Kaikki nimenmuutokset kuulemma ilmoitetaan Virallisessa lehdessä sitten, kun ne on hyväksytty. Oma sukunimen muutokseni tapahtui jo kesällä, ja sain ilmoituksen, että se on hyväksytty ja voin ottaa uuden nimen käyttööni heti.
Asia ok, mutta olen ihmetellyt, kun ei mitään merkintää ole Virallisessa lehdessä. Kuulemma aina kuukauden alussa ilmestyvässä lehdessä on mainittu nimenmuutokset. Näin näyttää olevan, olen tuosta ilmoituksesta asti selannut joka ikisen Virallisen lehden. Minusta ja uudesta nimestäni siellä ei ole sanaakaan mainittu.
Tietääkö joku, onko tässä jotain säännöstä, mitä nimenmuutoksia siellä ilmoitetaan ja mitä ei. Esim. jos on niin, niin kuin omassa tapauksessani, että olen vaihtanut sukunimekseni mummoni sukunimen. Siis ilmoitetaanko lehdessä vain ne nimet, jotka on kokonaan uusia nimiä ja jätetään ne huomiotta, mitkä on suvun nimiä?
Nimenmuutos ja Virallinen lehti
1
2493
Vastaukset
- Maanmittari
Ensinnäkin olet vähän myöhässä. Virallisessa lehdessä ilmoitetaan Nimilain 18 § mukaan sukunimenmuutoshakemuksesta, ei päätöksestä. Eli kun asia on päätetty niin se kuulutus on jo tuolloin ollut virallisessa lehdessä.
Toisekseen virallisessa lehdessä ei tarvitse ilmoittaa edes hakemuksesta tapauksessa jossa nimiasetuksen mukaan ei tarvitse pyytää nimilautakunnan lausunto. Nimiasetuksen mukaan tällainen tapaus on mm. sukunimen muuttaminen sukunimeksi, joka hakijan isovanhemmalla viimeksi oli naimattomana ollessaan.
Jos siis muutit nimesi mummosi nimeksi (joka lienee ollut samalla pappasi nimi pappasi ollessa vielä naimaton) niin todennäköisesti ilmoitusta ei virallisessa lehdessä tarvinnut tehdä.
Lisäksi kun ilmoitus virallisessa lehdessä tehdään hakijan kustannuksella olisit varmaan huomannut tuon asian maistraatin laskussasi kun siellä olisi velottu myös virallisen lehden ilmoituskustannukset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek184561Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia5022421Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1421991Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.181789- 791553
- 1461505
- 111101
- 95918
- 123834
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik40829