Pleksi

ikkuna

Tarkoitukseni on veneen sisänkäynnin luukku vaihtaa pleksiin. Mistä tarkoitukseen sopivaa pleksiä voi ostaa pääkaupunkiseudulla ja mieluiten valmiiksi mittojen mukaan sahattuna?

14

3190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löytyisikö foiltek

      Foiltek Oy
      Kolamiilunkuja 12,
      01730 VANTAA
      puh. 0207 416580
      Fax 0207 416599
      E-mail: info (at) foiltek.fi

    • Etolassa...

      sieltä löydät haluamasi paksuuden ja tummuuden. Saat määrämittaan sahattuna. Pleksillä varmaankin tarkotat akryylimuovia. Jos haluat vielä vahvempaa kuin akryyli, laita luukku polykarbonaatista (kalliimpaa). Tavallisesti luukuissa käytetään akryyliä.

    • Albin

      Pleksiä on helppo sahata itse. Hiekkapaperilla sitten reunat hienoksi.

      • prkleee

        Hiekkapaperi menee akryylista aivan tukkoon. Mielummin tavis viilalla.


      • Hyvä mies
        prkleee kirjoitti:

        Hiekkapaperi menee akryylista aivan tukkoon. Mielummin tavis viilalla.

        =) pienen luukun reunat ei muodosta kovin iso pinta-ala. 20 x 10 cm2 hiekkapaperinpalalla hioo varmaan parin luukun reunat.


    • ikkuna

      Kiitos tiedoista. Akryylimuovia varmaan tarkoitin...

      • Polykarbonaatista. Kalliimpaa, mutta jos pitää työstää reikiä tms tai saa iskun, akryyliin tulee säröjä helpommin. Ja ainakin jotkut venepesuaineet haalistaa akryylin, joten pesuhommissa saa olla tarkkana.


      • Tuhka-Jussi
        marinaut kirjoitti:

        Polykarbonaatista. Kalliimpaa, mutta jos pitää työstää reikiä tms tai saa iskun, akryyliin tulee säröjä helpommin. Ja ainakin jotkut venepesuaineet haalistaa akryylin, joten pesuhommissa saa olla tarkkana.

        Laita polykarbonaattia tai jotain muuta joka on kestävää. Pleksi/akryyli särkyy helposti jo työstettäessä kuten tuossa jo aiemmin varoiteltiin. Se ei sovellu tämmöiseen käyttöön.
        Kysy muovin myyjältä sopivaa materiaalia ja kerro mihin se tulee ja mitä sen pitää kestää.
        Polykarbonaatista löytyy eri sävyjäkin.


      • päijännefolkkari
        Tuhka-Jussi kirjoitti:

        Laita polykarbonaattia tai jotain muuta joka on kestävää. Pleksi/akryyli särkyy helposti jo työstettäessä kuten tuossa jo aiemmin varoiteltiin. Se ei sovellu tämmöiseen käyttöön.
        Kysy muovin myyjältä sopivaa materiaalia ja kerro mihin se tulee ja mitä sen pitää kestää.
        Polykarbonaatista löytyy eri sävyjäkin.

        Pleksiä on helppo työstää sirkkelillä tai kuviosahalla, muotoon sitä voi taivuttaa kuumailmapuhaltimen avulla mutta harjoittele ensin pikkupalalla koska kun se on taivutettavissa niin se on lähellä sulamispistettä. Reunat hio millä haluat helppo hioa mutta varo ettei paperi tai viila osu suoralle pinnalle naarmu tulee. Pese pleksi AINA fairyn tai muun liukkaan pesuaineen avulla niin ei tule naarmuja ja muutaman vuoden päästä kun pinta on naarmuinen niin sen voi kiilloittaa fareclalla tai vastaavalla


      • päijännefolkkari
        päijännefolkkari kirjoitti:

        Pleksiä on helppo työstää sirkkelillä tai kuviosahalla, muotoon sitä voi taivuttaa kuumailmapuhaltimen avulla mutta harjoittele ensin pikkupalalla koska kun se on taivutettavissa niin se on lähellä sulamispistettä. Reunat hio millä haluat helppo hioa mutta varo ettei paperi tai viila osu suoralle pinnalle naarmu tulee. Pese pleksi AINA fairyn tai muun liukkaan pesuaineen avulla niin ei tule naarmuja ja muutaman vuoden päästä kun pinta on naarmuinen niin sen voi kiilloittaa fareclalla tai vastaavalla

        PS. viilatut reunat kirkkaaksi kuumentamalla liekillä tai kuumailmapuhaltimella.


      • vs poly
        päijännefolkkari kirjoitti:

        Pleksiä on helppo työstää sirkkelillä tai kuviosahalla, muotoon sitä voi taivuttaa kuumailmapuhaltimen avulla mutta harjoittele ensin pikkupalalla koska kun se on taivutettavissa niin se on lähellä sulamispistettä. Reunat hio millä haluat helppo hioa mutta varo ettei paperi tai viila osu suoralle pinnalle naarmu tulee. Pese pleksi AINA fairyn tai muun liukkaan pesuaineen avulla niin ei tule naarmuja ja muutaman vuoden päästä kun pinta on naarmuinen niin sen voi kiilloittaa fareclalla tai vastaavalla

        Akryyli on parempaa ikkunaan, ei muutu ajan saatossa kusenpolttaman väriseksi.


      • tarkoitat?
        vs poly kirjoitti:

        Akryyli on parempaa ikkunaan, ei muutu ajan saatossa kusenpolttaman väriseksi.

        "Akryyli on parempaa ikkunaan, ei muutu ajan saatossa kusenpolttaman väriseksi"

        Akryyli muuttuu säröisen näköiseksi jo muutamassa vuodessa, myöhemmin samentuvat ja heikkenevät. Polykarbonaatissa ei ole samaa vikaa.
        Kun jouduin vaihtamaan akryyliset kansiluukut v. 1999, tein uudet 12mm polykarborbaatista. Toistaiseki ovat virheettömät. Siksi en tiedä mistä värinmuutoksesta kerrot. Koskeeko se savunharmaita?


      • vs poly kirjoitti:

        Akryyli on parempaa ikkunaan, ei muutu ajan saatossa kusenpolttaman väriseksi.

        muoveista mitään suurin osa kirjoittajista kun lukee teidän ohjeitanne?

        Ainoa muovilevy materiaali joka venekäyttöön sopii on polykarbonaattilevy ja sitä on saatavissa monia värejä ja paksuuksia sekä myös erittäin kovapintaista laatua jota ei edes teräsvilla pysty naarmuuttamaan, sitä myös pystyy taivuttamaan normaalilämmössä 20 melkein kuin teräslevyjäkin.
        Työstöön sopii tavalliset metalli ja puuntyöstövälineet.

        Minulla on ollut polykarbonaatti ikkunat pitkästi yli 20v venekäytössä ja ne ei ole muuttaneet väriään eikä muutakaan.

        Taas näitä venekäyttöön kelvottomia muovilevyjä ovat PVC joka on halvinta ja akryyli joka on hyvin haurasta ja molemmat saattaa muuttaa väriään auringon vaikutuksesta tai muutenkin vanhetessaan ja näitä kaikkia asiaa tuntemattomat nimittää usein "pleksi" nimellä.


    • Seoutoheppu

      Puhaltimella poltat kampan, ite taivuttelin leivanpaahtimella :) tulee siistia jalkea.. :)))

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe