Mielipiteitä P. Dunckerista?

Jiippi!

Henk. kohtasesti kunnioitan miehen tekoja suuresti. Huvittavinta mielestäni on purjehtija lehden suhtautuminen kyseiseen henkilöön.
Niin harva pystyy samaan ku P.

103

11362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pelle

      Joo, purjehtija-lehti varmaan kirjoitetaan
      purjehdus hanskat käsissä ja pikkurilli
      pystyssä, on se sen verran surkea tekele.
      Herra Duncker on tarinan kertoja ja purjehtija
      vailla vertaa, tehkää samat lenkit hienohelmat
      ja nariskaa vasta sitten.

      • Anonyymi

        Täsmälleen näin!!!


    • Duncker on rautaa

      Dunckerin jutut ovat parasta Vene-lehdessä. Ainoa joka osaa kirjoittaa, ja ainoa jonka kirjoituksissa on jotain mielenkiintoista.
      Huono puoli on se, että hän vie kaiken glorian Suomenlahden aallokkoja 14 metrisillä avomerivarustetuilla miljoonapursilla purjehtijoilta. Sitä porukkaa, joka jaksaa nysvätä lippuetiketin parissa Duncker ilmeisesti aika paljon ärsyttää.
      Toivottavasti Vene-lehden lukijat ovat niin fiksuja, että eivät ota Dunckerista oppia, vaan enemmänkin varoittavan esimerkin. Toivottavasti Duncker kijoittaa jatkossakin Vene-lehteen, tilaukseni loppuu siihen päivään kun Duncker lopettaa kirjoittamisen siihen.

      • Jiippi!

        Juu näin on että Peran tarinat ne Vene-lehdessä on mielenkiintoisimpia... Vielä näin lutikka-aikanakin. Pahalta näyttää kuitenkin ku vene pienenee pienenemistään ja meret pienenee järviksi peran alla. Vieläköhän Pera lähtee?
        Kahvikupista vetoa että lähtee!(enempää en uskalla luvata panosta, ku näyttää sen verran pahalta.)


    • Lammikkolaivuri

      En voi kehua tuntevani miestä, mutta olen onnistunut ostamaan häneltä henk.kohtaisesti viisi hänen kirjoittamaansa kirjaa ja saanut kaikkiin omakätisen nimmarinkin.

      Upealla ja terveellä tavalla hullu jätkä – nostan kipparinhattuani kunnioituksesta korkealle!

      Peran suorapuheisuuteen ja avomielisyyteen pystyy kirjallisuudessamme vain aniharva tai ei kukaan. Vain todella vahva kaveri pystyy kirjoittamaan heikkouksistaankin hänen laillaan.

      Se on myönnettävä, että viimeisen kirjan (Merivuokon kaksi pistettä -- Äitsaari-Manaus) kirjallinen taso jää aikaisempia heiveröisemmäksi -- itse juotujen ja tyttärenpojan juomien oluiden luetteloksi, jos rumasti karrikoiden sanotaan. Pientä väsymistä ja otteen lipsumista on siis jo havaittavissa.

    • Sir BB

      Kun muutaman kesän on viettänyt välimerellä, Karibialla, tehnyt muutaman lätäkön ylityksen, enkä nyt tarkoita Atlanttia.
      Alkaa aika tarkkaan tietää mitä on olla purkissa legillä 3-5 viikkoa ja katsella ympäröivää vettä ympärillä 24h/vrk. Aina kun tulet satamaan joku juoksee käsi ojossa hakemaan rahaa, helvetinmoista muonan, veden ja polttoaineen raahaamista joka satamassa, jääkaapista eikä paljon muusta hygieniasta tietoakaan, merirosvous kasvaa koko ajan.
      Sen jälkeen osaa arvostaa saaristoa Hangosta länteen ja koko Itämerta.
      Sanoisin että fiksu ymmärtää nauttia oikeista asioista, aina ei tarvitse mennä merta edemmäs kalaan.
      Tottakai matkailu avartaa, mielekkäämpi tapa tutustua kohteisiin on kuitenkin talvi pakkasilla lentäen asuen ilmastoiduissa hotelleissa, tai vuokraveneellä purjehtien.
      Kesät mailman kauneimmassa saaristossa seilaten.
      Väliajat voikin sitten tienata hilloo, ettei tarvitse olla kyykyssä mihinkään suuntaan, saatikka kusettaa vakuutusyhtiöitä, ajella sponsoritarrat kyljissä,...............

      Mutta turhaan mä tässä kerron näkemyksiäni, otsikkohan oli tarkoitettu provoksi, joten pakko oli panna vettä myllyyn.

      Veikkaanpa että pojut taas riehaantuu Idoliaan puolustamaan, )))))))))))))))

      • Sir BB

        Vakio selitys: tehkää ensin samat lenkit ja tulkaa sitten vasta selittämään.

        Pitäiskö ajaa auto kolera-altaaseen, ottaa muijasta ero, panna talorahat menemään, ajaa WHF tangentti pohjassa saaristomerellä, purjehtia spinnulla Aurajoessa vastavirtaan, yrittää joka kissanristiäisissä myydä omia kirjoa järvisuomenpojille jotka ihailee miestä joka viettää aikaansa mielummin haisevassa peltipurkissa kuin työelämässä.
        Yhtään maksavaa kastia ei ollut sardiinipurkissa ennalta sovittua aikaa, ei edes Vuokko Duncer.

        Jos Pertti on alkoholisti ja työtä vieroksuva omantienkulkija, miksi muiden pitäisi olla yhtä dorgia?


      • Järvi-Suomen kasvatti

        Jos veneilyhistoriassasi todella olisi ne saavutukset, joilla tuossa leveilet, niin tuskinpa leveilisit niillä tällä palstalla (varsinkaan siinä vastenmielisessä tyylilajissa, josta sinut on opittu tuntemaan). Normaali ihminen oppisi niistä jo kunnioittamaan ITSEÄÄN niin paljon, ettei viitsisi tehdä itseään tieten tahtoen naurunalaiseksi.

        Miksi muuten kirjoitat VHF:n (Very High Frequency) uppo-oudolla lyhenteellä WHF? Miksi puhut "kastista", kun muut purjehtijat puhuvat "gastista"? Miksi Vuokko Duncker on sinun kirjoittamanasi Vuokko Duncer?

        Pilkkaa ja halveksi sinä toisinveneilijä P. Dunckeria – minä olen taipuvaisempi pilkkaamaan ja halveksimaan sinua!


      • Stadin kundi

        Sä oot BB guru. Helmeehän noi seuramatkat on jos skiglaamiseen vertaa.


      • Pilkku
        Sir BB kirjoitti:

        Vakio selitys: tehkää ensin samat lenkit ja tulkaa sitten vasta selittämään.

        Pitäiskö ajaa auto kolera-altaaseen, ottaa muijasta ero, panna talorahat menemään, ajaa WHF tangentti pohjassa saaristomerellä, purjehtia spinnulla Aurajoessa vastavirtaan, yrittää joka kissanristiäisissä myydä omia kirjoa järvisuomenpojille jotka ihailee miestä joka viettää aikaansa mielummin haisevassa peltipurkissa kuin työelämässä.
        Yhtään maksavaa kastia ei ollut sardiinipurkissa ennalta sovittua aikaa, ei edes Vuokko Duncer.

        Jos Pertti on alkoholisti ja työtä vieroksuva omantienkulkija, miksi muiden pitäisi olla yhtä dorgia?

        On tainnut Sir BB:ltä unohtua koulunkäynti,
        tai ainakin äidinkielen oppitunneilta on
        lintsattu. Liekö oltu purjehtimassa?


    • Put Put

      "Pera Duncker selviytyy neuvokkuudellaan tilanteista, joihin viisaampi ei olisi lainkaan joutunutkaan." Tuossa sanonnassa on paljon perää (ja Peraa).

      Olen viihtynyt mainiosti Peran kirjallisten juttujen parissa. Idoliksi mies on kenties vähän liian monisärmäinen persoona, mutta ehdottoman mielenkiintoinen jutunkertoja hän toki on – eikä häntä ja hänen taitojaan ja suorituksiaan sovi oikein missään mielessä väheksyä!

    • Sepi

      Kunniotanhan minäkin Peraa...siis yhtä paljon kuin muitakin dokuja. Tuolla pyörii maailman merillä melkoinen joukko purjehtijoita, arviolta n. 2000 venettä. Niistä oma osansa suomalaisia ja oma osansa Dunckerin kaltaisia ruosteisilla hylyillä kulkevia. Kuinka moni tuntee Cabanen ja sen tähän mennessä tekemät kolme kierrosta? Ja arvatkaa kumman suorituksia arvostan. Duncker on on hyvä seurakaveri, jolta ei juttu lopu, mutta ei se vielä arvostuksen ansaitsemiseen riitä. Ja Äitsaaren laiturit ja lutikat tuskin vähempää voisivat kiinnostaa.

      • hoh

        ....tämän Cabanen kierroksista kukaan ei tiedä mitään, mutta Peran kylläkin? No, jos ajatellaan duunin tekoa, niin jokainen voisi aluksi kirjoittaa ja kuvata pari kirjaa ja myydä niitä "kissanristiäisissä", eihän moista työksi voi laskea(?)


      • HöH HöH
        hoh kirjoitti:

        ....tämän Cabanen kierroksista kukaan ei tiedä mitään, mutta Peran kylläkin? No, jos ajatellaan duunin tekoa, niin jokainen voisi aluksi kirjoittaa ja kuvata pari kirjaa ja myydä niitä "kissanristiäisissä", eihän moista työksi voi laskea(?)

        kissanristiäisissä ei tarvi maksaa veroa, mutta julkisilla teillä ajellaan kyllä mieluusti ambulansilla verovaroilla kunnalliseen sairaanhoitoon, .............................................................................................................................


      • hoh
        HöH HöH kirjoitti:

        kissanristiäisissä ei tarvi maksaa veroa, mutta julkisilla teillä ajellaan kyllä mieluusti ambulansilla verovaroilla kunnalliseen sairaanhoitoon, .............................................................................................................................

        ...pääset perille.


      • Sepi
        hoh kirjoitti:

        ....tämän Cabanen kierroksista kukaan ei tiedä mitään, mutta Peran kylläkin? No, jos ajatellaan duunin tekoa, niin jokainen voisi aluksi kirjoittaa ja kuvata pari kirjaa ja myydä niitä "kissanristiäisissä", eihän moista työksi voi laskea(?)

        ...se, että Duncker kirjoittaa matkoistaan rahoittaakseen elämänsä. Kukin saa puolestani tehdä sen tavallaan, kunhan ei rikoksilla ja kirjottaminen tuskin on rikollista. Mutta ei omien töppäysten kirjaaminenkaan ole erityinen syy kunnioittaa niiden tekijää. Ja kunnioituksestahan tässä oli kyse, ei julkisuudesta. Ei Duncker ole purjehduksenkaan saralla ainoa, joka on selvinnyt tilanteista, joihin ei koskaan olisi pitänyt joutua, eikä niitä muitakaan tarvitse sen enempää ihailla.

        Menkääpä muuten kysymään mielipiteitä muilta "cruising lifeä" viettäviltä, suomalaisilta tai muilta, arvostukset ovat hiukan erilaiset kuin täällä Vene-lehden lukijoilla.


      • hoh
        Sepi kirjoitti:

        ...se, että Duncker kirjoittaa matkoistaan rahoittaakseen elämänsä. Kukin saa puolestani tehdä sen tavallaan, kunhan ei rikoksilla ja kirjottaminen tuskin on rikollista. Mutta ei omien töppäysten kirjaaminenkaan ole erityinen syy kunnioittaa niiden tekijää. Ja kunnioituksestahan tässä oli kyse, ei julkisuudesta. Ei Duncker ole purjehduksenkaan saralla ainoa, joka on selvinnyt tilanteista, joihin ei koskaan olisi pitänyt joutua, eikä niitä muitakaan tarvitse sen enempää ihailla.

        Menkääpä muuten kysymään mielipiteitä muilta "cruising lifeä" viettäviltä, suomalaisilta tai muilta, arvostukset ovat hiukan erilaiset kuin täällä Vene-lehden lukijoilla.

        Samalla voi kysyä karavanareilta mielipidettä purjelennosta, arvostukset ovat varmastikin poikkeavat, saatika sitten Vene-lehden lukijoiden!


      • Sepi
        hoh kirjoitti:

        Samalla voi kysyä karavanareilta mielipidettä purjelennosta, arvostukset ovat varmastikin poikkeavat, saatika sitten Vene-lehden lukijoiden!

        Mitenkähän noi nyt liittyi toisiinsa? Onkohan niinkään pöllöä kysyä mielipiteitä niiltä, jotka ovat tavanneet henkilön "in action". Ainakin kai vähempi pöllöä kuin kysyä vaikkapa jonkun naistenlehden lukijakunnalta tai seurakunnan kappalaiselta.


      • hoh
        Sepi kirjoitti:

        Mitenkähän noi nyt liittyi toisiinsa? Onkohan niinkään pöllöä kysyä mielipiteitä niiltä, jotka ovat tavanneet henkilön "in action". Ainakin kai vähempi pöllöä kuin kysyä vaikkapa jonkun naistenlehden lukijakunnalta tai seurakunnan kappalaiselta.

        ..,jos ymmärsit väärin! Tarkoitukseni oli nimen omaan tukea kommenttiasi ja "tölväistä" niitä, jotka arvostelevat tuntematta tilannetta. Esim. pitävät kuuden kirjan kirjoittajaa ja useamman videoelokuvan tekijää työtävieroksuvana!


      • VVa

        D:han tumpeloi ja raportoi siitä sitten ansaitakseen leipänsä, sen ymmärrän. Miksi jutut Äitsaaren laiturista ja tahallaan jäätymään jätetyn moottorin sikflexkorjauksesta sitten kelpaavat V-lehdelle ja sen lukijoille, on arvoitus. Minäkin jo luulin ja toivoin, että D:n jutuista päästiin, kun äijä palasi Saimaalle, mutta ei. Täytyi lopettaa V-lehden tilaus, ennenkuin pääsin eroon lieden turvatangoista ja D:n raporteista.


      • Kari
        VVa kirjoitti:

        D:han tumpeloi ja raportoi siitä sitten ansaitakseen leipänsä, sen ymmärrän. Miksi jutut Äitsaaren laiturista ja tahallaan jäätymään jätetyn moottorin sikflexkorjauksesta sitten kelpaavat V-lehdelle ja sen lukijoille, on arvoitus. Minäkin jo luulin ja toivoin, että D:n jutuista päästiin, kun äijä palasi Saimaalle, mutta ei. Täytyi lopettaa V-lehden tilaus, ennenkuin pääsin eroon lieden turvatangoista ja D:n raporteista.

        Hitsaa ensin purjevene ja tule sitten vasta arvostelemaan.


    • C2H5OH

      Harva meistä tohtii myöntää, mikä on veneilyssä villakoiran ydin. Vene ja kaikki siihen liittyvä rekvisiittahan ovat vain kulisseja ja pääasia on ryyppääminen. "Veneilyksi" (tai "purjehdukseksi") kutsuttu harrastushan on vain sarja peitetoimintoja, joilla juopottelu naamioidaan sosiaalisesti hyväksyttävämmäksi.

      P. Drunker tohtii. Kippis, Pera!

      • Merten doku

        Vihdoinkin joku kirjoittaa asiaa. Ainoa syy miksi itse purjehdin on se, että samalla voi kipata kuppia. Veneily ja viina kuuluvat ehdottomasti ja erottamattomasti yhteen.


    • Puumari

      Mäkin otan aina kuppia. Modellit miehet DOKAA!

    • Andrew Hill

      On se Pera melkoinen heppu provosoimaan kansaa, kun tälläisen lauman saa kinaamaan. Jopa sir BB:kin on ehtinyt Ford-palstalta irvistelemään
      tänne. Kun Pera heittää juttua, vastuu siirtyy
      kuuntelijoille. Tosikoille terveisenä, että
      älkää ihan kaikkia Peran tempauksia tehkö perässä. Mitens se Mauno taas sanoikaan: " Jos provosoidaan, ei pidä provosoitua".
      Olkoon alkoholisti tai ei, kiva että sai aikaiseksi veneen, retket, kirjat -- lukijat
      saavat näkökulmaa asioihin. Olisi voinut käydä niikin, että Pera olisi jäänyt soutuveneen alle
      asumaan kaikkien unohtamana.

    • Onnea vaan

      Niin se vaan on, melkeen joka asiassa, että hyvin pieni osa ihmisistä tekee ja suurin osa vaan puhuu. Sillon, kun itse on tehnyt, nähnyt ja kokenut, niin voi antaa keskusteluun jotain, mistä saattaa olla hyötyä muillekin.

      Näissä keskusteluissa harvoin asiallisesti vertaillaan saatuja kokemuksia, vaikkapa nyt valtamerien kiertämisestä erityyppisillä välineillä. Sellaista olisi ihan mielenkiintoista lukea, vaihteeksi, jostain. Varsinkin, kun itse olemme miettineet joskus huvikseen, josko lähtisi kiertämään ja katsomaan... vaanko teräsveneellä, joka kestää tällit ja pohjakosketukset mutta jota saa olla maalaamassa ja hitsaamassa tasaisin väliajoin, vai lasikuituveneellä, joka ei ehkä kulu samalla tavalla, mutta joka ei myöskään kestä samalla tavalla?

      Jonkun mielestä purjehtimisessa on hienoa se, että on vimosen päälle vehkeet ja klunssit, niitä voidaan sitten esitellä laiturissa naapurille ja vertailla kummalla on isommat megahertsit. Purjehdushenkinen asuste päällä saatetaan joskus osallistua lähivesillä seuran päiväkisoihin ja käydä näitä tiukkoja skaboja sitten seuran terdellä valkoviini toisensa jälkeen läpi vielä uudelleen. Ja ihan ok, se on joidenkin juttu eikä siinä mitään pahaa itsessään ole, pahaa siihen tuovat ainoastaan ne kapeakatseiset tämän tyylisuunnan edustajat, jotka halveksivat kaikkia muita.

      Toisen porukan mielestä sitten on ihan sama millä ladalla ja budjetilla mennään, kunhan päästään näkemään ja kokemaan ja koko homman tarkoitus on päästä eteenpäin. Purjehdittu on kohtuullisen kauan ihmisen historiassa, mikä lienee jonkinlainen argumentti sen puolesta, ettei purjeilla matkustamiseen välttämättä tarvita kaikkea nykyteknologiaa ja puolen miljoonan euron veneitä -vähemmälläkin pääsee, kun arvot on asetetttu päämäärän mukaan. Tuskin tällaisia henkilöitä jaksaa ihan kauheasti askarruttaa mikä on oikea kauluspaidan väri tänä kesänä, tai millä manööverilla ja minkävärinen viiri vedetään salkoon kun ohitetaan se kuuluisa purjehdusseura.

      Suomalaisille maistuu tunnetusti ihan sosiaaliseen luokkaan katsomatta, eiköhän sen seurakunnan jäseniä ole maailmankiertäjien lisäksi niissä laituripurjehtijoissa. Ja kaikissa siinä välissä.

      Ne, jotka ovat lukeneet Pertin kirjoja, tietänevät että lopulta ensimmäinen avioliitto ajautui loppuun. Tiedän muitakin, joille on käynyt näin. Evätkä he ole purjehtineet, eivätkä edes välttämättä nauttineet alkoholia. Sellaista sattuu elämässä, ja mitä värikkäämpi persoona, niin sitä todennäköisempää on että altistuu sattumille.

      Hardcorepurjehtijat haluavat todennäköisesti lukea, katsoa ja keskustella ainoastaan siitä, miten se purje missäkin aallosa oli viritetty jotta saatiin 0,21 solmua lisää ja mikä oli tunnetun asusteen ilmanvastuskerroin joka vaikutti seurakupin voittoon. Heille ei Dunckerin matkakertomukset ole varmaankaan otollisinta luettavaa, saatika tarinat purjehtimisen ulkopuolelta, vaikkapa Saimaan rannalta mökin laajennuksen parista.

      Joillekin muille koko tarina, sivujuonteineen ja oheistarinoineen on kuitenkin kiinnostavaa luettavaa ja katsottavaa, missä voi toisinaan havaita jonkinlaisia yhtymäkohtia omiin elämänkokemuksiin. Onhan kyseessä kuitenkin ehkä enemmän tarina miehestä ja elämäntarinasta, kuin vain erillisistä purjehdusmatkoista. Ilman kummempaa jalustalle asettamista... yhden värikkään ja aikaansaavan ihmisen unelmista, niiden toteuttamisesta ja hinnasta.

      • Ihan jotenkin noin

        ja toisaalta ihmetellen miten tämä suomi24 järjestelmä osaakaan kaikkea pullahduttaa ilmoille niin kuin Pertti Duncker

        In memoriam

        joka on purjehtijana, kirjoittajana ja tarinankertojana Suomen matkapurjehduksen kuvauksessa vailla vertaansa sitten Göran Schiltin.

        Jatkajaksi voisi toivoa vaikka Lauri Strengelliä ja puolisoansa Anskua...


      • jiippi2
        Ihan jotenkin noin kirjoitti:

        ja toisaalta ihmetellen miten tämä suomi24 järjestelmä osaakaan kaikkea pullahduttaa ilmoille niin kuin Pertti Duncker

        In memoriam

        joka on purjehtijana, kirjoittajana ja tarinankertojana Suomen matkapurjehduksen kuvauksessa vailla vertaansa sitten Göran Schiltin.

        Jatkajaksi voisi toivoa vaikka Lauri Strengelliä ja puolisoansa Anskua...

        Minulla on menossa kirja nimeltä " yksinäinen purjehtija osa 1" Kirja sarja kertoo Matti Lappalaisen 8v kestäneestä mailmanympäri matkasta Snooby veneellään. Ensimmäinen osa kertoo välin H:ki-Isla Margarita. Kirja kertoo pääsääntöisesti "cruising elämästä" hauskoin sanakääntein. Varsinaista "purjehdus-purjehdusta" ei ole puoleen väliin mennessä ollut paljon. Sen sijaan aiheeseen liittyvää hauskaa tarinaa ja sattumuksia sitäkin enemmän. Kirja on leppoisaa luottavaa ja sitä voi suositella! Minulla ei ole kaupallista intressiä tähän asiaan... kirjaa voi kysellä Matilta osoitteesta [email protected]


    • antzilla

      Kyllä järkevä ihminen ostaa parhaat välineet ja vaatteet, joihin hänellä on varaa. Silloin voi mahdollisimman turvallisesti ja mukavasti nauttia vaikeissakin olosuhteissa. Tarjoustalon vaatteissa ja Bilteman välineillä jo Saimaalla seiluusta tulee selviytymistaistelua. Perttikin olisi ostanut aikoinaan Swanin, jos rahaa olisi löytynyt ja monenmoista parempaa varustetta.

      • järkiostaja

        Kyllä järkevä ihminen ostaa sen mukaan, mitä tarvitsee, ei sen, mihin on varaa. Tarjoustalon vaatteilla (ja/tai ilman) pärjää varmasti ihan mainiosti, kunhan lähtee liukkaasti Itämereltä etelämmäs ja pysyttelee sen jälkeen lämpimillä seuduilla... Ja esim. ruokailuastioiden ostaminen Maritimista on ihan turhaa hienostelua, kyllä halvemmatkin kipot kestää sen saman. Biltemastakin voi ostaa sitä sun tätä, täytyy osata priorisoida ja valita huolella, mitä mistäkin hankkii ja missä kohtaa minkäkin tasoinen laatu piisaa. Suinkaan aina ei ole tarvetta ostaa kalleinta ja hienointa.

        Voi olla, että Pera olisi ostanut Swanin ja paljon muutakin jos rahaa ois ollu ylenmäärin, mutta tosiasia useimpien kohdalla on yksinkertaisesti se, että on pärjättävä vähemmällä. Sitten joko unohtaa koko reissun tai lähtee huokeammilla vaihtoehdoilla näkemään ja kokemaan ja toteuttamaan unelmaansa. Kyllä minä ennemmin nostan hattua jälkimmäisen vaihtoehdon valinneille, eipähän tarvitse kuolinvuoteella katua tekemättömiä asioita ja toteuttamattomia haaveita. Järkevä ihminen elää toki varojensa mukaan, muttei se tarkoita että pitäisi ostaa kalleinta. Parhautta taas on nykypäivänä aika vaikea arvioidakaan, hinta ja laatu eivät suinkaan aina kulje käsi kädessä. Vain ökyilijämoukat ja idiootit ostavat kalleinta ihan vain koska se on niin "ihanan kallista".

        Oikea matkapurjehdus ei ole tekstiiliurheilua eikä imagopelleilyä, eikä siihen todellakaan tarvita kalleimpia vehkeitä, vaan oikeaa asennetta, ja maailman merillä kaikki matkapurjehtijat, oli alla sitten hulppea Swan tai pieni peltipurkki, ovat samaa perhettä.


      • Evrika

        Eräs muusikko harrasti myös purjehtimista Swan 65:llä mutta veneessä oli aina palkattu kippari.


      • siperia opettaa
        järkiostaja kirjoitti:

        Kyllä järkevä ihminen ostaa sen mukaan, mitä tarvitsee, ei sen, mihin on varaa. Tarjoustalon vaatteilla (ja/tai ilman) pärjää varmasti ihan mainiosti, kunhan lähtee liukkaasti Itämereltä etelämmäs ja pysyttelee sen jälkeen lämpimillä seuduilla... Ja esim. ruokailuastioiden ostaminen Maritimista on ihan turhaa hienostelua, kyllä halvemmatkin kipot kestää sen saman. Biltemastakin voi ostaa sitä sun tätä, täytyy osata priorisoida ja valita huolella, mitä mistäkin hankkii ja missä kohtaa minkäkin tasoinen laatu piisaa. Suinkaan aina ei ole tarvetta ostaa kalleinta ja hienointa.

        Voi olla, että Pera olisi ostanut Swanin ja paljon muutakin jos rahaa ois ollu ylenmäärin, mutta tosiasia useimpien kohdalla on yksinkertaisesti se, että on pärjättävä vähemmällä. Sitten joko unohtaa koko reissun tai lähtee huokeammilla vaihtoehdoilla näkemään ja kokemaan ja toteuttamaan unelmaansa. Kyllä minä ennemmin nostan hattua jälkimmäisen vaihtoehdon valinneille, eipähän tarvitse kuolinvuoteella katua tekemättömiä asioita ja toteuttamattomia haaveita. Järkevä ihminen elää toki varojensa mukaan, muttei se tarkoita että pitäisi ostaa kalleinta. Parhautta taas on nykypäivänä aika vaikea arvioidakaan, hinta ja laatu eivät suinkaan aina kulje käsi kädessä. Vain ökyilijämoukat ja idiootit ostavat kalleinta ihan vain koska se on niin "ihanan kallista".

        Oikea matkapurjehdus ei ole tekstiiliurheilua eikä imagopelleilyä, eikä siihen todellakaan tarvita kalleimpia vehkeitä, vaan oikeaa asennetta, ja maailman merillä kaikki matkapurjehtijat, oli alla sitten hulppea Swan tai pieni peltipurkki, ovat samaa perhettä.

        Kyllä kokemukset opettavat, millaista tavaraa kannattaa ostaa. Aina kun Peran purjehduksista tulee kyse, on suuri kuoro jakamassa porukan tekstiilipurjehtijoihin ja perailijoihin. Vaatteet ja ruolailuastiat ovat kovin pieni osuus hankittavasta roinasta, eivätkä edes Maritimista ostettuina kokonaistaloutta kaada. Ne voi valita oman mieltymyksen mukaan. Sen sijaan monet pikkunippelit alkaen letkuklemmareista ja kaikki jossain näkymättömissä oleva tekniikka ovat ne, jotka tekevät huonolaatuisina elämästä yhtä helvettiä. Kelvollisia saattaa saada bilhelvetestäkin, mutta silloin pitää olla varma tieto naapuriveneestä, ettei saa halpaa kiinalaiskopiota. Kalleimman perässä juoksevia kalleuden itsensä takia on todella pieni osuus. Eikä kovin montaa ole niitä tarkoituksella köyhäileviäkään, totuus, niin kuin aina, on siinä välillä.

        Itse asiassa Maritimin lautaset voivat hyvinkin olla se taloudellisin vaihtoehto. Kestävät kulutusta ja pientä paiskomistakin, merenkäynnin aiheuttamista vahingoista puhumattkaan. Tämä noin lahjana saadun astiaston kokemuksella...


      • sdfg
        Evrika kirjoitti:

        Eräs muusikko harrasti myös purjehtimista Swan 65:llä mutta veneessä oli aina palkattu kippari.

        Tarkoittanet Evrika-nimistä venettä jolla Richard Wright seilaili.
        Olen käynyt kyseisessä veneessä ja ihan kivahan se oli.

        Tosin suomessa ei juuri sellaisia muusikoita ole, joilla olisi varaa tuollaiseen huvitteluun.


      • homejuustó
        sdfg kirjoitti:

        Tarkoittanet Evrika-nimistä venettä jolla Richard Wright seilaili.
        Olen käynyt kyseisessä veneessä ja ihan kivahan se oli.

        Tosin suomessa ei juuri sellaisia muusikoita ole, joilla olisi varaa tuollaiseen huvitteluun.

        Swan 65 Evrekassakin vaiva hajuongelma, tosin tuossa mainitaan kusihaju;
        http://www.ventspleen.com/?p=266


      • ddrone

        vitut olis!


    • kdeb

      Juu, Richard Wright osti rahalla parasta, kipparinkin, mutta kirjoittiko purjehduskirjoja?

      Evrika on myytävänä:
      http://www.theyachtmarket.com/boats_for_sale/58738/?searchid=&page=&preview=&logview=no

    • -

      Siperia opettaa: "Sen sijaan monet pikkunippelit alkaen letkuklemmareista ja kaikki jossain näkymättömissä oleva tekniikka ovat ne, jotka tekevät huonolaatuisina elämästä yhtä helvettiä. Kelvollisia saattaa saada bilhelvetestäkin, mutta silloin pitää olla varma tieto naapuriveneestä, ettei saa halpaa kiinalaiskopiota."

      Juuri näin se on.

      Nykypäivänä ei vaan se hinta aina myöskään takaa sitä, että se klemmari tai isompi osa on sen parempi kun se halpa. Se kalliimpikin voi ihan hyvin olla kiinalaiskopio. Oleellista olisi tuntea ja selvittää mikä on oikeasti laadukasta ja sitten miettiä onko kyseessä sellainen asia, jossa kohtaa siitä laadusta kannattaa ihan selkeästi maksaa. Jossain juutuubi-videossa testattiin kiinalaisia jousihakoja kalliimpiin malleihin. Kiinalaiset oikenivat helposti. Siinä on esimerkki missä on turha säästön paikka.

      Säästin kerran ostaessani bilhelvetistä autoon jarrupalat. Ne olivat oikeaan merkkiin ja malliin, mutteivät sopineet paikalleen, ennenkun niitä oli kulmahiomakoneella säädetty. Lopulta se jokusen kymmenen markan säästö siihen ylimääräiseen työhön ja vaivaan ja vitutukseen nähden nosti kyllä niiden palojen hinnan aika korkeaksi. Jos silloin olisin etukäteen arvannut tämän, niin olisin uhrannut "oikeaan" varaosaliikkeeseen vähän enemmän rahaa.

      Jossain asioissa saa rahalla mukavuutta, ja jossain asioissa turvallisuutta. Mutta aina ei voi olla varma onko näin, ellei itse satu olemaan vaikkapa laivanrakennus- tai autoinsinööri, ja pysty arvioimaan piirrustuksia ja lukemia. Silloin pitäisi löytää muiden kokemuksista jotain itselle oleellista tietoa.

      Saanko satavarmasti huolto- ja korjausvapaan auton, jos ostan uuden mersun tai bemarin, tai vastaavasti saanko puolet enemmän huolto- ja korjauskustannuksia, jos ostan lähes puolta halvemman uuden fordin tai tojotan? No joku humoristi sanoo että joo, mutta oikeastihan näin ei ole -autojen laadussa ei ole esimerkiksi ole enää sellaisia eroja kun oli vielä 70 - 90 luvulla. Kalliilla saa imagoa muttei välttämättä laatua. Sitten pitää selailla jotain katsastustilastoja ja etsiä merkkivikoja. Ja kuitenkin lopulta aika pitkälti päätökseen vaikuttanee muut seikat -auton käyttötarkoitus ja mukavuus vs. hinta. Mutta ketuttaako enemmän, jos yhtä usein joutuu korjauttamaan 50 tuhannen autoa kun 15 tonnin autoa?

      Joissain asioissa ja tarvikkeissa merkki ja malli on tae laadusta, koska esim. ammattilaiset kyseistä tarviketta/välinettä jokapäiväisessä työssä kovissa oloissa käyttävät. Joissain asioissa ei voi tietää millaisia pikkunippeleitä ja teknisiä ratkaisuja kokonaisuus sisältää, vaikka hinta on kova.

      Olen esim. ymmärtänyt, että boston whalerit ovat oivia ja turvallisia meriveneitä. Varmaankin jos minulla olisi ylimääräistä rahaa hirveästi, niin hankkisin sellaisen. Mutta koska ei ole, niin yhteysveneenä mökille toimii edullinen lasikuituvene.

      Jos lähtisin maailmalle purjehtimaan, ja jos olisi simona hilloa, niin purjevene olisi ehkä teetetty hiilikuidusta ja merialumiinista tai osittain titaanista. Niin että sillä voisi turvallisesti joutua karille, tai ajella pimeässä uppotukkiin, tai antaa venee makoilla kyljellään rannassa. Eikä se silti koskaan ruostuisi. Se olisi käsin tehty niin, ettei rakenteet myöskään missään merenkäynnissä koskaan väsyisi. Se kääntyisi itsestään aina oikeinpäin eikä uppoaisi vaikka olisi täynnä vettä. Se olisi tehty niin, että sillä voisi olla kelissä kuin kelissä eikä suurinkaan aalto upottaisi sitä. Jos tällainen ratkaisu maksaisi saman verran kun käytetty bavaria, niin veikkaan että Perailijatkin päätyisivät siihen. Mutta kun ei sellaisia ratkaisuja ole olemassa (normaalituloiselle ihmiselle), niin sitten pitää miettiä millä mennään, jos halutaan mennä.

      Itse en oikein vielä ole osannut itselleni selvittä millä välineellä (hinta-laatu-turvallisuus-mukavuus -suhde) itse lähtisin perhettä viemään muutamiksi vuosiksi merille. Enkä siksi osannut ratkaista täysin haluanko lopulta edes lähteä. Siksi näitä merielämää viettäneiden kokemuksia on mukava lukea ja niitä on mukava videopätkiltä seurata, silloinkin kun ne kertovat ihan muista kokemuksista kuin itse purjehtimisesta.

      • Se ainakin

        Isältä pojalle vene tulee muotoon prässätystä kuparinikkelilevystä. Ei ruostu, kohtalaisen helppoa hitsata, sitkeää, myrkkymaali itsessään eikä edes montaakaan kertaa kalliimpaa kuin Corten..


      • Merellä muuttuu....

        Peran purjehdusura oli esimerkki monelle matkapurjehtijalle sekä innoittavana että varottavana. Minua kummastuttaa se, että niin monet ovat tarttuneet toisarvoisiin asioihin kuten erilaisiin nippeleiden ongelmiin tai omatekoisen teräsveneen huonon hoidon seurauksiin - tai Peran henkilökohtaisiin ongelmiin (erilaisia ongelmia on varmaankin jokaisella). Pääasia kuitenkin on sen maailman kokeminen, jota normaaleilla turistimatkoilla ei voi kokea. Itsekin pallon kiertäneenä voin todeta, että illuusiot hyvästä matkaveneestä muuttuivat aika tavalla neljän vuoden aikana. Jos/kun lähden uudelleen maailman merille, teen sen mieluiten tukevalla teräsveneellä (joka on tunnetun venesuunnnittelijan piirtämä ja hyvämaineisen telakan valmiste ja on jo uutena hiekkapuhallettu ja maalattu epoksilla). Varmasti muutkin runkomateriaalit olisivat hyviä, mutta yleensä hinta ratkaisee. Matkapurjehduksessa tarvitaan myös käyttövaroja. Siksi veneen tulee olla kohtuuhintainen, mahdollisimman luja ja yksinkertainen. Mitä enemmän venessä on laitteita sitä enemmän on korjattavaa!
        Jos on epävarma halustaan lähteä maailman merille, haaveileminen kannattaa jättää kirjojen lukemiseen. Jos oikeasti haluaa lähteä, miksi ei lähtisi? Elämiskulut purjehtiessa pystyy pitämään pienempinä kuin kotona, mutta kannattaa myös miettiä elämää purjehdukselta palattua.


      • ddrone
        Merellä muuttuu.... kirjoitti:

        Peran purjehdusura oli esimerkki monelle matkapurjehtijalle sekä innoittavana että varottavana. Minua kummastuttaa se, että niin monet ovat tarttuneet toisarvoisiin asioihin kuten erilaisiin nippeleiden ongelmiin tai omatekoisen teräsveneen huonon hoidon seurauksiin - tai Peran henkilökohtaisiin ongelmiin (erilaisia ongelmia on varmaankin jokaisella). Pääasia kuitenkin on sen maailman kokeminen, jota normaaleilla turistimatkoilla ei voi kokea. Itsekin pallon kiertäneenä voin todeta, että illuusiot hyvästä matkaveneestä muuttuivat aika tavalla neljän vuoden aikana. Jos/kun lähden uudelleen maailman merille, teen sen mieluiten tukevalla teräsveneellä (joka on tunnetun venesuunnnittelijan piirtämä ja hyvämaineisen telakan valmiste ja on jo uutena hiekkapuhallettu ja maalattu epoksilla). Varmasti muutkin runkomateriaalit olisivat hyviä, mutta yleensä hinta ratkaisee. Matkapurjehduksessa tarvitaan myös käyttövaroja. Siksi veneen tulee olla kohtuuhintainen, mahdollisimman luja ja yksinkertainen. Mitä enemmän venessä on laitteita sitä enemmän on korjattavaa!
        Jos on epävarma halustaan lähteä maailman merille, haaveileminen kannattaa jättää kirjojen lukemiseen. Jos oikeasti haluaa lähteä, miksi ei lähtisi? Elämiskulut purjehtiessa pystyy pitämään pienempinä kuin kotona, mutta kannattaa myös miettiä elämää purjehdukselta palattua.

        kerrankin oli asia puhetta, ja pelkää asiaa... toiset tekee, toiset puhuu


    • Sivummalta seurannut

      Mitenkään väheksymättä P. Dunckerin saavutuksia veneenrakentajana ja matkapurjehtijana haluaisin kuitenkin muistuttaa, että hänen seikkailunsa kirjoitti kirjaksi muuan henkilö täällä Suomessa käyttäen pohjana Dunckerin lähettämiä viestejä, jotka olivat enimmäkseen kasettinauhoille puhuttua tarinaa.

      • Riku Duncker

        Älä nyt vittu jauha paskaa... Mistä keksit? Ihanko itte keksit? Vai vaimos ilman sladdii?


      • niin tai näinkin

        Se on pakko todeta, että kyseessä oli joka tapauksessa hyvin aikaansaava mies, jolla riitti sisua, rohkeutta ja kykyä toteuttaa unelmansa. Ei ihan jokapoika rakenna itselleen valtameripurtta. Ja sanotaan Merivuokosta mitä hyvänsä, niin todistetusti se purjehti melkoisia matkoja haasteellisissa oloissa ja selviytyi kaikesta takaisin kotisatamaansa. Sama koskee kippariansakin.

        Erityismaininta vielä P. Dunckerin ottamista valokuvista. Harvalla meistä on sellaisiin tarvittava visio ja viitseliäisyys. Itsekin olen yrittänyt ottaa hyviä purjehduskuvia, mutta kaiken vaivan ja tuskailun jälkeen lopputulos on ollut varsin vaatimaton, korkeintaan tyydyttävä tasoltaan. Duncker näki todella paljon vaivaa upeimpien kuviensa eteen, kuten Merivuokko purjehtimassa täysin purjein Antarktiksella jäävuorten lomassa, ja Biskajan myrskyn keskellä keulasta otetut kuvat.

        Mitä kirjojen tekstiin tulee, minulle ihan sama kuka tekstin on lopulta naputellut, sisältöhän se on olennaisin asia, ja se on kyllä ehtaa Dunckeria, ei kukaan käynyt herran puolesta niitä kokemuksia hankkimassa eikä edes muovannut niitä sanoiksi ja lauseiksi - itse Duncker sen on tehnyt. Vaikka joku olisikin naputellut tekstit puhtaaksi kasettinauhoilta, se on kuitenkin sanelijan teos. Yksi jos toinenkin käyttää sanelutekniikkaa ja sihteeri kirjaa ylös... kuitenkin esim. sihteerin naputteleman kirjeen alle tulee sanelijan nimi, ei sihteerin.


      • 17+3
        niin tai näinkin kirjoitti:

        Se on pakko todeta, että kyseessä oli joka tapauksessa hyvin aikaansaava mies, jolla riitti sisua, rohkeutta ja kykyä toteuttaa unelmansa. Ei ihan jokapoika rakenna itselleen valtameripurtta. Ja sanotaan Merivuokosta mitä hyvänsä, niin todistetusti se purjehti melkoisia matkoja haasteellisissa oloissa ja selviytyi kaikesta takaisin kotisatamaansa. Sama koskee kippariansakin.

        Erityismaininta vielä P. Dunckerin ottamista valokuvista. Harvalla meistä on sellaisiin tarvittava visio ja viitseliäisyys. Itsekin olen yrittänyt ottaa hyviä purjehduskuvia, mutta kaiken vaivan ja tuskailun jälkeen lopputulos on ollut varsin vaatimaton, korkeintaan tyydyttävä tasoltaan. Duncker näki todella paljon vaivaa upeimpien kuviensa eteen, kuten Merivuokko purjehtimassa täysin purjein Antarktiksella jäävuorten lomassa, ja Biskajan myrskyn keskellä keulasta otetut kuvat.

        Mitä kirjojen tekstiin tulee, minulle ihan sama kuka tekstin on lopulta naputellut, sisältöhän se on olennaisin asia, ja se on kyllä ehtaa Dunckeria, ei kukaan käynyt herran puolesta niitä kokemuksia hankkimassa eikä edes muovannut niitä sanoiksi ja lauseiksi - itse Duncker sen on tehnyt. Vaikka joku olisikin naputellut tekstit puhtaaksi kasettinauhoilta, se on kuitenkin sanelijan teos. Yksi jos toinenkin käyttää sanelutekniikkaa ja sihteeri kirjaa ylös... kuitenkin esim. sihteerin naputteleman kirjeen alle tulee sanelijan nimi, ei sihteerin.

        Luin juuri kirjan Merivuokko Amazonilla ja ainakin matkapurjehtijalle se on mielenkiintoinen ja viihdyttävä kirja. Kyllä Dunkkeri itsekin kirjoitti ja lähetteli diskettejä postissa kunnes läppäri varastettiin, mutta taisi sitten myöhemmin hankkia uuden.


    • RIKU PURKI

      minkä Pera rakensi, sen lapsenlapsi purki, nyt ongelmajätettä.

      • sdfg

        Höpsis.

        Teräs ei muutu ongelmajätteeksi, se menee aina uudestaan masuuniin, ja joku rakentaa siitä taas veneen.
        Muoviveneet taas sitä vastoin ovat vanhana ongelmajätettä.


    • ruostekasa

      makaa järvenpohjassa, kenellä on vastuu sen toimittamisesta romukauppaan?

      • kärryiltä pudonnut

        Onko Merivuokko siis uponnut vai mistä on kyse?

        Aikahan sen ruostekasan toki syö, muualla maailmassa siitä voisi syntyä vaikka sukelluskohde, mutta tokkopa saimaalla alkaa koralli kasvaa... Ongelmajätettä teräs ei ole koskaan, ruosteisena korkeintaan näköhaitta.


      • RuosteMasa
        kärryiltä pudonnut kirjoitti:

        Onko Merivuokko siis uponnut vai mistä on kyse?

        Aikahan sen ruostekasan toki syö, muualla maailmassa siitä voisi syntyä vaikka sukelluskohde, mutta tokkopa saimaalla alkaa koralli kasvaa... Ongelmajätettä teräs ei ole koskaan, ruosteisena korkeintaan näköhaitta.

        Pertti alkoi eläessään korjaamaan nuoremmanpolven kanssa venettä, eikä se ilmeisesti mennyt ihan odotetusti. En tiedä onko uponnut, mutta taitaa olla pahasti vaiheessa se projekti. Toivottavasti olemme väärässä ja veneen kunnostus on loppu suoralla.

        Ken tietää niin kertois meille sen.


      • terästystä
        RuosteMasa kirjoitti:

        Pertti alkoi eläessään korjaamaan nuoremmanpolven kanssa venettä, eikä se ilmeisesti mennyt ihan odotetusti. En tiedä onko uponnut, mutta taitaa olla pahasti vaiheessa se projekti. Toivottavasti olemme väärässä ja veneen kunnostus on loppu suoralla.

        Ken tietää niin kertois meille sen.

        Ois kai Peran pitänyt aloittaa kunnostus aiemmin, että olisi ehtinyt itse saattaa sen loppuunkin, ilman muuta olisi saanut sen vielä hyvään kuntoon. Ongelma on nyt, että vene on Saimaalla yksinään ja ainoa mahdollinen kunnostaja - veneen perijä - ei itse asu siellä, eikä hänen mahdollisuutensa kunnostustyöhön ole muutenkaan ihan optimaaliset (ei rahaa, ei autoa liikkumiseen ja tarvittavien osien ja materiaalien kuskaamiseen jne). Joku itserakentaja voisi olla hyvinkin kiinnostunut. Jos on jonkin verran rahaa (ei teräsveneen kunnostus vie mahdottomia), aikaa ja osaamista, siitä voisi saada vielä kohtuullisella vaivalla kelpo purren vaikka pallonympäripurjehdukseen, mutta valitettavasti aika käy vähiin ja ruoste valtaa alaa...


      • Anonyymi
        RuosteMasa kirjoitti:

        Pertti alkoi eläessään korjaamaan nuoremmanpolven kanssa venettä, eikä se ilmeisesti mennyt ihan odotetusti. En tiedä onko uponnut, mutta taitaa olla pahasti vaiheessa se projekti. Toivottavasti olemme väärässä ja veneen kunnostus on loppu suoralla.

        Ken tietää niin kertois meille sen.

        Kuinka loppu on suoralla, en tiedä. Toivottavasti Merivuokon kunnostus kuitenkin on loppusuoralla.


    • Matti Lappalainen

      Kiitos jiippi2 kommentista, joo kyllä Pertti oli rautaa, monellakin lailla. Rauha hänen muistolleen. Muuten lisää hauskoja purjehdusmatkailutarinoita, faktaa, voi katsoa osoitteesta:
      www.snoopy.fi

    • kalle

      Pera oli purjehtija vailla vertaa.
      Puhutte mitä vaan.
      Kokeilkaa itse vellihousut.
      Helppoa on aina moittia, vaan monestako teistä olis ollut vastaavan.?
      Ilmoittautukaa tänne vaan reilusti.

    • sy Snoopy

      En nyt jaksanut lukea koko ketjua, mutta uskon että useimmat kirjoitukset olivat Pertille myönteisiä ja yhdyn niihin. Niuhottajat jääkööt omaan arvoonsa. Pertti teki kuitenkin laaja-alaisesti ajatellen purjehduksessa ehkä suuremman urotyön kuin kukaan muu suomalainen on tehnyt. Ehdotin Venelehdessä aikoinaan, että Merivuokko museoitaisiin ja rahat siihen kerättäisiin yhteisellä kolehdilla Venelehden myötävaikutuksella. Se ei ottanut tulta, mutta vielä ei ole myöhäistä. Ei siihen monta euroa per purjehtija tarvita. Esim. Kotkan merimuseo voi järjestää tilat ja jos ymmärtävät yhtään myös bisnestä tarttuvat toimeen. www.snoopy.fi

      • museohanke jäissä?

        Ajatus Merivuokon saamisesta (=kunnostamisesta) merimuseoon olisi kannatettava ajatus. Se oli monella tavalla ainutlaatuinen matkapurjehdusharrastuksen esimerkki. Merivuokko oli ensimmäinen suomalaisvene joka purjehti Antarktikselle jne. Se oli purjehdusintoisen kaverin itse suunnittelema ja rakentama vene, jolla hän toteutti haaveitaan. Osasi ja uskalsi.

        Missä tilassa Merivuokko nyt mahtaa olla? Peran eläessä viimeisiä vuosiaan Merivuokko oli kunnostusprojektin purkuvaiheessa poikansa ollessa oppipoikana. Projekti taisi sammua purkamisvaiheeseen? Kumma ettei Vene-lehti, joka aikanaan hyötyi Peran Merivuokko-jutuista, ole osoittanut minkäänlaista kiinnostusta Merivuokon kohtaloon.


    • Kirjoja
      • Kalle

        Mulla on kaikki Peran kirjat ja DVD:t. Hyvä niin.
        Ekan kirjan Merivuokko,jonka olin jo lukenut sain 6 vuoden metsästyksen jälkeen itselleni. En voi luopua niistä mistään hintaan. Valitan.
        Huutonetistä sain. Etsi netistä kirjojen nimillä, vaan tää eka kirja on kiven takana.
        Kerran löysin sen joltain ulkomaalaiselta sivulta vaan en tohtinut tilata.

        T Kalle


      • Kalle 1

        Mulla on kaikki kirjat ja 'videot'. Mutta sulla ei ole rahaa jolla ostaisit ne.
        En voi luopua niistä valitettavasti. Viedeot voisin kopioida, ehkä. En niillä rahaa tekisi vaan kun kiinnostusta on eikä uusia saa niin silleen. Olin silloin aikoinaan yhteydessä Peran kanssa. Ja jos oikein katsoo, näkee ihmisen omine heikkouksineekin, mutta ihmisen ja tarinoiden kertojan jolla oli myös tietoa kohteistaan. Laituripurjehtijat jääköön.


      • kalle 1

        Tarjoa. Tuskin kuitenkaan myyn.
        Ne ovat niin rakkaita etten voi luopua. Semmoista rahaa ei voi tarjota. kirjoista.
        Ei edes Peran. Kuitenkin olis kiva tietää hinta. Mulla on kaikki kirjat ja 'videot' dvd:llä.


    • Kalle

      Niin ne muut ostin suoraan Peralta paistsi Merivuokon kaksi pistettä kaupasta.
      Hyviä ovat. Lukenut useampaankin kertaan, Nautiskellut rehellisestä kerronnasta.
      Hän oli perehtynyt elinympäristöihin ja historiaan. Ehkä vaikuttavin oli purjehdus Antarktikselle. Tosi hyvä 'video'.
      Siinä saavutettavaa laituripurjehtijoille.

      t Kalle

    • Peran fani

      Hyvä että täällä on muutama Peran puolestapuhuja. Olen Peran kirjat lukenut kannesta kanteen useampaan kertaan ja ainakin minä nostan hänelle hattua. Hän teki historiaa, vaikka oli hänessä hieman negatiivistakin.

    • uusi ilmotus
    • j-p

      Joku kirjoitti sitä juoppo Peraksi ja heti poistettiin viesti, vaikka ukko itse kuvannut juomisiaan kirjoissaan. Surkea vene ja kelvottomat veneilytaidot alkuun eli hyvä malli kellekään. Tuurilla selvisi hengissä itse ja suku siinä kyydissä.

    • 18+19

      Ei selvinnyt hengissä, etkä sinäkään selviä!
      Kuten toinen täysillä elänyt suomainen suurmies runoili:

      "Kas elämä se kaikkein vaikeinta lie
      Sen kun hyvin teet se kaiken aikasi vie
      Jos nyt haluat täysillä päästellä
      Voit kenties elämäsi säästellä
      Jee jee
      Mut edes niin et sitä tee

      Voit reilusti heilua svengissä
      Et elämästä selviä hengissä"

      Peran muistoa kunnioittaen!

      • M.Y.

        Suurmies; suhteellisuudentaju?


      • 3+19
        M.Y. kirjoitti:

        Suurmies; suhteellisuudentaju?

        Mistä näitä nihilistejä oikein sikiää, ja purjehduspalstalle - luulisi meren opettavan avarakatseisuutta.

        Juice oli aikamme Leinon Eikka - suuri kultturipersoona!

        Levätköön hänkin rauhassa


    • R.I.P.

      Melkoinen seikkailija se oli, mutta ei mikään jalustalle nostettava purjehtija. Mutta viis siitä, mikä ihmeen pakko on jatkuvasti ruotia sen enempää edesmenneen juomisia tai saavutuksia?

      • Reinno F

        Kunnioitan suuresti Peran elämäntyötä. Jos viinan (tai punkun!) käyttö otetaan pääasialliseksi mittapuuksi häneen saavutuksensa arvioinnissa, niin pieleen mennään pahasti. Saarikoski, Leino, Sibelius la lukuisat muut kääntyisivät haudassaan......


    • kapteeni napero

      Itse ihailen suuresti Pertti Dunckerin hulvatonta anarkoseiloriasennetta, juuri se kuvia kunnioittamaton tee-se-itse meininki oli erittäin inspiroivaa. On kenties oltava erikoinen persoona että kykenee tekemään erikoisia tekoja. Mutta jotenkin voisi muotoilla asian niin että ne tajuaa jotka tajuaa.
      Perakin joutui välillä painimaan viinapirun kanssa, niin kai moni muukin. Eikä hän itseään täydelliseksi väittänyt, kirjojen perusteella. Itse arvostan rehellisyyttä, kyllä ne mokat, epäilykset ja hairahdukset saavat kirjoissa tilaa. Silti, Peran saavutukset suomalaisen matkapurjehduksen saralla ovat mielestäni omaa luokkaansa.

    • VIELÄ SAATTE kärsiä"
    • niilo2

      Hieno homma että Riku on saanut homman käyntiin. Kaikkea hyvää ja tsemppiä hänelle. Ei kannata miettiä isoisän saappaiden kokoa vaan puskea omana itsenään legendaarinen vene takaisin henkiin. Ihan sympatiasta Merivuokkoa kohtaan voisin viedä Östersundomiin joitain itselle tarpeettomia mutta Rikulle tarpeellisia tarveaineita.

      • Lycka till!

        Hurja projekti jäbällä! Merivuokkohan oli uponnut jostain syystä...

        Jonkinlainen tukiyhdistys olisi paikallaan?


      • Anonyymi

        Pari bissee


      • Anonyymi

        Veitkö jotain nasseita Rikulle Östersundomiin? Mikä malli projektissa oli silloin? Entäs nyt? Kaikessa hiljaisuudessa kunnostettu ja seilaa jo jossain lämmössä?


    • hyvää luetttavaa

      Lauri G Aliisallaan on jatkanut Peran hienoa merielämän dokumentointia Vene-lehdessä. Vain kirjat puuttuvat toistaiseksi, toivottavasti kirjoittelee joskus.

      Yksi hyvä artikkeli on pallonkierto ja laitteiden kestävyys 16 vuotisen purjehdukden aikana, taisi olla 2011 eka lehti. Siinähän hieman lytätään nykytekniikkaan ja kuinka metallit ovat huonoja.

      Lauri taisi olla aikamoinen hengenheimolainen Peralle, viihtyivät hyvin ainakin Peran kirjojen mukaan keskenään. Lauri taisi tulla Ausseista talvenvietton Alisalla Isla de MamaLLE eli Äitsaarelle Saimaalla.

    • Luettu on

      Positiivinen, hyvä kirjoittaja. Hauskoja juttuja joita mielellään luki. Nittä ei pidä likea aina sana sanasta vaan ymmärtää hyvän tuotoksen päälle.
      EIHYVÄÄ KIRJAA ILMAN FIKTIOTA.

    • Opettajakoho

      Kaiken kun tiedä , niin toivon, että Riku joskus saa Merivuokon takaisin "langoille"
      Kaikkea good.......

      • Anonyymi

        Nyt elettäessä vuotta 2021 onko Merivuokko saatu langoille?


    • Anonyymi

      Kaikki on katoavaista, uusi sukupolvi ei edes tiedä ja pitääkö edes tietää kuka oli Pertti Duncker.
      Tunsin hänet vähän, mutta sen verran, että voin hänestä puhua. Hänen persoona oli aika raskas ja osittain luoltaansa hylkivä, mutta kuitenkin hyvin vahva.
      Kuka muuten kukaan voi sanoa, että kun lähden maailmalle purjeveneellä. Palaan kuuden vuoden kuluttua.
      Meistä jokainen voi lähteä, mutta jos matkalla pitää olla kuusi vuotta, Se ei onnistu.

      Suurin ongelma oli Pertin pois lähtö läheisille, ei meille.

      Kaarelasta tulee kovat kundit.

    • Anonyymi

      Kukapa nyt enää Schilditäkään muistaa. Välimeren ja Niilin valloitus sodan jälkeen pumpulipurjeilla. Nyt mennään pallon ympäri pysähtymättä lasikuitulipokkailla. Ajat muuttuu, sankari on vaikea kenenkään enää olla - kasvoi näkkiä pohjassa tai ei. Dunckerin ansio oli kuitenkin siinä, että näytti pers aukiselle duunarille mahdolliseksi sen, mikä oli ennen maan yläluokalle varattu.

      • Anonyymi

        Kaipa Rikullakin on nykyisin varma ja luotettava 2000-luvun Bava, jolla ajetaan saaristossa koneella laiturista laituriin.


      • Anonyymi

        MInä muistan, veneensä on esillä Turussa, tosin minusta epäonnistuneesti esiin laitettuna, vain yläosa yleisön nähtävillä, miksi noin aneeminen esiinlaitto kaiken kalliin entisöinnin jälkeen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MInä muistan, veneensä on esillä Turussa, tosin minusta epäonnistuneesti esiin laitettuna, vain yläosa yleisön nähtävillä, miksi noin aneeminen esiinlaitto kaiken kalliin entisöinnin jälkeen?

        Muistat mistä, ja missä muistat sen olevan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistat mistä, ja missä muistat sen olevan?

        Se onkin se Schildtin vene joka on esillä Turussa tekovedessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se onkin se Schildtin vene joka on esillä Turussa tekovedessä.

        Niinpä se on edelleen ja minä nääs vastasin 1.5.21 klo 00:17 jonkun tällä sivulla esittämään kysymykseen että "kukapa enää Schiltin venettäkään muistaisi"...


      • Anonyymi

        Minä muistan, mutta kuka muistaa näitä tusinoittain maapalloa kiertäviä urheilusuorittajia.


    • Anonyymi

      Onko kenelläkään tietoa Merivuokosta, mikä on tilanne?

    • Anonyymi

      Onko kenelläkään tietoa mikä on Merivuokon tilanne nykyisin?

    • Anonyymi

      Tuskin edennyt remontti, mutta tuskin on metallisulattamoon myöskään päätynyt.

      Enempi olis arvoa ja museomeininkiä jos olisivat vaan nykäisseet huonokuntoisena mutta purkamattomana kuiville aikoinaan.

      Mutta yritys hyvä 10, että aloittaa ja yrittää. Työmäärä vaan niin järjetön, ja täysin purettu vanha vene on herkästi masentavampi projekti kuin samaan pisteeseen rakennettu uusi joka keskeneräinen.

    • Anonyymi

      Missäpäin Merivuokko nykyisin on?

    • Anonyymi

      Oli Pertti kyllä hilpeä kertoja ja hyvin heitti herjaa.
      Merivuokko olisi kiva nähdä ja kuvata.
      Kaikki kirjat on luettu.

      • Anonyymi

        Ei taida olla oikein kuvauskunnossa.


    • Anonyymi

      Sunnuntaipurjehtijat ja muu pikkurilli porukka ulisemassa. Teistä ei ikinä olisi merelle, toisin kuin Dunckerista.

    • Anonyymi

      Niin, kovat kundit tulee Kaarelasta ei mistään Larusta....

    • Anonyymi

      Innoitti esimerkillään. Toi elitistiseksi ja suuren budjetin hommaksi mielletyn isojen merien matkapurjehduksen tavallisten ihmisten tasolle. Murti myytin. Kirjoitti inspiroivia artikkeleita sekä kirjoja

      • Anonyymi

        No, moniko on innostunut noudattamaan esimerkkiä..?
        En ole sittemmin kuullut tai lukenut ensimmäisestäkään joka olisi rakentanut itse purjeveneen ja kiertänyt sillä sitten maapalloa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, moniko on innostunut noudattamaan esimerkkiä..?
        En ole sittemmin kuullut tai lukenut ensimmäisestäkään joka olisi rakentanut itse purjeveneen ja kiertänyt sillä sitten maapalloa...

        No Karibian kierroksia ja Kanarialla sekä Välimerellä pyörimistä harrastanut sen jälkeen tosikin moni itse tehdyllä veneellä. Ja ei se itsetehty vene ollut se esimerkin pointti eikö edes pallonkierto, vaan että tavallinen ihminen voi lähteä reissuun matalalla budjetilla. Sitä esimerkkiä on seurannut monet ja moni on sanonut että Pertin reissut rohkaisi lähtemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No Karibian kierroksia ja Kanarialla sekä Välimerellä pyörimistä harrastanut sen jälkeen tosikin moni itse tehdyllä veneellä. Ja ei se itsetehty vene ollut se esimerkin pointti eikö edes pallonkierto, vaan että tavallinen ihminen voi lähteä reissuun matalalla budjetilla. Sitä esimerkkiä on seurannut monet ja moni on sanonut että Pertin reissut rohkaisi lähtemään.

        Moniko tarkoittamistasi on itse rakentanut veneensä jokseenkin alusta loppuun, siitä myös on kyse?
        Vasta sitten voidaan puhua tosissaan matalasta budjetista kun tehdään se kippo itse...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moniko tarkoittamistasi on itse rakentanut veneensä jokseenkin alusta loppuun, siitä myös on kyse?
        Vasta sitten voidaan puhua tosissaan matalasta budjetista kun tehdään se kippo itse...

        No eipä se taida edulliseksi tulla veneen rakennus, jollei saa työpaikalta materiaalia. Mutta on niitä ollut useita minunkin tietämiä, jotka ihan tekivät kokonaan veneen reissua varten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eipä se taida edulliseksi tulla veneen rakennus, jollei saa työpaikalta materiaalia. Mutta on niitä ollut useita minunkin tietämiä, jotka ihan tekivät kokonaan veneen reissua varten.

        Kerropa tarkemmin ja muista että nyt puhutaan purjeveneistä joilla veneentekijä on tehnyt pitkiä matkoja. Tiedän minäkin joitakin jotka ovat peltilaatikkomoottoriveneen väsänneet ja niillä vesillämme ja liikkuneet mutta ehkä emme rinnasta noita aivan D:n matkoihin, hän taisi sentään Antarktiksellakin poiketa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moniko tarkoittamistasi on itse rakentanut veneensä jokseenkin alusta loppuun, siitä myös on kyse?
        Vasta sitten voidaan puhua tosissaan matalasta budjetista kun tehdään se kippo itse...

        Sainoisin, että varmasti on edullisempi hankkia käytetty, kuin itse rakentaa uusi matkavene, vaikka joutuisi uusimaan varustelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sainoisin, että varmasti on edullisempi hankkia käytetty, kuin itse rakentaa uusi matkavene, vaikka joutuisi uusimaan varustelua.

        Tee kuten parhaaksi näet!
        Itse asiassa sivun aiheena ei edes ole veneen hinta...


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1479
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1378
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1350
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1304
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe