Toinen lapsi haaveissa

Ninnaliinuska

Taustatietona alkuun:

Olin sijaisena 5.12.06 - 30.05.08. Äitiyslomalle jäin 10/07 ja lapsi syntyi 28.11.07. Äitiysloma loppui 28.8.08, jonka jälkeen olen ollut työttömänä.

Nyt haaveissa olisi toinen lapsi, mutta talouden kannalta haluisin tietääkin, että minkä mukaan saisin tästä toisesta lapsesta äitiyspäivärahan?

Olen kuullut kahta versiota, että jos syntyisi 2009 menisi vuoden 2007 tulojen mukaan. Tämän toisen version mukaan saisin saman kuin ensimmäisestä, jos ikäero on vähemmän kuin 2vuotta (jos enemmän niin 2007 tulojenko mukaan)?

Kelan sivuista ei paljoa lohtua ollut :(

3

536

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuuden äiti

Kyllä se vastaus sieltä kelan sivuilta löytyy:

Kaksi lasta kolmessa vuodessa

Vanhempainpäiväraha voi määräytyä myös edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan. Tällöin edellytetään, ettei lapsi, jonka perusteella edellistä vanhempainpäivärahaa on maksettu, ole täyttänyt kolmea vuotta ennen uuden raskauden laskettua synnytysaikaa tai adoptiolapsen hoitoon ottamista.

• Ninnaliinuska

Pitäisikö tuo siis tulkita nyt niin, että sen saa itse päättää haluaako edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan vai esim. tuon 2007 työtulojen mukaan? Se kun ei minulle ainakaan selvinnyt tuosta tekstistä ko. sivuilla pyöriessäni ennen kuin tänne laitoin kysymyksen ja sen takia tulin täältä kysymään.

• kuuden äiti
        Ninnaliinuska kirjoitti:

Pitäisikö tuo siis tulkita nyt niin, että sen saa itse päättää haluaako edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan vai esim. tuon 2007 työtulojen mukaan? Se kun ei minulle ainakaan selvinnyt tuosta tekstistä ko. sivuilla pyöriessäni ennen kuin tänne laitoin kysymyksen ja sen takia tulin täältä kysymään.

No, näinhän se on. Eiköhän jokainen halua sen parhaimman mahdollisen päivärahan, joten kelan tätit tekevät sen päätöksen yleensä virkansa puolesta ja laskevat sen parhaimman mahdollisuuden kolmesta. Eli verotuksessa todettujen tulojen mukaan, 6kk:n tulojen mukaan (edellyttää todistusta tuloista) tai edellisen lapsen mukaan, jos alle 3v.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      244
      6104
    2. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      128
      5908
    3. Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä

Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi
      Maailman menoa
      243
      4986
    4. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      32
      4477
    5. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      25
      4327
    6. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      63
      4202
    7. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      68
      4117
    8. Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin

ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali
      Maailman menoa
      32
      3678
    9. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      58
      2579
    10. En koskaan tule sinulle tätä kertomaan

Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.
      Ikävä
      56
      1965
    Aihe