Kannattaisiko Kymin kanava rakentaa?
Kymin kanava.
23
2865
Vastaukset
- siitä
ole valtion kustantaman konsulttiyhtiön myönteinen
selvitys?
Laukkanen sitä on hoitanut.
Katsotaan sitten kun tämäkin lama on eletty.- olisi...
halvinta rakentaa ja työpaikkojakin tulisi joka olisi juuri nyt hyvä homma.
- Ynäwa Carittaja
Jostain tuntemattomasta syystä Kyijoen kanavahanke on haudattu lopullisesti.
Vastustajat esittävät hankkeen hinnaksi ainakin 10 mrd€. Toiseksi he sanovat, ettei
joen myrkyllisiä pohjasedimenttejä voitaisi poistaa.
Ne valuisivat ainakin osin merialueelle. Näistä myrkyistä muistan elohopean ja furaanin.
Joen lietteet aikaa myöten saasteet hautaisivat turvallisemmin kun virtaamiin ei puututa.
Tekosyitä sanon minä. Mielestäni kanavarakentamisen kulut hoituisivat takas ajan mittaan.- jepujeejee
Mihin kanava käytetäisiin? Mitä siinä rahdattaisiin ja minne?
- haminan.
jepujeejee kirjoitti:
Mihin kanava käytetäisiin? Mitä siinä rahdattaisiin ja minne?
satama kuusankoskelle. Ja Winwind OY rakentaisikin tehtaansa kuusankoskelle ja tuulimyllyt vietäisi kanavaa pitkin sitten ulkomaille, pääasiassa tanskaan ja ruotsiin. Siihen kanava tarvitaan.
- WanhaWaari
Kun Kymijokeen ajateltavaa kanavaa koskeva päätöksenteko kestäisi kymmenen vuotta ja itse kanavan rakentaminen toisen mokoman, niin montakohan suurteollisuuden laitosta silloin kanavan avjaispäivänä mahtaisi olla olemassa kanavan varrella? Suurteollisuushan kanavaa on isoimmalla äänellä vaatinut. Matkailua ajatellen taas kanavoimaton Kymi taitaa olla jokena parempi matkailuvaltti kuin kanavoitu joki. Kukahan tosiaan suostuisi ottamaan vastuulleen kanavan kustannukset, jos vaikka tulisikin pelkkää tappiota sitten aikanaan joskus...? Entä sitten ne mahdolliset ympäristökatastrofin kustannukset, jotka syntyisivät jokipohjan dioksiinien ynnä muitten myrkkyjen vapaaksi tonkimisesta? Kuka kanavaa kannatttava päättäjä ottaisi sen laskun vastuulleen avoimena velkakirjana?
- tähän
Voittehan tätä lueskella:
http://www.kouvolaregion.fi/files/download/Heinola-KuusankoskiVesivylnperusparannushankevaikutusselvitys-20021031.pdf - esim.
turun moottoritiekään olisi valmistunut nyt, jos sitä aikanaan ei olisi aloitettu rakentaa,
suomesta puuttuu tietynlainen "muna" tämmöisten isompien projektien suhteen, vrt. esim. Kiirunan kaupungin siirtäminen ruotsissa,ym... - ja sitten
esim. kirjoitti:
turun moottoritiekään olisi valmistunut nyt, jos sitä aikanaan ei olisi aloitettu rakentaa,
suomesta puuttuu tietynlainen "muna" tämmöisten isompien projektien suhteen, vrt. esim. Kiirunan kaupungin siirtäminen ruotsissa,ym...kun joku rohkea jolla on visioita,esim. Sukari, tekee jotain isoa ja kauaskatseista,vastustetaan parhaan mukaan ja toivotaan epäonnistumista...ah,niin kovin suomalaista,kaippa siksi meilla ei ole mitää omaa
pl. nokia mutta vrt. vaikka Saab,Volvo,JAS Gripen ym..
en tosiaan ole mikään svedu-fani,vaikka ajankin Volvolla,mutta toivoisin että suomessa puuhamiehillä,ja varsinkin rahoituspuolella olisi enemmä rohkeutta ja halua tehdä "jotain isoa"... - jekkujeejee
ja sitten kirjoitti:
kun joku rohkea jolla on visioita,esim. Sukari, tekee jotain isoa ja kauaskatseista,vastustetaan parhaan mukaan ja toivotaan epäonnistumista...ah,niin kovin suomalaista,kaippa siksi meilla ei ole mitää omaa
pl. nokia mutta vrt. vaikka Saab,Volvo,JAS Gripen ym..
en tosiaan ole mikään svedu-fani,vaikka ajankin Volvolla,mutta toivoisin että suomessa puuhamiehillä,ja varsinkin rahoituspuolella olisi enemmä rohkeutta ja halua tehdä "jotain isoa"...Sukari tekee omilla rahoillaan mitä lystää. Toiseksi sillä on selkeä näkemys siitä että hän saa rahansa takaisin ja hyötyy liikerakennukesta.
Tuossa toinen vetosi Turun moottoritiehen. Sekin on eri asia. Siellä on käyttäjiä.
Nyt puhutaan verorahoilla tehtävästä kanavasta, jolle kukaan ei ole keksinyt mitään käyttöä. Miksi se tyhjänpantiksi pitää tehdä? Ihan turha muuten sanoa, että yksittäinen tehdas Kuusaalla paljon painaa kanavan käyttäänä. Saimaankanavaa ptkin menee laivoja ympäri suomen ja sekin kituuttaa, kun tavara kulkee rekoilla keskisuomesta etelään.
- kanavaa
ei kannata rakentaa.
- menossa?
Onko asiat nytkähtäneet yhtään eteenpäin?
- matkaa on
Jeps onhan ne Winwind OY huomasi että voihan tehtaan rakentaa merenrannalle niin "säästää" jo osan matkaa kuljetuskustannuksista.
http://www.rakennuslehti.fi/uutiset/rakentaminen/15451.html
- näinompi
Nyt jos koskaan Kymijoen kanava pitäisi rakentaa ja siirtää mahdollisimman paljon rahtia ympäristöystävällisille ja kustannustehokkaille vesiteille.
Nyt on oikea hetki toimia, kun ilmastovouhotus on huipussaan.- Anonyymi
Saimaan alueen sellutehtaat teettivät laskelmat kannattavuudesta:
Tuodako sellupaalit pikkulaivoilla kanavan kautta lähimpään isoon satamaan (Kta-Hna) vai kuljettaako sellupaalit kiskoja pitkin.
VR tuli halvemmaksi ja paalit pakataan kontteihin vasta Kotkassa.
Kanava tulisi järjettömän kalliiksi, kun se pitäisi olla syvempi sekä leveämpi ja sulut paljon isompia kuin Saimaan kanavalla nykyisin.
- Anonyymi
Meikä-äijää häiritsisi kaikkein vähiten Kymenlaakson kanavan kaivaminen kokonaan varsinaisen Kymijoen länsipuolelle umpimaahan. Silloin eivät jokipohjan moskat ja myrkyt lähtisi liikkeelle yhtään mihinkään vaan saisivat olla möllöttää omassa rauhassaan siellä pohjamutelikossa.
Umpimaahan kanavan voisi rakentaa kaivannaisreitille, jonka maastokäytävän pohjoispää olisi Pilkanmaalla ja siitä kanjonia alettaisiin kaivaa Keltin ja Korian ABC:n länsipuolitse kohti Elimäen kirkonkylää ja siitä edelleen loivaan alamäkeen vaikkapa kohti Tammijärveä. Sillä konstilla Elemäen kirkonkylästä kehkeytyisi satamataajama ja kun Kouvola vallanpitäjineen olisi ideassa mukana, niin jopa alkaisi Elimäki kovasti kiittelemään paikallista vallanpitoa ja taannoinen kuntafuusiokin määriteltäisiin kaukokatseiseksi siunauksellisuudeksi. - Anonyymi
Kymijoki on kyllä kohentunut, olin 1985 Korialla ja silloin jokeen pudonneet varusurokset kiidätettiin sairaalaan pesulle. Parikyt vuotta myöhemmin alettiin puhua lohijoesta...
Aika makeestihan tuo 1985 joki vaahtosi syöksyveneen 50-heppaisen Mercuryn perässä, mutta silloin ei esitetty edes tyhmiä kysymyksiä... niinjoo hyvällä potkurilla SV menee yli 40 kts. Ajattele millä ajat... - Anonyymi
Maailma muuttuu ja tämäkin saattaa taas olla lähempänä toteutumistaan. Ainakin kun sen toisen voi pian täyttää jollain jätemaalla, koska kukaan ei siinä enää halua liikennöidä.
- Anonyymi
Jos päättäjät olisivat olleet kaukaa viisaita laivat seilaisivat nyt Kymijoen kanavaa pitkin.
- Anonyymi
Ehdottomasti, miten saataisiin tämä asia eteenpäin? Kuka tekisi kansalaisaloitteen?
- Anonyymi
https://yle.fi/a/74-20021056
Äänestäkää puoluetta ja ehdokkaita jotka puhuvat kymijoki-mäntyharju kanavan puolesta.- Anonyymi
Hannu Hoskonen (Kesk) Savo-Karjala. On ajanut asiaa eteenpäin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hannu Hoskonen (Kesk) Savo-Karjala. On ajanut asiaa eteenpäin.
Minkälainen oli tulos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sofia B - ansiotulot ovatkin 0 euroa ja millä rahoilla hän siis elää?
Oho olipa paljastus nyt tästä luksus elämää viettävästä naisesta.1403149- 1061643
- 1031565
- 1861562
- 621370
Hienoa SDP 24,8%
Kyllä eilisessä hallituksen kyselytunnilla näkyi miten tyhjää puhetta pääministerin sijaisella Purralla oli. Hän ei vast2201360- 481277
Nainen, olo on nyt paljon parempi
Tästä se lähtee. Kaikenlaista vielä tulossa, jotain alkaa näkyä jo tunnelin päässä ja valo alkaa häämöttää. Pieni lepohe141153- 501131
Toki välitän sinusta
Nainen J ja paljon. Mutta mitään turhia korulaiseita tai muuta tyhjiä eleitä en aio toteuttaa. Se mitä tapahtuu niin tu6968