Minulle ei myyty tulitikkuja prismassa!

kellujanne

Kun kävin tänään Prismassa ja yritin ostaa sieltä tulitikkuja, niin myyjä kysyi minulta henkilöllisyyspapereita. Sanoin myyjälle, että lain mukaan tulitikkuja saa kyllä myydä alle 18-vuotiaille. Itse olen 15-vuotias. Myyjä sanoi minulle, että heille on annettu sellaiset ohjeet, että mitään tulentekovälineitä ei saa myydä alle 18-vuotiaille. Ei edes tulitikkuja. Itse olen lukenut netistä, että tulitikkuja saa myydä alle 18-vuotiaille. Tekiköhän myyjä väärin, kun ei myynyt mulle tulitikkuja? Vaikka sanoin myyjälle, että laki sallii tulitikkujen myymisen alle 18-vuotiaillekkin, niin se ei auttanut! Mitä mun pitäisi oikein tehdä? Pitäisikö minun ilmoittaa asiasta jonnekkin? Myyjä varmaan siksi kieltäytyi myymästä mulle tulitikkuja, koska hän halusi noudattaa hänelle annettuja ohjeita. Onkohan käynyt niin, että, myyjän pomo on antanut myyjälle vääränlaisen ohjeen tulentekovälineiden myynnistä, koska lain mukaan tulitikkuja saa myydä alaikäisillekkin?

5

4645

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laki ei kiellä tulitikkujen myymistä alle 18-vuotiaalle, mutta liike toki saa itse päättää siitä kenelle myy. Eiväthän he myy simaakaan alle 18-vuotiaille.

• kellujanne

Jos myyjä kieltäytyy myymästä minulle tulitikkuja ilman mitään hyvää syytä, vaikka sen laki salliikin, niin voinko minä tehdä ilmoituksen tai valituksen asiasta jonnekkin?

• Myymälän oikeus
        kellujanne kirjoitti:

Jos myyjä kieltäytyy myymästä minulle tulitikkuja ilman mitään hyvää syytä, vaikka sen laki salliikin, niin voinko minä tehdä ilmoituksen tai valituksen asiasta jonnekkin?

Myymälällä on siis oikeus halutessaan myydä tulitikkuja alle 18-vuotiaalle, mutta ei mitään _velvollisuutta_ tehdä niin. Ei mikään estä myymälää tulkitsemasta myös tulitikkuja "tupakointivälineiksi" ja siis kieltäytymään myymästä alaikäiselle. Käytännössä eri myymälöillä on eri säännöt, ja saa aivan vapaasti ollakin. Et voi valittaa asiasta mihinkään.

Myös kuluttajaviraston tiedote tukee tätä:

http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/2e667085-8cb0-4e49-b382-521fdabff22c.aspx?groupId=f15b23c5-9bfc-41a5-bd04-0adc7b47371a&announcementId=2304ce1c-5cf5-49b4-94fd-cca1212de451&refererUrl=/Page/a6b964ca-6c69-4680-9c6d-b5df27346866.aspx

Lisäksi monet myymälät ovat ottaneet käytännön, jossa tulitikkuja myydään 16 vuotta täyttäneille. Eli olisit sittenkin alaikäinen.

• kellujanne
        Myymälän oikeus kirjoitti:

Myymälällä on siis oikeus halutessaan myydä tulitikkuja alle 18-vuotiaalle, mutta ei mitään _velvollisuutta_ tehdä niin. Ei mikään estä myymälää tulkitsemasta myös tulitikkuja "tupakointivälineiksi" ja siis kieltäytymään myymästä alaikäiselle. Käytännössä eri myymälöillä on eri säännöt, ja saa aivan vapaasti ollakin. Et voi valittaa asiasta mihinkään.

Myös kuluttajaviraston tiedote tukee tätä:

http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/2e667085-8cb0-4e49-b382-521fdabff22c.aspx?groupId=f15b23c5-9bfc-41a5-bd04-0adc7b47371a&announcementId=2304ce1c-5cf5-49b4-94fd-cca1212de451&refererUrl=/Page/a6b964ca-6c69-4680-9c6d-b5df27346866.aspx

Lisäksi monet myymälät ovat ottaneet käytännön, jossa tulitikkuja myydään 16 vuotta täyttäneille. Eli olisit sittenkin alaikäinen.

Olen 15 vuotias ja olen aikaisemmin saanut ostettua tulitikkuja samasta prismasta. Kaksi kertaa olen saanut ostetuksi tulitikkuja siitä prismasta, jossa niitä ei minulle myyty eilen. No tekikö myyjä väärin silloin, kun hän myi mulle tulitikkuja? Vai oliko myyjä kenties huolimaton silloin, kun hän myi mulle tulitikkuja eikä sanonut siihen yhtään mitään?

• Hidasko järki?
        kellujanne kirjoitti:

Olen 15 vuotias ja olen aikaisemmin saanut ostettua tulitikkuja samasta prismasta. Kaksi kertaa olen saanut ostetuksi tulitikkuja siitä prismasta, jossa niitä ei minulle myyty eilen. No tekikö myyjä väärin silloin, kun hän myi mulle tulitikkuja? Vai oliko myyjä kenties huolimaton silloin, kun hän myi mulle tulitikkuja eikä sanonut siihen yhtään mitään?

Kukaan myyjistä ei rikkonut lakia. Firman ohjeiden rikkomisesta ei myöskään ole varmuutta, eikä ole väliksikään.
        Myyjä joka ei myynyt sinulle toimi eettisesti ja moraalisesti oikein, lainsäädännön lisäksi. Eli juuri kuten tämän päivän yrityksien tuleekin toimia.
        Yrittäessäsi ostaa sinä taas toimit väärin, varsinkaan kun en ole edes yhtään hyvää syytä hankinnallesi nähnyt täällä perusteltavan.
        Olisi toki selkeämpää jos hitaitakin ja uusavuttomia varten tästäkin säädettäisiin lailla siten ettei alaikäisille näitä myytäisi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7770
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5587
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4851
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4773
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      74
      3527
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2818
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      58
      2497
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2448
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2392
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2264
    Aihe