Lihapullista suuoireita

Matti Joutkoski

Terve,

Meillä tytär on useamman vuoden ajan saannut kaupan eines-lihapullista ruoka-aine allergiaoireita. Suussa "sattuu" ja "kirvelee". On käyty läpi kaikki kotimaiset HK, Atria yms, standarditavaraa ja erikoisempaa, mutta myös pienempien valmistajien tuotteita. Aina sama "virsi".

Tänään ex-tempore tarjosin Lidl:istä hankittuja eines-lihapullia, jotka näyttäisivät olevan ruotsalaista perää: "Enebacken", tällainen kilon pakkaus. Ja kas kummaa: tyttö söi kuin söikin lihapullia ilman mitään oireita. Tytär itsekin hämmäsyi ja kysyi: "Onko nämä kanapullia?" Maistoin pullia ja kyllä ne maistuvat ihan hyville, ehkä vähän saman makuisia kuin joskus vuosikymmem taaksepäin.

Osaako kukaan arvata, mikä voisi olla mauste / lisäaine, mikä pullista puuttuu, kun ei oireita tule? Eli mitä kotimaisissa on sellaista, mitä tässä Lidlin kauppaamassa Ruotsalaisessa ei ole? Tässä Enebackenissa on perusaineiden lisäksi E471, E304, E330, E450, E451, E211 "mausteet". Meille ei ole vielä selvinnyt, mikä tytön allergia voisi olla, mutta jotain sellaista, ettei noita kotimaisia lihapullia voida hänelle tarjota. Nakit taas "uppoavat" ilman ongelmia.

No hyvä kun on löytynyt edes yksi kaupan valmis lihapulla, aina ei ehdi itse tekemään, vaikka mieli tekisi!

t. matti

13

2333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • et tee

      Miksi et tee lihapullia itse, niin ei tarvitse kenenkään syödä älytöntä määrää lisäaineita?

      • lauseessa

        oli vastaus!


    • minä80

      Tuo pelkkä lidlin tuoteseloste ei riitä ongelman ratkaisuun, vaan rinnalla pitäisi olla nimenomaa niiden allergisoivien lihapullien tuoteselosteet. Ja nuo "perusaineet" eivät paljoa kerro, niissäkin on eroja lihapullien välilä. Itse en voi useimpia halpis-lihapullia syödä, koska sisältävät hernekuitua. HK:n "mummun lihapullissa" sitä ei ole, noista lidlin lihapullista en tiedä.
      Voithan itsekin kaupassa vertailla tuoteselosteita. Kirjoita vaikka kaikki ainesosat listaksi allekain kunkin lihapullamerkin osalta ja viivaa yli ne, joita lidlin pullat sisältävät: mitä yhteistä jää jäljelle? Tietysti syy voi olla jokin mauste, jota ei listassa lue. Olisi myös hyvä tietää oirehtiiko tyttösi jostain muusta ruuasta? Tai onko hänellä jotain todettuja allergioita - esim. tietyillä siitepölyillä on tietyt ristiallergiat ruoka-aineiden kanssa.

      • Matti Joutkoski

        Täytyy tosissaan ottaa tuosta tuo tuoteseloste talteen ja vertailla näihin kotimaisiin. HK:n pullista niin standardi kuin "Mummon" -versiotkin aiheuttaa suuoireita. Tyttö on nyt 4v, veikkaisin että kaikki yleisimmät kotimaiset on käyty läpi vuosien aikana.

        Mitään tutkittua ei ole. Joskus on tullut iholle punaisia läikkiä, ja taiveihottuma on aika krooninen. Usein tarhasta tullessaan selvästi pahempi. Terveryskeskuksesta antavat voiteita lääkkeeksi, mikä mielestäni aika surkeaa, kun ei edes tiedetä mistä oireet tulevat. Mielummin haluaisin tietää mikä allergiaa aiheuttaa, kuin pelkästään hoitaa taudin oireita.

        Mutta kotimaiset nakit menevät 100% ilman vaivoja ja muista ruuista ei välitöntä vaivaa ole (maidot, leivät, tuoreet vihannekset, hedelmät ok). Pitäisi tuntea tuota kotimaista elintarviketeollisuutta, mikä noita lihapullia yhdistää.

        On tämä aika salapoliisin työtä. Joku voisi keksiä jonkinlaisen helpon, nopean ja varman testausmenetelmän, millä nämä allergiat saisi selville!

        Täytyy tosissaan nuo tuoteselosteet katsoa ja olla sitten vaikka yhteydessä esim. HK:n asiakaspalveluun.

        t. matti


      • Vie lapsi testehin
        Matti Joutkoski kirjoitti:

        Täytyy tosissaan ottaa tuosta tuo tuoteseloste talteen ja vertailla näihin kotimaisiin. HK:n pullista niin standardi kuin "Mummon" -versiotkin aiheuttaa suuoireita. Tyttö on nyt 4v, veikkaisin että kaikki yleisimmät kotimaiset on käyty läpi vuosien aikana.

        Mitään tutkittua ei ole. Joskus on tullut iholle punaisia läikkiä, ja taiveihottuma on aika krooninen. Usein tarhasta tullessaan selvästi pahempi. Terveryskeskuksesta antavat voiteita lääkkeeksi, mikä mielestäni aika surkeaa, kun ei edes tiedetä mistä oireet tulevat. Mielummin haluaisin tietää mikä allergiaa aiheuttaa, kuin pelkästään hoitaa taudin oireita.

        Mutta kotimaiset nakit menevät 100% ilman vaivoja ja muista ruuista ei välitöntä vaivaa ole (maidot, leivät, tuoreet vihannekset, hedelmät ok). Pitäisi tuntea tuota kotimaista elintarviketeollisuutta, mikä noita lihapullia yhdistää.

        On tämä aika salapoliisin työtä. Joku voisi keksiä jonkinlaisen helpon, nopean ja varman testausmenetelmän, millä nämä allergiat saisi selville!

        Täytyy tosissaan nuo tuoteselosteet katsoa ja olla sitten vaikka yhteydessä esim. HK:n asiakaspalveluun.

        t. matti

        Etkö ole kuullut allergiatesteistä, monille lapsille joudutaan tekemään allergiatestit. Muuten menee hakuammunnaksi.


      • minä80
        Matti Joutkoski kirjoitti:

        Täytyy tosissaan ottaa tuosta tuo tuoteseloste talteen ja vertailla näihin kotimaisiin. HK:n pullista niin standardi kuin "Mummon" -versiotkin aiheuttaa suuoireita. Tyttö on nyt 4v, veikkaisin että kaikki yleisimmät kotimaiset on käyty läpi vuosien aikana.

        Mitään tutkittua ei ole. Joskus on tullut iholle punaisia läikkiä, ja taiveihottuma on aika krooninen. Usein tarhasta tullessaan selvästi pahempi. Terveryskeskuksesta antavat voiteita lääkkeeksi, mikä mielestäni aika surkeaa, kun ei edes tiedetä mistä oireet tulevat. Mielummin haluaisin tietää mikä allergiaa aiheuttaa, kuin pelkästään hoitaa taudin oireita.

        Mutta kotimaiset nakit menevät 100% ilman vaivoja ja muista ruuista ei välitöntä vaivaa ole (maidot, leivät, tuoreet vihannekset, hedelmät ok). Pitäisi tuntea tuota kotimaista elintarviketeollisuutta, mikä noita lihapullia yhdistää.

        On tämä aika salapoliisin työtä. Joku voisi keksiä jonkinlaisen helpon, nopean ja varman testausmenetelmän, millä nämä allergiat saisi selville!

        Täytyy tosissaan nuo tuoteselosteet katsoa ja olla sitten vaikka yhteydessä esim. HK:n asiakaspalveluun.

        t. matti

        Minäkin suosittelisin, että pyytäisit lähetteen allergiatesteihin. Sielläkään ei kyllä tosin ainakaan aluksi testata muut kuin yleisimmät allergian aiheuttajat, mutta voisi tuo taiveihottuman syy ainakin selvitä...
        Vaikka nykyinen allergiaohjelma lähtee siedättämisen periaatteesta, niin itse allergisena tiedän, kuinka inhottavaa jatkuva kutina on ja mielummin vältän allergiaa aiheuttavia aineita kuin pilaan yöuneni.


    • minä80

      Ja tuosta ehtimisongelmasta piti sanoa, että voithan itse tehdä lihapullia suuremman satsin tytärtäsi varten ja pakastaa pienemmissä erissä. Sitten kun ostat valmislihapullia muulle perheelle niin sulatat tytölle omat lihapullat pakkasesta.

    • Aikuinen allergikko

      Itse en voi syödä kaupan lihapullia, saan niin hirveät allergiaoireet, etten sitä kestä. Kyllä sen verran ehtii, että tekee itse lihapullat. Epäilen myös ristiallergiaa,tai jotain ruoka-aineallergiaa. Kotiruoka kunniaan.

    • Aikuinen allergikko

      esim. www.allergia.com

      • ,,,,,,,,,,

        Kuulostaapa tutulle. Meillä on ratkaistu ongelma silla että mitään eineksiä ei syödä . Useita allergisia ja juuri einekset usein olivat ne aiheuttajat. Allergiatestit eivät anna oikeaa tulosta sillä maustesarjaan oli sekoitettu useita yhteen se antoi . Mutta kun kysyi miksi pitää kaikkia välttää niin tehtiinkin muutamalle mausteelle testit omien epäilyjen perusteella. Ja lähes kaikki antoivat . Niitä olivat juuri nuo yleisesti eineksissä käytetyt paprika, sinapinsiemen, curry, oregano, kaneli, .Itse en voi käyttää kuin yhtä valmissalaattikastiketta, ei ole tarvetta kokeilla sen mahtavan huulenympäryskutinan pelossa. Joten nuo poistamalla ja tiukkaa kontrollia pitämällä n. viisvuotta ihottumat on taakse jäänyttä elämää. Nyt voi joskus satunnaisesti jossain ulkonasyödessä kestää pikkumääriä. Ei puhkea ihottumaksi.


      • Aikuinen allergikko
        ,,,,,,,,,, kirjoitti:

        Kuulostaapa tutulle. Meillä on ratkaistu ongelma silla että mitään eineksiä ei syödä . Useita allergisia ja juuri einekset usein olivat ne aiheuttajat. Allergiatestit eivät anna oikeaa tulosta sillä maustesarjaan oli sekoitettu useita yhteen se antoi . Mutta kun kysyi miksi pitää kaikkia välttää niin tehtiinkin muutamalle mausteelle testit omien epäilyjen perusteella. Ja lähes kaikki antoivat . Niitä olivat juuri nuo yleisesti eineksissä käytetyt paprika, sinapinsiemen, curry, oregano, kaneli, .Itse en voi käyttää kuin yhtä valmissalaattikastiketta, ei ole tarvetta kokeilla sen mahtavan huulenympäryskutinan pelossa. Joten nuo poistamalla ja tiukkaa kontrollia pitämällä n. viisvuotta ihottumat on taakse jäänyttä elämää. Nyt voi joskus satunnaisesti jossain ulkonasyödessä kestää pikkumääriä. Ei puhkea ihottumaksi.

        Itse laittamalla kotiruokaa,säästyy monelta allergiaoireelta. Itselläni ongelmat ilmenevät hengitysteitse sekä ihon oireiluna.


    • sarrutar

      Minulla on sama ongelma valmis lihapullien kanssa (olen 43v nainen). Jos en ihan vikaan väitä, niin syy on lihapullien mausteissa. Onko lapsesi muuten herkkä mausteille? Minulla pippurit sun muut kovat mausteet rikkovat suun limakalvot.

      • mausteista

        on arominvahvenne E621. Tuo merilevästä synteettisesti valmistettu aine pilaa kaikki makkarat ja lihajalosteet, joihin sitä on lisätty. Oireet ovat pitkäkestoiset ja kokemuksen kautta sen oppii kyllä väistämään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4915
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3106
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1197
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe