Jos pyydän mökkitarjousta

onko?

minun osattava määritellä mitä laatua haluan esim; lankkutavarasta, josta hirret on kasattu, siis onko ne liimattu seksta, kvintta, vai us. laaduista, tai jostain muusta
Olen nähnyt mökkejä, joitten seinät erittäin harvasyistä puuta ja täynnä suuria viiksioksia, jotka näkyvät ainakin kilometrin päähän. Mikähän sellaisen puutavaran laatumääritelmä on?

29

3607

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myyjä eli

mitä puuta sattuu höylän alle jäämään.

• völjari

Joillakin höyläämöillä on ollut toisinaan tarjolla kakkoslaatua alennuksella, joka on yleensä alunperin ollut ykköslaatua mutta on hieman päässyt sinistymään ja myydään siksi sekundana. Muista laatuluokista en ole koskaan kuullut...

• lajitellaan

moneen laatu/hintaluokkaan. Helpottas tietysti kovasti jos tietäs mitä laatu/hintaluokkaa kukin hirsihöyläri ostaa sahurilta. Mielestäni ympäripyöreä maininta ykkös ja kakkosluokasta ei juurikaan asiaa valaise, jos ei mainita mistä laatuluokasta se 1 tai 2 sta.

• völjari
        lajitellaan kirjoitti:

moneen laatu/hintaluokkaan. Helpottas tietysti kovasti jos tietäs mitä laatu/hintaluokkaa kukin hirsihöyläri ostaa sahurilta. Mielestäni ympäripyöreä maininta ykkös ja kakkosluokasta ei juurikaan asiaa valaise, jos ei mainita mistä laatuluokasta se 1 tai 2 sta.

Totta on mitä sahatavaraan tulee, mutta siinä vaiheessa kun se tulee hirreksit / liimataan hirreksi, tuo tieto on häipynyt. Hirsitalon laatuvaatimukset RT-kortti kuvaa kyllä hirren laatuvaatimukset yksityiskohdin, mutta ei siinä viitata suoraan sahatavaran luokkiin vaan silmämääräisesti havaittaviin ominaisuuksiin, oksaisuus m.l.

• Rauno Kangas

...puunjalostuksessa on johtanut siihen, että tarjouksen kysyjä kysyy mitä kysyy ja tarjoaja tarjoaa mitä tarjoaa - siis suurinpiirtein ihan mitä sattuu.

Useimmilla toimittajilla on yksi laatu valikoimassaan ja harvalla on julkiset lajitteluohjeet - useimmat toimittajat eivät anna asiakkaalle nähtäväksi tuotantonsa lajitteluohjeita.

Jos haluaa asiakkaana tarkastaa jonkun toimittajan käsityksen laadusta, pitää vain etsiä nähtäväkseen ko. valmistajan mökkejä - mieluummin ei mitään näyttely- tai messukohteita, sillä ne voivat olla eri lajitteluohjeella tehtyjä.

Ja asiakkaan laatukriteereistä huomioidaan vain se, ettei pyydä tarjousta sellaiselta, jonka peruslaatu ei täytä omia vaatimuksia, sillä asiakaskohtaisen laadun tekeminen ei ole tyypillinen tapa toimia - Suomessa.

• völjari

... mitä itse olen nähnyt on jonkun pikkufirman lammellihirret joissa oksien lisäksi oli siellä täällä sormijatkoksia. Tätä kutsuisin laatuluokka kolmoseksi. Tosin yllättävän usein jatkoksen kahta puolen puu on hieman eri sävyistä (kalleempienkin firmojen tuotteissa), vaikka liitos lamellihirressä onkin suora/piilosormilla.

• Rauno Kangas
        völjari kirjoitti:

... mitä itse olen nähnyt on jonkun pikkufirman lammellihirret joissa oksien lisäksi oli siellä täällä sormijatkoksia. Tätä kutsuisin laatuluokka kolmoseksi. Tosin yllättävän usein jatkoksen kahta puolen puu on hieman eri sävyistä (kalleempienkin firmojen tuotteissa), vaikka liitos lamellihirressä onkin suora/piilosormilla.

...olen alaa seurannut, ei ymmärtääksni solid-tavaraa ole hirsissä enää juurikaan saatavissa - vai onko minulta jäänyt vaan solid-hirret huomaamatta?

• völjari
        Rauno Kangas kirjoitti:

...olen alaa seurannut, ei ymmärtääksni solid-tavaraa ole hirsissä enää juurikaan saatavissa - vai onko minulta jäänyt vaan solid-hirret huomaamatta?

Harvassa on höyläämöt jossa tavara ei olisi jatkettua.

• völjari
        Rauno Kangas kirjoitti:

Mutta sorvihirsissä saattaa tilanne olla vielä toinen?

• Rauno Kangas
        völjari kirjoitti:

Mutta sorvihirsissä saattaa tilanne olla vielä toinen?

...markkinoille lamelliliimattuja pyöröhirsiäkin, joten eiköhän niistäkin ala jatkoksia löytyä...

• jatkoksessa
        völjari kirjoitti:

Harvassa on höyläämöt jossa tavara ei olisi jatkettua.

mitään vikaa ole.
        Ei taitaisi löytyä maksajaa mökille, jos tehtäisiin jatkamattomasta tavarasta, tulisi se niin valtavan kalliiksi ( pitkät hirret).
        Toisekseen siinä pitkässä puussa on sitten ne viat alusta loppuun, mitään ei voi jättää pois jatkoksia hyödyntämällä.

• Rauno Kangas
        jatkoksessa kirjoitti:

mitään vikaa ole.
        Ei taitaisi löytyä maksajaa mökille, jos tehtäisiin jatkamattomasta tavarasta, tulisi se niin valtavan kalliiksi ( pitkät hirret).
        Toisekseen siinä pitkässä puussa on sitten ne viat alusta loppuun, mitään ei voi jättää pois jatkoksia hyödyntämällä.

...jatkoksen (tai liimasauman) kahta puolen puu tummumaan eri tahtiin => laikukas seinä?

• Järkevä.

Teetä kuule järeästä männystä käsinveisttetty hirsikehikko ! Ei ole liimoja eikä jatkoksia. Sisäkattoon/vuorilaudat tuppeen sahattua oksaista mäntyä. Lattiaan 8 tuumaista tiuhasyistä lankkua ! Rupiaa näyttämään mahtavalta eikä miltään liimalla kootulta. Eikä hintakaan ole kalliimpi jos oikiasta paikasta ostelet !

• Puhuu pelkkää

asiaa,käsinveistetty on aina käsinveistetty, niinkuin aito hirsirakennus pitää ollakin. Minun mielestä lamellihirsi on paksumpaa vaneria, eikä vaneri ola mitään hirttä, vaikka se olisi kuinka paksua.

• völjari
        Puhuu pelkkää kirjoitti:

asiaa,käsinveistetty on aina käsinveistetty, niinkuin aito hirsirakennus pitää ollakin. Minun mielestä lamellihirsi on paksumpaa vaneria, eikä vaneri ola mitään hirttä, vaikka se olisi kuinka paksua.

Minä olen kanssa joskus miettinyt, miten pitkälle liimahirsien osista kokoamisessa voidaan mennä. Nyt niissä näkee jo 6-8 kappaletta, eri tavoin sijoiteltuna. Entä jos osasia on 32 tai 256 ... pikku hiljaa se todella alkaa muistuttamaan vaneria tai kuitulevyä ... tai ainakin lakkaa olemasta "massiivinen".

Minusta esteettisin hirsi on 5"-7" x 7"-8" perinteinen höylähirsi, vähäoksaista mäntyä, mieluusti vielä pontittomana.

• on viä
        Puhuu pelkkää kirjoitti:

palio parempi

• käsinveistetty

oo muotia. Ropotin tekemä sen olla pitää, jotta voi leuhkia jotta soon oikeen tehtahan tekoonen!
        Kun soon ropotin kärenjäläkiä ei haittaa vaikka hirret olis lyhyistä palasista jatkettu ja liimattu.

• mettät
        völjari kirjoitti:

Minä olen kanssa joskus miettinyt, miten pitkälle liimahirsien osista kokoamisessa voidaan mennä. Nyt niissä näkee jo 6-8 kappaletta, eri tavoin sijoiteltuna. Entä jos osasia on 32 tai 256 ... pikku hiljaa se todella alkaa muistuttamaan vaneria tai kuitulevyä ... tai ainakin lakkaa olemasta "massiivinen".

Minusta esteettisin hirsi on 5"-7" x 7"-8" perinteinen höylähirsi, vähäoksaista mäntyä, mieluusti vielä pontittomana.

on parturootu melekeen kaikki lakiaksi. Ei oo enää isoja puita mitä kaataa. Puupuimuri pelemuuttaa nuaria ensiharvennusleimikoota ja niistä höttöpuista koitethan liimaamalla koota oikeen lamelli "hirsiä". Pannahan niin palio säleetä yhtehen ja liimaa välhin jotta saarahan jonkinlaasta paksuutta "hirsihin". Pannahan televiisiohon kallihia mainoksia johona oikeen kehuthan lamellia.
        Näin se käytännös menöö nykyään.

• Rauno Kangas
        mettät kirjoitti:

on parturootu melekeen kaikki lakiaksi. Ei oo enää isoja puita mitä kaataa. Puupuimuri pelemuuttaa nuaria ensiharvennusleimikoota ja niistä höttöpuista koitethan liimaamalla koota oikeen lamelli "hirsiä". Pannahan niin palio säleetä yhtehen ja liimaa välhin jotta saarahan jonkinlaasta paksuutta "hirsihin". Pannahan televiisiohon kallihia mainoksia johona oikeen kehuthan lamellia.
        Näin se käytännös menöö nykyään.

...tunnuttaan jottain asiasta tierettävän.

--
        Oulusta ollaan ja kehataan sanua

• Rauno Kangas
        käsinveistetty kirjoitti:

oo muotia. Ropotin tekemä sen olla pitää, jotta voi leuhkia jotta soon oikeen tehtahan tekoonen!
        Kun soon ropotin kärenjäläkiä ei haittaa vaikka hirret olis lyhyistä palasista jatkettu ja liimattu.

...on luxusta - ehtaa kästiyötä. Vain yksi pieni ongelma, halakeilee ku ainaki pelekka...

• völjari

RT 14-10436 sanoo hirren oksaisuusdesta seuraavaa:

- Oksat: Sallitaan
      - Oksanlohkeamat: Pieniä oksanlohkeamia ja kuivia oksia sallitaan vähäisessä määrin
      - Oksanreiät: Ei sallita

• huijattu

älä vaan mene ostamaan mitään Finlamellista täysin paska firma kusettaa ja työn laatu ja tavara on niin huonoa että sille ei löydy laatu merkintää mistään

• viime

aikoina tutustunut ainakin viiden suurimman höylähirsi tuotteisiin ja kyllä täytyy sanoa että eipä niistä juuri eroja löydä, joten sinä et kyllä tiedä mitä ja mistä puhut. Finlamelli ei varmasti häviä laadussa ja palvelussa missään kohden kilpailijoilleen. Joskus vaan yritys ja yritykset saattavat erehtyä asiakkaassaan todella rajusti.

• on,
        viime kirjoitti:

aikoina tutustunut ainakin viiden suurimman höylähirsi tuotteisiin ja kyllä täytyy sanoa että eipä niistä juuri eroja löydä, joten sinä et kyllä tiedä mitä ja mistä puhut. Finlamelli ei varmasti häviä laadussa ja palvelussa missään kohden kilpailijoilleen. Joskus vaan yritys ja yritykset saattavat erehtyä asiakkaassaan todella rajusti.

todella moneen junaan ja jäämään vielä asemallekin.

• Winfred

Käsittämätön villi viidakko tämä keskustelupalsta, missä voi heittää mitä vaan ilman kritiikkiä ja erityisesti ilman itsekritiikkiä. Voi kehua perusteetta tuotetta (omaa)ja haukkua vain haukkumisen ilosta(fanatismi tai mustamaalaus)umpimähkään. Kun tässä viitattiin Finnlamelliin, niin täytyy vilpittömästi tuoda julki juuri mökin ja saunan ollessa valmistumassa, että palvelu ja tuotteet ikkunoita (jotka voi valita muultakin kuin meidän toimittajaltamme, edustaja ei enää ehkä suosittele valitsemaamme ikkunatoimittajaa) on ollut ensiluokkaista. Kirvesmies, joka pystytyksen jälkeen tuli remmiin, oli etukäteen hyvin kriittinen hirsitalorakentamiseen ylipäänsä, mutta tullessaan jatkamaan sisätöissä ja kaiteissa ja terasseissa ym antoi ymmärtää, että teimme sittenkin erittäin hyvän valinnan. Tämä ei todellakaan ole mikään maksettu mainos enkä saa ruskeaa kirjekuorta Pohjanmaalta tästä hyvästä. Olen vain vilpittömästi hyvin tyytyväinen valintaamme ja suosittelen lämpimästi.

• vetäjänä
        Winfred kirjoitti:

Käsittämätön villi viidakko tämä keskustelupalsta, missä voi heittää mitä vaan ilman kritiikkiä ja erityisesti ilman itsekritiikkiä. Voi kehua perusteetta tuotetta (omaa)ja haukkua vain haukkumisen ilosta(fanatismi tai mustamaalaus)umpimähkään. Kun tässä viitattiin Finnlamelliin, niin täytyy vilpittömästi tuoda julki juuri mökin ja saunan ollessa valmistumassa, että palvelu ja tuotteet ikkunoita (jotka voi valita muultakin kuin meidän toimittajaltamme, edustaja ei enää ehkä suosittele valitsemaamme ikkunatoimittajaa) on ollut ensiluokkaista. Kirvesmies, joka pystytyksen jälkeen tuli remmiin, oli etukäteen hyvin kriittinen hirsitalorakentamiseen ylipäänsä, mutta tullessaan jatkamaan sisätöissä ja kaiteissa ja terasseissa ym antoi ymmärtää, että teimme sittenkin erittäin hyvän valinnan. Tämä ei todellakaan ole mikään maksettu mainos enkä saa ruskeaa kirjekuorta Pohjanmaalta tästä hyvästä. Olen vain vilpittömästi hyvin tyytyväinen valintaamme ja suosittelen lämpimästi.

voin sanoa, jotta hyviä höyläriä ne pojat oli silloin kun meidän firma oli toiminnas. Ne höyläs meille kaiken lautatavaran mikä mökkien mukana toimitettiin. Kehikot tehtiin siihen aikaan käsin.
        Käsinveistofirma piti lopettaa ja mennä eläkkeelle,kun kyliltä loppui taitavat veistäjät Nuoria ei käsillä tekeminen kiinnostanut. Ne meidän höyläripoijat laittoi hirsihöyläkonhet joilla päästäävät hirttä läpi jotta vonkuna kuuluu. Nimeksi firmallensa panivat FINNLAMELLI. Kyllä minä uskon jotta kyllä ne saa hirttäkin höylättyä pois tiekseen, ei siinä mitään. Siinä niiren naapuris on Honkarakenteen Alajärven tehras. Molemmat päästää hirttä läpi kovalla paineella.

• Ironcross69
        vetäjänä kirjoitti:

voin sanoa, jotta hyviä höyläriä ne pojat oli silloin kun meidän firma oli toiminnas. Ne höyläs meille kaiken lautatavaran mikä mökkien mukana toimitettiin. Kehikot tehtiin siihen aikaan käsin.
        Käsinveistofirma piti lopettaa ja mennä eläkkeelle,kun kyliltä loppui taitavat veistäjät Nuoria ei käsillä tekeminen kiinnostanut. Ne meidän höyläripoijat laittoi hirsihöyläkonhet joilla päästäävät hirttä läpi jotta vonkuna kuuluu. Nimeksi firmallensa panivat FINNLAMELLI. Kyllä minä uskon jotta kyllä ne saa hirttäkin höylättyä pois tiekseen, ei siinä mitään. Siinä niiren naapuris on Honkarakenteen Alajärven tehras. Molemmat päästää hirttä läpi kovalla paineella.

Finnlamel jos sieltä otat ni rahas menetit ja paskan sait on niin saatanan *hyvä ja luotettava firma *ja paskat mä sanon kusettajia täyn koko firma kunpa jotku uuden vuoden raketti karkais ja sytyttäis koko paskan palamaan ristus et nauraisin vaihingon iloisena :D

• Rauno Kangas
        vetäjänä kirjoitti:

...kaikille käsinveiston taitajille. Ennenvanhaan ei tarvittu ku pikkasen mehtiä ja pari ukkoa piilukirveineen ja jopa syntyi ehta hirsitalo. Nytteemmin tehhään lähinnä "halapoja jäljitelmiä".

• väliä
        Rauno Kangas kirjoitti:

...kaikille käsinveiston taitajille. Ennenvanhaan ei tarvittu ku pikkasen mehtiä ja pari ukkoa piilukirveineen ja jopa syntyi ehta hirsitalo. Nytteemmin tehhään lähinnä "halapoja jäljitelmiä".

vaikka saatkin ostettua sekundaa, hirsitalo lakkaa vajoamasta siinä vaiheessa, kun kurkihirsi on maassa. Sekunda on halavempaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1836
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1282
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      108
      934
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      762
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      721
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe