Kalliissa kahvilassa en kuskaa tarjotinta

joku roti sentään

Jos kahvi ja joku makea leivonnainen maksaa 5 egeä, miten yrittäjä kehtaa kuvitella että asiakkaat vievät itse tarjottimen pois juotuaan kahvin? Minä en ainakaan vie. Jossain mäkkärissä on eri asia missä saa halvalla kahvin ja jonkin pullan/hampurilaisen/hamppari-aterian, mutta missään hienossa kahvilassa en moista ymmärrä.

62

3681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kahvilassa

      edellytetäkään että viedään itse pois. Missä muka niin on?

    • subwayt on kalliita

      siihen nähden että safkaa saa venaa kauan ja tarjottimet ite viedä jne ketsupit ja pillit hakea jne..

    • tarvitse

      viedä mäkkärissäkään. Ei ole missään kirjoitettu että asiakas siivoaa ravintolassa maksettuaan ateriansa. Tämä ameriikasta suomeen juurtunut tapa on saanut suomessa aivan uskomattomia piirteitä. Jenkeissä aikoinaan tapa kehittyi siitä että tyytyväinen asiakas helpotti kiireisen henkilökunnan taakkaa ja samalla "vapautti" paikan seuraavalle viemällä roskansa pois pöydästä.
      Suomessa näissä mäkkäreissä ym. asiakas "velvoitetaan" siivoamaan jälkensä vaikka palvelu, ateria ja siisteys/viihtyvyys olisi kuinka huonoa tahansa...suomalaiset tämän nielevät pääsääntöisesti kyselemättä.
      Itse olen melko kriittinen asiakas. Jos mäkkärissä on esim. pöytä, jolle asetun, pyyhkimättä, en siivoa lähtiessäni roskiani. Huonosta palvelusta tai epäsiisteydestä en palkitse henkilökuntaa. Uskomatonta on että että olen pari kertaa joutunut sanaharakkan henkilökunnan kanssa heidän röyhkeästi huudettuaan perääni, kun olen jättänyt roskat pöydälle..."hei sä jätit siivoamatta". Näissä tilanteissa olen pyytänyt esimiehen paikalle ja kysynyt että "missäpäin ravintolaa lukee että asiakas velvoitetaan siivoamaan lähtiessään ja että se on kaupankäynnin edellytys?". Olen myös vaatinut perään huudelleelta myyjältä yhtä äänekkään anteeksipyynnön kuin hän oli huutanut etten ollut siivonnut.
      Hampurilaisravintoloissa EI ole suhteessa niin halvat hinnat jotta niiden ylläpitämiseksi edellytettäisiin niin pientä henkilökuntaa että he eivät ehtisi siivota roskia pois. Satun tietämään että esim. mäkkärissä kateprosentti heiluu n. 70% tienoilla. Tällaista katetta eivät tee edes sellaiset perinteiset ravintolat, joissa ruoka tarjoillaan lautaselta ja juomat lasissa ja joissa ruoka tudaan pöytään jossa on jopa kankaiset pöytäliinat.

      • Tai sitten ei?

        "Itse olen melko kriittinen asiakas. Jos mäkkärissä on esim. pöytä, jolle asetun, pyyhkimättä, en siivoa lähtiessäni roskiani."

        No miksi pitää istua juuri siihen siivoamattomaan pöytään? Harvemmin siellä Mäkkärissä on vain yksi pöytä. Näin saisit puhtaan pöydän ja henkilökunta voisi sen likaisen pöydän käydä siivoamassa.

        Mutta ei kai siinä, jos tuostakin pitää oikein tekemällä saada tehtyä järjetön spektaakkeli. No, eihän siinä mitään, täytyyhän sitä jokaisen jollain tavalla tuntea itsensä tärkeäksi, ja jollakulla se tapa sitten ilmeisesti on Mäkkärin henkilökunnan kyykyttäminen :'D

        Ei se minua sinänsä haittaa, vierestä joitakin kertoja katsellut suurinpiirtein kuvaamasi kaltaisia esityksiä ja täytyy kyllä sanoa, että itsekin olen silloin epäkohtelias... mutta minkäs teet, kun sellaisen möykän seuraaminen tuppaa aina naurattamaan ja sitä on vähän vaikea pidätellä.


      • toisen kerran!

        Ehkä hampurilaisravintoloissa ei ole suhteessa niin halvat hinnat, että niiden ylläpitämiseksi EDELLYTETTÄISIIN niin pientä henkilökuntaa, että he eivät ehtisi siivota roskia pois. Kuitenkin hampurilaisravintoloissa KÄYTÄNNÖSSÄ ON usein juuri niin vähän henkilökuntaa, ettei joka asiakkaan poituttua pöydästä pöytää ehdi kukaan pyyhkimään, varsinkaan jos siihen on joku vielä jättänyt tarjottimensa. Ja se ei voisi vähempää olla niiden työntekijöden syy, jotka juuri sillä hetkellä töissä ovat!

        Missään ei velvoiteta sinua laittamaan roskiasi roskikseen, mutta se kuuluu hyviin tapoihin ja hampurilaisravintoloiden käytäntöihin. Noudatat varmasti muissakin paikoissa niiden käytäntöjä, eli miksi sinun mielestäsi on tarpeellista kaataa oma v*ttumaisuutesi juuri hampurilaisravintoloiden alimman portaan työntekijöiden niskaan? Sinun ei ole pakko aterioida hampurilaisravintoloissa, jos niiden käytännöt eivät sinua miellytä.

        P.S. Juuri sinun kaltaistesi huvikseen työntekijöitä kyykyttävien ihmisten(?) annoksiin syljeskellään keittiössä. Toivon ihan omaksi parhaaksesi, ettei sinulla ole vakiomäkkäriä, jossa sinut ja maineesi jo tunnettaisiin. Ja muistuttaisin vielä, että vuoropäällikkö on sinun kanssasi jutellessaan sinun puolellasi ja paheksuu työntekijän "laiskottelua" (koska "asiakas on aina oikeassa"), mutta takahuoneessa hänkin voivottelee kyllä työntekijöiden kuulleen, että mitä kaikkia idiootteja tähänkin maailmaan mahtuu.


      • eiii vittu...
        toisen kerran! kirjoitti:

        Ehkä hampurilaisravintoloissa ei ole suhteessa niin halvat hinnat, että niiden ylläpitämiseksi EDELLYTETTÄISIIN niin pientä henkilökuntaa, että he eivät ehtisi siivota roskia pois. Kuitenkin hampurilaisravintoloissa KÄYTÄNNÖSSÄ ON usein juuri niin vähän henkilökuntaa, ettei joka asiakkaan poituttua pöydästä pöytää ehdi kukaan pyyhkimään, varsinkaan jos siihen on joku vielä jättänyt tarjottimensa. Ja se ei voisi vähempää olla niiden työntekijöden syy, jotka juuri sillä hetkellä töissä ovat!

        Missään ei velvoiteta sinua laittamaan roskiasi roskikseen, mutta se kuuluu hyviin tapoihin ja hampurilaisravintoloiden käytäntöihin. Noudatat varmasti muissakin paikoissa niiden käytäntöjä, eli miksi sinun mielestäsi on tarpeellista kaataa oma v*ttumaisuutesi juuri hampurilaisravintoloiden alimman portaan työntekijöiden niskaan? Sinun ei ole pakko aterioida hampurilaisravintoloissa, jos niiden käytännöt eivät sinua miellytä.

        P.S. Juuri sinun kaltaistesi huvikseen työntekijöitä kyykyttävien ihmisten(?) annoksiin syljeskellään keittiössä. Toivon ihan omaksi parhaaksesi, ettei sinulla ole vakiomäkkäriä, jossa sinut ja maineesi jo tunnettaisiin. Ja muistuttaisin vielä, että vuoropäällikkö on sinun kanssasi jutellessaan sinun puolellasi ja paheksuu työntekijän "laiskottelua" (koska "asiakas on aina oikeassa"), mutta takahuoneessa hänkin voivottelee kyllä työntekijöiden kuulleen, että mitä kaikkia idiootteja tähänkin maailmaan mahtuu.

        Sä varmaan moppaat lattiankin lähtiessäs jos raflassa laitetaan moppi sun pöydäs viereen. Vittu mitä lampaita tääl on. Eiks juttu oo niin et jos sä maksat safkasta niin siihen hintaan sisältyy myös siivous? Täähä on niinku sarjiksissa jossa asiakas joutuu tiskaamaan jos sillä ei oo fyffee maksaa laskua paitsi et te pellet SEKÄ maksatte ETTÄ siivootte.


      • edellinen
        eiii vittu... kirjoitti:

        Sä varmaan moppaat lattiankin lähtiessäs jos raflassa laitetaan moppi sun pöydäs viereen. Vittu mitä lampaita tääl on. Eiks juttu oo niin et jos sä maksat safkasta niin siihen hintaan sisältyy myös siivous? Täähä on niinku sarjiksissa jossa asiakas joutuu tiskaamaan jos sillä ei oo fyffee maksaa laskua paitsi et te pellet SEKÄ maksatte ETTÄ siivootte.

        Jos ostat auton, niin hintaan ei sisälly bensa ja kuljettaja. Jos ostat talon, niin hintaan ei sisälly lämmitys ja siivous. Jos ostat lääkäripalveluja, niin hintaan eivät sisälly lääkkeet.

        Kyse on yleisistä käytännöistä. Jos joku ei näitä käytäntöjä ymmärrä, niin en voi muuta kuin todeta, että juntti ja/tai sosiaaliselta älyltään ja taidoiltaan huomattavasti keskivertoa heikompi.

        Jos ostat hampurilaisaterian, niin miksi siis sen hintaan sisältyisi myös roskien siivoaminen pöydästä?


      • meidät
        toisen kerran! kirjoitti:

        Ehkä hampurilaisravintoloissa ei ole suhteessa niin halvat hinnat, että niiden ylläpitämiseksi EDELLYTETTÄISIIN niin pientä henkilökuntaa, että he eivät ehtisi siivota roskia pois. Kuitenkin hampurilaisravintoloissa KÄYTÄNNÖSSÄ ON usein juuri niin vähän henkilökuntaa, ettei joka asiakkaan poituttua pöydästä pöytää ehdi kukaan pyyhkimään, varsinkaan jos siihen on joku vielä jättänyt tarjottimensa. Ja se ei voisi vähempää olla niiden työntekijöden syy, jotka juuri sillä hetkellä töissä ovat!

        Missään ei velvoiteta sinua laittamaan roskiasi roskikseen, mutta se kuuluu hyviin tapoihin ja hampurilaisravintoloiden käytäntöihin. Noudatat varmasti muissakin paikoissa niiden käytäntöjä, eli miksi sinun mielestäsi on tarpeellista kaataa oma v*ttumaisuutesi juuri hampurilaisravintoloiden alimman portaan työntekijöiden niskaan? Sinun ei ole pakko aterioida hampurilaisravintoloissa, jos niiden käytännöt eivät sinua miellytä.

        P.S. Juuri sinun kaltaistesi huvikseen työntekijöitä kyykyttävien ihmisten(?) annoksiin syljeskellään keittiössä. Toivon ihan omaksi parhaaksesi, ettei sinulla ole vakiomäkkäriä, jossa sinut ja maineesi jo tunnettaisiin. Ja muistuttaisin vielä, että vuoropäällikkö on sinun kanssasi jutellessaan sinun puolellasi ja paheksuu työntekijän "laiskottelua" (koska "asiakas on aina oikeassa"), mutta takahuoneessa hänkin voivottelee kyllä työntekijöiden kuulleen, että mitä kaikkia idiootteja tähänkin maailmaan mahtuu.

        juuri lopettamaan KAIKISSA McDonald'seissa käynnin tyystin.


      • ­Kathyn
        edellinen kirjoitti:

        Jos ostat auton, niin hintaan ei sisälly bensa ja kuljettaja. Jos ostat talon, niin hintaan ei sisälly lämmitys ja siivous. Jos ostat lääkäripalveluja, niin hintaan eivät sisälly lääkkeet.

        Kyse on yleisistä käytännöistä. Jos joku ei näitä käytäntöjä ymmärrä, niin en voi muuta kuin todeta, että juntti ja/tai sosiaaliselta älyltään ja taidoiltaan huomattavasti keskivertoa heikompi.

        Jos ostat hampurilaisaterian, niin miksi siis sen hintaan sisältyisi myös roskien siivoaminen pöydästä?

        >>Jos ostat hampurilaisaterian, niin miksi siis sen hintaan sisältyisi myös roskien siivoaminen pöydästä?>Jos ostat auton, niin hintaan ei sisälly bensa ja kuljettaja. > Jos ostat talon, niin hintaan ei sisälly lämmitys ja siivous.> Jos ostat lääkäripalveluja, niin hintaan eivät sisälly lääkkeet.


      • edellinen
        ­Kathyn kirjoitti:

        >>Jos ostat hampurilaisaterian, niin miksi siis sen hintaan sisältyisi myös roskien siivoaminen pöydästä?>Jos ostat auton, niin hintaan ei sisälly bensa ja kuljettaja. > Jos ostat talon, niin hintaan ei sisälly lämmitys ja siivous.> Jos ostat lääkäripalveluja, niin hintaan eivät sisälly lääkkeet.

        ...taas eivät ole vain ontuvia, vaan ihan hatusta repäistyjä. Annoin esimerkkejä yleisistä käytännöistä, ja sinä alat erittelemään jotain auton ostopaikkaa ja lämpöpattereiden asennusta. Tottakai joka alalla voi tehdä erilaisia sopimuksia palvelujen tai tuotteiden tarjoajien kanssa, mutta nyt oli kyse siitä, miten asiat yleensä tehdään. Jos maksat tarpeeksi ylimääräistä, niin varmasti saat uuden autosi mukaan kuljettajan, mutta se ei ole yleisenä käytäntönä autokauppoja tehdessä. Tämä oli pointtini.

        >>>>Jos ostat hampurilaisaterian, niin miksi siis sen hintaan sisältyisi myös roskien siivoaminen pöydästä?


      • jos tuollaiset
        meidät kirjoitti:

        juuri lopettamaan KAIKISSA McDonald'seissa käynnin tyystin.

        moukat uhkailevat sylkeä ruoka-annoksiimme, me yksinkertaisesti lopetamme tuon kaltaisissa roskapaikoissa asioimisen kokonaan. Ei oteta mitään riskejä. Tässä maassa nimittäin löytyy sentään tarpeeksi paljon myös säädyllisiä ruokapaikkoja.


      • kuvioihisi.
        edellinen kirjoitti:

        ...taas eivät ole vain ontuvia, vaan ihan hatusta repäistyjä. Annoin esimerkkejä yleisistä käytännöistä, ja sinä alat erittelemään jotain auton ostopaikkaa ja lämpöpattereiden asennusta. Tottakai joka alalla voi tehdä erilaisia sopimuksia palvelujen tai tuotteiden tarjoajien kanssa, mutta nyt oli kyse siitä, miten asiat yleensä tehdään. Jos maksat tarpeeksi ylimääräistä, niin varmasti saat uuden autosi mukaan kuljettajan, mutta se ei ole yleisenä käytäntönä autokauppoja tehdessä. Tämä oli pointtini.

        >>>>Jos ostat hampurilaisaterian, niin miksi siis sen hintaan sisältyisi myös roskien siivoaminen pöydästä?

        >>mutta nyt oli kyse siitä, miten asiat yleensä tehdään.>En puhunut yleisesti ravintola-alan käytännöistä


      • edellinen
        kuvioihisi. kirjoitti:

        >>mutta nyt oli kyse siitä, miten asiat yleensä tehdään.>En puhunut yleisesti ravintola-alan käytännöistä

        ...yleisestä käytännöstä, eli toisin sanoen siitä miten asiat yleensä tehdään - PIKARUOKAravintoloissa. En viitannut tässä siihen, miten yleisesti toimitaan ravintola-alalla. Normaalilla järjellä varustetun henkilön pitäisi ymmärtää, että se ei ole tässä yhteydessä oleellista.

        >> Suomen historian aikana on "vie itse pois roskasi" käytäntö ollut olemassa erittäin lyhyen aikaa suhteessa ravintola/kahvilakulttuurin olemassaoloaikaan. > Sensijaan auton toimittaminen läheiseen myyntipisteeseen on aina kuulunut autokauppaan. Rinnastukseni oli siis että autokauppias kustannuksia säästääkseen ei enää toimitakaan autoa lähelle asiakasta vaan kehoittaa hakemaan sen tuontisatamasta.


      • tämän tapahtuvan...
        jos tuollaiset kirjoitti:

        moukat uhkailevat sylkeä ruoka-annoksiimme, me yksinkertaisesti lopetamme tuon kaltaisissa roskapaikoissa asioimisen kokonaan. Ei oteta mitään riskejä. Tässä maassa nimittäin löytyy sentään tarpeeksi paljon myös säädyllisiä ruokapaikkoja.

        ...käytännössä. Ei tule nimittäin tapahtumaan. Ihmiset syövät pikaruokaravintoloissa, koska he ovat kiireisiä ja laiskoja laittamaan itse ruokansa. Mihin tämä fakta nyt yhtäkkiä muuttuisi?

        Ja selvennykseksi, että kukaan ei tosiaankaan ole uhkaillut sylkeä ruoka-annokseesi. Halusin vain informoida sinua, että jos tapanasi on syyttä v*ttuilla tarjoilijalle tai ruokapaikan työntekijöille, niin se on todennäköisesti jo tapahtunut.

        Mitkä muuten ovat niitä säädyllisiä paikkoja, joissa aiot ruokailla? McDonald'silla on yksi alan tiukimmista itsevalvontajärjestelmistä ja standardeista, eli olen melko varma, että huomattavasti enemmän epämääräisyyksiä sisältävät esimerkiksi kebabit, pizzat ja jopa "tasokkaampien" ketjuravintoiloiden ruoka.


      • ...
        tämän tapahtuvan... kirjoitti:

        ...käytännössä. Ei tule nimittäin tapahtumaan. Ihmiset syövät pikaruokaravintoloissa, koska he ovat kiireisiä ja laiskoja laittamaan itse ruokansa. Mihin tämä fakta nyt yhtäkkiä muuttuisi?

        Ja selvennykseksi, että kukaan ei tosiaankaan ole uhkaillut sylkeä ruoka-annokseesi. Halusin vain informoida sinua, että jos tapanasi on syyttä v*ttuilla tarjoilijalle tai ruokapaikan työntekijöille, niin se on todennäköisesti jo tapahtunut.

        Mitkä muuten ovat niitä säädyllisiä paikkoja, joissa aiot ruokailla? McDonald'silla on yksi alan tiukimmista itsevalvontajärjestelmistä ja standardeista, eli olen melko varma, että huomattavasti enemmän epämääräisyyksiä sisältävät esimerkiksi kebabit, pizzat ja jopa "tasokkaampien" ketjuravintoiloiden ruoka.

        "McDonald'silla on yksi alan tiukimmista itsevalvontajärjestelmistä ja standardeista"

        -Mutta kuitenkin ilmeisesti sinä viittasit tuolla ylempänä että näissä McDonaldseissa räitään vittumaisten asiakkaitten annoksiin. Itsevalvontajärjestelmässä lienee ongelmana se että kukaan ei oikeasti valvo hygieniaa...vielä vähemmän sitä, kuka räkii kenenkin annoksiin. Terveystarkastaja kun yleensä käy aika-ajoin tarkistamassa onko kansio kunnossa, eli onko tietyt hygieniaa koskevat tarkastukset itse tehty. Näitä kansioita voi sitten säveltää kuinka hyvänsä, kiinnijoutumisen riski on olematon. Väitän jopa että mm. vajaassa 10% elintarvikealan paikoissa tarkistetaan kylmälaitteiden lämpötilat säännöllisesti ihan oikeasti. En myöskään usko että monessakaan paikassa valvotaan kello ja lämpömittari kädessä valmistetun tuotteen asianmukaista jäähdytystä. Ja en myöskään usko että yhdessäkään McDonadsissa vuoropäällikkö valvoo kokin vieressä, ettei hän räkisi valmistamiensa hampurilaisten väliin. Tiedän jopa että luvattoman monelta McDonaldsin työntekijältä puuttuu lain edellyttämä hygipassi.


      • tietämään:
        ... kirjoitti:

        "McDonald'silla on yksi alan tiukimmista itsevalvontajärjestelmistä ja standardeista"

        -Mutta kuitenkin ilmeisesti sinä viittasit tuolla ylempänä että näissä McDonaldseissa räitään vittumaisten asiakkaitten annoksiin. Itsevalvontajärjestelmässä lienee ongelmana se että kukaan ei oikeasti valvo hygieniaa...vielä vähemmän sitä, kuka räkii kenenkin annoksiin. Terveystarkastaja kun yleensä käy aika-ajoin tarkistamassa onko kansio kunnossa, eli onko tietyt hygieniaa koskevat tarkastukset itse tehty. Näitä kansioita voi sitten säveltää kuinka hyvänsä, kiinnijoutumisen riski on olematon. Väitän jopa että mm. vajaassa 10% elintarvikealan paikoissa tarkistetaan kylmälaitteiden lämpötilat säännöllisesti ihan oikeasti. En myöskään usko että monessakaan paikassa valvotaan kello ja lämpömittari kädessä valmistetun tuotteen asianmukaista jäähdytystä. Ja en myöskään usko että yhdessäkään McDonadsissa vuoropäällikkö valvoo kokin vieressä, ettei hän räkisi valmistamiensa hampurilaisten väliin. Tiedän jopa että luvattoman monelta McDonaldsin työntekijältä puuttuu lain edellyttämä hygipassi.

        "Väitän jopa että mm. vajaassa 10% elintarvikealan paikoissa tarkistetaan kylmälaitteiden lämpötilat säännöllisesti ihan oikeasti. En myöskään usko että monessakaan paikassa valvotaan kello ja lämpömittari kädessä valmistetun tuotteen asianmukaista jäähdytystä."

        McDonald'sissa kylmälaitteiden lämpötilat sekä paistolevyjen ja rasva-altaiden läpötilat tarkistetaan säännöllisesti, vähintään päivittäin. Raaka-aineiden paistoajat ja säilytysajat jääkaapissa tai huoneenlämmössä, samoin kuin valmiiden tuotteiden säilytysajat jne. ovat myös tarkassa seurannassa. Ihan käytännössäkin, ei vain paperilla. Tätä tarkoittavat tiukat standardit.

        Yksittäisten työntekijöiden tekemisistä ei tietenkään voida mennä takuuseen, mutta myös esimerkiksi bakteerimäärät mitataan säännöllisesti työntekijöden käsistä, pöytäpinnoista ja valmiista tuotteista. Tämän pitäisi ainakin jollain tavoin taata hygienian taso. Samalla tasolla ei olla varmasti monessa muussa pikaruokapaikassa.


      • ­Janze
        tietämään: kirjoitti:

        "Väitän jopa että mm. vajaassa 10% elintarvikealan paikoissa tarkistetaan kylmälaitteiden lämpötilat säännöllisesti ihan oikeasti. En myöskään usko että monessakaan paikassa valvotaan kello ja lämpömittari kädessä valmistetun tuotteen asianmukaista jäähdytystä."

        McDonald'sissa kylmälaitteiden lämpötilat sekä paistolevyjen ja rasva-altaiden läpötilat tarkistetaan säännöllisesti, vähintään päivittäin. Raaka-aineiden paistoajat ja säilytysajat jääkaapissa tai huoneenlämmössä, samoin kuin valmiiden tuotteiden säilytysajat jne. ovat myös tarkassa seurannassa. Ihan käytännössäkin, ei vain paperilla. Tätä tarkoittavat tiukat standardit.

        Yksittäisten työntekijöiden tekemisistä ei tietenkään voida mennä takuuseen, mutta myös esimerkiksi bakteerimäärät mitataan säännöllisesti työntekijöden käsistä, pöytäpinnoista ja valmiista tuotteista. Tämän pitäisi ainakin jollain tavoin taata hygienian taso. Samalla tasolla ei olla varmasti monessa muussa pikaruokapaikassa.

        Tiedät siis myös kokemuksesta että Mäkkärissä kokki räkii asiakkaiden hampurilaisiin jos ei tykkää käytöksestä? Niinhän tossa ylhäällä väitit.


      • palvelualalle
        tämän tapahtuvan... kirjoitti:

        ...käytännössä. Ei tule nimittäin tapahtumaan. Ihmiset syövät pikaruokaravintoloissa, koska he ovat kiireisiä ja laiskoja laittamaan itse ruokansa. Mihin tämä fakta nyt yhtäkkiä muuttuisi?

        Ja selvennykseksi, että kukaan ei tosiaankaan ole uhkaillut sylkeä ruoka-annokseesi. Halusin vain informoida sinua, että jos tapanasi on syyttä v*ttuilla tarjoilijalle tai ruokapaikan työntekijöille, niin se on todennäköisesti jo tapahtunut.

        Mitkä muuten ovat niitä säädyllisiä paikkoja, joissa aiot ruokailla? McDonald'silla on yksi alan tiukimmista itsevalvontajärjestelmistä ja standardeista, eli olen melko varma, että huomattavasti enemmän epämääräisyyksiä sisältävät esimerkiksi kebabit, pizzat ja jopa "tasokkaampien" ketjuravintoiloiden ruoka.

        sopimattomat moukat sahaavat omaa oksaansa törkeyksillään asiakkaita kohtaan. Me lopetamme käymisemme, ja te jäätte työttömiksi.


      • standardit?
        tietämään: kirjoitti:

        "Väitän jopa että mm. vajaassa 10% elintarvikealan paikoissa tarkistetaan kylmälaitteiden lämpötilat säännöllisesti ihan oikeasti. En myöskään usko että monessakaan paikassa valvotaan kello ja lämpömittari kädessä valmistetun tuotteen asianmukaista jäähdytystä."

        McDonald'sissa kylmälaitteiden lämpötilat sekä paistolevyjen ja rasva-altaiden läpötilat tarkistetaan säännöllisesti, vähintään päivittäin. Raaka-aineiden paistoajat ja säilytysajat jääkaapissa tai huoneenlämmössä, samoin kuin valmiiden tuotteiden säilytysajat jne. ovat myös tarkassa seurannassa. Ihan käytännössäkin, ei vain paperilla. Tätä tarkoittavat tiukat standardit.

        Yksittäisten työntekijöiden tekemisistä ei tietenkään voida mennä takuuseen, mutta myös esimerkiksi bakteerimäärät mitataan säännöllisesti työntekijöden käsistä, pöytäpinnoista ja valmiista tuotteista. Tämän pitäisi ainakin jollain tavoin taata hygienian taso. Samalla tasolla ei olla varmasti monessa muussa pikaruokapaikassa.

        Käyn harvoin missään hampurilaisravintolassa. Mutta viimeksi kun kävin, koin jotain sellaista etten käy enää ikinä. Syödessäni hampurilaista McDonaldsissa suuhuni tuli karva. Kaivettuani karvan suustani totesin sen olevan kihara, siis toisinsanoen se oli jonkun häpykarva. Jumalauta millaisia sikaloita nämä pikaruokaravintolat ovat. Kehtaatkin puhua jostain standardeista, kun ruoan valmistaja kaivelee muniaan tai vittuaan samalla kun valmistaa ruokaa ihmisille. Hyi saatana.


      • älä viiti, ei kukaan usko
        standardit? kirjoitti:

        Käyn harvoin missään hampurilaisravintolassa. Mutta viimeksi kun kävin, koin jotain sellaista etten käy enää ikinä. Syödessäni hampurilaista McDonaldsissa suuhuni tuli karva. Kaivettuani karvan suustani totesin sen olevan kihara, siis toisinsanoen se oli jonkun häpykarva. Jumalauta millaisia sikaloita nämä pikaruokaravintolat ovat. Kehtaatkin puhua jostain standardeista, kun ruoan valmistaja kaivelee muniaan tai vittuaan samalla kun valmistaa ruokaa ihmisille. Hyi saatana.

        karvojen laadut. oisko joku sadas tuhannes
        vastaava karvaviesti tällä palstalla.
        hoh hoijaa... koitahhan keksiä jotain parempaa
        toi on jo niiiiiin kulunut juttu ettei enää
        säpsäytä ketään


      • ole...
        palvelualalle kirjoitti:

        sopimattomat moukat sahaavat omaa oksaansa törkeyksillään asiakkaita kohtaan. Me lopetamme käymisemme, ja te jäätte työttömiksi.

        ...töissä pikaruokaravintolassa, vaan ihan maalaisjärjellä olen kykeneväinen ymmärtämään nämä edellä esittämäni mielipiteet.

        Jos kohtelet jotakuta (vaikkapa mäkkärin työntekijää) alentuvasti ja hänen ihmisarvonsa unohtaen, niin et voi odottaa tältä henkilöltä paljoa sen enempää takaisin. Voi olla, että sillä hetkellä hän nielee ylpeytensä ja kiukkunsa, mutta turha kuvitella, että kukaan olisi täysin immuuni niskaan tulevalle p*skalle.


      • sananen tähän.
        edellinen kirjoitti:

        ...yleisestä käytännöstä, eli toisin sanoen siitä miten asiat yleensä tehdään - PIKARUOKAravintoloissa. En viitannut tässä siihen, miten yleisesti toimitaan ravintola-alalla. Normaalilla järjellä varustetun henkilön pitäisi ymmärtää, että se ei ole tässä yhteydessä oleellista.

        >> Suomen historian aikana on "vie itse pois roskasi" käytäntö ollut olemassa erittäin lyhyen aikaa suhteessa ravintola/kahvilakulttuurin olemassaoloaikaan. > Sensijaan auton toimittaminen läheiseen myyntipisteeseen on aina kuulunut autokauppaan. Rinnastukseni oli siis että autokauppias kustannuksia säästääkseen ei enää toimitakaan autoa lähelle asiakasta vaan kehoittaa hakemaan sen tuontisatamasta.

        "Yritys saa vapaasti päättää tarjoamastaan koseptista."
        "Kyse on yksinkertaisesti siitä, minkätasoista palvelua minkäkinlainen konsepti tarjoaa."

        Kyllä yritys voi konseptistansa päättää, mutta eivät ylitse lakien ja asetusten. Elintarvikelaki on Suomessa yksiselitteinen. Siivouksesta, hygieniasta ja jätehuollosta vastaa palvelun tarjoaja. Ehkä juuri tästä syystä pikaruokaravintoloissa ei ole siivoamiseen velvoittavia kylttejä. Siivoaminen on asiakkaalle täysin vapaaehtoista eikä sillä ole mitään tekemistä hyvien tapojen kanssa.


      • edellinen
        sananen tähän. kirjoitti:

        "Yritys saa vapaasti päättää tarjoamastaan koseptista."
        "Kyse on yksinkertaisesti siitä, minkätasoista palvelua minkäkinlainen konsepti tarjoaa."

        Kyllä yritys voi konseptistansa päättää, mutta eivät ylitse lakien ja asetusten. Elintarvikelaki on Suomessa yksiselitteinen. Siivouksesta, hygieniasta ja jätehuollosta vastaa palvelun tarjoaja. Ehkä juuri tästä syystä pikaruokaravintoloissa ei ole siivoamiseen velvoittavia kylttejä. Siivoaminen on asiakkaalle täysin vapaaehtoista eikä sillä ole mitään tekemistä hyvien tapojen kanssa.

        "Siivoaminen on asiakkaalle täysin vapaaehtoista eikä sillä ole mitään tekemistä hyvien tapojen kanssa."

        Siivoaminen on asiakkaalle toki vapaaehtoista, mutta kyllä sillä on tekemistä hyvien tapojen kanssa. Moni asia on ihmisille vapaaehtoinen, mutta silti sen jättäminen tekemättä osoittaa käytöstapojen puutetta.

        Pikaruokaravintolan konseptiin kuuluu se, että palveluita karsimalla ja siten työntekijöiden vähemmällä määrällä on saatu kuluja ja siten myös ruoan hintaa alhaisemmiksi. Kukaan ei velvoita asiakasta viemään tarjotintaan ja roskiaan pois pöydästä, mutta se nyt vaan yksinkertaisesti kuuluu kyseiseen konseptiin. Jos suurin osa ihmisistä jättäisi sen tekemättä, niin kulut nousisivat ja sitä myöten myös tuotteiden hinnat.

        Elintarvikelain mukaan siivouksesta, hygieniasta ja jätehuollosta vastaa palvelun tarjoaja. Se, onko omien roskien vieminen roskikseen siivoamista, hygieniasta huolehtimista tai jätehuoltoa on täysin tulkintakysymys. Itse en varsinaisesti lukisi sitä edellämainittuihin kategorioihin kuuluvaksi, vaan ihan yleismaailmallisiin käytöstapoihin kuuluvaksi rutiiniksi; roskat laitetaan roskikseen. Jos asiakasta pyydettäisiin pyyhkimään pöytä tai tyhjentämään roskis, niin se olisi jo selkeästi siivoamista ja jätehuoltoa.


      • edellinen kirjoitti:

        "Siivoaminen on asiakkaalle täysin vapaaehtoista eikä sillä ole mitään tekemistä hyvien tapojen kanssa."

        Siivoaminen on asiakkaalle toki vapaaehtoista, mutta kyllä sillä on tekemistä hyvien tapojen kanssa. Moni asia on ihmisille vapaaehtoinen, mutta silti sen jättäminen tekemättä osoittaa käytöstapojen puutetta.

        Pikaruokaravintolan konseptiin kuuluu se, että palveluita karsimalla ja siten työntekijöiden vähemmällä määrällä on saatu kuluja ja siten myös ruoan hintaa alhaisemmiksi. Kukaan ei velvoita asiakasta viemään tarjotintaan ja roskiaan pois pöydästä, mutta se nyt vaan yksinkertaisesti kuuluu kyseiseen konseptiin. Jos suurin osa ihmisistä jättäisi sen tekemättä, niin kulut nousisivat ja sitä myöten myös tuotteiden hinnat.

        Elintarvikelain mukaan siivouksesta, hygieniasta ja jätehuollosta vastaa palvelun tarjoaja. Se, onko omien roskien vieminen roskikseen siivoamista, hygieniasta huolehtimista tai jätehuoltoa on täysin tulkintakysymys. Itse en varsinaisesti lukisi sitä edellämainittuihin kategorioihin kuuluvaksi, vaan ihan yleismaailmallisiin käytöstapoihin kuuluvaksi rutiiniksi; roskat laitetaan roskikseen. Jos asiakasta pyydettäisiin pyyhkimään pöytä tai tyhjentämään roskis, niin se olisi jo selkeästi siivoamista ja jätehuoltoa.

        Kaikkien konseptipaikkojen tuotteet ovat lähes samoja - en ainakan minä niissä nyt suuren suurta eroa näe.

        Millä sitten eri ketjut erottuvat? Vain kahdella asialla: hinnalla ja palvelulla. Hinta on aina kaksiteräinen miekka, koska se näkyy suoraan alarivillä. Jäljelle jää ainoastaan palvelu, millä tehdä eroa kilpailijaan.

        Palvelun laadun ratkaisee henkilökunnan palveluasenne - ei se kuuluuko tapoihin, että asiakas vie roskansa roskikseen vai ei. Jos vie, niin hyvä - jos ei vie, niin palveluskunta vie - ja ilolla.

        Toivon totisesti, että T.G.I Friday´s rantautuisi meillekin ja näyttäisi mallia, miten konseptipaikkaa hoidetaan myös palvelulla - puhumattakaan muusta laadusta.

        Hinta on tietysti toinen asia, mutta palvelusta ja asenteesta kyllä vähän maksaakin. Käykäähän katsomassa vaikka T.G.I:n palvelua Moskovan Sheremetyevon kentällä. Kun T.G.I aloitti siellä ei enää minuakaan harmita olla kentällä tuntia etuajassa, kun tietää saavansa rahalleen vastinetta vaikka hinnat kammottavat ovatkin.


      • sitä että
        edellinen kirjoitti:

        "Siivoaminen on asiakkaalle täysin vapaaehtoista eikä sillä ole mitään tekemistä hyvien tapojen kanssa."

        Siivoaminen on asiakkaalle toki vapaaehtoista, mutta kyllä sillä on tekemistä hyvien tapojen kanssa. Moni asia on ihmisille vapaaehtoinen, mutta silti sen jättäminen tekemättä osoittaa käytöstapojen puutetta.

        Pikaruokaravintolan konseptiin kuuluu se, että palveluita karsimalla ja siten työntekijöiden vähemmällä määrällä on saatu kuluja ja siten myös ruoan hintaa alhaisemmiksi. Kukaan ei velvoita asiakasta viemään tarjotintaan ja roskiaan pois pöydästä, mutta se nyt vaan yksinkertaisesti kuuluu kyseiseen konseptiin. Jos suurin osa ihmisistä jättäisi sen tekemättä, niin kulut nousisivat ja sitä myöten myös tuotteiden hinnat.

        Elintarvikelain mukaan siivouksesta, hygieniasta ja jätehuollosta vastaa palvelun tarjoaja. Se, onko omien roskien vieminen roskikseen siivoamista, hygieniasta huolehtimista tai jätehuoltoa on täysin tulkintakysymys. Itse en varsinaisesti lukisi sitä edellämainittuihin kategorioihin kuuluvaksi, vaan ihan yleismaailmallisiin käytöstapoihin kuuluvaksi rutiiniksi; roskat laitetaan roskikseen. Jos asiakasta pyydettäisiin pyyhkimään pöytä tai tyhjentämään roskis, niin se olisi jo selkeästi siivoamista ja jätehuoltoa.

        jos asiakas ei vie roskia niin mielestäsi hlökunta voi ojentaa häntä siitä asiasta.

        Kerroppa toi juttu terveystarkastajalle. Siis että "täällä ei ole viety roskia roskiin kun asiakas ei ole tehnyt sitä ja mielestäni se ei kuulu henkilökunnalle ja mielestäni tämä asia ei kuulu tarkastajalle koska emme ole rikkoneet hykieniasta säädettyä lakia".

        BADAAMMM ja "suljettu terveysviranomaisten toimesta" -lappu ilmestyisi ravintolasi ovelle samantien.


      • edellinen
        sitä että kirjoitti:

        jos asiakas ei vie roskia niin mielestäsi hlökunta voi ojentaa häntä siitä asiasta.

        Kerroppa toi juttu terveystarkastajalle. Siis että "täällä ei ole viety roskia roskiin kun asiakas ei ole tehnyt sitä ja mielestäni se ei kuulu henkilökunnalle ja mielestäni tämä asia ei kuulu tarkastajalle koska emme ole rikkoneet hykieniasta säädettyä lakia".

        BADAAMMM ja "suljettu terveysviranomaisten toimesta" -lappu ilmestyisi ravintolasi ovelle samantien.

        ...selvennykseksi, että minulla ei ole ravintolaa, en ole ravintolassa töissä, enkä muutenkaan missään tekemisissä (lukuunottamatta satunnaista asiakkaan roolia) ravintoloiden kanssa.

        Henkilökunta voi tietenkin asiakkaalle ystävällisesti huomauttaa, että kyseisessä ravintolassa arvostettaisiin sitä, jos asiakas veisi roskansa roskikseen. Tästä ei asiakkaan ole syytä hermostua ja alkaa huutaa oikeuksistaan ja ravintolan velvollisuuksista naama punaisena.

        Jos asiakas ei jonkin periaatteensa nojalla tai muuten vaan halua viedä roskiaan pois, niin on sitten viemättä, ja tottakai ravintolan henkilökunta vie roskat pois heti kun huomaa ne ja ehtii paikalle. (Vai oletko ikinä nähnyt ravintolaa, johon jonkun jättämät roskat olisivat ikuisesti jääneet pöydälle?) Moni asia vaarantaa hygienian paljon pahemmin kuin hetken aikaa pöydällä odottava tarjotin, joka on lähinnä esteettinen haitta.

        Kukaan ei ole väittänyt, etteikö ravintolan siisteydestä huolehtiminen viimekädessä olisi henkilökunnan/vuoropäällikön/ravintolapäällikön vastuulla.


    • että näin tänään..

      No jo on laiskuus huipussaan. Aikuiset ihmiset kuorossa vollottavat, miten eivät viitsi viedä tarjotinta :DD

      Ai niin, anteeksi, unohdinkin jo, että ne on ne Periaatteet, jotka menevät kaiken edelle.

      Tuskin se on niin iso homma viedä se tarjotin, jos niiden palautuspiste kahvilassa/mäkkärissä tms. sattuu olemaan. Eiku niin joo, Periaatteeni estävät minua näkemästä mitään muuta kuin oman napani.

      Höhö, vähän vajaata tuollainen :D

      • jortti

        Mä vedin kerran pataan sellasta urveloa.


      • patarouva kuumana
        jortti kirjoitti:

        Mä vedin kerran pataan sellasta urveloa.

        Ooh.
        Käyn joskus syömässä eräässä paikassa, Raxissa.
        Ei ne mimmit siellä kerkee pöytiä siivoamaan kun niillä on kauhea kiire vahdata asiakkaita ettei ne ota sitä pehmistä jos eivät ole maksaneet siitä.
        Olen nähnyt muutankin hurjan tilanteen kun myyjä on hyökännyt asiakkaan kimppuun kyselemään siitä pehmiksestä.
        Niin, että se kuitti pitää olla siinä viekossa, että pystyy todistamaan maksaneensa.
        :D :D
        Muuten ihan hyvä mesta.


      • millaista?
        jortti kirjoitti:

        Mä vedin kerran pataan sellasta urveloa.

        >>>sellasta urveloa


      • ....c...c

        Jos kahvi ja pulla maksaa yhteensä 2 euroa, on selvä että vien tarjottimeni. Koska se näkyy silloin hinnassa. Mutta jos kahvi ja pulla maksaa 7 euroa, kuten jossain jopa tavaratalon kahvilassa, en todellakaan vie. Kyllä tuohon hintaan täytyy olla h-kuntaa palkattuna sitä pöytää putsaamaan.


    • hienossa tai huonossa

      Siitähän sitä niille maksetaan että hoitavat hommat.
      Sen harvan kerran kun pääse valmiille ruualle
      niin pitäsi vielä varmaan tiskata ja luututakkin.
      Höh.
      Siitähän ne palkkansa saa, epäkohteliasta tai
      ei.
      En minäkään pyydä mun vieraita viemään astioita
      itse tiskikoneeseen.

    • olla siivooja!!

      Ostan ravintolassa jotain nauttiakseni sen paikan päällä. Samalla ostan itselleni puhtaat astiat, puhtaan paikan ja loppusiivouksen.Ostan
      tuotteen, joka on oikein valmistettu oikeista raaka-aineista, joka on oikeassa tarjoilulämpötilassa ja joka annetaan esille asianmukaisessa tarjoiluastiassa. Olen myös maksanut miellyttävästä ympäristösä, siististä wc-tilasta, jossa on paperit, pyyhkeet ja saippuat. Ostokseni hintaan sisältyy palvelu, jonka tulisi olla ystävällistä, ripeää ja asiantuntevaa.
      Minä en ole maksanut siitä , että pyyhin pöydän ja kannan roskat roskakoriin.

    • yhdelle jos toiselle

      Enpä olisi uskonut, että tästäkin aiheesta syntyy noin tunteitakuohuttavaa keskustelua. Yrittäjäthän saa kuvitella ihan mitä vain, kuten sinäkin. Eihän se kupin pois vieminen ole iso asia kummallekaan osapuolelle. Pieni apua henkiökunnalle se voi olla. Kiukuttele vain, mutta voit olla varma, että jossain elämän vaiheessa saat "maksaa" siitä kiukuttelusta jollain tapaa. Samoin saat pienetkin hyvät tekosi takaisin. Elämä nyt vaan on sellasta:)

      • kokonaisuutta?

        "Eihän se kupin pois vieminen ole iso asia kummallekaan osapuolelle. Pieni apua henkiökunnalle se voi olla."

        Se tuntuu olevan iso asia ja onkin itse ravintolan/kahvilan omistajalle. Jos hän haluaisi pitää asiakkaat ja henkilökunnan tyytyväisenä sekä paikat siistinä, hän palkkaisi lisää henkilökuntaa. Hekilöstöpulaa tuskin suomessa on näillä aloilla. Kyseessä onkin siis voiton maksimointi ja vieläpä niinkin röyhkeällä tavalla kuin palveluiden siirtäminen asiakkaalle, joka koko lystin viime kädessä maksaa. Kyse on periaatteesta. Jo lainsäädäntö suomessa edellyttää että ravintoloitsija huolehtii paikan siisteydestä ja hygieniasta, eivät asiakkaat.


      • Viimeinen pisara

        >>>voit olla varma, että jossain elämän vaiheessa saat "maksaa" siitä kiukuttelusta


      • palvelulaitos
        Viimeinen pisara kirjoitti:

        >>>voit olla varma, että jossain elämän vaiheessa saat "maksaa" siitä kiukuttelusta

        Siellä on tasan tarkkaan laskettu hintoihin
        kaikki sivukulut, ja pitäisi olla myös henkilökunnan palkkaus siihen nähden että
        tyhjentävät pöydät.

        Ei se vaiva iso ole asiakkaalle, mutta se
        periaate. Siinä maksetaan palvelusta.

        Pitäisiköhä itekkin laittaa omalle työpaikalle
        samanalisia lappuja että tullessa pyyhi jalkasi, lähtiessä vie roskat, lakaise lattia ja vie roskat...se helpottaa työtäni... ei ei ei

        Ei kävis pienessä mielessäkään !

        Suutari pysyköön lestissään.


      • ­Danni

        >>Kiukuttele vain, mutta voit olla varma, että jossain elämän vaiheessa saat "maksaa" siitä kiukuttelusta jollain tapaa.


      • toiselle
        ­Danni kirjoitti:

        >>Kiukuttele vain, mutta voit olla varma, että jossain elämän vaiheessa saat "maksaa" siitä kiukuttelusta jollain tapaa.

        Olenko minä laiska kun asiakkaana joskus kahvilla käydessäni vien kuppini tai tarjottimeni pois? Sekö on konkreettista laiskuutta ja röyhkeyttä? Minusta se on pieni apu, joka minulla on vara tarjota henkilökunnalle. Eihän teidän tietenkään tarvi tehdä samoin kuin minä teen. Kysehän on vapaaehtoisuudesta ja itsekin valitsen tilanteen mukaan kuinka toimin. Ei siihen kukaan ole koskaan pakottanut. Sanottakoon nyt vielä selvyyden vuoksi, että en ole koskaan ollut edes töissä kahvilassa. Eikä ole minkäänlaisen alan yhtiön osakkeitakaan salkussa:)
        Tulin puhuneeksi liian "korkealentoisesti" tuossa aiemmin. Eihän kyse ole uhkailusta kun sanon, että elämä maksattaa tekojamme takaisin. Sellainen tämä elämä nyt vaan on:)


      • oikeassa
        kokonaisuutta? kirjoitti:

        "Eihän se kupin pois vieminen ole iso asia kummallekaan osapuolelle. Pieni apua henkiökunnalle se voi olla."

        Se tuntuu olevan iso asia ja onkin itse ravintolan/kahvilan omistajalle. Jos hän haluaisi pitää asiakkaat ja henkilökunnan tyytyväisenä sekä paikat siistinä, hän palkkaisi lisää henkilökuntaa. Hekilöstöpulaa tuskin suomessa on näillä aloilla. Kyseessä onkin siis voiton maksimointi ja vieläpä niinkin röyhkeällä tavalla kuin palveluiden siirtäminen asiakkaalle, joka koko lystin viime kädessä maksaa. Kyse on periaatteesta. Jo lainsäädäntö suomessa edellyttää että ravintoloitsija huolehtii paikan siisteydestä ja hygieniasta, eivät asiakkaat.

        Näyttää todella olevan iso asia joillekin. Isompi monelle asiakkaalle kuin kahvilan pitäjille tämän kirjoittelun perusteella. Minulle se ei asiakkaan ole iso juttu. Voin ihan hyvin viedä tarjottimeni pois. Se ei maksa minulle mitään, mutta ajatus siitä, että niin pienellä voin helpottaa jonkun työtä, tuntuu hyvältä. Useinhan sen avun saa se huonosti palkattu työntekijä eikä kahvilan omistaja. Jokainen voi tietysti valita kahvilansa sen mukaan miten haluaa toimia. Mitään "kokonaisuutta" en todellakaan näe näin mitättömässä asiassa.


      • täälläkin
        toiselle kirjoitti:

        Olenko minä laiska kun asiakkaana joskus kahvilla käydessäni vien kuppini tai tarjottimeni pois? Sekö on konkreettista laiskuutta ja röyhkeyttä? Minusta se on pieni apu, joka minulla on vara tarjota henkilökunnalle. Eihän teidän tietenkään tarvi tehdä samoin kuin minä teen. Kysehän on vapaaehtoisuudesta ja itsekin valitsen tilanteen mukaan kuinka toimin. Ei siihen kukaan ole koskaan pakottanut. Sanottakoon nyt vielä selvyyden vuoksi, että en ole koskaan ollut edes töissä kahvilassa. Eikä ole minkäänlaisen alan yhtiön osakkeitakaan salkussa:)
        Tulin puhuneeksi liian "korkealentoisesti" tuossa aiemmin. Eihän kyse ole uhkailusta kun sanon, että elämä maksattaa tekojamme takaisin. Sellainen tämä elämä nyt vaan on:)

        on alkanut sataa asiakkaiden niskaan! Ei ikinä enää räkälään!


      • oikeasti
        täälläkin kirjoitti:

        on alkanut sataa asiakkaiden niskaan! Ei ikinä enää räkälään!

        niin tyhmä, että et ymmärrä vai tahallasiko jauhat peetä?


      • ajateltuna toisinkin päin..
        toiselle kirjoitti:

        Olenko minä laiska kun asiakkaana joskus kahvilla käydessäni vien kuppini tai tarjottimeni pois? Sekö on konkreettista laiskuutta ja röyhkeyttä? Minusta se on pieni apu, joka minulla on vara tarjota henkilökunnalle. Eihän teidän tietenkään tarvi tehdä samoin kuin minä teen. Kysehän on vapaaehtoisuudesta ja itsekin valitsen tilanteen mukaan kuinka toimin. Ei siihen kukaan ole koskaan pakottanut. Sanottakoon nyt vielä selvyyden vuoksi, että en ole koskaan ollut edes töissä kahvilassa. Eikä ole minkäänlaisen alan yhtiön osakkeitakaan salkussa:)
        Tulin puhuneeksi liian "korkealentoisesti" tuossa aiemmin. Eihän kyse ole uhkailusta kun sanon, että elämä maksattaa tekojamme takaisin. Sellainen tämä elämä nyt vaan on:)

        Kahvi maksaa kahvilassa tai ravintolassa niin paöjon, että kaupassa ostat kahvia sillä rahalla koko paketin., Eli kenenkään ei ole pakko käydä kahviloissa tai ravintoloissa - kyllähän kotona kaiken saa halvemmalla itse tehden. Ja siinäpä se jutun juuri nyt on - me maksamme enemmän kahvista ja ruoasta ja saamme vastineeksi sitä palvelua, jota ei varsinaisesti miellä palveluksi:
        eli puhtaan paikan, puhtaat astiat, puhtaat vessat .. ja myös sen loppusiivouksen.
        Henkilökunta on töissä - he tekevät sitä työtä johon on palkattu ja josta he saavat vastineeksi riihikuivaa rahaa. Henkilökunnan ' auttaminen ' on kyseenalainen juttu - sillä 'auttamisella ' estetään lisätyöntekijöiden palkkaaminen eli avittava asiakas syö toisen leipää ihan kirjaimellisesti. Ja kuppilan omistaja tykkää kovasti.
        Jos ihan oikeasti nämä auttavat asiakkaat käyttäisivät niitä harmaita aivosolujaan hieman tiuhemmin niin asioita mietittyään tulisivat epäilemättä samaan lopputulokseen:
        Jos haluaa halvalla kahvinsa - otetaan sitä kotoa termariin mukaan ja ryystetään missä ryystetään - jos mennään kahvilaan niin maksetaan siitä kahvista aika paljon ja annetaan sen henkilökunnan ansaita palkkansa - sillä taataan sekin, että henkilökunnalla riittää töitä seuraavallakin viikolla.


      • kuten haluat
        ajateltuna toisinkin päin.. kirjoitti:

        Kahvi maksaa kahvilassa tai ravintolassa niin paöjon, että kaupassa ostat kahvia sillä rahalla koko paketin., Eli kenenkään ei ole pakko käydä kahviloissa tai ravintoloissa - kyllähän kotona kaiken saa halvemmalla itse tehden. Ja siinäpä se jutun juuri nyt on - me maksamme enemmän kahvista ja ruoasta ja saamme vastineeksi sitä palvelua, jota ei varsinaisesti miellä palveluksi:
        eli puhtaan paikan, puhtaat astiat, puhtaat vessat .. ja myös sen loppusiivouksen.
        Henkilökunta on töissä - he tekevät sitä työtä johon on palkattu ja josta he saavat vastineeksi riihikuivaa rahaa. Henkilökunnan ' auttaminen ' on kyseenalainen juttu - sillä 'auttamisella ' estetään lisätyöntekijöiden palkkaaminen eli avittava asiakas syö toisen leipää ihan kirjaimellisesti. Ja kuppilan omistaja tykkää kovasti.
        Jos ihan oikeasti nämä auttavat asiakkaat käyttäisivät niitä harmaita aivosolujaan hieman tiuhemmin niin asioita mietittyään tulisivat epäilemättä samaan lopputulokseen:
        Jos haluaa halvalla kahvinsa - otetaan sitä kotoa termariin mukaan ja ryystetään missä ryystetään - jos mennään kahvilaan niin maksetaan siitä kahvista aika paljon ja annetaan sen henkilökunnan ansaita palkkansa - sillä taataan sekin, että henkilökunnalla riittää töitä seuraavallakin viikolla.

        niin teen minäkin. Omassa työssäni, joka ei ole lähelläkään ravintola-alaa, mutta asiakaspalvelua kuitenkin, tuntuu kivalta, että joku joskus huomioi "palvelijansa" tekemällä jonkin pienen asian puolestani. En sitä pyydä eikä sitä keneltäkään edes odoteta. Joskus joku on huomaavainen ja jeesaa, se on ihan mukavaa. Millään tavalla se ei ole kyseenalaista eikä se vie kenenkään työpaikkaa. Osaltani asia on nyt loppuunkäsitelty.


    • mäkkärissä

      kuppeja ym telineisiin. Ei ole asiakkaan tehtävä. Pöytään saavat jäädä. Joku muu saa kantaa.

      • hankkikaa elämä

        Kylläpä voi saatananmoisen haloon saada aikaan yhdestä tarjottimen viemisestä roskiin. Vie tai ei. On se hyvä, että ihmisillä on ongelmia tässä elämässä. Oiskin muuten turhan helppoa. Helvetti, jos mun suurin ongelma ois joku pikaruokaravintolan tarjotin, olisin helvetin onnellinen.


      • Allekirjoitan
        hankkikaa elämä kirjoitti:

        Kylläpä voi saatananmoisen haloon saada aikaan yhdestä tarjottimen viemisestä roskiin. Vie tai ei. On se hyvä, että ihmisillä on ongelmia tässä elämässä. Oiskin muuten turhan helppoa. Helvetti, jos mun suurin ongelma ois joku pikaruokaravintolan tarjotin, olisin helvetin onnellinen.

        Seurasin ihan mielenkiinnosta tuota ketjua osallistumatta itse keskusteluun. Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Siinä nyt vaan ilmeisesti öykkärit olivat suurelta osin liikkeellä, siis ne, joiden ensisijainen intressi on kyykyttää muita jokaisessa mahdollisesa käänteessä. Pikkusieluista pätemisen tarvetta, joka ei kuulu terveellä itsetunnolla varustetun ihmisen toimintaan.
        Minulle ei ole minkäänlainen ongelma kantaa tarjotinta kärryyn, jos semmonen on olemassa.


      • sittenhän voit
        Allekirjoitan kirjoitti:

        Seurasin ihan mielenkiinnosta tuota ketjua osallistumatta itse keskusteluun. Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Siinä nyt vaan ilmeisesti öykkärit olivat suurelta osin liikkeellä, siis ne, joiden ensisijainen intressi on kyykyttää muita jokaisessa mahdollisesa käänteessä. Pikkusieluista pätemisen tarvetta, joka ei kuulu terveellä itsetunnolla varustetun ihmisen toimintaan.
        Minulle ei ole minkäänlainen ongelma kantaa tarjotinta kärryyn, jos semmonen on olemassa.

        kantaa minunkin tarjottimen mennessäsi ja pyyhkäistä pöydän. Siinähän se samalla menee.


      • "allekirjoitan..."
        sittenhän voit kirjoitti:

        kantaa minunkin tarjottimen mennessäsi ja pyyhkäistä pöydän. Siinähän se samalla menee.

        Tästä juuri on kysymys, ihan puhtaasti asenteesta. Kannan kiltisti ja mukisematta, tekemättä siitä itselleni mitään ongelmaa oman tarjottimeni. Mutta en perkele sinun. Saat tehdä sen kanssa ihan mitä huvittaa.


      • siinä
        "allekirjoitan..." kirjoitti:

        Tästä juuri on kysymys, ihan puhtaasti asenteesta. Kannan kiltisti ja mukisematta, tekemättä siitä itselleni mitään ongelmaa oman tarjottimeni. Mutta en perkele sinun. Saat tehdä sen kanssa ihan mitä huvittaa.

        se on viereiseen pöytään jätetty. Pelastat maailman ja mcdonaldsin. Minä kiitän.


      • zivuztatarkkailija
        hankkikaa elämä kirjoitti:

        Kylläpä voi saatananmoisen haloon saada aikaan yhdestä tarjottimen viemisestä roskiin. Vie tai ei. On se hyvä, että ihmisillä on ongelmia tässä elämässä. Oiskin muuten turhan helppoa. Helvetti, jos mun suurin ongelma ois joku pikaruokaravintolan tarjotin, olisin helvetin onnellinen.

        Ongelma, mikä ongelma? Henkilöhän vain kertoi ettei vie tarjotinta pois vaan jättää roskineen pöydälle, hänellä ei siis siinä tilanteessa ole mitään ongelmaa; ei vie - no problem.

        Ongelma tulee ehkä vasta sitten jos omatunto alkaa kolkuttamaan kun hän ajattelee että olipa hän pikkumainen kun ei voinu vipata yhtä tarjotinta ja niiden roskia sinne pinoon vaan pikkupalkalla työskentelevien tyttösten ja poikien täytyy se käydä kippaamassa asiakkaan jäljiltä.


      • zivuztatarkkailija
        sittenhän voit kirjoitti:

        kantaa minunkin tarjottimen mennessäsi ja pyyhkäistä pöydän. Siinähän se samalla menee.

        Minkä ihmeen takia minun pitäisi juuri sinun tarjoittimesi ja roskat kipata sinne, on kai sinullakin terveet jalat?


      • taasen...
        zivuztatarkkailija kirjoitti:

        Ongelma, mikä ongelma? Henkilöhän vain kertoi ettei vie tarjotinta pois vaan jättää roskineen pöydälle, hänellä ei siis siinä tilanteessa ole mitään ongelmaa; ei vie - no problem.

        Ongelma tulee ehkä vasta sitten jos omatunto alkaa kolkuttamaan kun hän ajattelee että olipa hän pikkumainen kun ei voinu vipata yhtä tarjotinta ja niiden roskia sinne pinoon vaan pikkupalkalla työskentelevien tyttösten ja poikien täytyy se käydä kippaamassa asiakkaan jäljiltä.

        >vaan pikkupalkalla työskentelevien tyttösten ja poikien täytyy se käydä kippaamassa asiakkaan jäljiltä.<

        Novoivoi oikeinko henkilökunnan joka on palkattu työhön joutuisi tekemään työn johon on palkattu, olisihan se ihan tavaton juttu.
        Oletkos muuten ajatellut että kun siivoat jälkiäsi näissä roskaruokapaikoissa yms. niin samalla "syöt jonkun toisen leipää" niinsanoakseni. Jas asiakkaat lopettaisivat tekemästä sitä työtä mihin laki ravintolat velvoittaa, syntyisi samalla suomeen lukuisia työpaikkoja. Ja ei...hinnat eivät nousisi näissä paikoissa sillä kilpailu pitäisi siitä huolen.


      • hyvä kommentti,
        taasen... kirjoitti:

        >vaan pikkupalkalla työskentelevien tyttösten ja poikien täytyy se käydä kippaamassa asiakkaan jäljiltä.<

        Novoivoi oikeinko henkilökunnan joka on palkattu työhön joutuisi tekemään työn johon on palkattu, olisihan se ihan tavaton juttu.
        Oletkos muuten ajatellut että kun siivoat jälkiäsi näissä roskaruokapaikoissa yms. niin samalla "syöt jonkun toisen leipää" niinsanoakseni. Jas asiakkaat lopettaisivat tekemästä sitä työtä mihin laki ravintolat velvoittaa, syntyisi samalla suomeen lukuisia työpaikkoja. Ja ei...hinnat eivät nousisi näissä paikoissa sillä kilpailu pitäisi siitä huolen.

        eli jätetään kupit pöytään ja antaa työn tehdä sen, jolle se kuuluu. Ei minunkaan töitä kukaan asiakas tee, enkä sitä oletakaan.


      • asiakas...
        taasen... kirjoitti:

        >vaan pikkupalkalla työskentelevien tyttösten ja poikien täytyy se käydä kippaamassa asiakkaan jäljiltä.<

        Novoivoi oikeinko henkilökunnan joka on palkattu työhön joutuisi tekemään työn johon on palkattu, olisihan se ihan tavaton juttu.
        Oletkos muuten ajatellut että kun siivoat jälkiäsi näissä roskaruokapaikoissa yms. niin samalla "syöt jonkun toisen leipää" niinsanoakseni. Jas asiakkaat lopettaisivat tekemästä sitä työtä mihin laki ravintolat velvoittaa, syntyisi samalla suomeen lukuisia työpaikkoja. Ja ei...hinnat eivät nousisi näissä paikoissa sillä kilpailu pitäisi siitä huolen.

        Samaa mieltä. Ei ole asiakkaan vika, jos henkilökunta saa pientä palkkaa. Olennaista on, että siitä tarjottimien kanniskelusta henkilökunta kuitenkin saa jotain palkkaa - asiakas sen sijaan maksaa ravintolassa, asiakkaalle ei makseta mitään palkkaa henkilökunnan työn tekemisestä.


      • Wesa K
        asiakas... kirjoitti:

        Samaa mieltä. Ei ole asiakkaan vika, jos henkilökunta saa pientä palkkaa. Olennaista on, että siitä tarjottimien kanniskelusta henkilökunta kuitenkin saa jotain palkkaa - asiakas sen sijaan maksaa ravintolassa, asiakkaalle ei makseta mitään palkkaa henkilökunnan työn tekemisestä.

        ..pyhä yksinkertaisuus. Mistä näitä pölvästejä sikiää. Ammattikorkeakouluistako?


    • porkkanapää

      Normaalisti annan henkkilökunnan hoidella homman, siitähän heille maksetaan ruuan lisäksi.

      Mut eilen tehtiin sit humanitäärinen työ; oltiin
      uimahallilla tytön kanssa treenaamassa vesipelastusta ja siinä poikettiin kahville.

      Hallille oli paukahtanyt yllättäen junnujääkiekkojoukkue syömään ja tilanteessa oli ilmiselvää paniikin poikasta. Pöydät täynnä astioita, tarjoilijatyttö ihan häsässa- no me otettiin ja nosteltiin astiat kärriin, pieni apu meiltä mutta varmasti pelasti tytön päivän.

      Ainakin hymyili siihen malliin että KIITOS !
      (varmasti ois tullut ilmaset kahvit mut ei oltu
      niitä ruinaamassa)

    • lotha

      Myöhään tämä tulee mutta pakko oli tänne laittaa.

      Voidaanhan asiat tehdä niinkin, että työntekijät siivoavat pöydät asiakkaan lähdettyä. Asiahan vain on niin, että pikaruokapaikoissa (ainakin mc donaldseissa) on usein hyvin kiireistä ja ruuhkaista. Useat ihmiset jotka tykkäävät valittaa, huomaisisivat nopeasti, että vapaita pöytiä joutuu odottamaan ja jonottamaan jonkun aikaa, koska henkilökunnalla ei välttämättä ole aikaa siivota roskia jokaisesta pöydästä.

      Se ei ole työntekijöiden syy, ettei työpaikka palkkaa tarpeeksi työvoimaa töihin nähden ja kun yleisesti ottaen työntekijät pikaruokaravintoloissa ovat nuoria, eivät he uskalla mainitakkaan asiasta johtohenkilöille.

      Itsekkin olen Mc Donaldsissa ollut töissä ja voin kertoa, ettei se mitään herkkua ollut. Palkka oli hyvin pientä ja töitä oli aivan liikaa. Sitten oli vielä asiakkaat jotka käyttäytyivät kuin maailman omistajat ja kuvittelivat tulevansa Suomen hienoimpaan ravintolaan. Itse kylläkin käyttäydyin aina töissä hyvin, enkä huudellut asiakkaiden perään jos roskat jäivät pöydälle. Huutelu ei myöskään ole kovin kohteliasta.

      • Menttaliteetti

        Suurimmaksi osaksi Suomessa ei olla omaksuttu vieläkään ei kolutuksessa eikä liiketoiminnassa miten tärkeää olisi aidosti välittää ja hyväksyä toisista ihmisinä. Niin myös asiakkaina.

        Liiketoiminnoissa on keinona ollut vuosikymmeniä ns: itsepalvelu joka on romuttanut kokonaisen sukupolven niin palveluhalusta kuin ystävällisestä käytöksestäkin.

        Koko skenaario on kammottava kun liike elämä bisnestää rahaa ja teettää työt asiakkailla itsellään ja perii kaikki kulut sekä vielä "palvelumaksua" siitä että ihmiset palvellee liiketoimintaa omalla kustannuksellaan.

        Puuttuu vielä se pankkien lanseeraama toimintakulttuuri että peritään siitäkin korvaus kun käyttää omia rahojaan suorittakseen itsepalvelua liikeyrittäjän tiloissa!

        Todellisuus on se ettei koskaan olisi pitänyt mennä tähän muovipurkkimaailmaan itsepalveluna ja alkaa maksamaan moisesta.

        Sitä hintaa maksetaan pitkään taloudellisesti, fyysisesti, henkisesti ym monin tavoin.


      • ap. kirjoittaja

        Mäkkäri on halpa putiikki, siellä kuskaan kyllä ilomielin roskani pois. Mutta jos joku hikinen pulla ja kahvi jossain "fiinissä" kahvilassa maksaa 7 euroa, niin takuulla jää kantamatta!!!!


    • oppii...

      On se sitten tyyriimpi kahvila tai huoltamon kahvio, vien aina omat kuppini pois pöydältä, jos on selkeä paikka, johon astiat voi viedä! Yleensä se on sellainen tarjotintorni tai kärry. Joskus olen jopa vienyt tarjottimeni tiskille, kun olen kulkenut ohi ja samalla huikannut kiitoksen poistuessani.

      Kai se on kasvatuksesta kiinni. Kun on pienenä jo oppinut, että omat jäljet siivotaan eikä roskia heitellä pitkin poikin, niin muistaa sen aikuisenakin! Ihan selkeä juttu, eikä sitä tarvitse enää erikseen miettiä mikä on oikein ja mikä väärin. Rahasta ja paikasta ei ole kyse, vaan käytöstavoista.

      • moimoimoi,,,

        Osaan käyttäytyä kyllä ja vien Mäkkärissä roskat pois, mutta osaako hienon kahvilan pitäjä käyttäytyä jos kiskoo kahvistaan hirveän hinnan ja pistää asiakkaat siivoamaan jälkensä?Minä vain kysyn.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 113
      2353
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2197
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1991
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1374
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1373
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe