Kun te evot perustelette ihmisen apinuutta ja eläimellisyyttä pienellä erolla simpansseihin niin sanokaapas mistä geeneistä johtuvat käytöserot ja moraaliset näkemykset.
Onko joku neropatti selvittänyt ihmisen moraalin geenit? Jos kaikki on vain kemiaa niin silloin täytyy olla olemassa myös moraalia ja ajattelutapoja yleensäkin ohjaavat geenit.
Esimerkkinä vaikkapa se kun simpanssilauman, tai minkä tahansa muunkin eläinlauman, urosten tapellessa valta-asemasta toinen voi huoletta tappaa toisen eikä siitä seuraa mitään paheksuntaa lauman taholta. Mahdollinen uusi uros on sen jälkeen kunnioitettu lauman jäsen ja johtaja.
Ihmisillä vastaavaa menettelytapaa ei sallita muutoin kuin pakkotilanteessa silloin kun murhaajalle ei kukaan mahda mitään. Mutta paheksutaan sitä silloinkin.
Tämä osoittaa, että ihmisellä on muitakin ulottuvuuksia kuin geenien luomat proteiinit. On näkymätön moraalinen puolensa ja mistäs se on tullut.
Jumala on asettanut lakinsa meidän sydämiimme, sanoo Raamattu. Tämä on seikka, joka erottaa meidät selvästi ja jyrkästi eläimistä.
Muistetaan lause: "Sehän on vain eläin". Näin sanotaan jos/kun iso koira tai muu kesynä pidetty eläin tappaa tai raatelee jopa tutunkin ihmisen. Pitäisikö evojen mielestä alkaa sanoa näin ihmistenkin kohdalla?
Mikä geeni kyseessä?
41
1487
Vastaukset
- Pekka-
Mieti hieman millaisia ihmiset, jopa ne Raamatussa kuvatut, olivat vielä pari tuhatta vuotta sitten.
Meidän nykyiset tapamme ovat paljolti kulttuuriperimän aikaansaamia.
Niin, ja apinayhteisöissä altruismi on erittäin yleitä.- molopää
Mutta mitä on altrtuismi? Minulla on nuot sivistysanata jääneet vähemmälle.
- molopää2
molopää kirjoitti:
Mutta mitä on altrtuismi? Minulla on nuot sivistysanata jääneet vähemmälle.
- molopää
Tietämäni mukaan kaikki tunnetut geenit ohjaavat vain materiaalsita kehitystä. Ei ne puutu moraalisiin tai muihin kevyisiin asioihin.
Olenko väärässä?Tässä linkissä määritellään, että tunteet ovat hermosolujen (ja välittäjäaineiden) tuottamia, ja hermosoluista määräävät geenit. Moraali puolestaan on suureksi osaksi tunnejuttu.
http://209.85.129.132/search?q=cache:dCQhxPj8cYsJ:www.tieteessatapahtuu.fi/0304/sarmaja.pdf geenit moraali&hl=fi&ct=clnk&cd=4&gl=fi
Luen parhaillaan kirjaa Daniel Chirot & Clark McCauley: Miksei tapeta niitä kaikkia?
Siinä pohditaan, mikä saa kansanmurhat, joukkotuhonnat ja etniset puhdistukset tapahtumaan ja mikä ne estäisi. Yksi vaikuttava tekijä on dissonanssi: kun ihminen tekee jotakin, mikä on tyhmää, häijyä tai pahaa, hän kokee dissonassia eli ristiriitaa sen välillä, mikä hän katso olevansa eli hieno yksilö, ja sen välillä, mitä hän tekee, eli rumaa, pahaa tai sairasta. Dissonanssia vähentää, jos kuuluu tiiviiseen ryhmään, joka myös tekee pahaa, tai jos pahan kohde "on ansainnut sen". Ryhmän tukeminen hyvässä on toisaalta hyvä asia ja aiheuttaa mukavia tunteita.
Siispä moni moraalikysymys on pohjaltaan tunnejuttu. Tunteita taas kokevat eläimetkin, varsinkin laumaeläimet. Koirakin tuntee epäoikeudenmukaisuuden:
http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=3608- aito-outsider
sharyn kirjoitti:
Tässä linkissä määritellään, että tunteet ovat hermosolujen (ja välittäjäaineiden) tuottamia, ja hermosoluista määräävät geenit. Moraali puolestaan on suureksi osaksi tunnejuttu.
http://209.85.129.132/search?q=cache:dCQhxPj8cYsJ:www.tieteessatapahtuu.fi/0304/sarmaja.pdf geenit moraali&hl=fi&ct=clnk&cd=4&gl=fi
Luen parhaillaan kirjaa Daniel Chirot & Clark McCauley: Miksei tapeta niitä kaikkia?
Siinä pohditaan, mikä saa kansanmurhat, joukkotuhonnat ja etniset puhdistukset tapahtumaan ja mikä ne estäisi. Yksi vaikuttava tekijä on dissonanssi: kun ihminen tekee jotakin, mikä on tyhmää, häijyä tai pahaa, hän kokee dissonassia eli ristiriitaa sen välillä, mikä hän katso olevansa eli hieno yksilö, ja sen välillä, mitä hän tekee, eli rumaa, pahaa tai sairasta. Dissonanssia vähentää, jos kuuluu tiiviiseen ryhmään, joka myös tekee pahaa, tai jos pahan kohde "on ansainnut sen". Ryhmän tukeminen hyvässä on toisaalta hyvä asia ja aiheuttaa mukavia tunteita.
Siispä moni moraalikysymys on pohjaltaan tunnejuttu. Tunteita taas kokevat eläimetkin, varsinkin laumaeläimet. Koirakin tuntee epäoikeudenmukaisuuden:
http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=3608Mistä on tullut hyvän ja pahan ideat ja käsitteet? Mistä tiedämme mikä on hyvää ja mikä on pahaa?
Jos ne käsitteet kuten muutkin käsitteet eivät tule geeneistä eli aineesta niin mistä sitten? Myönnätkö, että on olemassa jonkunlainen, hyvin laaja, henkinen todellisuus, joka ei riipu aineesta. Siis, että aine on vain meidän ruumiimme, joka syö ja juo ja koisii ja toteuttaa erilaisia orgaanisia perustarpeita ja on "kantoteline" varsinaiselle, näkymättömälle ihmisyydelle.
Mutta mistä ovat tulleet sellaiset kuin moraali, taiteet, tieteet, kulttuurit yleensä, kateus, viha, ilo, onni, nauru, itku.... Ja uskonnotkin jos uskomuksenne mukaan senkään selittämiseen ei tarvita jumaloletusta.
Kuten materiaalimaailmassa on aine ja energia niin onko ihminenkin jotenkin kahden lajin luomus? Näkyvän aineen ja sitten näkymättömän henkisen puolen, joka ei tule geeneistä mutta tulee kuitenkin jostakin.
Huomaa, että oletetun alkuräjähdyksen yhteydessä ei luettelemiani asioita ole voinut olla olemassa. Jostakin ne ovat kuitenkin tulleet, enkä usko, että tyhjästä niin etteikö niille mitään alkulähdettä olisi.
Minun kaaliini ei uppoa, että alkuräjähdyksen pauhu jäähtyessään loisi aineen lisäksi myös erilaiset henkiset käsitteet. - Ultra-kreationisti
sharyn kirjoitti:
Tässä linkissä määritellään, että tunteet ovat hermosolujen (ja välittäjäaineiden) tuottamia, ja hermosoluista määräävät geenit. Moraali puolestaan on suureksi osaksi tunnejuttu.
http://209.85.129.132/search?q=cache:dCQhxPj8cYsJ:www.tieteessatapahtuu.fi/0304/sarmaja.pdf geenit moraali&hl=fi&ct=clnk&cd=4&gl=fi
Luen parhaillaan kirjaa Daniel Chirot & Clark McCauley: Miksei tapeta niitä kaikkia?
Siinä pohditaan, mikä saa kansanmurhat, joukkotuhonnat ja etniset puhdistukset tapahtumaan ja mikä ne estäisi. Yksi vaikuttava tekijä on dissonanssi: kun ihminen tekee jotakin, mikä on tyhmää, häijyä tai pahaa, hän kokee dissonassia eli ristiriitaa sen välillä, mikä hän katso olevansa eli hieno yksilö, ja sen välillä, mitä hän tekee, eli rumaa, pahaa tai sairasta. Dissonanssia vähentää, jos kuuluu tiiviiseen ryhmään, joka myös tekee pahaa, tai jos pahan kohde "on ansainnut sen". Ryhmän tukeminen hyvässä on toisaalta hyvä asia ja aiheuttaa mukavia tunteita.
Siispä moni moraalikysymys on pohjaltaan tunnejuttu. Tunteita taas kokevat eläimetkin, varsinkin laumaeläimet. Koirakin tuntee epäoikeudenmukaisuuden:
http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=3608Pystytkö kertomaan,miten se on asennettu ihmiseen/eläimeen toimimaan osoittajana, mikä kulloinkin on väärin ?
(Olisin iloinen, jos vastauksesi olisi-kerrankin- omasta individualismistasi lähtöisin?). - vanha-kissa
aito-outsider kirjoitti:
Mistä on tullut hyvän ja pahan ideat ja käsitteet? Mistä tiedämme mikä on hyvää ja mikä on pahaa?
Jos ne käsitteet kuten muutkin käsitteet eivät tule geeneistä eli aineesta niin mistä sitten? Myönnätkö, että on olemassa jonkunlainen, hyvin laaja, henkinen todellisuus, joka ei riipu aineesta. Siis, että aine on vain meidän ruumiimme, joka syö ja juo ja koisii ja toteuttaa erilaisia orgaanisia perustarpeita ja on "kantoteline" varsinaiselle, näkymättömälle ihmisyydelle.
Mutta mistä ovat tulleet sellaiset kuin moraali, taiteet, tieteet, kulttuurit yleensä, kateus, viha, ilo, onni, nauru, itku.... Ja uskonnotkin jos uskomuksenne mukaan senkään selittämiseen ei tarvita jumaloletusta.
Kuten materiaalimaailmassa on aine ja energia niin onko ihminenkin jotenkin kahden lajin luomus? Näkyvän aineen ja sitten näkymättömän henkisen puolen, joka ei tule geeneistä mutta tulee kuitenkin jostakin.
Huomaa, että oletetun alkuräjähdyksen yhteydessä ei luettelemiani asioita ole voinut olla olemassa. Jostakin ne ovat kuitenkin tulleet, enkä usko, että tyhjästä niin etteikö niille mitään alkulähdettä olisi.
Minun kaaliini ei uppoa, että alkuräjähdyksen pauhu jäähtyessään loisi aineen lisäksi myös erilaiset henkiset käsitteet.aito-outsider kirjoitti:
"Mistä on tullut hyvän ja pahan ideat ja käsitteet?"
Oppimalla, kokemuksen kautta. Katsopas vauvoja/pikkulapsia - tietävätkö he mitään hyvän ja pahan ideasta tai ylipäätään mistään käsitteistä? He vain tuntevat erilaisia tuntemuksia, mutta oppivat koko ajan (jos ovat oppiakseen).
"Jos ne käsitteet kuten muutkin käsitteet eivät tule geeneistä eli aineesta niin mistä sitten?"
Oppimalla, kokemuksien kautta, keksimällä, ottamalla käyttöön, leikkimällä ajatuksilla, päättelemällä (jne.).
Mistä tuli käsite "derivaatta"? Sitä ei ollut ennenkuin Newton ja Leiniz kehittelivät differentiaalilaskentaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Differentiaalilaskenta
"Mutta mistä ovat tulleet sellaiset kuin moraali, taiteet, tieteet, kulttuurit yleensä, kateus, viha, ilo, onni, nauru, itku.... Ja uskonnotkin jos uskomuksenne mukaan senkään selittämiseen ei tarvita jumaloletusta."
Ihmisen kyvyt ajatella käsitteillä, analyyttisesti ja mielikuvitusta käyttäen on antanut ihmisille mahdollisuudet mm. kielen kehittämiseen. Kieli antaa taas mahdollisuuden välittää käsitteellistä tietoa ja ajatuksia ihmisiltä toisille, ts. opettaa muita mm. jälkeläisiään. Päästään siis aivoihin ja niiden kehittymiseen.
Taiteet, tieteet, moraali, kulttuuri yleensä ovat sitten ihmisyhteisön vuorovaikutusten kautta syntyneitä. Ihmisen tunteet taas ovat ihmisen aivojen tuotetta sekin, jotain joka on reaktio ulkoisen ja sisäisen todellisuuden (aivojen oma tila) välillä.
"Huomaa, että oletetun alkuräjähdyksen yhteydessä ei luettelemiani asioita ole voinut olla olemassa. Jostakin ne ovat kuitenkin tulleet, enkä usko, että tyhjästä niin etteikö niille mitään alkulähdettä olisi. "
Aivot ovat ainetta, tietynlaisten ainesosien päälle rakentunutta, ja aivoissa aivojen toiminta taas perustuu aivosolujen yhteistoiminnalle.
Aine taas on järjestäytynyt erilaisiin muotoihin sitten alkuräjähdyksen.
Näiden aineen järjestäytymisen ja vuorovaikutuksen päälle syntyy uusia emergenttisiä järjestelmiä, jotka taas mahdollistavat uusia tapoja vuorovaikutuksille eri järjestelmien ja emergenttiseten ominaisuuksien päälle.
Ihmeellistä...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Emergenssi - siiderin listaan
aito-outsider kirjoitti:
Mistä on tullut hyvän ja pahan ideat ja käsitteet? Mistä tiedämme mikä on hyvää ja mikä on pahaa?
Jos ne käsitteet kuten muutkin käsitteet eivät tule geeneistä eli aineesta niin mistä sitten? Myönnätkö, että on olemassa jonkunlainen, hyvin laaja, henkinen todellisuus, joka ei riipu aineesta. Siis, että aine on vain meidän ruumiimme, joka syö ja juo ja koisii ja toteuttaa erilaisia orgaanisia perustarpeita ja on "kantoteline" varsinaiselle, näkymättömälle ihmisyydelle.
Mutta mistä ovat tulleet sellaiset kuin moraali, taiteet, tieteet, kulttuurit yleensä, kateus, viha, ilo, onni, nauru, itku.... Ja uskonnotkin jos uskomuksenne mukaan senkään selittämiseen ei tarvita jumaloletusta.
Kuten materiaalimaailmassa on aine ja energia niin onko ihminenkin jotenkin kahden lajin luomus? Näkyvän aineen ja sitten näkymättömän henkisen puolen, joka ei tule geeneistä mutta tulee kuitenkin jostakin.
Huomaa, että oletetun alkuräjähdyksen yhteydessä ei luettelemiani asioita ole voinut olla olemassa. Jostakin ne ovat kuitenkin tulleet, enkä usko, että tyhjästä niin etteikö niille mitään alkulähdettä olisi.
Minun kaaliini ei uppoa, että alkuräjähdyksen pauhu jäähtyessään loisi aineen lisäksi myös erilaiset henkiset käsitteet.Mistaä ovat tulleet kauna, kateus, katkeruus, katumus.
Miksi evot vihaavat kreoita? Jos sitä ei ole Paha opettanut niin miksi.
Yksi erikoinen asia on myöskin. On siitä joskus kinattukin mutta sanon sen vielä kerran: miksi ihminen on oppinut alunperin häpeämään alastomuuttaan. Milloin ihminen humasi olevansa alasti ja miksi. Yksikään eläin, simpanssitkaan olkoot vaikka 0,1 % päässä ihmisestä eivät häpeä alastomuuttaan.
Jokainen kansa, jolla on ollut aineelliset mahdollisuudet on tehmyt itselleen jonkunlaiset vaatteet vaikka tarkenemisestä ei ole kyse. Vanhassa Egyptissä miehillä oli vain lyhyt hameen tapainen eli ei ollut kyse lämmöstä tai sateensuojasta vaan jostain ihan muusta.
Henkisessä pouulessa on evoluution opettajilla vielä paljon töitä. Kulttruurievoluutiota voi aina tarjota kun muuta ei keksi mutta eri ilmiöiden alkusyitä ei sekään kerro. - snobbailua
vanha-kissa kirjoitti:
aito-outsider kirjoitti:
"Mistä on tullut hyvän ja pahan ideat ja käsitteet?"
Oppimalla, kokemuksen kautta. Katsopas vauvoja/pikkulapsia - tietävätkö he mitään hyvän ja pahan ideasta tai ylipäätään mistään käsitteistä? He vain tuntevat erilaisia tuntemuksia, mutta oppivat koko ajan (jos ovat oppiakseen).
"Jos ne käsitteet kuten muutkin käsitteet eivät tule geeneistä eli aineesta niin mistä sitten?"
Oppimalla, kokemuksien kautta, keksimällä, ottamalla käyttöön, leikkimällä ajatuksilla, päättelemällä (jne.).
Mistä tuli käsite "derivaatta"? Sitä ei ollut ennenkuin Newton ja Leiniz kehittelivät differentiaalilaskentaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Differentiaalilaskenta
"Mutta mistä ovat tulleet sellaiset kuin moraali, taiteet, tieteet, kulttuurit yleensä, kateus, viha, ilo, onni, nauru, itku.... Ja uskonnotkin jos uskomuksenne mukaan senkään selittämiseen ei tarvita jumaloletusta."
Ihmisen kyvyt ajatella käsitteillä, analyyttisesti ja mielikuvitusta käyttäen on antanut ihmisille mahdollisuudet mm. kielen kehittämiseen. Kieli antaa taas mahdollisuuden välittää käsitteellistä tietoa ja ajatuksia ihmisiltä toisille, ts. opettaa muita mm. jälkeläisiään. Päästään siis aivoihin ja niiden kehittymiseen.
Taiteet, tieteet, moraali, kulttuuri yleensä ovat sitten ihmisyhteisön vuorovaikutusten kautta syntyneitä. Ihmisen tunteet taas ovat ihmisen aivojen tuotetta sekin, jotain joka on reaktio ulkoisen ja sisäisen todellisuuden (aivojen oma tila) välillä.
"Huomaa, että oletetun alkuräjähdyksen yhteydessä ei luettelemiani asioita ole voinut olla olemassa. Jostakin ne ovat kuitenkin tulleet, enkä usko, että tyhjästä niin etteikö niille mitään alkulähdettä olisi. "
Aivot ovat ainetta, tietynlaisten ainesosien päälle rakentunutta, ja aivoissa aivojen toiminta taas perustuu aivosolujen yhteistoiminnalle.
Aine taas on järjestäytynyt erilaisiin muotoihin sitten alkuräjähdyksen.
Näiden aineen järjestäytymisen ja vuorovaikutuksen päälle syntyy uusia emergenttisiä järjestelmiä, jotka taas mahdollistavat uusia tapoja vuorovaikutuksille eri järjestelmien ja emergenttiseten ominaisuuksien päälle.
Ihmeellistä...
http://fi.wikipedia.org/wiki/EmergenssiEvot sitte tykkää nostaa itseään noill asivistyssanoilla jalustalle. Pitää vissiin soittaa jollekin tutulle jos se tietäisi mitä on suomeksi emergenssi. Kun ei ole hyllyssä sidistyssanakirjaa eikä muitakaan sanakirjoja.
- Turkana
snobbailua kirjoitti:
Evot sitte tykkää nostaa itseään noill asivistyssanoilla jalustalle. Pitää vissiin soittaa jollekin tutulle jos se tietäisi mitä on suomeksi emergenssi. Kun ei ole hyllyssä sidistyssanakirjaa eikä muitakaan sanakirjoja.
lukenut tuon viestin, niin olisit löytänyt lopusta linkin, jossa tuo selitetään.
- M00535
siiderin listaan kirjoitti:
Mistaä ovat tulleet kauna, kateus, katkeruus, katumus.
Miksi evot vihaavat kreoita? Jos sitä ei ole Paha opettanut niin miksi.
Yksi erikoinen asia on myöskin. On siitä joskus kinattukin mutta sanon sen vielä kerran: miksi ihminen on oppinut alunperin häpeämään alastomuuttaan. Milloin ihminen humasi olevansa alasti ja miksi. Yksikään eläin, simpanssitkaan olkoot vaikka 0,1 % päässä ihmisestä eivät häpeä alastomuuttaan.
Jokainen kansa, jolla on ollut aineelliset mahdollisuudet on tehmyt itselleen jonkunlaiset vaatteet vaikka tarkenemisestä ei ole kyse. Vanhassa Egyptissä miehillä oli vain lyhyt hameen tapainen eli ei ollut kyse lämmöstä tai sateensuojasta vaan jostain ihan muusta.
Henkisessä pouulessa on evoluution opettajilla vielä paljon töitä. Kulttruurievoluutiota voi aina tarjota kun muuta ei keksi mutta eri ilmiöiden alkusyitä ei sekään kerro."Milloin ihminen humasi olevansa alasti ja miksi"
Yleensä siinä vaiheessa, kun joku lähetyssaarnaajaidiootti käski panna vaatteet päälle.
Useimmat tropiikin alueen alkuasukasheimot ovat viihtyneet ilkosen alasti, mitä nyt ovat koristelleet genitaalejaan ja muita paikkojaan mielikuvituksellisin tavoin.
Tuo häveliäisyyspuppu on pelkkää omaa seksuaalisuuttaan pakenevien raamattukauppiaiden tuontitavaraa. Sitäpaitsi, jos älykäs kivestensuunnittelija olisi vieroksunut sukupuolielintemme ulkonäköä, hän tuskin olisi laittanut siittiöntuotannosta vastaavia elimiä roikkumaan nahkapussiin ruumiinontelomme ulkopuolelle.
Mutta kai sen tajuat, että kylmemmässä ilmastossa pitää vetää releet niskaan? - käsittämätöntä
M00535 kirjoitti:
"Milloin ihminen humasi olevansa alasti ja miksi"
Yleensä siinä vaiheessa, kun joku lähetyssaarnaajaidiootti käski panna vaatteet päälle.
Useimmat tropiikin alueen alkuasukasheimot ovat viihtyneet ilkosen alasti, mitä nyt ovat koristelleet genitaalejaan ja muita paikkojaan mielikuvituksellisin tavoin.
Tuo häveliäisyyspuppu on pelkkää omaa seksuaalisuuttaan pakenevien raamattukauppiaiden tuontitavaraa. Sitäpaitsi, jos älykäs kivestensuunnittelija olisi vieroksunut sukupuolielintemme ulkonäköä, hän tuskin olisi laittanut siittiöntuotannosta vastaavia elimiä roikkumaan nahkapussiin ruumiinontelomme ulkopuolelle.
Mutta kai sen tajuat, että kylmemmässä ilmastossa pitää vetää releet niskaan?skeidaa panee viina kirjottaan. Että sitten vasta alettiin pukee kun lähetyssaarnaaja käski. Jos noin ajattelet niin sama se. Todiste järkesi tasosta, voi ressua, ihan puolestasi itkettää.
käsittämätöntä kirjoitti:
skeidaa panee viina kirjottaan. Että sitten vasta alettiin pukee kun lähetyssaarnaaja käski. Jos noin ajattelet niin sama se. Todiste järkesi tasosta, voi ressua, ihan puolestasi itkettää.
Pidätkö esimerkiksi peniskoteloa kainouden merkkinä? Yleisiä tropiikissa ennen valkoisten vaatimuksia, voivat olla yli metrin mittaisia ja sidottu narulla pystyyn. Melkoinen ujouden merkki.
Entä 1500-1600-luvun kalukukkarot? Joissa miehet jopa säilyttivät pikkuesineitä tai pähkinöitä, joita kaivelivat esiin ja tarjosivat naisille? Kainostelua vai kerskumista?
Kreikan alasti urheileminen? Spartassa jopa tyttöjen suosiossa eikä vain miesten.
Naisten paljaat rinnat kaikissa paikoissa, joissa sää on suosinut?
Nudismi? Ihmiset riisuutuvat kipin kapin aina, kun se vain on mahdollista.
Antropologisesti tiedoksesi: miesten sukuelinten peittäminen ei ole johtunut häveliäisyydestä, vaan siitä, että on pelätty maagisia vastaiskuja kateellisten toimesta. Vielä nykyäänkin Länsi-Afrikassa tapetaan ihmisiä, joiden epäillään noituneen miesten vehkeet. Naiset ovat esiintyneet alasti huomattavasti useammin.- Apo-Calypso
snobbailua kirjoitti:
Evot sitte tykkää nostaa itseään noill asivistyssanoilla jalustalle. Pitää vissiin soittaa jollekin tutulle jos se tietäisi mitä on suomeksi emergenssi. Kun ei ole hyllyssä sidistyssanakirjaa eikä muitakaan sanakirjoja.
Eikä taida löytyä juuri muitakaan kirjoja hyllystä...
Ultra-kreationisti kirjoitti:
Pystytkö kertomaan,miten se on asennettu ihmiseen/eläimeen toimimaan osoittajana, mikä kulloinkin on väärin ?
(Olisin iloinen, jos vastauksesi olisi-kerrankin- omasta individualismistasi lähtöisin?).Tunne on voimakkain ihmisen toimintaa ohjaava voima.Mielihyvä ja mielipaha ovat kaiken toiminnan käyttövoima. Tunteettomista ihmisistä saadaan vain keskitysleirien pyöveleitä. Itse asiassa psykologien mukaan tappajiksi koulutettavilta (olivatpa he sitten SS-miehiä tai merijalkaväkeä)koulutetaan huolellisesti tunteet pois, koska tunteva ihminen ei tapa.
Rakkaus on tunne, ystävyys on tunne. Oikeudenmukaisuuden tunne on tunne. Vääryyden kokeminen tai karttaminen on tunne. Empatia on tunne. Sinun uskonnollisuutesikin on tunne, se ei ole järjellä määrättävissä (kuten muistaakseni olet itse kirjoittanut). Niin että miten niin VAIN tunne?
Eilen oli juuri useissa medioissa uutinen, että jopa koirat, kädellisistä puhumattakaan, kokevat vääryyttä ja lakkaavat tekemästä, mitä ohjaaja ehdottaa, jos niitä kohdellaan huonommin kuin toista. Tänään uutishitti on koira, joka yrittää pelastaa moottoritieltä loukkaantuneen koiran. Delfiinit ja valaat yrittävät auttaa jopa ihmisiä (yhdellä meri-imettäväisten tutkijalla oli suuria vaikeuksia päästä sukeltamaan pyöriäisparvessa; ne auttoivat hänet koko ajan takaisin rantaan, koska ne tulkitsivat sukelluslaitteen äänet pulassa olevan eläimen ääntelyiksi). Norsut yrittävät toistuvasti auttaa kaatuneen norsun takaisin pystyyn.
Moraalin perusta on vanhempi kuin ihmiskunta.- Ultra-kreationisti
sharyn kirjoitti:
Tunne on voimakkain ihmisen toimintaa ohjaava voima.Mielihyvä ja mielipaha ovat kaiken toiminnan käyttövoima. Tunteettomista ihmisistä saadaan vain keskitysleirien pyöveleitä. Itse asiassa psykologien mukaan tappajiksi koulutettavilta (olivatpa he sitten SS-miehiä tai merijalkaväkeä)koulutetaan huolellisesti tunteet pois, koska tunteva ihminen ei tapa.
Rakkaus on tunne, ystävyys on tunne. Oikeudenmukaisuuden tunne on tunne. Vääryyden kokeminen tai karttaminen on tunne. Empatia on tunne. Sinun uskonnollisuutesikin on tunne, se ei ole järjellä määrättävissä (kuten muistaakseni olet itse kirjoittanut). Niin että miten niin VAIN tunne?
Eilen oli juuri useissa medioissa uutinen, että jopa koirat, kädellisistä puhumattakaan, kokevat vääryyttä ja lakkaavat tekemästä, mitä ohjaaja ehdottaa, jos niitä kohdellaan huonommin kuin toista. Tänään uutishitti on koira, joka yrittää pelastaa moottoritieltä loukkaantuneen koiran. Delfiinit ja valaat yrittävät auttaa jopa ihmisiä (yhdellä meri-imettäväisten tutkijalla oli suuria vaikeuksia päästä sukeltamaan pyöriäisparvessa; ne auttoivat hänet koko ajan takaisin rantaan, koska ne tulkitsivat sukelluslaitteen äänet pulassa olevan eläimen ääntelyiksi). Norsut yrittävät toistuvasti auttaa kaatuneen norsun takaisin pystyyn.
Moraalin perusta on vanhempi kuin ihmiskunta.niin vastauksesi oli kiva,koska se puolusti emotionaalisuuden oikeutta olla paikallaan.
aito-outsider kirjoitti:
Mistä on tullut hyvän ja pahan ideat ja käsitteet? Mistä tiedämme mikä on hyvää ja mikä on pahaa?
Jos ne käsitteet kuten muutkin käsitteet eivät tule geeneistä eli aineesta niin mistä sitten? Myönnätkö, että on olemassa jonkunlainen, hyvin laaja, henkinen todellisuus, joka ei riipu aineesta. Siis, että aine on vain meidän ruumiimme, joka syö ja juo ja koisii ja toteuttaa erilaisia orgaanisia perustarpeita ja on "kantoteline" varsinaiselle, näkymättömälle ihmisyydelle.
Mutta mistä ovat tulleet sellaiset kuin moraali, taiteet, tieteet, kulttuurit yleensä, kateus, viha, ilo, onni, nauru, itku.... Ja uskonnotkin jos uskomuksenne mukaan senkään selittämiseen ei tarvita jumaloletusta.
Kuten materiaalimaailmassa on aine ja energia niin onko ihminenkin jotenkin kahden lajin luomus? Näkyvän aineen ja sitten näkymättömän henkisen puolen, joka ei tule geeneistä mutta tulee kuitenkin jostakin.
Huomaa, että oletetun alkuräjähdyksen yhteydessä ei luettelemiani asioita ole voinut olla olemassa. Jostakin ne ovat kuitenkin tulleet, enkä usko, että tyhjästä niin etteikö niille mitään alkulähdettä olisi.
Minun kaaliini ei uppoa, että alkuräjähdyksen pauhu jäähtyessään loisi aineen lisäksi myös erilaiset henkiset käsitteet."Mistä on tullut hyvän ja pahan ideat ja käsitteet? Mistä tiedämme mikä on hyvää ja mikä on pahaa?"
Yhteisön paine, ja sen asettamat rajat. Sen seittemänsortin säännöt ja rajoitukset, paperilla olevat lait ja kirjoittamattomat säännöt jotka lähiyhteisö määrittelee.
"Mutta mistä ovat tulleet sellaiset kuin moraali, taiteet, tieteet, kulttuurit yleensä, kateus, viha, ilo, onni, nauru, itku...."
Sosiaalievoluutio? Fysiologisen evoluution myötä tulleiden mahdollisuuksien hyödyntäminen edellämainituissa aihepiireissä. Oletko koskaan kuullut puhuttavan asteittaisesta kehityksestä? Ainiin, kreationistithan eivät huomaa kehitystä ja muutosta.- aito-outsider
sharyn kirjoitti:
Pidätkö esimerkiksi peniskoteloa kainouden merkkinä? Yleisiä tropiikissa ennen valkoisten vaatimuksia, voivat olla yli metrin mittaisia ja sidottu narulla pystyyn. Melkoinen ujouden merkki.
Entä 1500-1600-luvun kalukukkarot? Joissa miehet jopa säilyttivät pikkuesineitä tai pähkinöitä, joita kaivelivat esiin ja tarjosivat naisille? Kainostelua vai kerskumista?
Kreikan alasti urheileminen? Spartassa jopa tyttöjen suosiossa eikä vain miesten.
Naisten paljaat rinnat kaikissa paikoissa, joissa sää on suosinut?
Nudismi? Ihmiset riisuutuvat kipin kapin aina, kun se vain on mahdollista.
Antropologisesti tiedoksesi: miesten sukuelinten peittäminen ei ole johtunut häveliäisyydestä, vaan siitä, että on pelätty maagisia vastaiskuja kateellisten toimesta. Vielä nykyäänkin Länsi-Afrikassa tapetaan ihmisiä, joiden epäillään noituneen miesten vehkeet. Naiset ovat esiintyneet alasti huomattavasti useammin.***Pidätkö esimerkiksi peniskoteloa kainouden merkkinä? Yleisiä tropiikissa ennen valkoisten vaatimuksia***
Erään tutkimusmatkaajan kirjasta luin miten miehet käsittivät sen "keihään" ikäänkuin suojavaatteeksi. Kun mies tapasi vieraita tai lähti kaueammas kotikylästään se piti laittaa koska muuten he tunsivat olevansa alasti. Ja häpesivät alastomuuttaan. Ehkä me eurooppalaiset emme alkuunkaan ymmärrä heidän ajatteluaan tässä asiassa. Mutta jopa silläkin peitettiin alastomuutta eikä suinkaan rehvasteltu.
Ei myöskään ollut yleistä tropiikissa. Lieneeköhän sitä tapaa tavattu missään muualla kuin Papua-Uuden Guinean syrjäisimmillä alueilla.
***Entä 1500-1600-luvun kalukukkarot? Kainostelua vai kerskumista?***
Saattoi olla kerskumistakin mutta oleellista on, että miksi piti olla kukkaro, miksi ei pidetty vallan paljaana. Joten halua olisi ollut näyttää mutta jokin miesten sisällä sen esti. Mistä se esto on ihmiskuntaan tullut mutta ei eläimiin. Simpanssi tai gorilla varmaan äkkiä viskoisi moiset kukkarot tiehensä koska ei tuntisi sen pitoon mitään tarvetta.
Kalukukkaro on samanlainen tehostin kuin naisten silikonilisukkeet nykyisin. Ei sen ihmeempää sillä eivät ne alastomuutta ole.
***Kreikan alasti urheileminen? Spartassa jopa tyttöjen suosiossa eikä vain miesten.***
Ainakaan antiikin olympialaisissa, joissa miehet oli alasti ei naisia sallittu läsnä kuolemanrangaistuksen uhalla. Tyttöjen kisoista en tiedä, tuliko vanhat äijät sinne ehkä hekumoitsemaan.
***Naisten paljaat rinnat kaikissa paikoissa, joissa sää on suosinut?***
Suurin osa, ainakin 95 %, ihmiskunnasta voisi kulkea sään puolesta 2-10 kuukautta vuosittain ryntäät paljaina mutta eivät vaan kulje. Joten en ymmärrä väitettäsi ja olenkin jyrkästi eri mieltä. Jos olen väärässä niin kerro missä sellainen on nykyään yleisenä tapana.
En ainakaan ole nähnyt vielä nykyäänkään vaikka moraali on muutoin siinä suhteessa täysin kadonnut. Jotain vaan pannaan yläpään peitoksi, uimarannoillakin. Eivät ole kovin yleisiä topless-uimarannat kaikesta huolimatta.
***Nudismi? Ihmiset riisuutuvat kipin kapin aina, kun se vain on mahdollista.***
Häh, missä moisen kipin kapin - ilmiön olet nähnyt. Missä maassa noin tehdään? Nudisteja on ollut aina pääasiassa vain Saksassa ja sielläkin suljetuilla alueilla. Ei kaupunkien kaduilla ja toreilla. Lisäksi suomalaisen saunakulttuurin alastomuus on monelle muunmaalaiselle totaalinen järkytys ja mahdottomuus.
***Antropologisesti tiedoksesi: miesten sukuelinten peittäminen ei ole johtunut häveliäisyydestä, vaan siitä, että on pelätty maagisia vastaiskuja kateellisten toimesta. Vielä nykyäänkin Länsi-Afrikassa tapetaan ihmisiä, joiden epäillään noituneen miesten vehkeet. Naiset ovat esiintyneet alasti huomattavasti useammin.***
Tuostako väität ihmisen pukeutumistarpeen johtuvan, että ei pääse kukaan noitumaan. Ehkä tuo on eri heimoissa vain keksitty viisaitten vanhojen toimesta että on saatu muutamat harvat alastiroikastelijat laittamaan jotakin päällensä.
Pientä pelottelua, se on monesti tehokkaampaa ja diplomaattisempaa kuin jyrkkä käskytys. - aito-outsider
sharyn kirjoitti:
Tunne on voimakkain ihmisen toimintaa ohjaava voima.Mielihyvä ja mielipaha ovat kaiken toiminnan käyttövoima. Tunteettomista ihmisistä saadaan vain keskitysleirien pyöveleitä. Itse asiassa psykologien mukaan tappajiksi koulutettavilta (olivatpa he sitten SS-miehiä tai merijalkaväkeä)koulutetaan huolellisesti tunteet pois, koska tunteva ihminen ei tapa.
Rakkaus on tunne, ystävyys on tunne. Oikeudenmukaisuuden tunne on tunne. Vääryyden kokeminen tai karttaminen on tunne. Empatia on tunne. Sinun uskonnollisuutesikin on tunne, se ei ole järjellä määrättävissä (kuten muistaakseni olet itse kirjoittanut). Niin että miten niin VAIN tunne?
Eilen oli juuri useissa medioissa uutinen, että jopa koirat, kädellisistä puhumattakaan, kokevat vääryyttä ja lakkaavat tekemästä, mitä ohjaaja ehdottaa, jos niitä kohdellaan huonommin kuin toista. Tänään uutishitti on koira, joka yrittää pelastaa moottoritieltä loukkaantuneen koiran. Delfiinit ja valaat yrittävät auttaa jopa ihmisiä (yhdellä meri-imettäväisten tutkijalla oli suuria vaikeuksia päästä sukeltamaan pyöriäisparvessa; ne auttoivat hänet koko ajan takaisin rantaan, koska ne tulkitsivat sukelluslaitteen äänet pulassa olevan eläimen ääntelyiksi). Norsut yrittävät toistuvasti auttaa kaatuneen norsun takaisin pystyyn.
Moraalin perusta on vanhempi kuin ihmiskunta.***Norsut yrittävät toistuvasti auttaa kaatuneen norsun takaisin pystyyn.***
Niin ja kerran näytettiin telkan luonto-ohjelmassa miten hevoslauman johtajaori tappoi hyvin raa'asti varsan, joka ei noussut pystyyn. Otti varsaa niskasta hampaillaan ja retuutti äärimmäisen julmasti ilmassa. Teki tämän käsittelyn kahteen kertaan, että on varmasti niska muusina.
Että niin avuliasta porukkaa sitä luonnosta löytyy.
Mitenhän se pyöriäisjuttu. Jospa ne näki sen ylimääräisen otuksen isona kilpailijana, joka haluttiin töniä syrjään syömästä heidän kalojaan. - juutas.
aito-outsider kirjoitti:
***Pidätkö esimerkiksi peniskoteloa kainouden merkkinä? Yleisiä tropiikissa ennen valkoisten vaatimuksia***
Erään tutkimusmatkaajan kirjasta luin miten miehet käsittivät sen "keihään" ikäänkuin suojavaatteeksi. Kun mies tapasi vieraita tai lähti kaueammas kotikylästään se piti laittaa koska muuten he tunsivat olevansa alasti. Ja häpesivät alastomuuttaan. Ehkä me eurooppalaiset emme alkuunkaan ymmärrä heidän ajatteluaan tässä asiassa. Mutta jopa silläkin peitettiin alastomuutta eikä suinkaan rehvasteltu.
Ei myöskään ollut yleistä tropiikissa. Lieneeköhän sitä tapaa tavattu missään muualla kuin Papua-Uuden Guinean syrjäisimmillä alueilla.
***Entä 1500-1600-luvun kalukukkarot? Kainostelua vai kerskumista?***
Saattoi olla kerskumistakin mutta oleellista on, että miksi piti olla kukkaro, miksi ei pidetty vallan paljaana. Joten halua olisi ollut näyttää mutta jokin miesten sisällä sen esti. Mistä se esto on ihmiskuntaan tullut mutta ei eläimiin. Simpanssi tai gorilla varmaan äkkiä viskoisi moiset kukkarot tiehensä koska ei tuntisi sen pitoon mitään tarvetta.
Kalukukkaro on samanlainen tehostin kuin naisten silikonilisukkeet nykyisin. Ei sen ihmeempää sillä eivät ne alastomuutta ole.
***Kreikan alasti urheileminen? Spartassa jopa tyttöjen suosiossa eikä vain miesten.***
Ainakaan antiikin olympialaisissa, joissa miehet oli alasti ei naisia sallittu läsnä kuolemanrangaistuksen uhalla. Tyttöjen kisoista en tiedä, tuliko vanhat äijät sinne ehkä hekumoitsemaan.
***Naisten paljaat rinnat kaikissa paikoissa, joissa sää on suosinut?***
Suurin osa, ainakin 95 %, ihmiskunnasta voisi kulkea sään puolesta 2-10 kuukautta vuosittain ryntäät paljaina mutta eivät vaan kulje. Joten en ymmärrä väitettäsi ja olenkin jyrkästi eri mieltä. Jos olen väärässä niin kerro missä sellainen on nykyään yleisenä tapana.
En ainakaan ole nähnyt vielä nykyäänkään vaikka moraali on muutoin siinä suhteessa täysin kadonnut. Jotain vaan pannaan yläpään peitoksi, uimarannoillakin. Eivät ole kovin yleisiä topless-uimarannat kaikesta huolimatta.
***Nudismi? Ihmiset riisuutuvat kipin kapin aina, kun se vain on mahdollista.***
Häh, missä moisen kipin kapin - ilmiön olet nähnyt. Missä maassa noin tehdään? Nudisteja on ollut aina pääasiassa vain Saksassa ja sielläkin suljetuilla alueilla. Ei kaupunkien kaduilla ja toreilla. Lisäksi suomalaisen saunakulttuurin alastomuus on monelle muunmaalaiselle totaalinen järkytys ja mahdottomuus.
***Antropologisesti tiedoksesi: miesten sukuelinten peittäminen ei ole johtunut häveliäisyydestä, vaan siitä, että on pelätty maagisia vastaiskuja kateellisten toimesta. Vielä nykyäänkin Länsi-Afrikassa tapetaan ihmisiä, joiden epäillään noituneen miesten vehkeet. Naiset ovat esiintyneet alasti huomattavasti useammin.***
Tuostako väität ihmisen pukeutumistarpeen johtuvan, että ei pääse kukaan noitumaan. Ehkä tuo on eri heimoissa vain keksitty viisaitten vanhojen toimesta että on saatu muutamat harvat alastiroikastelijat laittamaan jotakin päällensä.
Pientä pelottelua, se on monesti tehokkaampaa ja diplomaattisempaa kuin jyrkkä käskytys."Pientä pelottelua, se on monesti tehokkaampaa ja diplomaattisempaa kuin jyrkkä käskytys."
- Tähänpä se uskontojenkin mahti viime kädessä perustuu, jumalien rangaistuksilla pelotteluun.
Miksi taas kerran esität tahallasi perusteettomia, väitteitä, täysiä valeita?
"urosten tapellessa valta-asemasta toinen voi huoletta tappaa toisen"
Miksi ihmislaji on ainut mikä määrätietoisesti tappaa lajikumppaneitaan? Muilla lajeilla lajikumppaneiden tappaminen on joko erittäin harvinaista tai pakon sanelemaa, kuten vaikkapa ravinnon puute. Osoittaisiko mikä laji outsider-maailmassa tappaa lajikumppaneitaan? Unohdamme tietenkin nämä muutamat hämähäkkilajit joiden urokset joutuvat usein naaraiden ravinnoksi hedelmöityksen jälkeen. Oikeassa maailmassa urosten välisissä lisääntymiskamppailuissa sattuneet kuolemantapaukset ovat tapaturmaisia, ei määrätietoisia.
Mistä ihmeestä sinä, sinun puutteellisilla perustiedoilla, voit esittää väitteitä muiden eläinlajien lajikäyttäytymisestä? Kuten eräs johtaja aikoinaan sanoin, ihmisen kuolema on tragedia, miljoonan kuolema on statistiikkaa. Moraali kukoistaa juu ihmisellä. Vai mitenkä se taas olikaan, onko vääräuskoisen tappaminen syntiä?- asianharrastaja
Ihmisen käyttäytymisen pääsääntö on kuitenkin se, että lajikumppanin tappaminen on julistettu kielletyksi ja rangaistavaksi. Tästä on sitten säänneltyjä poikkeuksia (sota, kuolemanrangaistus, valtiolähtöiset kansanmurhat,..), joiden kauheus ei silti tee pääsääntöä olemattomaksi.
Olipa lajienvälinen tappaminen eläimillä tavallista tai harvinaista, niilä ei tappajaan ainakaan normaalistikohdistu erityisiä yhteisötoimia.
Ihmisen ja (muiden) eläinten henkisten toimintojen välisiä eroja voisi mielestäni hyvin pohtia näissäkin keskusteluissa; toivottavasti halua ja kykyä siihen löytyy. - vanha-kissa
asianharrastaja kirjoitti:
Ihmisen käyttäytymisen pääsääntö on kuitenkin se, että lajikumppanin tappaminen on julistettu kielletyksi ja rangaistavaksi. Tästä on sitten säänneltyjä poikkeuksia (sota, kuolemanrangaistus, valtiolähtöiset kansanmurhat,..), joiden kauheus ei silti tee pääsääntöä olemattomaksi.
Olipa lajienvälinen tappaminen eläimillä tavallista tai harvinaista, niilä ei tappajaan ainakaan normaalistikohdistu erityisiä yhteisötoimia.
Ihmisen ja (muiden) eläinten henkisten toimintojen välisiä eroja voisi mielestäni hyvin pohtia näissäkin keskusteluissa; toivottavasti halua ja kykyä siihen löytyy.asianharrastaja kirjoitti:
"Ihmisen käyttäytymisen pääsääntö on kuitenkin se, että lajikumppanin tappaminen on julistettu kielletyksi ja rangaistavaksi. "
Hmm, onkohan tuo ihan joka yhteisössä pääsääntö? Yleisesti ottaen näin taitaa olla, mutta ihan onko tuo totta ihan jokaisen yhteisön kohdalla?
Nyt kannattaa tehdä ero sen välillä, mitä mahdollisuuksia aivojen antamat tiedonkäsittely- ja ajattelukyvyt antavat, ja miten ihmiset sitten niitä kykyjä käyttävät. Esim. kyky empatiaan on käsittääkseni yksilöllistä.
Ihmisille on ominaista siirtää kokemuksiaan, tietoaan ja tapojaan jälkipolvilta toisille. Nämä eivät periydy geenien mukana vaan niiden ulkopuolella. Väitän, että moraalisäännökset ja muut perinnäistavat yms. ovat kulttuurisidonnaisia asioita. asianharrastaja kirjoitti:
Ihmisen käyttäytymisen pääsääntö on kuitenkin se, että lajikumppanin tappaminen on julistettu kielletyksi ja rangaistavaksi. Tästä on sitten säänneltyjä poikkeuksia (sota, kuolemanrangaistus, valtiolähtöiset kansanmurhat,..), joiden kauheus ei silti tee pääsääntöä olemattomaksi.
Olipa lajienvälinen tappaminen eläimillä tavallista tai harvinaista, niilä ei tappajaan ainakaan normaalistikohdistu erityisiä yhteisötoimia.
Ihmisen ja (muiden) eläinten henkisten toimintojen välisiä eroja voisi mielestäni hyvin pohtia näissäkin keskusteluissa; toivottavasti halua ja kykyä siihen löytyy.Ihmisen tappaminen terrori-iskussa tahi sodassa ei vaikuta asiaan että ihmislajin yksilöt tappavat toisiaan määrätietoisesti, tarpeen niin vaatiessa.
Ihmislajin sekä muiden ihmisapinoiden lauma sekä lajinmukaisissa käyttäytymistavoissa on useita yhteneväisyyksiä. Monimuotoinen kommunikointi, politikointi, oman edun varjelu, päämäärätavoitteellinen yhteistyö, seksuaalinen kanssakäyminen muussakin kuin lisääntymistarkoituksessa, muutamia esimerkkejä mainitakseni.
Moraali-käsitys.. siihen vaikuttanee suuresti yhteiskunta, vallalla oleva uskonto, ja pienempien yhteisöjen kuten perhe, naapurusto, aikaansaama paine. Eli moraalisen ja epämoraalisen teon ero on hyvin suuresti riippuvainen yhteisön hyväksynnästä. En tarkoita pelkästään ihmisen tappamista vaan myös muita tekoja, valintoja joiden perusteena tarvitaan moraalinen valinta. Eli vaikkapa ostatko elintarvikkeita isolta firmalta vai pieneltä valmistajalta, vaikka piikufirman tuote olisikin kalliimpi. Luomu on tämänpäin yksi moraali-käsitteen tuotoksia.
"Ihmisen ja muiden eläinten henkisten toimintojen välisiä eroja voisi mielestäni hyvin pohtia näissäkin keskusteluissa;"
Niimpä, päädymmekö ihmettelemään erojen vähäisyyttä, vai mikä lienee lopputulos?- asianharrastaja
vanha-kissa kirjoitti:
asianharrastaja kirjoitti:
"Ihmisen käyttäytymisen pääsääntö on kuitenkin se, että lajikumppanin tappaminen on julistettu kielletyksi ja rangaistavaksi. "
Hmm, onkohan tuo ihan joka yhteisössä pääsääntö? Yleisesti ottaen näin taitaa olla, mutta ihan onko tuo totta ihan jokaisen yhteisön kohdalla?
Nyt kannattaa tehdä ero sen välillä, mitä mahdollisuuksia aivojen antamat tiedonkäsittely- ja ajattelukyvyt antavat, ja miten ihmiset sitten niitä kykyjä käyttävät. Esim. kyky empatiaan on käsittääkseni yksilöllistä.
Ihmisille on ominaista siirtää kokemuksiaan, tietoaan ja tapojaan jälkipolvilta toisille. Nämä eivät periydy geenien mukana vaan niiden ulkopuolella. Väitän, että moraalisäännökset ja muut perinnäistavat yms. ovat kulttuurisidonnaisia asioita...jota ihmisten ylivoimainen enemmistö noudattaa. Poikkeuksia löytyy aina.
Kokemuksien siirtoa yksilöltä toiselle on havaittu myös joillakin eläimillä. Kuitenkin vain ihmisellä on kulttuurievoluutio sekä useita sen mukana kehittyneitä erityisiä piirteitä.
Empatiaa voinee havaita myös joidenkin eläinten käytöksessä, mutta harvoin sinne asti, että yksilö heikentää omia mahdollisuuksiaan toista auttaakseen. Ihmisellä tämä on mennyt niin pitkälle, että hyvin voi sanoa luonnonvalinnan vaikutuksen ihmisen evoluutioon ratkaisevasti heikentyneen.
Nostanpa pöydälle muutakin, jos kiinnostus keskusteluun näyttää säilyvän. - juutas.
asianharrastaja kirjoitti:
Ihmisen käyttäytymisen pääsääntö on kuitenkin se, että lajikumppanin tappaminen on julistettu kielletyksi ja rangaistavaksi. Tästä on sitten säänneltyjä poikkeuksia (sota, kuolemanrangaistus, valtiolähtöiset kansanmurhat,..), joiden kauheus ei silti tee pääsääntöä olemattomaksi.
Olipa lajienvälinen tappaminen eläimillä tavallista tai harvinaista, niilä ei tappajaan ainakaan normaalistikohdistu erityisiä yhteisötoimia.
Ihmisen ja (muiden) eläinten henkisten toimintojen välisiä eroja voisi mielestäni hyvin pohtia näissäkin keskusteluissa; toivottavasti halua ja kykyä siihen löytyy."Ihmisen käyttäytymisen pääsääntö on kuitenkin se, että lajikumppanin tappaminen on julistettu kielletyksi ja rangaistavaksi. Tästä on sitten säänneltyjä poikkeuksia (sota, kuolemanrangaistus, valtiolähtöiset kansanmurhat,..), joiden kauheus ei silti tee pääsääntöä olemattomaksi. "
- Ei tuo pääsääntökään ole "taivaasta annettu", eikä aina ja kaikkialle ehdoton. Kyllähän esimerkiksi "vihollisen" on useissa kulttuureissa saanut tappaa. Jos se nyt on meillä pääsääntönä, niin ei se se aina ja kaikkialla ole ollut. Syynä varmaan tähän sääntöön on paljolti opittu asia, että väkivallasta seuraa väkivaltaa. Oma etu pitkällä tähtäimellä ei siis ole tappamisen puolella.
"Olipa lajienvälinen tappaminen eläimillä tavallista tai harvinaista, niilä ei tappajaan ainakaan normaalistikohdistu erityisiä yhteisötoimia. "
- Vaikea kuvitella, että leijonat vaikka istuisivat käräjille puimaan tapahtunutta surmatyötä. Yhteisötoimet ovat kiinni yhteisön luonteesta.
"Ihmisen ja (muiden) eläinten henkisten toimintojen välisiä eroja voisi mielestäni hyvin pohtia näissäkin keskusteluissa; toivottavasti halua ja kykyä siihen löytyy."
- Mikäs siinä. Laita avaus aiheesta. Areena on vapaa. - juutas.
asianharrastaja kirjoitti:
..jota ihmisten ylivoimainen enemmistö noudattaa. Poikkeuksia löytyy aina.
Kokemuksien siirtoa yksilöltä toiselle on havaittu myös joillakin eläimillä. Kuitenkin vain ihmisellä on kulttuurievoluutio sekä useita sen mukana kehittyneitä erityisiä piirteitä.
Empatiaa voinee havaita myös joidenkin eläinten käytöksessä, mutta harvoin sinne asti, että yksilö heikentää omia mahdollisuuksiaan toista auttaakseen. Ihmisellä tämä on mennyt niin pitkälle, että hyvin voi sanoa luonnonvalinnan vaikutuksen ihmisen evoluutioon ratkaisevasti heikentyneen.
Nostanpa pöydälle muutakin, jos kiinnostus keskusteluun näyttää säilyvän.En kyllä osaa tuota toisen ihmisen tappamista nähdä niin ehdottomana pääsääntönä, tai sääntönä joka olisi jotain muuta sääntöä yleisempi tai ehdottomampi. Kyllähän esimerkiksi omien jälkeläisten suojeleminen tuntuisi olevan edelle menevä "pääsääntö".
"Kuitenkin vain ihmisellä on kulttuurievoluutio sekä useita sen mukana kehittyneitä erityisiä piirteitä."
- Ei pidä paikkaansa. Kyllähän eläinten kulttuuri ja käyttäytymistavat muuttuvat erilaisissa ympäristöissä. Ihminen toki oma lukunsa tässä asiassa. Ihmisen merkittävänä työkaluna on kulttuurievoluutiossa on kieli ja sen avulla tiedon tallennus ja siirto.
"Empatiaa voinee havaita myös joidenkin eläinten käytöksessä, mutta harvoin sinne asti, että yksilö heikentää omia mahdollisuuksiaan toista auttaakseen."
- Jokainen eliöyksilö heikentää omia mahdollisuuksiaan lisääntyessään ja jälkeläisiään auttaessaan. Eipä sillä, että elämästä selviäisi lopulta hengissä mikään eliö. - asianharrastaja
juutas. kirjoitti:
En kyllä osaa tuota toisen ihmisen tappamista nähdä niin ehdottomana pääsääntönä, tai sääntönä joka olisi jotain muuta sääntöä yleisempi tai ehdottomampi. Kyllähän esimerkiksi omien jälkeläisten suojeleminen tuntuisi olevan edelle menevä "pääsääntö".
"Kuitenkin vain ihmisellä on kulttuurievoluutio sekä useita sen mukana kehittyneitä erityisiä piirteitä."
- Ei pidä paikkaansa. Kyllähän eläinten kulttuuri ja käyttäytymistavat muuttuvat erilaisissa ympäristöissä. Ihminen toki oma lukunsa tässä asiassa. Ihmisen merkittävänä työkaluna on kulttuurievoluutiossa on kieli ja sen avulla tiedon tallennus ja siirto.
"Empatiaa voinee havaita myös joidenkin eläinten käytöksessä, mutta harvoin sinne asti, että yksilö heikentää omia mahdollisuuksiaan toista auttaakseen."
- Jokainen eliöyksilö heikentää omia mahdollisuuksiaan lisääntyessään ja jälkeläisiään auttaessaan. Eipä sillä, että elämästä selviäisi lopulta hengissä mikään eliö."Kyllähän esimerkiksi omien jälkeläisten suojeleminen tuntuisi olevan edelle menevä "pääsääntö"." Kyse oli lajitoverin tappamiseen liittyvästä säännöstöstä. Syyte tule (tosin ehkä lievempi), vaikka tappaisit jälkeläistä puolustaessasi.
"Ihmisen merkittävänä työkaluna on kulttuurievoluutiossa on kieli ja sen avulla tiedon tallennus ja siirto." Eläinten samanlaisuuden jatkuvan korostamisen sijasta voisi kerrankin pohdiskella tämän eron seuraamuksia. Miksi ei esimerkiksi ole Yhtyneiden Laumakuntien koiraoikeuksien julistusta, mutta kyllä ihmisten vastaava.
"Jokainen eliöyksilö heikentää omia mahdollisuuksiaan lisääntyessään ja jälkeläisiään auttaessaan." Arveletko todella, että kyseinen yksilö tietää tuon asian ja silti päättää vapaasti lisääntymisestään?. Mikä eläin auttaa jälkeläisiään tilanteessa, jossa oma henki on vaarassa? Enkä tarkoita jotakin omalaatuista poikkeusta kerran kymmenessä vuodessa.
En toivo, että ylläoleva argumentointi kidnapattaisiin salamana Jumalan ja luomisen puolustusarsenaaliin. Pidän silti vähän kummallisena siitä keskustelun vaikeutta tällä palstalla. - asianharrastaja
juutas. kirjoitti:
"Ihmisen käyttäytymisen pääsääntö on kuitenkin se, että lajikumppanin tappaminen on julistettu kielletyksi ja rangaistavaksi. Tästä on sitten säänneltyjä poikkeuksia (sota, kuolemanrangaistus, valtiolähtöiset kansanmurhat,..), joiden kauheus ei silti tee pääsääntöä olemattomaksi. "
- Ei tuo pääsääntökään ole "taivaasta annettu", eikä aina ja kaikkialle ehdoton. Kyllähän esimerkiksi "vihollisen" on useissa kulttuureissa saanut tappaa. Jos se nyt on meillä pääsääntönä, niin ei se se aina ja kaikkialla ole ollut. Syynä varmaan tähän sääntöön on paljolti opittu asia, että väkivallasta seuraa väkivaltaa. Oma etu pitkällä tähtäimellä ei siis ole tappamisen puolella.
"Olipa lajienvälinen tappaminen eläimillä tavallista tai harvinaista, niilä ei tappajaan ainakaan normaalistikohdistu erityisiä yhteisötoimia. "
- Vaikea kuvitella, että leijonat vaikka istuisivat käräjille puimaan tapahtunutta surmatyötä. Yhteisötoimet ovat kiinni yhteisön luonteesta.
"Ihmisen ja (muiden) eläinten henkisten toimintojen välisiä eroja voisi mielestäni hyvin pohtia näissäkin keskusteluissa; toivottavasti halua ja kykyä siihen löytyy."
- Mikäs siinä. Laita avaus aiheesta. Areena on vapaa.Keskustelua ei vain ole syntynyt, paitsi ääriuskojien "Jmala loi" -hihkaisut sekä evopuolen ihmisen ja eläinten samanlaisuuden hyssyttely.
Katsoisin siksi, miten pääsen tässä ketjussa eteenpäin Sinun ja muiden ehkä mukaanliittyvien kanssa ja avaisin uuden, jos siltä näyttää. - juutas.
asianharrastaja kirjoitti:
"Kyllähän esimerkiksi omien jälkeläisten suojeleminen tuntuisi olevan edelle menevä "pääsääntö"." Kyse oli lajitoverin tappamiseen liittyvästä säännöstöstä. Syyte tule (tosin ehkä lievempi), vaikka tappaisit jälkeläistä puolustaessasi.
"Ihmisen merkittävänä työkaluna on kulttuurievoluutiossa on kieli ja sen avulla tiedon tallennus ja siirto." Eläinten samanlaisuuden jatkuvan korostamisen sijasta voisi kerrankin pohdiskella tämän eron seuraamuksia. Miksi ei esimerkiksi ole Yhtyneiden Laumakuntien koiraoikeuksien julistusta, mutta kyllä ihmisten vastaava.
"Jokainen eliöyksilö heikentää omia mahdollisuuksiaan lisääntyessään ja jälkeläisiään auttaessaan." Arveletko todella, että kyseinen yksilö tietää tuon asian ja silti päättää vapaasti lisääntymisestään?. Mikä eläin auttaa jälkeläisiään tilanteessa, jossa oma henki on vaarassa? Enkä tarkoita jotakin omalaatuista poikkeusta kerran kymmenessä vuodessa.
En toivo, että ylläoleva argumentointi kidnapattaisiin salamana Jumalan ja luomisen puolustusarsenaaliin. Pidän silti vähän kummallisena siitä keskustelun vaikeutta tällä palstalla."Kyse oli lajitoverin tappamiseen liittyvästä säännöstöstä. Syyte tule (tosin ehkä lievempi), vaikka tappaisit jälkeläistä puolustaessasi. "
- Niin. Mitä säännöstöä nyt tarkoitat? Lakeja, uskonnollisia sääntöjä, mitä?
"Miksi ei esimerkiksi ole Yhtyneiden Laumakuntien koiraoikeuksien julistusta, mutta kyllä ihmisten vastaava."
- Eivätpä ole koirat sellaista julistusta tehneet, toistaiseksi ainakaan. Varmaan tekisivät, jos niillä olisi ihmisen älylliset ja kommunikointikyvyt.
"Mikä eläin auttaa jälkeläisiään tilanteessa, jossa oma henki on vaarassa? "
- Useimmat nisäkkäät ainakin näin tekevät.
"Pidän silti vähän kummallisena siitä keskustelun vaikeutta tällä palstalla. "
- Eikun avaamaan keskustelu. - asianharrastaja
juutas. kirjoitti:
"Kyse oli lajitoverin tappamiseen liittyvästä säännöstöstä. Syyte tule (tosin ehkä lievempi), vaikka tappaisit jälkeläistä puolustaessasi. "
- Niin. Mitä säännöstöä nyt tarkoitat? Lakeja, uskonnollisia sääntöjä, mitä?
"Miksi ei esimerkiksi ole Yhtyneiden Laumakuntien koiraoikeuksien julistusta, mutta kyllä ihmisten vastaava."
- Eivätpä ole koirat sellaista julistusta tehneet, toistaiseksi ainakaan. Varmaan tekisivät, jos niillä olisi ihmisen älylliset ja kommunikointikyvyt.
"Mikä eläin auttaa jälkeläisiään tilanteessa, jossa oma henki on vaarassa? "
- Useimmat nisäkkäät ainakin näin tekevät.
"Pidän silti vähän kummallisena siitä keskustelun vaikeutta tällä palstalla. "
- Eikun avaamaan keskustelu.Puhe oli ihmisen käyttäytymistä ohjaavista sisäisistä moraalisäännöistä, jotka ilmenevät lakeina, yleisenä mielipiteenä ym.
Kiinnostavaa on, miksi ihmiset tekevät juuri sellaist kuin ihmisoikeuksien julistus niillä paremmalla älyllään ja kommunikointikyvyllään.
Jospa kerrot esimerkkejä; käsitykseni on, että eläimet kyllä puolustavat jälkeläisiään, jos uskovat selviävänsä taistelussa, mutta eivät enää selvää hengenvaaraa vastaan.
Jos jaksan, koetan avata kolmannen kerran tämän keskustelun.
- epäuskoa vainen
Jumala on asettanut lakinsa meidän sydämiimme, sanoo Raamattu." näytä missä!
- aito-outsider
***Jeremia:
32:40 Ja minä teen heidän kanssansa iankaikkisen liiton, niin etten käänny heistä pois, vaan teen heille hyvää; ja minä annan pelkoni heidän sydämiinsä, niin etteivät he minusta luovu.
Roomalaiskirje:
2:15 ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä -
Hebrealaiskirje:
8:10 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
10:16 "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä";***
- absurdisti
"Kun te evot perustelette ihmisen apinuutta ja eläimellisyyttä pienellä erolla simpansseihin"
Minusta tuo pieni ero selittää pikemmin ihmisen ihmisyyden.
"mistä geeneistä johtuvat käytöserot ja moraaliset näkemykset."
Varmaankin juuri noista eroavista geeneistä ja niiden mahdollistamasta kulttuurin kartuttamisesta.
Kaksivuotias lapsi kertoo havainnon suolakurkusta: "paha!". Koira osaa ilmaista saman asian, mutta ei sanoin. Tässä on ihmisen moraali pähkinänkuoressa: käsitteet ja kielen opittuaan ihminen osaa imaista eron hyvän ja pahan ruuan, hyvän ja huonon vasaran ja myös hyvän ja huonon käytöksen välillä. Moraalin oppimisessa ei ole mitään kummallisempaa kuin muidenkaan arkisten käsitteiden oppimisessa. - Anteeksi että ajattelen
Mihin perustat väitteesi, että ihmiset tappavat lajitovereitaan oleellisesti vähemmän kuin muut kädelliset? Tarzan-kirjoihinko perustat käsityksesi muiden kädellisten käytöksestä? Tarzan bundalo?
Eikös se sinun Raamattusikin kerro aika kattavasti siitä mikä on Jahven valitun kansan suhtautuminen naapureiden lahtaamiseen? Mooseksen laki on kuolemanrangaistuksia tulvillaan ja naapurikansoja lahdataan välillä Jumalan käskystä ja välillä ihan omasta aloitteesta. - juutas.
"Kun te evot perustelette ihmisen apinuutta ja eläimellisyyttä pienellä erolla simpansseihin niin sanokaapas mistä geeneistä johtuvat käytöserot ja moraaliset näkemykset. "
- Sikäli kun erot ovat geneettisiä, eikä opittuja, ne löytyvät niistä muutamasta prosentista, minkä verran ihmisen ja simpanssin geenit eroavat.
"Onko joku neropatti selvittänyt ihmisen moraalin geenit? Jos kaikki on vain kemiaa niin silloin täytyy olla olemassa myös moraalia ja ajattelutapoja yleensäkin ohjaavat geenit. "
- Eihän ihmisen kaikki toiminta tapahdu "geeneihin ohjelmoidun koodin" perusteella. Eihän meidän geeneistä löydy suomenkielen geeniä, eikä joltain toiselta ruotsinkielen geeniä, vaan kyseessä on opittu asia. Ei myöskään löydy muslimigeeniä tai kristinuskogeeniä.
Samaten moraali on pitkälti opittu ja sovittu asia. Moraali on erilainen eri kulttuureissa eri aikoina.
"Esimerkkinä vaikkapa se kun simpanssilauman, tai minkä tahansa muunkin eläinlauman, urosten tapellessa valta-asemasta toinen voi huoletta tappaa toisen eikä siitä seuraa mitään paheksuntaa lauman taholta. Mahdollinen uusi uros on sen jälkeen kunnioitettu lauman jäsen ja johtaja"
- Ai ettei ihmisyhteisöissä valtaa koskaan ole otettu toiselta tappelemalla ja surmaamalla toinen. Lue nyt vaikka Raamattusi alkajaisiksi. Vanha Testamentti on täynnä heimosotia ja tappamista. Eihäne heimopäälliköt ole koskaan tappaneet toisia päälliköitä, ei kuninkaat toisiaan, ei valkoiset intiaanipäälliköitä, ei uudestisyntynyt kristitty Bush hyökännyt Irakiin, eihän? Ja valta-asemasta on aina ollut kysymys.
"Ihmisillä vastaavaa menettelytapaa ei sallita muutoin kuin pakkotilanteessa silloin kun murhaajalle ei kukaan mahda mitään. Mutta paheksutaan sitä silloinkin. "
- Unohdatko sinä nyt kaikki sodat ja vastaavat konfliktit nyt kokonaan?
"Tämä osoittaa, että ihmisellä on muitakin ulottuvuuksia kuin geenien luomat proteiinit. On näkymätön moraalinen puolensa ja mistäs se on tullut. "
- Niin onkin muitakin ulottuvuuksia. Noin heikostiko tunnet biologiaa ja käyttäytymistieteitä? Toisten tappaminen tuo joillekin ehkä etuja, mutta myös haittaa ja kärsimyksiä toisille. Moraali on pitkälti sovittuja käyttäytymistapoja, jonka tarkoituksena on minimoida kärsimykset ja maksimoida hyödyt. Moraalin tarkoituksena on turvata enemmistön etu, eli siis suurella todennäköisyydellä yksilönkin etu.
"Jumala on asettanut lakinsa meidän sydämiimme, sanoo Raamattu. Tämä on seikka, joka erottaa meidät selvästi ja jyrkästi eläimistä"
- Jopa todella lakinsa laittoi jo Mooseksen kirjoissa. Sellaiseen hulluuteen ei todella eläin pysty.
"Muistetaan lause: "Sehän on vain eläin". Näin sanotaan jos/kun iso koira tai muu kesynä pidetty eläin tappaa tai raatelee jopa tutunkin ihmisen. Pitäisikö evojen mielestä alkaa sanoa näin ihmistenkin kohdalla? "
- Eläimellä ei ole, eikä niiltä voi edellyttää ihmisten käyttäytymistä eikä tapoja. Eikä sen paremmin ihmiseltä voi edellyttä esimerkiksi koiran käyttäytymistä, eikä hauelta leijonan käyttäytymistä. Toisen ihmisen kuolema tai vammautuminen on lähimmille aina kärsimys, oli syynä sitten onnettomuus, sairaus, toisen ihmisen tai eläimen teko. En ymmärrä mitä eroa on sillä, oliko syynä eläin, ihminen, mikrobi tai sattuma.- aito-outsider
***"Esimerkkinä vaikkapa se kun simpanssilauman, tai minkä tahansa muunkin eläinlauman, urosten tapellessa valta-asemasta toinen voi huoletta tappaa toisen eikä siitä seuraa mitään paheksuntaa lauman taholta. Mahdollinen uusi uros on sen jälkeen kunnioitettu lauman jäsen ja johtaja"***
Tuohon asti lainaat avauksen tekstiä mutta miksi sitten lopetat kyseisen lainauksen kohtaan, joka jatkuisi: "Ihmisillä vastaavaa menettelytapaa ei sallita muutoin kuin pakkotilanteessa silloin kun murhaajalle ei kukaan mahda mitään."
Sitten alat paasata Raamattua vastaan.
Valikoiva lainaus on johdattelevaa ja siksi tuomittavaa. Senpä takia monissa tutkimusselosteissa lukeekin, että "osittainen lainaaminen kielletty". Ilmeisesti et ole elämässäsi yhtään tutkimusselostetta vielä nähnyt niin luulet valikoivan lainaamisen olevan älykäskin kikka.
Mutta ei se ole koska se kyllä huomataan. - juutas.
aito-outsider kirjoitti:
***"Esimerkkinä vaikkapa se kun simpanssilauman, tai minkä tahansa muunkin eläinlauman, urosten tapellessa valta-asemasta toinen voi huoletta tappaa toisen eikä siitä seuraa mitään paheksuntaa lauman taholta. Mahdollinen uusi uros on sen jälkeen kunnioitettu lauman jäsen ja johtaja"***
Tuohon asti lainaat avauksen tekstiä mutta miksi sitten lopetat kyseisen lainauksen kohtaan, joka jatkuisi: "Ihmisillä vastaavaa menettelytapaa ei sallita muutoin kuin pakkotilanteessa silloin kun murhaajalle ei kukaan mahda mitään."
Sitten alat paasata Raamattua vastaan.
Valikoiva lainaus on johdattelevaa ja siksi tuomittavaa. Senpä takia monissa tutkimusselosteissa lukeekin, että "osittainen lainaaminen kielletty". Ilmeisesti et ole elämässäsi yhtään tutkimusselostetta vielä nähnyt niin luulet valikoivan lainaamisen olevan älykäskin kikka.
Mutta ei se ole koska se kyllä huomataan.***Tuohon asti lainaat avauksen tekstiä mutta miksi sitten lopetat kyseisen lainauksen kohtaan, joka jatkuisi: "Ihmisillä vastaavaa menettelytapaa ei sallita muutoin kuin pakkotilanteessa silloin kun murhaajalle ei kukaan mahda mitään." ***
- Olisitpä lukenut loppuun kirjoitukseni niin tuokin kohta olisi kyllä sieltä löytynyt.
"Sitten alat paasata Raamattua vastaan."
- Ai? Missä kohdassa?
"Ilmeisesti et ole elämässäsi yhtään tutkimusselostetta vielä nähnyt niin luulet valikoivan lainaamisen olevan älykäskin kikka. "
- Eh. Olen kyllä nähnyt useinkin. Mutta en tiedä, miten tutkimusselosteet tähän liittyvät.
Mitään itse asiaa koskevaa kommenttia sinulla ei sitten ilmeisesti ollutkaan, vai?
Sanon että tuossa jutussasi on järkeä. Ei ihminen ole mikään apinalaji vaikka joskus käyttäytyy kuin peto.
- Kalawale
Puusilmäinen siideri heitti mahtavan jutun jälleen. Kiitos nauruista.
Kai ymmärrät, että moraali ei periydy. Se opitaan kasvatuksen yhteydessä.
Jos väität jotain näin tyhmää, miten voit perustella moraalin olevan uskontoon sidottu?
Kai hahmotat edes jollakin tasolla, että uskonto ei periydy. Jo sen pitäisi sinunkin käsitysmaailmasta sulkea pois tarpeen kysellä moraalin sitoutumista geeneihin.
Häpeäisit.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun355992- 833466
Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa823175Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus3152755- 412282
- 542211
Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo251490Hymyilyttää
Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi211381- 491379
Riku Rantala OUT, Matti Rönkä IN - Hengaillaan visailuohjelmaan astuu kova nimi: "Olen kasvanut..."
Matti Rönkä jäi eläkkeelle yli 30 vuoden työuran jälkeen loppuvuodesta 2024. Uutistenlukija-toimittaja-kirjailija ei kui281333