Kymin kanava.

----------

Kannattaisiko Kymin kanava rakentaa?

23

3207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siitä

      ole valtion kustantaman konsulttiyhtiön myönteinen
      selvitys?
      Laukkanen sitä on hoitanut.
      Katsotaan sitten kun tämäkin lama on eletty.

      • olisi...

        halvinta rakentaa ja työpaikkojakin tulisi joka olisi juuri nyt hyvä homma.


    • Ynäwa Carittaja

      Jostain tuntemattomasta syystä Kyijoen kanavahanke on haudattu lopullisesti.
      Vastustajat esittävät hankkeen hinnaksi ainakin 10 mrd€. Toiseksi he sanovat, ettei
      joen myrkyllisiä pohjasedimenttejä voitaisi poistaa.
      Ne valuisivat ainakin osin merialueelle. Näistä myrkyistä muistan elohopean ja furaanin.

      Joen lietteet aikaa myöten saasteet hautaisivat turvallisemmin kun virtaamiin ei puututa.
      Tekosyitä sanon minä. Mielestäni kanavarakentamisen kulut hoituisivat takas ajan mittaan.

      • jepujeejee

        Mihin kanava käytetäisiin? Mitä siinä rahdattaisiin ja minne?


      • haminan.
        jepujeejee kirjoitti:

        Mihin kanava käytetäisiin? Mitä siinä rahdattaisiin ja minne?

        satama kuusankoskelle. Ja Winwind OY rakentaisikin tehtaansa kuusankoskelle ja tuulimyllyt vietäisi kanavaa pitkin sitten ulkomaille, pääasiassa tanskaan ja ruotsiin. Siihen kanava tarvitaan.


    • WanhaWaari

      Kun Kymijokeen ajateltavaa kanavaa koskeva päätöksenteko kestäisi kymmenen vuotta ja itse kanavan rakentaminen toisen mokoman, niin montakohan suurteollisuuden laitosta silloin kanavan avjaispäivänä mahtaisi olla olemassa kanavan varrella? Suurteollisuushan kanavaa on isoimmalla äänellä vaatinut. Matkailua ajatellen taas kanavoimaton Kymi taitaa olla jokena parempi matkailuvaltti kuin kanavoitu joki. Kukahan tosiaan suostuisi ottamaan vastuulleen kanavan kustannukset, jos vaikka tulisikin pelkkää tappiota sitten aikanaan joskus...? Entä sitten ne mahdolliset ympäristökatastrofin kustannukset, jotka syntyisivät jokipohjan dioksiinien ynnä muitten myrkkyjen vapaaksi tonkimisesta? Kuka kanavaa kannatttava päättäjä ottaisi sen laskun vastuulleen avoimena velkakirjana?

      • esim.

        turun moottoritiekään olisi valmistunut nyt, jos sitä aikanaan ei olisi aloitettu rakentaa,
        suomesta puuttuu tietynlainen "muna" tämmöisten isompien projektien suhteen, vrt. esim. Kiirunan kaupungin siirtäminen ruotsissa,ym...


      • ja sitten
        esim. kirjoitti:

        turun moottoritiekään olisi valmistunut nyt, jos sitä aikanaan ei olisi aloitettu rakentaa,
        suomesta puuttuu tietynlainen "muna" tämmöisten isompien projektien suhteen, vrt. esim. Kiirunan kaupungin siirtäminen ruotsissa,ym...

        kun joku rohkea jolla on visioita,esim. Sukari, tekee jotain isoa ja kauaskatseista,vastustetaan parhaan mukaan ja toivotaan epäonnistumista...ah,niin kovin suomalaista,kaippa siksi meilla ei ole mitää omaa
        pl. nokia mutta vrt. vaikka Saab,Volvo,JAS Gripen ym..
        en tosiaan ole mikään svedu-fani,vaikka ajankin Volvolla,mutta toivoisin että suomessa puuhamiehillä,ja varsinkin rahoituspuolella olisi enemmä rohkeutta ja halua tehdä "jotain isoa"...


      • jekkujeejee
        ja sitten kirjoitti:

        kun joku rohkea jolla on visioita,esim. Sukari, tekee jotain isoa ja kauaskatseista,vastustetaan parhaan mukaan ja toivotaan epäonnistumista...ah,niin kovin suomalaista,kaippa siksi meilla ei ole mitää omaa
        pl. nokia mutta vrt. vaikka Saab,Volvo,JAS Gripen ym..
        en tosiaan ole mikään svedu-fani,vaikka ajankin Volvolla,mutta toivoisin että suomessa puuhamiehillä,ja varsinkin rahoituspuolella olisi enemmä rohkeutta ja halua tehdä "jotain isoa"...

        Sukari tekee omilla rahoillaan mitä lystää. Toiseksi sillä on selkeä näkemys siitä että hän saa rahansa takaisin ja hyötyy liikerakennukesta.

        Tuossa toinen vetosi Turun moottoritiehen. Sekin on eri asia. Siellä on käyttäjiä.

        Nyt puhutaan verorahoilla tehtävästä kanavasta, jolle kukaan ei ole keksinyt mitään käyttöä. Miksi se tyhjänpantiksi pitää tehdä? Ihan turha muuten sanoa, että yksittäinen tehdas Kuusaalla paljon painaa kanavan käyttäänä. Saimaankanavaa ptkin menee laivoja ympäri suomen ja sekin kituuttaa, kun tavara kulkee rekoilla keskisuomesta etelään.


    • kanavaa

      ei kannata rakentaa.

    • menossa?

      Onko asiat nytkähtäneet yhtään eteenpäin?

      • matkaa on

    • näinompi

      Nyt jos koskaan Kymijoen kanava pitäisi rakentaa ja siirtää mahdollisimman paljon rahtia ympäristöystävällisille ja kustannustehokkaille vesiteille.

      Nyt on oikea hetki toimia, kun ilmastovouhotus on huipussaan.

      • Anonyymi

        Saimaan alueen sellutehtaat teettivät laskelmat kannattavuudesta:
        Tuodako sellupaalit pikkulaivoilla kanavan kautta lähimpään isoon satamaan (Kta-Hna) vai kuljettaako sellupaalit kiskoja pitkin.
        VR tuli halvemmaksi ja paalit pakataan kontteihin vasta Kotkassa.
        Kanava tulisi järjettömän kalliiksi, kun se pitäisi olla syvempi sekä leveämpi ja sulut paljon isompia kuin Saimaan kanavalla nykyisin.


    • Anonyymi

      Meikä-äijää häiritsisi kaikkein vähiten Kymenlaakson kanavan kaivaminen kokonaan varsinaisen Kymijoen länsipuolelle umpimaahan. Silloin eivät jokipohjan moskat ja myrkyt lähtisi liikkeelle yhtään mihinkään vaan saisivat olla möllöttää omassa rauhassaan siellä pohjamutelikossa.

      Umpimaahan kanavan voisi rakentaa kaivannaisreitille, jonka maastokäytävän pohjoispää olisi Pilkanmaalla ja siitä kanjonia alettaisiin kaivaa Keltin ja Korian ABC:n länsipuolitse kohti Elimäen kirkonkylää ja siitä edelleen loivaan alamäkeen vaikkapa kohti Tammijärveä. Sillä konstilla Elemäen kirkonkylästä kehkeytyisi satamataajama ja kun Kouvola vallanpitäjineen olisi ideassa mukana, niin jopa alkaisi Elimäki kovasti kiittelemään paikallista vallanpitoa ja taannoinen kuntafuusiokin määriteltäisiin kaukokatseiseksi siunauksellisuudeksi.

    • Anonyymi

      Kymijoki on kyllä kohentunut, olin 1985 Korialla ja silloin jokeen pudonneet varusurokset kiidätettiin sairaalaan pesulle. Parikyt vuotta myöhemmin alettiin puhua lohijoesta...
      Aika makeestihan tuo 1985 joki vaahtosi syöksyveneen 50-heppaisen Mercuryn perässä, mutta silloin ei esitetty edes tyhmiä kysymyksiä... niinjoo hyvällä potkurilla SV menee yli 40 kts. Ajattele millä ajat...

    • Anonyymi

      Maailma muuttuu ja tämäkin saattaa taas olla lähempänä toteutumistaan. Ainakin kun sen toisen voi pian täyttää jollain jätemaalla, koska kukaan ei siinä enää halua liikennöidä.

      • Anonyymi

        Jos päättäjät olisivat olleet kaukaa viisaita laivat seilaisivat nyt Kymijoen kanavaa pitkin.


    • Anonyymi

      Ehdottomasti, miten saataisiin tämä asia eteenpäin? Kuka tekisi kansalaisaloitteen?

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Hannu Hoskonen (Kesk) Savo-Karjala. On ajanut asiaa eteenpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hannu Hoskonen (Kesk) Savo-Karjala. On ajanut asiaa eteenpäin.

        Minkälainen oli tulos.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      59
      5089
    2. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      54
      4592
    3. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      122
      4529
    4. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      296
      1747
    5. Paljonko sinulla ja kaivatullasi on ikäeroa??

      Ikä on vain numeroita 😁
      Rakkaus ja rakastaminen
      91
      1422
    6. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      81
      1388
    7. Sulla on mies

      Aivan liikaa naisia.
      Ikävä
      228
      1328
    8. 315
      1039
    9. Kadutko mitään?

      Minä kadun ikävässä kirjoittamista, mutta en saa sitä tekemättömäksi.
      Sinkut
      199
      950
    10. Pääsit koskettamaan

      Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.
      Ikävä
      50
      850
    Aihe