Mikä on totuus ja mitä se kertoo Suomen oikeasta menneisyydestä?
Tämä oli postattu eräälle palstalle:
"Tulipa maanantai-iltana 1.12. istuttua mainiossa porukassa Oluthuone Leskisessä Oulun Rotuaarilla pohtimassa suomalaisia myyttejä, legendoja ja historiallisia “totuuksia”. Keskustelu kiertyi illan mittaan Lalliin ja piispa Henrikiin. Mitä tapahtui Köyliönjärven jäällä?
Toistin vanhan teoriani, jota olen sivunnut Kadonneet kronikat -kirjassa. Lalli ei suinkaan surmannut piispa Henrikiä. Voisi jopa olettaa, että kävi päin vastoin: piispa Henrik surmasi Lallin tuolla kuululla Köyliönjärven jäällä noin vuoden 1157 tammikuussa.. Väitteeni herätti jonkin verran keskustelua, joka melkeinpä yltyi kiistaksi. Saako legendaa turmella?
Historiankirjoituksen mukaan piispa Henrik on jäänyt tuntemattomaksi. Arvellaan kuitenkin, että hän oli englantilainen, koska legendassa puhutaan “Kaalimaasta”. Tämä antaa arvoituksen avaimen. 1100-luvulla elänyt englantilainen piispa Henrik oli historiallinen henkilö. Kyseinen piispa Henrik oli maalliselta nimeltään prinssi Henry de Blois. Hän oli Vilhelm Valloittajan tyttärenpoika, joka ylsi paavin legaatiksi Englannissa, maan vaikutusvaltaisimmaksi ja rikkaimmaksi kirkkoruhtinaaksi.
Piispa Henrik joutui kuitenkin epäsuosioon ja pakeni Ranskaan Clunyn luostariin vuonna 1154. Englantiin piispa Henrik palasi vuonna 1157. Hänellä oli siis tilaisuus käydä Itämaassa eli Suomessa legendan mainitsemana ajankohtana. Piispa Henrik oli myös paavi Hadrianus IV:n ystävä. Paavi tarvitsi kykenevää kirkonmiestä järjestämään Pohjolan kirkollisia asioita. Tähän tehtävään piispa Henrik soveltui erinomaisesti.
Lalli-legendan kannalta hankala asia on, että piispa Henrik todella palasi Englantiin. Hän kuoli vuonna 1171 ja hänet on todistettavasti haudattu Manchesterin katedraaliin. Herää muutama kysymys:
Onko mahdollista, että samaan aikaan olisi elänyt kaksi englantilaista Henrik-nimistä piispaa? Oliko Lalli pelkkä kerskuri vai surmasiko hän vain Henrikin aseenkantajan Köyliöjärven jäällä? Vai surmasiko de facto piispa Henrik Lallin ja pakeni sen jälkeen Suomesta? Kenen luut löytyivät Turun tuomiokirkon komerosta, piispa Henrikin, Lallin vai jonkun muun? Oliko Rooman ristiretki Suomeen salainen operaatio, jolla oli tarkoitus varmistaa uskoon tulleen Eerik Jedvardssonin nousu Ruotsin hallitsijaksi sekä ehtiä ennen Novgorodia ottaa haltuun Suomen turkismarkkinat ja muut luonnonvarat?
Historioitsijoiden tehtävänä on selvittää faktat, kirjailijat täyttävät jäljelle jääneet aukot."
Lalli ja Erik?
17
1014
Vastaukset
- Mulder
Vilhelmin miehiä (Ranska/Englanti) jne tullut Suomeen muitakin?
- Serlokki Holmes.
Olisit vaan kinkittänyt ihan rohkeasti:
http://brantberg.blogit.fi/lalli-ja-piispa-henrik/
Komentopaikka
Kirjoittanut: Brantberg 4.12.2008 klo 13.53
Komentopaikkani sijaitsee nykyisin Oluthuone Leskisessä Rotuaarilla.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4000000000000028&posting=22000000039862404- Brantberg
Voin vakuuttaa edelliselle kirjoittajalle, että en keskustele nimettömänä. En nyt enkä aikaisemmin. Toisaalta on myös asiallista mainita lähde, kun siteeraa pitkää tekstiä, joka aina on tekijänoikeuslain piirissä.
© Roope
- Vaka Vanha
Tässä lyhyesti, vastaus jota kaipaat, loput löydät tiede keskustelu palstalta ...
Piispa Henrik, liittyy vuoteen 1156, joka on se oleellinen tieto legendassa.
Ristiretken lähtömaaksi väitetään Ruotsia ja toimeenpanijaksi Eerikiä.
Näillä tiedoilla voidaan päätellä paljonkin, Ruotsissa kuoli 1156 kuningas Sverker, ilman miespuolista perillistä, tästä seurasi valtataistelu ja sisällissota joka kesti noin 100 vuotta.
Eerik oli yksi kruununtavoittelijoista ja ilmeisesti saikin kruunun itselleen kahdeksi vuodeksi, jolloin hänet surmattiin.
Mutta myös Lalli oli tarinassa mukana, Lalli mainiaan Eerikin saagassa ja myös sen seuraajan saagassa, eikä se ole näissä saagoissa häviäjän osassa.
Eli Eerik tarvitsi ristiretkeä tehdäkseen politikkaa ja osoittaakseen olavansa oikea mies kuninkaaksi, sehän ei ollut kruunun laillinen perillinen, joten Eerik tarvitsi jotain erityisen pyhää saadakseen oikeuden kruunuun, ristiretki sopi tähän tehtävään.
Oleellista on näissä saagoissa nimenomaan se, ettei Lalli kuollut eikä hävinnyt taistelua, piispa Henrikin surmavirressä Lalli surmasi myös itse piispan.
Käytännössähän tämä tarkoittaa sitä, että Lallin sotajoukko kukisti Henrikin joukot Köyliöjärven taistelussa.
Piispa ei kulje ristiretkellä ilman voimakasta armeijaa ...
Lalli oli myös kristillinen nimi, eli lellittelymuoto Laurentiuksesta.
Lalli onkin todennäköisesti ollut paikallinen suurtalonpoika tai kartanonherra, ehkä joku muukin ylimys ...
Näissä Eerikin saagoissa myös sanotaan, "että koko kangas kumisi, siitä tiesi Lallin tulevan"
kankaan kumina viittaa ratsuväkeen, eli Lalli johti todennäköisesti ratsuväen hyökkäystä, tämä viittaa ylempään aateliseen, tai kartanonherran asemaan.
Itse vertaisin Lallia toiseen legenaariseen ylipäällikköön, joka on johtanut Suomalaisia sodassa, nimittäin Mannerheimiin.- suomipakana
Lalli oli erillisnimi, jolla ei ole mitään kristillistä yhteyttä. Lennart Meri on todistanut että nimi Lalli on sukua suomalaisugrilaiselle sanalle lallo, joka oli käytössä eestissä ainakin joitakin aikoja sitten. Lallo on nykysuomeksi nalle, eli Lalli on karhumainen mieshenkilö.
Jos Lalli oli isäntä, hän oli paikallinen kyläpäällikkö ja käräjämies. Hän oli siis yksi rautakautisen yhteisön vallasmiehistä. Hän oli säätämässä lakeja ja kenties asekuntoisena miehenä myös valvoi, että niitä noudatettiin.
Tarinan yhden version mukaan piispa Henrik määräsi Lallille henkisakot kahdesta miestaposta, eli toisin sanoen asettui paikallisen viranomaisen yläpuolelle omine lakeineen. Tällöin Lalli, olletikin pitäjän päätöksen mukaisesti, tappoi maahan tulleen ulkomaalaisen, joka oli yrittänyt vallankaappausta. Kyseessä on tiettävästi ensimmäinen suomalainen poliittinen murha.
Piispa Henrik oli luultavasti pelkkä lähetyspappi, joka saapui pakanalliseen maahan. Suomalaisethan tuhosivat Sigtunan 1187 eli lähes 40 vuotta Henrikin oletetun kuoleman jälkeen. Kaksi ja puolisataa vuotta myöhemmin 1300-luvulla Sigtunan tuhoajina olivat silloiset viholliset karjalaiset ja venäläiset silloisen ristiretkipropagandan mukaan, mutta luultavasti asialla olivat merisuomalaiset eli saarenmaalaiset ja suomalaiset.
Kuningas Eerik ei ollut mikään kuningas, vaan lähinnä viikinkipäällikkö. Hänen retkensä osui luultavasti jonnekin Satakuntaan, oletettavasti seudulle jolla oli vanhastaan yhteydet Sviothodiin, eli Sveanmaalle. Erik toi papin meren yli, mutta ei jäänyt pitemmäksi aikaa eikä tosiaankaan tunkeutunut sisämaahan.
Pappi yritti kaapata vallan kirkon arvovallalla, mutta sitä ei tuohon aikaan tunnustettu. Niinpä hän pääsi apureineen hengestään. Kirkkohan oli yksi keskiajan poliittisista voimatekijöistä. Seuraava Suomen piispa oli Rodolfo vasta 1190-luvulla ja hänetkin surmasivat saarenmaalaiset, joilla oli todennäköisesti hyvät yhteydet lahden tälle puolelle.
Christensen toteaa kirjansa Baltic Crusades ensimmäisessä painoksessa, ettei ruotsalaisilla ollut mitään sanansijaa Aura-joen laaksossa ennen piispa Tuomaan aikaa 1200-luvun puolella. Sisämaassa vielä vähemmän, ennen Birger jaarlin Hämeen ristiretkeä 1230-luvun lopulla. Se taas liittyi ns. Nevan-retkeen 1241, jonka yhteydessä tuli ruotsalaisille pataan.
Eli oma tulkintani on tämä: Lalli oli suomalaisen yhteisönsä päälliköitä, eräänlainen sheriffi. Maisemiin ilmestyi uutta uskoa edustava ulkomaalaispappi, joka alkoi verottaa sekä paikallista väestöä että isäntiä. Hän ryhtyi myös ylimmäksi tuomariksi. Pitäjän miehet istuivat käräjiä ja totesivat, että hepusta pitää päästä eroon. Lalli pisti tuomion täytäntöön ja se siitä. - tähän uskontoasiaan
suomipakana kirjoitti:
Lalli oli erillisnimi, jolla ei ole mitään kristillistä yhteyttä. Lennart Meri on todistanut että nimi Lalli on sukua suomalaisugrilaiselle sanalle lallo, joka oli käytössä eestissä ainakin joitakin aikoja sitten. Lallo on nykysuomeksi nalle, eli Lalli on karhumainen mieshenkilö.
Jos Lalli oli isäntä, hän oli paikallinen kyläpäällikkö ja käräjämies. Hän oli siis yksi rautakautisen yhteisön vallasmiehistä. Hän oli säätämässä lakeja ja kenties asekuntoisena miehenä myös valvoi, että niitä noudatettiin.
Tarinan yhden version mukaan piispa Henrik määräsi Lallille henkisakot kahdesta miestaposta, eli toisin sanoen asettui paikallisen viranomaisen yläpuolelle omine lakeineen. Tällöin Lalli, olletikin pitäjän päätöksen mukaisesti, tappoi maahan tulleen ulkomaalaisen, joka oli yrittänyt vallankaappausta. Kyseessä on tiettävästi ensimmäinen suomalainen poliittinen murha.
Piispa Henrik oli luultavasti pelkkä lähetyspappi, joka saapui pakanalliseen maahan. Suomalaisethan tuhosivat Sigtunan 1187 eli lähes 40 vuotta Henrikin oletetun kuoleman jälkeen. Kaksi ja puolisataa vuotta myöhemmin 1300-luvulla Sigtunan tuhoajina olivat silloiset viholliset karjalaiset ja venäläiset silloisen ristiretkipropagandan mukaan, mutta luultavasti asialla olivat merisuomalaiset eli saarenmaalaiset ja suomalaiset.
Kuningas Eerik ei ollut mikään kuningas, vaan lähinnä viikinkipäällikkö. Hänen retkensä osui luultavasti jonnekin Satakuntaan, oletettavasti seudulle jolla oli vanhastaan yhteydet Sviothodiin, eli Sveanmaalle. Erik toi papin meren yli, mutta ei jäänyt pitemmäksi aikaa eikä tosiaankaan tunkeutunut sisämaahan.
Pappi yritti kaapata vallan kirkon arvovallalla, mutta sitä ei tuohon aikaan tunnustettu. Niinpä hän pääsi apureineen hengestään. Kirkkohan oli yksi keskiajan poliittisista voimatekijöistä. Seuraava Suomen piispa oli Rodolfo vasta 1190-luvulla ja hänetkin surmasivat saarenmaalaiset, joilla oli todennäköisesti hyvät yhteydet lahden tälle puolelle.
Christensen toteaa kirjansa Baltic Crusades ensimmäisessä painoksessa, ettei ruotsalaisilla ollut mitään sanansijaa Aura-joen laaksossa ennen piispa Tuomaan aikaa 1200-luvun puolella. Sisämaassa vielä vähemmän, ennen Birger jaarlin Hämeen ristiretkeä 1230-luvun lopulla. Se taas liittyi ns. Nevan-retkeen 1241, jonka yhteydessä tuli ruotsalaisille pataan.
Eli oma tulkintani on tämä: Lalli oli suomalaisen yhteisönsä päälliköitä, eräänlainen sheriffi. Maisemiin ilmestyi uutta uskoa edustava ulkomaalaispappi, joka alkoi verottaa sekä paikallista väestöä että isäntiä. Hän ryhtyi myös ylimmäksi tuomariksi. Pitäjän miehet istuivat käräjiä ja totesivat, että hepusta pitää päästä eroon. Lalli pisti tuomion täytäntöön ja se siitä.eli ensimmäinen Ruotsin kristiretken nimellä tehty valloitusretki tehtiin Suomen heimon alueelle eli varsinaiseen Suomeen (Varsinais-Suomi), toinen hämäläisten alueelle ja kolmas karjalaisten - ja savolaisethan eivät kuuluneet alkuperäisiin maamme heimoihin ja siksi heistä tulikin savolaisia ;=D
Mutta ei maamme ollut mikään yksinäinen saareke kristisnuskon valloittaessa Eurooppaa - syrjäinen kolkka kylläkin - mutta vaikutteet olivat tulleet jo varhain kauppiaiden, viikinkien jne mukana ja varmasti osa ainakin rannikon väestöstä oli kääntynyt tämän uuden uskonnon kannattajiksi! - Vaka Vanha
suomipakana kirjoitti:
Lalli oli erillisnimi, jolla ei ole mitään kristillistä yhteyttä. Lennart Meri on todistanut että nimi Lalli on sukua suomalaisugrilaiselle sanalle lallo, joka oli käytössä eestissä ainakin joitakin aikoja sitten. Lallo on nykysuomeksi nalle, eli Lalli on karhumainen mieshenkilö.
Jos Lalli oli isäntä, hän oli paikallinen kyläpäällikkö ja käräjämies. Hän oli siis yksi rautakautisen yhteisön vallasmiehistä. Hän oli säätämässä lakeja ja kenties asekuntoisena miehenä myös valvoi, että niitä noudatettiin.
Tarinan yhden version mukaan piispa Henrik määräsi Lallille henkisakot kahdesta miestaposta, eli toisin sanoen asettui paikallisen viranomaisen yläpuolelle omine lakeineen. Tällöin Lalli, olletikin pitäjän päätöksen mukaisesti, tappoi maahan tulleen ulkomaalaisen, joka oli yrittänyt vallankaappausta. Kyseessä on tiettävästi ensimmäinen suomalainen poliittinen murha.
Piispa Henrik oli luultavasti pelkkä lähetyspappi, joka saapui pakanalliseen maahan. Suomalaisethan tuhosivat Sigtunan 1187 eli lähes 40 vuotta Henrikin oletetun kuoleman jälkeen. Kaksi ja puolisataa vuotta myöhemmin 1300-luvulla Sigtunan tuhoajina olivat silloiset viholliset karjalaiset ja venäläiset silloisen ristiretkipropagandan mukaan, mutta luultavasti asialla olivat merisuomalaiset eli saarenmaalaiset ja suomalaiset.
Kuningas Eerik ei ollut mikään kuningas, vaan lähinnä viikinkipäällikkö. Hänen retkensä osui luultavasti jonnekin Satakuntaan, oletettavasti seudulle jolla oli vanhastaan yhteydet Sviothodiin, eli Sveanmaalle. Erik toi papin meren yli, mutta ei jäänyt pitemmäksi aikaa eikä tosiaankaan tunkeutunut sisämaahan.
Pappi yritti kaapata vallan kirkon arvovallalla, mutta sitä ei tuohon aikaan tunnustettu. Niinpä hän pääsi apureineen hengestään. Kirkkohan oli yksi keskiajan poliittisista voimatekijöistä. Seuraava Suomen piispa oli Rodolfo vasta 1190-luvulla ja hänetkin surmasivat saarenmaalaiset, joilla oli todennäköisesti hyvät yhteydet lahden tälle puolelle.
Christensen toteaa kirjansa Baltic Crusades ensimmäisessä painoksessa, ettei ruotsalaisilla ollut mitään sanansijaa Aura-joen laaksossa ennen piispa Tuomaan aikaa 1200-luvun puolella. Sisämaassa vielä vähemmän, ennen Birger jaarlin Hämeen ristiretkeä 1230-luvun lopulla. Se taas liittyi ns. Nevan-retkeen 1241, jonka yhteydessä tuli ruotsalaisille pataan.
Eli oma tulkintani on tämä: Lalli oli suomalaisen yhteisönsä päälliköitä, eräänlainen sheriffi. Maisemiin ilmestyi uutta uskoa edustava ulkomaalaispappi, joka alkoi verottaa sekä paikallista väestöä että isäntiä. Hän ryhtyi myös ylimmäksi tuomariksi. Pitäjän miehet istuivat käräjiä ja totesivat, että hepusta pitää päästä eroon. Lalli pisti tuomion täytäntöön ja se siitä.Ehkä Lalli nimi, voi olla johdannus myös Lallosta.
Mutta, Lalli mainitaan näissä Eerikin saagoissa, eli siinä mielessä tuskin on ollut vain kyse yhdestä kyläpäälliköstä.
Ajankohta, eli 1156 ei myöskään ole sattuma, se liittyy olennaisesti siihen mitä tapahtui Ruotsissa samaanaikaan, eli mielestäni asioilla on todennäköisesti yhteys.
Toisaalta, ristiretkiä ei ajan tavan mukaan tehty ilman voimakasta asejoukkoa, piispoilla oli omat ritarinsa ja ne oli sotalordeja sanan varsinaisessa merkityksessä.
Tuskin tämäkään retki on muista poikennut tässä mielessä ...
- tarinoista, ei
historiallisita henkilöistä. Henrik-nimistä piispaa ei ole suomessa ollut Vatikaaninkaan kirjojen mukaan.Joku Erik-niominen ruotsalinen heimopäällikkö on voinut Suomessa käydäkin. Ristiretki on jälkeenpäin tehtyä tarinaa.Lalli on puhdas taruhenkilö.
- Brantberg
Edellisestä:
"Henrik-nimistä piispaa ei ole suomessa ollut Vatikaaninkaan kirjojen mukaan."
Käsittääkseni Vatikaanissa on asiakirjoja, jotka eivät ole julkisia.
Käytettävissä olevan tiedon mukaan ei voida todistaa, että Suomessa olisi 1100-luvun puolivälissä käynyt Henrik-niminen piispa. Ei myöskään sitä, että Lalli olisi ollut olemassa.
Mutta totta on, että Lallista ja Henrikistä on kerrottu tarinoita ja laulettu lauluja, jotka on myöhemmin jopa kirjattu.
Totta on myös se, että Englannissa 1100-luvulla eli Henry-niminen piispa, jolla oli mahdollisuus käydä Suomessa vuosisadan puolivälissä.
Roope - on Englannista
Brantberg kirjoitti:
Edellisestä:
"Henrik-nimistä piispaa ei ole suomessa ollut Vatikaaninkaan kirjojen mukaan."
Käsittääkseni Vatikaanissa on asiakirjoja, jotka eivät ole julkisia.
Käytettävissä olevan tiedon mukaan ei voida todistaa, että Suomessa olisi 1100-luvun puolivälissä käynyt Henrik-niminen piispa. Ei myöskään sitä, että Lalli olisi ollut olemassa.
Mutta totta on, että Lallista ja Henrikistä on kerrottu tarinoita ja laulettu lauluja, jotka on myöhemmin jopa kirjattu.
Totta on myös se, että Englannissa 1100-luvulla eli Henry-niminen piispa, jolla oli mahdollisuus käydä Suomessa vuosisadan puolivälissä.
Roopelähtöisin. Se on myöhemmin sovellettu Ruotsiin, missä eräs talonpoika todella surmasi lähetyspiispan/papin taistelussa,
Tarina on siirretty Suomeen ja syntynyt paljon kuviteltujen tapahtumien jälkeen.Sillä ei ole mitään historiallista pohjaa.Se on osoitettu näillä palstoilla jo aiemmin.Aikanaan siitä on keksuteltu myös agricolassa. Eiköhän aineisto ole siellä vieläkin löydettävissä. - Brantberg
on Englannista kirjoitti:
lähtöisin. Se on myöhemmin sovellettu Ruotsiin, missä eräs talonpoika todella surmasi lähetyspiispan/papin taistelussa,
Tarina on siirretty Suomeen ja syntynyt paljon kuviteltujen tapahtumien jälkeen.Sillä ei ole mitään historiallista pohjaa.Se on osoitettu näillä palstoilla jo aiemmin.Aikanaan siitä on keksuteltu myös agricolassa. Eiköhän aineisto ole siellä vieläkin löydettävissä.Se, ettei jollain tarinalla ole historiallista pohjaa, ei sulje pois mahdollista tapahtumaa.
Eri asia on, jos kyetään osoittamaan, ettei jokin asia olisi voinut tapahtua.
Kerrankos talonpoika on surmannut lähetyssaarnaajan? En suinkaan väitä, etteikö Lallin tarina olisi Englannista peräisin. Väitän, ettei se sulje pois sitä, että Englannin piispa Henry olisi käynyt Suomessa 1100-luvun puolivälissä. Joka tapauksessa, kyseisellä piispalla on "aukko CV:ssä" tuolta ajalta.
Roope - todennäköisempää,
Brantberg kirjoitti:
Se, ettei jollain tarinalla ole historiallista pohjaa, ei sulje pois mahdollista tapahtumaa.
Eri asia on, jos kyetään osoittamaan, ettei jokin asia olisi voinut tapahtua.
Kerrankos talonpoika on surmannut lähetyssaarnaajan? En suinkaan väitä, etteikö Lallin tarina olisi Englannista peräisin. Väitän, ettei se sulje pois sitä, että Englannin piispa Henry olisi käynyt Suomessa 1100-luvun puolivälissä. Joka tapauksessa, kyseisellä piispalla on "aukko CV:ssä" tuolta ajalta.
Roopeettä piispa on käynyt jossain muualla kuin silloisesssa Suomessa? Miksi häm olsi käynty kaukaisessa maanääressä, josta ainakaan Englannissa ei tiedetty yhtään mitään. Aukko CV:ssä on aukko CV:ssä. Ei sillä mitään todistuvoimaa ole. Kuvitella voi tietystyi mitä tahansa.
- Brantberg
todennäköisempää, kirjoitti:
että piispa on käynyt jossain muualla kuin silloisesssa Suomessa? Miksi häm olsi käynty kaukaisessa maanääressä, josta ainakaan Englannissa ei tiedetty yhtään mitään. Aukko CV:ssä on aukko CV:ssä. Ei sillä mitään todistuvoimaa ole. Kuvitella voi tietystyi mitä tahansa.
Tässä hieman historiankirjoitukseen perustuvia ajatuksia legendasta:
Paavi Hadrianus IV oli Albanon korkea-arvoisena kardinaalina käynyt 1150-luvun alussa Pohjolassa järjestämässä kirkollisia asioita. Kaikella todennäköisyydellä Hadrianus ja piispa Henrik (de Blois), joka oli paavin legaatti Englannissa, olivat tavanneet viimeistään Roomassa ja tunsivat hyvin toisensa.
1150-luvun puolivälissä paavi Hadrianus tarvitsi luotettavan piispan Upsalaan. Piispa Henrikillä oli kaikki edellytykset tuohon korkeaan virkaan. Hän oli tehokas hallintomies, joka oli vapaa muista velvollisuuksista, koska hänet oli karkotettu Englannista vuonna 1154. Henrik oli myös viikinkien jälkeläinen, normanni.
Pyhän Eerikin legendan mukaan Ruotsin kruununtavoittelija Erik Jedvardsson vihki Henrikin avulla Upsalan tuomiokirkon, todennäköisesti vuonna 1155.
Ristiretket olivat muotia ja Suomi oli pakanamaa. Joten miksi ei?
Roope - Vaka Vanha
on Englannista kirjoitti:
lähtöisin. Se on myöhemmin sovellettu Ruotsiin, missä eräs talonpoika todella surmasi lähetyspiispan/papin taistelussa,
Tarina on siirretty Suomeen ja syntynyt paljon kuviteltujen tapahtumien jälkeen.Sillä ei ole mitään historiallista pohjaa.Se on osoitettu näillä palstoilla jo aiemmin.Aikanaan siitä on keksuteltu myös agricolassa. Eiköhän aineisto ole siellä vieläkin löydettävissä.Se voi hyvinkin olla mahdollista ja jopa todennäköistä, että Englannista on tuotu tälläinen pyhimystarina tänne, tukemaan kirkon pyrkimksiä ja valtaa.
Mutta, se ei sulje pois sitä tosiasiaa, että Lalli mainitaa henkilönä myös muissa lähteissä, kuin kirkon runoissa ja virsissä.
Voi, olla ettei koko piispa Henrikiä ole ollut olemassakaan, eikä siis mitään piispan surmaakaan ole koskaan tapahtunut.
Siitä herää vain sellainen kysymys, että kuka Lalli sitten oli ja mitä se oikein teki, kun kirkko sen niin pahaksi ongelmaksi koki, etä piti mustamaalata miestä vielä useita satoja vuosia myöhemminkin.
Se on hyvin todennäköistä, että Lalli niminen mahtihenkilö on ollut olemassa, kaikki muu voi tarinassa ollakkin keksittyä ... - Vaka Vanha
Brantberg kirjoitti:
Tässä hieman historiankirjoitukseen perustuvia ajatuksia legendasta:
Paavi Hadrianus IV oli Albanon korkea-arvoisena kardinaalina käynyt 1150-luvun alussa Pohjolassa järjestämässä kirkollisia asioita. Kaikella todennäköisyydellä Hadrianus ja piispa Henrik (de Blois), joka oli paavin legaatti Englannissa, olivat tavanneet viimeistään Roomassa ja tunsivat hyvin toisensa.
1150-luvun puolivälissä paavi Hadrianus tarvitsi luotettavan piispan Upsalaan. Piispa Henrikillä oli kaikki edellytykset tuohon korkeaan virkaan. Hän oli tehokas hallintomies, joka oli vapaa muista velvollisuuksista, koska hänet oli karkotettu Englannista vuonna 1154. Henrik oli myös viikinkien jälkeläinen, normanni.
Pyhän Eerikin legendan mukaan Ruotsin kruununtavoittelija Erik Jedvardsson vihki Henrikin avulla Upsalan tuomiokirkon, todennäköisesti vuonna 1155.
Ristiretket olivat muotia ja Suomi oli pakanamaa. Joten miksi ei?
RoopeSuomi ei ollut pakanamaa, itä-länsisuuntainen kristillinen hautaustapa oli alkanut jo sata vuotta aiemmin Varsinais-suomen alueella, eli Suomi oli vahvasti kristillinen alue.
Tosin, ristiretkiä tehtiin kyllä myös kristittyihin maihin kaikkialla Euroopassa, paavejakin oli useampi ja kirkon piirissä aika kova valtataistelu menossa ...
Joten siinä mielessä kaikki oli mahdollista.
Suomi kuului kyllä tuolloin Riian legaatin alaisuuteen, joten mikäli Hadrianus jotain tuollaista suunnitteli, niin riitahan tuosta syntyi eri legaattien välille ...
Se on kumminkin tosiasia, että 1156 kuoli Ruotsissa kuningas Sverker, ilman miespuolista perillistä, josta seurasi yli sata vuota kestävä sisällissota Ruotsissa, kun kruunun tavoittelijat taistelivat vallasta.
Siinä mielessä kuulostaa oudolta ja epäuskottavalta, etä Eerik olisi vihkinyt Upsalan tuomikirkon jo vuonna 1155 ... - Brantberg
Vaka Vanha kirjoitti:
Se voi hyvinkin olla mahdollista ja jopa todennäköistä, että Englannista on tuotu tälläinen pyhimystarina tänne, tukemaan kirkon pyrkimksiä ja valtaa.
Mutta, se ei sulje pois sitä tosiasiaa, että Lalli mainitaa henkilönä myös muissa lähteissä, kuin kirkon runoissa ja virsissä.
Voi, olla ettei koko piispa Henrikiä ole ollut olemassakaan, eikä siis mitään piispan surmaakaan ole koskaan tapahtunut.
Siitä herää vain sellainen kysymys, että kuka Lalli sitten oli ja mitä se oikein teki, kun kirkko sen niin pahaksi ongelmaksi koki, etä piti mustamaalata miestä vielä useita satoja vuosia myöhemminkin.
Se on hyvin todennäköistä, että Lalli niminen mahtihenkilö on ollut olemassa, kaikki muu voi tarinassa ollakkin keksittyä ...Ruotsalainen huistoriankirjoitus mallia 1885 (Berättelser ur svensk historia) kertoo oman versionsa tapahtumista siten, että kardinaali Nicholas Albanolainen (myöhempi paavi Hardianus IV) olisi vihkinyt Henrikin Upsalan piispaksi paikan päällä.
http://runeberg.org/sverhist/1/0285.html
Nicholas toimi paavin lähettiläänä Ruotsissa 1152-1154 (wiki).
Samaisen Berättelser-version mukaan Eerik olisi ollut svealaisten kuningas jo kuusi vuotta, kun Itä-Göötalaisten kuningas Sverker murhattiin 1156.
http://runeberg.org/sverhist/1/0281.html
Tietysti näitä legendoja ja vanhoja juttuja on hauska pohtia. No - ruotsalaisten historiantutkijoiden mukaan tuolta ajalta ei ole säilynyt juuri mitään luotettavia dokumentteja. Näin kirjoittaa ainakin Herman Lindqvist, joka tosin ei itse ole tutkija.
Roope
- kirjaston mukaan
Henrik-niminen piispa lähetettiin käännyttämään pakanoita Ruotsiin. Hänen sotajoukkonsa kärsi tappion ja piispa surmattiin pakomatkalla 1134.Surmaajana oli talonpoika. Tarina on aikanaan
kulkeutunut Suomeen ja muuttunut todeksi. Välttämättä Ruotsinkaan tapahtuma ei ole tosi, sillä tämä juttu eri muodoissa tunnetaan mm. Transsilvaniassa ja Englannissa. Kyseessä on ns. vaeltava tarina.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3521397- 741375
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3061137Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461067Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231884Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht30879vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163868Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40825Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20807Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42794