olen 18-vuotias tyttö ja kuukautiseni alkoivat 12-vuotiaana. siitä asti ne ovat olleet epäsäännölliset ja on ollut kuukausienkin taukoja vuotopäivien välillä. olen ollut vuosia alipainoinen, paitsi n. viimeisimmän kuluneen vuoden ajan olen ollut jo normaalipainon puolella. olen neitsyt enkä ole koskaan käyttänyt e-pillereitä. pitäisikö? auttaisiko pillerien käyttö säännöllistämään kuukautiset? kestävätkö vaikutukset vielä pillerien käytön jälkeenkin?
lieneekö minulla jokin hormonihäiriö tai jotain? luulisi että kuuden vuoden jälkeen kierto olisi jo vähän säännöllistynyt..
lieneekö minulla jokin hormonihäiriö tai jotain? luulisi että kuuden vuoden jälkeen kierto olisi jo vähän säännöllistynyt..
Vastaukset 2
Vanhimmat
Tuo alipaino voi vaikuttaa pitkäänkin, etenkin jos syynä on ollut syömishäiriö. Koitahan nyt ensin saada paino pysymään normaalin puolella vähän pidempään ja ihmettele menkkoja vasta sitten.
Pillereillä tyhjennysvuoto tulee yleensä säännöllisesti, mutta se on keinotekoista, eli ei poista sitä syytä miksi menkat eivät ole säännölliset. Todennäköisesti ongelma palaa pillereiden lopettamisen jälkeen.
Siellä selvitetään kuukautisten epäsäännöllisyyden syy.
Mene heti, äläkä vasta kymmenen vuoden päästä.
Jos sinulla on esimerkiksi pcos, on siitä hyvä tietää jo heti, ettei tarvitse vuosikausia ihmetellä kuukautisten epäsäännöllisyyttä tai mahdollisia muita oireita. Tai ettet saa tietää sitä vasta siinä vaiheessa, kun yrität lasta, eikä se onnistukaan ja ikää on jo kertynyt.
Julkisella ei tutkita, vaan tarjotaan patenttiratkaisuna e-pillerit. Ne ei paranna mitään mahdollista vikaa, vaan ainoastaan pitää sen piilossa. E-pillereistä on muutakin haittaa (sivuvaikutuksia vähätellään), joten ei niitä kannata aloittaa, jos ei tarvitse ehkäisyä.
E-pilleritä määrätään muutenkin liian herkästi. Yleensä ei tutkita mitään mahdollisia sukurasitteita (esim. syöpä- tai veritulppariski), nuorille ei kerrota, miten pillerit todellisuudessa toimivat (eli että kyseessä ei ole kuukautiset, vaan tyhjennysvuoto), eikä myöskään kerrota sitä, mitä vaikutuksia sillä on, kun lopettaa e-pillerit (joillakin tulee tosi pahoja seurauksia siitä, googlaa vaikka "e-pillereiden lopettaminen").