Olla huolissaan vai ei?

A,B,C

Olin tänään 4v poikani kanssa puheterapeutilla (3 kartoituskäynti) ja saatiin kuulla kuinka olis paras jatkaa ja mikä on tarkalleen pojalla ongelma. Paljon sain kuulla ammattitermeillä kaikenlaista ja ohihan se meni ja kyselin hoopona että mikä, mitä....?
Äänteiden kanssa siis ongelma.Käyttö ei luonaa. H kirjain tulee moneen kohtaan kun ei oikein osaa kättää sanoissa oikeita kirjaimia,.. tavut sujuu kyllä mutta pidemmissä lauseissa se taito katoaa ja puhe onkin sitten puuroa ja kokkareita. Ymmärtää ja erottaa sanat, sanamuodot. Terapeutti sanoi että pitäisi trelle mennä puhelääkärille, ja keväällä tiivis puheterapia aloittaa, ei siinä mitään. Hieno juttu että poika saa apua puhumiseen koska itseään kovin haitannut kun ihmiset kselee että mitä?, ja vaikenee vaivautuneena.
Onko jollain vastaavaa kokemusta? Kuinka puhe on edistynyt ja toivoisin terapeutin antamien kotiohjeiden lisäksi vielä lisää kuinka voisi auttaa.
Luen paljon hänelle, jutellaan paljon,.melkein jopa kilpaa kun molemmat on kovia puhumaan. Sisaruksia ei ole mutta ympärillä muuten kyllä ihmisiä ja hän puhuu rohkeasti kaikille, tutuille ja tuntemattomille.

3

963

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuulostaa

Minulla lapsi on jo kuusi vuotta ja ainoastaan R kirjain puuttuu. Puheterapeutilla on käyty säännöllisesti jo yli kolme vuotta. Jossain vaiheessa lähes joka sanassa oli h kirjain koska useimmat kirjaimmet korvautu sillä. Nykyään vieraatkin ihmiset saa lapsen puheesta selvää ja minun ei tarvitse olla aina "tulkkaamassa". Paljon on tehty puheterapeutin läksyjä, mietitty runoja ja riimejä, pelattu lautapelejä... hetkessä ei tapahdu mitään, mutta paljon on ollut pieniä ilon aiheita ja kokoajan on tapahtunut pientä kehitystä eteenpäin mistä näkee että oppimista tapahtuu. Kärsivällisyyttä ja positiivisuutta harjoitteluun.

• oli aikanaan

vähän samanlainen ongelma tyttären suhteen ja kävi myös puheterapeutilla. Nyt meidän neiti on koulussa seiskalla ja puhe sujuu ihan hyvin (joskus vähän liiankin hyvin. ; )). Hänelle todettiin sitten oppimisvaikeus ja me itse oltiin sitten lopujen lopuksi aktiivisia, että hän pääsi pienryhmä opiskelemaan.

Jos nyt muistelee menneitä, niin alkuun oltiin itse huolissaan lapsesta. Yritettiin itse kuntouttaa häntä ja tehtiin kaiken maailman poppa konstit jotta puhe olisi alkanut sujua. Tehtiin ehkä virhe siinä, että hössötettiin aivan liian paljon.

On tosi hyvä , että lapsesi on päässyt kuntoutukseen ja olen varma, että kun hän pääsee puheen päästä kiinni kun saa asiantuntevaa apua.

Mielestäni nyt on tärkeää, että annat puheterapeutin ja puhe lääkärin hoitaa hommansa. Jos he antavat kotiläksyjä voit noudataa niitä. Väsyt vain itse jos alat hössöttämään, niinkuin me. Otat poikasi syliin ja näytät että välität hänestä. On tarkeää että hän tuntee olevansa perheessäsi hyväksytty ja rakastetu. Kehut häntä kun hän etenee puheopinnoissaan

Jokaisella lapsella on oma tiensa kulkea elämässä, niin koulu kuin elämäntiellään. Meillä tytär ei ymmärrä esim. koulussa äidinkielestä höykösen pöläystä, mutta on käsistään niin kauhean taitava, että moni aikuinen jää toiseksi.

• kun kaikki osallistuu

Paras tulos puheen kehitykseen saadaan, kun ammattilaisten lisäksi vanhemmat ovat mukana lapsen puheen kehityksen ongelmien korjaamisessa. Tärkeintä on, että ammattilaiset arvioivat missä on ydinongelma, ja miten sitä kuntoutetaan. Pari kertaa viikossa tapahtuva 45min puheterapia-sessio on aika tyhjää, jos kotona vuorovaikutus ei tue puheen kehittymistä. Kuntouttajaksi ei tarvitse ruveta, mutta on hyvä tietää miten pienin konstein saat paljon hyvää aikaan. Joko se puhuu? -kirja on täynnä vinkkejä puheen kehityksen tukemiseksi. Kirjastoista löytyy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5219
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3430
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2822
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2618
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe