Onko Koraani Jumalan sana?

Sheikh

Onko Koraani Jumalan sana? (Koraanin tekstin merkityksen perusteella)

Rauha Teille,

Koraani on Jumalan Sana. Koraani on tullut moslimien Profeetan (SAAS) kautta ihmisille. Kun henkilö, joka ei ole moslimi kuulee sanan Koraani, hän saattaa verrata sitä Raamattuun. Ensimmäiset asiat mitkä tulevat mieleen voivat olla, että Koraanissakin on varmasti historiaa ja lakeja. Se, että kuinka paljon Koraani on yhtä kuin Raamattu on toinen asia käsiteltäväksi. Minä kirjoitan, että Koraani on viimeinen Jumalan Sana, joka on tullut moslimien Profeetan (SAAS) kautta ihmisille. Koraanissa on yleistietoa ihmisestä, lakeja, filosofiaa, historiaa, logiikkaa, tiede-asioita, ennustuksia jne. Jos haluaisimme selittää tätä, että mitä Koraani sisältää, tarvitsee oman artikkelinsa. Tulen korostamaan, että tämä kirja kokonaisuutena on tullut ihmisille johdattamaan heitä Jumalan tiellä. Yhden asian voin sanoa, Koraanissa on kaksi eri kieltä ihmisille. Järjen kieli ja sydämen kieli. Ihmiset koostuvat molemmista. Tämäkin tarvitsee oman pitkän artikkelinsa. Olen kirjoittanut nämä lyhyet faktat, koska haluan osoittaa lukijalle, että Koraanin käsitteleminen ja sen Jumalan Sanana todistaminen yhdellä artikkelilla, on mahdotonta. ”Onko Koraani Jumalan Sana”, on kysymyksemme, johon vastaamme. Tämän voi todistaa monilla eri menetelmillä, mutta me keskitymme vain yhteen. Ihmiset ovat kirjoittaneet paljon kirjoja tästä. Internetistäkin voi löytyä tekstiä.

Koraani 17:88

”Sano: Vaikka ihmiset ja dzinnit lyöttäytyisivät yhteen tehdäkseen jotakin tämän Koraanin kaltaista, eivät he siihen kykenisi, vaikka auttaisivat toinen toistaan.”

Tämä on Koraanin jae niille, jotka eivät usko, että Koraani on Jumalan Sana. Yli 1400 vuotta Koraani on ilmoittanut meille tämän jakeen, eikä kukaan ole vieläkään onnistunut tekemään yhtä hyvää teosta. Toinen jae ilmoittaa, että jos yksikin jae olisi tullut, sekin olisi riittänyt. Syy, miksi ihmiset eivät voi tuoda edes yhtä jaetta, on koska Koraani on Jumalan Sana. Lukijan pitää kiinnittää huomiota siihen, että
A) Koraani tuli Moslimien Profeetan (SAAS) kautta ihmisille, mutta hän (SAAS) ei ollut opiskellut yhtään eikä kukaan ollut opettanut häntä (SAAS). Silti jatkuvasti oppineet ihmiset opiskelevat hänen (SAAS) sanojaan ja tietoa, jonka Jumala hänelle antoi.
B) Koraani tuli aikaan, jolloin suurin osa arabeista tappoi ja ryösteli toisiaan, eivätkä he ymmärtäneet moraalista mitään. Heidän yksi tapa oli, että jos he saavat tyttölapsen, he hautaavat hänet elävänä jne.

Syy, miksi kirjoitamme, että Koraani on Jumalan Sana, on, että jotkut ihmiset tietämättään arabian kielioppia yrittävät tuoda samanlaisia lauseita kuin mitä Koraanissa on. Kaikkein ikävintä on, että nämä ihmiset lukevat Koraanin käännöstä, ja sen jälkeen päättelevät omiaan. Ensin käsittelemme arabian kielioppia hyvin lyhyesti, jonka jälkeen tuon esimerkkikohdan Koraanista, jonka avulla näytän, että mistä on kysymys. Toivon, että Jumala johdattaa meitä kaikkia.

SUOMEN SHIIAMUSLIMIT
uskonnollinen yhdyskunta
Sheikh Vakili
puheenjohtaja

Arabian kielioppi

Arabiankielessä, kuten muissakin kielissä, kielioppi on laaja. Se myös jakautuu eri osiin. Esim. Arabiankielessäkin on verbin monia muotoja. Yksi näistä osista on alla:

A) Mä`ani: Taide, jonka avulla johdatetaan oikeat sanat oikeille paikoilleen.
B) Bäjan: Kirjakielellä puhuminen
C) Bädi`: On taide, jonka avulla puheen kauneus ymmärretään.

Mä´ani jakautuu kahteen pieneen ryhmään, jotka ovat alla:

Ätnab : Kerrotaan/kirjoitetaan enemmän kuin mitä tarvitaan.
Idjaz : Kerrotaan/kirjoitetaan vain fakta.

Ätnab ja Idjaz jakautuvat itsekin moniin ryhmiin. Lukijan pitää muistaa, että Ätnabissa ja Idjazissa ei ikinä puhuta liian vähän, niin että kuulija ei ymmärrä. On totta, että joskus on puhuttava Ätnab –tyylillä ja joskus Idjaz -tyylillä. Useimmat ihmiset puhuvat/kirjoittavat Ätnab –tyylillä, mutta Idjaz –tyylin käyttäminen on taito. Yritän selvittää näiden kahden merkityksen lukijalle antamalla yhden esimerkin:

Henkilö on etsimässä jotain. Joku kysyy: ”Mitä sinä etsit?”. Hän voi vastata:
1) ”Kynää”
2) ”Kynääni”
3) ”Kynääni, jonka annoit minulle viime vuonna, joka oli keltainen ja siinä oli hieno kumi jne.”

Kuten lukija näkee näistä esimerkeistä, jokainen vastaus kuuluu omaan tilanteeseen. Vaikka vastaukset ovat melkein samoja, niillä on kuitenkin hyvin eri merkitykset (Tässä kohtaa on paljon selitettävää. Tämä oli yksinkertainen esimerkki).

Lukijat ovat nähneet arabiankielisissä sanoissa usein olevan ÄL liite alussa. Vaikka ne kaikki näyttävät samalta, niillä on hyvin paljon eri merkityksiä. Alla on esimerkkejä niitten merkityksestä:

ÄL

Äl Esteghragh : Äl:in tilalle voi laittaa sanan ”kaikki”. Äl Esteghragh jakaantuu kolmeen eri osaan, esim. Koraanissa äl-Hämd (Hämd = kiitollisuus, ylistys). ”Äl” sanassa äl-Hämd on Esteghragh –tyyppinen. Äl-Hämd tarkoittaa kaikki kiitos/ylistys.

Äl Ezafeh : Ezafeh tarkoittaa ylimääräistä. Itsestään sillä ei ole merkitystä, mutta yleisesti sen Äl –tyyppi korostaa sanaa, jossa se on kiinni.

Äl: `Ähd : ´Ähden äl jakaantuu kolmeen eri tyyppiin. ´Ähd tarkoittaa sopimusta.

A) `Ähde Zekri
B) `Ähde Hozuri
C) `Ähde Zehni

Äl Lazem : on pakollinen, jonka tulisi tulla sanan kanssa. Kun Äl- tyyppi ei ole muu, se on Lazem –tyyppinen.

Arabian kieltä oppivan on pakko tietää kaksi alla mainittua:

Mä`aref : Asiat, jotka ovat tunnettuja. Nimet ovat Mä´refeh. Kun sanotaan Pekka, tiedetään ja tunnetaan se nimi, silloin tämä nimi on tunnettu.
Näkäreh : Näkäreh on Mä´arefihin vastakohta.

Henkilö joka puhuu tai kirjoittaa, hän käyttää Mä´refia tai Näkärehia. Esim. Näkärehiä käytetään, kun asiaa ei tunneta, tai tunnetaan se asia, mutta käytetään Näkärehiä kuitenkin toisen hämäämiseksi tai toisen innostamiseksi tai korostaakseen itse asiaa jne.

Jumalan laki vanhassa testamentissa

”Silmä silmästä…” on tullut Jumalan lakina vanhaan testamenttiin. Jumala ilmoittaa meille Koraanissa, että miten se oli mainittu Toorassa.

Koraani 5:45
” Me olemme säätäneet heille Toorassa: henki hengestä, silmä silmästä, nenä nenästä, korva korvasta ja hammas hampaasta ja haavoista niiden vastine. Tämä on korvaus vammoista, mutta jos joku antaa anteeksi, hän korva sillä omia syntejään. Joka ei tuomitse sen mukaan, mitä Jumala on lähettänyt, tekee väärin.”

Tässä ovat kohdat Raamatusta, jotka puhuvat samasta asiassa:

Toinen Mooseksen kirja 21 LUKU 24,25

” silmä silmästä, hammas hampaasta, käsi kädestä, jalka jalasta, palovamma palovammasta, haava haavasta, mustelma mustelmasta.”

Kolmas Mooseksen kirja 24 LUKU 20, 21

” ruhje ruhjeesta, silmä silmästä, hammas hampaasta; saman vamman, jonka hän on toiselle tuottanut, saakoon hän itsekin. Joka lyö kuoliaaksi kotieläimen, korvatkoon sen; mutta joka lyö kuoliaaksi ihmisen, se surmattakoon. ”

Viides Mooseksen kirja 19 LUKU 21

” Älä sääli häntä: henki hengestä, silmä silmästä, hammas hampaasta, käsi kädestä, jalka jalasta. ”

Evankeliumi Matteuksen mukaan 5 LUKU 38

”Te olette kuulleet sanotuksi: ”Silmä silmästä ja hammas hampaasta”.”

Koraani on Jumalan sana.

Tässä artikkelissa käsitellään tätä asiaa. Ensiksi käsittelemme arabiankielen sanakirjan avulla alla olevaa jaetta.


Äl-Modjäd Äl-Äbdjädi ( 1967 – Beirut ) s. 801
arab. Ghässä : ...”seurata samalla tavalla”; kertomuksen toistaminen
arab. Ghesseh tarkoittaa ”tarina” ja se johtuu verbistä Ghässä so. kertomus jota toistetaan samalla tavalla.

Verbi Ghässä esiintyy usein Koraanissa: esim. 28.25, 16:118, 40:78, 4:164, 12:5, 7:101, 11:120, 12:3, 18:13, 20:99 jne. Nämä kaikki Hämeen-Anttila on kääntänyt suomeksi ”kertonut/kertoneet”. Mutta jakeessa 200:94 ja 5:45 sama verbi on käännetty ”korvatkoon”. Miksi?!


Koraani 2:179

Kosto suojelee teidän elämäänne, te ymmärtäväiset. Ehkä opitte pelkäämään Jumalaa.”

Alkukielisessä Koraanin jakeessa lukee:
wä läkom fi äl-ghesas hajaton, …

wä ja
lä -lle
kom pron. te
fi -ssa, -ssä
äl-ghesas seurata samalla tavalla
hajaton elämä

ja ”ghesas”issa on teille elämä,…

Kaikki Koraanin selitykset sanovat, että vaikka tämä kohta on lyhyt, se on itsessään lauseena ihme, jollaista ihminen ei pysty muodostamaan. Raamattu on käsitellyt tätä aihetta, kuten edellä esitimme. Ennen kuin tämä Koraanin kohta ilmestyi, arabian kielessä oli tähän aiheeseen liittyviä sananlaskuja:

”Kun tapetaan ihmisiä, se on elämä muille”
” Tappaminen on paras keino estää murha.”

Nämä sananlaskut ovat pidempiä, mutta Jumalan antama jae on lyhyt, mutta sisältää hyvin paljon enemmän asioita, joita käsittelemme nyt lyhyesti. Raamatussa sama asia on käsitelty hyvin pitkällä tekstillä (Idjaz). Tätä ja Koraanin kohtaa ei voi edes verrata tekstin pituuden suhteen.

Hämeen-Anttila on kääntänyt ”Ghesas”in kostoksi, vaikka tämä ei ole oikea käännös. Koston ja ”Ghesasin” lopputulos on sama, mutta kosto on moraalitonta eikä Jumala käytä sellaista sanaa. Toiseksi Hämeen-Anttila on lisännyt verbin suojella. Tätä verbiä ei Koraanissa tästä kohdasta löydy. Koraanissa ”Ghesas” on elämä. Eli Hämeen-Anttilan käännös ja Koraanin jae ovat merkityksiltään aivan erilaisia.

Kun tämä jae ilmestyi, arabiankieliset sananlaskujen käyttäjät hiljentyivät, koska itse lause on helppo lausua. ”Ghäsas”illa on ”äl”, mutta ”hajat”illa ei ole. Eli ”Ghesas” on mä`aref ja ”hajat” on näkäreh. Tämä tarkoittaa, että ”Ghäsas”in lopputulos ihmiselle on niin valtava, että sitä ei pystytä sanoin selittämään.

Vaikka tämä Koraanin kohta on hyvin lyhyt, se antaa täydellisen selvityksen, miksi ”Ghesas” tehdään: koska se on ”elämä”. Joskus ihminen tapetaan, koska ajatellaan hänen olevan murhaaja, vaikka hän todellisuudessa, ihmisten tätä tietämättä, olisi syytön. Muut sananlaskut eivät sisällä tätä vaihtoehtoa. Mutta Koraanin jae kattaa tämänkin tapauksen: yhteiskunnalle lopputulos on elämä, sillä hyöty jää yhteiskunnalle pysyvästi ja Jumala korvaa syyttömälle ihmiselle tämän kohtalon.

Raamatussa on aihe on luokiteltu: silmä silmästä, hammas hampaasta, mutta se ei silti sisällä kaikkia esimerkkejä. Kohta on hyvin pitkä, mutta silti jotkin asiat eivät ole tulleet esille. Mutta Jumala on käyttänyt yhtä sanaa, ”Ghesas”, joka kattaa nämä kaikki.

Joskus joku henkilö voidaan tappaa syyttä, jotta muut oppivat että tappaminen ei ole oikein. Tämä on valitettavasti ihmisten käytännön tapa. Sananlaskut kuvaavat tätä asiaa. Tämä on kuitenkin väärin. Sana ”Ghesas” estää tällaisen tapahtuman, koska se tarkoittaa ”seurata samalla tavalla”.

Nämä sanat ”Ghesas” ja ”elämä” yhdessä, kannustavat ihmisiä tottelemaan tätä lakia, jotta oma elämä ja elämä yhdessä muiden kanssa voidaan käyttää hedelmällisellä tavalla.

Jumala käytti sanaa ”teille” korostaakseen, että tämä laki hyödyttää ihmistä itseään. Hän ei ole asettanut tätä Itsensä takia.

Voi kuvitella, että joku henkilö sanoisi, että ”jää on kuuma ja tuli kylmä”, mikä on asiana mahdottomuus. Yksi arabian kielen laji on että käytetään absurdeja vastakohtia rinnakkain. Tämä Koraanin kohta on yksi sellainen.

Tämä oli todella lyhyesti selitystä tälle jakeen yhdelle kohdalle. Jos haluaisimme jatkaa sitä, voisimme kirjoittaa pelkästään tästä kohdasta kymmeniä sivuja. Ajatuksena oli että historian aikana ihmiset ovat kertoneet, että kun Profeetta (SAAS) alkoi puhua, monijumalaiset ja uskottomat kielsivät kuuntelemasta häntä (SAAS), koska pitivät häntä (SAAS) noitana. Sekä tavalliset ihmiset, että arabian kielen oppineet sanoivat heti, ettei kukaan ihminen voinut puhua niin – se oli Jumalan Sanaa.

Suomen kielen Sanakirja ( Timo Nurmi , Ilkka Rekiaro , Päivi Rekiaro ) Jyväskylä 1996 s. 269

Kosto : jollekulle tehty paha teko maksuksi epäoikeudenmukaisesta kohtelusta Kosto on suloinen.

Ensiksikin ”Ghesas” ei ole ”kosto”. Toiseksi sanakirja käsittelee aihetta moraalin näkökulmasta. Lopussa on kuitenkin käsittämätön lause. Rikoksen uhrilla on oikeutensa, mutta oikeuden ottaminen ei ole sinänsä nautinto. Jumala kunnioittaa tätä oikeutta, mutta Koraani opettaa ihmisen kädessä on se haluaako antaa anteeksi.

Tässä oli vain yksi pieni kohta Koraanista. Tällä tavalla ja laajemmin voisimme käsitellä joka ikistä Koraanin kohtaa. Näin näemme että Koraani todella on Jumalan Sanaa. Ajatuksena tässä artikkelissa oli, että jos joku suomalainen lukee Koraanin käännöstä ja sen jälkeen ilmoittaa voivansa kirjoittaa samanlaista tekstiä, hän voi ymmärtää tältä pohjalta, mitä tämä todella tarkoittaa. Euroopassa sanotaan nykyään, että ajatus ”silmä silmästä” on vanhanaikainen jne. Se miksi Koraani kuitenkin käsittelee tätä aihetta, vaatisi oman artikkelinsa sinänsä.

10

915

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karvakäsi

      koraani on yhtä aito kuin juorulehti! :D

    • Baijer III

      Ei ole yhtään enempää jumalan sanaa kuin Mormonienkaan kirja, joka on kirjoittajansa mukaan, yllätysyllätys, enkeliltä suoraan jumalalta..

      ”Sano: Vaikka ihmiset ja dzinnit lyöttäytyisivät yhteen tehdäkseen jotakin tämän Koraanin kaltaista, eivät he siihen kykenisi, vaikka auttaisivat toinen toistaan.”

      Helposti kykenevät paljon kekseliäämpäänkin kirjallisuuteen...lue muutakin kuin vain ylitulkittua koraaniasi.

      • errtrt

        " Helposti kykenevät paljon kekseliäämpäänkin kirjallisuuteen...lue muutakin kuin vain ylitulkittua koraaniasi. "

        ei uskoettä parempaa enään maanpäälle tulee enään ilmestymään..vika ei kyllä ole itse kirjassa jos sitä ei ymmärrä, vika katsos voi olla lukijan korvienkin välissä jossei ymmärrä mitään,,

        t.ei muslimi


    • Ibn Amîn

      Koraanista löytyviä teemoja ovat mm.


      - Muhammad jumalallisen sanoman täydellistäjänä (5.3) -- vrt. Hepr. 12:2

      - taivaan luonti maan jälkeen (41.9-12) toisin kuin VT:ssa

      - ihmisen teko jo luomisessa heikoksi sekä tarkoitus vaivaa varten (4.28, 90.4, 32.13)

      - kristillisen sijaiskärsimyksen sekä Jumalan Pojan kieltäminen (29.12, 35.18, 53.38, 43.81)

      - pelastussanoman "njaa"-epävarmuus, pahaenteinen epäilyttävyys ja vastuusta irti sanoutuminen (11.35, 11.108, 21.57-58, 22.52, 8.17 -- vrt. 59.16)

      - vihollisten puolesta rukoilun hyödyttömyys Allahin edessä (23.27, 35.8, 35.43, 63.5-6 -- vs. 45.14!) -- toisin kuin Raamatun Jumalan kohdalla

      - vammaisten arvottomuus (8.22) -- vrt. Luuk. 16:25, Joh. 9:1-3

      - Allah kiusaajana ja juonittelijana (19.83, 22.53, 7.183) -- vrt. Jaak. 1: 13 , Dan. 8:23

      - Muhammadin omat tulkinnat UT:n teologiasta (5.115)

      - VT:n siunaamisen tai kiroamisen kannalta kompastuskiveksi julistaman Israelin kansan kiroaminen (9.30)

      - letaalin väkivallan käytön luonnollisuus ja sen agitointi (2.191, 4.104, 5.33, 8.12, 9.123, 46.29, 48.29, 58.5, 71.26)

      - valloitussota dhimmeiksi alistumattomia (9.29) vastaan (2.193, 2.279, 8.67, 48.28, 58.5, 61.9)

      - Muhammadin haaremin lisääminen (33.50, vrt. 4:25!)

      - naisen seksuaalisen pakottamisen vaivattomuus (2.223, 24.33)

      - pahojen ja jopa pahimpIEN tekojen haittaamattomuus tiellä paratiisiin (29.7, 39.35, 46.16, 47.2, 48.2 -- vs. 45.31; riippuen tietysti siitä, miten "pahat teot" yleensä määritellään!)

      - muiden kuin muslimien tappamisen luonteikkuus (17.33 em. jakeiden valossa)

      - vainoharhaisuuden kylväminen sekä pahuuden projisointi "muihin" (9.8, 64.14, 5.59) huolimatta ristiriidasta (4.49, 16.61, 53.32)

      - väitetty ristiriidattomuus / todellinen ristiriitaisuus (em., 2.62 vs. 3.85 9.30, 66.2 vs. 22.38, 2.123 vs. 20:109, 37.11 vs. 40.57...)

      - lupaustensa purkaminen (66.2, 8.58) -- onnistuu toki myös Muhammadin inspiroijalta (2.106, 16.101)

      - väkivaltaisen kuoleman ihannointi (3.157-158, 4.74, 9.111, 62.6)

      - historiallinen revisionismi (islamilaisen dialogin tai termistön asettaminen vanhempaan perinteeseen): 22.78, 27.30

      - Allahin erinäisten sanojen noudattamisen huolettomuus ja vapaaehtoisuus (!) (7.145, 39.18, 39.55)

      -

      Kuten Kristus toteaa, "hedelmistään te siis tunnette heidät" (Matt. 7:20). Galatalaiskirjettä tietenkään unohtamatta.

      (Kaikessa juutalaisiin ja kristittyihin kohdistetussa vihassaankin Koraani-kokoelma kuitenkin toteaa hauskasti mm., ettei Tooraa ole syytä epäillä [11.17] -- olkoonkin, että islamilaisen teologian mukaan kyseessä on tietenkin jokin Koraanin kanssa yhtäpitävä teksti, jota juutalaiset ovat sittemmin väänneskelleet.)

    • Päivän selvää

      Koraani on aivan selvästi mielisairaan arabin juonittelua, jolla saa tietämättömät lukijansa omituisen mielisairautensa harrastajiksi, ja silloin se on aivan selvästi PERKELEESTÄ.

      Sen näkee siitä, että he tappavat omat perheen jäsenensä, jos joku heistä ottaa Jeesuksen vastaan, ja kääntyy kristuksen seuraajaksi.

      Ja juuri itse pää PERKELE koitti tuhota Jeesuksen, ja tehdä tyhjäksi Jumalan rakkauden ja armonsanoman.

      Juuri sitä koraani saa arabien keskuudessa aikaan, ja sillä he kieltävät Jeesuksen.

    • Ahmed Ahne

      Koraani syntyi 600 luvulla aikana jolloin vihalla ja väkivallalla hallittiin. Koko kirjan sisältö on epätasa-arvoinen ja täynnä vihaa.

      Yksi selvimmistä jakeista Koraanissa antaa ohjeet muslimeille kristittyjä kohtaan:
      Uskovaiset, älkää ottako juutalaisia ja kristittyjä ystäviksenne; he ovat toistensa ystäviä. Joka ottaa heitä ystä­väkseen, kuuluu heihin. Allah ei johdata väärintekijöitä. (Koraani 5:51)

      Taistelkaa heitä vastaan, kunnes epäjumalia ei enää palvota, vaan yksin Al­lahia (koko maailmassa), mutta jos he herkeävät (palvomasta muita Allahin li­säksi), tietää Allah, mitä he tekevät. (Koraani 8:39)

      Taistelkaa niitä Kirjan ihmisiä (juutalaisia ja kristittyjä) vastaan, jotka eivät usko Allahiin ja viimeiseen päi­vään, eivät pidä kiellettynä sitä, mitä Allah ja Hä­nen profeet­tansa ovat kieltäneet, eivätkä ota us­konnokseen totuuden us­kontoa (ts. islamia). Tais­telkaa heitä vastaan, kunnes he maksavat nöyrinä ve­ronsa. (Koraani 9:29)

      Naisten asema islamissa on surkea. Harva nainen tulee tämän uskonnon mukaan pääsemään paratiisiin jossa he katselevat kun heidän miehensä naivat niitä neitsyitä. =/

    • kristitty uskova

      Sheikh hokee samaa mitä muslimit yleensä, että Koraani on viimeinen Jumalan Sana ja siksi pätevin. Millä perusteella Koraani sitten ohittaa Raamatun, joka oli kirjoitettu 600-2000 vuotta ennen Koraania? Millä oikeudella Muhammed uskalsi muuttaa Raamatun kertomuksia toisenlaisiksi. Ihmisten nimet ovat aivan eri yhteyksissä kuin Raamatussa. Jeesuksen äidistä puhutaan ikäänkuin hän olisi ollut Mooseksen ja Aaronin sisko, vaikka Mooses eli 1400 vuotta aikaisemmin. Tämä on vain yksi esim. siitä, että Muhammedilla ei ollut mitään käsitystä historiasta. Ei tuollainen kirja voi olla Jumalan Sanaa, joka ei tiedä Mooseksen ja Marian elinaikaa.
      Koraanissa käsketään uskomaan siihen mikä aikaisemmin oli lähetetty, eli Raamattuun. Kuitenkin Muhammed puhui itsensä pussiin, kun hän kielsi Raamatun opetukset ja muutteli sen kertomuksia. Aabrahaminkin sanotaan rakentaneen ensimmäisen moskeijan Ismaelin kanssa Mekkaan. Raamatun mukaan Aabraham ei koskaan edes käynyt Arabiassa, ja sitäpaitsi Raamattu kertoo kuinka Ismael joutui lähtemään jo nuorena miehenä pois kotoaan. Tämmöisiä vääristelyjä Koraani on tulvillaan. Millä oikeudella Muhammed meni muuttelemaan toisen Kirjan kertomuksia ? Siitähän saisi nykypäivänä oikeustuomion !

      Ollakseen Jumalan sanaa Koraanin täytyisi olla totta ja yhtä Raamatun kanssa, sillä Raamattu on historiallisesti todistettu oikeaksi kaikkien kertomustensa osalta. Jeesus sanoi: Raamattu ei voi raueta tyhjiin Joh. 10:35. Mutta Koraani ja muslimit ovat tehneet Jeesuksestakin muslimin ja Allahin profeetan. Kyllä on aikoihin eletty. Muslimit sanovat ettei Koraania saa arvostella. Kyllä kai saa arvostella sitä, että toisen uskonnon Pyhän Kirjan sanoma vääristellään aivan uuteen uskoon. Se on epärehellistä. Muhammedin olisi pitänyt antaa Raamatun olla rauhassa, ja jos siinä olisi ollut hänen mielestään korjattavaa, niin se pitäisi näyttää toteen, eikä vain sokeasti ilman todisteita väittää sen olevan väärennetty. Mutta mistäpä Muhammed olsi sitä voinut itse tutkia, kun hän perimätiedon mukaan ei osannut lukea eikä kirjoittaa.

      • lol.......

        onneksi erosin kirjosta HYI KRSISTITTYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY


      • iami
        lol....... kirjoitti:

        onneksi erosin kirjosta HYI KRSISTITTYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY

        oli niin sekavaa tekstiä


      • niilina
        iami kirjoitti:

        oli niin sekavaa tekstiä

        hyvin heikoin perustein muslimit tosiaan perustelevat koraania


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1545
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1112
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    Aihe