sain toissapäivänä 9kk vanhan kaninaaraan. kani nuuhkii kättäni, syö herkkuja joita sille kädestä tarjoan, toisinaan antaa vähän silittää ja jopa nostaa syliinkin. onko kuitenkin ihan normaalia, että kun syötän kanille herkkuja, se kokeilee hampailla myös sormiani? en oikein tiedä, luuleeko se sormianikin porkkanaksi vai haluaisiko se purra :P olen yrittänyt kyllä olla rauhallinen ja kärsivällinen sen kanssa. istun paljon sen häkin vieressä ja juttelen sille kaikkea. kuinka kauan kestää, että kani tottuu uuteen ympäristöönsä? luin jostain, että kanin kesyyntymisessä saattaa kestää jopa vuosi. olen kyllä valmis odottamaan niinkin kauan, kunhan saan vain voitettua kanin luottamuksen. haluaisin ottaa kanin jalottelemaan pois häkistä, mutta jos se ei itse pidä siitä, pitääisikö vielä odottaa ennen kuin nostan sitä pois häkistä? miten saan kynnet leikattua ja häkin siivottua, jos häkistä poistuminen on kanille niin vastahakoista? olisiko kellään omakohtaisia kokemuksia? ja vähän rohkaisua...!
totuttaminen uuteen omistajaan ja elinympäristöön
11
5791
Vastaukset
- tania78
Kyllä kani sieltä häkistä ulos aikanaan tulee. Sen on kuitenkin tapahduttava vapaaehtoisesti.
Avaa häkin luukku tai ota häkin yläosa kokonaan pois.
Istu lattialla ja houkuttele se herkulla pois.
(voi viedä aikaa, sillä yksikin huone näyttää kanista valtavalta ja pelottavalta !)
Se, että kani syö kädestäsi, eikä pelkää silitystäsi on jo puoli voittoa !
Kun saat kanin rauhoittumaan syliisi voit kosketella sen tassuja (päivittäin) ja antaa muutaman herkun.
Kun se on tähän tottunut tee sama kynsisaksilla.
Varovasti voit sitten kokeilla leikata vaikka kynnen päivässä... Muista palkita !
Kanin kokeillessa hampailla sormeasi ota käsi pois. Jos se purisi oikeasti olisi sinulla sormenpää verillä.
Tsemppiä ja kärsivällisyyttä teille !!! - kanin kanssa
Jos kani ei tule houkuttelemalla häkistä ulos, se kannattaa jättää YKSIN, laittaa huoneen ovi kiinni ja ottaa vaikkapa häkin yläosa pois.
Vinkki:Laita herkku sen nenän eteen, niin että se haistaa sen ja sitten lähdet häkin luota pois ja viet namin lattialle lähelle häkkiä. Sen jälkeen lähdet itse kokonaan pois, jotta kani saa rauhassa tulla häkistä.
Aamulla, jos menen AIKAISIN avaamaan omalle pupulleni häkin, se haukottelee, venyttelee ja nuolee kättäni, mutta lähtee seuraamaan minua häkistä vasta kun minäkin lähden. :) Tsemppiä! Rauhallinen tyylisi kuullosti oikein hyvältä!:) - Kuinka Kauan?:)
Hei!Olen 12w tyttö ja haluaisin tietää että kuinka kauan kestää että kanini tottuu minuun ja ympäristöönsä?Kiitos te viisaat jotka tiedätte:)))
- Sedä
Riippuu mistä ostat sen. Kasvattajalta kesynä lähtevä poikanen on jo valmiiksi kiinnostunut ihmmisistä ja sille voi riittää hyvinkin pari päivää, mutta ihmisiin tottumaton / arempi yksilö ei välttämättä kesyynny kunnolla ikinä.
- beyourselfnowandtomorrow
Moikka !
Aloitetaan vaikka siitä, että kani tottuu ensimmäiseksi ympäristöönsä ja ympäristönsä jälkeen vasta sinuun. Jokainen kani on erilainen, toisella voi mennä päivä tai kaksi kun toisella kanilla puolestaan menee taas vuosi - tähän vaikuttaa kanin historia ja tapa, millä sinä kohtelet häntä ja alat luomaan hänen tulevaisuuttaan.
- Talita8
Sain juuri kanin joka on melkein vuoden ikäinen. Tosi kiltti sellanien musta. Mutta se pelkää aivan kauheasti ja alkaa raapia jos sen ottaa syliin.
Haluaisin että se tottuisi syliin ottamiseen ja siihen että se ei juoksisi aina pois vaan tulisi tervehtimään. Tietääkö kukaan onko se mahdollista? ja jos on niin miten?- beyourselfnowandtomorrow
Hei kuule, anna kanisi pikku hiljaa ja pienin askelin tottua sinuun ! Anna kätesi silloin tällöin kanisi haisteltavaksi ja ruoki häntä kädestä, tarjoa vaikka porkkanaa. Jos kani menee piiloon, niin älä pakota häntä mihinkään vaan anna tilaa. Siinä vaiheessa kun kani ei enää pelkää kättäsi ja syö kädestäsi, niin ala pikku hiljaa silitellä kania. Kun kani tulee lattialla itse koskettamaan sinua, esim. laittaa tassut jalkasi päälle niin ota se tukevasti mutta varovaisesti syliin ja silitä sitä tai tarjoa vaikka sitä porkkanaa. Jos kani ei viihdy sylissä, niin päästä pois ja kokeilet silloin tällöin uudelleen. Sinun täytyy antaa kanisi tutustua omassa tahdissa sinuun ja kanista tulee ystäväsi, kun hän oppii luottamaan sinuun.
- Kanin_omistaja
Itselläni on vähän sama tilanne. Sain juuri toissapäivänä 2 vuotiaan kani uroksen. Poika on kiltti, ei pure, syö ja juo normaalisti, mutta se on hyvin vastahakoinen sen nostamiselle häkkiin ja sieltä pois (häkissä ei ole sivu ovea). Sen lisäksi kani on vielä aikast arka. Ostin kanin "käytettynä" joten se oli tottunut ihmisten seuraan ja silittelyyn. Täytyyköhän minunkin vaan odotella ja kokeilla ruuan kanssa sen totuttamista minuun...
Minun mielestäni olet aloittanut kanin ottamisen poies häkistä liian aikaisin. Anna kanille tilaa tutustua häkkiinsä ja uuteen ympäristöönsä, sekä pikku hiljaa sinuun antamalla haistaa kättäsi ennen kuin nostat sen sieltä poies. Sinä ja ympäristö olette kanille uusia asia, johon hän tarvitsee aikaa sopeutua.
- Pikku-Osku
Kani vain "maistelee" uusia asioita! Se ei ymmärrä että vaaleanpunaisen ihon alla on lihaa, joten se maistaa jos se on syötävää. Minun kanejakin saa olla koko ajan valvomassa kun ovat vapaana siltä varalta etteivät pistäisi suuhun ihan mitä sattuu:)
Ensimmäiseksi kanin pitää saada tottua omaan häkkiinsä ja sen läheiseen ympäristöön. Kani kokee olonsa turvalliseksi häkissä, kun kani ei ole koko ajan mökissä piilossa vaan uskaltaa käydä juomassa ja syömässä sekä on kiinnostunut häkin ulkopuolella tapahtuvista asioista. Totta kai jo tässä vaiheessa saa antaa kättä kanin haisteltavaksi, mutta kanille pitää antaa rauha ja tilaa tutustua. Jos kani ei juokse heti piiloon käden lähestyessä, niin kannattaa tarjota kädestä esimerkiksi porkkanaa - ruokkiva käsi on usein turvallinen. Siinä vaiheessa kun kani tekee rauhanomaisesti luokittelemani asiat, niin olisi hyvä aika avata häkin luukku ja antaa kanin _ITSE_ tulla rauhassa ulos halutessaan. Kun kani on tottunut ympäristöönsä, ei pelkää olla häkissä ja uskaltaa itse tulla sen ulkopuolelle, niin siinä kohtaa on mielestäni hyvä aika alkaa totuttamaan kania käsittelyyn :) Kun kani tuntee ympäristönsä, niin sen on helpompi ottaa taas uusi haaste vastaan kun hän ei jännitä omaa kotiaan. Totta kai käsittely aloitetaan hitaasti ja rauhallisesti, annetaan juuri sitä kättä haisteltavaksi ja tarjotaan kädestä vaikka sitä porkkanaa sekä silloin tällöin vähän silittää jos kani antaa. Yleensä tässä vaiheessa kani on jo itse vähän kiinnostunut omistajasta ja tulee lattialla ollessa haistelemaan ja katsomaan, mikä on mahtava juttu koska se osoittaa kanin olevan rentoutuneempi sinun suhteesi. Ja tässä kohtaa pikku hiljaa lisäät sitä, kuinka paljon kosket kaniisi ja lopulta otat sen syliisi - jos kani haluaa pois, niin päästät sen pois ja pikku hiljaa sylissä olevat ajat pidentyvät kun kani alkaa luottamaan sinuun.
Älä kiirehdi tai pakota kaniasi mihinkään, anna sille niin paljon aikaa kuin se vain tarvitsee. Kani ahdistuu ja stressaantuu jos ympärillä on koko ajan jotain uutta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613131Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433077- 422427
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa952112- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271780- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä841387- 391290
- 811122