Jos haluatte investoida tosi hyvään elokuvaan, sellainen on ilmestynyt nyt DVD:na. Kautakeinon kapina -niminen. Se kertoo vuonna 1852 (nyt oikaiskaa joku, jos olen väärässä) saamelaisten kapinasta Kautakeinon moraalitonta viinakauppiasta, hänen renkiään nimismiestä ja leipäpappia vastaan käydystä kapinasta.
Tämä kapina on ollut saamelaisille yhtä arka asia kuin v. 1918 tapahtumat suomalaisille. Siitä ei näihin päiviin saakka ole puhuttu.
Kautakeinon saamelaiset nousivat kapinaan virkavallan ja papiston harjoittamaa systemaattista sortopolitiikkaa vastaan. Siinä menetti henkensä sekä viinakauppias että nimismies, ja pappikin oli vähällä päästä hengestään. Saamelaiskirjallisuuden "isän" Johan Turin isä asettui ruumiillaan suojelemaan pappia sanoen, että tämä on Kirkon mies, eikä häneen sovi kajota - vaikka pappi oli harjoittanut kaikkea muuta kuin Kristuksen sanomaa.
Kaksi kapinan johtajista, Aslak Hetta ja Mons Somnby, mestattiin julkisesti kirveellä. Kolmanneksi johtajaksi luettu nainen, Elen, sai myös kuolemantuomion, mutta se muutettiin 17 vuoden pakkotyöksi. Anna-Kristina Juuso, jonka isoäidin isoäiti tämä Elen oli, näyttelee Eleniä, ja sai tästä suorituksesta Norjan valtion elokuvapalkinnon viime vuonna parhaana naisnäyttelijänä.
Elokuva on komea, Lapin maisemat upeat. Kannattaa katsoa.
t. Mirkku
Kautokeinon kapina
12
1286
Vastaukset
- Törkeetä
Hirviä metsästettiin moottorikelkkojen avulla!!!!!
Käsivarren poliisi ja Lapin rajavartiosto tutkii kahta metsästysrikosta, jossa on ammuttu yhteensä neljä hirveä.
Hirviä oli jäljitetty ja pyydetty moottorikelkkojen avulla Enontekiöllä Karesuvannon pohjoispuolella. Miehet olivat ampuneet ainakin kaksi aikuista ja yhden vasan 4.-6. joulukuuta.
Epäillyt kuuluvat metsästysseuraan, jolle on myönnetty kolmen aikuisen hirven kaatoluvat.
Poliisi otti kaksi miestä kiinni teosta epäiltyinä. Toinen miehistä asuu Ruotsin puolella, toinen Enontekiöllä. Miesten aseet, reet ja moottorikelkat takavarikoitiin. Epäillyt vapautettiin myöhemmin poliisin toimesta.
IL- Mankkaan Mirkku
mainitsemaani elokuvaan? Voisitko valaista tietämättömyyttäni?
t. Mirkku - Mankkaan Mirkku
Käsittääkseni "hirviraja" menee tuossa Kemijärven-Vuotson kohdalla. Vaikea uskoa, että hirviä olisi Käsivarren maisemilla.
Muutenkin Lapissa vallitsee aika lailla oma laki, mitä tulee esim. susien, karhujen ja ahmojen kaatoon - ne kun uhkaavat poroeloa ja sitä myöten koko elinkeinoa. Brysselistä käsin on helppo säätää lakeja vaikkapa susien kaatoa vastaan, kas kun ne eivät tepastele vastaan Brysselin kaduilla.
Ja olivatko nuo moottorikelkoilla saalistajat saamelaisia vai lantalaisia (suomalaisia)??
Olisi kiva tietää.
t. Mirkku - Noita-akkanen ...
Mankkaan Mirkku kirjoitti:
Käsittääkseni "hirviraja" menee tuossa Kemijärven-Vuotson kohdalla. Vaikea uskoa, että hirviä olisi Käsivarren maisemilla.
Muutenkin Lapissa vallitsee aika lailla oma laki, mitä tulee esim. susien, karhujen ja ahmojen kaatoon - ne kun uhkaavat poroeloa ja sitä myöten koko elinkeinoa. Brysselistä käsin on helppo säätää lakeja vaikkapa susien kaatoa vastaan, kas kun ne eivät tepastele vastaan Brysselin kaduilla.
Ja olivatko nuo moottorikelkoilla saalistajat saamelaisia vai lantalaisia (suomalaisia)??
Olisi kiva tietää.
t. MirkkuLapin luonto luo outoa taikaaa...laulussa lauletaan.Kuulin siitä väännetyn version, joka meni näin: Lapin juntti lyö outoa turpaan, se on liikkeissään arvaamaton....So, anyway. Kyllä se elokuva minuakin kiinnostaa, oispa kiva kattella. Ja ikäväähän se on että hirviä jokku lynxillä pyytää, mutta jos susista tulee riesaa missäpäin ikinä, niin ei kun kuulaa kalloon. Täälläpäin missä asustelen, on metsissä nähty viiden suden lauma !!!Minua on pelottanut, kun ukko lähtee hirvijahtiin, et milloin tulee kotiin pelkän pannan kanssa.Pentu on vielä, koostaan huolimatta kuitenkin pentu.Muistatko elokuvan: Valkoinen peura ? Minua ukkoni kiusaa, että olen saman näköinen ja luontoinen kuin se noita siinä filmissä.No, vielä en ole pedoksi muuttunut, heh heh..mitä nyt pikku"piruuksia" tehnyt. Ois täyskuukin, vaan ei näy. Näkyykö siellä?
- Mankkaan Mirkku
Noita-akkanen ... kirjoitti:
Lapin luonto luo outoa taikaaa...laulussa lauletaan.Kuulin siitä väännetyn version, joka meni näin: Lapin juntti lyö outoa turpaan, se on liikkeissään arvaamaton....So, anyway. Kyllä se elokuva minuakin kiinnostaa, oispa kiva kattella. Ja ikäväähän se on että hirviä jokku lynxillä pyytää, mutta jos susista tulee riesaa missäpäin ikinä, niin ei kun kuulaa kalloon. Täälläpäin missä asustelen, on metsissä nähty viiden suden lauma !!!Minua on pelottanut, kun ukko lähtee hirvijahtiin, et milloin tulee kotiin pelkän pannan kanssa.Pentu on vielä, koostaan huolimatta kuitenkin pentu.Muistatko elokuvan: Valkoinen peura ? Minua ukkoni kiusaa, että olen saman näköinen ja luontoinen kuin se noita siinä filmissä.No, vielä en ole pedoksi muuttunut, heh heh..mitä nyt pikku"piruuksia" tehnyt. Ois täyskuukin, vaan ei näy. Näkyykö siellä?
tuon version, tosin tällaisena: Lapin jätkä lyö outoa turpaan, se on liikkeissään arvaamaton...
Joo, susille ei muuta kuin kuula kalloon, viherpiipertäjät Brysselissä ja täällä Ethelässä ei tajua, mikä vaara niistä on. Lähetäpä vaikka lapset kouluun metsätietä pitkin, kun susilauma liikkuu lähistöllä! Ja sudet osaavat olla koiralle mieliksi: heiluttavat häntäänsä ja tekeytyvät kaveriksi, ja sitten popsivat makoisiin suihinsa. Samaa kantaahan ne on, sudet ja koirat.
Tiedätkö muuten, miten koira ryhtyi saamelaisen rengiksi? Yhtään saamelaistahan ei näe ilman koiraa. No koira asusteli metsässä ja pyydysti riistaa, kuten susi. Kerran osui paikalle, kun saamelainen yritti saada porotokkaa kasaan haukkumalla kuin koira. Koira ryhtyi auttamaan siinä hommassa ja tokka saatiiin kokoon. Palkkioksi saamelainen tarjosi koiralle ruokaa ja ehdotti yhteistyösopimusta: koira auttaa häntä ja saa palkaksi lientä ja pureskeltavaa, eikä lyödä,jos ei jaksa tehdä määräänsä enempää.
Kättä lyötiin päälle, ja siitä asti koira on ollut saamelaisen renki.
Mutta jos on tilaisuus, katso tuo leffa. Se on mielettömän hyvä. Ensimmäinen saamelainen kansannousu mielivaltaista virkavaltaa vastaan. Näiden mestattujen miesten kalloja säilytettiin Trondheimin yliopistossa aina vuoteen 1997 saakka.
Vasta silloin ne luovutettiin jälkeläisille, jotka saivat haudata vainajat kunniallisesti.
Seuraava kansannousu olikin sitten 1970-luvulla, jolloin Saamen kansa nousi kapinaan Alta-joen patoamista vastaan. Siitä lähti saamelaisten identiteetin kasvu kansana, joka tänä päivänä on todella kova juttu. Saamelaiset palauttivat joikuperinteen "viimeisen suuren shamaanin" eli Nils-Aslak Valkeapään johdolla, ja joiku elää todellista nousukautta. Se on upeaa etnistä musiikkia, ei todellakaan mitään nunnukka-nunnukka-lai-lai-laata.
Lapin luonto luo outoa taikaaa...laulussa lauletaan.Kuulin siitä väännetyn version, joka meni näin: Lapin juntti lyö outoa turpaan, se on liikkeissään arvaamaton....So, anyway. Kyllä se elokuva minuakin kiinnostaa, oispa kiva kattella. Ja ikäväähän se on että hirviä jokku lynxillä pyytää, mutta jos susista tulee riesaa missäpäin ikinä, niin ei kun kuulaa kalloon. Täälläpäin missä asustelen, on metsissä nähty viiden suden lauma !!!Minua on pelottanut, kun ukko lähtee hirvijahtiin, et milloin tulee kotiin pelkän pannan kanssa.Pentu on vielä, koostaan huolimatta kuitenkin pentu.Muistatko elokuvan: Valkoinen peura ? Minua ukkoni kiusaa, että olen saman näköinen ja luontoinen kuin se noita siinä filmissä.No, vielä en ole pedoksi muuttunut, heh heh..mitä nyt pikku"piruuksia" tehnyt. Ois täyskuukin, vaan ei näy. Näkyykö siellä?
että tottakai muistan ja olen usein nähnyt tuon kuuluisan leffan "Valkoinen peura". Kun asuttiin Kampissa ja ulkoilutin koiria, jouduin usein juttusille naisen kanssa, joka oli koirien ystävä. Ihmettelin, kun hän oli jotenkin tutun näköinen. Sitten välähti: hänhän on se naisnäyttelijä Mirjami Kuosmanen Valkoisesta Peurasta. Tietenkin vuodet olivat tehneet tehtävänsä, mutta piirteet olivat samat, samoin se kuuluisa nauru.
Se leffahan menestyi ulkomaita myöten.
Samoin mua on sanottu sen noidan näköiseksi ja yhtä villiksi! Onkohan niin, että meidät on määrätty muuttumaan peuroiksi, kun aika jättää, niinkuin vanhat lentojätkät muuttuivat poroiksi..
t. Mirkku
- leirinuotijot tulta kipunoi
Tee Mirkku oma video. Sinähän tykkäät tehä nuotion ja tanssia sen eessä. Vilmaa tää otos ja laita you tubeen. Ihan oikiasti. Ei siin tarvi naama näkyä. Kateltais mielellään.
- Mankkaan Mirkku
minä olen niin ujo ja vetäytyvä luonteeltani...jos tanssin tulen äärellä, jääköön se yön ja minun väliseksi salaisuudeksi.
t. Mirkku
- *
Kautakeinon kapina Yle TV 1
Maanantai 11.1.2010 klo 21.30- 8plus9on?
lukea vuoden vanhaa ketjua. Mitä pahaa näitte? Mukavata keskusteluja ei haukuttu mitään. joku oli nostannu vanhan ketjun esille, mikä ettei kun ei uusiakaa synny.
- sevettijärven saata
mankkaanmirkku täälä kapinoi, oi oi oi oi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli642618Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.272594Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️151694- 1021407
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1271406- 1011359
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241173Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411106Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141083Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest59995