takka varaavalla

energia sydämellä

Kestääkö betonivalun näköinen takkasydän pitkällä aikavälillä? Vai tuleeko takkasydämen sisään jokin vielä tulitiili ? kuin ennekin...

8

1481

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kestä kuten

muurattu kymmeniä vuosia.

• mc,öd.ä-

että muurattu kestää kymmeniä vuosia. Ihanko vakavissasi väität näin. Kyllähän kolmekymmentä vuotta vanha muurattu tulisija voi pystyssä olla mutta jos sitä on oikeesti lämmitetty niin kyllä se aika hengetön jo tuossa iässä on.

• huomiotsija
        mc,öd.ä- kirjoitti:

että muurattu kestää kymmeniä vuosia. Ihanko vakavissasi väität näin. Kyllähän kolmekymmentä vuotta vanha muurattu tulisija voi pystyssä olla mutta jos sitä on oikeesti lämmitetty niin kyllä se aika hengetön jo tuossa iässä on.

Silloin kuin puulämmitys oli ainut lämmitysmuoto monissa taloissa, aina 70-luvulle saakka, uunit oli niissä tehty useinkin 1920-30 ja hyvin kestivät. Sama muurari teki usein uunit kylän kaikkiin taloihin, olisi työt loppuneet nopeasti, jos uunit olisivat hajonneet samaan tahtiin kuin nykyään.

Ei elementtitakkojen kokoajat ole edes uunimuurareita, vaihetyöntekijä kuvaa paremmin näitä palikoista kasaajia.

En tiedä mistä käsityksesi on peräisin, kun et usko että muurattu tulisija kestää vuosikymmeniä, itsellä nyt 20 vuotta vanha varaava takka ja päivittäisessä kovassa käytössä, lämmittää talon yksin. Elinikää tuolla voi hyvinkin olla viellä 40 vuotta, mitä sen jälkeen, ei ole minun ongelma.

• Kale.
        huomiotsija kirjoitti:

Silloin kuin puulämmitys oli ainut lämmitysmuoto monissa taloissa, aina 70-luvulle saakka, uunit oli niissä tehty useinkin 1920-30 ja hyvin kestivät. Sama muurari teki usein uunit kylän kaikkiin taloihin, olisi työt loppuneet nopeasti, jos uunit olisivat hajonneet samaan tahtiin kuin nykyään.

Ei elementtitakkojen kokoajat ole edes uunimuurareita, vaihetyöntekijä kuvaa paremmin näitä palikoista kasaajia.

En tiedä mistä käsityksesi on peräisin, kun et usko että muurattu tulisija kestää vuosikymmeniä, itsellä nyt 20 vuotta vanha varaava takka ja päivittäisessä kovassa käytössä, lämmittää talon yksin. Elinikää tuolla voi hyvinkin olla viellä 40 vuotta, mitä sen jälkeen, ei ole minun ongelma.

Ennenvanhaan pääpaino oli lämmitys ja paistaminen. Leivinuuni muurattiin omatekoisella savilaastilla ja pelti päälle eli ei yritetty hienouksia.Varmasti kestää leivinuuni nykyäänkin pellitettynä ja kun elämisrakoja ei näy oltaisiin tyytyväisiä.

• ei.....
        mc,öd.ä- kirjoitti:

kestäisi????????????Taidat olla itse aika hengetön näissä asioissa.Meillä Uuni mallia 50 luvulta niin vieläkin talvella lämpiää joka päivä,ai miksikö joka päivä,ei ole mallia varaava.

• voi poltella

turvallisesti ja nättejä koristeita tällaiset elementtitakat voi olla, mutta ei niistä kovaan todelliseen lämmitykseen ole.

• kauha ja leka

Uuniseppien energiasydän ei ainakaan näytä kuluvan käytössä. (Purkasin juuri noin tuhat pesällistä poltetun takan joka siirrettiin umpitiilikuorineen uuden saunan tieltä odottamaan että vanhaan saunaan saadaan uusi takkahuone.)

• ###

Tässä puhuu Uuniseppien myyjä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1944
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1690
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1306
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      73
      1265
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1008
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      916
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      913
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      872
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      830
    10. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      830
    Aihe