Akselin

oikaisu

Täältä se varmaan löytyis semmonen metallimies joka osais neuvoa, mönkijön taka-akseli on vähän taipunut, ei paljon ehkä 4-5 milliä vispaa päästä, ei juuri muuten huomaa kuin tiellä lujaa ajaessa, jotku sepät ovat oikoneet ainakin veneakseleita hyvällä menestyksellä tekemällä "kuuman pisteen" mutkan korkeimpaan kohtaan , mutta, onnistuskohan tuo tässä tapauksessa, muuttusko tuo akselin rakenne niin paljon että se muljahtas siitä mutkalle helpommin tulevaisuudessa, onko kellään kokemusta, se vaan olis mielenkiintoista ja helppoa kokeilla tuota oikaisua tuossa paikallaan, on vaan niin vähäinen tuo haitta tuosta mutkasta etten ilkiäis alkaa vaihtamaan koko akselia.
kiitoksia vastauksista etukäteen.

16

4258

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suoraksi

      Hitsaa siihen kohtaan johon ajattelit sitä kuumaa pistettä akselin pituussuunnassa. Hitsaa vaikka aluksi 25- 20 mm pätkältä, ja anna jäähtyä. Jos ei riittänyt, hitsaa lisää. Jos meni liikaa, niin vastapuolelle vähän hitsiä. Tämä neuvo pätee ainoastaan silloin, jos hitsi ei muuten haittaa, eikä estä akselin purkua myöhemmin. ( Saahan kyllä rälläkällä hitsit pois myöhemmin jos tarvii purkaa ja hitsit on tiellä). En usko tasapainotuksen tästä kärsivän, koska paino on niin pienellä kehällä.

      • oikaisu

        Kylläpäs oli nerokas ratkaisu, kokeilen heti huomenna, kerron sitten miten kävi.

        Arvasinhan minä että täältä se viisas mies löytyy.

        Kiitoksia vinkistä.


      • oikaisu kirjoitti:

        Kylläpäs oli nerokas ratkaisu, kokeilen heti huomenna, kerron sitten miten kävi.

        Arvasinhan minä että täältä se viisas mies löytyy.

        Kiitoksia vinkistä.

        Oikaisu molemmilla menetelmillä on hyvin riskialtista akselin myöhempää kestoa ajatellen.
        Oikea tapa on purkaa se ja oikaista prässissä kylmänä!


      • näin....
        Faari45 kirjoitti:

        Oikaisu molemmilla menetelmillä on hyvin riskialtista akselin myöhempää kestoa ajatellen.
        Oikea tapa on purkaa se ja oikaista prässissä kylmänä!

        Akseli on melko hiilistä terästä, ja kun sitä hitsaat, karkenee se ja muuttuu entistäkin löyhemmäksi.

        5 millin vipotus taas ei lämpökuppaamalla oikene.

        Ainoa oikea tapa on prässissä oikaisu.


      • erimieltä
        näin.... kirjoitti:

        Akseli on melko hiilistä terästä, ja kun sitä hitsaat, karkenee se ja muuttuu entistäkin löyhemmäksi.

        5 millin vipotus taas ei lämpökuppaamalla oikene.

        Ainoa oikea tapa on prässissä oikaisu.

        Kyllä hitsaamalla oikenee. Olen oikaissut Ǿ 82 mm paksun hakkurin akselin joka heitti 4 mm. Eikä tuo mönkijän akseli ole mikään hiiliteräs ole, koska ilmeisesti iskusta vääntyi. Olisi katkennut jos olisi ollut.


      • erimieltä kirjoitti:

        Kyllä hitsaamalla oikenee. Olen oikaissut Ǿ 82 mm paksun hakkurin akselin joka heitti 4 mm. Eikä tuo mönkijän akseli ole mikään hiiliteräs ole, koska ilmeisesti iskusta vääntyi. Olisi katkennut jos olisi ollut.

        mutta hitsaus aikaansaa sellaiset muutokset materiaalissa että akseli varmasti katkeaa käytössä. Materiaalista riippumatta akselit yleensä taipuvat eivätkä oitis katkea ylikuormassa. Jos kyseessä on laadukas mönkijä niin akselin materiaali voi olla jopa nuorrutusterästä jonka hitsaaminen ei ole aivan yksinkertaista.
        Jos kyseessä vielä on tieliikennekäyttöön rekisteröity mönkijä niin akselin oikaisu millään menetelmällä on kielletty!


      • ohjauslaitteita
        Faari45 kirjoitti:

        mutta hitsaus aikaansaa sellaiset muutokset materiaalissa että akseli varmasti katkeaa käytössä. Materiaalista riippumatta akselit yleensä taipuvat eivätkä oitis katkea ylikuormassa. Jos kyseessä on laadukas mönkijä niin akselin materiaali voi olla jopa nuorrutusterästä jonka hitsaaminen ei ole aivan yksinkertaista.
        Jos kyseessä vielä on tieliikennekäyttöön rekisteröity mönkijä niin akselin oikaisu millään menetelmällä on kielletty!

        Väittämäsi, "Jos kyseessä vielä on tieliikennekäyttöön rekisteröity mönkijä niin akselin oikaisu millään menetelmällä on kielletty!"
        Tämä säännös koskee vain ojauslaitteita. Kyseessähän ei ole ojauslaita.


      • ohjauslaitteita kirjoitti:

        Väittämäsi, "Jos kyseessä vielä on tieliikennekäyttöön rekisteröity mönkijä niin akselin oikaisu millään menetelmällä on kielletty!"
        Tämä säännös koskee vain ojauslaitteita. Kyseessähän ei ole ojauslaita.

        pyöränripustuksen osa, jonka sorkkiminen hitsaamalla tai taivuttelemalla liikennekäyttöön rekisteröidyissä ajoneuvoissa on kielletty.


      • ripustusosa
        Faari45 kirjoitti:

        pyöränripustuksen osa, jonka sorkkiminen hitsaamalla tai taivuttelemalla liikennekäyttöön rekisteröidyissä ajoneuvoissa on kielletty.

        Eihän vetoakseli ole pyörän tuki, tai ripustusosa.


      • ripustusosa kirjoitti:

        Eihän vetoakseli ole pyörän tuki, tai ripustusosa.

        Alkup. kysyjä ei ole kertonut laitteensa tyyppiä mutta vahva oletus on seuraava:
        Kyseessä on jäykkä taka-akseli (ei erillisjousitusta) ilman tasauspyörästöä, ketjuvetoinen keskeltä tukilaakeroitu rakenne jossa mol. pyörät kiinnittyvät suoraan samaan akseliin. Muita tukivarsia ei ole vaan koko kuormitus kohdistuu akseliin, vääntö ja taivutus. Eli tällä olettamalla olen vastaillut mutta jos olen väärässä niin alkup. kysyjä oikaiskoon.


      • oikaisu
        Faari45 kirjoitti:

        Alkup. kysyjä ei ole kertonut laitteensa tyyppiä mutta vahva oletus on seuraava:
        Kyseessä on jäykkä taka-akseli (ei erillisjousitusta) ilman tasauspyörästöä, ketjuvetoinen keskeltä tukilaakeroitu rakenne jossa mol. pyörät kiinnittyvät suoraan samaan akseliin. Muita tukivarsia ei ole vaan koko kuormitus kohdistuu akseliin, vääntö ja taivutus. Eli tällä olettamalla olen vastaillut mutta jos olen väärässä niin alkup. kysyjä oikaiskoon.

        Polaris (2003 ATV MAGNUM 330 4X4 - A03CD32AA/AB/AC/FB ) kysymyksessä, jäykkä taka-akseli, keskellä tasauspyörästö, josta jousitus runkoon, http://parts.polarisind.com/images/7521\7521C14.gif, että tämmönen tapaus, kiitoksia kaikille vastanneille, hyvää talvea.


      • miten oikaisit?
        oikaisu kirjoitti:

        Polaris (2003 ATV MAGNUM 330 4X4 - A03CD32AA/AB/AC/FB ) kysymyksessä, jäykkä taka-akseli, keskellä tasauspyörästö, josta jousitus runkoon, http://parts.polarisind.com/images/7521\7521C14.gif, että tämmönen tapaus, kiitoksia kaikille vastanneille, hyvää talvea.

        Kiinnostaisi tietää.


      • oikaisu
        miten oikaisit? kirjoitti:

        Kiinnostaisi tietää.

        no kun en ole vielä oikaissut, ku en tiedä minkä oikasu metodin ottaisin käyttöön,:)
        hyviä neuvoja varman ovat kaikki, kun vaan joutais rassamaan tuota vehjettä.
        katellaan..


      • oikaisu
        oikaisu kirjoitti:

        no kun en ole vielä oikaissut, ku en tiedä minkä oikasu metodin ottaisin käyttöön,:)
        hyviä neuvoja varman ovat kaikki, kun vaan joutais rassamaan tuota vehjettä.
        katellaan..

        no niin, jarrulevyn puolelta iso mutteri auki vaan, vähän hutkii pölkyllä niin on akseli kädessä, sitten prässiin, keskikohdan kahdenpuolen tuet 30 cm keskeltä, ensin 5 tonnia, akseli meni kuopalle n. 15mm, mutta palasi takaisin samaan asentoon, sitten 7,5 tonnia, hirvitti katsoa tuota akselia kun oli mutkalla, sitten mittaukseen, akseli päistä telineeseen, ja katso, keskikohta heitti 0,70 mm, se oli kerralla siinä, vaan luja oli akseli vääntää.


    • huomioon.

      Molemmat esitetyt neuvot hyviä.Jos päädyt prässäämiseen,niin taivuta hieman yli,(siis toisinpäin vääräksi, sitten varovasti takaisin suoraksi, niin jää suoraksi,eikä ryömi myöhimmin vääräksi.

      • oikaisu

        Kiitoksia vastauksista, molemmat kuulostaa hyvältä, tuo prässiratkaisu kuitenkin vaatis sen purkamisen ja kiikuttamisen pajalle oikaistavaksi, samoilla vaihtaa jo uuteen akseliin, kokeillaan nyt kuitenkin tuota hitsaus vaihtoehtoa, ensin, ku vaan kerkiän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      83
      6019
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

      Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      47
      4015
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      131
      4003
    4. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      69
      3763
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

      Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2958
    6. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2547
    7. 33
      2329
    8. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      27
      2244
    9. Kerro todelliset motiivit

      kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2131
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

      Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      449
      1844
    Aihe