Pamahti vp 290 dp vetolaitteen ristinivel palasiksi ja samassa yhteydessä se ilven puolen osa johon paljekumi kiinnitetään leikkautui palasiksinimenomaan se putkiosa johon kumi tulee. Mitäpä se tarkoittaa - saako sitä osaa erillisenä jne. vai kuinkas etenen
Volvo 290 vetolaite nivelrikko ja kilpikin ???
12
2087
Vastaukset
- JRxxx
...on muistaakseni nimeltään "väliperä". Sen saa erillisenä mutta on kohtalaisen hintava, hurja muistikuva on olevinaan, että parissa tonnissa olisi hinta. Mutta kysele Volvon pajoilta, jos löytyisi käytetty.
Homma vaatii melko lailla varmasti koneen nostamista pois sijoiltaan.
Jos olet pääkaupunkiseudulta, soita Top-Boatille. Niillä on ainakin ollut joviaalimpi asenne kuin Pencentralla. - Suomeen
Ruotsista, siellä on valuuttana vielä kruunu, eikä Jurohinnoittelu ole päässyt nostamaan hintoja. Tavara kulkee halvalla sieltä tänne, trukkilavalla tuli 2 vetolaitetta 25€:lla
- R K-S
Se putki nimittäin liittyy moottoriin.
- jakelamotta
jos oikein ymmärrän niin kone pois jne ???
jakelamotta kirjoitti:
jos oikein ymmärrän niin kone pois jne ???
Se "putki" on osa vauhtipyöränkoteloa, jota kyllä saa ostettua käytettynäkin. Mikäli ostaa käytetyn niin kannattaa muistaa että Volvo on käyttänyt eri kokoisia rihloja siinä akselinpätkässä joka on kotelossa. Toisaalta käytettyyn koteloon kannattaa vaihtaa akselin stefat ja laakerit ihan varuilteen, joten voit käyttää vanhaa akseliasi mikäli se on ehjä. Sivuhuomautuksena todettakoon että ainut tapa millä vene voi upota vetonivelen palkeen hajoamisesta on rikkoutunut vauhtipyöränkotelon stefa, muuten vesi pysyy oikealla puolella venettä.
Moottorin irroitus on välttämätön, mutta kohtuullisen helppo projekti, edellyttää tosin että veneessä on tilaa sen pois nostamiseen.
Polttoainejohdot, meno- ja paluupuoli täytyy irroittaa. Samaten mittariston "töpseli" ja muut sähkökykennät (jotka vanhassa veneessä kannattaa merkitä tarkasti). Kun vielä irroitat kaasuvaijerin, sisäpuolisen pakokaasupalkeen, vesiletkun ja moottorin kiinnitystassujen pultit niin voit siirtyä ulkopuolelle.
Vetolaitehan sinulla on jo irti, joten ainut toimenpide on irroittaa moottorin kiinnitysrenkaan kuusi pulttia. Pultit on tosin lukittu haponkestävillä lukkolaatoilla, ja jokaista pulttia kohden on lukitusreunaa jotka täytyy naputella auki. Rengas pois, nosturi kiinni moottoriin, ja nostat moottorin ulos etupää hieman koholla ja hivuttaen hitaasti eteenpäin.
Parin tunnin homma.- lisäys edelliseen
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Se "putki" on osa vauhtipyöränkoteloa, jota kyllä saa ostettua käytettynäkin. Mikäli ostaa käytetyn niin kannattaa muistaa että Volvo on käyttänyt eri kokoisia rihloja siinä akselinpätkässä joka on kotelossa. Toisaalta käytettyyn koteloon kannattaa vaihtaa akselin stefat ja laakerit ihan varuilteen, joten voit käyttää vanhaa akseliasi mikäli se on ehjä. Sivuhuomautuksena todettakoon että ainut tapa millä vene voi upota vetonivelen palkeen hajoamisesta on rikkoutunut vauhtipyöränkotelon stefa, muuten vesi pysyy oikealla puolella venettä.
Moottorin irroitus on välttämätön, mutta kohtuullisen helppo projekti, edellyttää tosin että veneessä on tilaa sen pois nostamiseen.
Polttoainejohdot, meno- ja paluupuoli täytyy irroittaa. Samaten mittariston "töpseli" ja muut sähkökykennät (jotka vanhassa veneessä kannattaa merkitä tarkasti). Kun vielä irroitat kaasuvaijerin, sisäpuolisen pakokaasupalkeen, vesiletkun ja moottorin kiinnitystassujen pultit niin voit siirtyä ulkopuolelle.
Vetolaitehan sinulla on jo irti, joten ainut toimenpide on irroittaa moottorin kiinnitysrenkaan kuusi pulttia. Pultit on tosin lukittu haponkestävillä lukkolaatoilla, ja jokaista pulttia kohden on lukitusreunaa jotka täytyy naputella auki. Rengas pois, nosturi kiinni moottoriin, ja nostat moottorin ulos etupää hieman koholla ja hivuttaen hitaasti eteenpäin.
Parin tunnin homma.Edellähän toi olikin hyvin kuvattu, mutta yhden lisäyksen tekisin. En muista onko 41:ssä neljä vai kaksi koneen kumitassua. Jos vain kaksi niin ennen niiden kuuden pultin aukaisemista sieltä perän puolelta pitää konetta nostaa/tukea jo sieltä peräpäästä. Muuten menee kilpikin vaihtoon kun kone tipahtaa kilven varaan.
Mulla meni koneen irroituksessa kerran tuo kyseinen osa rikki ja sai ammattilaisella hitsattua takaisin kasaan. Eli jos ei nyt ihan säleinä ole niin pidä tuota vaihtoehtona. Uusi osa on oikeasti aivan tautisen hintainen eli tuota kahta tonnia lähellä mitä tuolla vilauteltiin. Koneen irroitus muut työt on varmasti ammattilaiseltakin kahden-kolmen päivän homma, kuljetukset jne niin viisi tonnia ei riitä...valitettavasti. Jos teet itse ja saat korjattua tuon osan niin viisi satasta riittää. Laakerit ja stefat kannattaa vaihtaa koska ne ei maksa mitään ja on HYVILLÄ lukkorengas pihdeillä (uros ja naaras) suht helppo tehdä, kun paketti on kädessä. Nosturi on isoin kulu todennäköisesti. Kannattaa valita sellainen kuski jolla universumin hitain säätö koneessa ja pisin pinna. On meinaa aika herkkää hommaa.
Samalla kun kone on irti niin nimimerkillä kokemusta on, kannattanee puhdistaa pilssi, maalata, vaihtaa äänieristeet jne muita hommia tehdä koska seuraavaa kertaa joutuu toivottavasti odottelemaan ennen kuin konehuone on taas tyhjä.
Tarkasta vetolaitteen kilvessä olevan pakokäyrän kunto siitä kumin kohdalta. Mun olisi pitänyt vaihtaa se, mutta en raaskinut. Oli paska homma saada se kumi pitämään ja pakokaasuja tuli sisään. Jälkikäteen hirveä homma vaihtaa. Suht kohtuu hintaisena noita saa Hartikaisen purkaamolta, Helsingin Tattarisuolta.
Mulla oli tuollainen osa mitä kaipailet vielä pari vuotta sitten käsissä, mut se on valitettavasti jo myyty...olisikohan saanut siitä 300-400e, uusilla laakereilla ja tiivisteillä, maalattuna. Käytettyjä saattaa löytyä, mutta omien kokemusten pohjalta tosi vaikeaa (koitin haeskella ennen kuin päätin korjata). Sama osa on muuten melko varmasti 40-sarjan koneissa joita on poistetu käytöstä jonkin verran ja osia on myynnissä, kuten itselläkin oli. - jakelamotta
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Se "putki" on osa vauhtipyöränkoteloa, jota kyllä saa ostettua käytettynäkin. Mikäli ostaa käytetyn niin kannattaa muistaa että Volvo on käyttänyt eri kokoisia rihloja siinä akselinpätkässä joka on kotelossa. Toisaalta käytettyyn koteloon kannattaa vaihtaa akselin stefat ja laakerit ihan varuilteen, joten voit käyttää vanhaa akseliasi mikäli se on ehjä. Sivuhuomautuksena todettakoon että ainut tapa millä vene voi upota vetonivelen palkeen hajoamisesta on rikkoutunut vauhtipyöränkotelon stefa, muuten vesi pysyy oikealla puolella venettä.
Moottorin irroitus on välttämätön, mutta kohtuullisen helppo projekti, edellyttää tosin että veneessä on tilaa sen pois nostamiseen.
Polttoainejohdot, meno- ja paluupuoli täytyy irroittaa. Samaten mittariston "töpseli" ja muut sähkökykennät (jotka vanhassa veneessä kannattaa merkitä tarkasti). Kun vielä irroitat kaasuvaijerin, sisäpuolisen pakokaasupalkeen, vesiletkun ja moottorin kiinnitystassujen pultit niin voit siirtyä ulkopuolelle.
Vetolaitehan sinulla on jo irti, joten ainut toimenpide on irroittaa moottorin kiinnitysrenkaan kuusi pulttia. Pultit on tosin lukittu haponkestävillä lukkolaatoilla, ja jokaista pulttia kohden on lukitusreunaa jotka täytyy naputella auki. Rengas pois, nosturi kiinni moottoriin, ja nostat moottorin ulos etupää hieman koholla ja hivuttaen hitaasti eteenpäin.
Parin tunnin homma.Joo, ei kai sitten muuta kuin homma käyntiin
Kiitoksia kommenteista lisäys edelliseen kirjoitti:
Edellähän toi olikin hyvin kuvattu, mutta yhden lisäyksen tekisin. En muista onko 41:ssä neljä vai kaksi koneen kumitassua. Jos vain kaksi niin ennen niiden kuuden pultin aukaisemista sieltä perän puolelta pitää konetta nostaa/tukea jo sieltä peräpäästä. Muuten menee kilpikin vaihtoon kun kone tipahtaa kilven varaan.
Mulla meni koneen irroituksessa kerran tuo kyseinen osa rikki ja sai ammattilaisella hitsattua takaisin kasaan. Eli jos ei nyt ihan säleinä ole niin pidä tuota vaihtoehtona. Uusi osa on oikeasti aivan tautisen hintainen eli tuota kahta tonnia lähellä mitä tuolla vilauteltiin. Koneen irroitus muut työt on varmasti ammattilaiseltakin kahden-kolmen päivän homma, kuljetukset jne niin viisi tonnia ei riitä...valitettavasti. Jos teet itse ja saat korjattua tuon osan niin viisi satasta riittää. Laakerit ja stefat kannattaa vaihtaa koska ne ei maksa mitään ja on HYVILLÄ lukkorengas pihdeillä (uros ja naaras) suht helppo tehdä, kun paketti on kädessä. Nosturi on isoin kulu todennäköisesti. Kannattaa valita sellainen kuski jolla universumin hitain säätö koneessa ja pisin pinna. On meinaa aika herkkää hommaa.
Samalla kun kone on irti niin nimimerkillä kokemusta on, kannattanee puhdistaa pilssi, maalata, vaihtaa äänieristeet jne muita hommia tehdä koska seuraavaa kertaa joutuu toivottavasti odottelemaan ennen kuin konehuone on taas tyhjä.
Tarkasta vetolaitteen kilvessä olevan pakokäyrän kunto siitä kumin kohdalta. Mun olisi pitänyt vaihtaa se, mutta en raaskinut. Oli paska homma saada se kumi pitämään ja pakokaasuja tuli sisään. Jälkikäteen hirveä homma vaihtaa. Suht kohtuu hintaisena noita saa Hartikaisen purkaamolta, Helsingin Tattarisuolta.
Mulla oli tuollainen osa mitä kaipailet vielä pari vuotta sitten käsissä, mut se on valitettavasti jo myyty...olisikohan saanut siitä 300-400e, uusilla laakereilla ja tiivisteillä, maalattuna. Käytettyjä saattaa löytyä, mutta omien kokemusten pohjalta tosi vaikeaa (koitin haeskella ennen kuin päätin korjata). Sama osa on muuten melko varmasti 40-sarjan koneissa joita on poistetu käytöstä jonkin verran ja osia on myynnissä, kuten itselläkin oli.Voihan sen moottorin tukea varmuuden vuoksi, tosin yleen tassujen alla on sikaflexit ja kilven tiivisterengaskin pitää kiinni (41:ssä on kaksi tassua).
Olen myös samaa mieltä pilssin putsauksesta ym. (myös vetolaitteen muut tiivisteet kannattaa tarkistaa kun käsiksi pääsee).
Sen sijaan en kylläkään usko viiden päivän työmäärään, siinä ajassa asentaa jo uuden moottorin peräpeilin leikkaamisineen, pedin laminointitöineen, uuden kojelaudan rakantamisineen ja tekee kaikki viimeistelytyöt.
Ammattilaselta menee vauhtipyörankopan vaihtoon 8-15 työtuntia, vetolaitteen irroitus- ja kiinitys mukaan lukien (ja edellyttäen taas kerran että konehuoneessa on tilaa). Eli ei ole kovinkaan paha urakka :)
P.S. Olen kuitenkin muutamia kymmeniä 41:siä asentanut edellisen elämäni aikana (ennen alan vaihtoa)...- lisäys edelliseen
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Voihan sen moottorin tukea varmuuden vuoksi, tosin yleen tassujen alla on sikaflexit ja kilven tiivisterengaskin pitää kiinni (41:ssä on kaksi tassua).
Olen myös samaa mieltä pilssin putsauksesta ym. (myös vetolaitteen muut tiivisteet kannattaa tarkistaa kun käsiksi pääsee).
Sen sijaan en kylläkään usko viiden päivän työmäärään, siinä ajassa asentaa jo uuden moottorin peräpeilin leikkaamisineen, pedin laminointitöineen, uuden kojelaudan rakantamisineen ja tekee kaikki viimeistelytyöt.
Ammattilaselta menee vauhtipyörankopan vaihtoon 8-15 työtuntia, vetolaitteen irroitus- ja kiinitys mukaan lukien (ja edellyttäen taas kerran että konehuoneessa on tilaa). Eli ei ole kovinkaan paha urakka :)
P.S. Olen kuitenkin muutamia kymmeniä 41:siä asentanut edellisen elämäni aikana (ennen alan vaihtoa)...En mä tuossa edellisessä kyllä tainnut viidestä päivästä puhua vaan viidestä tonnista. Pari-kolme päivää on aika lähellä sama kuin 15h ;) Vanhassa löytyy aina, siis AINA, jotain muutakin kuin se mitä alkujaan lähdetään tekemään joten siitä helposti yksi extra päivä tulee. Ja jos teettää liikkeessä niin noiden pilssi yms. hommien tekeminen "välissä" itse on kyllä lähes mahdotonta joten lasku sen kuin paisuu. Siksi suosittelen omatoimisuutta vaikka siihen aikaa palaakin monin kerroin, jos vaan pysyy työkalut käsissä. Tossa ei meinaan ole mitään erityisen ihmeellistä.
Takaisin asentaessa pitää vain huolen, että kone asettuu keskelle kilven reikää. Kilvessä ja siinä nyt hajonneessa osassa on kolmessa kohtaa sellaiset pienet nipukat mistä voi mitat välystä eri puolilta kehää. Ero ei saa olla yli milliä, mun mielestä/muistaakseni.
Toin ulkopuolen rinkulan irroittaminen voi olla haastavaa ajoittain jos kumit on oikein kunnolla "hitsanneet" kiinni. Siinä on kyllä muutama ulosvetoreikä siinä laipassa, jotka helpottaa kummasti. - vähän lisätietoa
jakelamotta kirjoitti:
Joo, ei kai sitten muuta kuin homma käyntiin
Kiitoksia kommenteistaKatso mun kotisivuilta muutama kuva (moottorin vaihto) josta voi olla apua kyseiseen harjoitukseen. Kuten edellä keskusteltu, lähes vastaava harjoitus vaikka kone onkin 40-sarjalainen ja vetari 280.
http://www.kolumbus.fi/lauri.tiainen/
- Trampas
Mulla olis v-p 41 ylimääräinen vautipyörän kaaveli, se vihreä osa joka tulee kilvestä taaksepäin. Ilmoita yhteys tietosi jos kiinnostaa.
- jakelamotta
soita/tekstaa 0405278116
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1511853
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu121731Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma
Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va351487Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1961198- 941185
- 811106
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta354992- 62859
- 49821
- 50816