Ihonalainen herpes kasvoissa

LiisaNumminen

Mikähän avuksi?
Tämän syksyn aikana minulle on ilmestynyt joko leukaan tai otsaan ensin ihonalainen noin 4x4cm kokoinen patti, joka päivässä parissa 'tulee ihon läpi' valuttaen nestettä ja rakkulat tulevat näkyviksi... Todella kiusallinen herpes siis. Aiemmin herpes on vaivannut lähinnä huulessa, nenän alueella mutta nyt saattaa otsasta levitä silmäluomiinkin... Viimeksi kuukausi sitten lääkärin määräämä Aclovir 200mg tabletti auttoi nopeasti mutta onkohan mahdollista saada tuota tai jotain muuta tablettia reseptillä valmiiksi jotta hoidon voisi aloittaa heti kun alkaa tuntua että patti on kasvamassa ihon alla. Todella häiritsevä ja ärsyttävän usein uusiva herpes on ja kaiken lisäksi jättää arpia...
Apua!

19

25823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kärsivä

      Mulla on herpes nenässä ja olen siihen saanut estolääkkeeksi aklovir 400mg jota otetaan 2xpäivässä. Onko muilla oireena myös tuntoherkkyys päässä sillä puolella missä herpes on? Oireena myös ikävä korvan vihlominen. todella raivostuttavaa.

      • LiisaNumminen

        Juu kyllä, tunnoton ja nyt taas kasvot niin kamalassa kunnossa leuan alueella että lääkärireissu edessä. Yritän saada estolääkityksen minäkin kun näin usein tätä on- melkein heti tulee uusi kun edellinen ehtinyt parantua... Huoh.


    • herpeshirviö

      Kuulostaa tutulta. Mulla ei ole koskaan ollut ennen edes huuliherpestä, mutta marraskuussa iski sitten ja kunnolla. Diagnoosi oli primääri herpes exema ja olin siitä sairaalassa 10 pvä. Olin kuin hirviö kasvoiltani!! Tytölläni oli tuo tauti edellisesllä viikolla ja oli myös ns primaari herpes sekä märkärupi. Mä siis osasin aloittaa kuurin heti kun pienetkin oireet alkoivat. Silti 3. päivänä lähes tajuttomana sairaalaan. Hrpes levisi ihan jokaiseen kohtaan kasvojen ihossa ja päänahassa ja silmäluomien takia rakkuloiden takia silmätkin turposivat kiinni. Fyysinen olo romahti täysin koska tulehdus oli kova. Eikä meinannut palautua kuukauteen...Sain lähes kuukauden mittaisen aclovir 200 mg kuurin viidesti päivässä. 2 vko lääkkeen loppumisesta havaitsin taas leuassa alkavaa kellertävää ja halkeilevaa ihoa/näppyä. Sain soittamalla sairaalaan antibiootin ja aclovir viideksi päiväksi viidesti. Nyt on viikko kulunut lääkkeiden loppumisesta ja kauhulla odotan alkaako vaiva taas. Mulla on lisäksi atooppinen koko ajan rikkonainen iho, joten siihen herpes kuulemma tarttuu helpoiten. Sairaalassa sanoi lääkäri et jos alkaa kiusallisesti uusia usein, kokeillaan estolääkitystä muistaakseni puoleksi vuodeksi! Huh mikä tauti, mut ilmeisesti primääri sanaan viitaten tauti tulee ekalla kerrallla vain tosi rajuna!

      • LiisaNumminen

        Tuohan kuulostaa todella vakavalta ja rankalta, toivottavasti ei enää uusiudu! Mulla on myös atooppinen iho mutta atopia on ollut vuosia protopic-voide-kuurin jälkeen oireeton. Ehdinkin noin 20v. kärsiä jatkuvasta taive- ja kasvojenalueen ihottumasta. Olen kuullut jos herpes-tartunnan saa aikuisiällä sen oireet olisivat voimakkaammat. Mulla on nyt mennyt jonkin aikaa parannellessa, mutta jäljet kasvoilta tuskin katoaa ihan heti, jos koskaan. Onneksi Joe Blasco on keksitty. On sekä leuan että otsan alueella, nenänvarressakin, punaisia läikkiä... :(
        Jos vielä herpes uusii kasvoilla niin hakeudun kyllä heti ihotautilääkäriin ja hankin tuon estolääkityksen.
        Tuttu tunne tuo kun muakin ihmiset tuijotti ulkona kun jouduin pakolliset asiat hoitamaan- olin niin karmaisevan monterin näköinen että olisin varmaan itsekin pelästynyt!

        Terveempää Uutta Vuotta!

        Lissu.


    • patteja

      Minulle ilmaantui kurkkukipua ja ihan punainen kurkku ja vähän vaikea nielläkin.Vasemmalla nielurisassa valkoinen virusläikkä.Mutta poskeen ilmaantui kolma herpeksen tyyppistä kirkasta nestettä vuotavaa melko pientä ekaks näppylän tapaisia,mutta kohta noin puolen sentin suuruiseksi muuttunutta aluetta,joista tuli kirkasta nestettä.Kohta oli leuassakin ihan samanlainen.Posken vuotavat alueet (kolme kappaletta) särkivät melko kovin Samanpuolen korva ja pää särkivät.Piti ottaa särkylääkettä. Oikean puolen kaskonpuoliskossa oli tosi kova kipu.Pelästyin vähän kun kipu tosiaan levisi pään alueelle ohimon ja päälaen kohdalle.huh!

      Minulla on joitakin vuosia ajoittain tullut pakaroihin,reisiin,kasvoihin akneen tyyppisiä näppylöitä.Tulee märkäpää ja valkoinen finni.Sitten samanaikaisesti lisääntyy pieniä pikkuruisia tavallaan finninäppyjä reisiin,pakaroihin ja hieman kasvoihin.Kutinaa niissä on jonkin verran.Raapiminen on aiheuttanut ja lähinnä näpyt ovat jo aiheuttaneet iholleni arpia.Kasvojen iho on muuttunut ruman näkoiseksi,mutta saan hoisettua kasvoni hyvällä hygienialla ja kasvovoiteilla.

      En ole löytänyt netistä kunnon tietoa.Ihotautilääkärillä en ole käynyt.Aion kyllä jossakin vaiheessa käydä.Liekö minulla olisi herpes tai mikä vaivaa.

      • väsynytjamasis

        henkisesti oireet ovat kamalia kestää.En tiedä onko kyseessä herpes vaiko vyöruusu mutta juuri samantapaisia oireita.Todella inhottava olotila ja sitten se naaman polte ihan järkkyä mutta googlaamalla en saa muuta kuin vyöruusua esille tuon herpeksen ja poltteen kanssa haettuna.Kumpaa lienee m inulla tuli huuleen ja levisi sen jälkeen toiselle puolelle suun sisälle ikeneen.Sh- sanoi että se on afta...?Joka suussa on eivät taida tietää mistään mitään.

        Lisäksi migreeni ja verenpaine.Inhottavaa todella.Saa kaikkea varoa.Ja mikään ei auta.


      • hh
        väsynytjamasis kirjoitti:

        henkisesti oireet ovat kamalia kestää.En tiedä onko kyseessä herpes vaiko vyöruusu mutta juuri samantapaisia oireita.Todella inhottava olotila ja sitten se naaman polte ihan järkkyä mutta googlaamalla en saa muuta kuin vyöruusua esille tuon herpeksen ja poltteen kanssa haettuna.Kumpaa lienee m inulla tuli huuleen ja levisi sen jälkeen toiselle puolelle suun sisälle ikeneen.Sh- sanoi että se on afta...?Joka suussa on eivät taida tietää mistään mitään.

        Lisäksi migreeni ja verenpaine.Inhottavaa todella.Saa kaikkea varoa.Ja mikään ei auta.

        kysyisin ihan että miltä herpes on näyttänyt teidän kasvoilla. itselläni alkaa loppua keinot kun leuassa nenänpielissä kulmien yläpuolilla valkoista rakkulaa, eikä aclovir-kuurit auta. liekö sitten herpestä? kutisee pisteleeja kirvelee kyllä hirveästi. huulissa rakkulat tavanomaisia keltaisia


      • väsynytjamasis
        hh kirjoitti:

        kysyisin ihan että miltä herpes on näyttänyt teidän kasvoilla. itselläni alkaa loppua keinot kun leuassa nenänpielissä kulmien yläpuolilla valkoista rakkulaa, eikä aclovir-kuurit auta. liekö sitten herpestä? kutisee pisteleeja kirvelee kyllä hirveästi. huulissa rakkulat tavanomaisia keltaisia

        Ei tule rakkuloita olleskaan siispä lekurit ei usko... joskus juuri ja juuri näkyvä pilkku tai hentoinen syherö kuin nokkosihottuma mutta juuri ja juuri näkvänä joka menee välillä pois.

        Eli kauhulla pidän tätä herpestä joka aina esiintyessään päänalueella kuulluu neurologille hoitaa.Nyt siis vain käyn tai olen käymättä tuolla arvauskeskuksen puolella noilla ihme lekureilla jotka ei tajua yhtään mitään.

        Duodecimin artikkelissakin oli että herpes voi tulla ilman rakkuloita.Lekurit ei van usko kun ei ole niitä kliinisiä taitoja ja uskotaan pikkuohjekirjaan joista opetetaan että herpeksessä on korkea kuume ja rypäleenä rakkulat.. hehehe


    • Terve nykyisin

      Oletko herkkusuu? Tykkäät pullasta, karkeista, jäätelöstä, pizzasta, jne, jne?
      Kärsit puutostiloista.
      Muuta ruokatottumuksiasi niin pääset herpeksestä eroon loppuiäksesi!

      • hh

        onko itselläsi ollut herpestä melkein koko kasvoilla. syön kyllä kieltämättä aika epäterveellisesti mutta olen ennenkin niin tehnyt ja nyt vasta tämä vaiva tullut. en meinaa kestää enää kun ulkona liikkuminen hävettää. ja minulla on pieni vauva jonka pelkään tartuttavani. mikä lääke olisi tehokas


    • gsdgs

      Mulla on tänä syksynä ekaa kertaa ollut tuo aclovir-lääke, kun tuli tosi ärhäkkänä eikä meinannut millään parantua (uutta tuli sitä mukaa kun vanha parani). Lääke auttoi todella nopeeta, joten siinä mielessä suosittelen. No en sitten syönyt kuuria loppuun vaan lopetin heti kun parani...ja sitten herpes tulikin ihan parissa viikossa uudelleen...söin loppukuurin ja nyt kun se parani niin taas tuli herpes!! Ikinä ei oo ollut näin usein (välillä jopa vuosien tauko), eli voiko toi lääke jotenkin edesauttaa kuitenkin, että puhkeaa herkemmin juuri kuurin jälkeen? Vai mokasinko vaan siinä että en syönyt kuuria loppuun? Nyt oon napannut 2 tabua, ja mietin pitäiskö tää vetää loppuun asti (herpes tuntuu heti alkavan parantua) vai pitäiskö antaa ton herpeksen tulla nyt ihan reteesti täydellä voimalla, jos se ei sitten tulis takas ihan heti?

      Hemmetti, että on muuten viheliäinen tauti! Rajoittaa kyllä aika kivasti sosiaalista elämää :(

      • väsynytjamasis

        Minusta niillä asikloviireillä ainakin mulla oireet pahenee ja on pakko lopettaa kesken.Polttelusta tulee hirveää.

        Jo huuleen kun laitan sitä herpes voidetta zoviaxia niin tuntuu että leviää kko poskeen siis ennen muinoin.Nytten olen lukenut että itse asikloviiri toimii siten että se avaa tietä soluissa vaiko hermoissa että lääke pääsee vaikuttamaan... no eikö se samalla vie sitä virustakin sinne??? Eli levittää, en tiedä en ole ammattilainen.

        Pieni paniikki kun ei mitään apua odottelen sitä enkefaliittia tässä kauhulla ja ahdistuneena...


    • ....................

      Se auttaa vitutukseen kun kylässä hieroskelee rakkuloita, hammasharjoilla, piilolinssikoteloilla, korvatopseilla, tamponeilla ja siteillä

    • satsuma873

      Hyvä Kotikonsti...

      Aika radikaali,mutta mulla toimii...

      Pumpulituppoon Asetoonia(kynsilakanp.ainetta)
      ja sitä töpötän rupeen parikrt päivässä..
      Johan rakkulat lähtee...

      Ja jostosi pahana,niin Lääkitystä vaan!
      Yhdyn edellisiin...inhottava vaiva...mutta siedettävissä! :-)

      • näin

        Itse käytän samaa taktiikkaa, mutta dippaan pumpulipuikkoa vetyperoksidiin. Ja hiekkaan herpestä niin että kirvelee. Siitä 2h niin herpeksestä ei ole tietoakaan.


    • lack of vitamins

      Herpeksen voi luotettavasti todeta vain vasta-aineista verikokeella. Ne kannattaa pyytää, niin ei hoideta väärää tautia. Märkärupi on bakteeriperäinen ihoinfektio. Hiivasieni-infektio kasvoilla on sieni, joka puolestaan hoidetaan sienilääkkeillä.

      Jos se on herpes, niin D-vitamiini toimii pidemmässä juoksussa paremmin estolääkkeenä kuin viruslääkkeet. Se on alussa pahana, mutta menee lopulta lepotilaan, jos todella pidät immuunipuolustuksen kunnossa.

      Kannattaa pitää D-vitamiinitaso korkealla, eli 100-125 mikrogrammaa päivittäin koko talvikauden. Tuskin haittaa kesälläkään, jos et mahdottomia oleskele auringossa tai ahmi jotain karhunmaksaa joka aterialla. Pahassa vaiheessa, eli heti kun kihelmöi, niin 250 mikrogrammaa parin kolmen päivän ajan. Yleensä helpottaa jo seuraavaksi päiväksi.

      C-vitamiinia päivittäin kaksi grammaa (=2000 milligrammaa).

    • Shangel

      HOMEOPATIA AUTTAA!! Se hoitaa solutasolla, niin pääsee vaivasta eroon ikuisesti. Myös Otsoniterapia on suositeltu hoitomuoto, mutta kalliimpi kuin Homeopatia.

    • kauhukasvo

      ihotautilääkäri kyllä selvittää onko herppes ja lääkkeitä löytyy kyllä.

    • Enkestääääh

      Hirveä herpes päällä. Mulla on 18-vuotiaasta lähtien ollut (harvakseltaan pieni rakkula sieraimessa, parantunut itsekseen. No huhtikuussa se tauti siirtyi sieraimesta nenän päälle ihan yhtäkkiä, koko nenänpää peitossa ja nenän varressakin. Sain Valavir-kuurin ja estolääkityksen, joka ei vaan auta kunnolla. Sen verran auttaa, että pieni rakkulan alku häipyy pois ilman kipua ja kukkimista. No, reilu viikko sitten unohtui ottaa tabletti niin saman tien hirveä röykkiö rakkuloita sieraimessa.! Söin 2x4 500 Mg tablettia päivässä viiden päivän (!!!) ajan, sit talttui ja siirryin estolääkitykseeen 2x1 250mg. Eikös sit tänään alkanut tykyttää nenän alla oikein kunnolla ja heitin taas 4 tablettia kertalaakista naamariin. Silti rakkulat vaan kasvaa ja kipeytyy! Just nappasin toisen 4 tabletin satsin, asetin möyhennetyn valkosipulinkynnen sieraimeen ja toivon parasta, ettei ainakaan nyt leviäisi enempää. Jestas mikä tauti. Ja mielessä tietysti kummittelee Kimmo Oksanen tapaus, Kasvonsa menettänyt mies -kirja. Kaikkien herpes-potilaiden kannattaa se lukea, koska tämä tauti voi olla VAARALLINEN.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      130
      9962
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      52
      2901
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      178
      2690
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      2074
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1834
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      16
      1657
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1562
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      16
      1520
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1518
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe