Laturin hihna

Sanna-san

Ostin kesällä Lagunan vm.94.
Laturin hihna on katkennut kerran. Ok, siihen asennettiin uusi. Tämän työn teki tuttu harrastelija-mekaanikko. Kävi sitten niin, että hihna lähti irti. Samainen mekaanikko laittoi sen takaisin. Kaikki sujui ok, kunnes pari päivää sitten hihna irtosi taas!! Samasta kohtaa kuin aikaisemmin. Onko siis joillain samanlaisia kokemuksia? Onkohan vika hihnassa, laittajassa, laturissa vai ajajassa? Missä kannattaisi korjauttaa?
Todella ikävä tapaus.

9

5162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arto1

      Voisiko olla ettei kiristyssysteemi toimi (kiristimen hammastus rikki siinä runko-osassa, ilmenee joissakin Lagunoissa jos kiristimen systeemiä ei ole osattu käyttää. Löysättävä 7mm kuusiokoloruuvi ja sitten kiritään isosta mutterikannasta kireys ja sitten lukitaan 7mm kuusiokoloruuvi) tai jostain syystä hihna ei kulje suorassa tai joku apulaite tai kiristinrulla jumittelee ja tekee tuollaista. Tutkimalla selvinnee.

      • Arto1

        Itselläkin tuo hihna vingahtelee , toisinaan käynnistäessä. Useinkin juuri kylmänä .Mielestäni hihna on hyvä ja kireys ok. En tiedä onko tämä sitten vähän tyyppivikaa, vai ei. Lämpimänä ei samaa esiinny.


      • rellunpippana
        Arto1 kirjoitti:

        Itselläkin tuo hihna vingahtelee , toisinaan käynnistäessä. Useinkin juuri kylmänä .Mielestäni hihna on hyvä ja kireys ok. En tiedä onko tämä sitten vähän tyyppivikaa, vai ei. Lämpimänä ei samaa esiinny.

        Mikä moottori siinä -94 Lagunassa on?


      • "Tero"
        rellunpippana kirjoitti:

        Mikä moottori siinä -94 Lagunassa on?

        siinä on 1.8 tai 2.0 8v F-sarjalainen ei läpiläähättävällä kannella. Joo, tyyppivika on toi hihnan luistaminen. Se moniurahihnan selkäpuoli pyörittää tota vesipumpun täysin sileää siivapyörää ja hihna kitajaa helposti startasessa, jos kireys ei ole ihan sopiva. Mulla on R19 1.8:ssa ainakin manuaalinen hihnankiristin. Vaihdoin juuri uuden laturin ja hihnan ja kiristin hihnan sellaseen kireyteen että kun laturin tuulettimesta vääntää kohtuu kovalla voimalla niin laturin hihnapyörä juuri ja juuri luistaa kylmänä ja silloin ei ainakaan hihna kilju. Hihnaksi pistin muuten Motonetista ostetun QH:n hihna, jossa on selkäpuolella kevyt "salmiakkikuviokarhennus", joka lisää hieman vesipumpunpyörityksen kitkaa. Toi hihna ei ainakaan luista niin herkästi.
        Niin, joo ja mulla oli muinoin (2001-2003) myös -98 2.0 8v Laguna I:n, jonka kanssa toimin samoin kun se hihna tahtoi kanssa kiljua kylmänä. Toivottavasti tästä jotain apuva.


      • Arto1
        "Tero" kirjoitti:

        siinä on 1.8 tai 2.0 8v F-sarjalainen ei läpiläähättävällä kannella. Joo, tyyppivika on toi hihnan luistaminen. Se moniurahihnan selkäpuoli pyörittää tota vesipumpun täysin sileää siivapyörää ja hihna kitajaa helposti startasessa, jos kireys ei ole ihan sopiva. Mulla on R19 1.8:ssa ainakin manuaalinen hihnankiristin. Vaihdoin juuri uuden laturin ja hihnan ja kiristin hihnan sellaseen kireyteen että kun laturin tuulettimesta vääntää kohtuu kovalla voimalla niin laturin hihnapyörä juuri ja juuri luistaa kylmänä ja silloin ei ainakaan hihna kilju. Hihnaksi pistin muuten Motonetista ostetun QH:n hihna, jossa on selkäpuolella kevyt "salmiakkikuviokarhennus", joka lisää hieman vesipumpunpyörityksen kitkaa. Toi hihna ei ainakaan luista niin herkästi.
        Niin, joo ja mulla oli muinoin (2001-2003) myös -98 2.0 8v Laguna I:n, jonka kanssa toimin samoin kun se hihna tahtoi kanssa kiljua kylmänä. Toivottavasti tästä jotain apuva.

        Täytynee itsekkin kysellä tuollaista hihnaa, josko auttaisi. Ääni tuppaa olemaan aika ikävä, risteyalueilla kylmänä vingahtelee ekan km aikana.
        Kerran jo kirin tuota nykyistä hihnaa ja ei juuri ollut apua. Millään en ole saanut tuota kylmävinkunaa pois, ei niin kireäksi hihnaa ole saanut. En tiedä saisko jollakin puristimella painettua kiristinpyörää apuna, jotta kireyttä sais enempi? Tiedä sitten onko sitten hyväksi apulaitteiden laakeroinnille tuollainen kiriminen...


    • laku II

      Itselläni oli 2,0 8venttiilinen -97 laguna ja siinä oli samanlaista vikaa,että tuppasi kiljumaan kylmänä.Remmin pinta oli jotensakin "lasittunut"liukkaaksi ajansaatossa.Ostin alkuperäisen hihnan ja vaihdoin sen ensialkuun oli ok,mutta ilmeistikin hetken käytönjälkeen vingahteli varsinkin kylmällä tai kostealla ilmalla,mutta kiristin hiukan ja ei sen jälkeen ollut ongelmia vuoden aikana mitä auto vielä minulla oli jokapäiväisessä ajossa.

      • Lakupekarinen

        2,0 koneella ja mulla ei ainakaan ole koskaan vinkunut mitkään hihnat. Olipa keli kuin keli niin ei vingahtele. Hihnoja kannattaa aina silloin tällöin spruutata esim crc:llä ja se on kuin varavakuutus autolle. Eli kun auto on lämmin niin pelti vaan auki ja kun kone käy tyhjäkäynnillä niin jokaiseen hihnaan roiskii kierroksen crc:tä. Homma ei välttis pidennä hihnojen ikää mutta pitää ne notkeana ja jouhevana.


      • Arto1
        Lakupekarinen kirjoitti:

        2,0 koneella ja mulla ei ainakaan ole koskaan vinkunut mitkään hihnat. Olipa keli kuin keli niin ei vingahtele. Hihnoja kannattaa aina silloin tällöin spruutata esim crc:llä ja se on kuin varavakuutus autolle. Eli kun auto on lämmin niin pelti vaan auki ja kun kone käy tyhjäkäynnillä niin jokaiseen hihnaan roiskii kierroksen crc:tä. Homma ei välttis pidennä hihnojen ikää mutta pitää ne notkeana ja jouhevana.

        Kesästä saakka tuo hihnan kiljuminen säestänyt Lagunalla ajoa. Nyt sitten hoksasin että vika onkin oikeasti kampiakselin hihnapyörässä, jolta apulaitehihna saa voimansa. Hihnapyörä on ns.värinävaimennettu kumilla ja tuo kumi on irronnut kahden metallikiekon välistä ja pyörä ikäänkuin sutii välillä. Ongelman näkee kun pyörittää hihnasta ja tuo kanpiakselin hihnapyörä liikkuu mukana. Keskiosa ei liiku, kun on pultattu kiinni kampiakseliin. Mitähän tuo hihnapyörä sitten maksaa? Kohta alan sitäkin selvittää.


      • Arto1
        Arto1 kirjoitti:

        Kesästä saakka tuo hihnan kiljuminen säestänyt Lagunalla ajoa. Nyt sitten hoksasin että vika onkin oikeasti kampiakselin hihnapyörässä, jolta apulaitehihna saa voimansa. Hihnapyörä on ns.värinävaimennettu kumilla ja tuo kumi on irronnut kahden metallikiekon välistä ja pyörä ikäänkuin sutii välillä. Ongelman näkee kun pyörittää hihnasta ja tuo kanpiakselin hihnapyörä liikkuu mukana. Keskiosa ei liiku, kun on pultattu kiinni kampiakseliin. Mitähän tuo hihnapyörä sitten maksaa? Kohta alan sitäkin selvittää.

        Uusi hihnapyörä maksaa 246euroa.
        Käytetty ainoa mitä löysin, maksaa kuluineen 70euroa. Ei mikään edullinen sekään ollut, purkaamot ryöstää...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      187
      8579
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4708
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4218
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      59
      3762
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3206
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2970
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2666
    8. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2471
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2183
    10. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      36
      2147
    Aihe