Heloou,
täällä kirjottelee kakkosella opiskeleva tyttö.
Haluaisin kysellä kokemuksia 3,5 vuodessa kirjoittaneilta. Oliko fiksu veto? Miksi päädyitte tähän ratkaisuun?
Olen tässä jo jonkin aikaa funtsinut ylppäreiden lykkäystä syksylle. Syinä siihen suuri opiskeltavien aineiden määrä (mm. pitkä matikka ja fysiikka) ja se, että vaihtoehto tuntuisi paremmalta kuin kolmessa vuodessa kirjoittaminen. Olen jotenkin hidas sisällistämään asioita.
Lisäksi haluaisin suorittaa kuvataiteen diplomin, mutta siihen tarvitsisin ylimääräisiä kuviskursseja, jotka tuskin mahtuvat aikatauluun :(
Nyt olen edennyt 34 kurssin vuosivauhtia, eli siis 34 kurssia oli sekä edellisellä että nyt tällä vuodella.
Oliko tylsää pitää ylppärit keskellä talvea? Etujahan 3,5 vuodessa on mm. ehkä löysemmät jaksot puoli vuotta enemmän aikaa päntätä jatko-opiskelupaikkaa varten kuin muilla.
Entä onko joku tehnyt niin, että on saanut suurimman osan kirjoituksistaan vedetyksi kevääseen mennessä ja pitänyt juhlat, mutta mennyt vielä syksyllä kirjoittamaan jonkin/jotkin aineet? Kuulostaako hölmöltä idealta?
Tuhannet kiitokset vastanneille! :))
LUKIO LÄPI 3,5 VUODESSA?
9
11606
Vastaukset
- Eipä mitiä...
Jos olet kahdesa vuodessa kerännyt 68 kurssia eli vain 7 puuttuu(75:stä eli minimistä, mutta enemmän kannataa kertausten takia ottaa) niin ei 3 vuotta ole epärealistinen.
Itse sanosin että kirjoita pakolliset kevääksi ja pyri minnet pyrkisit jollei tärppää, niin syksyllä täydentämään ja korottamaan mitä jäi vajaaksi. Siitä sitten on kevät taas aikaa panostaa pääsykokeisiin tai tehdä töitä. Jos olet vasta toisella niin mieti myös ehtisitkö kirjoitamaan jotain pois syksyllä. - et voi
päästä ylioppilaaksi ellet ole suorittanut sitä lukiota ja kaikkia pakollisia. Eli et voi juhlia ylioppilaaksi pääsemistäsi, jos aiot jatkaa kirjoituksia vielä syksyllä. Jos et ole suorittanut lukiota, niin vaikka pakolliset olisitkin suorittanut, ei sinua ylioppilaaksi julisteta.
Sen sijaan se tietysti on mahdollista, että suoritat lukion ja yo-tutkinnon jo keväällä ja menet sitten syksyllä täydentämään tutkintoasi uusilla aineilla.
34 34 kurssia on jo melkein se vaadittava 75 kurssia, joten hyvin voit kirjoittaa kevääksi kaikki pakolliset ja suorittaa lukion, sekä sitten tosiaan täydentää tutkintoa syksyllä. - Anps.
Hei!
Minä kävin lukion 3,5 vuodessa ja valmistuin nyt tänä syksynä. Se ei ole ollenkaan huonompi vaihtoehto, jos haluaa natsata kirjoituksiin oikein kunnolla ja samalla suorittaa kurssit kunnialla. Hieno asenne!
On turha pelätä, että syksyn ylioppilaita ei arvostettaisi yhtä paljon kuin kevään ylioppilaita. Yhtä hyviä ja arvokkaita syksylläkin tutkinnon loppuun suorittaneetkin on. Keväällä se ehkä tuntuu isommalta, koska silloin valmistuu enemmän abeja ja sitä muutenkin hehkutetaan tuolloin enemmän. Ei pidä kuitenkaan hairahtaa siihen lankaan, että ajattelisi ettei syksyllä sitten ole niin paljon "esillä". Eli joo.. Suosittelen kyllä 3,5vuotta, siinä ei mitään pahaa ole.
Itse sain oman lakkini itsenäisyyspäiväjuhlan yhteydessä ja se oli oikeastaan todella juhlavaa, koska samalla juhlittiin myös itsenäisyyttä ja tilaisuus oli juhlava ja varteenotettava. Kaiken lisäksi lakin saajia oli vain muutama, jolloin huomio kohdistui enemmän yksilöihin.
Tsemppiä! 3,5vuoden suorittamisessa ei ole mitään pahaa. :-)
Onnea kirjoituksiin! - paljon hyvää
Kannatan lukion läpikäymistä 3,5 vuodessa. Otit jo esille tuon pääsykokeisiin pitemmän valmistautumisajan, ja mukavahan se on kun ei tarvitse heti ylppäreitten jälkeen siirtyä pääsykoekirjoihin.
Meillä ainakin syksyn ylioppilaat saavat itsenäisyyspäivänä kirkossa lakkinsa, mikä olisi juhlavampaa?
En tiedä ikääsi, enkä vapaa-ajanviettotapojasi. 3,5 vuodessa sinulla tulisi olemaan kaksi kesää ns lukulomaa, joka on todella paljon aikaa hyödynnettäväksi opiskeluja ajatellen. Olen kuitenkin kuullut että useilla tämä suunnitelma menee pilalle 18-vuotis synttäreiden ja siitä seuraavan baareissa juoksemisen seurauksena. Jos sinulla ei ole tälläista pelkoa, suosittelen todella! Onnea opintoihin!- barbados
Tuota 18 ikävuoden täyttämistä en tosiaan ole ajatellutkaan, että sekin voi vaikuttaa opintoihin :D Mutta koska olen tällainen loppuvuoden lapsi niin ehdin juuri ja juuri täyttää 18 ennen itsenäisyyspäivää. Ei siis huolta tästä asiasta :)
Pitänee käydä vielä opon puheilla. Välillä on sellainen olo että en kyllä jaksa jäädä kouluun kun suurin osa kavereista lähtee omille teilleen jo keväällä, mutta toisaalta en jaksaisi kirjoittaa 3:ssa vuodessa. Noh, kaiketi nämä ajatukset tästä vielä selkeytyvät ajan kanssa.
- Anonyymi
Tulin lukeneeksi tätä vuonna 2023 ja mietin itsekin tuota lukion 3,5-vuoteen käymistä. Jäi mietityttämään, että kävitkö lukion 3 vai 3,5 vuoteen?
xoxo tuleva abi- Anonyymi
Moro, oletko päättänyt päättänyt kumman itse kävisit? Itekki mietin tässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moro, oletko päättänyt päättänyt kumman itse kävisit? Itekki mietin tässä.
16 vuotta vanha kommentti niin juu varmasti on jo päättänyt. Itsekkin just mietin että pitäskö vetää lukio 3,5 vuoteen, syksyllä olen sinne menossa
- Anonyymi
XDDD täällä kirjoittelee tämä xoxo abi. Nyt syksyllä vikat kirjotukset 2vk päästä, ja joulukuun alussa sitten lakki päähän. Hyvä valinta käydä 3.5 vuoteen, paljon enemmän aikaa keskittyy kirjotuksiin ja ei ole niin kiire.
xoxo yliabi nykyisin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856284
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283130Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691696- 331388
- 271320
Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11936Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46929Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11870- 42849