Pleksi

ikkuna

Tarkoitukseni on veneen sisänkäynnin luukku vaihtaa pleksiin. Mistä tarkoitukseen sopivaa pleksiä voi ostaa pääkaupunkiseudulla ja mieluiten valmiiksi mittojen mukaan sahattuna?

14

3190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löytyisikö foiltek

      Foiltek Oy
      Kolamiilunkuja 12,
      01730 VANTAA
      puh. 0207 416580
      Fax 0207 416599
      E-mail: info (at) foiltek.fi

    • Etolassa...

      sieltä löydät haluamasi paksuuden ja tummuuden. Saat määrämittaan sahattuna. Pleksillä varmaankin tarkotat akryylimuovia. Jos haluat vielä vahvempaa kuin akryyli, laita luukku polykarbonaatista (kalliimpaa). Tavallisesti luukuissa käytetään akryyliä.

    • Albin

      Pleksiä on helppo sahata itse. Hiekkapaperilla sitten reunat hienoksi.

      • prkleee

        Hiekkapaperi menee akryylista aivan tukkoon. Mielummin tavis viilalla.


      • Hyvä mies
        prkleee kirjoitti:

        Hiekkapaperi menee akryylista aivan tukkoon. Mielummin tavis viilalla.

        =) pienen luukun reunat ei muodosta kovin iso pinta-ala. 20 x 10 cm2 hiekkapaperinpalalla hioo varmaan parin luukun reunat.


    • ikkuna

      Kiitos tiedoista. Akryylimuovia varmaan tarkoitin...

      • Polykarbonaatista. Kalliimpaa, mutta jos pitää työstää reikiä tms tai saa iskun, akryyliin tulee säröjä helpommin. Ja ainakin jotkut venepesuaineet haalistaa akryylin, joten pesuhommissa saa olla tarkkana.


      • Tuhka-Jussi
        marinaut kirjoitti:

        Polykarbonaatista. Kalliimpaa, mutta jos pitää työstää reikiä tms tai saa iskun, akryyliin tulee säröjä helpommin. Ja ainakin jotkut venepesuaineet haalistaa akryylin, joten pesuhommissa saa olla tarkkana.

        Laita polykarbonaattia tai jotain muuta joka on kestävää. Pleksi/akryyli särkyy helposti jo työstettäessä kuten tuossa jo aiemmin varoiteltiin. Se ei sovellu tämmöiseen käyttöön.
        Kysy muovin myyjältä sopivaa materiaalia ja kerro mihin se tulee ja mitä sen pitää kestää.
        Polykarbonaatista löytyy eri sävyjäkin.


      • päijännefolkkari
        Tuhka-Jussi kirjoitti:

        Laita polykarbonaattia tai jotain muuta joka on kestävää. Pleksi/akryyli särkyy helposti jo työstettäessä kuten tuossa jo aiemmin varoiteltiin. Se ei sovellu tämmöiseen käyttöön.
        Kysy muovin myyjältä sopivaa materiaalia ja kerro mihin se tulee ja mitä sen pitää kestää.
        Polykarbonaatista löytyy eri sävyjäkin.

        Pleksiä on helppo työstää sirkkelillä tai kuviosahalla, muotoon sitä voi taivuttaa kuumailmapuhaltimen avulla mutta harjoittele ensin pikkupalalla koska kun se on taivutettavissa niin se on lähellä sulamispistettä. Reunat hio millä haluat helppo hioa mutta varo ettei paperi tai viila osu suoralle pinnalle naarmu tulee. Pese pleksi AINA fairyn tai muun liukkaan pesuaineen avulla niin ei tule naarmuja ja muutaman vuoden päästä kun pinta on naarmuinen niin sen voi kiilloittaa fareclalla tai vastaavalla


      • päijännefolkkari
        päijännefolkkari kirjoitti:

        Pleksiä on helppo työstää sirkkelillä tai kuviosahalla, muotoon sitä voi taivuttaa kuumailmapuhaltimen avulla mutta harjoittele ensin pikkupalalla koska kun se on taivutettavissa niin se on lähellä sulamispistettä. Reunat hio millä haluat helppo hioa mutta varo ettei paperi tai viila osu suoralle pinnalle naarmu tulee. Pese pleksi AINA fairyn tai muun liukkaan pesuaineen avulla niin ei tule naarmuja ja muutaman vuoden päästä kun pinta on naarmuinen niin sen voi kiilloittaa fareclalla tai vastaavalla

        PS. viilatut reunat kirkkaaksi kuumentamalla liekillä tai kuumailmapuhaltimella.


      • vs poly
        päijännefolkkari kirjoitti:

        Pleksiä on helppo työstää sirkkelillä tai kuviosahalla, muotoon sitä voi taivuttaa kuumailmapuhaltimen avulla mutta harjoittele ensin pikkupalalla koska kun se on taivutettavissa niin se on lähellä sulamispistettä. Reunat hio millä haluat helppo hioa mutta varo ettei paperi tai viila osu suoralle pinnalle naarmu tulee. Pese pleksi AINA fairyn tai muun liukkaan pesuaineen avulla niin ei tule naarmuja ja muutaman vuoden päästä kun pinta on naarmuinen niin sen voi kiilloittaa fareclalla tai vastaavalla

        Akryyli on parempaa ikkunaan, ei muutu ajan saatossa kusenpolttaman väriseksi.


      • tarkoitat?
        vs poly kirjoitti:

        Akryyli on parempaa ikkunaan, ei muutu ajan saatossa kusenpolttaman väriseksi.

        "Akryyli on parempaa ikkunaan, ei muutu ajan saatossa kusenpolttaman väriseksi"

        Akryyli muuttuu säröisen näköiseksi jo muutamassa vuodessa, myöhemmin samentuvat ja heikkenevät. Polykarbonaatissa ei ole samaa vikaa.
        Kun jouduin vaihtamaan akryyliset kansiluukut v. 1999, tein uudet 12mm polykarborbaatista. Toistaiseki ovat virheettömät. Siksi en tiedä mistä värinmuutoksesta kerrot. Koskeeko se savunharmaita?


      • vs poly kirjoitti:

        Akryyli on parempaa ikkunaan, ei muutu ajan saatossa kusenpolttaman väriseksi.

        muoveista mitään suurin osa kirjoittajista kun lukee teidän ohjeitanne?

        Ainoa muovilevy materiaali joka venekäyttöön sopii on polykarbonaattilevy ja sitä on saatavissa monia värejä ja paksuuksia sekä myös erittäin kovapintaista laatua jota ei edes teräsvilla pysty naarmuuttamaan, sitä myös pystyy taivuttamaan normaalilämmössä 20 melkein kuin teräslevyjäkin.
        Työstöön sopii tavalliset metalli ja puuntyöstövälineet.

        Minulla on ollut polykarbonaatti ikkunat pitkästi yli 20v venekäytössä ja ne ei ole muuttaneet väriään eikä muutakaan.

        Taas näitä venekäyttöön kelvottomia muovilevyjä ovat PVC joka on halvinta ja akryyli joka on hyvin haurasta ja molemmat saattaa muuttaa väriään auringon vaikutuksesta tai muutenkin vanhetessaan ja näitä kaikkia asiaa tuntemattomat nimittää usein "pleksi" nimellä.


    • Seoutoheppu

      Puhaltimella poltat kampan, ite taivuttelin leivanpaahtimella :) tulee siistia jalkea.. :)))

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      78
      2287
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      136
      1464
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      152
      1169
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1003
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      372
      921
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe