satuin löytämään saksasta orgikkeksen volkkarin ja vielä turbolla. mittarissa on vaivaiset 44tkm ja on kuin uusi. ainoa ongelma on tehon puute voiko turboa ruuvata? myyjä sanoi että tämä volkkari on erittäin harvinainen ja olin pitkään etsinyt sellaista, onko kellään myydä varaosia tai turboja? kumi muuten palaa aika hyvin tosin yhdellä gummiloilella!
vw kleinbus tdi -69
12
1358
Vastaukset
- Kalle
Mitä osia tarvitset??
Meillä on siihen aika paljon osia, löytyy esim. vaihtomoottori sekä lisäksi ylinmääräinen kansi. Turboja saa tuohon hyvin uutenakin, sekä kunnostettuna. Täälläkin pyörii käyttöajossa yksi -69, myös turbodieseli, joten ei tuo nyt niin harvinainen ole. Tehon puutetta ei pitäisi mielestäni esiintyä, tuossa turbomoottorissa on vakiona sen verran kuin mitä auton ajo-ominaisuudet ja jarrut antaa myöden. Turboa voit ruuvata vähän, mutta jos kierrät paljon, niin letkut eivät enään yllä paikoillensa. Kysele vaikka ATB:ltä virityslastua, josko niiltä löytyisi -69 lastu. Tässä meilläpäin liikkuvassa on myös välijäähdytin, se auttaa hieman.- mako
meikä palaa halusta päästä tunaa vokkeloo, mut ei tiällä pohjanmaalla oo mitää tuninki paikkoo! ai miten se ruuvi porautuu sinne turboo? onko vaikeuksia ahtaa turboo?
- jorma
TOTTA...tollasen vokkelon oon aina halunnut!
- Kalle
Juu, tuo on siitä hyvä, että koska se on dieselillä, niin kulutus on pieni ja luotettavuus huomattavasti parempi kuin niillä bensa puhallinmoottoreilla. Kuitenkin voi nauttia ajosta vanhalla autolla, sen antamalla tunnelmalla. Bensa-moottorisella ei tahdo kukkaro kestää ajaa ja näissä kun on nestejäähdytys, niin lämmityskin toimii paremmin.
- jallu
Kalle kirjoitti:
Juu, tuo on siitä hyvä, että koska se on dieselillä, niin kulutus on pieni ja luotettavuus huomattavasti parempi kuin niillä bensa puhallinmoottoreilla. Kuitenkin voi nauttia ajosta vanhalla autolla, sen antamalla tunnelmalla. Bensa-moottorisella ei tahdo kukkaro kestää ajaa ja näissä kun on nestejäähdytys, niin lämmityskin toimii paremmin.
tosissaan, minusta tässä ei ole mitään järkevää! mikä on vokkelo kun te sitä jauhatte?
- Kalle
jallu kirjoitti:
tosissaan, minusta tässä ei ole mitään järkevää! mikä on vokkelo kun te sitä jauhatte?
Niin kyse on Volkswagen Tyyppi T2-2, eli kakkoskorin Volkkarin pakettiautosta, joita on valmistettu kuusikymmentäluvun loppupuolella ja seitsemänkymmentäluvun loppupuolelle. Kleinbus- on kyseisestä autosta tehty ns. pikkubussimuunnos, rekisteröity useammalle kuin kolmelle ihmiselle. Meilläpäin liikkuva -69 T2-2 on taasen pakettiauto, joka on kylläkin rekisteröity 1 2 5 hlö, eli kahdeksalle. Siitä seuraa se mukavuus, että dieselvero on alle 100 Eur. vuodessa.
Vokkelo on kutsumanimi Volkswagenille...
PS.tosissaan ollaan vaikka aina ei siltä vaikuta. - VW-Man
Kalle kirjoitti:
Niin kyse on Volkswagen Tyyppi T2-2, eli kakkoskorin Volkkarin pakettiautosta, joita on valmistettu kuusikymmentäluvun loppupuolella ja seitsemänkymmentäluvun loppupuolelle. Kleinbus- on kyseisestä autosta tehty ns. pikkubussimuunnos, rekisteröity useammalle kuin kolmelle ihmiselle. Meilläpäin liikkuva -69 T2-2 on taasen pakettiauto, joka on kylläkin rekisteröity 1 2 5 hlö, eli kahdeksalle. Siitä seuraa se mukavuus, että dieselvero on alle 100 Eur. vuodessa.
Vokkelo on kutsumanimi Volkswagenille...
PS.tosissaan ollaan vaikka aina ei siltä vaikuta.Missäpäin muka tuollainen on, Ei se Diesel sinne mahdu mitenkään, eikä vaihteisto kestä niitä huimia vääntöjä joita 1.6:n turbo kykenee tuottamaan. Ja eihän tuollaista saa edes kilpiin Suomessa. Ettei vaan olisi kyseessä tavallinen volsu jossa venttiilit kolisee hitusen normaalia enemmän.
- Kalle
VW-Man kirjoitti:
Missäpäin muka tuollainen on, Ei se Diesel sinne mahdu mitenkään, eikä vaihteisto kestä niitä huimia vääntöjä joita 1.6:n turbo kykenee tuottamaan. Ja eihän tuollaista saa edes kilpiin Suomessa. Ettei vaan olisi kyseessä tavallinen volsu jossa venttiilit kolisee hitusen normaalia enemmän.
Volkkarin diesel mahtuu sinne oikein hyvin, kaikkinensa tykötarpeinensa. Yllätys kyllä vaihteisto kestää sen hyvin, jopa revityksen, alkuperäinen 200mm kytkin sen sijaan ei kestä noita vääntöjä, mutta siihenhän on olemassa paljonkin erillaisia vaihtoehtoja. Kilpiin saamisessa ei ole mitään ongelmaa, ei tarvittu edes lupia. Tosin, rekisterikatsastuksessakin, kun ajettiin halliin, niin inssi myös epäili venttilivälyksiä... Ilme oli melkoinen, kun kerroin dieselin siellä nakuttavan...
Jäähdytyksen ja muutaman muun asian kanssa oli hiukka miettimistä, ja kokeilemista, mutta nyt sillä on ajettu jo monta vuotta, ja on ollut vaivan arvoinen. Auto on aivan päivittäisessä kaytössä, koska on luotettava, taloudellinen ja hauska vanha auto ;-)
Eikö se ole vain hyvä, että myös talviliikenteessä näkyy päivittäin vanhoja volkkareita?
Niin, auto on otsikon mukaisessa maakunnassa... - jeppe
Kalle kirjoitti:
Volkkarin diesel mahtuu sinne oikein hyvin, kaikkinensa tykötarpeinensa. Yllätys kyllä vaihteisto kestää sen hyvin, jopa revityksen, alkuperäinen 200mm kytkin sen sijaan ei kestä noita vääntöjä, mutta siihenhän on olemassa paljonkin erillaisia vaihtoehtoja. Kilpiin saamisessa ei ole mitään ongelmaa, ei tarvittu edes lupia. Tosin, rekisterikatsastuksessakin, kun ajettiin halliin, niin inssi myös epäili venttilivälyksiä... Ilme oli melkoinen, kun kerroin dieselin siellä nakuttavan...
Jäähdytyksen ja muutaman muun asian kanssa oli hiukka miettimistä, ja kokeilemista, mutta nyt sillä on ajettu jo monta vuotta, ja on ollut vaivan arvoinen. Auto on aivan päivittäisessä kaytössä, koska on luotettava, taloudellinen ja hauska vanha auto ;-)
Eikö se ole vain hyvä, että myös talviliikenteessä näkyy päivittäin vanhoja volkkareita?
Niin, auto on otsikon mukaisessa maakunnassa...äijä lopeta tollanen jauhaminen...ei niissä pönttiksissä ole mitään hienoa, eihän ne edes ole autoja vaan isoja maitokärrejä joista lähtee savua koko tehtaan tarpeisiin!
- Kalle
jeppe kirjoitti:
äijä lopeta tollanen jauhaminen...ei niissä pönttiksissä ole mitään hienoa, eihän ne edes ole autoja vaan isoja maitokärrejä joista lähtee savua koko tehtaan tarpeisiin!
Niinpä, ja dieselillä niihin maitokärreihin saadaan vielä reilusti lisää mustaa savua!!
- Mobilisti
Suosittelen välittömästi vaihtamaan tilalle alkuperäisen moottorin ja muut laitteet. On todella häpeällistä mennä muuttelemaan ja "tunaamaan" vanhaa autoa.. Rakennelkaa jotain japsipaskoja mutta älkää pilatko saksan helmeä !!! Tuollaiset väsääjät pitäisi laittaa linnaan. Halosessa olisikin rangaistusta kylliksi.
- Kalle
On se vaan niin kauhiaa, ovat niin harvinaisia helmiä, varmaan viimeiset maailmassa. Niitä vanhoja volsuja ei missään nimessä saa menä muuttamaan!!!
En suosittele edes tarvikevaraosien käyttöä, ostettava alkuperäisiä osia, ettei vain laskettaisi tuunaamiseksi...
( nyt mua viedään linnasta linnaan... )
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa683941Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen192239Elokapinan mielenosoitussarja alkaa
Varma kesän merkki on, kun planeetastamme huolestuneet ihmiset alkavat pitää tilaisuuksia muistuttaakseen ihmisiä siitä,4401951Eipäs sitten ryypätä kesälomalla
Työnantaja voi antaa potkut, vaikka olisi ryypännyt 2-4 viikkoa sitten. Vaikka olenkin raivoraitis, niin en kannata tuo1641791- 1081176
Pysyä yhdessä vai ei
En tiedä, ollaan asuttu samassa asunnossa kohta joku 5 vuotta. Olisi sanomista vähän kaikesta mutta eniten itseä ottaa p871153Marinin hallitus onnistui työllisyystoimissa
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/marinin-hallitus-saavutti-tavoitteensa-merkittava-onnistuminen-tyollisyydessa-tuore-m2361105Tänään oli
Noiiiiin 🤏 vähällä ettei tapahtunut jotain mieletöntä. Valitettavasti olosuhteet esti. Odota hetki vielä 😘33927En halua sua enää
joten ihan turhaan tulet "esiintymään" mun näkö- ja kuulopiiriin. Ärsyttää vain kun omat tekemiset häiriintyy, kun en ha37788Ukrainan häviö pitää tunnistaa ja tunnustaa
Venäjä ei ole vain maa, jolla on suuri hyvin koulutettu ja varusteltu armeija, joka on osoittanut tehokkuutensa Ukraina165730