Kaksisuuntainen mielialahäiriö ja itsekeskeisyys.

PÄIVI 30V

Hei! Kuuluuko kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön itsekeskeisyys tai sairastuvatko siihen usein itsekeskeiset henkilöt? Vai mistä johtuu, että kaikki tapaamani henkilöt, joilla on kyseinen häiriö, ovat olleet todella itsekeskeisiä? He kun puhuvat aina vain itsestään, esim. kuinka vaikeaa aina juuri heillä itsellään on.

58

13983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AlastonLeipuri-46v

      Itsekeskeisyys ei kuulu kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön vaikkakin jotkut käyttäytyvät niin. Ehkä heillä on siihen syynsä : )

      • Anonyymi

        Kaksi suuntainen mieliala häiriö on suulla tehty sairaus jota ei ole olemassa,
        Mutta BIpolar lääkitys tekee ihmisen ailahtelevaksi kuten kaikki muu psyykkelääkitys koska ne tekee paksun kemiallisen epätasapainon, ettei yksikään pysty kunnon aivotoimintaan myrkytys en takia jota psyykkepillerit tekee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksi suuntainen mieliala häiriö on suulla tehty sairaus jota ei ole olemassa,
        Mutta BIpolar lääkitys tekee ihmisen ailahtelevaksi kuten kaikki muu psyykkelääkitys koska ne tekee paksun kemiallisen epätasapainon, ettei yksikään pysty kunnon aivotoimintaan myrkytys en takia jota psyykkepillerit tekee.

        Mene hoitoon takaisin senkin täyshullu!


    • Itsellä diagnoosina

      Olen itse romahtanut elämän vedettyä maton alta.
      -kaveri käytti valtakirjaani väärin otti velkaa firmaansa miljoona . Meni konkkaan .Velat mulle. Kaveri katosi ulkomaille on ja pysyy.
      Vaimo petti- ja avioero.
      Luottotiedot meni edellisestä.
      Vaimo myi kaiken ja piti rahat. Nauroi että käräjillä hän häviää, mutta miks käräjöit nehän menee sun ulosottoon kaikki. revi siitä.
      Ja samanlaista paskaa ja paljon muutakin.
      Diagnoosiksi edelläkerrottu.
      Olen aina ollut iloinen ja optimisti. Nyt yritän hyvyyttäni todistaa yrittämällä olla iloinen olematta sitä todella.
      Saada näimn ystäviä, koska kaikki käänsivät selkänsä, kun ei multa voi enää lainat
      - motskkaria
      -moottorikelkkaa
      -peräkärryjä
      -nahkapenkkistä Audi Quattroa,
      -venettä
      -enkä voi tarjota kotonani kivoja iltoja
      -ja paljon muuta.
      Jokaiselle noista oli ottajansa. Joku tarvitsi yhtä, joku kaikki.
      Kymmenistä perskärpäsistä. kun pääsin eroonsa jäi vain yksi ystävä. Hän onkin parempi kuin muut olivat yhteensä.
      Surullista on, että on ihmisiä, joilla ei ole sitä yhtäkään.
      Silloin ihminen epätoivolla koettaa hankkia edes sen yhden puhumalla paljon ja yrittämällä miellyttää.
      En syö lääkkeitä. Ne maksaisivat liikaa ja tehosta en tiedä.
      Koin rakastumisen tunteen ja kaikki lääkkeet sai jäädä.
      Mutta ensimmäisen vuoden jälkeen narsisti nainen alkoi alistaa loukata ja vaatia niin, että olin tervehtynyt mutta painuin maanrakoon ja aloin hänen puheistaan uskoa, että olen
      - ruma
      -lihava
      -köyhä
      -kaikkea mitä voi olla negatiivisessa mielessä.
      Ainut mikä oli hyvä oli se että olen kaikista 50 partneristaan paras rakastelija. Se lohduttikin niin vitusti.
      Eron jälkeen oikeasti itkin.
      Mutta aika parantaa. Samanlaisen elämän narsistin kanssa kokenut maisterisnainen ihastui minuun tai tapaani olla elää kertoa jne,
      Olin oppinut nöyryyttä, mutten nöyristelijäksi.
      Rakkaus, jos se osuu kohdalle korvaa apteekkilääkkeet ja masennus vaihtuu elämän ja tekemisen iloksi mitä on sille toiselle ilo antaa takaisin kiitokseksi ja antamaan ehkä lämmöntunnetta mitä kaikki meistä lopulta kovin kaipaa.
      t-
      Yleensä v....maisia kirjoittava Asko

      • bibo vikanen

        Joo on ittekkin saannu aika kipeetä sairauden myötä..Hitto vie.. Sen verran ajattelin sanoa, että kaks suuntasen lääkkeet kuuluu erityis korvattaviin. Eli samalainen sairaus kuin sokeritauti siis ikuinen riesa.. Lääkkeiden käyttöä suosin siinä mielessä että ne pikkasen tasottaa vauhtia. Eivät poista ong. mutta auttaa pitämään järjen jotenkin päässä.. Ja sanot lekurille jotta zerkele, bibolääri lääkkeet kuuluu erityiskorvattaviin ye 112 koodin alle.. Olen monen sairastavan kanssa törmänyt jamaan ong. Etteivät lekurit oo hoitanut ilmoitusta korvattavuudesta eteenpäin.


      • Jerkku:maisteri

        Rakkaus kun taitaa kaiken voittaa, ei kai sitä ole edes tutkittu minkälaiset superhyperkemikaalit luonto itse pumppaa suoniin, kun rakkaus kolahtaa. Siinä taitaa parhaatkin lääkkeet jäädä kakkoseksi. Ja se saa lisäksi uskomaan tulevaisuuteen ja toiminaan oman tulevaisuuden eteen ja elämä saa uusia merkityksiä, silleen se luonto parhaimmillaan hoimmiaan hoitaa


      • bipo+

        rakkaus ja hyvä ihmissuhde on tärkeää.omalta kohdaltani voin sanoa että lääkitys on välttämätön jotta vointi pysyisi kohtuullisena. kun on maaninen vaihe kokee olevansa elämänsä kunnossa ja sillon jättää helposti lääkkeet.tämä kuuluu sairaudenkuvaan.toivottavasti löydät rakkaan itsellesi.yksin ei ole hyvä olla.


      • --------------------

        en totisesti ymmärrä ihmisiä jotka esittävätä ystävää vain hyötyäkseen toisesta. tämä nyt oli tämmönen turha postaus.


      • Anonyymi
        -------------------- kirjoitti:

        en totisesti ymmärrä ihmisiä jotka esittävätä ystävää vain hyötyäkseen toisesta. tämä nyt oli tämmönen turha postaus.

        Pahuus on äärimmäistä itsekkyyttä


      • Anonyymi
        -------------------- kirjoitti:

        en totisesti ymmärrä ihmisiä jotka esittävätä ystävää vain hyötyäkseen toisesta. tämä nyt oli tämmönen turha postaus.

        Onko Tällainen kaksisuuntainen oikea sairaus, vai ihmisen ominaisuus, kun tarkasti ja monelta kannalta tutkii asioita.
        Aika kevyesti sairaudeksi diagnosoidaan, mielestäni ihmisen ominaisuus vain.
        Vinksahtaneita ihmisiä on varmaan puolet eläjistä,, niistä pahimpia elämäänsä päästettäviä, normaali ihminen osaa väistää .
        Aivan perustuntemus ihmisyyteen on monelta hukassa jos alkaa jakamaan elämänsä arvaamattoman henkilön kanssa. Toki voi olla "väleissä " heidänkin kanssaan , mutta ei todellakaan läheisissä.


    • Maanis-depressiivinen

      lähes kaikki ihmiset jutustelevat terveydentilastaan. Sairauksista puhuttaessa ihmiset lienevät ihan yhtä itsekeskeisiä, oli kyseessä fyysinen tai psyykkinen sairaus.

      Mummo kysyy käydessäni kylässä ensimmäisenä, olenko ollut terveenä.

    • tööts

      Riippuu persoonallisuudesta, toiset on.

      • ensisijalla

        minulla olleet toiset ihmiset olen pyyteettömästi auttanut,hoivannut,kuunnellut heidän murheitaan joskus väsymiseen asti.Toisten sijoittaminen aina itsensä edelle on elämäntyylinsä sekin.Katsoo,että toisella on hyvä olla.Meitä ihmisiäkin on monenlaisia,ja toiset käyttävät hyväksi kilttiä ihmistä.


    • kuulu

      Itsekeskeisyys on persoonallisuuden häirötila (narsismi). Jos ihminen on masentunut, niin onhan se hyväkin että saa puhuttua jollekkin omasta pahasta olostaan. Sinä et taida ainakaan empatiakykyä omata?

      • Päivi 30v.

        Kyllä minulla empatiakykyä on, mutta en vain kestä sitä, että jotkut ihmiset eivät puhu koskaan mistään muusta kuin itsestään.


      • fatkta vaan

        narsismi EI OLE itsekesisyyttä!


    • 54321

      Eikös se ole ihan ymmärrettävää, että jos sairastuu näinkin v.mäiseen tautiin tai mihin tahansa ylipäätään, niin se on kriisin paikka ja siitä haluaa puhua?

      Kyllä niitä itsekeskeisiä löytyy terveistäkin ihmisistä, niitä jotka eivät muusta puhukkaan kuin itsestään! En tunne ketään kaksisuuntaista täydellä varmuudella sairastavaa, mutta itsekeskeisiä ns. terveitä kyllä.

      Minä en sairaudestani juuri kenellekään kasvotusten puhu ja olen lunteeltani empaattinen, toisia ajatteleva ja kiltti ihminen, joskus ehkä liiankin. Hypomaniassa uskallan paremmin puolustaa itseäni ja ajattelen enemmän omaa etuani ja ajatukseni pyörivät enemmän minussa kuin "heissä.

      • miks teil

        oli audi quatrro (ekä esim. toi ota) eiks sekin jo jottai kerro sun sairaustes


      • otsikon

        alle, sorge


      • Anonyymi
        miks teil kirjoitti:

        oli audi quatrro (ekä esim. toi ota) eiks sekin jo jottai kerro sun sairaustes

        Fiat iustitia!


      • Anonyymi
        miks teil kirjoitti:

        oli audi quatrro (ekä esim. toi ota) eiks sekin jo jottai kerro sun sairaustes

        Kuvitelmissaan ...
        Hah hah!


    • itse kokenut

      Olen itse sairastanut kyseistä sairautta jo 5 vuotta ja sen voin sanoa että joskus itsekeskeisyyttä ilmenee koska omakuva itsestä on kadoksissa ja on asioita joita mietti ja kontroloi tekemisiään niin sattuu sitten tätäkin. on todella vaikeaa olla oma itsensä ja samalla kontroloida tekemisiään ettei vaan mene yli joka maniaan tai sitten depression puolelle teille kaikille sairastavien ystäville toivon vain kärsivällisyyttä

    • johtuu

      Siitä, että hoidoissa opetellaan hyväksymään oma sairaus ja se, että siitä saa/pitää jutella.

      Se menee välillä aivan överiksi... Tulee puhuttua vain itsestä. Voithan koettaa vaihtaa puheenaihetta.

      • on...

        aina melko itsekeskeinen sairaus. Eli kyllä masennusvaiheessa elävä Bipo varmasti voi olla itsekäs ja itsekeskeinen. Se kuuluu masennukseen. Mutta mikään itseselvyys se ei ole, ei mikään oire, mistä voisi tehdä diagnioosin.


      • SE MASENTAA
        on... kirjoitti:

        aina melko itsekeskeinen sairaus. Eli kyllä masennusvaiheessa elävä Bipo varmasti voi olla itsekäs ja itsekeskeinen. Se kuuluu masennukseen. Mutta mikään itseselvyys se ei ole, ei mikään oire, mistä voisi tehdä diagnioosin.

        JA HUONO OMATUNTO MASENTAA JA
        SE ETTEI OLE YHTEYDESSÄ OMAAN LUOJAANSA.
        SE YHTEYS KORJATTIIN RISTILLÄ .
        SOVITUS ON UPEEEEEEEEE JUTTU . PÄÄSEE JUMALAN
        LUOKSE JEESUKSEN SYLIIN .


      • sairas..............
        SE MASENTAA kirjoitti:

        JA HUONO OMATUNTO MASENTAA JA
        SE ETTEI OLE YHTEYDESSÄ OMAAN LUOJAANSA.
        SE YHTEYS KORJATTIIN RISTILLÄ .
        SOVITUS ON UPEEEEEEEEE JUTTU . PÄÄSEE JUMALAN
        LUOKSE JEESUKSEN SYLIIN .

        en ole koskaan ollut syntinen enkä usko jumalaan koska,hän ei ole mua kutsunut.Sairaudelle löytyy syyt elämästä!kärsimykset mitä tämä elämä on tuottanut.Jumala ei pysty auttamaan ellei se ole läsnä parantamassa ja hän ei halua olla!
        Elämä on raskasta ja se masentaa.Liika vastoinkäymisiä ja pahaaoloa.


      • ukon
        sairas.............. kirjoitti:

        en ole koskaan ollut syntinen enkä usko jumalaan koska,hän ei ole mua kutsunut.Sairaudelle löytyy syyt elämästä!kärsimykset mitä tämä elämä on tuottanut.Jumala ei pysty auttamaan ellei se ole läsnä parantamassa ja hän ei halua olla!
        Elämä on raskasta ja se masentaa.Liika vastoinkäymisiä ja pahaaoloa.

        että mieliala pitää kohentua ja sitten vasta uskonasiat niin se menee ja mun pojalle käviniinpäin .


      • mm.,m.,m.m.m
        SE MASENTAA kirjoitti:

        JA HUONO OMATUNTO MASENTAA JA
        SE ETTEI OLE YHTEYDESSÄ OMAAN LUOJAANSA.
        SE YHTEYS KORJATTIIN RISTILLÄ .
        SOVITUS ON UPEEEEEEEEE JUTTU . PÄÄSEE JUMALAN
        LUOKSE JEESUKSEN SYLIIN .

        joo voihan se syntikin ja sitä myötä huono omatunto painaa, mutta on niitä syitä muitakin...


      • Anonyymi
        sairas.............. kirjoitti:

        en ole koskaan ollut syntinen enkä usko jumalaan koska,hän ei ole mua kutsunut.Sairaudelle löytyy syyt elämästä!kärsimykset mitä tämä elämä on tuottanut.Jumala ei pysty auttamaan ellei se ole läsnä parantamassa ja hän ei halua olla!
        Elämä on raskasta ja se masentaa.Liika vastoinkäymisiä ja pahaaoloa.

        Minä osaan käydä ihan itse pissalla.


    • SAA RAUHAN

      SYNNEISTÄÄN GOLGATAN RISTILLÄ.
      KAIKKI VAIVAT JOHTUU TUNNUSTAMATTOMISTA
      SYNNEISTÄ JA SYNNISTÄ JA SEN SEURAUKSISTA
      SEKÄ NIISTÄ MITÄ ITSE ON TEHNYT JA MITÄ TOISET ON
      TEHNYT SINULLE . TUHOISAA ON .
      KUN NE KAIKKI VIE RISTILLE JA SAA ANTEEKSI
      SE ON KUIN RATAPÖLKKY OTETTAISIIN POIS NISTASTA
      PAINAMASTA .SUUREMPI LOTTOVOITTOA ON SYNTIEN
      ANTEEKSISAAMINEN ! KYLLÄ ON KEVYT SIITÄ JATKAA
      KUN LASKEE TAAKKANSA RISTIN JUURELLE .
      JEESUS OTTAA HÄPEÄNKIN POIS .
      SAAT ALOITTAA ALUSTA UUDEN ELÄMÄN .
      EI TARVI ETSIÄ VIKOJA MUISTA EIKÄ SYYTELLÄ
      VAAN ELÄÄ VAPAANA VIHASTA . SELLAINEN ON JEESUS.

      • masentunut jo muutenkin

        muualle kuin tänne palstalle,kyllä masentuneiden ja sairaitten elämässä riittää syylisyyden tunteita muutenkin,ei sinun tarvitse lisätä niitä jeesusteluillisasi!löydän kyllä tien itse jumalan luo,jos haluan,siihen ei tarvita kaltaisiasi niiloylimainioita!


      • niilo fani
        masentunut jo muutenkin kirjoitti:

        muualle kuin tänne palstalle,kyllä masentuneiden ja sairaitten elämässä riittää syylisyyden tunteita muutenkin,ei sinun tarvitse lisätä niitä jeesusteluillisasi!löydän kyllä tien itse jumalan luo,jos haluan,siihen ei tarvita kaltaisiasi niiloylimainioita!

        En usko edellisen kirjoittajan tarkoittaneen syyllistää syntistä..tai sinua.
        Kaikkihan me olemme syntisiä.,myös uskovaiset.
        Tie Jumalan luo avattiin Jeesuksen ristin kuoleman kautta.Jumala halusi osoittaa rakkautensa sinuun ja minuun, antaa pelastustien uhraamalla oman poikansa, Jeesuksen.
        Ei täällä kukaan kivitä tai synnittele.,mutta on hyvä tietää että ovi on avoinna.
        Ihminen on mitätön Jumalan luoma.Syntiä tekevä ja paha.Sekä sinä että minä.
        Iloa ja valoa elämääsi.Vielä tilaa on..;)


      • bvfg

        Nämä "saa rauhan" kaltaiset ovat pahempia kuin pahinkaan hypmaniassa oleva Bipo.


      • faith&faith..
        bvfg kirjoitti:

        Nämä "saa rauhan" kaltaiset ovat pahempia kuin pahinkaan hypmaniassa oleva Bipo.

        Mitenkä MANIASSA oleva ykkös bipo ja usko!! IIkh .. kokemusta on..
        Siinä vasta on läheisillä kestämistä. Se usko tungetaan joka paikkaan ja rakoon. `Minä olen totuus, kun minä olen uskossa`. Sairauskin on hävinnyt TAIVAAN tuuliin..
        Ero miehestä kun hän ei ollut `riittävän` uskovainen. Aiemmin ymmärtäväinen työpaikkakin jo pistänyt ovet säppiin tältä tapaukselta.
        Bipoja on meijän suvussa monenlaista, suurin osa ykköstyypejä jolloin mania ja psykoottinen mania pääosassa. Masennusta lievemmin.
        Maniavaiheeseen kuuluu ylimielisyys, itsekeskeisyys, kaikkivoipaisuus, sairauden tunnottomuus, Minä keskeisyys vahvasti. Tosin masennusvaiheessakin ihmisen maailma taitaa kutistua aika pieneksi, oman itsensä ympärille. Silloinkaan ei tilaa juuri muille jää.
        Mutta onneksi näitten vaiheitten väliin jää hyviäkin aioja. Ja onneksi on hyviä lääkkeitä olemassa


    • bipo+

      sairastan itse kaksisuuntaista mielialahäiriötä. vaatii paljon läheisiltä ihmisiltä mutta on hyvin raskasta itselle.äkilliset mielialan vaihtelut masennuksesta ahdistukseen ja välillä mieliala kohoaa.paniikkikohtauksia ja ahdistusta että työssä käyminen vaikeaa,pahinta on ahdistus.moni sairastava ei kestä sitä tuskaa vaan tekee itsemurhan.siksi vaikutamme itsekeskeisiltä ehkä?pakko puhuakin että jaksaa ja huumoria pitää olla.itselläni ei ole sairaus pahimmasta päästä mutta monilla tuhoutuvat ihmissuhteet ja velkaantuvat ym.maniavaiheessa.kun on mania niin sillon voi olla itsekeskeinen,röyhkeä ym.hyvin yksilöllistä.tämä johtuu sairauden kulusta ei luonteesta.

    • kehuvat diagnooseillaankin

      Saattaako olla niin että kaksisuuntaisia on tuttavissasi enemmänkin, mutta vain itsekeskeiset avautuvat diagnooseistaan.

      Itsekeskeisyys eli oma ego todellakin korostuu maniavaiheessa. Tämä muutos on yleensä silmiinpistävä niille ihmisille, jotka tuntevat henkilön hyvin. Taas satunnainen sivullinen ei tajua mitään olevan pielessä vaikka toisella on euroopan kokoinen ego.

      Siis itsekeskeisyys liittyy taudin kuvaan, mutta se tarkoittaa muutosta normitilaan verrattuna. Siksipä ajattelen että kaksisuuntaiset olisivat normina jopa vähemmän itsekeskeisiä kuin muut.

      • ainakaan

        ego kasva,päinvastoin alemmuutta tunnen aina.


    • Fiacco

      Tämä itsekeskeisyys asia on aikalailla enemmän opittua kuin sairauden oire. Tosin erilaisissa hoitokontakteissa ja terapioissa unohtuu sosiaalisten suhteiden tärkeys ja niiden ylläpitämisen taidot. Olisi tärkeää oppia elämään sairaudesta huolimatta, ei se diagnoosi edellä. Tarkoitan juuri sitä oman sairauden ja vaikean vaiheen tai huonon olon jauhaminen. Tiedän kokemuksesta että kun on paha olo, on vaikea nähdä muuta. Olen kuitenkin pyrkinyt sitä kanavoimaan järjestelmällisesti johonkin. Liikunta, kirjoittaminen, shakin peluu konetta vastaan, maalaaminen, yleensä kaikki keskittymistä vaativa juuri silloin kun se on kaikkein vaikeinta. Samoin sen muistaminen ettei se paha olo ole niiden läheisten ihmisten vika, vaikka he juuri silloin ärsyttävät todella.
      Alkoholin katsoin parhaaksi lopettaa kokonaan. Se heikentää lääkkeiden tehoa ja laukaisee/voimistaa sekä maniaa että depistä. Alkuun tarvittiin tueksi Antabusta.
      Lääkkeiden ongelmana on myös se, että moni bipo sortuu ajatusmalliin että jos huonoja vaiheita tulee lääkkeistä huolimatta niin vaaditaan uutta tai tehokkaampaa lääkitystä. Ylilääkitys kuitenkin on vielä pahempi vaihtoehto. Huonon olon sietämisen opettelu on myös mahdollista. Toisekseen itse olen kyllä kertonut ihmisille joiden kanssa olen enemmän tekemisissä mistä taudissa on kyse. Kun on huono päivä, kerron sen. Ei niin että paasaisin tai purkaisin pahaa oloa ympäriiinsä, vaan totean vaan että nyt on huono päivä ja se siitä. Kyllä ihmissuhteissa rassaa jatkuva omien tuntemusten vatvominen. Bipojen tulisi huomata että muillakin on elämässään haasteita ja vastoinkäymisiä. Jos ne eivät ole kovin isoja tai näkyviä niin siitähän pitäisi olla kaverin puolesta iloinen.
      Ja ettei tulisi väärinymmärrystä etten tietäisi asiasta: 2 jaksoa suljetulla, molemmat itsariyrityksen jälkeen, 300 000 euron ulosottovelat, vuoden sairausloma useita lyhyitä, useita lääkkeenvaihtoja, silti edelleen aviossa ja kahden alakoululaisen onnellinen isä, vuokralla asutaan ja vanhalla autonromulla ajellaan. Töissäkäyntikään ei kovin motivoivaa kun 1/3 menee ulosottoon, mutta malliksi lapsille ja päivän rytmittämiseksi. Kotiin jääminen eläkeläisenä suistaa helposti totaalisesti sivuraiteelle ja itsekeskeisyyden kehään.

    • bipolar2-93

      Omalla kohdallani koen että mania vaiheessa (nimenomaan mania, ei vielä hypomaniassa) olevani itsekeskeinen ja ylimielinen. Mutta hypomaniaan ja maniaan kyllä liittyy itsetunnon nouseminen välillä epärealistisellekkin tasolle ja siitäkin voi ehkä johtua se että bipo ihminen vaikuttaa itsekeskeiseltä (oman kokemukseni mukaan) En toki mitä menee ehdottomasti sanomaan ja rajaamaan vaan ilmaisen oman näkemykseni kokemuksen perusteella.

      • bib0

        Minulla alkaa tuo itsekeskeisyys nopeasti ja tämä ylimielisyyskin, samoin hypomanian vaihtuminen maniaan.
        Oikeastaan tiedän että olen ollut maniassa kun olen nähnyt pieniä vihreitä miehiä.
        Hypomania, mania psykoosi.

        Mutta voihan tämä sairaus oikeasti vaivata vittumoista narsistiakin. Eli ei liikaa juttuja tämän bipofirman piikkiin.


      • eikka l perikunta

        Mielestäni juuri biboissa on potentiaalia, luomisvoimaa. Tieteen ja taiteen suuret saavutukset ovat osaksi bibojen tuottamia.


    • Heljä-Linnea

      Omallakin kohdalla huomaan itse, että hypomanian vaihtuessa maniaan itsekeskeisyys kasvaa ja huomaa olevansa koko euroopan kunkku. kaunis, älykäs etc. Saa sitten hävetä taas jälkeenpäin. Bipo ei ole mukava sairaus, koska ystävät ja tuttavat kaikkoavat jossain vaiheessa. Itse olen normaalitilassa jopa yliempaattinen ja jaksan kuunnella ja lohduttaa muita. Lääkitys on ollut sama jo monet vuodet, mutta kolmesta neljään kertaa vuodessa tulee ensin hypomaniaa ja sitten sitä täys-. Sairaalaan en ole enää joutunut, kun osaan itse tunnistaa, milloin mopo lähtee käsisitä ja suostun syömään päivän tai pari Levozinea (50mg). Siinä hyvä kemialliset lepositeet. Inhoan sen tuomaa tyhjää oloa, mutta sekin parempi kuin sairaala. Itsekeskeisyys on bipo:n oire, ehdottomasti. On vain kamalaa kun onsairastanut kauan, ettei enää muista välillä, minkälainen persoona tosiasiassa itse on. Onneksi mies ja tytär tukevat sitä omaa hyvää itsessä ja muistuttavat että minä en ole sama kuin sairauteni ja sairauteni oireet. Tsemppiä kaikille!

    • maanisina bipot ovat narsistiakin pahempia, mutta kun sairaudentunto puuttuu, niin eivät itse tajua sitä. Eivät välttämättä edes jälkeenpäin, vika on aina toisissa, toiset ihmiset saavat hänet tekemään sitä ja tätä ... Kysypä bipojen läheisiltä, ovatko bipot itsekkäitä ... usein bipolta itse sairaudentunto puuttuu, joten niihin heidän vastauksiin ei ole luottamista. Vaikka kirjoitti täällä muutama bipo aivan asiaa hypomaniasta ja maniasta, eivät kaikki ole onneksi sairaudentonnottomia.

      • minäsinähänX

        Itseriittoisia ovat tapaamani bipot. Eivät oikeastaan tarvitse muita ihmisiä kuin johonkin tiettyyn asiaan.

        Bipoihin ei vaan saa otetta tavallinen ihminen ja tunne aina että tuo ei minusta edes oikeasti välitä on suhteissa aina läsnä. Mitätöinti aiheuttaa tämän.

        Harmillista mutta monetkaan bipot eivät sano normaalille kumppanille suhteen alussa että sairastan koska monetkaan eivät itse sitä myönnä sairastavansa.

        Itsekkyys on todella raivostuttava ja luontaantyöntävä piirre. Jatkuva itsensä korostaminen ja tekemisien tärkeys on aika kuluttavaa seurata vierestä.
        Minä minä minun tekemiset............


      • mjmkljkjkl

        ootkos miettiny että niinhän se voi juuri ollakin että toiset ihmiset saa tekemään sitä ja tätä, nimittäin juuri sen bipolaarisairaan ihmisen? "Normi-ihminen" kykenee estämään typerää toimintaansa paremmin, mutta sairas ajautuu tekemään tekoja ikäänkuin muiden takia, vaikka eihän se silti muiden syy ole. Siinä taas hyökätään sairaan ihmisen kimppuun.


    • Aputiina

      TV:n dokumentissä bipo-lapset esiintyi melko itsekeskeisinä .. minä ..minä..ja turhasta riitti kiukkua ja kiroilua. Järkytyin lasten käytöksestä, koska en itse ole ollut sellainen. Maanisina kausina tunnustan olleeni itsekäs harrastuksissani, mitkä menivät perheeni edelle. Mieheni vain ihmetteli, miksi en ehtinyt tehdä ruokaa lapsilleni, kun olin aina menossa ?
      Nyt itsekeskeisyys on sitä, että joka päivä mietin ja puntaroin omaa jaksamistani. Sen ei pitäisi näkyä päällepäin, mutta oman vointini kustannuksella monet ulkopuoliset tapahtumat jäävät vaille huomiotani.

    • psykoma

      Itsellä lähellä bipo-ihminen, eikä todella puhu kuin itsestään!! Koko ajan suuri 'show' päällä. Draamaqueen sana kuvaisi häntä hyvin. Hänen tapaamisensa vie kaikki voimat, inhottavaa sanoa niin.

    • bibo kireällä

      N. vuoden verran bibo-diagnoosi lisättynä psykoottisilla oireilla. 2 itsariyritystä, itsariajatukset kokoajan päässä.. Ei tee välillä mieli nousta edes sängystä, vain lopettaa hengittäminen.. Mielikuvitusta riittää eri itsarikeinojen tekemiseen. Olenko itsekeskeinen ? Niin ainakin syyteltiin avioliitossa. Minkäs teet ? Välillä pää täynnä villejä ideioita ja yrittämisen energiaa.. Maniassa menee rahaakin.. Mutta fiilis on silloin niin good. Masennuskin menettelis, kun vain ei olis niitä ääniä päässä. Tietäispä edes vähän aikaa, miltä tuntuu olla normaali.. Mutta diagnoosin jälkeen on avautunu silmät elämän hölmöilyille ja masennusjaksoille. Vain yksi ystävä jäljellä, 100000 euroa ulosotossa, poika äitinsä huollossa, rikossyytteitä tulossa jne. kaikkea niin tod. kivaa, työkyvyttömyys, huoli omasta ja läheisten jaksamisesta/sietokyvystä, yksinäisyys, kuolemanajatukset, häpeä, viha ja inho itseään kohtaan, epärealistiset unelmat, mikään ei innosta ja mistään ei nauti... Elämä on aina yhtä ikuista vankilaa pimeydessä ja yksinäisyydessä oman pään sisällä. Siispä, kun joskus on itsetunto koholla, niin tavallaan sitä haluaakin ottaa siitä kaiken irti, kun tietää hetken kuluttua sen olevan kuitenkin ohi. Läheisiä se tietysti ärsyttää, kun on voimain tunnossa ja vaikuttaa itsekeskeiseltä, mutta enpä olis niin kateellinen, kun bibo-sairaus vie sosiaalisen elämän ja elämän normaliuden...

      • löysähkö bipo

        Kuulostaa siltä että lääkitys ei ihan balanssissa bibo kireällä. Kyllä suurin osa bipoista pystyy oikealla lääkityksellä suht normi elämään ja olotilaan.
        Voimia elämääsi, kyllä voit halutessasi ja apua vastaanottamalla ihan varmasti tuntea vielä oikeaa iloa ja onnea!


    • Panettelija

      Nimim. "saa rauhan"

      "vaivat johtuu tunnustamattomista synneistä"

      Ajattelehan,miten pieni lapsi tunnustaa syntinsä kun niitä ei ole?
      Hän on vain perisynnin alainen.

      Äläkä pelottele ketään.Vanha kirja ei kerro,että jos teet syntiä jumala aiheut-
      taa sinulle sairauksia.
      Jobille jumala antoi sielunvihollisen aiheuttaa sairauksia aivan muista syistä.
      Koska sv:nen väitti Jobin palvelevan jumalaansa itsekkäistä syistä,sanoen
      nahka,nahasta niin hän jumalansa hylkää.
      Job oli jumalaansa luottava,siksi häneen annettiin sv:n aiheuttaa sairauksia,
      tarkoituksena jumalan taholta näyttää että hänellä on palvelijoita jotka eivät lan-
      kea yntiin.




      ,

    • ehkäkaksisuuntainen

      En ole itsekeskeinen ja minnulla epäillään kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Uskon että maaniseen vaiheeseen voi joillakin liittyä itsekeskeisyys ja itsekkyys. Minulla persoona on niin päinvastoin kuin itsekeskeinen että johtunee siitä ;p

    • tanjuska999999

      Niin, ja nykyaikana ihmiset ovat muutenkin suurin osa todella itsekeskeisiä minä minä minä -tyyppejä, joten miksi tämäkin piirre heitetään taas bipojen niskaan. Myös pelkkä masentunut ihminen saattaa olla todella itsekäs, kun ei ole voimia mihinkään. Haukutaanko pelkästään masentuneita ihmisiä vaikka välillä? Tai jos ei liitettäisi mitään piirteitä kehenkään, niin se olisi paljon parempi asia. Maaninen ihminen voi myös olla hyväksikäytön uhri, joka avaa lompakkonsa hyvin helpolla ja maksaa muidenkin kulut. Tietenkin voi olla myös itsekäs, niin kuin kaikki meistä - oli terve tai sairas.

      Itse en usein edes omista mielialoistani tai elämäni vaikeuksista puhu. Tiedän, että muillakin ihmisillä on paljon vaikeita asioita. Tiedän myös senkin, että monilla on miljoona kertaa vaikeampaa, kuin mitä minulla on. Itselläni on sentään katto pään päällä ja ruokaa ja kaikki mukavuudet. Monilla ei ole sitäkään. Itse olen aivan liian kiltti ihminen, enkä osaa pitää puoliani kovinkaan hyvin. Hyväksi on käytetty milloin missäkin asiassa, joten aika loukkaavaa väittää, että itsekeskeisyys olisi kaikkien bipojen ongelma. Uskon sen olevan ihmisen omasta persoonasta ja henkisestä vahvuudesta kiinni. Jotkut voivat tietenkin heittäytyä marttyyriksi ja siksi ovat todella itsekeskeisiä. En usko sen olevan yksin bipojen ongelma, vaan hyvin monien sairauksien ongelma, jos ihminen heittäytyy marttyyriksi eikä pysty käsittelemään sairauttaan.

    • Näin MINULLA :)

      Sairastan itse kaksisuuntaista. Olen hyvin muut huomioon ottava, auttavainen ja epäitsekäs. Monet sanovat että liian kiltti. Mutta olen monesti itseäni tutkinut ja miettinyt olenko liian itsekeskeinen. Puhun läheisille paljon omista asioista, ajatuksena, että parempi puhua itse ettei muut pääse selän takana. Puhun sairaudestani myös sen takia että läheiset muistaisi sen olemassa olon ja ymmärtäisivät paremmin käyttäytymistäni eri tilanteissa. Tällä hetkellä huomaan sairauden tulevan esille jatkuvasti puheissani koska olen tällä hetkellä hyvin pohjalla. Olen katkera ihmisille keillä elämä hymyilee ja suurin ongelma tuntuu olevan jouluna kerääntyneet kilot tai että poikakaveri unohti vuosipäivän. Silloin tulee itkettyä itsesääli itkua, kerrottua omasta kurjuudesta ja toivottua että edellä mainitut ongelmat olisivat myös itsellä ne suurimmat. Ymmärrän toki, ettei toisen suru, murhe, ongelma ole sen pienempi tai suurempi kuin toisen, ei pidä vähätellä muiden asioita. Enkä myöskään tarkoita, että läheisten tulisi aina miettiä minun kurjuutta ja tuntea huonoa oloa siitä että heillä on asiat hyvin. Joskus vaan on halu muistuttaa. Eli voisin itsestäni sanoa että ajoittain olen itsekeskeinen, riippuen sairauden vaiheesta. Ja itsekäs ainoastaan puhuessa, ei käytöksessä. Aina valmis olemaan ystävälle olkapäänä ja kuulevina korvina, vaikka aisia koskisikin niitä ekstra kiloja :)

    • ,,,,,,,,,

      Mieheni on bipo, hän on hyvin itsekeskeinen. Minä, minä....Minun kuntoni, minun rusketukseni, minun minun...
      Ei ole lainkaan empatiaa, puhuu todella loukkaavasti, varsinkin jos saa ihmiset nauramaan, myy vaikka isoäitinsä, viis veisaa miltä pilan kohteeksi joutuneesta tuntuu. Itse on hyvin herkkähipiäinen.
      Ei ole realiteettien tajua, ostelee mitä sattuu, tuhlaa perheen rahat ym....
      On myös alkoholisti ja lääkkeiden väärinkäyttäjä.
      Häivyin, otin oman asunnon. Olen niin vanha että en viitsi enää erota.

    • Anonyymi

      Netti on tietoa täynnä ko sairaudesta. Ainahan mielenterveyssairauksiin saattaa linkittyä esim. persoonallisuushäiriökin, narsismi tms. Mutta bipolaarisella saattaa hetkellisesti kohota itsetunto, jonka jälkeen se romahtaa ja ihminen on todella herkillä..röyhkeys jne johtuu siitä että ihminen ei harkitse mitä tekee, vaan tekee ja miettii myöhemmin. Kun bipo on masentunut niin kaikki tuntuu oikeasti surulliselta, kunnes alkaa hypomania/mania, jossa saattaa olla innostuneisuutta mutta ärsyvyyttä, itkuisuutta jne. Sairaus saattaa olla oireetonkin joitain vuosia ja meno tasaista. Bipo tarvitsee selkeän rytmin ja rakastavia ihmissuhteita, selkeän elämänrytmin ja pois liiat päihteet. Liikunta saa aikaan endorfiineja jotka bipolla on alhaalla, verrattuna niiden normaaliin tuotantoon perus ihmisellä. Kirkasvalo lamppu talvella, vitamiinit, uni ja rytmi ovat tärkeitä bipolaariselle.. Näin sairaus pysyy aisoissa. Ja: tämä ei ole mukavaa, mutta bipot ovat myös ihmisiä ja tälle he eivät voi mitään. Itse luultavasti sellaisena toista en katselisi. Isälläni ja exälläni on se, kuten muutamalla kaverillani.

    • Anonyymi

      Olin bipolaarinen noin 30 vuotta sitten. Itsekeskeisyyteni oli jatkuvia pelkoja ja masennusta sitten kun olin maaninen unohdin itseni ja olin hyvin tietoinen ympäristöstä ja ihmisistä. Joogailin, meditoin ja otin homeopaattisia lääkkeitä ja sairauteni katosi kokonaan. Nyt olen enimmäkseen hyvin auttavainen ja tasapainoinen ihminen. Maailmani on muuttunut täysin, koska jooga ja meditaatio nimenomaan yhdistää mielen jakautuneisuutta myöskin terveillä ihmisillä, kaikilla sitä on jossain määrin.

      • Anonyymi

        Hienoa että ole löytänyt keinon selättää bibon. Kiinnostaisi tietää mistä homepaattisesta aineesta sait apua?


    • Anonyymi

      Kahta kaksisuuntaista mielialahäiriöistä läheltä seuranneena , olen sitä mieltä että itsekeskeisyyttä heissä on . Ja eivät valitettavasti jaksa aidosti kuunnella toisia . Voisiko tämänkin oireyhtymän / sairauden taustalla olla jonkinlainen suuruuden hulluus . Masentuu kun ei saa kaikkea sitä mitä voisi saada . Tänä päivänä tuntuu , että yhdellä jos toisella on jokin kirjainhirviö diagnoosi ja usein syytetään lapsuutta , koulukiusaamista jne . Jos tämä näin yksinkertaista olisi , kaikista joilla jotain traumoja menneisyydessä , tulisi tällä tavoin sairastuneita , vaan eipä tule . Olisi tarpeellista ottaa itse vastuu itsestä ja käytöksestään , syyttämättä siitä muita tai olosuhteita , eikä piiloutua , milloin minkäkin taakse .

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      280
      3104
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1565
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1291
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1207
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe