takka varaavalla

energia sydämellä

Kestääkö betonivalun näköinen takkasydän pitkällä aikavälillä? Vai tuleeko takkasydämen sisään jokin vielä tulitiili ? kuin ennekin...

8

1476

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kestä kuten

muurattu kymmeniä vuosia.

• mc,öd.ä-

että muurattu kestää kymmeniä vuosia. Ihanko vakavissasi väität näin. Kyllähän kolmekymmentä vuotta vanha muurattu tulisija voi pystyssä olla mutta jos sitä on oikeesti lämmitetty niin kyllä se aika hengetön jo tuossa iässä on.

• huomiotsija
        mc,öd.ä- kirjoitti:

että muurattu kestää kymmeniä vuosia. Ihanko vakavissasi väität näin. Kyllähän kolmekymmentä vuotta vanha muurattu tulisija voi pystyssä olla mutta jos sitä on oikeesti lämmitetty niin kyllä se aika hengetön jo tuossa iässä on.

Silloin kuin puulämmitys oli ainut lämmitysmuoto monissa taloissa, aina 70-luvulle saakka, uunit oli niissä tehty useinkin 1920-30 ja hyvin kestivät. Sama muurari teki usein uunit kylän kaikkiin taloihin, olisi työt loppuneet nopeasti, jos uunit olisivat hajonneet samaan tahtiin kuin nykyään.

Ei elementtitakkojen kokoajat ole edes uunimuurareita, vaihetyöntekijä kuvaa paremmin näitä palikoista kasaajia.

En tiedä mistä käsityksesi on peräisin, kun et usko että muurattu tulisija kestää vuosikymmeniä, itsellä nyt 20 vuotta vanha varaava takka ja päivittäisessä kovassa käytössä, lämmittää talon yksin. Elinikää tuolla voi hyvinkin olla viellä 40 vuotta, mitä sen jälkeen, ei ole minun ongelma.

• Kale.
        huomiotsija kirjoitti:

Silloin kuin puulämmitys oli ainut lämmitysmuoto monissa taloissa, aina 70-luvulle saakka, uunit oli niissä tehty useinkin 1920-30 ja hyvin kestivät. Sama muurari teki usein uunit kylän kaikkiin taloihin, olisi työt loppuneet nopeasti, jos uunit olisivat hajonneet samaan tahtiin kuin nykyään.

Ei elementtitakkojen kokoajat ole edes uunimuurareita, vaihetyöntekijä kuvaa paremmin näitä palikoista kasaajia.

En tiedä mistä käsityksesi on peräisin, kun et usko että muurattu tulisija kestää vuosikymmeniä, itsellä nyt 20 vuotta vanha varaava takka ja päivittäisessä kovassa käytössä, lämmittää talon yksin. Elinikää tuolla voi hyvinkin olla viellä 40 vuotta, mitä sen jälkeen, ei ole minun ongelma.

Ennenvanhaan pääpaino oli lämmitys ja paistaminen. Leivinuuni muurattiin omatekoisella savilaastilla ja pelti päälle eli ei yritetty hienouksia.Varmasti kestää leivinuuni nykyäänkin pellitettynä ja kun elämisrakoja ei näy oltaisiin tyytyväisiä.

• ei.....
        mc,öd.ä- kirjoitti:

kestäisi????????????Taidat olla itse aika hengetön näissä asioissa.Meillä Uuni mallia 50 luvulta niin vieläkin talvella lämpiää joka päivä,ai miksikö joka päivä,ei ole mallia varaava.

• voi poltella

turvallisesti ja nättejä koristeita tällaiset elementtitakat voi olla, mutta ei niistä kovaan todelliseen lämmitykseen ole.

• kauha ja leka

Uuniseppien energiasydän ei ainakaan näytä kuluvan käytössä. (Purkasin juuri noin tuhat pesällistä poltetun takan joka siirrettiin umpitiilikuorineen uuden saunan tieltä odottamaan että vanhaan saunaan saadaan uusi takkahuone.)

• ###

Tässä puhuu Uuniseppien myyjä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      90
      3807
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      92
      1979
    3. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      87
      1793
    4. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      144
      1672
    5. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      162
      1493
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      65
      1478
    7. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      98
      1473
    8. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      167
      1412
    9. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      100
      1344
    10. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      86
      1297
    Aihe