merkantti vai merkonomi

teija

kertokaa mitä eroa käytännössä näillä on, entä opiskelujen pituudessa ja painotuksissa.
terv.Teija

8

4643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jill

      Sellainen eroavuus nyt ainakin tuli mieleen että merkantteja ei ole valmistunut enää muutamaan vuoteen. Merkantin tutkinto oli 2 vuotinen ja merkonomin oli ja on 3 vuotinen. Näin ollen merkonomeilla on tietenkin laajempi tietämys kaupanalan asioista.

    • Merkonomi

      merkonomiksi piti olla ylioppilas.Merkantiksi voi opiskella peruskoulun käyneet.
      Merkonomiksi opiskelu kesti 2 vuotta ja merkantiksi 3 vuotta.
      Nykyään en tiedä onko merkantin tutkintoa enää olemassa.Merkonomeja valmistuu vielä.

      • opiskelija

        Todellakaan merkantteja ei enää valmistu. Aikoinaan kauppiksessa oli sekä yo-pohjaiset että peruskoulupohjaiset linjat. Peruskoulupohjaiset linjat olivat merkanteilla 2 v ja merkonomeilla 3 vuotta. Ylioppilaspohjainen merkanttilinja kesti vuoden (olen itse käynyt sen 16v sitten) ja merkonomilinja 2 vuotta.Nyt peruskoulusta pääsee merkonomilinjalle ja lukiosta mennään ammattikorkeakouluun (tradenomi), toki merkonomikoulutukseenkin voi ylioppilaat hakea. Kauppiksesta eli ammattiopiston kaupan ja hallinnon alalta valmistuu merkonomien lisäksi myös datanomeja, joka on sitten tietojenkäsittelyn perustutkinto.


      • tarvinnut

        En tiedä mistä ajasta puhut, mutta itse olen valmistunut merkonomiksi vuonna 1964. Enkä ollut ylioppilas, vaan keskikoulun käynyt. Silloin se oli 2-vuotinen. Silloin oli myös merkanttikoulutusta, mutta sitä en oikein tiedä kuinka kauan se kesti, vaikka opiskelivat samassa oppilaitoksessa.


      • Anonyymi

        Toisten päin. Merkantti 2v,merkonomi 3v.


      • Anonyymi
        tarvinnut kirjoitti:

        En tiedä mistä ajasta puhut, mutta itse olen valmistunut merkonomiksi vuonna 1964. Enkä ollut ylioppilas, vaan keskikoulun käynyt. Silloin se oli 2-vuotinen. Silloin oli myös merkanttikoulutusta, mutta sitä en oikein tiedä kuinka kauan se kesti, vaikka opiskelivat samassa oppilaitoksessa.

        Äitini valmistunut merkantiksi joskus 60luvulla. 2vuotinen koulutus.


    • Anonyymi

      Ennen (60- ja 70-luvulla) oli koko koulujärjestelmä toinen.

      Kansakoulusta pääsi kauppakouluun opiskelemaan merkantiksi, kesti 2 vuotta.

      Keskikoulun käynyt ja merkantti pääsivät kauppaopistoon opiskelemaan merkonomiksi, kesti 3 vuotta. Kauppaopistoissa oli myös ylioppilaille omat luokat, joista valmistui merkonomiksi 2 vuodessa.

      Merkonomeja valmistui todella paljon. Tutkinto oli silti arvostettu, sillä tutkinolla etevä pääsi jopa pankinjohtajaksi. Merkonomin tutkinnolla pääsi myös kauppakorkeakouluun, varsinaisiin yliopistoihin ei päässyt ilman ylioppilastutkintoa.

      Tutkinnonuudistuksen myötä merkonomin tutkinto kärsi arvonalennuksen. Se on nykyään alin kaupan alan tutkinto, ennen alin tutkinto oli merkantin tutkinto, jota ei enää ole mahdollista opiskella. Ennen merkonomi oli suunnilleen sitä mitä tradenomi on nyt.

    • Anonyymi

      Valmistuin Merkonomiksi 1966. Kansakoulun jalkeen menin kauppakouluun josta valmistuin Merkantiksi. Tama oli kaksi vuotta. Kauppakoulun jalkeen (korkean keskiarvoni ansaittuani) minut hyvaksyttiin yksityisoppilaaksi kauppaopistoon josta vuoden sisalla valmistuin Merkonomiksi. Normaalisti kauppaopisto olisi kestanyt 2 vuotta. Kauppaopistoon paasi kauppakoulun tai keskikoulupohjalta. Ylioppilas pohjainen kauppaopisto muistaakseni olisi kestanyt vuoden. Merkonomina sain tyopaikan pankissa jossa olisi ollut hyvat ylennyksen mahdollisuudet mutta vuoden jalkeen muutin Suomesta pois joten omakohtaista kokemusta ei ole kuinka korkealle olisin voinut paasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4042
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2348
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1327
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe