Lohkolämmittimen vastus

Käry kävi

Laitoin eilettäin autoa roikkaan. Aloin kuuntelemaan alkaako "porina" käymään. Kävi vain suhahdus ja haisi voimakkaasti palaneen käryä. Ulkona pimeni paikat kyseisen sulakkeen takaa. Hetken selailtua keskustelupalstoja kävi selväksi, että lämppäristä meni vastus. Syynä tähän on kerrostaloasunnon lämmitystolppa. 5min virtaa ja 5min pois, kuluttaa vastusta huomattavasti enemmän mitä jatkuva virransyöttö.

Mistähän osaan etsiä vastuksen ja vaihtaa sen uuteen? Ja mitä vastukset maksavat liikkeessä? Ei kehtaa korjaamolle viedä vastuksen takia. Auto carina e 1.6 -97.

15

6451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • motonetistä

      www.motonet.fi

    • kehtaamisesta

      Ennen vastuksen vaihtoa kannattaa ensin varmistua siitä, että johdoissa ei ole oikosulkuja. Tuo mainitsemasi palaneen käry viittää vähän tähän suuntaan.

      Jos vastus kuitenkin on kärähtänyt, kannattaisi ehkä unohtaa suosiolla nuo kehtaamiset ja viedä se auto sinne korjaamolle. Tuossa moottorissa on käsittääkseni vesitilassa oleva vastus, johon tuskin pääsee ainkaan helposti käsiksi ilman erinäisten apulaitteiden pois purkamista. Jäähdytysjärjestelmä on myös tyhjennettävä vastuksen vaihdon ajaksi. Se kannattaa ehdottomasti tyhjentää kokonaan ja vaihtaa samalla uudet nesteet. Täytön jälkeen jäähdytysjärjestelmä on ilmattava.

      Vastus löytyy sylinterilohkon kyljestä seuraamalla puskurin pistokkeesta lähtevää haitarikuorista kaapelia.

      Lämmittimien johtosarjojen liittimet ovat valmistajakohtaisia eli tarvitset samanmerkkisen vastuksen kuin vanhakin. Valmistaja on todennäköisesti joko Defa tai Calix. Vastuksia saa varaisaliikkeistä, esim. Motonetissä hinnat ovat Defa 57,90 e lämpösuoja 9,90 e, Calix 40,90 e. Tarjolla myös Temro 34,90 e.

      Jos kuitenkin päätät hommaan itse ryhtyä, voi asennusohjeita tutkailla etukäteen sivuilla http://www.calix.se ja http://www.defa.com.

      • käry kävi

        Kiitti asiantuntevasta vastauksesta linkkeineen. Tosiaan itselläni näky olevan tuo calix-merkkinen lämppäri. Vastuksen malli löytyi tuolta calixin nettisivuilta ja on yhteydessä vesitilaan.
        Ei ole oikein mahdollisuuksia alkaa omatoimiseen vaihtamiseen, joten kyllä se vaan täytyy kehdata soitella liikkeisiin ja aika varata.


      • uskoisi että

        ollaan Suoli24 foorumilla kun luki ton erittäin asiallisen ja seikkaperäisen vastauksen johon oli vieläpä nähty vaivaa ja pantu jopa hinnat ja linkit esille.Todella harvinaista toimintaa.Hattua nostan vastaajalle,oot fiksu kaveri.


    • oikosulkuapukkaa

      Ihan mielenkinnon vuoksi kysyn onko tosiaan tommoinen systeemi joka syöttää virtaa 5min. pätkissä(sehän ois perseestä ja syvältä)en ole koskaan kuullutkaan,yleensähän niissä on 2h ajastin.

      • käry kävi

        Asuntoyhtiön sivuilla lukee näin autotolppien lämmitystolppien alla:

        "Termotak = Lämmitys on
        jaksoittain päällä 5min jaksoissa
        sitä pitempään päällä, mitä
        kylmempi.
        Lämmitys alkaa toimia kun ulko-lämpötila
        laskee alle 5 asteen.
        Kun ulkolämpötila laskee alle -20
        asteen toimii lämmitys jatkuvasti."

        Niin hullulta kuin se kuulostaakin näin se vain on.

        Mitenköhän voisin sulkea pois tuon oikosulun mahdollisuuden, jos sattuisiki olemaan niin että vastus on säästynyt?


      • ihememies
        käry kävi kirjoitti:

        Asuntoyhtiön sivuilla lukee näin autotolppien lämmitystolppien alla:

        "Termotak = Lämmitys on
        jaksoittain päällä 5min jaksoissa
        sitä pitempään päällä, mitä
        kylmempi.
        Lämmitys alkaa toimia kun ulko-lämpötila
        laskee alle 5 asteen.
        Kun ulkolämpötila laskee alle -20
        asteen toimii lämmitys jatkuvasti."

        Niin hullulta kuin se kuulostaakin näin se vain on.

        Mitenköhän voisin sulkea pois tuon oikosulun mahdollisuuden, jos sattuisiki olemaan niin että vastus on säästynyt?

        Ihmettelempä vaan mitä vitun järkeä tommosesta on(ymmärrän kyllä että kulutushuippulja yritetään tasata kaikelaisten konstien avulla)mutta eihän tuollaisesta systeemistä löydy mitään järjellistä selitystä.Kaikkihan käyttää sähköä juuri silloin kuin sitä eniten tarvitaan eli kovalla pakkasella.


    • Kävi Käry...

      Mutta syy ei ollut palanut vastus vaan haaroitin joka oli vastuksen päässä. Eli siihen tuli virta ja lähti edeleen sisään ja haaroitin suoraan vastuksessa...
      Oli sitten aikanaan tärissyt irti ja kuinka ollakkaa, oli pakoputki suoraan alla ja Se siittä haaroitimesta. Tuota kun olen katsellut niin kovin on hankalassa paikassa, ainakin 2.0 litrasen koneen vastus... Koneen melki ottas pois että vastus vaihtuu, suoraan etupalkin päällä koneen ja rintapellin välissä... Saapi olla aika seppä kun sen sinne vaihtaa ilman että purkaa koko auton. Toki 1.6 voi olla eritavalla. Ja eiköhän tuo jähdytys järjestelmä ilmaa itse itsensä kun vaan laittelee käyntiin ja odottaa että lämpiää, siten lisäilee nestettä. Että näin.

      • käry kävi

        Ei se vastus ainakaan nuin vaikeassa paikassa kuulosta olevan mitä sinun 2.0 litrasessa. Pakosarjan oikealla puolella, niin, että se sieltä kuitenki näkyy.


      • blokilämmittimen
        käry kävi kirjoitti:

        Ei se vastus ainakaan nuin vaikeassa paikassa kuulosta olevan mitä sinun 2.0 litrasessa. Pakosarjan oikealla puolella, niin, että se sieltä kuitenki näkyy.

        asennus tuntuu liian vaikealta, on olemassa myös vastus, joka asennetaan alavesiletkuun


    • käry kävi

      Kyllä siinä niin käy, että se vastus asennetaan sinne omatoimisesti.

      Carinassa poikittaisraudan tyyppinen vastus.
      http://www.calix.se/consumer/index.asp?lang=FI

      Mitenköhän tuo kiinnitys mahtaa olla? Vaikka asentaessa se selviää niin olisihan se hyvä tietää jo etukäteen.

      • 1.6 carinassa

        Aika helpossa paikassa tuo elementti, koneen etopuolella jossa ei muuta olekkaan kuin pakosarja ja tilaa on puol metriä äähdyttäjään. Kaks litrasessa se onpi koneen takana imusarjan alla...
        Ei kai tuossa kiinnityksessa ole ihmeita muuta kuin putsailen hyvin tuon ympäristön ja sen reiän mihin se tulee että, on O-renkaalle puhdas pinta niin pitää. Kiinnitys ja kiristys sitte vaan siittä ruuvissa niin kai se rauta siel elementissä sen kiristää kiinni. Varo kuitenkin liikaa kiristämästä. Ja lopukse tarkkailet ettei jäänyt vuotamaan...


      • kylmänä
        1.6 carinassa kirjoitti:

        Aika helpossa paikassa tuo elementti, koneen etopuolella jossa ei muuta olekkaan kuin pakosarja ja tilaa on puol metriä äähdyttäjään. Kaks litrasessa se onpi koneen takana imusarjan alla...
        Ei kai tuossa kiinnityksessa ole ihmeita muuta kuin putsailen hyvin tuon ympäristön ja sen reiän mihin se tulee että, on O-renkaalle puhdas pinta niin pitää. Kiinnitys ja kiristys sitte vaan siittä ruuvissa niin kai se rauta siel elementissä sen kiristää kiinni. Varo kuitenkin liikaa kiristämästä. Ja lopukse tarkkailet ettei jäänyt vuotamaan...

        vuoda.


      • käry kävi
        1.6 carinassa kirjoitti:

        Aika helpossa paikassa tuo elementti, koneen etopuolella jossa ei muuta olekkaan kuin pakosarja ja tilaa on puol metriä äähdyttäjään. Kaks litrasessa se onpi koneen takana imusarjan alla...
        Ei kai tuossa kiinnityksessa ole ihmeita muuta kuin putsailen hyvin tuon ympäristön ja sen reiän mihin se tulee että, on O-renkaalle puhdas pinta niin pitää. Kiinnitys ja kiristys sitte vaan siittä ruuvissa niin kai se rauta siel elementissä sen kiristää kiinni. Varo kuitenkin liikaa kiristämästä. Ja lopukse tarkkailet ettei jäänyt vuotamaan...

        Joo kyllä se ihan näkösällä paikkaa on. Ylävesiletkun joutuu ottamaan irti, muuta ei tarvittekkaan purkaa. Huomenna pääsee asentelemaan, kun on paikka missä saa laitella.


    • käry kävi

      Vastuksen vaihto oli suhteellisen helppo homma. Nesteen ulos, kaikki ei tullut tosin kerralla, kun en löytänyt lohkon kyljestä tyhjennystulppaa. Loput nesteet mitä jäähdyttäjän jälkeen tuli tulivat vastuksen aukosta pihalle.

      Ei muuta kuin puhdistaa aukko, uusi tilalle ja ruuvata kiinni, johdot paikalle ja nesteet tilalle. Ilmoa kone niin ettei lämpiä, ja eikun menoksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

      Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

      Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

      Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

      Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe