pääkaupunkiseudussa jos asumisoikeusasunnossa asut. Edulliset vuokra.ja kaikki mukavuudet sauna ym.ASO ei nyt ole samalla tasolla lainkaan. Ihmettelen kun valtio ei ole puuttunut sen vuokrarevitykseen. Kalliimpaa kuin vuokra-asuminen kaupungin asunnossa!!
Helsingin asumisoikeus
40
13392
Vastaukset
- vuokrat
Katselin juuri att-n ensivuonna valmistuvaa kohdetta niin 4h k kerrostalossa lähes 1200 euroa vesimaksuineen eli pelkkä vuokra sitten kymmeniä tuhansia aso maksua mihin tarvitaan vielä laina eli noin 1500 euroa kuukaudessa. Ei terve järki voi sitä ymmärtää!
- vois vastata
että VVO pyytää Viikissä olevasta n.60 neliön asunnosta vuokraa 1159e/kk
- millä rahoilla
vois vastata kirjoitti:
että VVO pyytää Viikissä olevasta n.60 neliön asunnosta vuokraa 1159e/kk
sitä ason 1500 euron vastiketta/lainanlyhennystä asukkaat maksavat.Asossa kun asuu yleisesti vähäosaisempaa porukkaa eli ei ne tulot ole suuret.
Vvo-n uusi kallis asunto saa hyvinkin asukkaat mutta vaihtuvuus on jatkuva koska sinne muuttaa varakkaat ihmiset ketkä rakentavat tai palaavat ulkomaankomennuksesta kotiin ja etsivät sitä omaa asuen vuokralla. - ajatellut loppuun asti?
millä rahoilla kirjoitti:
sitä ason 1500 euron vastiketta/lainanlyhennystä asukkaat maksavat.Asossa kun asuu yleisesti vähäosaisempaa porukkaa eli ei ne tulot ole suuret.
Vvo-n uusi kallis asunto saa hyvinkin asukkaat mutta vaihtuvuus on jatkuva koska sinne muuttaa varakkaat ihmiset ketkä rakentavat tai palaavat ulkomaankomennuksesta kotiin ja etsivät sitä omaa asuen vuokralla.Kyllä asoissa asuu vähän varakkaampaa väkeä kuin yleisesti VVO:n tai kaupungin vuokra-asunnoissa, juuri sen takia että sinne vaaditaan se asumisoikeusmaksu. Ja kaikkien ei tarvitse ottaa sitä lainana suinkaan! Jos esim. on keskituloinen ja haluaa asua mukavasti meren rannalla isossa rivitalossa, haso-asuminen on varteenotettava vaihtoehto, omistusasumiseen kun ei matti meikäläisellä keskituloineen ole vastaavalla paikalla mitään mahdollisuuksia Helsingin hinnoilla.
- meren rannalla
ajatellut loppuun asti? kirjoitti:
Kyllä asoissa asuu vähän varakkaampaa väkeä kuin yleisesti VVO:n tai kaupungin vuokra-asunnoissa, juuri sen takia että sinne vaaditaan se asumisoikeusmaksu. Ja kaikkien ei tarvitse ottaa sitä lainana suinkaan! Jos esim. on keskituloinen ja haluaa asua mukavasti meren rannalla isossa rivitalossa, haso-asuminen on varteenotettava vaihtoehto, omistusasumiseen kun ei matti meikäläisellä keskituloineen ole vastaavalla paikalla mitään mahdollisuuksia Helsingin hinnoilla.
Myös pienituloinen voi asua mukavasti aso-rivitalossa meren rannalla kunhan ensin säästää sen asunnon hinnan, jotka ei oo alkuunkaan samaa luokkaa ku vapaiden markkinoiden omistusasunnot.
Itse olen pienituloinen, Suomen lain mukaan köyhyysrajalla, mutta elelen melko mukavasti aso-kaksiossa, en ihan meren rannalla mutta meri on tossa 7 kilsan päässä, 20 minuuttia bussilla.
Tämän asunnon arvo on sellanen että jos tähän rupee säästämään rahaa niin pienituloselta menee parisen vuotta niin rahat on kasassa, ja pienen lainanhan voi aina ottaa siihen päälle. - odottelua
millä rahoilla kirjoitti:
Vvo-n uusi kallis asunto saa hyvinkin asukkaat mutta vaihtuvuus on jatkuva koska sinne muuttaa varakkaat ihmiset ketkä rakentavat tai palaavat ulkomaankomennuksesta kotiin ja etsivät sitä omaa asuen vuokralla.Muutin pari vuotta sitten opiskelijana asoasuntoon ja nyt elelen n. 4000 euron kuukausituloilla samassa kämpässä. Suuntana tosin omistusasunto sitten joskus kun oma pääoma on jollain ilveellä saatu säästettyä kasaan ja vakituinen työ taas saatua.
Mutta kyllä minua vähäosaisena saa toki pitää, kun on vaikia päästä Helsingissä omistusasuntoon kiinni.
- hasolainen
en vaihtaisi aso-kämppään tätä haso-kämppääni ikinä.
- tyytyväinen asukas
En minäkään vaihtaisi HASOn asuntoa minkään muun asumisoikeusyhtiön asuntoon. Olen erittäin tyytyväinen HASOn palveluihin sekä asuntooni. Herttoniemenranta on yksi parhaimmista Hgin kaupunginosista.
- Nimetön
Olen itse asunut asumisoikeusasunnossa.Koko systeemi on suurta huijusta.Se mitä maksat asumisoikeusasunnosta ns.vastiketta vai pitäisikö sanoa VUOKRAA.Se raha ei kartuta oman taloyhtösi tiliä vaan jaetaan kaikkien asumisoikeusasuntojen kesken.Malli ei todellakaan ole sama mikä ruotsissa.Siellä siis ruotsissa lapset laitetaa jonoon jo pikku vauvoina.Ja silti on epävrmaa saako lapsi asunnon ennen kun lähtee kotoa pois.t.roi42
- hasolainen
olen ollut hyvin tietoinen siitä että joudun maksamaan kynnysrahan, että pääsen maksamaan vuokraa. Itse olen kuitenkin vapaaehtoisesti tähän halunnut, sillä näillä tuloilla ei muuten pääse asumaan meren rannalle tilavaan rivitaloasuntoon 5 km päähän Helsingin keskustasta.
- tyytyväinen hasolainen
hasolainen kirjoitti:
olen ollut hyvin tietoinen siitä että joudun maksamaan kynnysrahan, että pääsen maksamaan vuokraa. Itse olen kuitenkin vapaaehtoisesti tähän halunnut, sillä näillä tuloilla ei muuten pääse asumaan meren rannalle tilavaan rivitaloasuntoon 5 km päähän Helsingin keskustasta.
Ei mitään valittamista, hinta-laatu-suhde on kohdallaan. Aika paljon saa vastikkeet nousta, että tästä muutan.
- Suomessa ---
---on rahastusta, näin on etenkin pk-seudulla. Hyviä haltioita ei asuntomarkkinoilla ole, bisnes on bisnes.
- roi42
Suomessa --- kirjoitti:
---on rahastusta, näin on etenkin pk-seudulla. Hyviä haltioita ei asuntomarkkinoilla ole, bisnes on bisnes.
On ihan kiva kun ollette vastanneet tähän keskusteluun ja kiitos siitä.Olisi kiva saada kommentteja siitä mot ohjelmasta joka käsitteli asumisoikeusasuntoja.Itse sain vuokra-asunnon kun muutin pois asumisoikeus asunnosta.Vuoka tippui mrlkein puolella.
- vuoka ei
roi42 kirjoitti:
On ihan kiva kun ollette vastanneet tähän keskusteluun ja kiitos siitä.Olisi kiva saada kommentteja siitä mot ohjelmasta joka käsitteli asumisoikeusasuntoja.Itse sain vuokra-asunnon kun muutin pois asumisoikeus asunnosta.Vuoka tippui mrlkein puolella.
...tippunut varpaillesi.
- tyytyväinen hasokas...
hasolainen kirjoitti:
ole huijattu. Olen ihan tyytyväinen hason asumisoikeusasuntoon merinäköaloin lähellä Hgin keskustaa.
Taidetaan asua samalla alueella. - muuttoa
roi42 kirjoitti:
Vastikkeemme nousee maaliskuussa 2009 niin paljon ettemme pysty enää maksamaan sitä. Muutamme vuokra-asuntoon. Miten poismuutto? Jäämmekö kahden asunnon loukkuun kolmeksi kuukaudeksi? Kuinka hyvin asumisoikeusasunnot saadaan myytyä eteenpäin, meillä 4 H K.
- vai omistus
muuttoa kirjoitti:
Vastikkeemme nousee maaliskuussa 2009 niin paljon ettemme pysty enää maksamaan sitä. Muutamme vuokra-asuntoon. Miten poismuutto? Jäämmekö kahden asunnon loukkuun kolmeksi kuukaudeksi? Kuinka hyvin asumisoikeusasunnot saadaan myytyä eteenpäin, meillä 4 H K.
Meidän perhe päätti ottaa asuntolainan ja ruveta maksamaan omaa pois. Olisi saatu Viikistä ihan uusi ASO-asunto, jonka asumiskustannukset ASO-lainoineen olisivat maksaneet n. 1300-1400/kk. Pelkkä vuokra oli ollut noin 1050 e /kk eli samanverran kuin nyt asuntolainan lyhennys kuukaudessa.
Ostimme sitten samankokoisen perheasunnon vanhasta kerrostalosta ja asumiskustannukset kuukaudessa ovat 1300 luokkaa. Lainaa koko summa. Vaikuttaa lisäksi alentavasti veroprosenttiin nuo lainankorot.
ASO on hyvä vahtoehto jos ei saa asuntolainaa tai jos sattuu olemaan ASO-maksun verran ylimääräistä. Toki ASON hyvä puoli on myös se, että siihen saa asumistukea, jos käy työssä tai on pienet tulot, kuten jossain elämänvaiheessa saattaa olla.
Meille tuli taloudellisesti kannattavammaksi ruveta maksamaan omaa pois. - minulle..
vai omistus kirjoitti:
Meidän perhe päätti ottaa asuntolainan ja ruveta maksamaan omaa pois. Olisi saatu Viikistä ihan uusi ASO-asunto, jonka asumiskustannukset ASO-lainoineen olisivat maksaneet n. 1300-1400/kk. Pelkkä vuokra oli ollut noin 1050 e /kk eli samanverran kuin nyt asuntolainan lyhennys kuukaudessa.
Ostimme sitten samankokoisen perheasunnon vanhasta kerrostalosta ja asumiskustannukset kuukaudessa ovat 1300 luokkaa. Lainaa koko summa. Vaikuttaa lisäksi alentavasti veroprosenttiin nuo lainankorot.
ASO on hyvä vahtoehto jos ei saa asuntolainaa tai jos sattuu olemaan ASO-maksun verran ylimääräistä. Toki ASON hyvä puoli on myös se, että siihen saa asumistukea, jos käy työssä tai on pienet tulot, kuten jossain elämänvaiheessa saattaa olla.
Meille tuli taloudellisesti kannattavammaksi ruveta maksamaan omaa pois.mistä sait koko hinnalle lainaa? Meillä tulot ihan asialliset mutta säästöön ei rahaa jää koska olemme kovia kuluttamaan :) Nyt asumme aso hurtassa ja vuokra asolaina yhteensä 1140 kuukaudessa. Sillä lyhentäisi jo jonkinmoista lainaa. Olemme täysin kyllästyneitä täällä asumaan ja olen katsomassa yksityisen vuokra asuntoa mutta jos lainaa saa koko asunnon hinnalle niin alettaisiin kyllä heti omaa katsomaan.
- rahankäyttöä
minulle.. kirjoitti:
mistä sait koko hinnalle lainaa? Meillä tulot ihan asialliset mutta säästöön ei rahaa jää koska olemme kovia kuluttamaan :) Nyt asumme aso hurtassa ja vuokra asolaina yhteensä 1140 kuukaudessa. Sillä lyhentäisi jo jonkinmoista lainaa. Olemme täysin kyllästyneitä täällä asumaan ja olen katsomassa yksityisen vuokra asuntoa mutta jos lainaa saa koko asunnon hinnalle niin alettaisiin kyllä heti omaa katsomaan.
Herra varjele, jos tuollaiselle annettaisi 100% asuntolaina, luojan kiitos, että ei ole annettu.
- maksumies
rahankäyttöä kirjoitti:
Herra varjele, jos tuollaiselle annettaisi 100% asuntolaina, luojan kiitos, että ei ole annettu.
Olen kyllä aina kaikki laskut maksanut ajallaan ja niitä on ollut tuhansia.
- asumistuki
vai omistus kirjoitti:
Meille tuli taloudellisesti kannattavammaksi ruveta maksamaan omaa pois.... "omaan" voi saada myös asumistukea jos tulot pienenevät´esim työttömyyden takia. Asumismenoihin katsotaan yhtiövastike ja puolet lainan koroista, ainakin vuonna 2000 perheemme sai asumistukea koska mieheni jäi työttömäksi ja itse opiskelin. Tosin en tiedä onko tähänkin tukeen tehty muutoksia.
- aso asukas
Suomessa --- kirjoitti:
Näin se on! :
Jos miettii asumista 10 vuotta eteenpäin, niin
-vuokra on kallein muoto
-aso:lla säästää satkun pari kuussa, jos
on 20.000 ylimääräistä laittaa heti asomaksuun.
jos ei ole, tarttis ottaa lainaa ja sitten
kuukausimenot onkin samat kuin vuokra-asunnossa.
hyvä myös välivaiheena vuokralta omistukseen,
kun sen asomaksun saa aina takuuvarmasti
takaisin, onpahan sitten omarahoitus valmiina.
-omistus kannattaa kymmenessä vuodessa aina,
vaikka se ei heti alkuvuosina niin näy.
edellyttäen tietysti että saa ja pystyy ottamaan
niin ison asuntolainan. ja aso-maksusta saa
kätevästi omarahoitusosuuden.
Ongelma on usein, että mietitään asumista vain 1-2 vuotta eteenpäin mikä on aivan liian lyhyt aika.
Tai sitten ajatellaan, että kaikki-mulle-heti-nyt,
hyvän ja kohtuuhintaisen asumismuodon saa vasta
pitkän tähtäimen suunnittelemalla... - :))
rahankäyttöä kirjoitti:
siinä, että ainakaan alueelta jossa itse asumme ei tämänkokoista asuntoa saa ihan pikkulainalla, 4-5 h k ja sauna ja parvekkeella maksaa n.300 tuhatta, semmonen laina ei vielä 1000 eurolla kuussa lyhene mihinkään kun yhtiövastikkeeseenkin pitää kukkaron revetä. Vanhemman asunnon, esim. 60-70 luvun talosta saa 200 tuhannella mikä ei sekään halpa ole, mutta niissä on kaikissa mitä on katottu tulollaan joku ikkunaremppa, putkiremppa, piharemppa,parvekeremppa, sähkötolpat autopaikoille tai jotain schaibaa mikä alkaa sit maksaa tolkuttomasti. Sitten kun löytyy asunto jonka menot yhtiövastikkeen ja lainanlyhennyksen kanssa ovat samat kuin meillä tässä asossa nyt (880 e)ja asunto muutoinkin yhtä kiva,kivalla paikalla, hyvässä kunnossa jne. niin heti ostetaan semmonen asunto. Mielestäni pääkaupunkiseudulla ei oo enää mitään järkeä asuntojen hinnoissa, täysin normaaliväestönosan ulottumattomissa. Ja olen samaa mieltä että ihmisten ei pidä ottaa tolkuttomia lainoja tai siis omaan rahatilanteeseen ylisuuria, itselle 100 tuhattakin kuulostaa kovalta jutulta.Ja sillähän ei tunnetusti saa mitään. Ihmisiä pakenee kehyskuntiin halvemman asumisen perässä mutta mitä on kateltu niitäkin hintoja ni eipä oo halpoja nekään, ja sit huristelet tuolla kehillä ja motareilla muitten kanssa tuntitolkulla ja bensaan palaa rahaa, luultavasti myös toinen auto pitäis ostaa, ihan älytöntä. kaikki ulkomaalaiset tuttavat on sanoneet että suomessa on ihan mahoton meno, kallista ruokaa, kallista asumista, hirmuinen verotus, pienet palkat ja paska sää :)Joskus vois oikeesti vaikka suunnitella muuttoa ulkomaille, käydä vähän kattoo josko se ruoho olis vihreempää siellä :)
- :))
:)) kirjoitti:
siinä, että ainakaan alueelta jossa itse asumme ei tämänkokoista asuntoa saa ihan pikkulainalla, 4-5 h k ja sauna ja parvekkeella maksaa n.300 tuhatta, semmonen laina ei vielä 1000 eurolla kuussa lyhene mihinkään kun yhtiövastikkeeseenkin pitää kukkaron revetä. Vanhemman asunnon, esim. 60-70 luvun talosta saa 200 tuhannella mikä ei sekään halpa ole, mutta niissä on kaikissa mitä on katottu tulollaan joku ikkunaremppa, putkiremppa, piharemppa,parvekeremppa, sähkötolpat autopaikoille tai jotain schaibaa mikä alkaa sit maksaa tolkuttomasti. Sitten kun löytyy asunto jonka menot yhtiövastikkeen ja lainanlyhennyksen kanssa ovat samat kuin meillä tässä asossa nyt (880 e)ja asunto muutoinkin yhtä kiva,kivalla paikalla, hyvässä kunnossa jne. niin heti ostetaan semmonen asunto. Mielestäni pääkaupunkiseudulla ei oo enää mitään järkeä asuntojen hinnoissa, täysin normaaliväestönosan ulottumattomissa. Ja olen samaa mieltä että ihmisten ei pidä ottaa tolkuttomia lainoja tai siis omaan rahatilanteeseen ylisuuria, itselle 100 tuhattakin kuulostaa kovalta jutulta.Ja sillähän ei tunnetusti saa mitään. Ihmisiä pakenee kehyskuntiin halvemman asumisen perässä mutta mitä on kateltu niitäkin hintoja ni eipä oo halpoja nekään, ja sit huristelet tuolla kehillä ja motareilla muitten kanssa tuntitolkulla ja bensaan palaa rahaa, luultavasti myös toinen auto pitäis ostaa, ihan älytöntä. kaikki ulkomaalaiset tuttavat on sanoneet että suomessa on ihan mahoton meno, kallista ruokaa, kallista asumista, hirmuinen verotus, pienet palkat ja paska sää :)Joskus vois oikeesti vaikka suunnitella muuttoa ulkomaille, käydä vähän kattoo josko se ruoho olis vihreempää siellä :)
Tuo 880 on vastike ja siihen lyhennykset pikkulainasta 200 euroa. Se oliskin jo huimaa jos 880: iin sais sisällytettyä lyhennyksen :) Sitä odotellessa...
- oikeassa
Tuo 880 on vastike ja siihen lyhennykset pikkulainasta 200 euroa. Se oliskin jo huimaa jos 880: iin sais sisällytettyä lyhennyksen :) Sitä odotellessa...
että suomessa kaikki on kallista vaikka monikin sitä ei myönnä vaikka tietää. Helsingissä kuten myös vaikka vantaallakin ovat asunnot tolkuttoman kalliita. Sen ymmärrän että keskustan vanhat talot maksaa mutta jossain tapulikaupungissa tai malmilla saa kolmiosta maksaa kovan hinnan ja vastineeksi saa 40 vuotta vanhan parakin.
Niin ja loppujen lopuksi helsinki on ihan syrjäinen ja ruma metropoli ihan euroopankin mittakaavassa. - :))
oikeassa kirjoitti:
että suomessa kaikki on kallista vaikka monikin sitä ei myönnä vaikka tietää. Helsingissä kuten myös vaikka vantaallakin ovat asunnot tolkuttoman kalliita. Sen ymmärrän että keskustan vanhat talot maksaa mutta jossain tapulikaupungissa tai malmilla saa kolmiosta maksaa kovan hinnan ja vastineeksi saa 40 vuotta vanhan parakin.
Niin ja loppujen lopuksi helsinki on ihan syrjäinen ja ruma metropoli ihan euroopankin mittakaavassa.On tullut reissattua euroopassa ja täytyy sanoa että ruoka etenkin ihan peruselintarvikkeetkin on täällä tosi kalliita. Jossain ohjelmassa ranskalainen mies meni kauppaan jonkun suomalaisen ystävänsä kanssa ja meinas selälleen lentää kun ruokaostokset maks öpaut 70 euroa, se sano että sieltä samalla summalla sais tavaraa sen verran ettei ne mahtus siihen kärryyn. Ja asunnot ja asuminen tosiaan ihan hirveen hintasta muuallakin kuin etelä suomessa. Kaksi töissäkäyvää vielä klaaraa budjetin mutta näin kotiäitinä vähän sylettää välillä kun toisen palkka menee asumiseen ja toisen vähäiset rahat sitten ruokaan. Silti ajattelin olla kuiteski vielä sitkeesti lasten kanssa kotona, saa nähdä miten käy :)
- asossa
aso asukas kirjoitti:
Näin se on! :
Jos miettii asumista 10 vuotta eteenpäin, niin
-vuokra on kallein muoto
-aso:lla säästää satkun pari kuussa, jos
on 20.000 ylimääräistä laittaa heti asomaksuun.
jos ei ole, tarttis ottaa lainaa ja sitten
kuukausimenot onkin samat kuin vuokra-asunnossa.
hyvä myös välivaiheena vuokralta omistukseen,
kun sen asomaksun saa aina takuuvarmasti
takaisin, onpahan sitten omarahoitus valmiina.
-omistus kannattaa kymmenessä vuodessa aina,
vaikka se ei heti alkuvuosina niin näy.
edellyttäen tietysti että saa ja pystyy ottamaan
niin ison asuntolainan. ja aso-maksusta saa
kätevästi omarahoitusosuuden.
Ongelma on usein, että mietitään asumista vain 1-2 vuotta eteenpäin mikä on aivan liian lyhyt aika.
Tai sitten ajatellaan, että kaikki-mulle-heti-nyt,
hyvän ja kohtuuhintaisen asumismuodon saa vasta
pitkän tähtäimen suunnittelemalla...itse asun asokodissa. 2h kk sauna ja "vuokra" 500 e. aikasempi asunto kaupungin vuokrasunto, se oli vähän isompi ja vähän kalliimpi, mutta vanha asunto ja kunto huono. nyt vieressä vastaavat vvo vuokrakämpät maksaa 700-800e kuussa. maksoin säästöilläni asumisoikeuden ja nyt elelen vähän halvemmalla. Hyvä kauppa siis!!
- :))
asossa kirjoitti:
itse asun asokodissa. 2h kk sauna ja "vuokra" 500 e. aikasempi asunto kaupungin vuokrasunto, se oli vähän isompi ja vähän kalliimpi, mutta vanha asunto ja kunto huono. nyt vieressä vastaavat vvo vuokrakämpät maksaa 700-800e kuussa. maksoin säästöilläni asumisoikeuden ja nyt elelen vähän halvemmalla. Hyvä kauppa siis!!
Kun muutettiin viereisestä Saton vuokratalosta pois niin nostivat taas vuoden alusta siellä vuokria ja saunattomasta kolmiosta saa nyt siellä pulittaa 820 euroa!!! Me maksetaan tässä saunallisesta 4h k ja parvekkeesta 880 eikä mitään erillisiä vesimaksuja...että mieluummin ehkä tässä. Rauhalliset naapurit, hiljainen talo, siisti piha, hyvät varastot, siisti uusittu asunto...huolto pelaa, viimeistään 2 tuntia soitosta niin äijä heilahtaa paikalle :) Saton vuokratalossa tappelin talotoimikunnassa mukana ollessa ihan rappukäytävien perussiivouksesta jota ei hoidettu asianmukaisesti ja taloyhtiön saunaa ei siivottu yli vuoteen. en kaipaa takaisin.Tässä halvemmat autopaikatkin eikä penskat katko antenneja ja potki peilejä suljetussa hallissa. Vuokra-asumisellekkin on tarve niin myös asoille ja omistusasunnoille, kaikelle aikansa ja paikkansa, en halua mollata kenenkään asumista enkä asuinpaikkaa. Eiköhän jokainen asu siellä missä parhaiten viihtyy. Ja se on tärkeintä että itse viihtyy.
- immopi
Kun muutettiin viereisestä Saton vuokratalosta pois niin nostivat taas vuoden alusta siellä vuokria ja saunattomasta kolmiosta saa nyt siellä pulittaa 820 euroa!!! Me maksetaan tässä saunallisesta 4h k ja parvekkeesta 880 eikä mitään erillisiä vesimaksuja...että mieluummin ehkä tässä. Rauhalliset naapurit, hiljainen talo, siisti piha, hyvät varastot, siisti uusittu asunto...huolto pelaa, viimeistään 2 tuntia soitosta niin äijä heilahtaa paikalle :) Saton vuokratalossa tappelin talotoimikunnassa mukana ollessa ihan rappukäytävien perussiivouksesta jota ei hoidettu asianmukaisesti ja taloyhtiön saunaa ei siivottu yli vuoteen. en kaipaa takaisin.Tässä halvemmat autopaikatkin eikä penskat katko antenneja ja potki peilejä suljetussa hallissa. Vuokra-asumisellekkin on tarve niin myös asoille ja omistusasunnoille, kaikelle aikansa ja paikkansa, en halua mollata kenenkään asumista enkä asuinpaikkaa. Eiköhän jokainen asu siellä missä parhaiten viihtyy. Ja se on tärkeintä että itse viihtyy.
Asunut Ason asunnossa jo 10 vuotta eikä ole valittamista.Omakotitalo asuntona 5h k sauna,oma piha ja takka 110 neliötä ja vuokra alle 900 ja aso maksu maksettiin 6 vuoden aikana jo pois...en valita koska kaupungin vuokra-asunnossa vuokrat jo yli 1000 mikä on ihan tajutonta rahastusta...joo mikäs olisi ostaa omistusasunto ja ottaa 300.000 lainaa ja maksaa itsensä kipeäksi ja kun kämppä on remontin tarpeessa niin maksaa taas tuhansia remontista...no way.Olen todella tyytyväinen aso asumiseen ja kun haluaa luopua asunnosta niin asorahan saa takaisin mitä taas ei vuora-asumisessa saa mitään...
- ok^^
immopi kirjoitti:
Asunut Ason asunnossa jo 10 vuotta eikä ole valittamista.Omakotitalo asuntona 5h k sauna,oma piha ja takka 110 neliötä ja vuokra alle 900 ja aso maksu maksettiin 6 vuoden aikana jo pois...en valita koska kaupungin vuokra-asunnossa vuokrat jo yli 1000 mikä on ihan tajutonta rahastusta...joo mikäs olisi ostaa omistusasunto ja ottaa 300.000 lainaa ja maksaa itsensä kipeäksi ja kun kämppä on remontin tarpeessa niin maksaa taas tuhansia remontista...no way.Olen todella tyytyväinen aso asumiseen ja kun haluaa luopua asunnosta niin asorahan saa takaisin mitä taas ei vuora-asumisessa saa mitään...
^saunallinen kaksio lasitetulla parvekkeella 10 min. helsingin keskustasta, vastike 510. en voi valittaa. vastaavan kaksion vuokra samalla alueella on 800-1100 ja keskimyyntihinta 170 000. alueen talot ovat 500 säästöön kuukausittain muita hankkeita varten. nettotuloni ovat 2200/kk, siis keskituloinen pk-seudulla, mutta mielestäni pienituloinen asunnonostajaksi -ellei sitten halua kiristää nälkävyötä elämänsä parhaina vuosikymmeninä,pelätä työttömyyttä, isoja remontteja ja asunnon arvon laskua. viisi hunttia mielenrauhasta kivalla paikalla ei ole iso hinta. vertailuna voi miettiä, että jos olisin valmis laittamaan 1000/kk asumiskuluihin, niin minkälaisen lainan lyhentämiseen vastikkeeseen korkoihin tuo tonni riittäisi? ei kovin suureen...noin 100 000:n laina 20 vuoden takaisinmaksuajalla. Mitä sillä saa Helsingistä? n. 25m2 yksiön yhteisomistuksessa pankin kanssa. uskon, että muualla maassa tilanne on toinen, koska asuntojen hinnat ovat huomattavasti alhaisempia, mutta täällä pk-seudulla aso on toimiva ratkaisu. oma taloni on hyvin rauhallinen ja siisti, liekö vain onnea tai sitten kynnysraha karsii ne pahimmat juopot ja metelöitsijät kaupungin vuokra-asuntoihin.
- mutta tota noin
ok^^ kirjoitti:
^saunallinen kaksio lasitetulla parvekkeella 10 min. helsingin keskustasta, vastike 510. en voi valittaa. vastaavan kaksion vuokra samalla alueella on 800-1100 ja keskimyyntihinta 170 000. alueen talot ovat 500 säästöön kuukausittain muita hankkeita varten. nettotuloni ovat 2200/kk, siis keskituloinen pk-seudulla, mutta mielestäni pienituloinen asunnonostajaksi -ellei sitten halua kiristää nälkävyötä elämänsä parhaina vuosikymmeninä,pelätä työttömyyttä, isoja remontteja ja asunnon arvon laskua. viisi hunttia mielenrauhasta kivalla paikalla ei ole iso hinta. vertailuna voi miettiä, että jos olisin valmis laittamaan 1000/kk asumiskuluihin, niin minkälaisen lainan lyhentämiseen vastikkeeseen korkoihin tuo tonni riittäisi? ei kovin suureen...noin 100 000:n laina 20 vuoden takaisinmaksuajalla. Mitä sillä saa Helsingistä? n. 25m2 yksiön yhteisomistuksessa pankin kanssa. uskon, että muualla maassa tilanne on toinen, koska asuntojen hinnat ovat huomattavasti alhaisempia, mutta täällä pk-seudulla aso on toimiva ratkaisu. oma taloni on hyvin rauhallinen ja siisti, liekö vain onnea tai sitten kynnysraha karsii ne pahimmat juopot ja metelöitsijät kaupungin vuokra-asuntoihin.
joudun miettimään tosi tarkasti asiaa. Mikään ei puolla että pakko säästäminen siinä kannattaisi. Nykyinen vuokra-asuntomme on tilava, hyvä kuntoinen ja vuokra n.8e/ m2. Maksaisin muutaman satasen kuukaudessa lisää jotta pääsisin epävarmaan asoon, sinne jossa ei viihdytä ja kämpät vaihtaa "omistajaa" koko ajan. Mikään ei ole niin turvallista kuin asua edullisesti vuokralla, se on aivan yhtä varma kuin omistusasunto etenkin kun pystyy vuokran maksamaan sen kohtuullisuuden vuoksi. Asot ovat usein jos ei aina kallimpia järjestään, usko minua. Tuttavani, koulutetut ihmiset ovat myös joutuneet luopumaan asoista kun vastikkeet kivunneet 11 e/m2. Moni muuttanut varmaan asuntoon vuokralle. Tätini vuonna 1965 valmistunut vuokra-asunto on parempi kunnoltaan ja pintamateriaaleiltaan kuin moni näistä asoista, joihin on kaikki halvat materiaalit käytetty. On jo viihtynyt yli 40 vuotta vuokralla n. 7e/m2 ja se on varmaa asumista, jos mikä. Suosittelen lämpimästi kaikille edullista kaupungin vuokra-asuntoa. Suosittelisin kyllä asoa, jos siinä nyt olisi jotain suosittelemista. Keittiöt puuttuu, kun ne on olohuoneen kans yhdistetty,(siis keittiötila oh) lattiapinnat muovia, pitäis kynnysrahalla saada (30-40tonnia) jo parempaa pintaa, harmaata tai halpista joka kaappi. Asentamansa lattiat on myös purettava ennen lähtöä vaikka olis kuinka kiva laminaatti. .., ja sieltä se harmaus taas paljastuukin, mutta sopii hyvin keittiökaappejen kanssa. Seinät on sitä kipsiä, josta suutuspäissään joku lyö nyrkin läpi. Muuttaisin kyllä asoon tai hasoon, mutta ei voi, koska ne on niin huonosti suunniteltuja, ylihintaisia, eikä enää edes parempi vaihtoehto vuokralla asumiselle. ;(
- joopaajoo
mutta tota noin kirjoitti:
joudun miettimään tosi tarkasti asiaa. Mikään ei puolla että pakko säästäminen siinä kannattaisi. Nykyinen vuokra-asuntomme on tilava, hyvä kuntoinen ja vuokra n.8e/ m2. Maksaisin muutaman satasen kuukaudessa lisää jotta pääsisin epävarmaan asoon, sinne jossa ei viihdytä ja kämpät vaihtaa "omistajaa" koko ajan. Mikään ei ole niin turvallista kuin asua edullisesti vuokralla, se on aivan yhtä varma kuin omistusasunto etenkin kun pystyy vuokran maksamaan sen kohtuullisuuden vuoksi. Asot ovat usein jos ei aina kallimpia järjestään, usko minua. Tuttavani, koulutetut ihmiset ovat myös joutuneet luopumaan asoista kun vastikkeet kivunneet 11 e/m2. Moni muuttanut varmaan asuntoon vuokralle. Tätini vuonna 1965 valmistunut vuokra-asunto on parempi kunnoltaan ja pintamateriaaleiltaan kuin moni näistä asoista, joihin on kaikki halvat materiaalit käytetty. On jo viihtynyt yli 40 vuotta vuokralla n. 7e/m2 ja se on varmaa asumista, jos mikä. Suosittelen lämpimästi kaikille edullista kaupungin vuokra-asuntoa. Suosittelisin kyllä asoa, jos siinä nyt olisi jotain suosittelemista. Keittiöt puuttuu, kun ne on olohuoneen kans yhdistetty,(siis keittiötila oh) lattiapinnat muovia, pitäis kynnysrahalla saada (30-40tonnia) jo parempaa pintaa, harmaata tai halpista joka kaappi. Asentamansa lattiat on myös purettava ennen lähtöä vaikka olis kuinka kiva laminaatti. .., ja sieltä se harmaus taas paljastuukin, mutta sopii hyvin keittiökaappejen kanssa. Seinät on sitä kipsiä, josta suutuspäissään joku lyö nyrkin läpi. Muuttaisin kyllä asoon tai hasoon, mutta ei voi, koska ne on niin huonosti suunniteltuja, ylihintaisia, eikä enää edes parempi vaihtoehto vuokralla asumiselle. ;(
Olkoon seinät vaikka kullattuja kaupungin asunnossa niin siellä ei kyllä ihmisen pitäisi asua. Maksan mielummin vaikka 14 euro m2 vuokraa kun asun jonkun laitospotilaan tai mahmudin naapurina!
- ei kai kuuluisi asua
joopaajoo kirjoitti:
Olkoon seinät vaikka kullattuja kaupungin asunnossa niin siellä ei kyllä ihmisen pitäisi asua. Maksan mielummin vaikka 14 euro m2 vuokraa kun asun jonkun laitospotilaan tai mahmudin naapurina!
missään. Et pysty sulattamaan totuutta. Sanoin totuuden niinkuin sen olen kokenut. Miten naapurisopu toimii, jos et pysty ajattelemaan että muillakin on oma mielipideoikeus. Onko sinulla joitain henkilökohtaisia ongelmia sen suhteen miten maamme on asutettu. Et ole sen parempi ihminen vaikka maksatkin enemmän vuokraa.
- tyytyväinen asukas
tyytyväinen hasokas... kirjoitti:
ole huijattu. Olen ihan tyytyväinen hason asumisoikeusasuntoon merinäköaloin lähellä Hgin keskustaa.
Taidetaan asua samalla alueella.Me ainakin asumme samalla alueella "tyytyväinen hasokas". Minulla on myös merinäköala. Saatetaan vaikkapa asua samassa talossa. Olen muuttanut tänne v. 2001 eli heti kun talomme valmistui. Minä en muuta täältä minnekään ja jos joskus haen pienempää asuntoa, niin haen samasta talosta. Minulla on nimittäin käyttämätön asonumero, jonka hain varmuuden vuoksi samana vuonna, kun muutin tänne (eli se on aika pieni numero).
- huijattu asoasukas
Olen asunut 21 vuotta ASO asunnossa taloyhtiön lainoja on maksettu alle 10 %
tämä on suurta ryöstämistä , kun olimme hankkimassa ASO asuntoa meille luvattiin että tulevaisuudessa teidän lapset jotka perivät mahdollisesti asuntomuodon tulevat asumaan todella halvalla , koska kaikki lainat on hoidettu
vuokrat ovat tänään samat mitkä on kaupungin vuokraasunnoissa
ehkä 100 vuoden päästä ?
- ajatusvain_
Kantsis ehk ottaa vähän enemmän lainaa, ostaa oma asunto nii ei tarvii maksaa tyhjii seinii...
- iuhiuhlghi
kantsii ehk vähän säästää, niin ei tarvii maksaa pankill törkeitä korkoja
- Hkiin
Kaupungin asuntoihin ei ihan niin vaan pääse ja meille ainakin aso oli sinänsä helppo ratkaisu. Haluaisin Espoon puolelta muuttaa Hgin puolelle HASOn asuntoon. Sieltä näyttää tulevan tarjouksia vain Fallkullan alueelta. Toinen mistä näyttää vapautuvan on Kivikko. Mies sanoi että Fallkullankin alue Kivikosta puhumattakaan on slummia. Mitkä HASOn asunnot ovat hyvämaineisia ja rauhallisia asua?? Osaisko joku vastata?
- Asolainen
Fallkulla ei kyllä ole mikään slummialue vaan mukava suht rauhallinen alue hyvien ulkoiluyhteyksien ja palvelujen vieressä, Tuo HASO:n kerrostalo on kyllä kuulopuheiden mukaan todella rauhaton, mutta alueella on muidenkin asoyhtiöiden asuntoja ja niissä olen ainakin itse viihtynyt. Kaipa se on aika tuuripeliä loppujen lopuksi, että mikä talo on kenelläkin rauhallinen.
- aso-laki
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2010/20100120
Lueppas mitä oikeuksia ja velvoitteita asuminen on aso-asumisessa. Jota säätelee laki ja asetukset - Ympäristöministeriö/ Ara.
Aso= asumisoikeus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan463030Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272854- 1212306
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631326- 111276
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39912Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13792