vw kleinbus tdi -69

mako

satuin löytämään saksasta orgikkeksen volkkarin ja vielä turbolla. mittarissa on vaivaiset 44tkm ja on kuin uusi. ainoa ongelma on tehon puute voiko turboa ruuvata? myyjä sanoi että tämä volkkari on erittäin harvinainen ja olin pitkään etsinyt sellaista, onko kellään myydä varaosia tai turboja? kumi muuten palaa aika hyvin tosin yhdellä gummiloilella!

12

1396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalle

      Mitä osia tarvitset??

      Meillä on siihen aika paljon osia, löytyy esim. vaihtomoottori sekä lisäksi ylinmääräinen kansi. Turboja saa tuohon hyvin uutenakin, sekä kunnostettuna. Täälläkin pyörii käyttöajossa yksi -69, myös turbodieseli, joten ei tuo nyt niin harvinainen ole. Tehon puutetta ei pitäisi mielestäni esiintyä, tuossa turbomoottorissa on vakiona sen verran kuin mitä auton ajo-ominaisuudet ja jarrut antaa myöden. Turboa voit ruuvata vähän, mutta jos kierrät paljon, niin letkut eivät enään yllä paikoillensa. Kysele vaikka ATB:ltä virityslastua, josko niiltä löytyisi -69 lastu. Tässä meilläpäin liikkuvassa on myös välijäähdytin, se auttaa hieman.

      • mako

        meikä palaa halusta päästä tunaa vokkeloo, mut ei tiällä pohjanmaalla oo mitää tuninki paikkoo! ai miten se ruuvi porautuu sinne turboo? onko vaikeuksia ahtaa turboo?


    • jorma

      TOTTA...tollasen vokkelon oon aina halunnut!

      • Kalle

        Juu, tuo on siitä hyvä, että koska se on dieselillä, niin kulutus on pieni ja luotettavuus huomattavasti parempi kuin niillä bensa puhallinmoottoreilla. Kuitenkin voi nauttia ajosta vanhalla autolla, sen antamalla tunnelmalla. Bensa-moottorisella ei tahdo kukkaro kestää ajaa ja näissä kun on nestejäähdytys, niin lämmityskin toimii paremmin.


      • jallu
        Kalle kirjoitti:

        Juu, tuo on siitä hyvä, että koska se on dieselillä, niin kulutus on pieni ja luotettavuus huomattavasti parempi kuin niillä bensa puhallinmoottoreilla. Kuitenkin voi nauttia ajosta vanhalla autolla, sen antamalla tunnelmalla. Bensa-moottorisella ei tahdo kukkaro kestää ajaa ja näissä kun on nestejäähdytys, niin lämmityskin toimii paremmin.

        tosissaan, minusta tässä ei ole mitään järkevää! mikä on vokkelo kun te sitä jauhatte?


      • Kalle
        jallu kirjoitti:

        tosissaan, minusta tässä ei ole mitään järkevää! mikä on vokkelo kun te sitä jauhatte?

        Niin kyse on Volkswagen Tyyppi T2-2, eli kakkoskorin Volkkarin pakettiautosta, joita on valmistettu kuusikymmentäluvun loppupuolella ja seitsemänkymmentäluvun loppupuolelle. Kleinbus- on kyseisestä autosta tehty ns. pikkubussimuunnos, rekisteröity useammalle kuin kolmelle ihmiselle. Meilläpäin liikkuva -69 T2-2 on taasen pakettiauto, joka on kylläkin rekisteröity 1 2 5 hlö, eli kahdeksalle. Siitä seuraa se mukavuus, että dieselvero on alle 100 Eur. vuodessa.

        Vokkelo on kutsumanimi Volkswagenille...

        PS.tosissaan ollaan vaikka aina ei siltä vaikuta.


      • VW-Man
        Kalle kirjoitti:

        Niin kyse on Volkswagen Tyyppi T2-2, eli kakkoskorin Volkkarin pakettiautosta, joita on valmistettu kuusikymmentäluvun loppupuolella ja seitsemänkymmentäluvun loppupuolelle. Kleinbus- on kyseisestä autosta tehty ns. pikkubussimuunnos, rekisteröity useammalle kuin kolmelle ihmiselle. Meilläpäin liikkuva -69 T2-2 on taasen pakettiauto, joka on kylläkin rekisteröity 1 2 5 hlö, eli kahdeksalle. Siitä seuraa se mukavuus, että dieselvero on alle 100 Eur. vuodessa.

        Vokkelo on kutsumanimi Volkswagenille...

        PS.tosissaan ollaan vaikka aina ei siltä vaikuta.

        Missäpäin muka tuollainen on, Ei se Diesel sinne mahdu mitenkään, eikä vaihteisto kestä niitä huimia vääntöjä joita 1.6:n turbo kykenee tuottamaan. Ja eihän tuollaista saa edes kilpiin Suomessa. Ettei vaan olisi kyseessä tavallinen volsu jossa venttiilit kolisee hitusen normaalia enemmän.


      • Kalle
        VW-Man kirjoitti:

        Missäpäin muka tuollainen on, Ei se Diesel sinne mahdu mitenkään, eikä vaihteisto kestä niitä huimia vääntöjä joita 1.6:n turbo kykenee tuottamaan. Ja eihän tuollaista saa edes kilpiin Suomessa. Ettei vaan olisi kyseessä tavallinen volsu jossa venttiilit kolisee hitusen normaalia enemmän.

        Volkkarin diesel mahtuu sinne oikein hyvin, kaikkinensa tykötarpeinensa. Yllätys kyllä vaihteisto kestää sen hyvin, jopa revityksen, alkuperäinen 200mm kytkin sen sijaan ei kestä noita vääntöjä, mutta siihenhän on olemassa paljonkin erillaisia vaihtoehtoja. Kilpiin saamisessa ei ole mitään ongelmaa, ei tarvittu edes lupia. Tosin, rekisterikatsastuksessakin, kun ajettiin halliin, niin inssi myös epäili venttilivälyksiä... Ilme oli melkoinen, kun kerroin dieselin siellä nakuttavan...

        Jäähdytyksen ja muutaman muun asian kanssa oli hiukka miettimistä, ja kokeilemista, mutta nyt sillä on ajettu jo monta vuotta, ja on ollut vaivan arvoinen. Auto on aivan päivittäisessä kaytössä, koska on luotettava, taloudellinen ja hauska vanha auto ;-)

        Eikö se ole vain hyvä, että myös talviliikenteessä näkyy päivittäin vanhoja volkkareita?

        Niin, auto on otsikon mukaisessa maakunnassa...


      • jeppe
        Kalle kirjoitti:

        Volkkarin diesel mahtuu sinne oikein hyvin, kaikkinensa tykötarpeinensa. Yllätys kyllä vaihteisto kestää sen hyvin, jopa revityksen, alkuperäinen 200mm kytkin sen sijaan ei kestä noita vääntöjä, mutta siihenhän on olemassa paljonkin erillaisia vaihtoehtoja. Kilpiin saamisessa ei ole mitään ongelmaa, ei tarvittu edes lupia. Tosin, rekisterikatsastuksessakin, kun ajettiin halliin, niin inssi myös epäili venttilivälyksiä... Ilme oli melkoinen, kun kerroin dieselin siellä nakuttavan...

        Jäähdytyksen ja muutaman muun asian kanssa oli hiukka miettimistä, ja kokeilemista, mutta nyt sillä on ajettu jo monta vuotta, ja on ollut vaivan arvoinen. Auto on aivan päivittäisessä kaytössä, koska on luotettava, taloudellinen ja hauska vanha auto ;-)

        Eikö se ole vain hyvä, että myös talviliikenteessä näkyy päivittäin vanhoja volkkareita?

        Niin, auto on otsikon mukaisessa maakunnassa...

        äijä lopeta tollanen jauhaminen...ei niissä pönttiksissä ole mitään hienoa, eihän ne edes ole autoja vaan isoja maitokärrejä joista lähtee savua koko tehtaan tarpeisiin!


      • Kalle
        jeppe kirjoitti:

        äijä lopeta tollanen jauhaminen...ei niissä pönttiksissä ole mitään hienoa, eihän ne edes ole autoja vaan isoja maitokärrejä joista lähtee savua koko tehtaan tarpeisiin!

        Niinpä, ja dieselillä niihin maitokärreihin saadaan vielä reilusti lisää mustaa savua!!


    • Mobilisti

      Suosittelen välittömästi vaihtamaan tilalle alkuperäisen moottorin ja muut laitteet. On todella häpeällistä mennä muuttelemaan ja "tunaamaan" vanhaa autoa.. Rakennelkaa jotain japsipaskoja mutta älkää pilatko saksan helmeä !!! Tuollaiset väsääjät pitäisi laittaa linnaan. Halosessa olisikin rangaistusta kylliksi.

      • Kalle

        On se vaan niin kauhiaa, ovat niin harvinaisia helmiä, varmaan viimeiset maailmassa. Niitä vanhoja volsuja ei missään nimessä saa menä muuttamaan!!!

        En suosittele edes tarvikevaraosien käyttöä, ostettava alkuperäisiä osia, ettei vain laskettaisi tuunaamiseksi...

        ( nyt mua viedään linnasta linnaan... )


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe