Ihan kusetusta Kela maksaa isyysloman rahan jälkeen päin, joten 3 viikkoa olette syömättä ja sen jälkeen saadaan isyys ajan raha, jolla kai sitten maksetaan velkoja. Tämä homma on aivan läpi mätä, HYI SUOMENVALTIO. eli suomessa ei kannata tehdä lapsia jos haluat saada palkkaa ja syödä....
Kela ei
16
856
Vastaukset
- suomessa ole tietoa!
Kun lapset tulee 18 vuoden ikään, ja he asuvat kotona vielä kun opiskelee. Heiltä loppuu lapsilisät ja elatusmaksut. Isä ei ole velvollinen enää kustantamaan lasten elatusta, vaan äiti maksaa kaiken jos lapset asuu äidin luona. Isälle se ei enää kuulu.
Jos lapsia on neljä joista kaksi opiskelee ja kaksi on alaikäisiä. Kahdesta saat lapsilisät ja elarit, mutta kahdesta et saa mitään. Ainut mitä saat on opitoraha opiskelijoille, joka on reilusti alle 100 e kuussa.
Isää siis suositaan, mutta äiti maksaa itsensä, ja ne opiskelijanuoret ja osan kustannuksista myös alaikäisistä.
Jos äiti lopettaisi opiskelijoidenkin ruokkimisen samoin kuin isä, ei nuorilla olisi ruokaa!!
Että näin suomessa tuetaan yksinhuoltajaperheitä.
Isät nauraa partaansa kun elatusvelvollisuus loppuu, mutta äidit näkee nälkää. Ei auta vaikka olisi töissäkin, niin on se mieskin, mutta eipä tarvi enää huolehtia lasten elatuksesta, kun äiti sen tekee. Että prkl... vi.ttaa!- Isä.
Nyt laitat vähän turhana automaationa termit isä=>lapsestaan erillään asuva henkilö ja äiti=>lapsen kanssa asuva henkilö.
Se, että nykyään lähes aina lapsen ollessa 18-vuotias äiti on yksinhuoltaja, kertoo enemmänkin siitä, että äitiä suositaan huoltajuusasioissa.
Siitä lienemme samaa mieltä, että lapsilisä pitäisi ulottaa myös keskiasteen koulutusta käyviin ja tällöin etävanhemmalle (oli hän sitten isä ta äiti) pitäisi kuulua myös koulutusavustuksen maksaminen.
Maksuja ei silti pitäisi miettiä maksajan sukupuolen mukaan, aivan samoin pitäisi purkaa lähes automaatio, että toisen sukupuolen edustaja SAA yleensä pitää lapset. - muuttunut?
Eikös lapsilisää makseta vain siihen saakka kun täyttää 17?
- kolmen äiti...
Noinhan ne kaikki Kelan tuet melkein menevät, mitenkäs muutoin. Sitäkään en ymmärrä, että tuliko tuo isyysloma niin yllättäen, että tulojen katkokseen ei ollut mahdollista varautua. Keskimääräinen raskaus kestää kuitenkin kai yhdeksän pitkää kuukautta... Suomen laki ei anna periksi myöntää isyyslomaa ennen kuin on lapsi. Äitiyspäivärahanhan voi hakea etukäteenkin, mutta onhan siinäkin se raja jota ennen ei voi tehdä. Naisen täytyy kuitenkin sen jälkeen synnyttää, ja äitiyspäivärahahan on osaltaan tarkoitus antaa äidille mahdollisuuden toipua synnytyksestä, ei pelkästään sen vauvan hoitoa varten.
Yllättävä sairasloma olisi ihan erilainen asia, siihen ei välttämättä pystyisi varautumaan etukäteen, mutta väitän, että isyysvapaaseen voi, jos haluaa.
Suomessa ei kannata tehdä lapsia, jos asiaa vain taloudelliselta kannalta ajattelee. Isyyslomakaan ei ole missään muodossa pakollinen, mutta kertakaikkiaan loistava mahdollisuus Suomessa isille tarjotaan. Ei ole kovin yleinen käytäntö. Mutta jos haluaa lapsia, pitää vastapainoksi jostakin myös pystyä luopumaan. Meillä se oli raha, eli eletään kädestä suuhun, mutta silti onnellisina.- ......
No alkuperäinen varmaan tarkoitti sitä että isyyslomahakemus laitetaan kelaan vauvan synnyttyä. Usein isä kuitenkin jää saman tien isyyslomalle eli ei saa palkkaa siltä kolmelta viikolta lainkaan. Ja koska kelan käsittelyajat on mitä on niin isyysraha ei tule silloin kun palkka normaalisti tulee eli perhe on täysin äitiysrahan varassa. Onhan se minustakin vähän kummallinen juttu ja ymmärrän täysin alkuperäisen pointin. Usein tulojen katkokseen ei ole mahdollista varautua. Esim meillä minä olen esikoisesta kodinhoidontuella ja elämme siis käytännössä miehen palkalla eli siitä ei paljon sivuun laiteta tulevaa isyyslomaa varten. Varsinkaan kun minunkin tapauksessani ä-loma alkaa 13.12. ja ensimmäisen rahan saan vasta tammikuun lopulla milloin on la! Eli joulukuun lopussa ei tule mitään rahaa mulle. Säästä siinä sitten!
- ajatustasi ihan täysin...
myös äitiyspäiväraha maksetaan jälkitkäteen, kuten myös kotihoidontuki, työttömyyspäiväraha ym etuisuudet.
ymmärtääkseni myös suurimmassa osassa työpaikkoja palkka maksetaan jälkikäteen.??- ......
Onko täällä ihan daijuja ihmisiä vai eikö teillä ole haettu isyysrahaa ollenkaan??? Äitiysrahaa haetaan lasketun ajan mukaan ja minä saan ainakin ensimmäisen rahan päivää ennen laskettua aikaa. Isyysrahaa taas haetaan vasta vauvan syntymän jälkeen todellisen syntymäpäivän mukaan, jolloin luonnollisestikin rahojen tulo viipyy hiukan paljon pidempään kun esim palkka tai äitiysraha. En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta pakko kommentoida kun ihmiset ei näytä tajuavan jutun oikeaa pointtia!
- sama homma edelleen
...... kirjoitti:
Onko täällä ihan daijuja ihmisiä vai eikö teillä ole haettu isyysrahaa ollenkaan??? Äitiysrahaa haetaan lasketun ajan mukaan ja minä saan ainakin ensimmäisen rahan päivää ennen laskettua aikaa. Isyysrahaa taas haetaan vasta vauvan syntymän jälkeen todellisen syntymäpäivän mukaan, jolloin luonnollisestikin rahojen tulo viipyy hiukan paljon pidempään kun esim palkka tai äitiysraha. En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta pakko kommentoida kun ihmiset ei näytä tajuavan jutun oikeaa pointtia!
Se johtuu siitä, että ei voi määrittää päivää, milloin alkaa isyyslomansa. Ja edelleenkin, kun lapsi syntyy, saa hakemukset jätettyä heti. Niin se on työpaikkaakin vaihtaessa, taukoa tuloihin tulee väkisin, itse olen ollut eläissäni vain yhdessä paikassa, jossa palkka on maksettu etukäteen. Mutta monissa muissa paikoissa ollaan töissä jopa 1,5 kuukautta, jolloin tulee vasta ensimmäinen palkka, riippuen tietysti ajankohdasta milloin aloittaa hommat.
Laskujen eräpäivää voi yleensä siirtää, ja Ruokaan ei niin paljon mene tuossa ajassa, etteikö tuota summaa voisi säästää myös etukäteenkin. Jos vain haluaa. On tekosyy, jos sanoo, että on ollut itse kotihoidontuella ja vain puoliso ansiotyössä.
Ei kiva järjestelmä, mutta siihen on vain sopeuduttava ja suunniteltava elämänsä sen mukaan. Ja jos ei rahat riitä, voisi harkita molempien työssäkäyntiä, onnistuu vuorotellen sekin, jos vaan haluaa, ja sillä tavoin saa kotihoidontuen lisäksi tulojakin. Mutta jos talous on sen varassa, että kolmen viikon katkos tuloissa on katastrofaalinen, sopii vain toivoa, että lasten kanssa ei suuria murheita tule. Nimittäin lasten ylläpito ei ole halpaa hommaa.
Ja voin kertoa, että tiedän aika tarkkaan kelan kuvioita, niin monet äitiys-, ja isyysrahat olen sieltä itse hakenut. Ja viimeistään nyt kannattaa jokaisen alkaa varautumaan odottamattomiin vastoinkäymisiin keräämällä puskurirahastoa. Vähintään 1000 euroa kannattaa pitää syrjässä, mutta jo parisataa auttaa kummasti oikeassa hädässä. Ja tuo summa ei ole mahdotonta kartuttaa, jos aloittaa ajoissa, ja kerää vähän kerrallaan. Kela ei nimittäin milloinkaan pysty vastaamaan tarpeeseen nopeasti, ja ongelma lisääntyy varsinkin niillä, joilla ei ole palkallisia äitiys-, ja sairaslomia. - ......
sama homma edelleen kirjoitti:
Se johtuu siitä, että ei voi määrittää päivää, milloin alkaa isyyslomansa. Ja edelleenkin, kun lapsi syntyy, saa hakemukset jätettyä heti. Niin se on työpaikkaakin vaihtaessa, taukoa tuloihin tulee väkisin, itse olen ollut eläissäni vain yhdessä paikassa, jossa palkka on maksettu etukäteen. Mutta monissa muissa paikoissa ollaan töissä jopa 1,5 kuukautta, jolloin tulee vasta ensimmäinen palkka, riippuen tietysti ajankohdasta milloin aloittaa hommat.
Laskujen eräpäivää voi yleensä siirtää, ja Ruokaan ei niin paljon mene tuossa ajassa, etteikö tuota summaa voisi säästää myös etukäteenkin. Jos vain haluaa. On tekosyy, jos sanoo, että on ollut itse kotihoidontuella ja vain puoliso ansiotyössä.
Ei kiva järjestelmä, mutta siihen on vain sopeuduttava ja suunniteltava elämänsä sen mukaan. Ja jos ei rahat riitä, voisi harkita molempien työssäkäyntiä, onnistuu vuorotellen sekin, jos vaan haluaa, ja sillä tavoin saa kotihoidontuen lisäksi tulojakin. Mutta jos talous on sen varassa, että kolmen viikon katkos tuloissa on katastrofaalinen, sopii vain toivoa, että lasten kanssa ei suuria murheita tule. Nimittäin lasten ylläpito ei ole halpaa hommaa.
Ja voin kertoa, että tiedän aika tarkkaan kelan kuvioita, niin monet äitiys-, ja isyysrahat olen sieltä itse hakenut. Ja viimeistään nyt kannattaa jokaisen alkaa varautumaan odottamattomiin vastoinkäymisiin keräämällä puskurirahastoa. Vähintään 1000 euroa kannattaa pitää syrjässä, mutta jo parisataa auttaa kummasti oikeassa hädässä. Ja tuo summa ei ole mahdotonta kartuttaa, jos aloittaa ajoissa, ja kerää vähän kerrallaan. Kela ei nimittäin milloinkaan pysty vastaamaan tarpeeseen nopeasti, ja ongelma lisääntyy varsinkin niillä, joilla ei ole palkallisia äitiys-, ja sairaslomia.Minulle ei tuota ongelmaa ko. asia. Selvensin vaan alkuperäisen pointin että ymmärrän kyllä sen koska kaikilla ei ole mahdollista säästää.
"Kela ei nimittäin milloinkaan pysty vastaamaan tarpeeseen nopeasti, ja ongelma lisääntyy varsinkin niillä, joilla ei ole palkallisia äitiys-, ja sairaslomia." Sinä kirjoitit näin ja juuri tuota ap yrittikin sanoa/manata... - tulee jälkijunassa
...... kirjoitti:
Äitiysloma alkaa 30pv ennen laskettua aikaa, eikä äiti siis saa rahaa vielä kuukautta ennen vauvan syntymää, vaan lasketun ajan tienoilla. Kyllä äitiyslomarahakin maksetaan siis noin kuukausi jälkikäteen.
Isyysloma alkaa vauvan syntymästä, toisin kun äitiysloma. On siis ymmärrettävää, että maksutkin menee lomien mukaan. - edellinen vastaa
...... kirjoitti:
Minulle ei tuota ongelmaa ko. asia. Selvensin vaan alkuperäisen pointin että ymmärrän kyllä sen koska kaikilla ei ole mahdollista säästää.
"Kela ei nimittäin milloinkaan pysty vastaamaan tarpeeseen nopeasti, ja ongelma lisääntyy varsinkin niillä, joilla ei ole palkallisia äitiys-, ja sairaslomia." Sinä kirjoitit näin ja juuri tuota ap yrittikin sanoa/manata...Vastaukseni tarkoitin ihan yleisesti kaikille, jotka Kelan kanssa ovat hermoilemassa. En sinulle, vaikka sinun viestiisi vastasinkin.
Kelan tuista vain aniharva on sellaisia, joita etukäteen maksetaan, suurin osa on sellaisia että ne tulevat jälkikäteen, siis jos ei muuten niin takautuvasti. Siksi jokaisen on hyvä jemmata käyttövaroja. Sosiaalitoimeenkaan ei kai enää nopeasti pääse enää missään päin Suomea. Eli, jos ei ole sukulaisia tai ystäviä auttamassa, niin ainoastaan oma apu on se, johon voi luottaa. Ja mitä vähemmillä varoilla joutuu elämäänsä pyörittämään, niin sen tärkeämmäksi sukanvarsi säästäminen muuttuu.
Se ei maailmaa kaada, jos jokin lasku jää ajallaan maksamatta, kunhan siitä sopii etukäteen. Ainakin kunnallisella vuokrataloyhtiöllä voi jättää vaikka kaksikin vuokraa rästiin, jos asiasta sopii etukäteen. Ongelmaksi muodostuukin ne, joita ei etukäteen sovi. Kaikista tyhmintä on alkaa vajetta paikkaamaan luottojen avulla, vaikka esimerkiksi luottokortilla saa maksuaikaa ihan ruokaostoksiinkin sen kuukauden.
- mimikos
Menepäs sinä sitten Kelaan töihin, ja sitten eduskuntaan, kun kerran niin mätää on. Tai sitten muuta ulkomaille, tosin epäilen ettei siellä sen kummempaa ole..
- äitipöllö
Ihan yllättävän yleistä on se, että jos palkka tulee jostain syystä pari päivää myöhässä, ollaan jo kaulaa myöten lirissä. Ja jos jotain isompia laskuja, kuten vuokra tms. erääntyy sinä aikana kun sitä myöhästyvää tiliä odotellaan, niin on jo vähän tukevammatkin tavarat housussa.
Siis eikä ihmisillä ihan oikeasti ole tapana säästää muutamaa satasta "pahan päivän varalle"? Jos vaikka 50 euroa kuussa laittaa jemmaan, niin vuodessa kertyy jo 600 euron hätävaratkassa. - Isä.
Minäpä ennakoin tuonkin asian: valitsin kesäloman lasketun ajan mukaan (elokuussa). Kuukauden lomasta riittää vielä pelivaraa molempiin suuntiin, sillä eihän lapsi yleensä ihan laskettuna synny. Ja lomarahathan tulevat etukäteen.
Otin sitten isyysloman vasta myöhemmin syksyllä, senkin palasina. Lisäksi keräsin pekkasvapaita syksyyn. Lopulta syksy meni varsin vähäisellä työnteolla, koska vapaita oli jatkuvalla syötöllä.
Oli mahtava syksy.- voi ennakoida
Esim. monet vuokranantajat joustavat ainakin jonkin verran, jos asiasta neuvotellaan. Muitakin säännöllisiä menoja voi ennakoida - eri asia on sitten, jos on ns. uusavuton, taloustaidoton ihminen, jolta kaikki raha valuu läpi käsien nopeammin kuin sitä ansaitaankaan.
- herranen aika
kai sinäkin saat äitiyspäivärahaa... ja kun asia on ollut tiedossa (tai ainakin teidän olisi kannattanut selvittää asiat ennen lasten hankkimista), olisitte voineet laittaa rahaa säästöön.
Kyllä lapsiperheellä pitää aina olla yhden kuun palkan verran rahaa säästössä - sitä verta yllättäviä menoja voi tulla!
Minä olen itse ihminen, joka on pärjännyt kahdestaan lapsen kanssa, ilman mitään tukia tai apuja sukulaisilta 1300 eurolla kuussa (ansiosidonnainen päiväraha) ja siitä on maksettu lainanlyhennyksiä 600 euroa kuussa saatu 400 euroa kuussa säästöön, joten tiedän, että tuolla 300 eurolla saa ihan riittävästi ruokaa ja muutakin. Se on tietysti ihan eri asia, jos pitää olla autot ja systeemit...
Että nyt vaan mietitte, mistä voitte säästää. Kolme viikkoa voi kaksi aikuista elää pelkällä kaurapuurolla ja vedellä, jos sitä vaaditaan. Ja niin kummallista vuokraa teillä ei voi olla, ettei sitä sinun äitiyspäivärahalla lapsilisällä maksettaisi!!!!!
Kummallista kädestä suuhun elämistä - ja sitten syytetään yhteiskuntaa, kun ei hyysätä ja anneta kaikkea valmiina!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053101Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1521219Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793