A 170 CDI?

TDI

Kokemuksia kaipailisin otsikon mukaisesta autosta. Vanhoja viestejä selaamalla selvisi koiranluiden heikkous sekä jotain sähkövikoja eli ei kai ihmeempiä "tyyppivikoja"?
Entä tuo CDI onko koneessa jotain huomioon otettavaa autoa ostettaessa? Tuossa nykyisessä TDI:ssä tuntuu tuo ilmamassamittari olevan kulutustavaraa onko CDI:ssä jotain samantyylistä vakiovikaa?
CDI:n Huoltoväli ja huoltojen hinnat?
Jakopää ketju vai hihna, jos hihna niin vaihtoväli ja vaihdon hinta?
Onko vuosimalleissa jotain merkittäviä eroja koneen tai koko auton osalla, haussa 01-02 mallit.

12

2924

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TMA

      Tämä on yleensä langennut minun hommikseni kirjoitella aakkosista, joten jatketaan samaa rataa...

      Varsinaisia tyyppivikoja ei kai koiranluiden lisäksi ole. Itselläni on 2001-vuosimallin 170 CDI, jossa on ensimmäinen katsastus tässä kuussa. Pitänee koputtaa puuta... Lämmityslaite pitää joskus kovilla pakkasilla lasin vähän huonosti auki. Tai siis oikeastaan ihan hyvin, mutta kuskin puoleiseen ylänurkkaan pakkaa jäädä pieni huuruläiskä, joka häiritsee lähinnä henkisellä tasolla. Mistään erityisestä vakioviasta en ainakaan itse tiedä.

      Huoltovälinhän ilmoittaa auton huoltojärjestelmä. Nollaamisen jälkeen taitaa näyttää noin 30000:tta kilometriä, mutta senhän ainakin pitäisi muuttua ajotapojen yms. mukaan. Huoltojen hinnat sinänsä ovat aika murhaavia (oisko jotain 200-300 euroa huollosta riippuen, hae Vehon tiskiltä se hinnasto). On muuten se pienempi huolto taas pian edessä.

      Jakopäässä on ketju, vaikka siitäkin kaikenlaista huhua kulkee. Itse kuulin joskus väitteen, että aakkosesta löytyy hihna, jonka vaihtaminen on niin perkeleen kallista ja hankalaa. Veholla sitten naurahtivat tälle, että ketju siellä on, joka voidaan 300 tkm:n tienoilla sitten vaikka kiristää.

      Facelift-malli tuli mielestäni -01 tai -02 (oma auto on vielä vanhaa mallia), mutta siinä on muistaakseni pieniä eroja vain ulkoasussa (oisko ollut ne lamput ja kylkilistat) ja sisustan materiaaleissa (entistä kestävämmät).

      • töpöhäntä

        Olen saanut usein asiallisia kommentteja. Nyt kun aakkonen on lopulta hankittuna, yritän jatkossa jakaa vastailun taakkaa. Kunhan nyt ensin kokemuksia karttuu.

        Pääosinhan tuossa jo TMA kaiken kertoikin. Sen verran lisäisin, että facelift-malliin -01 eteenpäin dieseleiden tehoja hieman nostettiin. 170:n kohdalla ero ei taida olla merkittävä. 160:stä piristettiin reippaammin.


      • Maarit

        Hei! Haluaisin vaihtaa itselleni A-mallin mersun, mutta mieheni väittää, että siinä on huollot ja osat niin kalliit, että ei kannata. Nykyisessä autossani 120 t huolto maksoi juuri reilut 300 euroa, eli ei mikään halpa sekään? Eli onko totta, että kertomasi huollot ovat 200-300 euroa? Sitten...mitkä ovat koiran luut? Minkälainen (ikäinen)kannattaa laittaa, ja milloin vikoja yleensä alkaa tulla? Auto tulee kakkosautoksi ja ajot tulevat olemaan pääasiassa kaupunkiajoa. Miten pikku-mersu pärjää pitkällä matkalla?


      • TMA
        Maarit kirjoitti:

        Hei! Haluaisin vaihtaa itselleni A-mallin mersun, mutta mieheni väittää, että siinä on huollot ja osat niin kalliit, että ei kannata. Nykyisessä autossani 120 t huolto maksoi juuri reilut 300 euroa, eli ei mikään halpa sekään? Eli onko totta, että kertomasi huollot ovat 200-300 euroa? Sitten...mitkä ovat koiran luut? Minkälainen (ikäinen)kannattaa laittaa, ja milloin vikoja yleensä alkaa tulla? Auto tulee kakkosautoksi ja ajot tulevat olemaan pääasiassa kaupunkiajoa. Miten pikku-mersu pärjää pitkällä matkalla?

        Aakkosellehan pitää ensisijaisesti tehdä vuorotellen näitä A- ja B-huoltoja. Hinnasto (uusi tuli viime viikolla) on kotona, joten en hintoja nyt tarkkaan muista. Näistä kalliimpi oli muistaakseni noin 330 euroa (voin olla väärässäkin) ja halvempi sitten jotain päälle 200 euroa. Näin siis dieseleissä. Ilmastoimattomat ja bensavehkeet olivat kai vähän halvempia. Merkkihuollossa ei tietenkään mitään ole pakko teettää, mutta kun itsellä on mittarissa vielä alle 50 tkm niin ainakin vielä näin teen, niin pysyy ainakin MobiloLife-turva voimassa.

        Osien hinnasta en tiedä. Todennäköistä lienee, että vaikka Toyota Corollan osat ovat halvempia, mutta tuskin aakkosenkaan kulutusosat nyt mitään aivan mahdottomia ovat... Mene ja tiedä, en ole tehnyt erikoisemmin vertailuja.

        Koiranluilla kait yleensä tarkoitetaan näitä renkaiden ripustuksia, vakaajan tankoja ynnä muita tankoja, joiden varassa ja tukemana ne renkaat siellä keikkuu. Omaan autooni on yksi vaihdettu ja ilmeisesti niitä saa silloin tällöin vaihdella. Toisaalta olen kuullut samaa juttua muista nykyautoista.

        Kaupunkiautona aakkonen on mielestäni todella mukava. Kätevä pikkukärry pyöritellä ja itse pidän hieman korkeammalla istumisesta. Itse olen ajanut autolla aika usein sellaista 200 km/sivu reissua ja muutamia kertoja ajellut Helsinkiin ja takaisin (n. 350 km/sivu). Mukavasti kulkee ainakin 170 CDI, mutta 140 taitaa olla hieman ponnettomampi tehoiltaan, varmasti kuitenkin keskivertokuljettajalle riittävä.

        Auto on mielestäni ihan kiva ajaa pitkälläkin matkalla. Lähinnä ajettavuus kärsii todella huonoilla loskakeleillä tms. mutta sekin tietysti tarkoittaa sitä, että pitää ajella vain hieman hiljempaa (itsellä on tapana ajella aina lievää ylinopeutta...)

        Mitään hankintaneuvoja en rupea sen kummemmin antamaan. Jokainen hankkinee sen ikäisen auton, mihin varat antavat myöten. Itse suosin tällä hetkellä vähän ajettuja, mutta käytettyjä. Kuten olen aiemminkin todennut, aakkosen hommaavat ne, jotka siihen tykästyvät. Käyhän vaikka koeajamassa.


      • Maarit
        TMA kirjoitti:

        Aakkosellehan pitää ensisijaisesti tehdä vuorotellen näitä A- ja B-huoltoja. Hinnasto (uusi tuli viime viikolla) on kotona, joten en hintoja nyt tarkkaan muista. Näistä kalliimpi oli muistaakseni noin 330 euroa (voin olla väärässäkin) ja halvempi sitten jotain päälle 200 euroa. Näin siis dieseleissä. Ilmastoimattomat ja bensavehkeet olivat kai vähän halvempia. Merkkihuollossa ei tietenkään mitään ole pakko teettää, mutta kun itsellä on mittarissa vielä alle 50 tkm niin ainakin vielä näin teen, niin pysyy ainakin MobiloLife-turva voimassa.

        Osien hinnasta en tiedä. Todennäköistä lienee, että vaikka Toyota Corollan osat ovat halvempia, mutta tuskin aakkosenkaan kulutusosat nyt mitään aivan mahdottomia ovat... Mene ja tiedä, en ole tehnyt erikoisemmin vertailuja.

        Koiranluilla kait yleensä tarkoitetaan näitä renkaiden ripustuksia, vakaajan tankoja ynnä muita tankoja, joiden varassa ja tukemana ne renkaat siellä keikkuu. Omaan autooni on yksi vaihdettu ja ilmeisesti niitä saa silloin tällöin vaihdella. Toisaalta olen kuullut samaa juttua muista nykyautoista.

        Kaupunkiautona aakkonen on mielestäni todella mukava. Kätevä pikkukärry pyöritellä ja itse pidän hieman korkeammalla istumisesta. Itse olen ajanut autolla aika usein sellaista 200 km/sivu reissua ja muutamia kertoja ajellut Helsinkiin ja takaisin (n. 350 km/sivu). Mukavasti kulkee ainakin 170 CDI, mutta 140 taitaa olla hieman ponnettomampi tehoiltaan, varmasti kuitenkin keskivertokuljettajalle riittävä.

        Auto on mielestäni ihan kiva ajaa pitkälläkin matkalla. Lähinnä ajettavuus kärsii todella huonoilla loskakeleillä tms. mutta sekin tietysti tarkoittaa sitä, että pitää ajella vain hieman hiljempaa (itsellä on tapana ajella aina lievää ylinopeutta...)

        Mitään hankintaneuvoja en rupea sen kummemmin antamaan. Jokainen hankkinee sen ikäisen auton, mihin varat antavat myöten. Itse suosin tällä hetkellä vähän ajettuja, mutta käytettyjä. Kuten olen aiemminkin todennut, aakkosen hommaavat ne, jotka siihen tykästyvät. Käyhän vaikka koeajamassa.

        Kävisin koeajamassa, mutta meilläpäin ei ole tarjolla yhtään aakkosta. Kesällä oli yksi, mutta ei ollut ilmastointia ja ilman en osta. Käytetyn, vähän ajetun olen minäkin ajatellut ostaa. Pitää vissiin Etelä-suomen tarjontaa alkaa vilkuilemaan, mutta jostain syystä kaikki sanoo, ettei etelän autoa kannata ostaa, kun teitä suolataan ja autot ruostuu. Ei kai uudet mersut varsinkaan kovin helpolla ruostu tietääkseni. Yksi kysymys olisi vielä...Miten auton kanssa pärjää kovilla pakkasilla? Onko ollut ongelmia?


      • TMA
        Maarit kirjoitti:

        Kävisin koeajamassa, mutta meilläpäin ei ole tarjolla yhtään aakkosta. Kesällä oli yksi, mutta ei ollut ilmastointia ja ilman en osta. Käytetyn, vähän ajetun olen minäkin ajatellut ostaa. Pitää vissiin Etelä-suomen tarjontaa alkaa vilkuilemaan, mutta jostain syystä kaikki sanoo, ettei etelän autoa kannata ostaa, kun teitä suolataan ja autot ruostuu. Ei kai uudet mersut varsinkaan kovin helpolla ruostu tietääkseni. Yksi kysymys olisi vielä...Miten auton kanssa pärjää kovilla pakkasilla? Onko ollut ongelmia?

        Aakkosessahan on myös 30 vuoden puhkiruostumattomuustakuu, joten täytyy kai sen nyt jotain merkitä. Ei ole vielä ainakaan tullut vastaan mitään tutkimusta, missä olisi faktaa aakkosten ruosteherkkyydestä. En nyt kuitenkaan kauheasti hermoilisi muutaman vuoden vanhan mersun kanssa ruostumisesta, oli se sitten aakkonen tai E-sarjalainen.

        Kovilla pakkasilla (niitähän viime talvena riitti) mulla on tuottanut ongelmia lähinnä se, että kun tämä oli ensimmäinen webastollinen autoni, niin tyhjensin sillä tyhmyyksissäni akun pariin kertaan. Akku ei kyllä webastosta tykkää, kun itsekin tuli ajeltua lyhyttä kaupunkireissua. Webasto tyhjensi akkua, joka ei sitten pienellä kaupunkireissulla ehtinyt latautua täyteen (pakkasten takia akku ei varmaan ottanut edes virtaa erityisen hyvin vastaan). Aakkosessahan akku on apukuskin jalkojen alla, joten toisaalta se on ehkä hieman paremmin pakkaselta suojassa kuin joissakin muissa autoissa. Kun lopetin sisätilojen lämmittämisen webastolla, ei mitään ongelmia enää ole ollut. Pienemmillä pakkasilla tuntuu jo viitisenkin minuuttia lämmittävän moottorin kumman tehokkaasti. Nyt webasto ehkä välillä hieman välillä savuuttaa. Kysyin sille huollon teettämistä täältä Jyväskylän Webasto-huollosta, mutta sanoivat, että ei kannata koko värkkiä rassata ennen kuin se on tosissaan rikki.

        Kerran tein viime talvena kylmäkäynnistyksen sen takia kun tankki oli niin tyhjä, että webasto ei saanutkaan polttoainetta. Kyllä se kylmänäkin tuntui lähtevän, vaikka käyntiääni oli ensimmäiset puoli minuuttia lähes kolmenkympin pakkasilla aika ikävä.

        Nuo dieselit ei ajossakaan kovilla pakkasilla muuten lämpiä ilman webastoa. Viime talvena olin vahingossa pökännyt webaston pois päältä ja ihmettelin vain, kun auto ei lämminnyt sitten millään (pakkanen oli kyllä taas kova). Mutta kun huomasin ongelman ja pökkäsin webaston taas päälle, niin lämmintä rupesi piisaamaan. Pitäisi vielä seurata näillä palstoilla jonkun viime talvena antamaa neuvoa ja hakea Veholta täksi talveksi se merkkikohtainen tuulettimen peite, mikä edistäisi lämpöjen löytymistä.

        Nämä kommentit siis koskevat dieselversiota, jonka ongelmat ovat johtuneet lähinnä omasta tyhmyydestäni. En ainakaan ole kuullut että bensaversionkaan kanssa olisi ollut mitään ongelmia pakkasten kanssa enempää kuin muissakaan autoissa...


      • Maarit
        TMA kirjoitti:

        Aakkosessahan on myös 30 vuoden puhkiruostumattomuustakuu, joten täytyy kai sen nyt jotain merkitä. Ei ole vielä ainakaan tullut vastaan mitään tutkimusta, missä olisi faktaa aakkosten ruosteherkkyydestä. En nyt kuitenkaan kauheasti hermoilisi muutaman vuoden vanhan mersun kanssa ruostumisesta, oli se sitten aakkonen tai E-sarjalainen.

        Kovilla pakkasilla (niitähän viime talvena riitti) mulla on tuottanut ongelmia lähinnä se, että kun tämä oli ensimmäinen webastollinen autoni, niin tyhjensin sillä tyhmyyksissäni akun pariin kertaan. Akku ei kyllä webastosta tykkää, kun itsekin tuli ajeltua lyhyttä kaupunkireissua. Webasto tyhjensi akkua, joka ei sitten pienellä kaupunkireissulla ehtinyt latautua täyteen (pakkasten takia akku ei varmaan ottanut edes virtaa erityisen hyvin vastaan). Aakkosessahan akku on apukuskin jalkojen alla, joten toisaalta se on ehkä hieman paremmin pakkaselta suojassa kuin joissakin muissa autoissa. Kun lopetin sisätilojen lämmittämisen webastolla, ei mitään ongelmia enää ole ollut. Pienemmillä pakkasilla tuntuu jo viitisenkin minuuttia lämmittävän moottorin kumman tehokkaasti. Nyt webasto ehkä välillä hieman välillä savuuttaa. Kysyin sille huollon teettämistä täältä Jyväskylän Webasto-huollosta, mutta sanoivat, että ei kannata koko värkkiä rassata ennen kuin se on tosissaan rikki.

        Kerran tein viime talvena kylmäkäynnistyksen sen takia kun tankki oli niin tyhjä, että webasto ei saanutkaan polttoainetta. Kyllä se kylmänäkin tuntui lähtevän, vaikka käyntiääni oli ensimmäiset puoli minuuttia lähes kolmenkympin pakkasilla aika ikävä.

        Nuo dieselit ei ajossakaan kovilla pakkasilla muuten lämpiä ilman webastoa. Viime talvena olin vahingossa pökännyt webaston pois päältä ja ihmettelin vain, kun auto ei lämminnyt sitten millään (pakkanen oli kyllä taas kova). Mutta kun huomasin ongelman ja pökkäsin webaston taas päälle, niin lämmintä rupesi piisaamaan. Pitäisi vielä seurata näillä palstoilla jonkun viime talvena antamaa neuvoa ja hakea Veholta täksi talveksi se merkkikohtainen tuulettimen peite, mikä edistäisi lämpöjen löytymistä.

        Nämä kommentit siis koskevat dieselversiota, jonka ongelmat ovat johtuneet lähinnä omasta tyhmyydestäni. En ainakaan ole kuullut että bensaversionkaan kanssa olisi ollut mitään ongelmia pakkasten kanssa enempää kuin muissakaan autoissa...

        Samoja ongelmiahan sitä tulee autossa kuin autossa talviaikaan, eli ei mitenkään ihmeellisiltä ongelmilta kuulostanut. Nyt vain jos löytäisi auton jostain!


      • Maarit
        TMA kirjoitti:

        Aakkosessahan on myös 30 vuoden puhkiruostumattomuustakuu, joten täytyy kai sen nyt jotain merkitä. Ei ole vielä ainakaan tullut vastaan mitään tutkimusta, missä olisi faktaa aakkosten ruosteherkkyydestä. En nyt kuitenkaan kauheasti hermoilisi muutaman vuoden vanhan mersun kanssa ruostumisesta, oli se sitten aakkonen tai E-sarjalainen.

        Kovilla pakkasilla (niitähän viime talvena riitti) mulla on tuottanut ongelmia lähinnä se, että kun tämä oli ensimmäinen webastollinen autoni, niin tyhjensin sillä tyhmyyksissäni akun pariin kertaan. Akku ei kyllä webastosta tykkää, kun itsekin tuli ajeltua lyhyttä kaupunkireissua. Webasto tyhjensi akkua, joka ei sitten pienellä kaupunkireissulla ehtinyt latautua täyteen (pakkasten takia akku ei varmaan ottanut edes virtaa erityisen hyvin vastaan). Aakkosessahan akku on apukuskin jalkojen alla, joten toisaalta se on ehkä hieman paremmin pakkaselta suojassa kuin joissakin muissa autoissa. Kun lopetin sisätilojen lämmittämisen webastolla, ei mitään ongelmia enää ole ollut. Pienemmillä pakkasilla tuntuu jo viitisenkin minuuttia lämmittävän moottorin kumman tehokkaasti. Nyt webasto ehkä välillä hieman välillä savuuttaa. Kysyin sille huollon teettämistä täältä Jyväskylän Webasto-huollosta, mutta sanoivat, että ei kannata koko värkkiä rassata ennen kuin se on tosissaan rikki.

        Kerran tein viime talvena kylmäkäynnistyksen sen takia kun tankki oli niin tyhjä, että webasto ei saanutkaan polttoainetta. Kyllä se kylmänäkin tuntui lähtevän, vaikka käyntiääni oli ensimmäiset puoli minuuttia lähes kolmenkympin pakkasilla aika ikävä.

        Nuo dieselit ei ajossakaan kovilla pakkasilla muuten lämpiä ilman webastoa. Viime talvena olin vahingossa pökännyt webaston pois päältä ja ihmettelin vain, kun auto ei lämminnyt sitten millään (pakkanen oli kyllä taas kova). Mutta kun huomasin ongelman ja pökkäsin webaston taas päälle, niin lämmintä rupesi piisaamaan. Pitäisi vielä seurata näillä palstoilla jonkun viime talvena antamaa neuvoa ja hakea Veholta täksi talveksi se merkkikohtainen tuulettimen peite, mikä edistäisi lämpöjen löytymistä.

        Nämä kommentit siis koskevat dieselversiota, jonka ongelmat ovat johtuneet lähinnä omasta tyhmyydestäni. En ainakaan ole kuullut että bensaversionkaan kanssa olisi ollut mitään ongelmia pakkasten kanssa enempää kuin muissakaan autoissa...

        Samoja ongelmiahan sitä tulee autossa kuin autossa talviaikaan, eli ei mitenkään ihmeellisiltä ongelmilta kuulostanut. Nyt vain jos löytäisi auton jostain!


      • a-mese

        Facelift tuli kesällä 01. Uudet suurimmaksi osaksi langeja. Ei merkittäviä eroja. Uutta takavalot ja takaluukun kahva, vanhaa nappulaperäistä takaluukkua ei saanut avattua yhdellä kädellä. Listat puskureissa ja edessä kirkkaat umpiomuovit. Konsoli järjestelty fiksummin, radio, puhallusvipstaakit ym. eri tavalla. Oviin ilmestyi mukitelineet ja keskikosolissakin taisi tulla mukitelineisiin muutoksia. Kojelauta muotoiltu uudestaan ja puhalluksen säätimet ja suuttimet perinteisemmät. Tuulilasi ei huurru faceliftissa yhtä helposti. Takaluukun sisävalo lisätty ja ainakaan omassa vanhassa ei ollut ratin korkeusäätöä. Sisustan materiaalit kuulemma paremmat, mutta siitä en osaa sanoa. Olisihan noita tunkin säilytyksestä polttimoiden vaihtoon. Ulospäin näkymättömiä muutoksia oli ainakin paranneltu ESP. Ja jos yhtään oikein muistan niin facelift mallissa kauppiaan mukaan jotain 200 uudistusta kaiken kaikkiaan, mitä sitten lienevätkään.


    • TDI

      Kiitokset asiallisista vastauksista. Noiden tietojen perusteella taidan jotain vähän ajettua yksilöä lähteä katsomaan, jos vaikka tuollainen A olisi kohta meikäläisenkin tallissa.

    • Cdi

      Olen ollut tyytyväinen kyseiseen malliin. Kyllä autolla pärjää hyvin maantielläkin. Ajonvakautus toimii hyvin ja pitää auton linjassa.

      Autosta on helppo nousta ahtaissakin paikoissa, kun ei tarvi kammeta itseään kiertäen ylös, vaan laskeutuu kumartumatta. Korkealla istuminen on lisäksi turvallisempaa, kuin matalalla.

      Huollot ovat kalliita, kuten on kaikilla "kärkimerkeillä". Kannattaa kysellä tarkkaan hinnat. Hinnoissa on yllätyshintoja, jotka voi olla moninkertaiset verrattuna tarvikeliikkeen vastaaviin. Isompi huolto maksoi tuulilasin pyyhkimineen yli 500 euroa!!!! Veholla asentajan tuntiveloitus on huimat 100e! Kallis öljynvaihtaja.

      Koiranluut ovat kulutustavaraa, joita menee usein kaikilla merkeillä. Tätä kallistuksen vakaajan päätä ei kannata vaihdattaa Veholla, koska käyttävät samoja TARVIKELUITA, kuin mitä saa tarvikeliikkeestä kolmasosahinnalla. Alkuperäisiä ei edes enää valmisteta! Asentamiseen menee 5 minuuttia, mutta Veholla perivät ainakin 30 min.

      LOPPUTULOS: auto on ihan ok, mutta Veho ei. Ovat profiloituneet palvelemaan rikkaita firman autoilla ajavia.

      • TMA

        Joo, taidan minäkin jatkossa vaihdattaa koiranluut jossain muualla (veljen kaveri omistaa yhden autotarvikeliikkeen/huoltamon, joten saisin varmaan aika edullisesti siellä hoidatettua).

        Viimeksi huollossa kysyttiin heti aluksi, että koliseeko jossakin päin. Kolisihan se, vaikka en ollut siihen tullut kiinnittäneeksi erityisesti huomiota. Vaihtoivat sitten yhden luun enimmäkseen omaan piikkiinsä, olisinko itse siitä jonkin viitisen euroa maksanut...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2371
    2. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      52
      2267
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2260
    4. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1522
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      30
      1456
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      36
      1412
    8. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    9. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1160
    10. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1136
    Aihe