Olla huolissaan vai ei?

A,B,C

Olin tänään 4v poikani kanssa puheterapeutilla (3 kartoituskäynti) ja saatiin kuulla kuinka olis paras jatkaa ja mikä on tarkalleen pojalla ongelma. Paljon sain kuulla ammattitermeillä kaikenlaista ja ohihan se meni ja kyselin hoopona että mikä, mitä....?
Äänteiden kanssa siis ongelma.Käyttö ei luonaa. H kirjain tulee moneen kohtaan kun ei oikein osaa kättää sanoissa oikeita kirjaimia,.. tavut sujuu kyllä mutta pidemmissä lauseissa se taito katoaa ja puhe onkin sitten puuroa ja kokkareita. Ymmärtää ja erottaa sanat, sanamuodot. Terapeutti sanoi että pitäisi trelle mennä puhelääkärille, ja keväällä tiivis puheterapia aloittaa, ei siinä mitään. Hieno juttu että poika saa apua puhumiseen koska itseään kovin haitannut kun ihmiset kselee että mitä?, ja vaikenee vaivautuneena.
Onko jollain vastaavaa kokemusta? Kuinka puhe on edistynyt ja toivoisin terapeutin antamien kotiohjeiden lisäksi vielä lisää kuinka voisi auttaa.
Luen paljon hänelle, jutellaan paljon,.melkein jopa kilpaa kun molemmat on kovia puhumaan. Sisaruksia ei ole mutta ympärillä muuten kyllä ihmisiä ja hän puhuu rohkeasti kaikille, tutuille ja tuntemattomille.

3

945

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuulostaa

      Minulla lapsi on jo kuusi vuotta ja ainoastaan R kirjain puuttuu. Puheterapeutilla on käyty säännöllisesti jo yli kolme vuotta. Jossain vaiheessa lähes joka sanassa oli h kirjain koska useimmat kirjaimmet korvautu sillä. Nykyään vieraatkin ihmiset saa lapsen puheesta selvää ja minun ei tarvitse olla aina "tulkkaamassa". Paljon on tehty puheterapeutin läksyjä, mietitty runoja ja riimejä, pelattu lautapelejä... hetkessä ei tapahdu mitään, mutta paljon on ollut pieniä ilon aiheita ja kokoajan on tapahtunut pientä kehitystä eteenpäin mistä näkee että oppimista tapahtuu. Kärsivällisyyttä ja positiivisuutta harjoitteluun.

    • oli aikanaan

      vähän samanlainen ongelma tyttären suhteen ja kävi myös puheterapeutilla. Nyt meidän neiti on koulussa seiskalla ja puhe sujuu ihan hyvin (joskus vähän liiankin hyvin. ; )). Hänelle todettiin sitten oppimisvaikeus ja me itse oltiin sitten lopujen lopuksi aktiivisia, että hän pääsi pienryhmä opiskelemaan.

      Jos nyt muistelee menneitä, niin alkuun oltiin itse huolissaan lapsesta. Yritettiin itse kuntouttaa häntä ja tehtiin kaiken maailman poppa konstit jotta puhe olisi alkanut sujua. Tehtiin ehkä virhe siinä, että hössötettiin aivan liian paljon.

      On tosi hyvä , että lapsesi on päässyt kuntoutukseen ja olen varma, että kun hän pääsee puheen päästä kiinni kun saa asiantuntevaa apua.

      Mielestäni nyt on tärkeää, että annat puheterapeutin ja puhe lääkärin hoitaa hommansa. Jos he antavat kotiläksyjä voit noudataa niitä. Väsyt vain itse jos alat hössöttämään, niinkuin me. Otat poikasi syliin ja näytät että välität hänestä. On tarkeää että hän tuntee olevansa perheessäsi hyväksytty ja rakastetu. Kehut häntä kun hän etenee puheopinnoissaan

      Jokaisella lapsella on oma tiensa kulkea elämässä, niin koulu kuin elämäntiellään. Meillä tytär ei ymmärrä esim. koulussa äidinkielestä höykösen pöläystä, mutta on käsistään niin kauhean taitava, että moni aikuinen jää toiseksi.

      • kun kaikki osallistuu

        Paras tulos puheen kehitykseen saadaan, kun ammattilaisten lisäksi vanhemmat ovat mukana lapsen puheen kehityksen ongelmien korjaamisessa. Tärkeintä on, että ammattilaiset arvioivat missä on ydinongelma, ja miten sitä kuntoutetaan. Pari kertaa viikossa tapahtuva 45min puheterapia-sessio on aika tyhjää, jos kotona vuorovaikutus ei tue puheen kehittymistä. Kuntouttajaksi ei tarvitse ruveta, mutta on hyvä tietää miten pienin konstein saat paljon hyvää aikaan. Joko se puhuu? -kirja on täynnä vinkkejä puheen kehityksen tukemiseksi. Kirjastoista löytyy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4955
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3134
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1217
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe