äitiysloma-ajan palkka

rahaton odottaja

Milloin ensimmäinen äitiysloma-ajan palkka maksetaan. Aloitin lomani varhennettuna 50 päivää ennen laskettua aikaa eli sairaslomani vaihtui äitiyslomaksi 3.12 Olen ollut sairaslomalla ja sairaspäivärahastakaan ei ole viellä tullut lopullista päätöstä,joten nyt olen ollut ilman palkkaa muutaman kuukauden. Eka sairaspäiväraha siis hylättiin joten työnantaja ei myöskään maksa palkkaa sairasloma ajalta vaikka vakituisessa työsuhteessa olenkin.

11

2055

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Omassa tapauksessani saan äitiysvapaan alettua 3kk normaalipalkkaa ja sen jälkeen tulot tippuu tuohon 70% normaalista palkasta mutta en tiedä miten tuo sairasloma vaikuttaa asiaan.

Miten sairauslomaraha voitiin hylätä jos sairasloma kerran ollaan myönnetty...? Mitä siinä siis käytettiin perusteena?

Pahoittelen ettei musta nyt paljon apua ollut. Samat asiat kuitenkin mietityttää itseä kun kohta on edessä äitiysrahan hakemiset sun muut muodollisuudet. Onnekseni oon säästynyt sairaslomilta toistaiseksi.

• rahaton odottaja

Jäin sairaslomalle selkäkivuista ja supistuksista joihin liittyi kuukautis- ja kylkikipua. Olisin halunnut kyllä olla töissa ja yritin saada kevyempää työtä. työnantajalla ei kuitenkaan ollut tarjota miään kevyempää joten jäin sitten pidemmälle sairaslomalle. kela kuitenkin sitämieltä että työterveyslääkärin B-lausunto ei riitä joten raskausajan lääkäri kirjoitti myös lausunnon työkyvyttömyydestä. Hylky tuli ja nyt oikaisupyyntö menemässä. Kelan peruste oli että tavallisena työnäni pidetään lähihoitajan työtä ( joka mielestäni aika laaja käsite) ja että minun katsotaan pystyvän tekemään sitä työtä. Minulle siis viimeksi maksettu palkka lokakuussa (joka siis syyskuun palkka) Alkaa meidän perheeltä nyt jo huumori loppua tän asian suhteen. Edellistä päätöstä odotettiin viikkoja joten sairaspäivärähapäätökseen voi mennä viel hetki. toimeentulotukea ei saa mieheni tulojen vuoksi, vaikka yrittäjän tulot eivät aina niin isot todellisuudessa kuin paperilla. arvostus miestäni kohtaan kyllä kasvanut roimasti, kun on mukisematta pitänyt huolta vaikka tiedän että minun ja edellisestä suhteesta syntyneen tyttäreni elättäminen varmasti vaatinut paljon. Minun tekemäni lähihoitajan työ sisältää paljon huonokuntoisten potilaiden nostoja ja siirtoja. vuoteeseen hoitoa ja monesti hoitovastaisia potilaskohtaamisia joka tekee hoidon toteuttamisesta vielä raskaampaa fyysisesti. työpäivä myös ollaan jalkojen päällä joten työssä tulee juuri ne asiat joita minun pitää välttää. Lähihoitajan työ vaihtelee paljon riippuen työ paikasta mutta minun työpaikassani se on tuollaista. sori kun innostuin vuodattaan... tulin ihan kiukkuiseksi taas... :)

• ihmettä!?
        rahaton odottaja kirjoitti:

Jäin sairaslomalle selkäkivuista ja supistuksista joihin liittyi kuukautis- ja kylkikipua. Olisin halunnut kyllä olla töissa ja yritin saada kevyempää työtä. työnantajalla ei kuitenkaan ollut tarjota miään kevyempää joten jäin sitten pidemmälle sairaslomalle. kela kuitenkin sitämieltä että työterveyslääkärin B-lausunto ei riitä joten raskausajan lääkäri kirjoitti myös lausunnon työkyvyttömyydestä. Hylky tuli ja nyt oikaisupyyntö menemässä. Kelan peruste oli että tavallisena työnäni pidetään lähihoitajan työtä ( joka mielestäni aika laaja käsite) ja että minun katsotaan pystyvän tekemään sitä työtä. Minulle siis viimeksi maksettu palkka lokakuussa (joka siis syyskuun palkka) Alkaa meidän perheeltä nyt jo huumori loppua tän asian suhteen. Edellistä päätöstä odotettiin viikkoja joten sairaspäivärähapäätökseen voi mennä viel hetki. toimeentulotukea ei saa mieheni tulojen vuoksi, vaikka yrittäjän tulot eivät aina niin isot todellisuudessa kuin paperilla. arvostus miestäni kohtaan kyllä kasvanut roimasti, kun on mukisematta pitänyt huolta vaikka tiedän että minun ja edellisestä suhteesta syntyneen tyttäreni elättäminen varmasti vaatinut paljon. Minun tekemäni lähihoitajan työ sisältää paljon huonokuntoisten potilaiden nostoja ja siirtoja. vuoteeseen hoitoa ja monesti hoitovastaisia potilaskohtaamisia joka tekee hoidon toteuttamisesta vielä raskaampaa fyysisesti. työpäivä myös ollaan jalkojen päällä joten työssä tulee juuri ne asiat joita minun pitää välttää. Lähihoitajan työ vaihtelee paljon riippuen työ paikasta mutta minun työpaikassani se on tuollaista. sori kun innostuin vuodattaan... tulin ihan kiukkuiseksi taas... :)

Miten ne voi kelassa tollasia päättää, otan osaa..

• rahaton tilanne
        ihmettä!? kirjoitti:

En ole ollut töissä, sillä olen opiskellut uuttaa ammattia. Jätin koulun kesken pari viikkoa ennen äitiysloman alkua ja olen ollut lokakuun alusta asti vailla mitään tukia ja tuloja. Kelan vastaus kysymyksiini on ollut, että hae sossusta rahaa jos et pärjää tammikuun puoliväliin, jolloin äitiyspäiväraha on nostettavissa ekan kerran. Tylyä touhua. Miehellä on "liian hyvät" eli mistään ei rahaa tule. Onneksi minulla myös ymmärtäväinen ja ihana mies. Itsellä lähinnä kurja olo kun ei pysty osallistumaan mihinkään kuluihin. Ja onneksi ollaan juuri ja juuri pärjätty. Eläminen on kallista eikä siitä tunnuta välittävän missään. Harmittaa miestäni huonompituloisten puolesta joilla kuitenkin liian hyvät tulot tukien saamiseksi.. :(

• ...

todella harmillinen tilanne. Ymmärrän, että Kela käy toki hakemukset tarkkaan läpi mutta tuo nyt on melkoisen selvä tapaus ainakin antamiesi tietojen perusteella. Sinun ja lapsesi terveys on nyt ensisijalla ja lähihoitajan työ saattaa usein olla fyysisesti niin vaativaa, ettei työnteko välttämättä onnistuisi edes siinä tapauksessa että raskausaika sujuisi ilman mitään ihmeempiä vaivoja.

Onneksi sulla on huolehtivainen mies, niin tuossa tilanteessa tulee toimiakin. Toivottavasti Kelalta tulee korjaus asiaan ja saat sinulle kuuluvan korvauksen.

Ja vuodata ihan rauhassa vain, siihen nämä palstat on oivia paikkoja :)

• rahaton odottaja
        ihmettä!? kirjoitti:

Kun se ensimmäinen päätös tuli ja luin sanan hylätty , tajusin että en saa mistää mitään tuli itku ja hätä ja en oikein tiennyt mitä ja mihin mun nyt pitää soittaa tai olla yhteydessä. Hylätty päätös yllätti täysin kun luulin että asiani on ihan selvä. No toivotaan että oikaisuni hyväksytään. Tälläkertaa olen kyllä vähän pessimistisempi. Pessimisti ei pety.

• ollu sairaslomalla

jo lokakuun puolestavälistä asti ja varhennetun äitiysloman aloitin 15 marraskuuta(olin siis sairauslomalla äitiysloman alkuun asti) Palkkaa minulle maksetaan helmikuun puoleen väliin asti ja sen jälkeen se muuttuu äitiyspäivärahaksi. Nyt työnantaja oli kelalta hakenut sairausloman ajaksi korvausta ja äitiyspäivärahan saa tältä kolmelta kk miltä maksaa palkan. Itselleni tuli vain kelalta päätös asiasta joten ei ole tarvinnut tehdä asian suhteen mitään.

• rahaton odottaja

Alkoiko palkka siittä kuusta kun jäit äitiyslomalle vai maksetaanko palkka samaan tapaan kun kela maksaa äitiyspäivärahan, et päivä ennen laskettua aikaa tulee ensimmäinen erä olit sitten 50 ta 30 pv ennen jäänyt ja siittä eteenpäin sit 20-30 pv välein.

• ajan olen

Alkoiko palkka siittä kuusta kun jäit äitiyslomalle vai maksetaanko palkka samaan tapaan kun kela maksaa äitiyspäivärahan, et päivä ennen laskettua aikaa tulee ensimmäinen erä olit sitten 50 ta 30 pv ennen jäänyt ja siittä eteenpäin sit 20-30 pv välein.

saanut palkkaa sen mitenkään katkeamatta aina kun tili päivä on. Sitten kun helmikuussa saan vain sen puolen kuun palkan niin oliko se nyt että 15. 2 tulee ensimmäinen äippäraha eli tasan kolme kk siitä kun aloitin äitiysloman.Sain kelalta siitä päätöksen missä on kaikki äippärahan maksupäivät ilmoitettu.

• --Rv29--

Aika omituista touhua, ensinnäki Kelan osalta ja toisena työnantajan osalta. Työnantajan pitäisi kyllä maksaa sairausajalta palkka, ilman mitään muttia. Siis siltä Kelan omavastuuajaltakin, jolta kela ei maksa. Olen ollut kaupungin palkkalistoilla ja jos olen sairastunut, niin olen saanut peruspalkan sairausajalta, oli syy sairasteluun mikä tahansa.

Olen ollut sairaslomalla pidemmän aikaa (selkä/iskias, verenvuoto, kivuliaat supistelut) ja Kela on kyllä mukisematta maksanut saikkurahaa, ilman B-todistusta, pelkkä A-todistus on riittänyt. Siksi tässä vähän ihmettelen tilannettasi. Ei muuta ko kova kovaa vastaan vain!!

• rahaton odottaja

Olen käsittänyt että työn antajalla on velvollisuus huolehtia raskaanaolevan työntekijän työoloista. Toivotaan nyt että oikaisupyytöni menee läpi ja sairaspäiväraha muuttuu myönnetyksi. Itse olen ainakin niin arka, että en haluaisi millään aiheuttaa ylimääräistä kränää esimiesten ja itseni välillä. Mut jos päätös viel tulee hylkynä niin sit otan kyllä pääluottamusmieheen yhteyttä. Kun munhan vika se ei ole että työnantajalla ei ollut kevyempää työtä tarjota. Ei vaan millään haluais ruveta tappeleen jos ehtis viellä ees nää viimeiset 8 viikkoo nauttii raskaudesta joka on kipeidensupistusten ja selkäkipujen takia mennyt pelätessä että jotain on hullusti ja rahahuolien viellä lisätessä paineita. Onneksi työterveysasemalta otettiin yhteyttä työnantajaani jo sairaslomani alussa, koska ilmoitin sielläkin että ensisijaisesti haluaisin olla työssä vaikka työyksikköni vaihtuisikin kevennyksien takia toiseksi enkä sairaslomalla. Joten jos oikeen kunnon tappelu tulee voin ainakin hyvällä omallatunnolla sanoo että oilen itse yrittänyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      453
      3876
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1266
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe