syöpävastaus

pelokas poika

Kuinka kauan yleensä kestää ennen kuin koepalasta saa tiedon - onko hyvän vai pahanlaatuista.
JOskus kauan sitten sain tiedon postitse (en muista kauanko meni) ja silloin oli hyvänlaatuinen muutos. Mutta mitenkä on - jos on pahanlaatuista - ilmoitetaanko sekin kirjeitse vai soittaako lääkäri vai miten toimitaan.
Kertokaa hieman kokemuksistanne ja oliko kyseessä terveyskeskus/lääkäritalo/yksityinen /sairaala vai mikä taho?
Tuleekohan ne lääkärille mitä kautta - sanellaanko/suoemnnetaanko?
Kiitos vastauksista.

19

25309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huh :D

      meetköhän jo liian pitkälle.

      • pelokas "poika"

        Mitä nauramista toisen pelossa on? Jos oletat, että olen tuo em. ultrasta kýselevä poika - erehdyt. Itse asiassa olen tyttö, joka pelkää todella paljon ihomuutoksen/näppylän tulosta. Luulin, että tällä palstalla saa kysellä toisten kokemuksia ko. aiheesta mutta ilmeisesti käsitin sitten väärin. Anteeksi.


      • oikeestiiii
        pelokas "poika" kirjoitti:

        Mitä nauramista toisen pelossa on? Jos oletat, että olen tuo em. ultrasta kýselevä poika - erehdyt. Itse asiassa olen tyttö, joka pelkää todella paljon ihomuutoksen/näppylän tulosta. Luulin, että tällä palstalla saa kysellä toisten kokemuksia ko. aiheesta mutta ilmeisesti käsitin sitten väärin. Anteeksi.

        mulle on ihan sama ootko pelokas poika tyttö tai mikä tahansa. yleensä lääkäri kertoo toimenpiteen jälkeen miten saat tulokset. soita sille lääkärilles!


      • pelokas "poika"
        oikeestiiii kirjoitti:

        mulle on ihan sama ootko pelokas poika tyttö tai mikä tahansa. yleensä lääkäri kertoo toimenpiteen jälkeen miten saat tulokset. soita sille lääkärilles!

        Sinulla lienee luetun ymmärtämisen vaikeuksia. Minähän kyselen lähinnä kokemuksia.
        Mutta hyvää viikonloppua sinulle kuitenkin. On ikävää, että sinun pitää pahaa oloasi toisiin, viattomiin purkaa.


      • häh?
        pelokas "poika" kirjoitti:

        Sinulla lienee luetun ymmärtämisen vaikeuksia. Minähän kyselen lähinnä kokemuksia.
        Mutta hyvää viikonloppua sinulle kuitenkin. On ikävää, että sinun pitää pahaa oloasi toisiin, viattomiin purkaa.

        mitähän pahaa minä nyt olen tehnyt kun vastasin sinun viestiin? oli kyllä eka ja viimenen kerta kun ketään täällä yritän auttaa.


      • Anonyymi

        Lopeta


    • potilas.........

      kuin saa aikaa edes tutkimuksiin. Lääkäri sanoi ettei pehmyttä ultrassa tutkita ja ei rintakipuja ja muita pääse röntgeniin toteamaan vaan sanoi, että jos on vaivoja niin mene lääkäriin.
      Ihme tyyppi. Miksi istui päivystäjän paikalla jos ei itse ole lääkäri. Tulin omalle paikkakunnalle lääkäriin monen sadan kilometrin päästä ja sitten kohdellaan kuin heittopussia. Voiko lääkäriä vetää oikeuteen?

    • naineen vaan

      Ensinnäkin, muista että pitää elää eikä pelätä sellaista mikä tulee jos tulee - eikä aivan tutkia itseään. Mutta haluan kuitenkin vastata sinulle.

      Kun biopsia otetaan normaali valmistumisaika on 1 viikko. MUTTA joskus jos kyse on harvinaisesta syövästä niin kudosnäytettä tutkitaan että sille löydetään nk. etu ja sukunimi ja itseläni siinä meni 5 viikkoa. Mutta tarkastus biopsian tulokset vat sitten tulleet viikossa joskus reilussa.

      Vastaukset patologi lähettää lähettävälle lääkärille joka ottaa sinuun yhteyttä, yleensä välitämästi jos tulos on "paha" mutta jos tuloksissa ei ole mitään niin vastaus saattaa kestää ja saat hamaan tulevaisuuteen puhelinajan. Kaikki riippuu lähettävästä tahosta.

      mutta jos sinulla on imusolmukkeet turvonneet niin kannattaa ottaa järki käteen ja rauhoittua koska rauhaset turpoavat niin monesta syystä.
      Mutta minä tiedän sen että voi olla että mielenrauhaa ei saa ennenkuin tutkimukset on tehty joten sitten suosittelen sitä biopsiaan menemistä ettei koko nuoruus mene hukkaan.

      Joulunaikaa sinulle!

      • pelokas "poika

        Kiitos sinulle erittäin ystävällisestä ja selventävästä vastauksesta. Haluan vielä huomauttaa,että en ole tuo pelokas poika, joka puhuu ultrasta. Sattui vaan niin, että laitoin epähuomiossa melkein samanlaisen nimimerkin. Minulla oli ihomuutos, josta otettiin koepala ja lääkäri sanoi, ettei näytä pahalta mutta otetaan pois, kun kerran sitä itsekin halusin.
        Olin niin "sekaisin" tutkimuksessa, että minulta jäi vallan väliin tuo ilmoitus. Ajattein vaan sitä, että siitä on nyt 10 pv, joten jos olisi ollut syöpä - olisinko saanut jo tiedon esim. puhelimitse. Sen tiedän, että hyvälaatuisten sanelu saattaa kestää posti siihen, joten kauheaa tämä odottelu ja viikonloppu edessä.
        Tiedän, että aina olisi paras kysyä lekurilta mutta, kun kaikki eivät heti hoksaa jännitykseltään sitä.
        Kiitos vielä kerran sinulle.


      • ne lääkärit
        pelokas "poika kirjoitti:

        Kiitos sinulle erittäin ystävällisestä ja selventävästä vastauksesta. Haluan vielä huomauttaa,että en ole tuo pelokas poika, joka puhuu ultrasta. Sattui vaan niin, että laitoin epähuomiossa melkein samanlaisen nimimerkin. Minulla oli ihomuutos, josta otettiin koepala ja lääkäri sanoi, ettei näytä pahalta mutta otetaan pois, kun kerran sitä itsekin halusin.
        Olin niin "sekaisin" tutkimuksessa, että minulta jäi vallan väliin tuo ilmoitus. Ajattein vaan sitä, että siitä on nyt 10 pv, joten jos olisi ollut syöpä - olisinko saanut jo tiedon esim. puhelimitse. Sen tiedän, että hyvälaatuisten sanelu saattaa kestää posti siihen, joten kauheaa tämä odottelu ja viikonloppu edessä.
        Tiedän, että aina olisi paras kysyä lekurilta mutta, kun kaikki eivät heti hoksaa jännitykseltään sitä.
        Kiitos vielä kerran sinulle.

        soittaa sinulle, ylrrnsä sanotaan vastaanotolla kun on tutkittu että ilmoitetaan tyyliin 1-2 vkon kuluttua sinä ja sinä päivänä, siihen kellonaikaan, ainakin näin sovitaan aika jos epäillään jo pahalaatuista, jos sinulla ei sitä edes epäilty, voi olla että ei ole sen tarkemmin des sanonut aikoja, mutta soittaa varmasti, elä nyt pelkää tietoa, ja on hyvä että esim luomesta joka on normaalin näköinen mutta joka häiritsee esim inhottavalla alueella, otetaan näyte että mitä se sisältää, vaikka näyttäisikin normilta ja hyvältä.


      • pelokas "poika"

        Palaan vielä viestiisi. Ymmärsinkö oikein, että sait näytteesi pahalaatuisuudesta tiedon n. viikon kuluttua sen otosta mutta tarkemman selvityksen vasta 5 vko jälkeen ?
        Hyviä vointeja sinulle.


      • Pelokas "poika"
        ne lääkärit kirjoitti:

        soittaa sinulle, ylrrnsä sanotaan vastaanotolla kun on tutkittu että ilmoitetaan tyyliin 1-2 vkon kuluttua sinä ja sinä päivänä, siihen kellonaikaan, ainakin näin sovitaan aika jos epäillään jo pahalaatuista, jos sinulla ei sitä edes epäilty, voi olla että ei ole sen tarkemmin des sanonut aikoja, mutta soittaa varmasti, elä nyt pelkää tietoa, ja on hyvä että esim luomesta joka on normaalin näköinen mutta joka häiritsee esim inhottavalla alueella, otetaan näyte että mitä se sisältää, vaikka näyttäisikin normilta ja hyvältä.

        Kiitos myös sinulle ystävällisestä viestistäsi.
        Lääkäri tosiaan sanoi tuosta näpystä, ettei ole pahan näköinen mutta kun siihen pelkkään olettamukseen ei aina voi luottaa.
        Hyvää jatkoa myös sinulle.


    • jos vielä

      tarvitset apuja, meillä yksi tieto tuli kirjeellä paha, toiselle soitettiin lääkäriaika " arvattavissa paha"noin puolentoista viikon kuluttua näytteestä ja leikkauksen jälkeen, onnistumisesta n. viikon kuluttua puhelimella, hyvät uutiset.
      Käytäntö on monenlaista, pahinta on kun tulee kirjeellä ja yksin sitä tavailet eikä ole ketään vastaamassa kyselyyn

      • pelokas "poika"

        Onko nyt sitten hyvä vai paha tieto (tietenkin omien kokemustenne perusteella), kun ei vieläkään tullut tietoa. Viime maanantaina tuli 2 vko, kun näppylä otettiin pois. Kirjeitse luvattiin laittaa tietoa ja selostaa juuri hyvänlaatuisuuden taudinkuva. Pahanlaatuisuudesta mainittiin ohimennen, että jos niin "jotain sitten enemmän..." en tarkalleen muista.


      • Toiveena
        pelokas "poika" kirjoitti:

        Onko nyt sitten hyvä vai paha tieto (tietenkin omien kokemustenne perusteella), kun ei vieläkään tullut tietoa. Viime maanantaina tuli 2 vko, kun näppylä otettiin pois. Kirjeitse luvattiin laittaa tietoa ja selostaa juuri hyvänlaatuisuuden taudinkuva. Pahanlaatuisuudesta mainittiin ohimennen, että jos niin "jotain sitten enemmän..." en tarkalleen muista.

        Minullakin otettiin ihomuutoksesta koepala. Lääkäri sanoi, että tuloksissa ei viivytellä yhtään, jos on pahanlaatuinen muutos ja ei hälyttävä tietokin tulee normaalisti 2-3 viikossa. Taisi vielä sanoa, että jos löydös on hyvälaatuinen muutos, vastaus tulee postissa. Sitten tietysti hermoilin ja odotin. Kesti 2 viikkoa ja 2 pv, kun vastaanottoapulainen soitti ja kysyi pääsenkö jo samana iltapäivänä lääkärille. Olin ihan varma, että muutos on pahanlaatuinen, kun piti mennä lääkärille, ja vielä niin lyhyellä varoitusajalla. Näin ei sitten kuitenkaan ollut, lääkäri vaan ystävällisesti halusi kertoa minulle heti tulokset, kun oli ne saanut ja myös keskustella hoidosta. Ja se kirje patologilta tuli vasta kun lähes kuukausi koepalan otosta oli mennyt. Samat jututhan siinä oli, mitä lääkäri kertoi.


      • pelokas "poika"
        Toiveena kirjoitti:

        Minullakin otettiin ihomuutoksesta koepala. Lääkäri sanoi, että tuloksissa ei viivytellä yhtään, jos on pahanlaatuinen muutos ja ei hälyttävä tietokin tulee normaalisti 2-3 viikossa. Taisi vielä sanoa, että jos löydös on hyvälaatuinen muutos, vastaus tulee postissa. Sitten tietysti hermoilin ja odotin. Kesti 2 viikkoa ja 2 pv, kun vastaanottoapulainen soitti ja kysyi pääsenkö jo samana iltapäivänä lääkärille. Olin ihan varma, että muutos on pahanlaatuinen, kun piti mennä lääkärille, ja vielä niin lyhyellä varoitusajalla. Näin ei sitten kuitenkaan ollut, lääkäri vaan ystävällisesti halusi kertoa minulle heti tulokset, kun oli ne saanut ja myös keskustella hoidosta. Ja se kirje patologilta tuli vasta kun lähes kuukausi koepalan otosta oli mennyt. Samat jututhan siinä oli, mitä lääkäri kertoi.

        Tänään tuli 3 vko koepalan otosta eikä vieläkään mitään tietoa. Onko tämä nyt huonoa vai hyvää? Tiedän, että joku kehottaisi minut soittamaan asiasta mutta jos se on paha - en jaksa näitä joulun pyhiä ja siihen päälle viikonloppua, kun en saisi mistään enempää tietoa. Ja minulla on pieniä lapsia. Minun on vain kestettävä tätä jännitystä.


      • pelokas "poika"
        pelokas "poika" kirjoitti:

        Tänään tuli 3 vko koepalan otosta eikä vieläkään mitään tietoa. Onko tämä nyt huonoa vai hyvää? Tiedän, että joku kehottaisi minut soittamaan asiasta mutta jos se on paha - en jaksa näitä joulun pyhiä ja siihen päälle viikonloppua, kun en saisi mistään enempää tietoa. Ja minulla on pieniä lapsia. Minun on vain kestettävä tätä jännitystä.

        että leikatessaan koepalan ihosta - pystyykö lääkäri näkemään siitä onko se hyvän - vai pahanlaatuinen. Ei tietenkään varmuudella mutta edes päättelemään. Onko kenellekään kokemuksia miten ensi lausunnot ovat menneet - oikeat vai väärät diagnoosit verrattuna patologin lausuntoon ?


      • Matleena81
        pelokas "poika" kirjoitti:

        että leikatessaan koepalan ihosta - pystyykö lääkäri näkemään siitä onko se hyvän - vai pahanlaatuinen. Ei tietenkään varmuudella mutta edes päättelemään. Onko kenellekään kokemuksia miten ensi lausunnot ovat menneet - oikeat vai väärät diagnoosit verrattuna patologin lausuntoon ?

        Kyllä kokenut lääkäri sanoo usein, että ei näytä pahalta, ja se kyllä pitää paikkansa.


      • elämä_lyhenee
        Matleena81 kirjoitti:

        Kyllä kokenut lääkäri sanoo usein, että ei näytä pahalta, ja se kyllä pitää paikkansa.

        Mulla oli nuori lääkäri, jota selvästi pelotti. Lupasi soittaa ensi viikolla.
        Vanhempi näytteenottaja/labrahoitaja? kertoi, että tulokset kestää 4vk, joskus tulee nopeammin.
        Kävin myös jossain ihme röntgenissä samalla kertaa....

        Positiivisesti ajatellen:
        ihmisten kuolleisuus on 100% ; vaikka eläisi huipputerveellisesti, kaikki kuolevat joskus.
        Minulla epäillyssä syövässä 5v -->alle 50% elossa.
        Pitää nyt vain nauttia loppuelämästä! Tehdä kaikkea kivaa, mitä on aina halunnut, kun vielä pystyy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4689
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2279
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1526
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1024
    Aihe