Lohkolämmittimen vastus

Käry kävi

Laitoin eilettäin autoa roikkaan. Aloin kuuntelemaan alkaako "porina" käymään. Kävi vain suhahdus ja haisi voimakkaasti palaneen käryä. Ulkona pimeni paikat kyseisen sulakkeen takaa. Hetken selailtua keskustelupalstoja kävi selväksi, että lämppäristä meni vastus. Syynä tähän on kerrostaloasunnon lämmitystolppa. 5min virtaa ja 5min pois, kuluttaa vastusta huomattavasti enemmän mitä jatkuva virransyöttö.

Mistähän osaan etsiä vastuksen ja vaihtaa sen uuteen? Ja mitä vastukset maksavat liikkeessä? Ei kehtaa korjaamolle viedä vastuksen takia. Auto carina e 1.6 -97.

15

6242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • motonetistä

      www.motonet.fi

    • kehtaamisesta

      Ennen vastuksen vaihtoa kannattaa ensin varmistua siitä, että johdoissa ei ole oikosulkuja. Tuo mainitsemasi palaneen käry viittää vähän tähän suuntaan.

      Jos vastus kuitenkin on kärähtänyt, kannattaisi ehkä unohtaa suosiolla nuo kehtaamiset ja viedä se auto sinne korjaamolle. Tuossa moottorissa on käsittääkseni vesitilassa oleva vastus, johon tuskin pääsee ainkaan helposti käsiksi ilman erinäisten apulaitteiden pois purkamista. Jäähdytysjärjestelmä on myös tyhjennettävä vastuksen vaihdon ajaksi. Se kannattaa ehdottomasti tyhjentää kokonaan ja vaihtaa samalla uudet nesteet. Täytön jälkeen jäähdytysjärjestelmä on ilmattava.

      Vastus löytyy sylinterilohkon kyljestä seuraamalla puskurin pistokkeesta lähtevää haitarikuorista kaapelia.

      Lämmittimien johtosarjojen liittimet ovat valmistajakohtaisia eli tarvitset samanmerkkisen vastuksen kuin vanhakin. Valmistaja on todennäköisesti joko Defa tai Calix. Vastuksia saa varaisaliikkeistä, esim. Motonetissä hinnat ovat Defa 57,90 e lämpösuoja 9,90 e, Calix 40,90 e. Tarjolla myös Temro 34,90 e.

      Jos kuitenkin päätät hommaan itse ryhtyä, voi asennusohjeita tutkailla etukäteen sivuilla http://www.calix.se ja http://www.defa.com.

      • käry kävi

        Kiitti asiantuntevasta vastauksesta linkkeineen. Tosiaan itselläni näky olevan tuo calix-merkkinen lämppäri. Vastuksen malli löytyi tuolta calixin nettisivuilta ja on yhteydessä vesitilaan.
        Ei ole oikein mahdollisuuksia alkaa omatoimiseen vaihtamiseen, joten kyllä se vaan täytyy kehdata soitella liikkeisiin ja aika varata.


      • uskoisi että

        ollaan Suoli24 foorumilla kun luki ton erittäin asiallisen ja seikkaperäisen vastauksen johon oli vieläpä nähty vaivaa ja pantu jopa hinnat ja linkit esille.Todella harvinaista toimintaa.Hattua nostan vastaajalle,oot fiksu kaveri.


    • oikosulkuapukkaa

      Ihan mielenkinnon vuoksi kysyn onko tosiaan tommoinen systeemi joka syöttää virtaa 5min. pätkissä(sehän ois perseestä ja syvältä)en ole koskaan kuullutkaan,yleensähän niissä on 2h ajastin.

      • käry kävi

        Asuntoyhtiön sivuilla lukee näin autotolppien lämmitystolppien alla:

        "Termotak = Lämmitys on
        jaksoittain päällä 5min jaksoissa
        sitä pitempään päällä, mitä
        kylmempi.
        Lämmitys alkaa toimia kun ulko-lämpötila
        laskee alle 5 asteen.
        Kun ulkolämpötila laskee alle -20
        asteen toimii lämmitys jatkuvasti."

        Niin hullulta kuin se kuulostaakin näin se vain on.

        Mitenköhän voisin sulkea pois tuon oikosulun mahdollisuuden, jos sattuisiki olemaan niin että vastus on säästynyt?


      • ihememies
        käry kävi kirjoitti:

        Asuntoyhtiön sivuilla lukee näin autotolppien lämmitystolppien alla:

        "Termotak = Lämmitys on
        jaksoittain päällä 5min jaksoissa
        sitä pitempään päällä, mitä
        kylmempi.
        Lämmitys alkaa toimia kun ulko-lämpötila
        laskee alle 5 asteen.
        Kun ulkolämpötila laskee alle -20
        asteen toimii lämmitys jatkuvasti."

        Niin hullulta kuin se kuulostaakin näin se vain on.

        Mitenköhän voisin sulkea pois tuon oikosulun mahdollisuuden, jos sattuisiki olemaan niin että vastus on säästynyt?

        Ihmettelempä vaan mitä vitun järkeä tommosesta on(ymmärrän kyllä että kulutushuippulja yritetään tasata kaikelaisten konstien avulla)mutta eihän tuollaisesta systeemistä löydy mitään järjellistä selitystä.Kaikkihan käyttää sähköä juuri silloin kuin sitä eniten tarvitaan eli kovalla pakkasella.


    • Kävi Käry...

      Mutta syy ei ollut palanut vastus vaan haaroitin joka oli vastuksen päässä. Eli siihen tuli virta ja lähti edeleen sisään ja haaroitin suoraan vastuksessa...
      Oli sitten aikanaan tärissyt irti ja kuinka ollakkaa, oli pakoputki suoraan alla ja Se siittä haaroitimesta. Tuota kun olen katsellut niin kovin on hankalassa paikassa, ainakin 2.0 litrasen koneen vastus... Koneen melki ottas pois että vastus vaihtuu, suoraan etupalkin päällä koneen ja rintapellin välissä... Saapi olla aika seppä kun sen sinne vaihtaa ilman että purkaa koko auton. Toki 1.6 voi olla eritavalla. Ja eiköhän tuo jähdytys järjestelmä ilmaa itse itsensä kun vaan laittelee käyntiin ja odottaa että lämpiää, siten lisäilee nestettä. Että näin.

      • käry kävi

        Ei se vastus ainakaan nuin vaikeassa paikassa kuulosta olevan mitä sinun 2.0 litrasessa. Pakosarjan oikealla puolella, niin, että se sieltä kuitenki näkyy.


      • blokilämmittimen
        käry kävi kirjoitti:

        Ei se vastus ainakaan nuin vaikeassa paikassa kuulosta olevan mitä sinun 2.0 litrasessa. Pakosarjan oikealla puolella, niin, että se sieltä kuitenki näkyy.

        asennus tuntuu liian vaikealta, on olemassa myös vastus, joka asennetaan alavesiletkuun


    • käry kävi

      Kyllä siinä niin käy, että se vastus asennetaan sinne omatoimisesti.

      Carinassa poikittaisraudan tyyppinen vastus.
      http://www.calix.se/consumer/index.asp?lang=FI

      Mitenköhän tuo kiinnitys mahtaa olla? Vaikka asentaessa se selviää niin olisihan se hyvä tietää jo etukäteen.

      • 1.6 carinassa

        Aika helpossa paikassa tuo elementti, koneen etopuolella jossa ei muuta olekkaan kuin pakosarja ja tilaa on puol metriä äähdyttäjään. Kaks litrasessa se onpi koneen takana imusarjan alla...
        Ei kai tuossa kiinnityksessa ole ihmeita muuta kuin putsailen hyvin tuon ympäristön ja sen reiän mihin se tulee että, on O-renkaalle puhdas pinta niin pitää. Kiinnitys ja kiristys sitte vaan siittä ruuvissa niin kai se rauta siel elementissä sen kiristää kiinni. Varo kuitenkin liikaa kiristämästä. Ja lopukse tarkkailet ettei jäänyt vuotamaan...


      • kylmänä
        1.6 carinassa kirjoitti:

        Aika helpossa paikassa tuo elementti, koneen etopuolella jossa ei muuta olekkaan kuin pakosarja ja tilaa on puol metriä äähdyttäjään. Kaks litrasessa se onpi koneen takana imusarjan alla...
        Ei kai tuossa kiinnityksessa ole ihmeita muuta kuin putsailen hyvin tuon ympäristön ja sen reiän mihin se tulee että, on O-renkaalle puhdas pinta niin pitää. Kiinnitys ja kiristys sitte vaan siittä ruuvissa niin kai se rauta siel elementissä sen kiristää kiinni. Varo kuitenkin liikaa kiristämästä. Ja lopukse tarkkailet ettei jäänyt vuotamaan...

        vuoda.


      • käry kävi
        1.6 carinassa kirjoitti:

        Aika helpossa paikassa tuo elementti, koneen etopuolella jossa ei muuta olekkaan kuin pakosarja ja tilaa on puol metriä äähdyttäjään. Kaks litrasessa se onpi koneen takana imusarjan alla...
        Ei kai tuossa kiinnityksessa ole ihmeita muuta kuin putsailen hyvin tuon ympäristön ja sen reiän mihin se tulee että, on O-renkaalle puhdas pinta niin pitää. Kiinnitys ja kiristys sitte vaan siittä ruuvissa niin kai se rauta siel elementissä sen kiristää kiinni. Varo kuitenkin liikaa kiristämästä. Ja lopukse tarkkailet ettei jäänyt vuotamaan...

        Joo kyllä se ihan näkösällä paikkaa on. Ylävesiletkun joutuu ottamaan irti, muuta ei tarvittekkaan purkaa. Huomenna pääsee asentelemaan, kun on paikka missä saa laitella.


    • käry kävi

      Vastuksen vaihto oli suhteellisen helppo homma. Nesteen ulos, kaikki ei tullut tosin kerralla, kun en löytänyt lohkon kyljestä tyhjennystulppaa. Loput nesteet mitä jäähdyttäjän jälkeen tuli tulivat vastuksen aukosta pihalle.

      Ei muuta kuin puhdistaa aukko, uusi tilalle ja ruuvata kiinni, johdot paikalle ja nesteet tilalle. Ilmoa kone niin ettei lämpiä, ja eikun menoksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Järkyttävä tieto Purrasta

      Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      228
      4917
    2. Näin asia on

      Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k
      Ikävä
      23
      3600
    3. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

      Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      271
      2075
    4. Taas varoitusta lumesta ja jäästä

      Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,
      Maailman menoa
      12
      2013
    5. Aavistan tai oikeastaan

      tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      41
      1299
    6. Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?

      Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?
      Suhteet
      161
      1229
    7. Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.

      https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin
      Maailman menoa
      111
      1025
    8. Sulla on upeat pakarahalihakset

      todella hyvä muoto...
      Ikävä
      32
      833
    9. Uskotko että halaatko

      Kaivattuasi koskaan vai et?
      Ikävä
      61
      777
    10. Örebro kuolleet lisääntyy.

      Nyt n, 10. Mitähän vielä. Haavoittuneet?. Kuka on ampuja, salaisuus.
      Maailman menoa
      98
      776
    Aihe