Lopetin tupakoinnin

siirryin sikareihin

Poltin 26 vuotta n. 1-2 askia/pv. Tuli keuhko-ongelmia, joten lääkäri käski lopettaa tupakoinnin. Nyt ollut polttamatta tupakkaa 2v 3kk. Tupakointi oli mahtava harrastus, mutta valitettavan epäterveellistä.

Aloitin lakon nikotiinilaastareilla ja isoilla sikareilla max. 5/pv. Lääkäri suositteli sikareita, koska sikarit ovat huomattavasti parempia keuhkoille, koska niitä ei polteta henkeen. Nyt sikareita tulee poltettua liiankin harvoin, max 2/pv. Viimeksi tullut poltettua viikko sitten.

Suosittelen sikareita niille, joille tupakoinnin lopettaminen on ollut hankalaa. Tällöin teillä on takaportti savutella halutessanne ja kynnys lopettaa matalampi. Kunhan ette vahingossakaan polta tupakkaa, koska niihin on helppo repsahtaa.

Niin muuten, keuhkojen Pef-arvot ovat nousseet ja kunto on kohentunut urheillessa huomattavasti. Silti katselen välillä kaiholla tupakoivia ihmisiä. Onneksi voi pistää tarvittaessa sikariksi.

Tsemppiä lopettaville ja hyvää Joulua kaikille.

17

3786

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3 v. polttamatta

      En voi uskoa silmiäni. Kirjoitat, että sinulla oli keuhko-ongelmia ja menit lääkäriin,joka suositteli S I K A R E I T A !. Kas kun ei lisännyt valikoimaan nuuskaa ja piippua.
      Saanenko kysyä minkä alan lääkäri oli kyseessä, poppamies vai konitohtori ?

    • usko tai älä

      Olipa erikoinen ohje. Tupakankaan ongelmallisuus ei perustu siihen, että vedetään henkeen, eli ei se sikari varmaan sen terveellisempää ole. Ohje on samaa tasoa kuin se, kun kaveri kehui miten ei ole juonut enää viinaa lainkaan, ottaa vaan amfetamiinia.

      • siirryin sikareihin

        Määrät ovat minulla siis nykyään n. 200-300 sikaria/vuosi kuin aikaisemmmin aikaisemmin meni 7000-14000 tupakkaa/vuosi.

        Muutenkin sikarit ovat terveelllisempiä kuin normaalit savukkeet, ainakin monien tutkimusten mukaan. En koskaan olisi voinut lopettaa tupakointia ilman mitään korvikkeita. Tupakointi oli pakonomainen toiminto, mutta sikari ainoastaan juhlatunnelmaan kuuluva nautinto tai tupakan huonohko korvike.

        Keuhkojen arvot ovat paremmat ja kaikin puolin on mukava odotella mitä elämä tuo tullessaan.


      • kyllä
        siirryin sikareihin kirjoitti:

        Määrät ovat minulla siis nykyään n. 200-300 sikaria/vuosi kuin aikaisemmmin aikaisemmin meni 7000-14000 tupakkaa/vuosi.

        Muutenkin sikarit ovat terveelllisempiä kuin normaalit savukkeet, ainakin monien tutkimusten mukaan. En koskaan olisi voinut lopettaa tupakointia ilman mitään korvikkeita. Tupakointi oli pakonomainen toiminto, mutta sikari ainoastaan juhlatunnelmaan kuuluva nautinto tai tupakan huonohko korvike.

        Keuhkojen arvot ovat paremmat ja kaikin puolin on mukava odotella mitä elämä tuo tullessaan.

        Yksi iso sikari vataa kataonkia tupakkaa on terveelistä.


      • siirryin sikareihin
        kyllä kirjoitti:

        Yksi iso sikari vataa kataonkia tupakkaa on terveelistä.

        "Molemmat sisältävät käsitykseni mukaan samat haitalliset aineet. Oleellisinta tässä on käsitykseni mukaan altistumisaika, joka kasvaa savukemäärän lisääntyessä. Sikaria polttaessa ajautuu haitallista savua kyllä keuhkoihinkin vaikka vetelisikin " poskareita ". Ehkä paras tapa vertailla haitallisuutta on verrata savulle altistumisen aikaa. Antti Hynninen, yleislääketieteen erikoislääkäri Poliklinikka.fi"

        Eli 200*30min=100h tai 14000*5 min= 1166 h. Lisäksi sikareissa ei ole paperia tai lisättyjä kemikaaleja siinä määrin kuin tupakoissa. Lisäksi sikarien hinta on hyvin rajoittava tekijä (ainakin minulle).

        En sano, että sikarin polttelu on terveellistä, mutta eivät ole pakokaasutkaan tai katupölykään, joita autoilijana myös tuotan. Yritin vain tuoda oman selviytymisstrategiani myös muiden luettavaksi, jos niistä joillekin hyötyä olisi.

        Ja pitäähän elämässä joitakin paheita olla, että jaksaa tätä liian tasapaksua suomalaista elämää. Vai mitä ;)


    • kuulostaa hyvältä

      neuvolta! Vaikka laastari persuksissa, nikotiinipurkka poskessa ni ei auta. Siis se ei ole nikotiini johon on koukussa vaan joku niistä 2000:sta muusta aineesta.
      Sikariostoksille lähden huomenna.

    • sikarijutuista

      Minulla ei ole ongelmaa, savukkeiden poltto loppui jo 38 vuotta sitten. Olen tyytyväinen kun yleinen tupakkahajuste on vähentynyt kieltojen ansiosta.
      Parikin tuttavaa on siirtynyt pikkusikarien polttoon, toinen heistä väitti, että olisi "terveellisempää" kuin savukkeet. Kuulostaa hassulta kun mielestäni kaikki keuhkoihin vedettävä sinne kuulumaton savu, pakokaasut ja muut käryt ovat epäterveellistä.

      Tässä keskustelussaon puhuttu isoista sikareista, mitä mieltä olette pienistä? Kuvittelisin, että pieniä nappaa kuitenkin useammin kuin suuria ja näinhän täälläkin kirjoitettiin.

      • about 300kpl.

        kummassakin on yhtä paljon myrkkyaineita!!.


      • jokin perustelu
        about 300kpl. kirjoitti:

        kummassakin on yhtä paljon myrkkyaineita!!.

        Miten savukkeessa, pikkusikarissa ja isossa sikarissa voi olla yhtä paljon myrkkyaineita? Siis per kappale?


    • sikaaria

      vedät, jollet henkeen. nimimerkillä: "viiniäkään en haistele vaan juon".

      • Xigar

        Itse en siis ole tupakkaa (toppatupakkaa siis) polttanut mitä lukuunottamatta maistiaisia. Kokeilin sikaria ja se oli täysin toinen elämys!

        Koittakaa nyt ymmärtää että toppa (20 kpl)/päivä V.S sikari tai kaksi/viikko on jo aikamoinen ero. Sen nyt kukatahansa voi päätellä kumpi on terveellisempää. Sikarin tuottamaa savua EI vedetä henkeen koska muuten heräät kovaan yskään. Sikarin savua pidetään suussa ja päästetään sitten pois. Sikari ei ole tarkoitettu sitävarten, että siinä olisi enemmän nikotiinia tai vastaavaa vaan pelkästään nautinnoksi.

        Se, että lääkäri neuvoi polttamaan sikareita ei ole ihme. Kukaan ei tule pottamaan 20kpl sikareita KEUHKOON!

        W. Churchill kulutti 4000 sikaria/vuosi ja kuoli yli 70 vuotiaana!

        Sikarointi on hieno harrastus.


      • uuuuuuuuuuu
        Xigar kirjoitti:

        Itse en siis ole tupakkaa (toppatupakkaa siis) polttanut mitä lukuunottamatta maistiaisia. Kokeilin sikaria ja se oli täysin toinen elämys!

        Koittakaa nyt ymmärtää että toppa (20 kpl)/päivä V.S sikari tai kaksi/viikko on jo aikamoinen ero. Sen nyt kukatahansa voi päätellä kumpi on terveellisempää. Sikarin tuottamaa savua EI vedetä henkeen koska muuten heräät kovaan yskään. Sikarin savua pidetään suussa ja päästetään sitten pois. Sikari ei ole tarkoitettu sitävarten, että siinä olisi enemmän nikotiinia tai vastaavaa vaan pelkästään nautinnoksi.

        Se, että lääkäri neuvoi polttamaan sikareita ei ole ihme. Kukaan ei tule pottamaan 20kpl sikareita KEUHKOON!

        W. Churchill kulutti 4000 sikaria/vuosi ja kuoli yli 70 vuotiaana!

        Sikarointi on hieno harrastus.

        huilu


      • CigCigCigCig
        uuuuuuuuuuu kirjoitti:

        huilu

        Kannattaisiko ensin selvittää asiaa ennenkuin tulet tänne leikkimään?


      • Opettaja 27v
        Xigar kirjoitti:

        Itse en siis ole tupakkaa (toppatupakkaa siis) polttanut mitä lukuunottamatta maistiaisia. Kokeilin sikaria ja se oli täysin toinen elämys!

        Koittakaa nyt ymmärtää että toppa (20 kpl)/päivä V.S sikari tai kaksi/viikko on jo aikamoinen ero. Sen nyt kukatahansa voi päätellä kumpi on terveellisempää. Sikarin tuottamaa savua EI vedetä henkeen koska muuten heräät kovaan yskään. Sikarin savua pidetään suussa ja päästetään sitten pois. Sikari ei ole tarkoitettu sitävarten, että siinä olisi enemmän nikotiinia tai vastaavaa vaan pelkästään nautinnoksi.

        Se, että lääkäri neuvoi polttamaan sikareita ei ole ihme. Kukaan ei tule pottamaan 20kpl sikareita KEUHKOON!

        W. Churchill kulutti 4000 sikaria/vuosi ja kuoli yli 70 vuotiaana!

        Sikarointi on hieno harrastus.

        Wisnston Churchill kuoli 90-vuotiaana aika pitkälti sen jälkeen, kun joutui jättämään työnsä kansanedustajana. Ei ollut kuulemma enää elämällä tarkoitusta... Muuta kuin sikarit.

        Sikarit, hyvä viski ja kaikki muu gourmet ovat lisänneet kohtuullisissa määrissä nautittuina suuresti elämäniloani, poistaneet stressiä ja antaneet suurenmoisia nautintoja muuten köyhässä ja stressaavassa elämässä.

        Kaikessa olen vaihtanut määrän laatuun ja se on kannattanut. Jos nämä nauttimani nautintoainemäärät vaikuttavat jotenkin elinikäni pituuteen, luulisin, että positiivisesti. Jos kuitenkin pari vuotta karsiutuukin, on se ollut nautinnon arvoista. Mieluummin nautin vielä 50 vuotta, kuin hiljaa kituutan kohti 100-vuotissynttäreitä.


    • 1056723

      teit, mä olen polttanut n 35v, lopetin kerrasta, kun sairastuin keuhkoahtaumaan, sikareita ei mulle suositeltu, ja miks olis? en käyttänyt edes laastareita, koska tupakointi on opeteltu tapa, ei siinä tarvita mitään apuvälineitä, vaan PÄÄTÖS, että se on loppu.

    • nikotinisti

      Olen 72 v. ja aloittanut kuusi (6) kertaa tupakoinnin ja yhtä monta kertaa olen sen lopettanut. Tällainen on kovaa leikkiä, enkä suosittele kenellekään tällaista. Pojan vesselinä hienonsin huhmaressa kessua isukille ja siinä sivussa opettelin itsekin.
      Minulla on kuitenkin ollut onnea onnettomuudessa siinä mielesä, että nämä vanhat tupakankasvattaja hallitsivat myös tupakan vaaroja ja opettivat tupakasta vieroittautumista.

      Jättäessäni viimeisen kerran minulla oli käytettävänä Egovalmentaja -ninminen tupakkalakkoon valmentava ohjelma. Valmennusohjelmasta saa lisätietoa S-postilla [email protected]
      Suosittelen.

    • Jukechuu

      2-3 kymmenen pikkusikarin askia viikossa on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin polttaa 5-7 20 tupakka-askia viikkoon. Eron huomaa muutaman päivän jälkeen keuhkoissa, jos on jonkin aikaa polttamatta mitään niin sikarit voivat aiheuttaa huonon olon, joka toisaalta voi jopa helpottaa irtipääsyn savukkeista. Ruokahalu voi nousta entisestä, mutta kaloripitoiset ruoat voi vaihtaa raejuustoon ja hedelmiin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3505
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      83
      1640
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe