Katsastustilastot vihdoinkin

ajokilometrit huomioiden

23

3245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mazda3mies

      ostamassa uusi autobild lehti ja lue uusimmat laatutestit sieltä ja tule sitten japanilaisten laadusta juttelemaan uudemman kerran. japsit jyrää premiumit vikisee

      • ajatuksen kanssa

        sitä Auto Bildin "raporttia". Eihän siinä ole mitään järkeä. Vähäinen osa "tutkimuksesta" mikä koskee itse autoa on kestotestit jotka ovat monen auton kohdalla 2000-luvun alusta. Esim. Hyundai hyppäsi vuodessa 10 pykälää kun asioita päivitettiin. Meinaatko, että saman ihmisen sama Hyundai nousi 10 pykälää laadukkaammaksi kun yhden mallin kestotesti päivitettiin autolehtien Seiskassa eli Auto Bildissä. Aivan huuhaa-raportti.


      • Seatkin on
        ajatuksen kanssa kirjoitti:

        sitä Auto Bildin "raporttia". Eihän siinä ole mitään järkeä. Vähäinen osa "tutkimuksesta" mikä koskee itse autoa on kestotestit jotka ovat monen auton kohdalla 2000-luvun alusta. Esim. Hyundai hyppäsi vuodessa 10 pykälää kun asioita päivitettiin. Meinaatko, että saman ihmisen sama Hyundai nousi 10 pykälää laadukkaammaksi kun yhden mallin kestotesti päivitettiin autolehtien Seiskassa eli Auto Bildissä. Aivan huuhaa-raportti.

        Auto Bildissä kestotestattu 8 vuotta sitten ja uusia raportteja joka vuosi silti mainostetaan. Monella muullakin automerkllä kestotestit ovat jo 4-6 vuotta vanhoja vaikka muutoksia malleihin on tullut. Samoin jonkin merkin yhden aivan eri mallin perusteella yleistetään asioita koko merkkiä koskevaksi. Samoin huoltestit, joita käytetään pohjana vuonna 2008 voivat olla jopa vuodelta 2002 kuten Citroenin osalta on tilanne. Tuota Auto Bildin raporttia ei kannattaisi paljon kehua siinä on niin paljon epävarmoja kohtia. Sen avulla lähinnä edistetään lehden myyntiä Saksassa ja käännettynä Suomessakin.


    • vähän tietojasi

      Toyotan bensakoneiden huoltoväli on 30 tkm ja öljynvaihtoväli 15 tkm.
      Tämän 15tkm öljynvaihdon voi suorittaa vaikka mobil express öljynvaihdossa n. 45 e hintaan, tai vaihtaa itse.

      Dieselkoneiden vuodesta 2007 ettenpäin käydään huollossa kun huoltoilmaisin niin ilmoittaa, huoltoväliksi tulee kuulenna n. keskimäärin 25 tkm, kesällä ja pitkää matkaa ajettaessa enempi.

      • huoltotoimi

        Huoltovälisääntö:
        "Auto on huollettava vähintään kerran vuodessa tai 30.000 ajokilometrin välein tai kun auton moottoriöljynvaihdon muistutusvalo syttyy, ensiksi saavutettavan ollessa määräävä. Mikäli vuotuinen ajomäärä jää alle 30.000 km, autolle on tehtävä määräaikaishuoltojen (merkitty harmalla palkilla) välissä öljynvaihtohuolto."

        Öljyn ja suodattimen vaihto on huoltotoimi siinä missä lukkosylintereiden toiminnan tarkastus ja voitelukin.

        Tässä linkissä on Corollan dieselmallin huolto-ohjelma. Näkyy 15000 km:n välein olevan yhtä ja toista huollettavaa, kuten esim:
        -Polttimoiden (myös sisävalot ja mittaristo) sekä äänimerkin toiminnan
        tarkastus (korjaus tarvittaessa lisätyönä)
        -Lukkosylintereiden toiminnan tarkastus ja voitelu (korjaus tarvittaessa lisätyönä)
        -Lasinpyyhkimien ja pesimien kunnon ja toiminnan tarkastus
        -Pesunestesäiliön täyttö
        -Jäähdytysnestemäärän ja pakkaskestävyyden mittaus
        -Ilmansuodattimen tarkastus ja puhdistus
        -Dieselsuodattimen vedenerottimen tyhjennys
        -Rengaspaineiden tarkastus ja -säätö sekä renkaiden kuluneisuuden mittaus
        -Jarrulevyjen tarkastus (uraisuus ja korroosio) ja jarrupalojen kulutuspinnan
        paksuuden tarkastus (vaihto tarvittaessa lisätyönä)
        -Moottoriöljyn ja suodattimen vaihto
        -Vararenkaan ilmanpaineen tarkastus ja säätö sekä renkaan kuluneisuuden mittaus
        -Lopputarkastus
        - auton siistiminen työn jälkien osalta
        - vaihdettujen komponenttien toiminnan tarkastus
        - vuotojen tarkastus vaihdettujen nesteiden osalta

        Toyotien huolto-ohjelmat löydät täältä:
        http://www.toyota.fi/service/huolto_ohjelmat.aspx


      • tojoani
        huoltotoimi kirjoitti:

        Huoltovälisääntö:
        "Auto on huollettava vähintään kerran vuodessa tai 30.000 ajokilometrin välein tai kun auton moottoriöljynvaihdon muistutusvalo syttyy, ensiksi saavutettavan ollessa määräävä. Mikäli vuotuinen ajomäärä jää alle 30.000 km, autolle on tehtävä määräaikaishuoltojen (merkitty harmalla palkilla) välissä öljynvaihtohuolto."

        Öljyn ja suodattimen vaihto on huoltotoimi siinä missä lukkosylintereiden toiminnan tarkastus ja voitelukin.

        Tässä linkissä on Corollan dieselmallin huolto-ohjelma. Näkyy 15000 km:n välein olevan yhtä ja toista huollettavaa, kuten esim:
        -Polttimoiden (myös sisävalot ja mittaristo) sekä äänimerkin toiminnan
        tarkastus (korjaus tarvittaessa lisätyönä)
        -Lukkosylintereiden toiminnan tarkastus ja voitelu (korjaus tarvittaessa lisätyönä)
        -Lasinpyyhkimien ja pesimien kunnon ja toiminnan tarkastus
        -Pesunestesäiliön täyttö
        -Jäähdytysnestemäärän ja pakkaskestävyyden mittaus
        -Ilmansuodattimen tarkastus ja puhdistus
        -Dieselsuodattimen vedenerottimen tyhjennys
        -Rengaspaineiden tarkastus ja -säätö sekä renkaiden kuluneisuuden mittaus
        -Jarrulevyjen tarkastus (uraisuus ja korroosio) ja jarrupalojen kulutuspinnan
        paksuuden tarkastus (vaihto tarvittaessa lisätyönä)
        -Moottoriöljyn ja suodattimen vaihto
        -Vararenkaan ilmanpaineen tarkastus ja säätö sekä renkaan kuluneisuuden mittaus
        -Lopputarkastus
        - auton siistiminen työn jälkien osalta
        - vaihdettujen komponenttien toiminnan tarkastus
        - vuotojen tarkastus vaihdettujen nesteiden osalta

        Toyotien huolto-ohjelmat löydät täältä:
        http://www.toyota.fi/service/huolto_ohjelmat.aspx

        huoltaa vaan ajanut vaan ja sitten kun tulee ongelma korjaan sen itse. Tuomoiset huolto-ohjelmat on vain noille kaupunkilaisille kermaperseille jotka ei osaa itse tehdä mitään.


      • urbaani ihminen
        tojoani kirjoitti:

        huoltaa vaan ajanut vaan ja sitten kun tulee ongelma korjaan sen itse. Tuomoiset huolto-ohjelmat on vain noille kaupunkilaisille kermaperseille jotka ei osaa itse tehdä mitään.

        Oletko kenties se, jolle maksan verojen kautta tuhansia euroja tukiaisia joka vuosi?

        Ja lisää ruinaat, kun on niin rankkaa. Käsi nytkin ojossa lisää kerjäten. Itse osaat kyllä tämän tehdä. Hienoa.


      • vaan verosi
        urbaani ihminen kirjoitti:

        Oletko kenties se, jolle maksan verojen kautta tuhansia euroja tukiaisia joka vuosi?

        Ja lisää ruinaat, kun on niin rankkaa. Käsi nytkin ojossa lisää kerjäten. Itse osaat kyllä tämän tehdä. Hienoa.

        kiltisti kaupunkilaispoju :)


    • Kannattaisiko edes opetella lukemaan tilastoja.

      Toyotaa siellä näkyi olevan DEKRAN listalla juuri PAJON AJETTUJEN, PARHAIMPIEN LISTALLA!

      Sitä EI LÖYDY VÄHÄN ajettujen listoilta, eikä HUONOIMIPIEN listalta!

      • olevan lainkaan

        eniten ajettujen listalla Tojoa. Saksalaiset ovat miehittäneet kärkisijat suvereenisti.


    • näin on näreet

      Ei siis ihme, että Toyotan myynti hiipuu Euroopassa ja jopa täällä piskuisessa Suomessa, "tojo-köllien" luvatussa maassa.

      • Täällä...

        pidetään oikein kunnia asiana tuskailla loppuunajetulla tojolla palttiarallaa sellaset 400-500 tkm:iä näpit rasvassa. Onhan se tietysti hauskaa että puuhaa riittää että saa pidettyä ropposen liikennöitävässä kunnossa. Mä en kyllä tajua...


      • sijoituksia
        Täällä... kirjoitti:

        pidetään oikein kunnia asiana tuskailla loppuunajetulla tojolla palttiarallaa sellaset 400-500 tkm:iä näpit rasvassa. Onhan se tietysti hauskaa että puuhaa riittää että saa pidettyä ropposen liikennöitävässä kunnossa. Mä en kyllä tajua...

        joten kannattaa ostaa auto joka kestää ja jonka arvo säilyy hyvin eli Toyota. Niilläkin säästyneillä rahoilla ostan nyt halpoja osakkeita sekä rahastoja joiden voitoilla ostan joskus uuden Tojon ja taas matka jatkuu.


      • Täällä... kirjoitti:

        pidetään oikein kunnia asiana tuskailla loppuunajetulla tojolla palttiarallaa sellaset 400-500 tkm:iä näpit rasvassa. Onhan se tietysti hauskaa että puuhaa riittää että saa pidettyä ropposen liikennöitävässä kunnossa. Mä en kyllä tajua...

        ....Suomen maassa asian tajuaa... kun ikää tulee lisää.....


      • Elmeri
        sijoituksia kirjoitti:

        joten kannattaa ostaa auto joka kestää ja jonka arvo säilyy hyvin eli Toyota. Niilläkin säästyneillä rahoilla ostan nyt halpoja osakkeita sekä rahastoja joiden voitoilla ostan joskus uuden Tojon ja taas matka jatkuu.

        Jos haluaa hyvän ja mukavan auton halvalla, niin aiheettomasta maineestaan johtuen yli viisivuotiaat sitikat ovat hintahaitarin alapäässä. Itsellä 12vuotias Xantia, josta tarvitsi pari vuotta sitten pulittaa vain 2000.
        Yksi kallis huolto (jakohihna). Varsinaista remonttia ei ole tarvinnut yhtä abs-tunnistinta ja takajarrupaloja lukuunottamatta tehdä.
        Katsastuksista heittämällä läpi.
        30000km takana; halpoja kilometrejä.
        Säästyneet rahat ovat menneet lainojen maksuun.


    • tulkinta

      Tilastoja kun katselee niin ei oikein ymmärrä sinun tulkintaa, kun japanilaismerkit lisääntyvät kärkipäässä kilometrien lisääntyessä.

      Jos taas otetaan suomalaisen A-katsatuksen hylkäystilasto ja jaetaan hylkäysprosentti tkm-luvulla saadaan vertailuluku joka kertoo kuinka paljon kilometrejä eri autoilla pääsee (luvut tkm) kun tulee hylky katsastuksessa.
      Taulukko on keskiarvon mukaisessa järjestyksessä.
      Näyttää siltä että toiset merkit viihtyy paremmin taulukon yläpäässä ja toiset alapäässä.
      Tilaston varjolla näyttää siltä että japanilaismerkkien hylkäysprosentit olisi lisääntyneet ”eurooppalistumisen” myötä. Aika näyttää pysyykö eurooppalisten merkkien hylkäysprosentit iän myötä yhtä pieninä, kuin ne nyt näyttävät olevan kolmevuotiaissa autoissa.


      Vuosimalli....2005...2003...2001...1999...Keskiarvo
      tkm/Hylk

      Toyota Rav4.....72,5...29,0.................50,8
      Mazda 323/3.....52,2...10,1..........15,4...25,9
      Toy Corolla......21.2...19,3...31,1...21,4...23,3
      Toy Avensis.....17,3...16,1...26,7...31,9...23,0
      Audi A4..........30,0...33,1...11,8....5,9...20,2
      Audi A6..........36,7...16,4...........7,3...20,1
      Toyota Yaris....19,0...12,4....9,1...35,6...19,0
      VW Passat........31,9...22,3....9,2....6,3...17,4
      VW Golf   .........30,6...18,7...13,0....6,9...17,3
      Nissan Almera...19,2...20,8...15,1...14,1...17,3
      Mazda 626/6.....25,8...20,8...12,8....8,8...17,1
      Skoda Octavia...36,7...14,8....9,7....6,8...17,0
      VW Bora   ........32,4...16,4....9,5....6,2...16,1
      Hyundai Getz....10,5...16,6.................13,6
      SAAB 93.........22,1....6,5....9,2..........12,6
      Ford Focus......18,9...12,1...11,5....7,0...12,4
      MB A-sarja......18,9..................4,9...11,9
      Honda Civic......5,3....9,4....9,7...19,4...10,9
      MB E-sarja......11,9....8,9....9,3....8,7....9,7
      Volvo S80.......14,3....9,3....6,5....7,9....9,5
      BMW 5-sarja......8,0....9,7....8,3...10,7....9,2
      Citroen Xsara...13,0...11,8....6,0....5,9....9,2
      Ford Fiesta.....11,4...13,5....7,5....4,2....9,1
      Ford Mondeo.....14,0....7,7....7,2....6,0....8,7
      MB C-sarja......11,8....6,7....7,5....8,6....8,7
      Citroen C5......12,1....7,3....6,0...........8,5
      Cit Xsara Pica..15,3...11,3....6,6...........8,3
      Opel Astra.......9,4....7,8....6,7....9,1....8,3
      Nissan Micra....10,0....7,1....8,6....6,8....8,1
      Nissa Primera....6,0....4,9...11,3....9,5....7,9
      VW Polo.........12,6....5,2....6,0....7,8....7,9
      Volvo V70.......11,0....6,9....6,3....6,5....7,7
      BMW 3-sarja.....10,9....6,2....4,7....6,4....7,0
      Skoda Fabia......7,2....6,0....6,7...........6,6
      Renalut Megane...6,8....4,9....7,7....6,9....6,6
      Opel Vectra......6,3...........5,7....6,5....6,2
      Fiat Stilo.......7,4....4,3..................5,9
      Renault Clio.....9,0....2,7....5,5....5,1....5,6
      Volvo S60........9,6....6,4....5,5...........5,4
      Peugeot 307......4,7....5,1....5,7...........5,2
      Peugeot 406/407..4,7....4,8....5,1....5,8....5.1
      Citroen C3.......5,8....3,7..................4,7
      Fiat Punto.......5,8....4,9....4,9....2,9....4,6
      Peugeot 206......2,4....5,1....3,9....4,9....4,1
      Renault Laguna...2,1....2,5....2,8....6,0....3,4
      Lada 112.........3,5....3,2....3,1...........3,3

    • Auto aina kunnossa

      Se on hyvä vaihta öljyt vartin välein. Isommat huollot tehdään 30tkm välein. Mut aja sinä vanhoilla öljyillä vain.

      • ...

        TM-käyttötesti-Skodan pumppusuutindieselissä oli hiljattain venttiilikoneisto käytännössä loppuunkulunut monin osin. Tuskin longlife-huolto ainakaan tuota asiaa on parantanut...


    • Toyotalle
      • arvo säilyy

        Toyotan arvo käytettynä säilyy tasan niin kauan kuin sinisilmäiset ja lapsellisen hyväuskoiset suomalaiset jaksavat uskoa sitä jatkuvaa tuputusta jolla ylistetään perusteetta kyseisen merkin "ylivertaisuutta" vailla mitään tosiasiallisia perusteita. Ja aina kun joku hiukan terävä-älyisempi huomaa mainita ettei Toyotan ominaisuuksissa ole mitään sellaista hyvää mikä selittäisi merkin kohtuuttoman suuren markkinaosuuden Suomessa niin tulee välitön vastaväite että "se on joka tapauksessa laadukkain merkki koska se on kestävin". Nyt kun kestävyyskin on pitemmän päälle tosiasiassa todettu vähintään kyseenalaiseksi niin jäljelle jäävät vain myyjien puheet ja suomalaisten maalaistollojen typerä merkkiuskollisuus. Merkkiä kun ei voi vaihtaa koska siinä menettäisi kasvonsa naapureiden ja sukulaisten silmissä ja myöntäisi samalla sortuneensa paskaan. Niinpä perus-suomalaisen pitää aina vaihtaa vanha Toyotansa uuteen samanmerkkiseen ja jatkaa aktiivisesti urbaanilegendan levittämistä siitä kuinka "hyvä" ja "kestävä" se on, etteivät muut huomaisi totuutta ja pääsisi nauramaan tuolle yksinkertaiselle torvelolle. Sääli tätä kansaa!!!


      • ole tyhmiä
        arvo säilyy kirjoitti:

        Toyotan arvo käytettynä säilyy tasan niin kauan kuin sinisilmäiset ja lapsellisen hyväuskoiset suomalaiset jaksavat uskoa sitä jatkuvaa tuputusta jolla ylistetään perusteetta kyseisen merkin "ylivertaisuutta" vailla mitään tosiasiallisia perusteita. Ja aina kun joku hiukan terävä-älyisempi huomaa mainita ettei Toyotan ominaisuuksissa ole mitään sellaista hyvää mikä selittäisi merkin kohtuuttoman suuren markkinaosuuden Suomessa niin tulee välitön vastaväite että "se on joka tapauksessa laadukkain merkki koska se on kestävin". Nyt kun kestävyyskin on pitemmän päälle tosiasiassa todettu vähintään kyseenalaiseksi niin jäljelle jäävät vain myyjien puheet ja suomalaisten maalaistollojen typerä merkkiuskollisuus. Merkkiä kun ei voi vaihtaa koska siinä menettäisi kasvonsa naapureiden ja sukulaisten silmissä ja myöntäisi samalla sortuneensa paskaan. Niinpä perus-suomalaisen pitää aina vaihtaa vanha Toyotansa uuteen samanmerkkiseen ja jatkaa aktiivisesti urbaanilegendan levittämistä siitä kuinka "hyvä" ja "kestävä" se on, etteivät muut huomaisi totuutta ja pääsisi nauramaan tuolle yksinkertaiselle torvelolle. Sääli tätä kansaa!!!

        me seuraamme mediaa emmekä usko joidenkin automerkkien imagonkohotuskampanjoita ja suoli24:n teiniamiksien kirjoituksia. Me luotamme kestäviin laadukkaisiin japanilaisiin autoihin jotka vievät perille eleettömästi ja varmasti.


      • ei toki
        ole tyhmiä kirjoitti:

        me seuraamme mediaa emmekä usko joidenkin automerkkien imagonkohotuskampanjoita ja suoli24:n teiniamiksien kirjoituksia. Me luotamme kestäviin laadukkaisiin japanilaisiin autoihin jotka vievät perille eleettömästi ja varmasti.

        "Suoraan ajamisen vaikeudet huipentuivat, kun sydäntalven vastatuiskussa Avensis haki tietä kotiin. Kaista ei tahtonut riittää, maantieajo meni tähtäämiseksi."

        Tunnettu kotimainen autojulkaisu kertoi aivan muusta kuin eleettömyydestä. Jännittävä se on?


      • Toyotalla
        ei toki kirjoitti:

        "Suoraan ajamisen vaikeudet huipentuivat, kun sydäntalven vastatuiskussa Avensis haki tietä kotiin. Kaista ei tahtonut riittää, maantieajo meni tähtäämiseksi."

        Tunnettu kotimainen autojulkaisu kertoi aivan muusta kuin eleettömyydestä. Jännittävä se on?

        ja noilla testituloksilla saa pyyhkiä sanonko minkä. Suoraan menee eikä mutkittele. Täyttä skeidaa noiden testaajien kirjoitukset(maksettuja)...koeajakaa ne autot sitten voitte muodostaa oman mielipiteenne.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      50
      2244
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      988
    3. Aavistatko että moni tietää

      Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      952
    4. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      873
    6. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      853
    7. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      121
      842
    8. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      773
    9. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      753
    10. Täällä istun ja mietin

      Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      749
    Aihe