Hallinnon- ja organisaation linja

Hakija 2009

Hei!

Onkos tällä palstalla henkilöitä jotka jo opiskelevat kyseisellä linjalla tai ovat hakemassa sinne?

Kirja on näköjään ilmestynyt jo ; Salminen A: Hallintotiede - Organisaatioiden hallinnolliset perusteet. 7. painos. 2005. Edita.. Itse en ole kirjaa vielä hankkinut, mutta kovaa vauhtia olen sen menossa ostamaan.

Oletteko käymässä jotakin preppauskurssia? Minkälainen lukusuunnitelma teillä on?

Ja linjalla jo opiskelevat, antakaan vinkkejä tai löpiskää ihan mitä tahansa liittyen aiheeseen :)

8

1225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hekku

      Moi!

      Itse opiskelen kyseisellä linjalla ja kerrottavaa olisi vaikka kuinka paljon! Jos keksit jotain erityistä kysyttävää, niin voin toki vastailla. :)

      Kävin siis itse Kannustimen valmennuskurssin, suosittelen lämpimästi! Kirja tosiaan vaihtui tänä vuonna, olen kuitenkin tuonkin jo lukenut. Kannattaa aloittaa lukeminen ajoissa!

      • alkuperäinenn

        Hei kiva, että vastailit! Ihmettelin vain kun suositeltiin luettavaksi vuoden 2007 painosta, mutta löydän vain vuoden 2008 painoksia.. Onkohan niissä kamalasti erojakaan...

        Itse en nyt ensimmäisellä kerralla ajatellut mennä valmennuskurssille, vaan yritän opiskella vain ahkerasti. Aikaisempina vuosina kun oli eri kirja, niin se ainakin tuntui aika hankala lukuiselta.. Eli sivistyssanakirja käteen :D

        Olisiko jotain lukuvinkkejä? Luitko montakin kertaa kirjat läpi? Entä pääsitkös ensimmäisellä yrittämällä opiskelemaan..
        Minkälainen teillä on "normaali" opiskelupäivä? Luentoja? Paljon kotona lukemista?


      • Hekku
        alkuperäinenn kirjoitti:

        Hei kiva, että vastailit! Ihmettelin vain kun suositeltiin luettavaksi vuoden 2007 painosta, mutta löydän vain vuoden 2008 painoksia.. Onkohan niissä kamalasti erojakaan...

        Itse en nyt ensimmäisellä kerralla ajatellut mennä valmennuskurssille, vaan yritän opiskella vain ahkerasti. Aikaisempina vuosina kun oli eri kirja, niin se ainakin tuntui aika hankala lukuiselta.. Eli sivistyssanakirja käteen :D

        Olisiko jotain lukuvinkkejä? Luitko montakin kertaa kirjat läpi? Entä pääsitkös ensimmäisellä yrittämällä opiskelemaan..
        Minkälainen teillä on "normaali" opiskelupäivä? Luentoja? Paljon kotona lukemista?

        Painoksen vuodella ei siis ole mitään väliä, kunhan se on uusinta (7. painos) mallia, jota on ilmeisesti ilmestynyt vuodesta 2005 lähtien. :)

        Oman opiskelun onnistuminen riippuu täysin ihmisestä ja motivaatiosta. Oletko siis hakenut jo aikaisempana vuonna, kun oli vielä edellinen kirja vai oletko muuten vaan tutustunut siihen. Valmennuskurssin parhaita puolia on juuri taustojen selvittäminen ja hankalien käsitteiden avaaminen. Siellä keskustellaan ja käydään yhdesssä läpi kappaleittain pääsykoekirjan aiheita ja pidetään kirjallinen kuulustelu.

        Kotona on siis myös lukemista. :) On vaikea sanoa, kuinka monta kertaa lopulta luinkaan kirjan läpi, kun en lukenut sitä tahkoamalla eteenpäin vaan osissa valmennuskurssikäsittelyn kanssa.

        Mielestäni kyseinen Salmisen pääsykoekirja on kohtalaisen haastava ja hieman ylimalkainen edelliseen verrattuna. Se olettaa opiskelijan jo tietävän perusasiat valtio-opista, mikä ei ainakaan minulle ollut itsestäänselvyys, kun itse hain suoraan yo-kirjoitusten jälkeen! Pääsin kuitenkin ensimmäisellä yrittämällä sisään. :)


      • Larppah
        Hekku kirjoitti:

        Painoksen vuodella ei siis ole mitään väliä, kunhan se on uusinta (7. painos) mallia, jota on ilmeisesti ilmestynyt vuodesta 2005 lähtien. :)

        Oman opiskelun onnistuminen riippuu täysin ihmisestä ja motivaatiosta. Oletko siis hakenut jo aikaisempana vuonna, kun oli vielä edellinen kirja vai oletko muuten vaan tutustunut siihen. Valmennuskurssin parhaita puolia on juuri taustojen selvittäminen ja hankalien käsitteiden avaaminen. Siellä keskustellaan ja käydään yhdesssä läpi kappaleittain pääsykoekirjan aiheita ja pidetään kirjallinen kuulustelu.

        Kotona on siis myös lukemista. :) On vaikea sanoa, kuinka monta kertaa lopulta luinkaan kirjan läpi, kun en lukenut sitä tahkoamalla eteenpäin vaan osissa valmennuskurssikäsittelyn kanssa.

        Mielestäni kyseinen Salmisen pääsykoekirja on kohtalaisen haastava ja hieman ylimalkainen edelliseen verrattuna. Se olettaa opiskelijan jo tietävän perusasiat valtio-opista, mikä ei ainakaan minulle ollut itsestäänselvyys, kun itse hain suoraan yo-kirjoitusten jälkeen! Pääsin kuitenkin ensimmäisellä yrittämällä sisään. :)

        Moikka:)

        Täällä on yks hallintoon ja organisaatioon halajava:) OOn tosin nyt opiskellu eräässä toisessa korkeakoulussa kohta kaks vuotta, mutta ala ei oikeen nappaa ja nyt päätin sitten vaihtaa hiukan monipuolisempaan alaan/tutkintoon.

        Olisinkin kysellyt linjalla jo opiskelevilta, millaista itse opiskelu on? Kuinka "pakollisia" luennot todellisuudessa ovat, minkä tyyppisiä projekteja/essee/muita harjoitustöitä tehdään vai voiko suurimman osan kursseita käydä "vain" tenttimässä?

        Kiitsa jo etukäteen:) Ja niin, lukemiseen hyväksi koettuja vinkkejä otetaan kyllä vastaan. Itse tosin menen varmaankin valmennuskurssille, mutta jokatapauksessa.


      • Hekku
        Larppah kirjoitti:

        Moikka:)

        Täällä on yks hallintoon ja organisaatioon halajava:) OOn tosin nyt opiskellu eräässä toisessa korkeakoulussa kohta kaks vuotta, mutta ala ei oikeen nappaa ja nyt päätin sitten vaihtaa hiukan monipuolisempaan alaan/tutkintoon.

        Olisinkin kysellyt linjalla jo opiskelevilta, millaista itse opiskelu on? Kuinka "pakollisia" luennot todellisuudessa ovat, minkä tyyppisiä projekteja/essee/muita harjoitustöitä tehdään vai voiko suurimman osan kursseita käydä "vain" tenttimässä?

        Kiitsa jo etukäteen:) Ja niin, lukemiseen hyväksi koettuja vinkkejä otetaan kyllä vastaan. Itse tosin menen varmaankin valmennuskurssille, mutta jokatapauksessa.

        Hienoa, että hallinnon linjalle löytyy kiinnostusta! Itse en opiskelusta pysty vielä mitään kattavaa kuvaa antamaan, kun tosiaan ensimmäinen vuosi ja perusopinnot ovat vasta meneillään. Tällä hetkellä on ollut melko luentopainotteista ja olen itse osallistunut niille täysipainoisesti. Kirjatenttejä on ollut johtamisen sivuaineessa, esseitä myös erilaisten raporttien muodossa. Ryhmätöitä ei ole ainakaan vielä ollut. Tenttimahdollisuutta ei ole vielä ollut ainoassakaan aineessa, tullee vasta viimeisessä periodissa, kun linjaopinnot alkavat.

        Lukemiseen ei sen suurempia vinkkejä, suosittelen edelleen valmennuskurssia!


    • Hakija myös

      Moro. Itse olen hakemassa, kirjan olen hankkinut jo. Olen opiskellut samaa alaa Vaasassa nyt 4 kuukautta, mutta kun olen kotoisin etelästä, en oikein viihdy kaupungissa niin pyrin Helsinkiin. Olen samaan aikaan armeijassa, mutta tavoitteena on lukea kirja noin 50 kertaa läpi. Sinällään minulla on helpompi homma kun iso osa kirjan asioista on tuttuja ja tuo Ari Salminen toimii täällä Vaasassa professorina.

      • Hekku

        Jos joku ei vielä ole ehtinyt hankkia pääsykoekirjaa, niin voisin myydä oman 7. painokseni Ari Salmisen Hallintotieteestä. Samalla voisin tarjota mahdollisesti vinkkejä pääsykoelukemiseen/opiskeluun ym. ;) Ota yhteyttä ja tee tarjousta sähköpostitse!


      • Hekku
        Hekku kirjoitti:

        Jos joku ei vielä ole ehtinyt hankkia pääsykoekirjaa, niin voisin myydä oman 7. painokseni Ari Salmisen Hallintotieteestä. Samalla voisin tarjota mahdollisesti vinkkejä pääsykoelukemiseen/opiskeluun ym. ;) Ota yhteyttä ja tee tarjousta sähköpostitse!

        Niin ja se sähköposti: ruusunen89(at)hotmail.com


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe