lapsen "unnuttaminen"

samurai

hei!
Kysyisin, olisiko täällä asiasta jotain tietävää, joka voisi antaa neuvoa tähän jo ongelmaksi koituneeseen asiaan. Minulla 4-vuotias tyttö, joka nyt 3kk ajan unnuttanut melko usein (päivittäin, joskus useampaankin otteeseen). Olen lapselle koittanut puhua, että tätä touhua ei ole hyväksyttävää harrastaa muiden nähden, ja että oma huone olisi se asiallisin paikka tätä hommaa tehdä. No, tämä nyt kuitenkaan ei ole mennyt kovinkaan helposti, vaan tyttö jokapäivä päiväkodista hänet hakiessani on täydessä touhussa, kesken leikkien, muiden lasten ympäröimänä.Erittäin kiusallista. Hoitajat ovat ihmeissään, tuumasivat joillekkin lapsille tulevan ohimenevänä vaiheena, ja ettei asiaan sen koommin pidä puuttua. Mutta kun tämä asia nyt alkaa karkaamaan käsistä. Tyttöä kiusataan, ja tästä johtuen pelkään hänen syrjäytyvän muista lapsista. Monet illat olen koittanut puhua lapsen kanssa, mutta ei auta. Olen huomannut, että tämä unnuttaminen alkaa heti, jos tyttö yksin(paikassa kun paikassa), tylsyyttään jne...toisinaan kotona, kesken yhteisen pelin saattaa hän juosta huoneeseensa unnuttamaan...pakkomiellettäkö tämä on, vai jokohan pitäisi ottaa yhteyttä neuvolaan tms..? Onko kellään kokemusta tällaisesta? Aivan outo ja uusi asia minulle, ja monelle muulle, joille asiasta puhunut. Mikä auttaa???? Kiitos.

19

4725

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse sitä kuriin!!!!

Minä en ainakaan sulattaisi sitä, jos lapseni ryhmässä olisi sellainen joka rupee runkkaan kesken leikin, muiden lapsien ei pidä joutua sitä katsomaan, joten älä laita vahinkoa kiertämään ja pilaa muiden lasten kasvatusta!

• meillä kans

Sinä se oot hyvä puhumaan kasvatuksesta ,toivottavasti lapsistasi tulee yhteiskunnan helmiä kun olet itse noin SAATANAN FIKSU.Se ei ole runkkausta siinä mielessä kun aikuisilla,siis seksuaalisesti.Ei voi muuta sanoa ku että olet ITSE TÄYSI IDIOOTTI.

• sori sori
        meillä kans kirjoitti:

Sinä se oot hyvä puhumaan kasvatuksesta ,toivottavasti lapsistasi tulee yhteiskunnan helmiä kun olet itse noin SAATANAN FIKSU.Se ei ole runkkausta siinä mielessä kun aikuisilla,siis seksuaalisesti.Ei voi muuta sanoa ku että olet ITSE TÄYSI IDIOOTTI.

Masturbointia, tai unnutusta vai mitähän se nyt oli?

Sun lapset taitaa olla aikamoisia kiroilijoita kun oot itekin noin... Fiksu!

Niin sehän siis kuuluu osaksi kasvatusta tämä "unnuttaminen", siis ainakin tärkeä osa sitä!!!

Ja onhan se totta, että sukupuolielinten räpläys ei ole seksuaalista kun kyse on lapsesta! Olet aivan oikeassa!

• onkohan sulla

omia lapsia?

• yks kymysys!
        onkohan sulla kirjoitti:

omia lapsia?

Eikö unnuttaminen ole eri asia, kun esim. se että poika on saanut nakkinsa jöpöttämään ja esittelee sitä? Eikö unnuttaessa lapsi oikeen nauti siitä, se ei ole tahatonta leikkiä, vaan suorastaan nautinnollista, vai miten noi oikein menee, onko se että KOKEILEE vaan alapäätään, jo unnuttamista, vai liittyykö unnuttamiseen nautinnon tunteminen, se että se tuntuu hyvältä????

• pottapää
        sori sori kirjoitti:

Masturbointia, tai unnutusta vai mitähän se nyt oli?

Sun lapset taitaa olla aikamoisia kiroilijoita kun oot itekin noin... Fiksu!

Niin sehän siis kuuluu osaksi kasvatusta tämä "unnuttaminen", siis ainakin tärkeä osa sitä!!!

Ja onhan se totta, että sukupuolielinten räpläys ei ole seksuaalista kun kyse on lapsesta! Olet aivan oikeassa!

Luuletkos, ettet ole itse lapsena tehnyt ihan samoin? Sekös sut saa noin pois tolaltas? Vai ottiko vanhemmat kraivelista kiinni heti, kun näkivät, ja sulle jäi häpeänsekainen trauma siitä?
        Tämä toiminta (unnuttaminen vai mitä sanaa siitä nyt käytetäänkään) on TÄYSIN NORMAALIA ja KYLLÄ, se liittyy seksuaalisuuteenkin eli siihen, että kasvava lapsi on äkkiä huomannut sellaisen kivan jutun, josta tulee itselle hyvä olo. Ja se kestää aikansa, sitten kun lapsi on tarpeekseen kokeillut ja huomaa, että jesh täähän toimii. Sitten se räpläys jää unholaan pitkiksi ajoiksi.
        Joskus siihen kylläkin voi liittyä esim. turvattomuuden tuntoja ja pelkotilojen laukaisua. Kannattaisi ehkä yhäkin puhuttaa lasta, jos hänen mieltään painaa jokin asia. Apua hakisin vasta kun unnuttaminen alkaa olla todella pitkään kestänyttä, ei muutama kuukausi vielä ole niin pitkä aika.

• lapsena.....
        pottapää kirjoitti:

Luuletkos, ettet ole itse lapsena tehnyt ihan samoin? Sekös sut saa noin pois tolaltas? Vai ottiko vanhemmat kraivelista kiinni heti, kun näkivät, ja sulle jäi häpeänsekainen trauma siitä?
        Tämä toiminta (unnuttaminen vai mitä sanaa siitä nyt käytetäänkään) on TÄYSIN NORMAALIA ja KYLLÄ, se liittyy seksuaalisuuteenkin eli siihen, että kasvava lapsi on äkkiä huomannut sellaisen kivan jutun, josta tulee itselle hyvä olo. Ja se kestää aikansa, sitten kun lapsi on tarpeekseen kokeillut ja huomaa, että jesh täähän toimii. Sitten se räpläys jää unholaan pitkiksi ajoiksi.
        Joskus siihen kylläkin voi liittyä esim. turvattomuuden tuntoja ja pelkotilojen laukaisua. Kannattaisi ehkä yhäkin puhuttaa lasta, jos hänen mieltään painaa jokin asia. Apua hakisin vasta kun unnuttaminen alkaa olla todella pitkään kestänyttä, ei muutama kuukausi vielä ole niin pitkä aika.

Murrosiässä vasta, et ei ole tarvinnu raiveleihinkaan koskea! Mut niin kuin jo laitoin että se kuuluu nykyään kasvatukseen, siihen opetetaan, vanhemmillani oli semmonen pikku virhe, etteivät he huomanneet minua siihen opettaa, ja olen sen kyllä ihan itse vanhempana sitten oppinut, silloin kun sen aika on ollut, NO PROBLEM!

No niin, eli liittyihän se sittenkin seksuaalisuuteen...

EN OLE väittänyt myöskään etteikö se ole normaalia, sitä ei nyt kuitenkaan edelleenkään pidä muiden lasten joutua katsomaan!!!!!!! Se menee sairauden puolelle!

Ja se miten kukin vanhempi siihen suhtautuu, on jokaisen ihan oma asia, mutta jos muut lapset joutuvat sitä katsomaan, niin SILLOIN on syytä hakea ulkopuolista apua sen hillitsemiseen!!!!

Ook sää noin yksinkertainen, että sää et TAJUA mitä sulle kirjoitetaan, lukemisen ymmärtämisessä jotain vikaa, vai tykkäätkö muuten vaan taistella yksinäs, kun en minä ole sun kanssa väittänyt noista asioista vastaan!!!!?

• kokki
        lapsena..... kirjoitti:

Murrosiässä vasta, et ei ole tarvinnu raiveleihinkaan koskea! Mut niin kuin jo laitoin että se kuuluu nykyään kasvatukseen, siihen opetetaan, vanhemmillani oli semmonen pikku virhe, etteivät he huomanneet minua siihen opettaa, ja olen sen kyllä ihan itse vanhempana sitten oppinut, silloin kun sen aika on ollut, NO PROBLEM!

EN OLE väittänyt myöskään etteikö se ole normaalia, sitä ei nyt kuitenkaan edelleenkään pidä muiden lasten joutua katsomaan!!!!!!! Se menee sairauden puolelle!

Ja se miten kukin vanhempi siihen suhtautuu, on jokaisen ihan oma asia, mutta jos muut lapset joutuvat sitä katsomaan, niin SILLOIN on syytä hakea ulkopuolista apua sen hillitsemiseen!!!!

Ook sää noin yksinkertainen, että sää et TAJUA mitä sulle kirjoitetaan, lukemisen ymmärtämisessä jotain vikaa, vai tykkäätkö muuten vaan taistella yksinäs, kun en minä ole sun kanssa väittänyt noista asioista vastaan!!!!?

Et vaan muista lapsuuttasi.

"Unnuttaminen" liittyy seksuaalisuuteen, mutta vasta tiedostamattomaan sellaiseen. Lapsi kun ei tiedä mitä on seksuaalisuus. Se tuntuu olevan monelle aikuisellekin liian abstrakti asia.

Unnutusta harrastava lapsi ei ymmärrä tekonsa merkitystä, eikä varsinkaan sen seksuaalista merkitystä. Myöskään lapset jotka sitä seuraavat eivät tiedä mitä tämä yksi tekee.

Tietämättömyys ja sanan mukaisesti "lapsellisuus" ei ole sairasta.

• Mene ny jollekin
        kokki kirjoitti:

"Unnuttaminen" liittyy seksuaalisuuteen, mutta vasta tiedostamattomaan sellaiseen. Lapsi kun ei tiedä mitä on seksuaalisuus. Se tuntuu olevan monelle aikuisellekin liian abstrakti asia.

Unnutusta harrastava lapsi ei ymmärrä tekonsa merkitystä, eikä varsinkaan sen seksuaalista merkitystä. Myöskään lapset jotka sitä seuraavat eivät tiedä mitä tämä yksi tekee.

muulle lässyttään, hei oikeesti!

• mitään väittänyt
        lapsena..... kirjoitti:

Kenelläköhän tuossa itsehillinnässä on vikaa?
        Mihin perustat tuon väittämän, että nykyvanhemmat oikein OPETTAVAT lapsensa tekemään tätä unnuttamista? Enpä ole koskaan noin hilpeätä väitettä kuullut/lukenut! Eihän tuo aloittajakaan ole muksuansa siihen opettanut! Sekö sua riipiikin, että vasta vanhemmiten hoksasit, miten kivaa itsensä piteleminen voi olla...

• Aina yksinkertainen
        yks kymysys! kirjoitti:

Eikö unnuttaminen ole eri asia, kun esim. se että poika on saanut nakkinsa jöpöttämään ja esittelee sitä? Eikö unnuttaessa lapsi oikeen nauti siitä, se ei ole tahatonta leikkiä, vaan suorastaan nautinnollista, vai miten noi oikein menee, onko se että KOKEILEE vaan alapäätään, jo unnuttamista, vai liittyykö unnuttamiseen nautinnon tunteminen, se että se tuntuu hyvältä????

• säämies
        lapsena..... kirjoitti:

oot varmaan jostain PERNIÖSTÄ, ku mää en tajuu onks ulkona sää vai mää.....sairaudesta unuttaminen on kuitenkin aika kaukana....mää meen ny määkii ni saat olla rauhassaa sääkii ,sit pitäs viel ymmärtää lukemansa....heippa

• ML213
        kokki kirjoitti:

Niin, normaaliahan tämä on määrätyssä iässä, muta sen ylikorostuneisuus kertoo kyllä jostain muusta asiasta.On siis mielihyvän korvike.

• vaan nääs
        säämies kirjoitti:

oot varmaan jostain PERNIÖSTÄ, ku mää en tajuu onks ulkona sää vai mää.....sairaudesta unuttaminen on kuitenkin aika kaukana....mää meen ny määkii ni saat olla rauhassaa sääkii ,sit pitäs viel ymmärtää lukemansa....heippa

Tampereelta nääs nääs. Kai mää siinä lapsuuren leikeissä unohrin et ois pitäny jotain mielihyvää hakee alapäästänsä, taisin kai sit saara sitä jollain toisella tavalla, kun alapään! Se nääs se lukemisen ymmärtäminen tosiaan on tärkee juttu ja jotkut ei sitä vaan ikinä opi... Moro!

• Yksi vain

Unnutus on täysin normaalia ja lapset tekevät sitä enemmän tai vähemmän. Teidän tilanteessa homma vaan on ilmeisesti mennyt vähän yli.

Voisiko olla niin, että tyttöä kiusataan ja hän siksi unnuttaa itseään lohduttaakseen? Unnutuksesta on tullut lapselle tuki ja tuva hankaliin tilanteisiin (pelit, hoitopaikka, tylsyys). Teinä lähtisin kehittämään lapselle jotakin muuta keinoa purkaa jännitystä ja ahdistusta tuon unnutuksen sijaan. Perheneuvola voisi olla oikea paikka hankkia apua.

• VirvaEe

Koettu on. Tuntui, että siihen ei tehoa mikään. Piti lapselle opettaa, että sitä tehdään yksin omassa tilassa. Teot loppuivat sitten sitkeän valvonnan jälkeen tai ehkä siirtyivät pois katseiden ulottumattomiin. Lapsi on ihan normaali, joskus sitä tuli myös epäiltyä.Pyydä päiväkodissa, että he puuttuvat, koska se kuuluu tapakasvatukseen. Näistä asioista ei puhuta paljon, mutta terveeseen kehitykseen kuuluu tämäkin.

• -Titiina-
        VirvaEe kirjoitti:

Koettu on. Tuntui, että siihen ei tehoa mikään. Piti lapselle opettaa, että sitä tehdään yksin omassa tilassa. Teot loppuivat sitten sitkeän valvonnan jälkeen tai ehkä siirtyivät pois katseiden ulottumattomiin. Lapsi on ihan normaali, joskus sitä tuli myös epäiltyä.Pyydä päiväkodissa, että he puuttuvat, koska se kuuluu tapakasvatukseen. Näistä asioista ei puhuta paljon, mutta terveeseen kehitykseen kuuluu tämäkin.

Lapsi ei osaa käsitellä 'unnutusta' seksuaalisena asiana. Me aikuiset teemme niin. Lapsi saattaa unnuttaa, koska se tuntuu mukavalta ja turvalliselta. Lapsi hämmentyy, jos tilannetta ryhdytään purkamaan seksuaalisuuden kautta.

Huoh...aika rankkaa lukea, kun joku puhuu pienen lapsen unnuttamisesta ja 'runkkauksesta' samassa lauseessa!

Kysehän nyt ei ole mistään sairaudesta, vaan aivan normaalista lapsen kehityksestä. Miten me aikuiset siihen suhtaudutaan, on taas eri asia. Päiväkodin henkilökunnan tulisi olla ammattimaista! Jos hoitopaikassa ei osata suhtautua lapsen kannalta oikein, niin vaatikaa ihmeessä hoitopaikkaa kunnostautumaan!

Huoletonta joulun odotusta kaikille mahtaville lapsille ja vanhemmille!

• päiväkodissa

poika oikein esittelee kun pipppeli
      on pystyssä ja soittaa ilmakitaraa
      ihan normaalia ja sillä ei ole mitään
      seksuaalista merkitystä.
      tytöistä en tiedä.
      lapseni eivät ole olleet ikinä
      päiväkodissa en usko että olis jätkänä
      ollut pokkaa ottaa housuja pois.

• Lapsikirja s.478

Lukaiseppa Lapsikirjasta, ko. asiasta hyvä luku.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5582
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4177
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2896
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      151
      2159
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1886
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      123
      1699
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1367
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      71
      1148
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      79
      965
    Aihe