Mitä arvoja ja lähteitä käytit laskuissasi?
        - Maahan vuodessa putoava avaruuspölyn määrä?
        - Maapallon pinta-ala?
        - Kuun pinta-ala?
        - Millä perusteella arvioit kuuhun laskeutuvan pölyn määrän olevan 10% maahan laskeutuvan pölyn määrästä?

• aito-outsider
        Salccari kirjoitti:

ja lisäksi käytin sanaa heikosti. Eipä sinun vastauksessasi turhan moni asia kohdalleen osunutkaan. Mutta sattuukos tuota evorintamalla.

• aito-outsider
        asianharrastaja kirjoitti:

Sekä mutaatioihin että luonnonvalintaan liittyvän satunnaisuuden takana on valtavasti vaikutustekijöitä, joita ei joko lainkaan tunneta tai ainakaan osata mitata, mallintaa ja ennustaa. Niitä voi kuitenkin menestyksellisesti käsitellä tilastomatematiikan keinoin, joissa sattuman eri lajit toimivat laskennan apukeinoina.

Edellä todetussa mielessä puhdas sattuma on harvinaisuus, jos on olemassa ollenkaan, ja evoluution taakse voi hyvin kuvitella millaisen ohjauksen tahansa. Näyttöä siitä ei kuitenkaan ole.

Itse en pidä tarpeellisena pohtia, miten Luoja tarkkaan ottaen on aikaansaanut luomistyön käyttäen juuri niitä prosesseja, jotka tiede on paljastanut ja tulee lisää paljastamaan. Sille, joka haluaa olla tästäkin jotain mieltä, on sekä edelläkuvattu mahdollisuus että luonnonlakien asettamisvaihtoehto.

Tämän takia en ymmärrä, kun kirjoitat: "Evon prosessit ja Ohjaava Voimahan ovat jo itsessään toisensa poissulkevia asioita ellei sitten kuvitteellista luonnonvalintaa haluta lukea siksi ohjaavaksi voimaksi."

Luonnonvalintaa sinänsä pidä varsin selvänä käsitteenä, kun taas muistaa että satunnaisuus on vain nimitys niille vaikutustekijöille joita ei tarkemmin tunneta.

***kun taas muistaa että satunnaisuus on vain nimitys niille vaikutustekijöille joita ei tarkemmin tunneta.***

Jos on jokin todella vaikuttava tekijä (voima) niin se ei ole satunnaisuutta.

• ..asianharrastaja
        Abi-poika,,, kirjoitti:

Panin Excelin laskemaan ja tarkistinkin vielä mielestäni. Josko sinä kertoisit ensin mikä on se oikea tulos.

..sanoo, että 840 tonnia vuodessa kuuhun.

Syvemmällä linkin takana lienee myös se, mitä sille tapahtuu - en ole katsonut.

Tuskinpa silti ilman syytä kreationistien pääkonttori ottaa tätä "älä-enää-käytä" -väitteiden listalleen.

• aito-outsider
        Apo-Calypso kirjoitti:

Mitä arvoja ja lähteitä käytit laskuissasi?
        - Maahan vuodessa putoava avaruuspölyn määrä?
        - Maapallon pinta-ala?
        - Kuun pinta-ala?
        - Millä perusteella arvioit kuuhun laskeutuvan pölyn määrän olevan 10% maahan laskeutuvan pölyn määrästä?

1960-luvulla todellakin uskottiin, että kuussa voisi pahimmillaan olla jopa 200 m paksu pölykerros. Kyllä se perustui tutkijoitten laskelmiin, ei niitä lukuja kukaan hatustansa vedellyt.

Tietenkin kun nyt tiedetään että pölyä on vain muutama sentti niin siitä on helppo laskea n. 4 miljardin vuoden ikäolettamuksella paljonko pölyä tulee vuodessa. Saadaan sillä lailla luvut täsmäytettyä.

• asianharrastaja
        aito-outsider kirjoitti:

***kun taas muistaa että satunnaisuus on vain nimitys niille vaikutustekijöille joita ei tarkemmin tunneta.***

Jos on jokin todella vaikuttava tekijä (voima) niin se ei ole satunnaisuutta.

1) Kuinka sitten monet tieteen teorioiden parannukset ovat selittäneet "aikaisemmin satunnaisina pidettyjä" vaihteluita.

Mikä sitten aiheuttaa satunnaisilmiöt (kuten vaikkapa mutaatiot) ellei mikään voima?

• asianharrastaja
        aito-outsider kirjoitti:

1960-luvulla todellakin uskottiin, että kuussa voisi pahimmillaan olla jopa 200 m paksu pölykerros. Kyllä se perustui tutkijoitten laskelmiin, ei niitä lukuja kukaan hatustansa vedellyt.

Tietenkin kun nyt tiedetään että pölyä on vain muutama sentti niin siitä on helppo laskea n. 4 miljardin vuoden ikäolettamuksella paljonko pölyä tulee vuodessa. Saadaan sillä lailla luvut täsmäytettyä.

..että uskon takana oli pahemman luokan mittausvirhe (14 miljoonaa 22-44 tuhannen sijasta), jota kreationistit ovat levittäneet totena pitkän aikaa sen nopeasta korjauksesta huolimatta.

Väite on nyt pääkonttorin "älä-enää-käytä" -listalla; pidä varasi etteivät omatkin rupea syyttämään sinua valehtelusta.

• Salccari
        sinulla kirjoitti:

huonosti?

En osaa sanoa. Äiti sanoo, että niin kauan kuin terveys on kunnossa, ei mene huonosti... ja terveyteni on kunnossa.

• Salccari
        Abi-poika,,,,, kirjoitti:

>Missä kuupöly siis on?

En tiedä, mutta tuskin kuupöly voi olla todiste nuoren Maan puolesta, jos jopa AiG sanoo toisin.

• Salccari
        aito-outsider kirjoitti:

ja lisäksi käytin sanaa heikosti. Eipä sinun vastauksessasi turhan moni asia kohdalleen osunutkaan. Mutta sattuukos tuota evorintamalla.

Mitkä asiat siinä eivät osuneet kohdalleen?
        Greeniksen aikaisempi valehtelu taitaa olla jo kaikille selvää. Sinun mahdollisista valheista taitaa olla vielä keskustelu käynnissä tuossa alempana, samassa ketjussa.

En muutenkaan ole havainnut "evorintamalla" menevän tällä palstalla heikosti, kun kaikki keskustelut päättyvät lähes aina "evorintaman" loppupuheenvuoroon, johon kreationistit eivät ole enää keksineet vastattavaa. Vastaavasti "evorintama" on aloittanut useita keskusteluja, joihin kreationistit eivät ole vastanneet lainkaan.

• mielestäsi
        asianharrastaja kirjoitti:

1) Kuinka sitten monet tieteen teorioiden parannukset ovat selittäneet "aikaisemmin satunnaisina pidettyjä" vaihteluita.

Mikä sitten aiheuttaa satunnaisilmiöt (kuten vaikkapa mutaatiot) ellei mikään voima?

on se voima.Olisiko keskipakoisvoima.

• dawkinsisi kirjoitti:

lukenut ja hyvin sisäistänyt kun oikein noin vihaassa uhoot miten ...Alan vakavasti kyllästyä sinuun.....
        Niinhän se opettajanne opettaa miten kreat ovat tyhmiä, ilkeitä ja pahoja.
        Jonkun tarvii olla paha jotta saadaan kontrastia ja te hyvät näyttäisitte vieläkin hyvemmiltä.

niin sattumoisin en ole lukenut yhtään Dawkinsin kirjaa. Ehkä pitäisi, kun kreationistit siitä niin kovasti paasaavat.

Sen sijaan Siideriä olen lukenut kyllästyksiin asti.

Ja luonnollisesti olen lukenut vuosien ajan suuren määrän kirjoja evoluutiosta, luonnosta, astronomiasta, arkeologiasta, geologiasta ja paleontologiasta, koska nämä aiheet minua kiinnostavat. Ja historiasta.

Kysymys ei ole hyvästä ja pahasta, vaan todesta ja valheesta.

• vanha-kissa
        Abi-poika,,, kirjoitti:

Abi-poika,,, kirjoitti:
        "Panin Excelin laskemaan ja tarkistinkin vielä mielestäni."

Tadaa, voin vakuuttaa että saat tuolla menetelmällä fysiikan kokeesta pisteet tuosta tehtävästä jostain nollan ja kahden väliltä.

a) sinulla ei ole kaikkia lähtöarvoja esillä
        b) välivaiheet puuttuvat

"Josko sinä kertoisit ensin mikä on se oikea tulos."

Minä sain noilla antamillasi arvoilla ja kuun pinta-alan perusteella n. 93,5% pienemmän arvon kuin sinun laskemasi arvo.

Joten ennenkuin menen antamaan tuloksen (kaikkineen) niin sinun on parasta muotoilla tänne ne kaavat ja antaa ne käyttämäsi arvot, että voin päätellä missä sinulla meni vikaan.

• mutta viisaat
        sharyn kirjoitti:

niin sattumoisin en ole lukenut yhtään Dawkinsin kirjaa. Ehkä pitäisi, kun kreationistit siitä niin kovasti paasaavat.

Sen sijaan Siideriä olen lukenut kyllästyksiin asti.

Ja luonnollisesti olen lukenut vuosien ajan suuren määrän kirjoja evoluutiosta, luonnosta, astronomiasta, arkeologiasta, geologiasta ja paleontologiasta, koska nämä aiheet minua kiinnostavat. Ja historiasta.

Kysymys ei ole hyvästä ja pahasta, vaan todesta ja valheesta.

opettaa että eräs ADHD-taudin tuntomerkkejä on se että sellainen ihminen ei lue muuta kuin tieteiskirjallisuutta ja artikkeleita. En tiedä oletko mutta tutki itseäsi ettet vain olisi.
        Tämän minujlle vahvisti hiljattain eräs ystävä, jolle on vahvistettu tutkimuksissa vaikea-aseteinen adhd.

• vanha-kissa
        aito-outsider kirjoitti:

aito-outsider kirjoitti:
        "1960-luvulla todellakin uskottiin, että kuussa voisi pahimmillaan olla jopa 200 m paksu pölykerros. Kyllä se perustui tutkijoitten laskelmiin, ei niitä lukuja kukaan hatustansa vedellyt."

Vedät taas mutkat suoriksi. Totta on, että _jotkut_ uskoivat kerroksen olevan pahimmillaan 200 m paksu. Mutta unohdat kokonaan, että tuo ei ollut ainoa eikä edes vallitseva käsitys.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000073&posting=22000000025498789#22000000025498789

Kreationistien omalta saitilta:
        http://creationontheweb.com/content/view/1763/
        "Prior to direct investigations, there was much debate amongst scientists about the thickness of dust on the moon. Some speculated that there would be very thick dust into which astronauts and their spacecraft might ‘disappear’, while the majority of scientists believed that there was minimal dust cover. Then NASA sent up rockets and satellites and used earth-bound radar to make measurements of the meteoritic dust influx, results suggesting there was only sufficient dust for a thin layer on the moon. In mid-1966 the Americans successively soft-landed five Surveyor spacecraft on the lunar surface, and so three years before the Apollo astronauts set foot on the moon NASA knew that they would only find a thin dust layer on the lunar surface into which neither the astronauts nor their spacecraft would ‘disappear’. This was confirmed by the Apollo astronauts, who only found up to a few inches of loose dust."

Tuolta voit lukea lisää, miten noihin laskelmiin oli päästy ja mihin perustuen. Pahanlainen menetelmä- ja mittausvirhe oli ensimmäisen avaruuspölyarvion takana.

"Tietenkin kun nyt tiedetään että pölyä on vain muutama sentti niin siitä on helppo laskea n. 4 miljardin vuoden ikäolettamuksella paljonko pölyä tulee vuodessa. Saadaan sillä lailla luvut täsmäytettyä. "

Vääristelet tapasi mukaan tässä taas. Noita avaruuspölykertymiä on arvioitu satelliiteilla ja se täsmää aivan hyvin tuohon pölykerrokseen. Toiseksi, näytät unohtavan, että meteoripommitus ikäänkuin hitsaa tuota pölyä kuun kamaraan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Regolith :
        "The impact of micrometeoroids, sometimes travelling faster than 60,000 mph (30 km/s), generates enough heat to melt or partially vaporize dust particles. This melting and refreezing welds particles together into glassy, jagged-edged agglutinates.[8]"

• aito-outsider
        sharyn kirjoitti:

Sama kuin yllä.

riittää, jos ei omia niin sitten kyliltä lainattuja.

Suurin syy kiukkuun evoleirissä on aivan varmasti se, että niin koko Suomessa kuin Suomi24:kin saa vielä vapaasti puolustaa Luomisuskoa ja lytätä evoteoriaa. Sekä tuoda esille niitä valeita sekä tieteen vastaisia uskomuksia, joille hyvin vahvasti evoteoria rakentuu.

Taidatte, ainakin kiihkein osa teistä, toivoa yhteiskuntaa, jossa kaikenlainen evon vastaisuus olisi kriminalisoitua. Tietenkin sillä nimikkeellä, että kielletään valehtelu tai muuta yhtä soopaa. Sattuu vain sopivasti menemään niin, että teille kaikki evon vastaisuus on valehtelua. Koska Oppi on oikeaksi todistettu ja aukoton niin silloin jokainen ristiriidoista puhuminen on valehtelua. Joten hoituisi helpohkosti.

• mutta viisaat kirjoitti:

opettaa että eräs ADHD-taudin tuntomerkkejä on se että sellainen ihminen ei lue muuta kuin tieteiskirjallisuutta ja artikkeleita. En tiedä oletko mutta tutki itseäsi ettet vain olisi.
        Tämän minujlle vahvisti hiljattain eräs ystävä, jolle on vahvistettu tutkimuksissa vaikea-aseteinen adhd.

Ensinnä epäilen väittämääsi. Minä tunnen ADHD-ihmisiä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tarkkaavaisuus-_ja_ylivilkkaushäiriö

Toiseksi, mitä sinä kuvittelet minun lukemisestani tietäväsi? Edes profiilia et ole vaivautunut vilkaisemaan. Vai arveletko, että Jane Austen kirjoitteli artikkeleita?

• Turkana
        aito-outsider kirjoitti:

Suurin syy kiukkuun evoleirissä on aivan varmasti se, että niin koko Suomessa kuin Suomi24:kin saa vielä vapaasti puolustaa Luomisuskoa ja lytätä evoteoriaa. Sekä tuoda esille niitä valeita sekä tieteen vastaisia uskomuksia, joille hyvin vahvasti evoteoria rakentuu.

Taidatte, ainakin kiihkein osa teistä, toivoa yhteiskuntaa, jossa kaikenlainen evon vastaisuus olisi kriminalisoitua. Tietenkin sillä nimikkeellä, että kielletään valehtelu tai muuta yhtä soopaa. Sattuu vain sopivasti menemään niin, että teille kaikki evon vastaisuus on valehtelua. Koska Oppi on oikeaksi todistettu ja aukoton niin silloin jokainen ristiriidoista puhuminen on valehtelua. Joten hoituisi helpohkosti.

""Koska Oppi on oikeaksi todistettu ja aukoton niin silloin jokainen ristiriidoista puhuminen on valehtelua.""

täällä muka on väittänyt, että evoluutioteoria, tuo luonnontieteellinen teoria olisi todistettu oikeaksi? Sehän on jo periaatteessa mahdotonta.

Lisäksi jos evoluutioteoria olisi aukoton, sen tutkiminen voitaisiin lopettaa, mutta päinvastoin, tutkimushan kiihtyy koko ajan, kun tiedetään että tietämyksemme on vielä rajoitettua. Sinänsä aivan varmaa on, ettemme koskaan pysty saamaan selville kaikkea evoluutioon vaikuttaneita seikkoja ja selvittämään tarkasti kuinka evoluutio on tapahtunut. Tähän nyt vain on tyydyttävä.

• vanha-kissa
        aito-outsider kirjoitti:

aito-outsider kirjoitti:
        "Suurin syy kiukkuun evoleirissä on aivan varmasti se, että niin koko Suomessa kuin Suomi24:kin saa vielä vapaasti puolustaa Luomisuskoa ja lytätä evoteoriaa."

Aivan varmasti? Suurin syy? Taitaa olla taas tuo tietämättömyyden syvä rintaääni, joka voi antaa noin suuren varmuuden sanoa juuri noin. Se on sitten hienoa, että voi repiä stetsonista ilman, että tarvitsee välittää yhtään omasta uskottavuudestaan tai siitä, että väitteet pitäisivät edes vähän paikkansa.

"Sekä tuoda esille niitä valeita sekä tieteen vastaisia uskomuksia, joille hyvin vahvasti evoteoria rakentuu."

Mitäs valeita olet tuonut esiin sitten viimeaikoina? Lasketaan nyt pois ne omat esittämäsi valheet, mutta mitä evoluutioteoriassa tai evoluutiossa on sitten sitä valhetta esitetty? Jos puhut tieteestä, sinun pitäisi tietääkin tieteestä. Et kuitenkaan näytä juuri siitä tietävän, joten tuokin väitteesi menee kohta valehtelun puolelle.

"Taidatte, ainakin kiihkein osa teistä, toivoa yhteiskuntaa, jossa kaikenlainen evon vastaisuus olisi kriminalisoitua."

En toivo tuollaista. Toivon sen sijaan sitä, että kritiikki ihan aidosti perustuisi tietoon kritisoitavasta asiasta eikä kritiikki ole mitään vääntelyä ja vääristelyä ko. asiasta. Kritisoida saa, ja se on jopa toivottavaa, mutta joku roti argumentoinnissakin pitää olla.

"Tietenkin sillä nimikkeellä, että kielletään valehtelu tai muuta yhtä soopaa."

Eikös valehtelu ole kiellettyä Raamatunkin mukaan? Pitääkö kreationismia ja sen puolustamistakin sitten tehdä moraalittomin keinoin, ei kait valehtelu ole kreationismin puolustamisessa sallittua jos se ei ole sallittua sitten minkään muun (vastapuolen) asian puolustamisessa?

"Sattuu vain sopivasti menemään niin, että teille kaikki evon vastaisuus on valehtelua. "

Ei ole, kaikki evon vastaisuus ei ole valehtelua, jos se perustuu mielipiteeseen, oikeaan tietoon tai tietämättömyyteen. Mutta sen jälkeen, kun tieto on korjattu, tietämättömyys asiasta poistettu ja kyse ei ole mielipideasiasta, niin silloin saman argumentin käyttäminen lähestyy jo tietoista valintaa ja valehteluhan on tietoista vasten oikean tiedon vastaista puhumista.

"Koska Oppi on oikeaksi todistettu ja aukoton niin silloin jokainen ristiriidoista puhuminen on valehtelua. "

Turkana tuossa jo sanoikin, ettei mitään tieteellistä teoriaa voida osoittaa oikeaksi ja aukottomaksi - sekin asia on sinulle esitetty jo monta kertaa. Sopisi jo sinunkin oppivan sen.

• juutas.
        aito-outsider kirjoitti:

"Suurin syy kiukkuun evoleirissä on aivan varmasti se, että niin koko Suomessa kuin Suomi24:kin saa vielä vapaasti puolustaa Luomisuskoa ja lytätä evoteoriaa. "

- Suomessa saa ja pitääkin saada puolustaa mielipiteitään. Pitää tosin sitten varatua siihen, että vastakkaisiakin mielipiteitä tulee ja että omat mielipiteet tulevat myös kyseenalaistetuksi.

"Sekä tuoda esille niitä valeita sekä tieteen vastaisia uskomuksia, joille hyvin vahvasti evoteoria rakentuu."

- Niin, voisitko esittää yhdenkin valeen ja tieteen vastaisen uskomuksen, joille evoluutioteoria rakentuu? Ellet, varo ettet itse sorru valehteluun argumentaatiossasi.

"Taidatte, ainakin kiihkein osa teistä, toivoa yhteiskuntaa, jossa kaikenlainen evon vastaisuus olisi kriminalisoitua. Tietenkin sillä nimikkeellä, että kielletään valehtelu tai muuta yhtä soopaa. Sattuu vain sopivasti menemään niin, että teille kaikki evon vastaisuus on valehtelua. Koska Oppi on oikeaksi todistettu ja aukoton niin silloin jokainen ristiriidoista puhuminen on valehtelua. Joten hoituisi helpohkosti. "

- Tässä maassa on ja pitää olla mielipiteen vapaus, samoin kuin uskonnonvapaus. Kaikkia mielipiteitä saa siis esittää. Tosin, jos uskontoa ja uskonnollisia kertomuksia yrittää esittää tieteenä tai tieteellisenä todisteina jostakin, tulee kyllä helposti valehtelijaksi leimatuksi, koska uskonto ei tiedettä ole, eikä siitä tiedettä tule.

Se mitä vastustetaan, on pseudotieteen esittäminen tieteenä. Siihen samaan kategoriaan kuuluvat niin kreationismi, astrologia, uskomushoidot kuin muutkin vastaavat höpsismit. Niitä voi kukin harjoittaa ihan rauhassa, mutta sellaisten markkinointia totena tai tieteenä ei pidä hyväksyä.

• asianharrastaja
        mielestäsi kirjoitti:

...etten vhingossa vastaisi väärään.

• vanha-kissa
        mielestäsi kirjoitti:

"Olisiko keskipakoisvoima."

Sellaista oikeaa voimaa, kuin keskipakoisvoima, ei yksinkertaisesti ole olemassa.

Kannattaisi opetella Newtonin mekaniikanlait ja sitten pyörimisliikkeen lainalaisuudet.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Keskipakoisvoima

• Salccari
        mutta viisaat kirjoitti:

Hyi, pahat tieteiskirjat, roviolle joutaisivat!

• Hekoti hekoti
        sharyn kirjoitti:

Ensinnä epäilen väittämääsi. Minä tunnen ADHD-ihmisiä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tarkkaavaisuus-_ja_ylivilkkaushäiriö

Toiseksi, mitä sinä kuvittelet minun lukemisestani tietäväsi? Edes profiilia et ole vaivautunut vilkaisemaan. Vai arveletko, että Jane Austen kirjoitteli artikkeleita?

----Ensinnä epäilen väittämääsi. Minä tunnen ADHD-ihmisiä. -----
        Elä epäile se on totta. Tutkipas asiaa niin opit taas uutta. Oppia ikä kaikki.

---Toiseksi, mitä sinä kuvittelet minun lukemisestani tietäväsi? -----
        Sen tiedän mitä itse kerroit, unohdistkos jo?

---Edes profiilia et ole vaivautunut vilkaisemaan.-----
        Mistäs sellaisen tiedon sait, evoluutioko opetti. Ei sieltä näe ketkä kaikki on käyneet rohviilia tutkimassa.

---Vai arveletko, että Jane Austen kirjoitteli artikkeleita?----
        Hei, oletko sinä Jane Austin, Mahtavaaaaaa.

• Vanha-juutas-kissa
        vanha-kissa kirjoitti:

aito-outsider kirjoitti:
        "Suurin syy kiukkuun evoleirissä on aivan varmasti se, että niin koko Suomessa kuin Suomi24:kin saa vielä vapaasti puolustaa Luomisuskoa ja lytätä evoteoriaa."

Aivan varmasti? Suurin syy? Taitaa olla taas tuo tietämättömyyden syvä rintaääni, joka voi antaa noin suuren varmuuden sanoa juuri noin. Se on sitten hienoa, että voi repiä stetsonista ilman, että tarvitsee välittää yhtään omasta uskottavuudestaan tai siitä, että väitteet pitäisivät edes vähän paikkansa.

Mitäs valeita olet tuonut esiin sitten viimeaikoina? Lasketaan nyt pois ne omat esittämäsi valheet, mutta mitä evoluutioteoriassa tai evoluutiossa on sitten sitä valhetta esitetty? Jos puhut tieteestä, sinun pitäisi tietääkin tieteestä. Et kuitenkaan näytä juuri siitä tietävän, joten tuokin väitteesi menee kohta valehtelun puolelle.

"Taidatte, ainakin kiihkein osa teistä, toivoa yhteiskuntaa, jossa kaikenlainen evon vastaisuus olisi kriminalisoitua."

En toivo tuollaista. Toivon sen sijaan sitä, että kritiikki ihan aidosti perustuisi tietoon kritisoitavasta asiasta eikä kritiikki ole mitään vääntelyä ja vääristelyä ko. asiasta. Kritisoida saa, ja se on jopa toivottavaa, mutta joku roti argumentoinnissakin pitää olla.

"Tietenkin sillä nimikkeellä, että kielletään valehtelu tai muuta yhtä soopaa."

Eikös valehtelu ole kiellettyä Raamatunkin mukaan? Pitääkö kreationismia ja sen puolustamistakin sitten tehdä moraalittomin keinoin, ei kait valehtelu ole kreationismin puolustamisessa sallittua jos se ei ole sallittua sitten minkään muun (vastapuolen) asian puolustamisessa?

"Sattuu vain sopivasti menemään niin, että teille kaikki evon vastaisuus on valehtelua. "

Ei ole, kaikki evon vastaisuus ei ole valehtelua, jos se perustuu mielipiteeseen, oikeaan tietoon tai tietämättömyyteen. Mutta sen jälkeen, kun tieto on korjattu, tietämättömyys asiasta poistettu ja kyse ei ole mielipideasiasta, niin silloin saman argumentin käyttäminen lähestyy jo tietoista valintaa ja valehteluhan on tietoista vasten oikean tiedon vastaista puhumista.

"Koska Oppi on oikeaksi todistettu ja aukoton niin silloin jokainen ristiriidoista puhuminen on valehtelua. "

Turkana tuossa jo sanoikin, ettei mitään tieteellistä teoriaa voida osoittaa oikeaksi ja aukottomaksi - sekin asia on sinulle esitetty jo monta kertaa. Sopisi jo sinunkin oppivan sen.

---Pitääkö kreationismia ja sen puolustamistakin sitten tehdä moraalittomin keinoin, ----
        Teille kaikki evon vastustaminen on moraalitonta ja sisältää pelkki moraalittomia keinoja.

• Turkana
        Hekoti hekoti kirjoitti:

----Ensinnä epäilen väittämääsi. Minä tunnen ADHD-ihmisiä. -----
        Elä epäile se on totta. Tutkipas asiaa niin opit taas uutta. Oppia ikä kaikki.

---Toiseksi, mitä sinä kuvittelet minun lukemisestani tietäväsi? -----
        Sen tiedän mitä itse kerroit, unohdistkos jo?

---Edes profiilia et ole vaivautunut vilkaisemaan.-----
        Mistäs sellaisen tiedon sait, evoluutioko opetti. Ei sieltä näe ketkä kaikki on käyneet rohviilia tutkimassa.

---Vai arveletko, että Jane Austen kirjoitteli artikkeleita?----
        Hei, oletko sinä Jane Austin, Mahtavaaaaaa.

Olet loistoesimerkki kreationistista.

Katsotaanpa väitteitäsi:

""---Toiseksi, mitä sinä kuvittelet minun lukemisestani tietäväsi? -----
        Sen tiedän mitä itse kerroit, unohdistkos jo?""

Eli kun Sharyn kertoo lukevansa laaja-alaisesti kirjallisuutta, sinä luulet ja väität hänen keskittyvän tieteiskirjallisuuteen, millä olmeiseti tarkoitat tietokirjallisuutta.

""---Edes profiilia et ole vaivautunut vilkaisemaan.-----
        Mistäs sellaisen tiedon sait, evoluutioko opetti. Ei sieltä näe ketkä kaikki on käyneet rohviilia tutkimassa.""

Ei niin, mutta siellä näkyy Sharynin kirjallisuusharrastus, joka sisältää muutakin kuin tietokirjallisuutta. Etkö oikeasti tätä ymmärtänyt?

""---Vai arveletko, että Jane Austen kirjoitteli artikkeleita?----
        Hei, oletko sinä Jane Austin, Mahtavaaaaaa.""

Näinkö luulit Sharynin kirjoittaneen? Tämä voisi olla yhteydessä siihen, miksi olet kreationisti: et ymmärrä asioita oikein.

• Turkana
        Vanha-juutas-kissa kirjoitti:

---Pitääkö kreationismia ja sen puolustamistakin sitten tehdä moraalittomin keinoin, ----
        Teille kaikki evon vastustaminen on moraalitonta ja sisältää pelkki moraalittomia keinoja.

että vastoin Outsiderin väitettä, evoluutioteorian tukijoista suurempi osa puolustaa sanan- ja aatteenvapautta kuin vastustajista. Vainoajat todennäköisemmin löytyvät teidän omasta leiristänne kuin evoluutikoista.

• Apo-Calypso

"...Miksi Jumalan olisi pitänyt toimia ateististen ihmisten joskus tulevaisuudessa kehittämän yhden ajattelumallin mukaan? "

Ei tarvinnutkaan, mutta miksi te hihut sitten koetatte pakottaa taikajiminne "tieteeksi" valehtelemalla tieteestä?

Mielestäni "ajattelussanne" on tietty ristiriita.

• ihmiskunnalle?

"Mutta peruskysymykseen eli Luomisen tieteellisyyteen. Kertokaapas evot miksi Jumalan olisi pitänyt noudattaa luomistyössään teidän kehittämäänne säännöstöä. Teitä miellyttääkseenkö?"

Ihan sama mitä saantöjä on noudattanut. Ongelma on se, ettei näistä löydy mitään viitteitä.

Outoa on, että Jumala on luonut maailman, jonka selittämisessä hänellä ei ole mitään sijaa. Johtaakseen ihmisiä tietoisesti harhaan vai mikä mahtaa olla ollut motiivi, ettei hän ole jättänyt itsestään pienintäkään vihjettä ihmiskunnalle? Päin vastoin, Jumala on jättänyt paljon merkkejä, jotka voidaan tulkita vain siten, ettei maailma ja elämä ole syntynyt yhdellä kertaa luomalla. Miksi?

• Turkana

selittää enempää vastauksia tuohon aloittamaani ketjuun, jossa teen kysymyksiä sinulle? Vastauksesi oli pettymys, koska juuri pyytämäni perusteet loistavat poissaolollaan, mutta toisaalta itsessänihän oli vika, kun ajattelin että pystyisit perustelemaan kantaasi. Olisihan minun pitänyt muistaa, ettei luomista pysty tosiasioilla perustelemaan.

• mitenkä

....Olisihan minun pitänyt muistaa, ettei luomista pysty tosiasioilla perustelemaan........
        Itse sanot että Jumala on luonut kaiken evoluutiolla ja nyt sanot noin.
        Olet todellinen loogiduuden ja johdonmukaiseuuden loistoesimerkki. Anna lisä äesimerkkejä sotkuistasi niin saapahan niistä ainaskin hyvät naurut. Muuhun niistä ei olekaan.

• aito-outsider

varsin seikkaperäisesti mutta ei siitäkään vastauksesta keskustelua syntynyt kanssasi. Mutta aion tosiaan kyllä kirjoittaa niistä muistakin teemoistasi, lähiaikoina.

Onhan niillä yleistä mielenkiintoa koska evot käyttävät kyseisiä asioita väärinselostettuina harhansa pönkittämiseen. Mutta asiain jäsentely vie vanhalla aikaa kun painaa sattumoisn eläimellinen lunssakin päälle, että tarttee osa päivää viettää peräti vaaka-asennossa.

• Turkana
        aito-outsider kirjoitti:

varsin seikkaperäisesti mutta ei siitäkään vastauksesta keskustelua syntynyt kanssasi. Mutta aion tosiaan kyllä kirjoittaa niistä muistakin teemoistasi, lähiaikoina.

Onhan niillä yleistä mielenkiintoa koska evot käyttävät kyseisiä asioita väärinselostettuina harhansa pönkittämiseen. Mutta asiain jäsentely vie vanhalla aikaa kun painaa sattumoisn eläimellinen lunssakin päälle, että tarttee osa päivää viettää peräti vaaka-asennossa.

""Minähän vastasin varsin seikkaperäisesti mutta ei siitäkään vastauksesta keskustelua syntynyt kanssasi. Mutta aion tosiaan kyllä kirjoittaa niistä muistakin teemoistasi, lähiaikoina.""

Keskustelu ei etene, jos minä pyydän sinulta perusteluja, että miksi luomisusko selittää välimuodot hienosti ja sinä et anna niitä perusteluja, vaan keskityt evoluutioteoriaan, jolla ei ole ongelmia selittää näitä välimuotoja. Jospa lähiaikoina antaisit nuo luomisuskon perustelut, kun väitit, että se selittäisi kaiken kauniisti ja täsmällisesti.

""Onhan niillä yleistä mielenkiintoa koska evot käyttävät kyseisiä asioita väärinselostettuina harhansa pönkittämiseen. Mutta asiain jäsentely vie vanhalla aikaa kun painaa sattumoisn eläimellinen lunssakin päälle, että tarttee osa päivää viettää peräti vaaka-asennossa.""

Pikaista parenemista.

• Turkana
        mitenkä kirjoitti:

....Olisihan minun pitänyt muistaa, ettei luomista pysty tosiasioilla perustelemaan........
        Itse sanot että Jumala on luonut kaiken evoluutiolla ja nyt sanot noin.
        Olet todellinen loogiduuden ja johdonmukaiseuuden loistoesimerkki. Anna lisä äesimerkkejä sotkuistasi niin saapahan niistä ainaskin hyvät naurut. Muuhun niistä ei olekaan.

""Itse sanot että Jumala on luonut kaiken evoluutiolla ja nyt sanot noin.
        Olet todellinen loogiduuden ja johdonmukaiseuuden loistoesimerkki.""

Oletko nähnyt minun perustelevan luomista luonnossa havaittavilla tosiasioilla? Etpä niin, koska sellaisia ei ole, minäkin pystyn perustelemaan luomista vain uskollani Jumalaan.

""Anna lisä äesimerkkejä sotkuistasi niin saapahan niistä ainaskin hyvät naurut. Muuhun niistä ei olekaan.""

Nyt kun luet tarkemmin mitä kirjoitin ja mietit sitä hieman, niin se saattaa avautua sinullekin ja sitten voimme nauraa yhdessä sille, että tämänkin ymmärsit väärin, mikä varmastikin on yhteydessä siihen, että olet krationisti.

• mitenkä
        Turkana kirjoitti:

""Itse sanot että Jumala on luonut kaiken evoluutiolla ja nyt sanot noin.
        Olet todellinen loogiduuden ja johdonmukaiseuuden loistoesimerkki.""

Oletko nähnyt minun perustelevan luomista luonnossa havaittavilla tosiasioilla? Etpä niin, koska sellaisia ei ole, minäkin pystyn perustelemaan luomista vain uskollani Jumalaan.

""Anna lisä äesimerkkejä sotkuistasi niin saapahan niistä ainaskin hyvät naurut. Muuhun niistä ei olekaan.""

Nyt kun luet tarkemmin mitä kirjoitin ja mietit sitä hieman, niin se saattaa avautua sinullekin ja sitten voimme nauraa yhdessä sille, että tämänkin ymmärsit väärin, mikä varmastikin on yhteydessä siihen, että olet krationisti.

Minkä puolueen poliitikkoja olet on niin sekavia vastauksesi että ei niistä Erkkikään ota selvää.

• Turkana
        mitenkä kirjoitti:

Minkä puolueen poliitikkoja olet on niin sekavia vastauksesi että ei niistä Erkkikään ota selvää.

Minäkin perustelisin mielellläni luomista luonnosta löytyvillä faktoilla. Jumala on kuitenkin näköjään luonut maailman ja maailmankaikkeuden niin, ettei tuosta luomisesta ole jäänyt sellaisia todisteita, joilla Hänet voisi todistaa luomisen tekijäksi. Tämä tietysti on sopusoinnussa sen kanssa, että usko on uskoa ja tieto on tietoa.

• erilailla
        Turkana kirjoitti:

Minäkin perustelisin mielellläni luomista luonnosta löytyvillä faktoilla. Jumala on kuitenkin näköjään luonut maailman ja maailmankaikkeuden niin, ettei tuosta luomisesta ole jäänyt sellaisia todisteita, joilla Hänet voisi todistaa luomisen tekijäksi. Tämä tietysti on sopusoinnussa sen kanssa, että usko on uskoa ja tieto on tietoa.

kuin mitä tiedtä. Miten se on mahdollista, ei onnistuisi ainaskaan minun aivoilla. Tiedät että evo on tehnyht mutta uskot kuitenkin että on luotu. Vai miten se mahtaa mennä? Liekö sittenkin toisinpäin.

• Turkana
        erilailla kirjoitti:

kuin mitä tiedtä. Miten se on mahdollista, ei onnistuisi ainaskaan minun aivoilla. Tiedät että evo on tehnyht mutta uskot kuitenkin että on luotu. Vai miten se mahtaa mennä? Liekö sittenkin toisinpäin.

""Uskotko siis erilailla kuin mitä tiedtä. Miten se on mahdollista, ei onnistuisi ainaskaan minun aivoilla. Tiedät että evo on tehnyht mutta uskot kuitenkin että on luotu. Vai miten se mahtaa mennä? Liekö sittenkin toisinpäin.""

Yksinkertaista, kun sen oikein oivaltaa. Jumala on tehnyt alkuräjähdyksen ja säätänyt sen niin, että tänne syntyy elämää, joka kehittyy evoluution avulla ja tuottaa sinut ja minut. Siksi tiede ei koskaan saa selville luomistapaa, mutta eipä täältä pysty myöskään todistamaan Jumalan vaikutusta. Joko selkeni, vai haluatko lisää rautalankaa?

• maa_tiainen

Yksinkertainen luomisen muoto olisi se, että avaruus luo kaareutumisellaan materian. Jos vastaavasti materia kaareuttaa avaruutta, niin avaruus saa feedbackiä materialta. Tajunta, tietoisuus, tunteet ja mieli voisivat sitten olla avaruuden ominaisuuksia (kenttiä?), joihin luonnollisesti myös materia vaikuttaa (feedback). Ihmisenkin aivot olisivat vain avaruuden apuvälineitä, samoin kuin esimerkiksi kädet, jalat ja auto.

• siis kreationismi millään tavalla vaihtoehto, taikka tiedettä täydentävä, kun niitä kerran ei voida arvioida samoin metodein. Koska kreationismista ei ole olemassa ensimmäistäkään todistetta, poislukien sinun hurmoksellinen mielipiteesi, päädymme yksinkertaiseen johtopäätökseen; uskonto ei ole tiedettä.

• aito-outsider

***uskonto ei ole tiedettä.***

se ei ainakaan ole. Mutta onko sinun omassakaan elämässä kaikki asiat tiedettä? Etkö ajattele todellakaan mistään asiasta muutoin kuin tiukan tieteellisesti?

***uskonto ei ole tiedettä.***

se ei ainakaan ole. Mutta onko sinun omassakaan elämässä kaikki asiat tiedettä? Etkö ajattele todellakaan mistään asiasta muutoin kuin tiukan tieteellisesti?

väkevästi.

Kyseessä onkin uskonnollistaustaisen filosofisen maailmankuvan todellisuus kun vertailukohtana käytetään havaittavaa luontoa, sekä faktoihin perustuvaa loogista päättelyä.

Mitä minun elämänfilosofiaan tulee, niin... Ei tällä koulupohjalla kovin syvällisen tieteellisesti voi pohdiskella, mutta pyrin pysyttelemään realistisena, sekä jostain kumman syystä en omaa tarvetta selittää käsittämättömiä asioita jumalalla, oli kyseessä sitte joku ihmeellinen tapahtuma arkipäivässä taikka jokin luonnontieteissä oleva mystinen nyanssi..

• ??? jyrki???

tai luulemme tietävämme. Ensin maa oli litteä, sitten se oli pyöreä sen jälkeen kaiken keskipiste,sitten se kiersi aurinkoa. Miten on tämän suhteellisuusteorian kanssa entä gravitaation laita. Uskotteko te tieteen uskovaiset todella että tiede tietää kaiken olevaisen. Eihän se niin ole. Tieteellä ymmärretään vain se mikä voidaan ehdottomasti kulloinkin olemassa olevilla menetelmillä, sillä hetkellä, varmasti "mitata". Kaikki havainnointimme ulkopuolella oleva on tieteen mielestä turhaa höpötystä.
      Paradoksaalista kyllä, ihmisen luova ajattelu ( myös usko ) on tieteen tekemisen perusta ja innoittaja.

• Ristinkaataja

"Evot sönkkäävät jatkuvasti miten Luomisesta pitäisi voida esittää tieteellisiä todisteita eli Luomisprosessia pitäisi kyetä käsittelemään tieteen kriteerien mukaisesti. Miksi pitäisi, kysyn vaan?"

Voi vittu jos väittää luomisen olevan tieteellinen tosiasia, totta vitussa sitä pitää käsitellä tieteen kriteereissä. VITTU!!!!

"Miksi te tai ihminen yleensä olisi niin normatiivinen, että hän voi määritellä maailmankaikkeuden pelisäännöt."

Voi vittu tiede ei määrittele maailmankaikkeuden pelisääntöjä. Tiede tutkii maailmankaikkeuden pelisääntöjä. Tieteen kriteerit on sitä varten, että niistä pelisäännöistä voidaan saada mahdollisimman todenmukainen kuva.

"Miksi Jumalan olisi pitänyt toimia ateististen ihmisten joskus tulevaisuudessa kehittämän yhden ajattelumallin mukaan?"

Ai niin, että siitä toiminnasta olisi jäänyt todisteita? Siksi, että silloin luomista voisi pitää tieteenä.

"Kun eihän ole edes minkäänlaista tietoa antaako ns. tieteellinen ajattelutapa oikeaa tietoa juuri mistään muusta kuin aivan yksinkertaisimmista perusasioista, kuten painovoimasta yms."

Ja sinäkö hullu hihhuli olet oikea henkilö määrittelemäään, mikä on maailmankaikkeudessa yksinkertainen perusasia?

Vaikka tiede ei tietäisi kaikkea, ei se tarkoita että luulottelemalla päästäisiin pidemmälle. Uskonnollisen luulottelun saavutukset pyörivät nollan paikkeilla, kun taas tiede on saanut aikaan lukemattomia saavutuksia. Se kertoo paljon tieteellisen metodin ylivoimaisuudesta mitä tulee totuuteen. Jos taas haavemaailmat kiinnostavat, kannattaa turvautua uskoon.

"Se on selvää, että ateistinen perusoletus eli ns. naturalismi ei tee tieteen tuloksia pätkääkään sen paremmiksi kuin ne ilman sitä olisivat."

Ennen kuin ymmärrettiin, että taudeilla on naturalistinen syy, luultiin että pahat yliluonnolliset henget olivat niiden takana. Väitätkö sinä vitun pelle että nämä kaksi kantaa ovat samanveroiset?

"Missään ei ole tietääkseni edes yritetty väittää sellaista, että ateistinen tieteentekijä olisi jotenkin lähtökohtaisesti ammattitaitoisempi ja pätevämpi kuin uskova kollegansa."

Valtaosa uskovaisita tieteentekijöistä ei sekoita hihhulointia tieteeseen, vaan pitäytyvät samoissa kriteereissä kuin ateistiset tieteentekijät.

"Kertokaapas evot miksi Jumalan olisi pitänyt noudattaa luomistyössään teidän kehittämäänne säännöstöä."

Tuo on ehkä säälittävin koskaan kohtaamani yritys kiertää todistustaakka. Mitä jos antaisit vain todisteet luomisesta jos niitä kerran on, ja lopettaisit tuon vitun pellelilyn?

• Mr.K.A.T.

Jumala on tehnyt maailman ihmisen ymmärrettäväksi ja havaittavaksi.

Oppi-isänsä Plantingan mukaisesti ihmisen aistit on tehty Jumalan työn havaittavaksi kykeneviksi ja tutkittavaksi tieteellisesti ym.

Jos ei puolimatkat ja muut tuhon yhdy niin heillä on itsessään vikaa..

Tiedettä tekevät nykymetodein SEKÄ uskovat että ateistit että agnostikot. Tiede EI ole ateistien yksinoikeushallussa.
      Naturalistisen metodit perustivat uskovaiset jo 1600-1700-luvulla.

• Mr.K.A.T.

..on uskovien toimesta creawikeissä ym hyökätty paitsi evoluutio- myös suhteellisuusteorioita ja kvanttiteorioita, kasvihuoneilmiööitä, bigbangeja ym 1800-1900-luvun suursaavutuksia vastaan: Koska ne ei mahdu nykyisen yksittäisen maallikon järkeen. Heidän "maalaisjärkeen mahduttava"- kriteereillään nuo vertautuu jumalattomaan humbuugiin.

Ei ole 1 tai 2 kertaa kun on näistä teorioista sanottu että ne on järjenvastaisia. Ne on, ilman korkeampaa matikkaa, viime kädessä täysin käsittämättömiä.

• aito-outsider

***Jumala on tehnyt maailman ihmisen ymmärrettäväksi ja havaittavaksi.***

Kyllähän me sen toiminnan aika pitkälle ymmärremmekin mutta kritisoin sellaista uskomusta vastaan, että sitä mitä ei tiede eli ihminen voi aisteillaan havaita ei ole olemassakaan. Ja että todellisuuden oikea olemus löytyy vain ja ainoastaan sellaisen ajattelun kautta.

***Oppi-isänsä Plantingan mukaisesti ihmisen aistit on tehty Jumalan työn havaittavaksi kykeneviksi ja tutkittavaksi tieteellisesti ym.***

Viittaan ylläolevaan, näin hyvin pitkälle onkin.

***Jos ei puolimatkat ja muut tuhon yhdy niin heillä on itsessään vikaa***

Vaikka minulla ei valtakirjaa Puolimatkalta olekaan hänen puolestaan vastailla niin luulenpa, että olet erehtynyt. Koska hän itsekin tekee tiedettä niin tottakai hän aisteihinsa luottaa. Mutta ei pidä ihmisen aisteja kuvitella kaikkivoiviksi ja kaiken havaitseviksi.

Ovat sangen rajoitettuja värkkejä. Lisäksi on tärkeää muistaa, että havainto on vasta havainto. Ei se ole vielä valmis lopputulos. Havaintoja en kiistäkään mutta niistä tehdyt johtopäätökset ovat luvattoman vapaamielisiä. Evo-opissa tuntuu olevan ajatteluna kuin havainto olisi jo valmis lopputulos ja aina evoa puoltava.

***Tiedettä tekevät nykymetodein SEKÄ uskovat että ateistit että agnostikot. Tiede EI ole ateistien yksinoikeushallussa.***

Suhteessa uskontoon ei ateistilla ja agnostikolla taida olla käytännössä suurtakaan eroa.

***Jumala on tehnyt maailman ihmisen ymmärrettäväksi ja havaittavaksi.***

Kyllähän me sen toiminnan aika pitkälle ymmärremmekin mutta kritisoin sellaista uskomusta vastaan, että sitä mitä ei tiede eli ihminen voi aisteillaan havaita ei ole olemassakaan. Ja että todellisuuden oikea olemus löytyy vain ja ainoastaan sellaisen ajattelun kautta.

***Oppi-isänsä Plantingan mukaisesti ihmisen aistit on tehty Jumalan työn havaittavaksi kykeneviksi ja tutkittavaksi tieteellisesti ym.***

Viittaan ylläolevaan, näin hyvin pitkälle onkin.

***Jos ei puolimatkat ja muut tuhon yhdy niin heillä on itsessään vikaa***

Vaikka minulla ei valtakirjaa Puolimatkalta olekaan hänen puolestaan vastailla niin luulenpa, että olet erehtynyt. Koska hän itsekin tekee tiedettä niin tottakai hän aisteihinsa luottaa. Mutta ei pidä ihmisen aisteja kuvitella kaikkivoiviksi ja kaiken havaitseviksi.

Ovat sangen rajoitettuja värkkejä. Lisäksi on tärkeää muistaa, että havainto on vasta havainto. Ei se ole vielä valmis lopputulos. Havaintoja en kiistäkään mutta niistä tehdyt johtopäätökset ovat luvattoman vapaamielisiä. Evo-opissa tuntuu olevan ajatteluna kuin havainto olisi jo valmis lopputulos ja aina evoa puoltava.

***Tiedettä tekevät nykymetodein SEKÄ uskovat että ateistit että agnostikot. Tiede EI ole ateistien yksinoikeushallussa.***

Suhteessa uskontoon ei ateistilla ja agnostikolla taida olla käytännössä suurtakaan eroa.

"sitä mitä ei tiede eli ihminen voi aisteillaan havaita ei ole olemassakaan"

Hmm, mitenkäs pitkä lista tulisikaan jos lueteltaisiin ne mitä ihminen ei aisteillaan havaitse, vaan tarvitsee mittalaitteita ja havainnointivälineitä? Lisäksi, olen joskus kuullut puhuttavan termistä ennuste, eli toistaiseksi havaitsematon ilmiö ennustetaan teoreetisesti joka joko vahvistetaan tai falsivoidaan mahdollisuuksien mukaan.

Eli toistaiseksi havaitsematon, teoreettinen ilmiö. Näitähän tieteen eri aloilta löytynee. Historian saatossa, ehkäpä tunnetuin tällaionen ennuste lienee yleisen suhteellisuusteorian ennustama valon taittuminen suuren gravitaatiokentän läheisyydessä, teoria joka vahvistettiin seuraavan auringonpimennyksen yhteydessä.

• Mr.K.A.T.
        ravenlored kirjoitti:

"sitä mitä ei tiede eli ihminen voi aisteillaan havaita ei ole olemassakaan"

Hmm, mitenkäs pitkä lista tulisikaan jos lueteltaisiin ne mitä ihminen ei aisteillaan havaitse, vaan tarvitsee mittalaitteita ja havainnointivälineitä? Lisäksi, olen joskus kuullut puhuttavan termistä ennuste, eli toistaiseksi havaitsematon ilmiö ennustetaan teoreetisesti joka joko vahvistetaan tai falsivoidaan mahdollisuuksien mukaan.

Eli toistaiseksi havaitsematon, teoreettinen ilmiö. Näitähän tieteen eri aloilta löytynee. Historian saatossa, ehkäpä tunnetuin tällaionen ennuste lienee yleisen suhteellisuusteorian ennustama valon taittuminen suuren gravitaatiokentän läheisyydessä, teoria joka vahvistettiin seuraavan auringonpimennyksen yhteydessä.

Se on ihan standardiveto kaiken maailman uskomushoitajilla ja puoskareilla ja huuhaan-oppien harrastajilla väittää että "tiede on rajoittunut - siksi me olemme oikeassa ja näemme enemmän..osta meiltä tuote jota tiede ei vielä ole löytänyt ja tunnustanut ja tule onnelliseksi"

• vastata vihdoin tähän

Pääsimme yhteisymmärrykseen, että naturalistisella metodilla saadaan mielestäsi oikeita tuloksia. Näitä oikeita tuloksia naturalistisella metodilla on saanut esim. kreationisti nimeltä Leisola: hän on selittänyt naturalistisesti ligniinin hajoamisen niin biologisessa järjestelmässä kuin pelkästään kemialliselta pohjalta. No, näitä esimerkkejä on tietysti vaikka kuinka paljon: kirkkohistoria on naturalistista, kemia myös, samoin lääketiede, fysiikka, evoluutiobiologia, astronomia jne.

Nyt kysymys kuuluukin: missä kohdassa tuo naturalistinen metodi romahtaa ? Siis missä kohdassa se ei enää annakaan oikeaa tulosta - siis missä kohdassa todisteet eivät enää kerrokaan reaalimaailmasta ? Pelkästään silloin kun nuo todisteelliset asiat ovat Raamatun kanssa ristiriidassa vai ?

• tulkinnat

heittää. Kuvitellaan ihan väärä reaalimaailma.

• vastaus ?
        tulkinnat kirjoitti:

heittää. Kuvitellaan ihan väärä reaalimaailma.

Missä kohdassa todisteista tehdyt (induktiiviset) päätelmät romahtavat ? Muulloinko ne ovat oikein paitsi silloin kun Raamattu sanoo toisin ?

Millä perusteella biologia on kyllä oikein, mutta evoluutiobiologia täysin väärin ?

• juutas.

Kyllä ajatuksenjuoksuasi on vaikea seurata.

"Evot sönkkäävät jatkuvasti miten Luomisesta pitäisi voida esittää tieteellisiä todisteita eli Luomisprosessia pitäisi kyetä käsittelemään tieteen kriteerien mukaisesti."

- Jos luominen on todellinen, historiallinen tapahtuma, niin todellisessa maailmassa pitäisi tuosta luomistapahtumasta olla löydettävissä jotain jälkiä. Pitäisi siis olla mahdollista saada jotain havaintoja, jotka olisivat luomiskertomuksen kanssa sopusoinnussa. Eikö totta?

Vai kulkeeko ajatuksesi niin, että tuosta luomistapahtumasta ei mitenkään voida löytää minkäänlaista todistusaineistoa, koska Jumala on on ollut luomisen takana? Miksi näin olisi.

"Miksi te tai ihminen yleensä olisi niin normatiivinen, että hän voi määritellä maailmankaikkeuden pelisäännöt."

- Ei tietenkään näin. Ei ihminen ole maailmankaikkeuden pelisääntöjä tehnyt, vaan ihminen pelaa maailmankaikkeuden pelisäännöillä.

"Se on selvää, että ateistinen perusoletus eli ns. naturalismi ei tee tieteen tuloksia pätkääkään sen paremmiksi kuin ne ilman sitä olisivat."

- Eikö todella? Eikö mielestäsi tieteen avulla ole saatu ukkosenilmalle parempi ja todempi selitysmalli, kuin esimerkiksi ei-naturalistisin menetelmin tehdyt päätelmät, että ilmiön aiheuttaa Ukko ylijumala tai Perkunas?

"Kertokaapas evot miksi Jumalan olisi pitänyt noudattaa luomistyössään teidän kehittämäänne säännöstöä. Teitä miellyttääkseenkö?"

- Tämähän tuli jo todettua. Eihän ihminen ole luonnonlakeja tehnyt, eikä niiden noudattaminen ole ihmisen tahdosta kiinni. Ihminen vain havainnoi tapahtumiaan ympäristössään ja pyrkii hamottamaan syy- ja seuraussuhteita ja tapahtumien ja ilmiöiden lainalaisuuksia. Tiede mallintaa teorioissaan noita lainalaisuuksia.

Yliluonnollinen olento voisi toki tehdä kaikkea luonnolaeista riippumatta. Mutta jos halutaan pitää yliluonnolliset selitykset mukana, on ne pidettävä kaikessa, ja tällöin voidaan heittää koko nykyinen tiede epäluotettavana romukoppaan, koska yliluonnollisten voimien takia ei voitaisi luottaa mihinkään luonnonlakeihin. Sillat voitaisi lujuuslaskujen sijaan mitoittaa yhtä hyvin rukouksissa saatujen ilmestysten perusteella.

"Mutta jospa Hän tunsi ja tuntee olevansa vielä suurempi ja mahtavampi ja että Hänelle on aivan sama uskotteko Hänen olemassaoloonsa ja luomistyöhönsä vaiko ette."

- Jumalallesi ei tunnu olevan yhdentekevää mihin ihmiset uskovat, koska hän on hyvin pikkutarkasti pyrkinyt ohjeistamaan ihmisten toimintaa ja vaatinut mitä eriskummallisempia rituaaleja. Ja välinpitämättömänä sivusta seuraamisen sijaan, pettyneenä oman luomistyönsä tuloksiin, hän on nähnyt tarpeelliseksi surmata välillä lähes koko eliökunnan. Kovin yhdentekevältä asenteelta tuollainen ei vaikuta. Eihän?

"Perustaksi asetettu vaatimus, että totta on vain se mikä voidaan ihmisaistein havaita ja jota ihmisen älyllä voidaan käsitellä on uskoakseni se suurin virhelähde."

- Tällaistahan ei tieteessä väitetä. Ihmisen oman ja havaintojen vajavaisuus tunnustetaan heti oletusarvoisesti. Mutta se mitä ei voida havaita, ei voida havaita, eikä siitä saada mitään tietoa. Sellaista ei voida siis tutkia, joten sellaista ei ole mielekästä käsitellä. Vasta kun on jokin tapa saada jostain ilmiöstä havaintoja, voidaan jotain asiaa tutkia.

"oikeaa tieteellisyyttä onkin ihmisen vajavaisuuden tunnustaminen eli tosiasiain tunnustaminen."

- Jälleen osoitat tietämättömyytesi tieteellisestä menetelmästä. Juuri nämä tosiasiat tieteessä tunnustetaan. Miksi luulet tieteellistä tutkimusta tehtävän? Juuri siksi, että tiedetään että kaikkea ei tiedetä. Siksi tutkittavaa riittää aina lisää.

Vaan mitenpä on uskontojen puolella? Sielläpä väitetään kaiken olevan tiedossa valmiiksi ja lopulliset totuudet luettavissa vanhoista kirjoista. Tiede ei tutki jumalia, koska niiden tutkimiseen ei ole menetelmiä.

Uskonnot väittävät tietävänsä miten jumalat toimivat ja mitä ne haluavat. Ilman että esitetään miten nuo tiedot on saatu ja miten niitä on saatavissa. Ne vain ovat, kun joku jossakin joskus on niin sanonut. Mitään ei kyseenalaisteta, vajavaisuutta ei tunnusteta, todisteita ei esitetä eikä niitä kysytä. Uskotaan vain toisten puheisiin kritiikittä.

Uskotaan erityisesti siihen mitä ei näy eikä kuulu. Kiistetään se, mikä näkyy ja kuuluu.

• aito-outsider

***niin todellisessa maailmassa pitäisi tuosta luomistapahtumasta olla löydettävissä jotain jälkiä. Pitäisi siis olla mahdollista saada jotain havaintoja, jotka olisivat luomiskertomuksen kanssa sopusoinnussa.
        Vai kulkeeko ajatuksesi niin, että tuosta luomistapahtumasta ei mitenkään voida löytää minkäänlaista todistusaineistoa,***

Meinaatko, että Luomisesta ei ole jälkiä. Jotenkin huonot hoksottimet sinulla. Minä kun katson ulos niin näkyy puita ja pensaita ja ihmisiä ja ihmisten tekemiä taloja jne... Mitä vielä enemmän jälkiä kaipailet.

Raamatun luomiskertomus kertoo miten luotiin mm. ihminen. Koska ihmisiä on todistettavasti olemassa niin eikö se ole sopusoinnussa luomiskertomuksen kanssa. Vai ristiriidassako on?

***Eihän ihminen ole luonnonlakeja tehnyt,***

Aika hyvä Luomista ja Jumalaa tukeva havainto tuokin. Jos ei ole ihminen tehnyt eikä evoluutio niin kukahan on tehnyt? Mitä tai ketä veikkaisit?

***Kovin yhdentekevältä asenteelta tuollainen ei vaikuta. Eihän?***

Ei, ei niin. Olenko jossain sitten väittänyt, että Jumalalle olisi yhdentekevää mitä luodut tekevät, varsinkin ihmiset?

***vajavaisuutta ei tunnusteta,***

Tuo ei päde kristinuskoon, pakanuskonnoista en niin tiedä.

***todisteita ei esitetä eikä niitä kysytä. Uskotaan vain toisten puheisiin kritiikittä.***

Tuo pätee tosi hienosti nykyiseen evon opetukseen ja evouskoon. Pelkkä pieninkin epäselvyys aiheuttaa jo eron. Kuten se englantilainen proffa. Joutui eroamaan tai erotettiin koska "jotkut hänen puheensa voitaisiin käsittää väärin". Viittaa oppiin, joka ei paljon kritiikkiä tai epäilyksiä siedä.

• ..........
        aito-outsider kirjoitti:

***niin todellisessa maailmassa pitäisi tuosta luomistapahtumasta olla löydettävissä jotain jälkiä. Pitäisi siis olla mahdollista saada jotain havaintoja, jotka olisivat luomiskertomuksen kanssa sopusoinnussa.
        Vai kulkeeko ajatuksesi niin, että tuosta luomistapahtumasta ei mitenkään voida löytää minkäänlaista todistusaineistoa,***

Meinaatko, että Luomisesta ei ole jälkiä. Jotenkin huonot hoksottimet sinulla. Minä kun katson ulos niin näkyy puita ja pensaita ja ihmisiä ja ihmisten tekemiä taloja jne... Mitä vielä enemmän jälkiä kaipailet.

Raamatun luomiskertomus kertoo miten luotiin mm. ihminen. Koska ihmisiä on todistettavasti olemassa niin eikö se ole sopusoinnussa luomiskertomuksen kanssa. Vai ristiriidassako on?

Aika hyvä Luomista ja Jumalaa tukeva havainto tuokin. Jos ei ole ihminen tehnyt eikä evoluutio niin kukahan on tehnyt? Mitä tai ketä veikkaisit?

Ei, ei niin. Olenko jossain sitten väittänyt, että Jumalalle olisi yhdentekevää mitä luodut tekevät, varsinkin ihmiset?

***todisteita ei esitetä eikä niitä kysytä. Uskotaan vain toisten puheisiin kritiikittä.***

Tuo pätee tosi hienosti nykyiseen evon opetukseen ja evouskoon. Pelkkä pieninkin epäselvyys aiheuttaa jo eron. Kuten se englantilainen proffa. Joutui eroamaan tai erotettiin koska "jotkut hänen puheensa voitaisiin käsittää väärin". Viittaa oppiin, joka ei paljon kritiikkiä tai epäilyksiä siedä.

Ihan oikeasti, tuossako oli sinun tieteelliset todisteet luomisen puolesta? Kerrassaan järisyttävää tuo sinun "oikea tieteellisyys".

aito-outsider 7.12.2008 ->
        "Hänelle on aivan sama uskotteko Hänen olemassaoloonsa ja luomistyöhönsä vaiko ette"

aito-outsider 8.12.2008 ->
        "Olenko jossain sitten väittänyt, että Jumalalle olisi yhdentekevää mitä luodut tekevät, varsinkin ihmiset?"

• Abi-poika,,,,,,
        aito-outsider kirjoitti:

""***vajavaisuutta ei tunnusteta,*** ""

Tuossa olen siiderin kanssa eri mieltä alkuperäisen kirjoittajan kanssa. Eihän suomalaisessa kristillisyydessä muuta tehdäkään kuin valitetaan omaa huonoutta ja syntisyyttä.
        "Saanko minäkin kurja raukka syntini anteeksi"? Tuttu lause.

Alkuperäisellä oli kovin huono lause ja väittämä.

• juutas.
        aito-outsider kirjoitti:

" Minä kun katson ulos niin näkyy puita ja pensaita ja ihmisiä ja ihmisten tekemiä taloja jne... Mitä vielä enemmän jälkiä kaipailet. "

- Miten nuo puut, pensaat, ihmiset ja talot todistavat, että Jahve-jumalasi on luonut maapallon eliöt noin 6000 vuotta sitten? Kaipailisin jälkiä siitä, että elämä ei ole tuota vanhempaa ja jälkiä Jahvesta itsestään.

"Koska ihmisiä on todistettavasti olemassa niin eikö se ole sopusoinnussa luomiskertomuksen kanssa. "

- Nykytilanne on hyvin sopusoinnussa myös vaikkapa Kalevalassa esitetyn sotkan munasta syntyneen maailman kanssa. Sekä sotkia että ihmisiä kun on edelleen...Samaten lukemattomat muut syntytarinat sopivat yhteen sen kanssa, että maailma ihmisineen on olemassa. Logiikkasi mukaan ne kaikki ovat siis totta ja oikeassa.

"Jos ei ole ihminen tehnyt eikä evoluutio niin kukahan on tehnyt? Mitä tai ketä veikkaisit? "

- En tiedä. Voi olla alkuräjähdyksen peruja. Tai vaikka minkä tahansa lukemattomien jumaluuksien töitä. Mikään ei osoita yhtä tiettyä seemiläisten jumalaa tekijäksi.

"Ei, ei niin. Olenko jossain sitten väittänyt, että Jumalalle olisi yhdentekevää mitä luodut tekevät, varsinkin ihmiset? "

- Ehdottelit, että ehkäpä jumalallesi on yhdentekevää uskovatko ihmiset luomiseen vai ei. Luulisi sitten olevan muukin ihmisten tekeminen yhdentekevää. Tai toisaalta luulisi jumalasi edellyttävän myös uskoa hänen luomistekoonsa. Outoa logiikkaa, kuten sanoin.

"Tuo ei päde kristinuskoon, pakanuskonnoista en niin tiedä."

- Kristinusko ja etenkin fundamentalistiset kristityt väittävät tietävänsä esimerkiksi kuka ja koska on maailman luonut ja mihin maailma päättyy ja mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. "Pakanauskonnot" eivät välttämättä niinkään. Tieteen käsityksistä puhumattakaan.

"Tuo pätee tosi hienosti nykyiseen evon opetukseen ja evouskoon. Pelkkä pieninkin epäselvyys aiheuttaa jo eron. Kuten se englantilainen proffa. Joutui eroamaan tai erotettiin koska "jotkut hänen puheensa voitaisiin käsittää väärin"."

- Ja taas palaat tähän vääristeltyyn väitteeseen. Kyseistä henkilöä ei professorin virasta erotettu, eikä hän itsekään siitä eronnut.

Hän erosi osa-aikaisesta luottamustoimesta tiedeakatemiassa ja jatkaa päätoimessaan professorina.

http://royalsociety.org/news.asp?year=&id=8008

• ei ole

kuin aivojesi luoma turkasen pikkuinen virtuaalitodellisuus, aika tarkalleen ottaen. Jos kuitenkin yhteinen ymmärryksemme mitä tieteeksi kutsutaan antaa tälle virtuaalitodellisuudelle jotain testattuja hahmotelmia ympäröivästä, meidätkin valmistaneesta valtavasta maailmasta, niin lienee asia niin että sellainen on erittäin plustiivista ja kannatettavaa toimintaa. Tiede on lamppu.

Vai onko mielestäsi olemisemme perustojen tutkiminen jo lähtökohtaisena toimintona väärä, pimalanjulkkaa?. Eli pitäisikö vaan aina ja joka paikassa ylistää herraasi ylistämästään päästyäänkin ?! Mitä ihmettä ?!

Maailmankaikkeus nyt näyttää aina vaan olevan toki kovempi pala purtavaksi mitä enemmän sitä tutkimme, mutta että kyllä se vain on tämän uusimman tiedon varassa mentävä ja lisää tulee koko ajan valtavasti. Vaikka sinä näyt kuvittelevankin että lammaspaimenet nuotioidensa ympärillä olisivat aikoinaan jo ratkaisseet asiat paremmin ja syvällisemmin, niin en lähtisi sillä asenteella isommin elvistelemään.

Sekoitat täysin filosofian ja tieteen tekemisen keskenään, filosofia on toki aina paikallaan, mutta se ei pärjää mittareille, kun tarvii oikeesti jostain ilmiöstä sanoa että näinhän se nyt vaan näyttäisi olevan. Filosofit kertovat miten asia voisi olla, tutkimukset kertovat miten ne ovat.

-evvk-

• Break

Nämä ovat ainat perusjuttuja, mutta koska vastausta ei ole tullut, pidän kretujen höpinöitö edelleen höpinöinä.

1. Voidaan tietenkin leikkiä sillä ajatuksella, että meidän havainnointikyvyn ulkopuolella olisi jotain "Suurempaa". Miten tämä "Suurempi" voi vaikuttaa mihinkään ilman, että siitä saadaan havaintoja? Aukkojen jumala lienee ainoa selitelmä. Tosin nämäkin aukot häviävät kovaa vauhtia, eikä sitä jumalahypoteesia ole vielä tarvittu.

2. Miksi näin pitäisi ylipäänsä ajatella, kun kerran ensimmäistäkään havaintoa ei ole eikä voikaan olla (kohta 1)? Jäjelle jää siis pelkkä usko, jota minunpuolestani jokainen saa harjoittaa missä muodossa lystää oman pääkoppansa sisällä.

Jos näihin ei osaa vastata, ei pidä myöskään lähteä pelkän uskon voimin kaatamaan havaittua todellisuutta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      35
      5922
    2. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      79
      3422
    3. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      82
      3175
    4. Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus
      Maailman menoa
      315
      2745
    5. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      41
      2272
    6. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      54
      2201
    7. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      25
      1490
    8. Hymyilyttää

Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi
      Ikävä
      21
      1381
    9. Oletko surullinen

Pahoillaan, pettynyt vai jotain muuta
      Ikävä
      49
      1379
    10. Riku Rantala OUT, Matti Rönkä IN - Hengaillaan visailuohjelmaan astuu kova nimi: "Olen kasvanut..."

Matti Rönkä jäi eläkkeelle yli 30 vuoden työuran jälkeen loppuvuodesta 2024. Uutistenlukija-toimittaja-kirjailija ei kui
      Suomalaiset julkkikset
      28
      1313
    Aihe