Maistuuko päiväunet?

Iltapäivällä mukava asento ja tunnin torkut.
Mmmm.

23

713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laritsa M

      Kun jäin eläkkeelle, on siesta käynyt mahdolliseksi. Vietän sitä joka päivä.

    • huopatossutehdas

      On taitaneet palstalaiset jäädä oikein pitkille päiväunille kun on näin hiljaista.Vai jouluvalmistelujako tekemässä.

      • tossun alla

        Mitä vielä , ei tässä joulusta mitää stressiä.Ei vaan keksi mitään sanottavaa, teehän sinä vaihteeksi repäisevä aloitus!


    • Jatta

      päivätorkut pitää ottaa, jos vain on mahdollisuus.
      En vain tiedä, kun on joka päivälle jotakin ollut pitkän aikaa, että on jäänyt väliin.

      Sitten, jos yrittää vähän edes torkahtaa, niin takuulla tuo kännykkä alkaa soittaa Nokian tunnussävelmää.
      Joskus laitan sen äänettömälle vähäksi aikaa.

      Yritän muistaa elämän ohjeen:"Liiku paljon, nuku hyvin ja syö hyvin".

      • Atolfia

        mutta on sama ongelma kuin Jatalla, ei ehdi nukkumaan. Aina on jotain menoa tai tekemistä. Jos vain tulee tilaisuus pötkähtää hetkeksi peiton alle päivällä, uni kyllä maistuu ja jälkeenpäin on tosi virkeä olo.


      • Merita
        Atolfia kirjoitti:

        mutta on sama ongelma kuin Jatalla, ei ehdi nukkumaan. Aina on jotain menoa tai tekemistä. Jos vain tulee tilaisuus pötkähtää hetkeksi peiton alle päivällä, uni kyllä maistuu ja jälkeenpäin on tosi virkeä olo.

        Kävin niemen nokassa asustavan 77v miehen luona vähän niinkuin joulutervehdyksellä. Saa särpimensä vedestä ja riistasta, ei kuulema maksa paljon. Kun kerran varakkuutta on vaikka toisille jakaa, kertyyhän siinä pankkitili.

        Kysyin näitä nukkumisasioita kun mökki ei niin tiivisrakenteinen ole. Kertoi, ottavat ettonet pipo päässä muurin kyljessä. Kylmänä aikana on huopatossut jalassa, karvahattu tai pipo päässä öisin. Sänky on muurin kyljessä, jota lämmittää joka päivä. Kissa nukkuu pankolla, mies ja sussu kuorsaavat muurin kyljessä. Tosi on, lämpömittari hipoo 10 astetta aamuisin.

        On siinä romantiikka elämässä, aamuisin pitää arpoa kumpi lähtee mökin lämmitykseen ja kumpi laittaa puuhellaan tulet kahvinkeittoa varten.
        Pari näytti hyvin tyytyväiseltä ja onnelliselta.
        TV ja puhelin hoitavat yhteyden ulkomaailmaan. Pyykkikone taloudessa on ja sauna suihkuineen mökin yhteydessä.

        Ajattelin, tätä pariskuntaa ei stressi vaivaa, parasta että on tyytyväinen elämäänsä.


    • Fanni

      Lapsuuden ja nuoruuden opetukset maaseudulla olivat pikemminkin: Laiskat päivällä makaavat, kuten eräs Tyyne, jolla oli kolme pientä lasta. Keuhkotauti vei hänet kolmessa vuodessa.
      Jotain jäännettä menneisyyden opetuksista on minunkin geeneissäni ja hitaus pitkälleen menossa, johon tosin olisi pakote kostuttavien silmätippojen tiputtaminen. En saa itsestäni irti mennä kesken kaiken vuoteeseen. Nyhjään, luen ja lorvin, joskus torkunkin TV:n ääressä.
      Viime viikkoina olen ponnekkaasti nukkunut jopa 8-9 tunnin öitä. Ihmettelen itsekin. Tänään olin pitkän yön jälkeen hyvin topakkaa. Kutsuimme mökkinaapurit päiväkahville kerrankin talvella.
      Vielä illalla oli lähtö virkkuna miniän johtamaan konserttiin. Kun nyt tunnin kuluttua uinahdan kuin pikkulapsi, tietää se sitä, että nousen klo 8 aikaisintaan.
      Nyt on sellainen kausi. Huonompiakin on.
      Koska uni ei maita päivällä, minun on nukuttava pitkiä öitä. Tämän viimeksimainitun olen opettelemalla opetellut ja tällä hetkellä se onnistuu. Mielestäni se on melkein yliluonnollista. Haluaisin pitää lopun elämääni pitkät yöunet. Ellei se pidemmän päälle suju, on turvauduttava virkistäviin päivänokosiin.

      • Satu*

        Päiväunet ovat outo juttu minulle,
        mutta pitkistä yöunista nautin.


    • Minä kuuluin niihin ihmisin, jotka eivät työtä pelänneet.
      Opettelin pikatorkun taidon.
      Se kestää vain 5-10 minuuttia.
      Sen aikana vaivutaan syvimpään mahdolliseen unitilaan.
      Sen voi ottaa pöydän ääressä tai vaikka seisten seinään nojaten.
      Ja tietysti matkalla autossa parkkipaikalla tai tien vieressä. Ei tietysti koskaan ajaessa. Jotkut ovat tosin yrittäneet, mutta huonoin tuloksin.
      Torkahduksen jälkeen olo on kuin uudella ihmisellä.
      Taito ei ole unohtunut, mutta torkun aika ehkä vähän pidentynyt.

      • Siis yli kuuskymppisenä muu perhe naureskeli usein hänen taitoaan istuessaan {myös kokoukissaan} vähäksi aikaa nukahtaa,
        ja sitten virkistäytyneenä taas osallistua keskusteluun.
        Hänen ei tarvinnut edes nojata mihinkään.

        Kyllä pitkään joutuisin harjoittelemaan ja
        tuskin oppisin sittenkään.


      • taito

        Kadehdittavaa. Äidillä oli tuo torkahtamisen taito. Hän otti päivittäin 5- 15 min torkut ja heräsi taas virkeänä.
        Valitettavasti kyky ei ole periytynyt. Päivätorkut otan jos olen kotona puolen päivän jälkeen ja muuten ehdin. Tosin vähän pitemmät 30 min – 1 h. Työelämässä ollessani otin aina viikonloppuna kunnon nokoset ruoan jälkeen, se auttoi jaksamaan viikon aikaiset aamut ja pitkät päivät.


      • Hintriika*
        taito kirjoitti:

        Kadehdittavaa. Äidillä oli tuo torkahtamisen taito. Hän otti päivittäin 5- 15 min torkut ja heräsi taas virkeänä.
        Valitettavasti kyky ei ole periytynyt. Päivätorkut otan jos olen kotona puolen päivän jälkeen ja muuten ehdin. Tosin vähän pitemmät 30 min – 1 h. Työelämässä ollessani otin aina viikonloppuna kunnon nokoset ruoan jälkeen, se auttoi jaksamaan viikon aikaiset aamut ja pitkät päivät.

        Miten nuo geenit heittelevätkään! Monessa asiassa olen "isäni tyttö", mutta tuota muutaman minuutin tirsanottokykyä en ole perinyt.

        Jos minä rupean tirsailemaan päivällä, niin en kyllä tuntia lyhyemmillä nokosilla selviä. Siksi monesti sinnittelen, kunnes väsy menee ohi. Ruuan jälkeen paikalleen jääminen voi olla kohtalokasta! Jos istun tässä koneen ääressä ja sänky on 1½ metrin päässä, niin...

        Nuorempana ei tullut mieleenkään, että pitäisi kesken päivän ruveta nukkumaan!


      • Atolfia
        taito kirjoitti:

        Kadehdittavaa. Äidillä oli tuo torkahtamisen taito. Hän otti päivittäin 5- 15 min torkut ja heräsi taas virkeänä.
        Valitettavasti kyky ei ole periytynyt. Päivätorkut otan jos olen kotona puolen päivän jälkeen ja muuten ehdin. Tosin vähän pitemmät 30 min – 1 h. Työelämässä ollessani otin aina viikonloppuna kunnon nokoset ruoan jälkeen, se auttoi jaksamaan viikon aikaiset aamut ja pitkät päivät.

        nuorimmaiseni oli vielä pieni, alle kouluikäinen.
        Olin hänen kanssaan kotona, enkä vielä lähtenyt työelämään lasten jälkeen.

        Pyysin aina pienokaiseltani. että anna minun torkahtaa 5 min. Hän antoi ja minä nukahdin siihen aikaan helposti. Kun 5 min. oli kulunut, hän taputti minua poskelle ja sanoi nyt on aika herätä, 5 min. meni jo.

        Lyhyeksi se aina jäi, mutta kyllä sekin piristi.


    • kerttu-elma

      Nytkin menen päiväunille kuin melkein joka päivä!!

    • Ettonet, tirsat, nokkaunet, nokoset, torkut - rakkaalla lapsella on monta nimeä.
      Minäkään en normaalisti osaa päivällä nukkua, kipeänä ja matkaväsymyksestä ovat päikkärit kylläkin välttämättömyys. Pitkät, katkeamattomat yöunet ovat oikein siunaus ihmiselle, tiedän senkin, mitä on pyöriä unta odotellen ja herätyskellon soimista jännittäen .
      Olen illantorkku ja aamunvirkku, nyt pimeänä vuodenaikana aamullakin nukuttaa pitempään.

      Lyhyet päivänokoset on todettu hyvin terveellisiksi, ja jossain vaiheessa esitettiin työpaikoillekin päiväunimahdollisuutta.

    • ennen sanottiin

      kun köllähdettiin levolle syönnin jälkeen.sitten jaksoi taas.

    • Sorruin eilen ottamaan iltapäivällä nokoset, seurauksen avalvoi eilen illalla miltei klo 01 saakka. Keitin kahvit ja senjälkeen uni tuli silmään. Nyt on päivä pilalla kun herääminen tapahtui vasta klo 9.
      Joskus on päinvastainen vaikutus, päivä nokoset ei vaikuta unensaantiin illalla. Ilmeisesti ikä vaikutusta.

      • En ole vielä oppinut niitä ottamaan,mutta onhan tässä vielä aikaa,kun ikää kertyy..Illalla kyllä ,jos katson TV:tä ,voin nukahtaa..Kirjaa jos alan illalla lukea ,voi aamu valjeta,en malta lopettaa.


    • Nukuin viime yönäkin vain pari tuntia.
      Heräsin 01.15 eikä uni tullut, keitin aamukahvit kolmen aikoihin aamuyöllä, siitä tämä päivä taas alkoi. Nyt maistuis päiväunet, mutta valvottaa sitten taas seuraavan yön, joten tässä touhutessa se unikin unohtuu, päivälläkin.

      Olen keteellinen heille jotka osaavat nukkua päivällä. Sitä en koskaan ole oppinut ja joskus tämä unettomien öiden kausi kyllä tullessaan voisi tuoda päivätorkut tilalle.

      • niin erilaisia. Minä yleensä menen nukkumaan siinä yhden aikaan yöllä ja herään kuin nakutettu klo 5.15..pirteenä..Siitä se päivä lähtee..Menen sättiin katsomaan ,onko joku herännyt ja keittelen kahvit..


      • Atolfia
        irkku-37 kirjoitti:

        niin erilaisia. Minä yleensä menen nukkumaan siinä yhden aikaan yöllä ja herään kuin nakutettu klo 5.15..pirteenä..Siitä se päivä lähtee..Menen sättiin katsomaan ,onko joku herännyt ja keittelen kahvit..

        nykyään menee. Luen tuonne 12.30 saakka ja yritän sitten saada unenpäästä kiinni.Joskus se onnistuu nopeastikin, joskus taas pitää odotella. Herään melkein poikkeuksetta 5:n jälkeen, mutta yritän aina nukkua hieman lisää. Noin lyhyt unimäärä ei minulle oikein riitä. 7 tuntia pitäisi ainakin nukkua, jotta olisin virkeä koko päivän.


    • Liisis

      miehelleni nimittäin.
      Ketterä poika, ramppaa ulkona aamuisin ja päivisin usean kerran. Lounaan jälkeen kuin nakutettu sängyssä pitkällään huokumassa.
      Iltaisin yks' korahdus klo 22 ja aamulla ylös kohta klo 4 tietämissä.
      Lukee lehden niin tarkkaan, että oltuamme 10 v. aviossa, kysäisin, joko piankin tekee väitöskirjan aiheesta.
      Vaatimaton luonne. Eihän hän.

      Minulle päiväunet eivät maita. Äiti kasvatti ahkeruuteen. On jotakin häärittävä vaikka silmänlumeeksi. Muuten tuntee itsensä luuseriksi. Ei ole helppoa.

    • Kornaaja

      Kornaatteko päivällä joulun aikaan ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      135
      3723
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      112
      1460
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1340
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1279
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1154
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1091
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1058
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1039
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1036
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      55
      970
    Aihe